خلاصه کتاب طاعون

خلاصه کتاب طاعون

فهرست مطالب

رمان نمادین طاعون نوشته آلبر کامو، یک داستان فراموش نشدنی از تاب آوری و امید بشر در مواجهه با وحشتی ناخوشایند‌، هنگام مواجه با همه گیری ویران کننده برای مردم یک شهر ساحلی شمال آفریقا‌ می‌باشد.

شاید در هیچ زمانی، مثل زمان حاضر نتوانیم داستان کتاب طاعون را درک کنیم. زمانی که در مواجه با ویروس کرونا، در حال تجربه کردن اتفاقاتی مشابه آنچه در کتاب طاعون بیان شده است، می‌باشیم.

درست است که این کتاب از آثار کلاسیک قرن بیستم می‌باشد اما درمورد اهمیت آن بهتر است بدانید که در ابتدای شیوع کرونا، تقاضا برای این کتاب به میزانی افزایش یافت که حتی آمازون هم موجودی این کتاب را به اتمام رساند. 

برای مطالعه خلاصه کتاب طاعون با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب طاعون

  • عنوان اصلی : The Plague
  • نویسنده: آلبرت کامو
  • کشور: فرانسه
  • سال انتشار: ۱۹۴۷
  • ژانر: داستان، کلاسیک، فلسفی
  • مناسب برایهمه افراد 
  • امتیاز کتاب: ۴.۰۱  از ۵ (بر اساس وبسایت goodreads.com‏) 

معرفی کتاب طاعون

احساس ناگهانی قطع شدن ارتباط با طبیعت و جهان‌، محاصره شدن توسط یک ویروس نامرئی چیزی است که همه مردم جهان در ابتدا شیوع کرونا تجربه کردند.اما در چنین شرایط کابوس واری چه باید کرد؟

قرنطینه در خلاصه کتاب طاعونآلبرت کامو‌، با الهام از روایت‌های تاریخی در مورد شیوع طاعون و تجربیاتش در طول مقاومت فرانسه تحت اشغال نازی‌ها‌، به این سوال جاودانه در مورد طاعون این گونه پاسخ داد: برخیزید و با هم کاری مفید انجام دهید!

آلبرت کامو طاعون را در سال ۱۹۴۷ منتشر کرد. این یک داستان تخیلی است که در مورد شهر واقعی اوران در شمال الجزایر نوشته شده است.

مردم شهر اوران در دام طاعون مهلکی قرار دارند که قربانیانش را به مرگ سریع و هولناک محکوم می‌کند. ترس‌، انزوا و کلاستروفوبیا به دنبال آن، آنها مجبور به قرنطینه می‌شوند. هر فرد به شیوه خاص خود به بیماری کشنده واکنش نشان می‌دهد: برخی خود را تسلیم سرنوشت می‌کنند‌، برخی به دنبال سرزنش دیگران هستند‌، و برخی مانند دکتر ریو در برابر وحشت مقاومت می‌کنند.

مانند همه آفات‌، طاعون سرانجام مسیر خود را طی می‌کند. اما کامو به خوانندگان خود در مورد خوشنودی از خود هشدار می‌دهد: عوامل بیماری زایی مانند تمامیت خواهی‌، نژادپرستی یا فرصت طلبی بی فکرانه برای همیشه از بین نمی‌روند. ما باید در عمل جمعی قیام کرده و در برابر هر موج مکرر‌، بارها و بارها مقاومت کنیم.

این رمان را می‌توان در چندین سطح مطالعه کرد: به عنوان یک داستان واقع بینانه از شیوع اپیدمی‌، تمثیلی از مقاومت فعال در برابر تمامیت خواهی‌، یا اظهار نظری در مورد پوچی.

بسیاری این رمان را تمثیلی از جنگ و مقاومت فرانسه در برابر نازی‌ها در جنگ جهانی دوم می‌دانند و به بیهودگی آرمان‌های بشر و اجتناب ناپذیر بودن رنج اشاره می‌کنند.

اگر به خواندن داستان‌های فلسفی علاقه دارید، می توانید با کلیلک بر روی لینک زیر خلاصه یکی از رمان‌های فلسفی جهان را مطالعه نمایید.

خلاصه کتاب تهوع

کتاب تهوع رنج و عذاب ناشی از تلاش برای زندگی در این جهان مبتنی بر فلسفه اگزیستانسیالیسم را نشان می‌دهد.

‎اکنون بخوانید‎

 

معرفی شخصیت‌های اصلی 

دکتر برنارد ریو

دکتر برنارد ریو گوینده رمان طاعون است. او یکی از اولین افرادی است که در اوران خواستار انجام اقدامات بهداشتی سختگیرانه ای برای مقابله با اپیدمی‌ فزاینده بود.  عملکردها و شخصیت او نشان می‌دهد که او به یک اخلاق شخصی و همچنین یک اخلاق اجتماعی اعتقاد دارد. هنگامی‌که اوران تحت قرنطینه قرار می‌گیرد‌، دکتر ریو علیرغم نشانه‌هایی که نشان می‌دهد تلاش‌های او تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند‌، همچنان با طاعون مبارزه می‌کند. اگرچه او از همسرش جدا شده است‌، اما اجازه نمی‌دهد که ناراحتی شخصی او را از نبرد خود برای از بین بردن رنج اجتماعی جمعی که بر مردم گیج و وحشت زده اوران تحمیل شده است‌، منحرف کند.

ژان تارو

ژان تارو نویسنده داستانی است که دکتر ریو برای نشان دادن شالوده بیشتر و شرح وقایع طاعون از او استفاده می‌کند. تارو در حال گذراندن تعطیلات در اوران است که همه گیری موجب قرنطینه کامل شهر می‌شود. به عنوان یک فرد خارجی‌، مشاهدات او در مورد جامعه اوران عینی تر از مشاهدات یک شهروند شهر است. اعتقادات تاررو در مورد مسئولیت شخصی و اجتماعی به طرز قابل توجهی شبیه به باورهای دکتر ریو است‌، اما تارو بسیار فلسفی تر است. تارو مطابق با قوانین اخلاقی خود در تلاش برای مبارزه با طاعون مشارکت می‌کند.

پزشک طاعون در خلاصه کتاب طاعون

جوزف گرند

جوزف گرند یک کارمند دولتی مسن در اوران است. از هنگامی‌ که او شغل خود را در جوانی پذیرفت‌، فرصت ارتقاء داشته است، اما با گذشت سالها‌، هرگز آن را به طور فعال دنبال نکرده است. درنتیجه دهه‌ها در همان شغل به طور ثابت باقی ماند. ازدواج او نیز در یک غم و اندوه روزانه گرفتار شد. سرانجام‌، همسر گرند‌،از این روال یکنواخت خسته شد و او را ترک کرد. در طول این سالها‌، گراند سعی کرده است نامه ای برای او بنویسد‌، اما از نگرانی شدید بر سر یافتن “کلمات مناسب” برای بیان خود رنج می‌برد. این اضطراب نیز مانع فعالیت ادبی او می‌شود. گرند در تلاش است کتابی بنویسد‌، اما می‌خواهد نسخه خطی کاملی ایجاد کند‌، بنابراین هرگز از خط آغازین فراتر نرفته است.

ریموند رمبرت

ریموند رمبرت روزنامه نگار اهل پاریس است. او برای بررسی شرایط بهداشتی در جمعیت عرب به اوران می‌آید‌، اما قرنطینه ناگهانی و غیرمنتظره اوران او را در شهر به دام می‌اندازد. او به شدت تلاش می‌کند تا راهی برای فرار از اوران پیدا کند تا به همسرش در پاریس بپیوندد.

کوتارد

کوتارد، فردی مشکوک‌، پارانوئید و تندخو است. در گذشته‌، مرتکب جرمی‌ شده است که نامی‌از آن نمی‌برد‌، بنابراین دائماً از دستگیری و مجازات می‌ترسد. وقتی اوران در قرنطینه کامل قرار می‌گیرد‌، کوتارد خوشحال می‌شود زیرا دیگر در حالت ترس مداوم و احساس تنهایی نیست. علاوه بر این‌، طاعون به طور کامل مقامات را درگیر می‌کند‌، بنابراین او از دستگیری نمی‌ترسد. در دوران بیماری همه گیر به تجارت قاچاق سودآور می‌پردازد و از همه مسئولیت‌ها برای کمک به مبارزه با این بیماری فرار می‌کند.

پدر پانلو

پدر پانلوکس کشیش یسوعی در اوران است. در اوایل شیوع بیماری‌، او خطاب به جماعت آشفته و ترسیده می‌گوید که طاعون مجازاتی است که خدا برای گناهان آنها فرستاده است. با طغیان طاعون‌، او این موضع را تغییر می‌دهد و طاعون را یک آزمایش عالی برای ایمان می‌داند.

اگر به این کتاب علاقه مند شده اید و می خواهید بدون اسپویل شدن داستانش را مطالعه کنید، کافی است بر روی لینک زیر کلیک کنید تا داستان آن را به صورت صوتی و کامل بشنوید.

کتاب صوتی طاعون

در کتاب طاعون آلبر کامو تصور می‌کند که بیماری همه‌گیر طاعون شهر اران را در برگرفته است. طاعون داستانی است در عین حال واقعی و افسانه‌ای، یا بهتر بگوییم سمبولیک.

‎اکنون بخوانید‎

خلاصه کتاب طاعون 

طاعون رمانی در مورد بیماری همه گیر طاعون در شهر بزرگ الجزایر‌، اوران است. در ماه آوریل‌، هزاران موش در محیط باز تکان می‌خورند و می‌میرند. وقتی ترسی خفیف مردم را فرا می‌گیرد‌، روزنامه‌ها شروع به فریاد برای اقدام می‌کنند. سرانجام مقامات مسئول جمع آوری روزانه و سوزاندن موش‌ها می‌شوند.

خیلی زود ،نگهبان ساختمان که دکتر ریو در آن کار می‌کند‌، پس از بیمار شدن با تب عجیبی می‌میرد. هنگامی‌که مجموعه ای از موارد مشابه ظاهر می‌شود‌، همکار دکتر ریو‌، مطمئن می‌شود که این بیماری طاعون خیارکی است.

او و دکتر ریو مجبور می‌شوند با بی اعتنایی و انکار مقامات و دیگر پزشکان در تلاش برای اقدام سریع و قاطع روبرو شوند. تنها پس از آنکه انکار یک بیماری همه گیر جدی در حال تخریب شهر اوران است غیرممکن می‌شود‌، مقامات بهداشتی اقدامات سختگیرانه ای را برای بهداشت انجام می‌دهند و کل شهر را در قرنطینه قرار می‌دهند.

مردم به این قرنطینه ناگهانی با احساس دلتنگی شدید برای عزیزان غایبشان  واکنش نشان می‌دهند. آنها به ناراحتی شخصی خودخواهانه دچار می‌شوند‌، متقاعد شده اند که درد آنها در مقایسه با رنج‌های معمولی منحصر به فرد است.

پدر پانلو خطبه ای می‌خواند و اعلام می‌کند که طاعون مجازات خدا برای گناهان اوران است. ریموند رمبرت تلاش می‌کند تا از اوران فرار کند تا به همسرش در پاریس بپیوندد‌، اما مقامات شهر از رفتن وی جلوگیری می‌کنند. او سعی می‌کند با کمک همکاران جنایتکار کوتارد از طریق غیرقانونی فرار کند.

در همین حال‌، ریو‌، تاررو و گرند با جان و دل با مرگ و رنج ناشی از طاعون مبارزه می‌کنند. رمبرت نقشه فرار خود را نهایی می‌کند‌، اما بعد از اینکه تاررو به او می‌گوید که ریو نیز از همسرش جدا شده است‌، رامبرت شرمنده  شده و فرار نمی‌کند. او تصمیم می‌گیرد که عقب بماند و به مبارزه با اپیدمی‌ کمک کند.

نمایی از شهر در خلاصه کتاب طاعونپس از چند ماه از دوره قرنطینه، بسیاری از شهروندان اوران وسواس خودخواهانه خود را در مورد رنج شخصی از دست می‌دهند. آنها طاعون را یک فاجعه جمعی می‌دانند که دغدغه همه است. آنها با مسئولیت اجتماعی خود روبرو می‌شوند و به اقدامات ضد طاعون می‌پیوندند.

وقتی پسری کوچک که از بیماری طاقت فرسای طولانی مدت ناشی از طاعون رنج می‌برد‌، می میرد، دکتر ریو فریاد می‌زند که او یک قربانی بی گناه است.

پدر پانلو که به شدت از مرگ پسر متاثر شده است‌، خطبه دوم را ارائه می‌دهد و خطبه اول خود را اصلاح می‌کند. او اعلام می‌کند که مرگ غیرقابل توضیح بی گناهان مسیحیان را مجبور می‌کند بین باور همه چیز و بی اعتقادی به خدا یکی را انتخاب کند. پدر پانلو وقتی بیمار می‌شود‌، از مشورت با پزشک امتناع می‌کند و سرنوشت خود را کاملاً در دست مشیت الهی می‌گذارد.

وقتی اپیدمی‌ به پایان می‌رسد‌، کوتارد نمی‌تواند با این موضوع  کنار بیاید و شروع به تیراندازی تصادفی به سمت خیابان می‌کند تا اینکه توسط پلیس دستگیر می‌شود.

گرند‌، پس از بهبود طاعون‌، نذر می‌کند که شروعی تازه در زندگی داشته باشد. تارو درست در حالی که همه گیری رو به زوال است می‌میرد‌، اما همچنان با تمام قدرت برای زندگی اش می‌جنگد‌، درست همانطور که به ریو برای نجات جان دیگران کمک کرد.

همسر رمبرت پس از باز شدن درهای شهر به او در اوران می‌پیوندد‌، اما همسر خود دکتر ریو به دلیل بیماری طولانی مدت می‌میرد قبل از اینکه او و شوهرش بتوانند دوباره همدیگر را ببینند.

عموم مردم به سرعت به روال قبلی خود باز می‌گردند‌، اما ریو می‌داند که نبرد با طاعون هرگز به پایان نمی‌رسد زیرا میکروب باسیلوس می‌تواند سالها خفته باشد.

در واقع طاعون شرح حالی از صحنه رنج بشر است که بسیاری از مردم مایلند آن را فراموش کنند.

بخش‌هایی از متن کتاب طاعون

  • “من نمی‌دانم چه چیزی در انتظار من است‌، یا وقتی این همه به پایان برسد، چه اتفاقی می‌افتد. اما در حال حاضر این را می‌دانم: افراد بیماری وجود دارند و آنها نیاز به درمان دارند. “
  • “حقیقت این است که همه کسل شده اند و خود را وقف پرورش عادت می‌کنند.”
  • “و او همچنین می‌دانست که پیرمرد در حال جاری شدن اشکهایش در چه فکری بود و او‌، ریو‌، نیز به این فکر می‌کردند: که دنیای بی عشق، دنیایی مرده است و همیشه ساعتی فرا می‌رسد که از زندان کار‌، وفاداری به وظیفه  خسته می‌شویم، و در آرزوی دیدن یک چهره دوست داشتنی‌، گرما و شگفتی قلب عاشق می باشیم. “
  • “اما معنی طاعون چیست‌؟ زندگی است‌، همین. “
  • “آنها اکنون می‌دانند که اگر چیزی باشد که همیشه می‌توان برای آن مشتاق بود‌، و گاهی اوقات به آن دست یافت‌، آن عشق انسانی است.”
  • “خوب‌، شخصاً‌، من به اندازه کافی افرادی را دیده ام که برای یک ایده می‌میرند. من به قهرمانی اعتقاد ندارم. من می‌دانم که این کار آسان است و آموخته ام که می‌تواند کشنده باشد. آنچه برایم جالب است زندگی و مردن برای چیزی است که شخصی دوست دارد. “
  • “هیچ چیز در دنیا ارزش این را ندارد که به چیزی که دوست دارید، پشت کنید.”
  • “چیزهای بیشتری برای تحسین در انسانها وجود دارد تا  برای تحقیر کردن.”
  • تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که در این زمین آفت وجود دارد و قربانیانی وجود دارند و تا آنجا که ممکن است باید از طرفداری از آفت خودداری کرد. “
  • “آنچه در مورد همه بدی‌های جهان صادق است در مورد طاعون نیز صادق است. این به انسان‌ها کمک می‌کند تا از خود بالاتر بروند. “
  • “به اندازه جنگ‌ها در تاریخ آفت‌هایی وجود داشته است. اما همیشه آفت‌ها و جنگ‌ها مردم را به یک اندازه غافلگیر می‌کنند. “
  • “چقدر سخت است که فقط با آنچه می‌دانید و آنچه به خاطر می‌آورید زندگی کنید‌، از آنچه که به آن امیدوار هستید، قطع امید کنید!”
  • “در سختی مصیبت است که شخص به حقیقت سخت می‌رسد، به عبارت دیگر‌، سکوت می‌کند.”
  • “من خیلی دوستت داشتم‌، اما الان خیلی خسته ام. من از رفتن خوشحال نیستم‌، اما لازم نیست کسی برای شروع دوباره خوشحال باشد. “

صاحب نظران در مورد کتاب “طاعون” چه می‌گویند؟

“کامو متفکر عصر ماست. [طاعون] گواهی بر امید‌، مقاومت و انسانیت است. “ – بررسی کتاب روزنامه بوستون

” وجود میکروب هیچ معنایی ندارد. طاعون‌، همانطور که کامو اصرار داشت‌، شکستگی‌های موجود در جوامع‌، از نظر ساختار طبقاتی و شخصیت فردی را آشکار می‌کند. تحت استرس‌، می‌بینیم که واقعاً چه کسی هستیم. “ – آدام گوپنیک‌، نیویورکر

“کامو از طریق شخصیت‌های خود به بررسی نحوه واکنش مردم به عنوان فرد و به عنوان بخشی از یک گروه به رنج و مرگ می‌پردازد. خواه تجربه انفرادی باشد یا نمایش همبستگی اجتماعی‌، هیچ کس بی تفاوت نیست. “ – کیم ویلشر‌، گاردین

“کامو در طاعون، ک لنز برای نمایش زندگی در یک زمان معلق و زنده تر پیدا کرده است. این رمان،یک کتاب نجات بخش است‌، کتابی که خواننده را وادار می‌کند حتی در زمان ناامیدی باور داشته باشد. ” – راجر لوونشتاین‌، واشنگتن پست

معرفی نویسنده کتاب طاعون

نویسنده خلاصه کتاب طاعونآلبرت کامو ( ؛ ۷ نوامبر ۱۹۱۳ – ۴ ژانویه ۱۹۶۰) فیلسوف‌، نویسنده و روزنامه نگار فرانسوی بود که در الجزایر در خانواده ای پید نوآر متولد شد و در دانشگاه الجزایر تحصیل کرد و در سال ۱۹۳۶ از آن فارغ التحصیل شد. در بیست و پنج سالگی به فرانسه آمد.

کامو در جریان اشغال به جنبش مقاومت پیوست و پس از آزادی ستون نویس روزنامه کامبت بود. اما فعالیت‌های روزنامه نگاری او عمدتا پاسخی به خواسته‌های آن زمان بود. در سال ۱۹۴۷ کامو از روزنامه نگاری سیاسی کناره گیری کرد و علاوه بر نوشتن داستان و مقالات خود‌، به عنوان تهیه کننده و نمایشنامه نویس در تئاتر بسیار فعال بود.  عشق او به تئاتر را می‌توان در عضویت در یک گروه تئاتر الجزایری‌ جستجو کرد.

آلبرت کامو به عنوان رمان نویس و نمایشنامه نویس‌، اخلاق گرای و نظریه پرداز سیاسی‌، پس از جنگ جهانی دوم سخنگوی نسل خود و مربی نسل بعدی شد‌، نه تنها در فرانسه بلکه در اروپا و سرانجام جهان.

نوشته‌های او‌، که عمدتاً به انزوای انسان در جهان بیگانه‌، بیگانگی فرد از خود‌، مشکل شر و نهایی مرگ فوری پرداخته بود‌، بیگانگی و سرخوردگی روشنفکر پس از جنگ را دقیقاً منعکس می‌کرد.  کامو همچنین ضرورت دفاع از ارزش‌هایی مانند حقیقت‌، اعتدال و عدالت را مطرح کرد. وی در آخرین آثار خود طرح کلی اومانیسم لیبرال را که جنبه‌های جزمی‌ مسیحیت و مارکسیسم را رد می‌کرد ترسیم کرد.

کامو جایزه نوبل ادبیات را در سال ۱۹۵۹ دریافت کرد و در ۴ ژانویه ۱۹۶۰ در سن ۴۶ سالگی در تصادف رانندگی در نزدیکی سنس در لو گراند فسارد در شهر کوچک ویلبلوین درگذشت.

اگر به خواندن کتاب‌های رمان و کلاسیک علاقه دارید، می توانید با دانلود اپیکیشن ذهن مجموعه‌ای از از برترین کتاب‌های جهان در این زمینه را مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید