خلاصه کتاب ذهن کامل نو

خلاصه کتاب ذهن کامل نو

فهرست مطالب

احتمالا شما هم  با این واقعیت رو به رو شده اید که دیگر مثل گذشته توانایی های تحلیلی و منطقی مورد توجه قرار نمی‌گیرند. و بیشتر افراد خلاق و هنرمند مورد توجه هستند.

واقعیت این است که آینده به نوع دیگری از انسان‌ها با توانایی‌های ذهنی متفاوت تعلق دارد. یعنی هنرمندان‌، مخترعان‌، داستان پردازان خلاق و متفکرانی که از سمت “راست مغز”  خود استفاده می کنند.

اگر شما هم می خواهید در این میدان رقابت شکست نخورید و یادبگیرید چگونه از سمت راست مغز خود بیشترین بهره را ببرید، خواندن کتاب ” ذهن کامل نو” را در اولویت قرار دهید. برای خواندن خلاصه کتاب ذهن کامل نو با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب ذهن کامل نو 

  • عنوان اصلیA Whole New Mind: Why Right-Brainers Will Rule the Future: ‎‏
  • نویسنده: دنیل پینک
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار:  ۲۰۰۵ ‏
  • ژانر: روانشناسی، کسب و کار
  • مناسب برای: همه افراد
  • امتیاز کتاب:‏ ۳.۹۲ از ۵ (بر اساس وبسایت‎ goodreads.com‏)‏

جوایز کتاب

ذهن کامل نو به مدت ۹۶ هفته و طی چهار سال در لیست پرفروش ترین‌های نیویورک تایمز، در بخش‌های اصلی و گسترده، بوده است.این کتاب در چندین کالج و دانشگاه ایالات متحده به عنوان کتابی درسی خوانده شده است.

در سال ۲۰۰۸‌، اپرا وینفری زمانی که برای سخنران شروع کلاس‌ها رفته بود، ۴۵۰۰ نسخه از کتاب ذهن کامل نو  را به فارغ التحصیلان دانشگاه استنفورد هدیه داد.

ایده های مطرح شده در کتاب ذهن کامل نو

  • ما در حال انتقال از عصر اطلاعات به عصر مفهوم هستیم که مستلزم به کارگیری سمت راست مغز است.
  • در عصر اطلاعات‌، تفکر منطقی و توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات مهم بود. با این حال‌، در عصر مفهوم‌، بیش از هر زمان دیگری به متفکران راست مغز نیاز داریم.
  • طراحی در زمان کنونی بسیار مهم شده است. زیرا فراوانی مواد، طراحی را برای بسیاری از کسب و کارهای مدرن به یک ضرورت تبدیل کرده است.
  • در دنیای امروز فقط ارائه واقعیت‌ها کافی نیست. برای موفقیت و الهام بخشیدن بودن به مردم باید بتوانید قصه بگویید.
  • ایجاد هماهنگی و هم نوایی مهمتر از جدا کردن قطعات از یکدیگر است.
  • هرچه رایانه‌ها کارهای بیشتری را به عهده می‌گیرند، توانایی همدلی با دیگران اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
  • احتمالاً در آینده بازی کردن نقش مهمی خواهد داشت. این موضوع هم در محل کار و هم در خارج از محیط کار می‌تواند مفید باشد.
  • اکنون که نیازهای اساسی ما برآورده شد‌، به دنبال معنا در زندگی هستیم.

تفاوت نیم کره های مغز در خلاصه کتاب ذهن کامل نو

معرفی کتاب ذهن کامل نو

کتاب دانیل پینک‌، “یک ذهن کامل نو”‌، در سال ۲۰۰۵ منتشر شده و ایده اصلی آن، این است که عصر اندیشمندان چپ مغز به پایان رسیده است.

این کتاب راهی برای متفکرانی که از کل مغزشان استفاده می‌کنند باز می‌کند تا موفقیت را در عصر مفهومی آینده به دست آورند. او شش توانایی اساسی را ارائه می‌دهد که برای دستیابی به موفقیت شغلی و خود شکوفایی مهم است.

در گذشته افرادی که چپ مغز بودند و منطقی فکر می‌کردند از موفقیت بیشتری برخوردار می‌شدند. با این حال‌، اکنون نیروی کار باید بتواند به گونه ای فکر کند که هر دو طرف مغز را با هم ترکیب کند.

پینک استدلال می‌کند که ما به اندیشمندان راست مغز بیشتری نیاز داریم، زیرا توانایی‌های آنها در دنیای کسب و کار  امروزی بسیار ارزشمند شده اند.

در کتاب ذهن کامل نو، پینک شش توانایی اساسی انسان را که برای موفقیت حرفه ای و دستیابی به موفقیت شخصی ضروری است‌، تشریح می‌کند و نحوه تسلط بر آنها را نشان می‌دهد.

افراد می‌توانند با تسلط بر این شش ویژگی بر چالش‌های کاری در عصر دیجیتال غلبه کنند.

این مهارت‌ها عبارتند از طراحی‌، داستان گویی، هم نوایی، همدلی‌، بازی و ایجاد معنا. آنها هر دو طرف مغز را تقویت می‌کنند و افراد را قادر می‌سازند به جای اینکه فقط از قدرت نیمی از مغز خود استفاده کنند، متفکرانی کامل باشند.

این شش توانایی، که پینک درباره آن‌ها نوشته اساساً ویژگی‌های انسانی است که مطمئناً با تمرین دوباره در ما شکوفا می‌شود. بعد از چند نسل زندگی در عصر اطلاعات‌، ممکن است عضلات راست مغز لاغر شده باشند‌، اما از بین نرفته اند.

کتاب ذهن کامل نو  می‌گوید‌، هرکسی می‌تواند بر شش توانایی عصر مفهوم تسلط پیدا کند. اما مسلما کسانی که از ابتدا بر آنها تسلط داشته اند یک مزیت رقابتی بزرگ خواهند داشت.

قبل از آنکه به خلاصه کتاب بپردازیم برای درک بهتر موضوع کتاب، اندکی در مورد تفاوت های سمت راست و چپ مغز صحبت خواهیم کرد.

تفاوت نیمکره چپ با  راست مغز

دانشمندان نشان داده اند که مغز به نیمکره چپ و راست تقسیم شده است. این موضوع به شدت توسط علم مدرن حمایت می‌شود.

در حالی که مشخص شده است که هر دو نیمکره چپ و راست برای انجام هر فعالیتی با هم کار می‌کنند. اما هر نیمکره فعالیت‌های خاصی را به عهده می‌گیرد.

نیمکره چپ بر روی تجزیه جزئیات متمرکز است، در حالی که نیمکره راست دید وسیع تری نسببت به مسائل  را فراهم می‌کند.

نیمکره چپ مغز اطلاعات را به طور متوالی پردازش می‌کند.در حالی که سمت راست متن را تفسیر می‌کند. اگر نیمکره راست سالمی نداشته باشید، نمی‌توانید کنایه یا استعاره‌ها را درک کنید.

نیمکره چپ مغز مسئول استدلال و تفکر منطقی است. این همان چیزی است که  وقتی کسی اسلحه را به سمت شما نشانه می‌گیرد، به شما می‌گوید نگران باشید زیرا متوجه شده است که اسلحه خطرناک است.

نیمکره راست مغز اسلحه را تشخیص نمی‌دهد، اما می‌تواند دانش بصری بیشتری کسب کند و سایر علائم خطر را تشخیص دهد. به عنوان مثال‌، یک حالت چهره عصبانی. به همین دلیل است که همه فرهنگ‌ها  حالت‌های صورت را به طور مشابه تفسیر می‌کنند.

نیم کره های مغز در خلاصه کتاب ذهن کامل نو

خلاصه کتاب ذهن کامل نو

علی رغم تغییرات و تحولات تکنولوژیکی که ما تجربه کرده ایم‌، خلاقیت و نوآوری بر منطق و سنت پیروز خواهد شد.

توانایی ” خارج از چارچوب فکر کردن” در سطح حرفه ای و شخصی به یک توانایی با ارزش تبدیل شده است. این موضوع به عنوان روشی برای سازگاری ما با فراز و نشیب‌های مداوم زندگی و استفاده بهینه از هر شرایطی به کار می‌رود.

دو عامل در تغییر حالت از تفکر منطقی به خلاقانه موثر بوده اند. یکی آن که بیشتر کارهای یقه سفید مبتنی بر منطق در ایالات متحده (مانند توسعه نرم افزار) به کشورهای آسیایی که تولید در آن‌ها ارزان‌تر است‌، برون سپاری شده است.

دومین عامل فراوانی است. تنوع گسترده ای که امروزه در کشورهای پیشرفته در دسترس است. گزینه‌های بسیار زیادی برای انتخاب در دسترس مصرف کننده عادی قرار گرفته است. در حال حاضر، علاوه بر کارایی محصول‌، تقاضای رو به رشدی  برای معنای و مفهوم و  وجود عناصر زیبایی شناسی در محصول هم وجود دارد.

شش توانایی پیشنهادی در این کتاب دروازه ای برای یک تجربه استفاده متعادل از “کل مغز” را به شما  ارائه می دهند. این شش توانایی عبارتند از:

طراحی (در مقابل کارکرد): این مفهوم شامل همه چیز از رنگ لباس شما تا ساختار ساختمانی که در آن زندگی می‌کنید، می‌شود. طراحی با استفاده از لذت بصری و اهمیت به تفاوت های شخصی مسائلی فراتر از عملکردهای ساده را در بر می‌گیرد.

داستان گویی (در مقابل استدلال): انسان‌ها به سمت اطلاعاتی جذب می‌شوند که در قالب یک داستان به آنها منتقل می‌شود‌. داستان هایی که از طریق متن و تأثیر عاطفی پیام خود را منتقل می‌کنند.

هم نوایی و هماهنگی (در مقابل تمرکز): این توانایی در مورد ترکیب اطلاعات جدا از هم و مشاهده ارتباطاتی است که واضح نیستند. نکته اصلی در اینجا ارتباط دادن یک چیز به چیز دیگر از راه‌هایی است که لزوما منطقی نیستند.

همدلی (در مقابل منطق): این ویژگی به ما امکان می‌دهد احساساتی که شخص دیگری ممکن است در زندگی حس کند را درک کنیم. این توانایی حوزه ای است که در آن انسان‌ها به راحتی می‌توانند کامپیوترها را شکست دهند.

بازی (در مقابل جدی بودن): شوخ طبعی‌، بازی و شادی سه راه برای دستیابی به یک تجربه عمیق تر از انسان بودن است. در نتیجه به کارگیری این توانایی حتی ممکن است خودمان را در حالی ببینیم که بهره ورتر شده ایم یا توانایی بیشتری داریم.

ایجاد معنا (در مقابل انباشت): با رسیدن به اوج قله پیشرفت جوامع که در آن کالاهای مادی به وفور در دسترس همه هستند. اکنون مردم در جستجوی حس هدفمندی و معنا می باشند.

خلاصه کتاب ذهن کامل نو به صورت تصویری

بخش هایی از متن کتاب ذهن کامل نو

  1. “تغییر اجتناب ناپذیر است و هنگامی که اتفاق می‌افتد، عاقلانه ترین پاسخ این است که ناله و زاری نکنید بلکه آن را قبول کنید و باآن کنار بیایید.”
  2. “پرسیدن چرا؟ می‌تواند منجر به درک کردن شود. پرسیدن “چرا نه؟” می‌تواند به پیشرفت منجر شود. “
  3. “رهبری کردن به معنی همدلی است. این موضوع به معنی داشتن توانایی برقراری ارتباط با افراد به منظور الهام بخشی و تقویت زندگی آنهاست. “
  4. “همدلی یک بخش اساسی از زندگی معنادار است.”
  5. “ما در حال حرکت از یک اقتصاد و جامعه ای که بر مبنای توانایی‌های منطقی، خطی، رایانه ای ساخته شده بوده یعنی عصر اطلاعات به یک اقتصاد و جامعه ای که مبتنی بر قابلیت‌های مبتکرانه، همدلانه، و دیدن تصویر بزرگ به عصر مفهوم هستیم “
  6. “تخیلات استعاره ای در ایجاد ارتباطات همدلانه و انتقال تجربیاتی که دیگران معمولا به اشتراک نمی‌گذارند ضروری است. “
  7. “توانایی درک کردن زندگی شخصی به گونه ای که طیف کاملی از فرصت‌های انسان را در بر بگیرد‌، برای جستجوی معنا ضروری است.”
  8. “هر آنچه ایجاد می‌کنید نمایانگر چیز دیگری است. از این نظر‌، هر آنچه را که ایجاد می‌کنید با استعاره غنی می‌شود .”
  9. “خلاقیت به طور کلی شامل شکستن مرزهای قلمرو‌ها است. خلاق ترین افراد در بین ما روابطی را می‌بینند که بقیه ما هرگز متوجه آن نمی‌شویم.”
  10. “وقتی مغز چپ نمی‌داند مغز راست چه کاری انجام می‌دهد‌، ذهن آزاد است که روابط را ببیند و این روابط را در یک کل ادغام کند.”
  11. “داستان گویی مسیری است برای فهمیدن آن چیز‌هایی که از سمت چپ مغز عبور نمی‌کند.”
  12. “ما داستان‌های خود هستیم. ما سالها تجربه‌، فکر و احساسات را در چند قصه جمع و جور که به دیگران منتقل می‌کنیم و برای خود تعریف می‌کنیم، فشرده می‌کنیم.”
  13. “گفته می‌شود قصه گویی جایگزین تفکر تحلیلی نمی‌شود.اما این مهارت ما را با ایجاد توانایی در تصور چشم اندازهای جدید و دنیاهای جدید‌، کامل می‌کند.”
  14. “پسری که چرخ را اختراع کرد احمق بود. پسری که سه تای دیگر را اختراع کرد‌، یک نابغه بود.”

نقد و بررسی کتاب ذهن کامل نو

کتاب ذهن کامل نو  دارای نثری روان است و می توان آن را به راحتی خواند.  پینک در کتاب خود استدلال می‌کند که امروزه بیش از گذشته افراد راست مغز مورد توجه قرار گرفته اند.

پینک همچنین دلایل زیادی را برای در خطر بودن آینده مشاغل مبتنی برسمت چپ مغز در فضای اقتصادی و جامعه شناسی امروز برجسته می‌کند.

او توضیح می‌دهد که به دلیل “اتوماسیون‌، فراوانی و برون سپاری کارها به آسیا”‌، متخصصان چپ مغز، شغل خود را به نرم افزار‌ها و برون سپاری می‌بازند. در حالی که فراوانی همه چیز را به کالا تبدیل کرده است.

اگرچه بحث پینک درباره اتوماسیون و فراوانی ممکن است کاملاً منطقی باشد، اما توضیحات وی در مورد برون سپاری از دیدگاهی کاملا آمریکای وی ناشی می‌شود.

می توان گفت استدلال‌های مطرح شده در کتاب بسیار ناقص هستند. در کتاب ادعا‌های محکمی در مورد ارزش تفکر سمت راست مغز‌، یا خلاق‌، ارائه می‌شود. با این حال‌، این استدلال‌ها اغلب یک طرفه هستند یا پشتیبانی ضعیفی دارند.

با این حال اگر خودتان یا افرادی که با آنها کار می‌کنید متفکران منطق محور هستند، این کتاب به شما کمک می‌کند یک دید کلی نسبت به آنچه ذهن مان انجام می‌دهد، پیدا کنید.

اگر می‌خواهید این کتاب را مطالعه نمایید، کافی است، به لینک زیر مراجعه کنید.‎

‎خلاصه کتاب ذهن کامل نو

با گذر از عصر اطلاعات به عصر مفهوم، باید اهمیت توانایی‌های سمت راست مغز خود را بپذیرید، توانایی‌هایی که قبلاً تصور می‌شد نسبت به توانایی‌های سمت چپ مغز اهمیت کمتری دارند.

‎اکنون بخوانید‎

 

صاحب نظران در مورد کتاب “ذهن کامل نو” چه می‌گویند؟ 

مجله بررسی کسب وکار‌ هاروارد و ورت وایل در مورد کتاب ذهن کامل نو، به ترتیب اینگونه گفته اند:

” کتابی که مطالعه آن مطبوع است. برای کسانی که می‌خواهند عضلات خلاقیت خود را تمرین دهند‌، این کتاب پر از تمرین و منابع است.” 

“این کتاب روشی جدید برای نگاه به کار‌، استعداد‌، آینده تان به شما می‌دهد.”  

آلن وببر‌، سردبیر و بنیانگذار فست کمپانی، این کتاب را اینگونه توصیف می کند:

“کتاب دهن کامل نو را بخوانید. از آن مهم تر‌، این کتاب را به فرزندان خود هدیه دهید. “

تام پیتر این کتاب را اینگونه تعریف می کند:

“این کتاب یک معجزه است. در عین حال که تحت تأثیر قرار گرفتم و پریشان شدم، موجب شادمانی من هم شد.”

درباره نویسنده کتاب

نویسنده خلاصه کتاب ذهن کامل نو

دانیل اچ پینک نویسنده شش کتاب  در حوزه های تجارت و رفتارهای انسانی می باشد. از کتاب های او می توان به کتاب های ” انگیزه (حقیقتی شگفت‌آور در مورد نیرویی که در ما انگیزه ایجاد می‌کند)” و ” کی (رازهای علمی زمان‌بندی عالی)” اشاره کرد. کتاب‌های او چندین جایزه کسب کرده  اند و به بیش از  ۳۷ زبان ترجمه شده اند.

پینک به عنوان سردبیر در مجله فست کمپانی و همچنین ستون نویس تجاری در ساندی تلگراف فعالیت داشته است. مقاله‌های وی همچنین در نیویورک تایمز‌،‌هاروارد تجارت ریویو‌، نیو جمهوری‌، اسلیت و سایر نشریات منتشر شده اند.

قبل از اینکه به طور مستقل فعالیت کند، در چندین سمت در سیاست و دولت کار می‌کرده است‌. از جمله از ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ به عنوان مدیر نوشتن سخنرانی‌های معاون رئیس جمهور ال گور خدمت می‌کرده است.

پینک یکی از اعضای انجمن جامعه رسانه ژاپن در توکیو بوده است‌، و  صنعت بزرگ کمیک این کشور را مورد مطالعه قرار داده است مطالعه کرد.

در سال ۲۰۱۹‌، مجمع متفکران مستقر در لندن وی را به عنوان ششمین متفکر تأثیرگذار در زمینه مدیریت در جهان معرفی کردند.

یکی از راه های تقویت توانایی هایی مثل داستان پردازی و خلاقیت مطالعه کردن است. با نصب اپلیکیشن ذهن مجموعه ای از برترین کتاب های جهان را با صرف کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید