تکنیک چرا در خلاقیت ؛ راهکار کشف علت مشکل‌هایی که به خلاقیت مربوط می‌شوند

تکنیک چرا در خلاقیت

تکنیک چرا در خلاقیت، راهی برای تلاش برای یافتن دلایل مشکلات بالقوه و پیچیده است. هنگامی که به درستی انجام شود، این استراتژی به شما کمک می‌کند تا به جای تمرکز بر روی علائم مشکل، به علت اصلی آن بپردازید.

تحقیقات نشان می‌دهند که این استراتژی نه تنها مؤثر است بلکه به راحتی در طیف گسترده‌ای از موضوعات که به خلاقیت مربوط می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. تکنیک چرا در خلاقیت همچنین می‌تواند با انواع تکنیک‌های دیگر برای شناسایی و حل مشکلات ترکیب شود؛ با ذهن همراه باشید.

تکنیک چرا در خلاقیت چیست؟

تکنیک چرا در خلاقیت چیست؟

همان‌طور که از نامش پیدا است، تکنیک چرا، فرآیندی که برای رسیدن به علت اصلی یک مشکل پنج بار چرا تکرار می‌شود. این روند با یک مشکل واضح آغاز می‌شود و با پرسش چرا ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که ریشه واقعی مسئله کشف شود.

با جستجوی مثال‌های پنجگانه می‌توان به درک بهتر این روند کمک کرد. یکی از بهترین راه‌ها برای درک تکنیک چرا در خلاقیت توجه به مثال‌های عینی در دنیای واقعی است. برای مثال فرض کنید یک شرکت با شکست روبرو می‌شود:

  • چرا شرکت شکست خورد؟ جواب: کلیه کارمندان بدون داشتن انگیزه کار می‌کردند.
  • چرا کارمندان انگیزه نداشتند؟ جواب: اهداف سازمان نوآورانه نبود.
  • چرا اهداف سازمان نوآورانه نبود؟ جواب: زیرا اعضای هئیت مدیره فاقد دانش لازم بودند.
  • چرا افرادِ فاقد دانش باید عضو هئیت مدیره باشند؟ جواب: زیرا مدیر عامل ارزیابی خوبی از افراد هیئت مدیره نداشت.
  • چرا مدیر عامل نتوانست ارزیابی خوبی انجام دهد؟ جواب: زیرا مدیر عامل فاقد خلاقیت است.

آخرین چرا می‌تواند مشکل اصلی را نمایان کند. این می‌تواند موضوعی کاملاً واضح باشد، وقتی شرکتی نمی‌تواند با رقبا مبارزه کند، یعنی فاقد اهداف خلاقانه است. وقتی اهداف شرکت بر مبنای معیارهای نوآورانه نوشته شود، به این معنا است که به خوبی می‌تواند خلاقیت تک تک کارمندان را بیدار کرده و به آن جامه عمل بپوشاند.

مقاله مرتبط: تفکر خلاق چیست؟ چگونه تفکر خلاق داشته باشیم؟

استفاده از تکنیک چرا در خلاقیت برای تحلیل علت مشکل

استفاده از تکنیک چرا در خلاقیت برای تحلیل علت ریشه

هدف اصلی از تکنیک پنح چرا این است که علت اصلی مشکل کشف شود. هنگامی که به درستی انجام شود، یک شرکت یا یک فرد می‌تواند دلیل اصلی مشکل را پیدا کند تا بتواند برای جلوگیری از وقوع مجدد آن در آینده اقداماتی انجام دهد.

یکی از بهترین موارد در مورد پنج چرا این است که اجرای آن بسیار ارزان است. یک شرکت می‌تواند استفاده از آن را بدون صرف حتی یک تومان شروع کند و تنها با استفاده از زمان لازم برای طی کردن فرآیند به نتیجه مطلوب برسد.

با گذشت زمان، این راه‌حل برای ردیابی بهتر اطلاعات جمع‌آوری شده می‌تواند گسترش یابد تا از این طریق برای تلاش‌های آینده در راستای ایجاد خلاقیت استفاده شود.

چرا به دنبال خلاقیت هستید؟

بیشتر شرکت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اگرچه ممکن است شناسایی مشکل به سرعت انجام شود، اما در دراز مدت بهتر است که دلیل اصلی مسئله به خوبی کشف شود. جستجوی راه‌حل برای ایجاد خلاقیت به جای پرداختن به علائم عدم وجود آن، مزایای بلند‌مدتی را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد که به شرح زیر است:

  • پیشگیری از خشکیدن خلاقیت قبل از بروز مشکل
  • جمع‌آوری اطلاعات برای شناسایی خلاقیت
  • آگاهی بیشتر، از نحوه کار یک سیستم خلاق
  • کیفیت، بیش از سرعت انجام کار

هر مکان کاری بی‌نظیر، مجموعه مشکلات خاص خود را دارد که یقیناً به نبود تفکر خلاق مربوط می‌شود. استفاده از تکنیک چرا در خلاقیت می‌تواند به شرکت‌ها در هر حوزه کاری کمک کند تا مسائل خود را بهتر درک کنند و راه روشن‌تری را برای رسیدگی بهتر به آنها پیدا کنند.

قوانین تکنیک چرا در خلاقیت

قوانین تکنیک چرا در خلاقیت

سیستم پنج چرا بر اساس نیازهای خاص قابل تنظیم است. بیشتر شرکت‌هایی که این نوع استراتژی را اجرا می‌کنند از برخی قوانین یا دستورالعمل‌های عمومی استفاده می‌کنند که می‌تواند به تمرکز استراتژی کمک کند. قوانین زیر برای شروع تکنیک چرا در خلاقیت گزینه‌های خوبی هستند:

  • چراها را ادامه دهید تا زمانی که علت ریشه کشف شود (حتی اگر بیش از پنج بار باشد)
  • چرا خطای انسانی رخ داده است و برای جلوگیری از آن چه کاری می‌توان انجام داد!
  • این استراتژی به دنبال یافتن مشکلات است و نه مقصر کردن افراد!
  • همه اظهارات باید براساس واقعیت‌ها باشند نه فرضیات.
  • گام به گام دلیل را بیان کنید. هرگز به یک دلیل اصلیِ فرضی نپردازید.
  • برای ردیابی چراها از کاغذ یا یک تخته سفید به جای یک برنامه رایانه‌ای استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که دلایل مشکلات را از علائم آن می‌توانید تشخیص دهید.
  • برای یافتن علت اصلی، زمان را غنیمت بشمارید.
  • بر موفقیت طولانی مدت متمرکز شوید تا زمان کوتاه مدت.

موارد بالا می‌توانند نقطه شروع خوبی برای شرکت‌ها باشند. همچنین می‌توان قوانین و دستورالعمل‌های اضافی را در صورت لزوم به موارد بالا اضافه کرد.

مشکلات تکنیک چرا در خلاقیت

مشکلات تکنیک چرا در خلاقیت

در حالی که این تکنیک به عنوان روشی مؤثر برای شناسایی خلاقیت شناخته شده است، اما لازم است برخی موضوعات پیرامون این مورد نیز مطرح شوند. برخی از متداول‌ترین مشکلات ذکر شده عبارتند از:

  • افراد غالباً یک علامت را دلیل اصلی مشکل می‌دانند. این می‌تواند مقدار قابل توجهی از تمرین، برای افزایش خلاقیت نیاز داشته باشد.
  • این روند همیشه سازگار نیست. افراد مختلفی که تجزیه و تحلیل‌ها را بر روی مشکل انجام می‌دهند، غالباً پاسخ‌های متفاوتی می‌گیرند.
  • هنگام استفاده از تکنیک چرا در خلاقیت، افراد معمولاً وقتی فرضیه اصلی مشکل را پیدا کردند، این روند را متوقف می‌کنند. در شرایطی که چندین علت اصلی وجود دارد که به مشکل کمک می‌کنند.
  • این فرآیند محدود به دانش شخصی است که فرد در حال انجام آن است. این امر مستلزم آگاهی از مشکلات است تا بتواند برای پنج پرسش، پاسخ صحیح را پیدا کند.

بسیاری از موضوعات مربوط به خلاقیت با آموزش و تجربه به راحتی برطرف می‌شوند.

آموزش و اجرای تکنیک پنج چرا برای خلاقیت

یکی از بهترین موارد در مورد استراتژی چرا در خلاقیت این است که یادگیری آن نسبتاً آسان است. هیچ مفاهیم پیچیده‌ای وجود ندارند که باید آموزش داده شوند. در عوض، کارکنان می‌توانند بلافاصله با توضیح مختصری در مورد نحوه کارکرد این تکنیک، استفاده از آن را شروع کنند.

 

خلاقیت چیست

با زیر و بم خلاقیت و راه های افزایش آن آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

ساده‌ترین راه برای اطمینان از استفاده صحیح، تکمیل فرآیندی است که به هدف می‌انجامد. این می‌تواند برخی از آزمایش‌ها و خطاها را به همراه داشته باشد، اما حتی هنگامی که پنج چرا به طور کامل انجام نشود، این تکنیک هنوز هم می‌تواند به هدایت مردم در جهت صحیح کمک کند.

تکنیک چرا همچنین می‌تواند در روش‌های دیگر گنجانیده شود و به صورت ترکیبی به افزایش خلاقیت کمک کند.

همچنین بخوانید:

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید