تقویت خلاقیت کودکان ؛ ۵ بازی برای پرورش خلاقیت کودکان

تقویت خلاقیت کودکان

فهرست مطالب

وقتی در مورد خلاقیت صحبت می‌کنیم، اغلب آن را مثل یک استعدادی می‌دانیم که با او به دنیا آمده‌ایم. به طور طبیعی فردی خلاق هستید؟ در واقعیت، والدین می‌توانند توانایی‌های تفکر خلاق فرزندان خود را در سنین کودکی پرورش دهند، اما نمی‌توانند تضمین کنند که فرزندانشان پیکاسو بعدی خواهند بود!. ولی می‌توانید وسایلی که برای تقویت خلاقیت کودکان مفید هستند را در اختیارشان قرار دهید. فعالیت‌هایی مانند پروژه‌های هنری، ساختمان سازی و بازی‌های تخیلی می‌توانند به فرزندان کمک کند، تا مهارت‌های تفکر خلاق خود را بهبود ببخشند؛ با ذهن همراه باشید.

پنج راه برای تقویت خلاقیت کودکان

در زیر لیستی از ۱۰ مورد را بیان می‌کنیم که می‌تواند به والدین کمک کند تا تفکر خلاق کودک خود را تقویت کنند و همچنین وقت خود را با تفریح سپری کنند:

۱- فضا را کاوش کنید

یادگیری در مورد فضا (کهکشان)، همیشه تصورات بچه‌ها را تسخیر می‌کند، بنابراین درج کردن آن در فعالیت‌های خلاقانه، می‌تواند یک روش عالی برای تقویت خلاقیت کودکان باشد. به علاوه، تعداد بسیاری فعالیت‌های آموزشی و خلاقانه‌ای وجود دارند که می‌توانید برای تقویت علاقه کودک به فضا انجام دهید. برخی از این فعالیت‌ها بسیار ساده هستند. همچنین می‌توانید از فرزند خود بخواهید که از تخیل خود استفاده کند تا به شما دربارۀ آدم‌های فضایی بگوید، یا می‌توانید از آن‌ها بخواهید داستانی را درباره فضانوردی که به ماه سفر کرده است، برایتان بازگو کند.

همچنین می‌توانید فعالیت‌های هنری عمیق تری انجام دهید تا کودک خود را ترغیب کنید که درباره فضا بیشتر بیاموزد. مدل‌های ماشینی کاغذی از منظومه شمسی یک پروژه هنری عالی برای کودکان هستند و همچنین می‌توانید مدل‌هایی از توپ‌های استروفیوم تهیه کنید.

سیاره نما یک روش عالی دیگر برای درگیر کردن فرزندتان با فضا است. سیاره نما‌ها، اغلب فیلم‌ها و فعالیت‌های سرگرم کننده‌ای برای یادگیری بیشتر در مورد فضای خارجی برای کودکان و نوجوانان ارائه می‌دهند. تقویت علاقه ی کودکان به فضای خارجی از طریق هنر و تخیل آن‌ها به شما کمک می‌کند تا خانه خود را به یک محیط خلاقانه تر برای کودک تبدیل کنید.

 

خلاقیت چیست

با زیر و بم خلاقیت و راه های افزایش آن آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

۲- هدیه درست کنید

چگونه اجازه می‌دهید بچه‌هایتان هدیه‌هایی را برای نزدیکانشان انتخاب کنند؟ آیا آنها چیزی کوچک را در فروشگاه انتخاب می‌کنند یا آنها را در چیزی که خودتان انتخاب کرده‌اید دخیل می‌کنید؟ اگر می‌خواهید امسال کار متفاوتی انجام دهید، می‌توانید به جای خرید چیزی از فروشگاه، فرزندانتان را تشویق به درست کردن هدایایی کنید. این می‌توان راهی عالی برای تقویت خلاقیت کودکان باشد.

در حالی که هدایای فروشگاهی برای بزرگسالان و نوجوانان اغلب درموردشان تفکری صورت نگرفته است، هدایای بچه‌ها گاهی اوقات به نظر می‌رسد مانند یک نتیجه گیری می‌باشند. مگر اینکه آن‌ها دست ساز باشند. تهیه هدایا با فرزندان خود برای نزدیکان، می‌تواند راهی عالی برای نشان دادن لذت هدیه دادن به دیگران باشد و برخلاف دادن بدلیجات و امضایی روی کارت، این یک روش شخصی تری برای بچه‌ها است تا بتوانند از دوستان خود و خانواده تشکر کنند.

بدلی جات، مانند دستبند یا زیور آلات، پروژه‌های عالی و مناسبی برای بچه‌ها در هر سنینی هستند و شما فضای کافی برای خلاقیت با ایده‌های متفاوت را دارا می‌باشید. می‌توانید چوب‌های تزئینی را نقاشی کنید، یاد بگیرید که چگونه دستبندهای دوستی را ببافید تا هدایای زیبا و به یاد ماندنی را با فرزندان خود ایجاد کنید. با بزرگتر شدن بچه‌ها، ممکن است بخواهند وسایل پیشرفته تر و شخصی تری را برای افرادی که دوستشان دارند تهیه کنند. آن‌ها ممکن است تصاویری از مکان‌هایی که خانواده از آن لذت می‌برند را نقاشی کنند، یا ممکن است به کارهای پیشرفته‌تری در زمینه نجاری، مجسمه سازی یا کاردستی بپردازند. تهیه هدایا راهی عالی برای تشویق خلاقیت و درعین حال کمک به بچه‌ها برای رشد عاطفی است.

مقاله مرتبط: تفکر خلاق چیست؟ چگونه تفکر خلاق داشته باشیم؟

۳- با بچه‌های خود آشپزی کنید

وقتی در خانه آشپزی می‌کنید، آیا با بچه‌های خود این کار را انجام می‌دهید یا معمولاً شما و شریک زندگی خود آشپزخانه را کنترل می‌کنید؟ در حالی که پخت و پز با بچه‌ها مطمئناً هرج و مرج ایجاد می‌کند، اما گزینه‌ای مناسب برای آموزش مهارت‌های مهم زندگی است و نیز توانایی‌های آن‌ها را برای حل خلاقانه مشکلات بهبود می‌بخشد. تقویت خلاقیت کودکان را با دستور العمل‌های آسان و ساده‌ای مانند پختن مواد غذایی بالا ببرید. ساخت کیک مافین آسان است، و کودکان برای تهیه آن‌ها نیازی به گرمای زیادی ندارند. به علاوه، کودکان خود را با مفهوم جایگزینی آشنا کنید، مثلاً وقتی که شیر یا تخم مرغ تمام می‌شوند.

با بزرگتر شدن بچه‌های خود، می‌توانید آن‌ها را با دستور العمل‌های پیچیده‌تری که نیاز به مهارت بیشتری دارند، آشنا کنید. می‌توانید با تخم مرغ و نان تست کوچک شروع کنید و سپس راه خود را تا یک جشن بزرگ پیش ببرید. در حالی که ممکن است درست کردن غذا به همراه بچه‌ها در آشپزخانه بیشتر زمان ببرد، اما یادگیری این چیز‌ها برای آن‌ها بسیار ارزشمند است و موجب رشد آن‌ها می‌شود، به علاوه پخت و پز فعالیتی است که به همراه فرزندانتان می‌توانید از آن لذت ببرید حتی وقتی همه بزرگ شده باشند. نه تنها به فرزندان خود می‌آموزید که این یک مهارت ارزشمند برای آن‌ها است که می‌توانند بعدا در زندگیشان از آن استفاده کنند، بلکه به تقویت توانایی آن‌ها در تفکر خلاقانه، حل مشکلات و مدیریت زمان نیز کمک خواهید کرد.

۴- نحوه پخش موسیقی را به آنها یاد دهید

یکی دیگر از راه‌های عالی برای تقویت خلاقیت کودکان، پخش موسیقی به همراه فرزندان است. وقتی بچه‌های شما فقط کودکانی نوپا هستند، می‌توانید با تهیه ابزارهای ساده مانند صفحه کلیدهای کوچک کودکان و طبل این کار را انجام دهید و همچنین می‌توانید در کلاس‌های موسیقی که مخصوص کودکان خردسال است ثبت نام کنید. هرچه کودکان به سن مهد کودک نزدیک تر می‌شوند، می‌توانید اصول اولیه را به آن‌ها بیاموزید یا آنها را در کلاس‌های مقدماتی وسیله‌های اساسی موسیقی، مانند پیانو ثبت نام کنید. بچه‌های ابتدایی با بزرگتر شدن فرصت‌های زیادی برای شرکت در موسیقی خواهند داشت.

۵- هنر را با کودکان خود به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاشتن هنر با فرزندانتان یکی از بهترین راه‌ها برای تبدیل کردن خانه به یک محیط مثبت و خلاقانه است. هنر روشی مهم برای بچه‌هاست تا علاقه مندی‌ها و توانایی‌های خلاقانه خود را بیان کنند. این مهارت‌های حرکتی آن‌ها را به خوبی افزایش می‌دهد و این اجازه را می‌دهد تا تخیلات خود را کشف کنند. همیشه مطمئن شوید که در خانه تان وسایل مورد نیاز برای خلق هنر را دارا می‌باشید. برخی از مدادهای رنگی و کاغذ رنگی‌ها می‌توانند در ترغیب کودکان به استفاده مکرر از خلاقیت خود، کمک کنند.

شما همچنین باید پروژه‌های هنری را تهیه کنید تا بتوانید آنها را با فرزندان خود بسازید. اگرچه ممکن است هنرمند نباشید، ولی مطمئناً می‌توانید به فرزندان خود هنرهای دستی ساده ای مثل گلدوزی یا ساخت ریسه‌های کاغذی تزئینی را آموزش دهید. ثبت نام خود وکودکتان در کلاس‌های هنری نیز یکی دیگر از راه‌های عالی برقراری ارتباط با فرزندتان در حین ایجاد هنر است، مثلا کلاس‌های سفالگری والدین و کودکان روشی کثیف اما سرگرم کننده برای ایجاد پیوند میان آن‌هاست و اگر در هنر سررشته‌ای ندارید، می‌توانید از این کلاس‌ها به عنوان فرصتی برای یادگیری مشترک استفاده کنید. با ایجاد هنر برای فرزندان خود، به آن‌ها این اجازه را می‌دهید تا خلاقیت خود را کشف کنند.

کلام آخر

بر تقویت خلاقیت کودکان خود تلاش کنید، با این کار می‌توانید آینده آنها را دگرگون کنید. کودکان به خلاقیت و بازی بیش از فعالیت‌های سیستمی علاقه دارند. به جای آنکه برایشان قانون های بی مورد وضع کنید، آزادی عملشان را بیشتر کنید. داشتن ذهنیت خلاق در کودکان تنها با آزادی میسر می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید