انرژی چی چیست؟ چطور تعادل انرژی چی را در بدن برقرار کنیم؟

انرژی چی

فهرست مطالب

آیا بدون دلیل خاصی احساس ناراحتی، استرس یا خستگی می‌کنید؟ تابحال فکر کرده‌اید که شاید دلیل این احساس، عدم تعادل در انرژی چی در بدن شما باشد؟ اگر نمی‌دانید انرژی چی چیست، چه نقشی در بدن دارد یا چطور می‌توان فعال سازی انرژی چی را اجرایی کرد، یا می‌توان آن را متعادل کرد با ما در ادامه همراه باشید.

انرژی چی چیست؟

در طب سنتی چینی، اعتقاد بر این بود که انرژی چی نیروی حیاتی است که در هر فرد جریان دارد. این جریان انرژی از داخل، خارج بدن و همچنین اجسام فیزیکی عبور می‌کند و زمانی که این نیرو در وجودتان قوی باشد، از شما عبور کرده و شما را سرشار از زندگی و سلامت خواهد کرد.

اما زمانی که این انرژی ضعیف باشد، در بدن‌تان ثابت و راکد خواهد ماند و جریان پیدا نخواهد کرد.

چی در انگلیسی به‌معنای هوا یا انرژی است. در هند به این کلمه پرانا گفته می‌شود و در ژاپنی به آن کی می‌گویند.

بسیاری معتقد هستند که چی، معیار نهایی نشاط است. به همین دلیل بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا برای بازگشت نشاط و شادی به بدن، از چی استفاده کنند. درواقع آن‌ها عقیده دارند که با استفاده از چی می‌توان تعادل را به بدن بازگرداند.

نمی‌توان انرژی چی را ایجاد کرد یا ازبین برد؛ درواقع چیزی به نام فعال سازی انرژی چی در بدن وجود ندارد. انرژی چی به‌صورت طبیعی دائما در جریان است و مانند هر انرژی دیگری از چیزی به چیز دیگری تبدیل می‌شود.

انرژی چی چیست

افزایش انرژی درونی

چند راهکار ساده برای افزایش انرژی

اکنون بخوانید

 

چرا انرژی مهم است؟

اعتقاد بر این است که داشتن انرژی چی قدرتمند، می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامت روحی و جسمی ما داشته باشد و از ما دربرابر استرس محافظت کند.

انرژی چی ضعیف، می‌تواند ما را مستعد منفی‌نگری و بدبینی کند و درنتیجه سلامتی، شادی و کیفیت زندگی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

مردم در فرهنگ چینی بر این باور هستند که چی در همه‌چیز جریان دارد؛ از هوایی که تنفس می‌کنیم تا غذایی که می‌خوریم. چی در خون ما جریان دارد و در تمام طول بدنمان در حرکت است.

درواقع این انرژی چی است روح و جسم ما را به هم پیونده زده است و آن‌ها را به‌هم مرتبط می‌کند. حتی چی می‌تواند بر رویایی که می‌بینیم هم تاثیر بگذارد و به متافیزیک تبدیل شود.

حرکت مناسب چی و جریان درست آن در خون باعث ایجاد سلامتی و هماهنگی در انسان می‌شود. تا جایی که حتی چینی‌ها این نیرو را به‌عنوان یکی از ضروری‌ترین نیازهای بدن می‌دانستند که می‌توان آن را از غذا، هوا یا حرکت به‌دست آورد.

چه چیزی بر انرژی چی تاثیر می‌گذارد؟

عوامل زیادی می‌توانند بر انرژی تاثیر بگذارند. به‌صورت کلی هر عاملی که باعث یا مانع عملکرد صحیح بدن شما شود، تاثیر مستقیمی بر جریان انرژی چی در بدن شما خواهد داشت.

مثلا اگر به لحاظ روحی یا ذهنی، به‌اندازه کافی در معرض عشق، تعامل اجتماعی یا احساسات مثبت نباشید، احتمال اینکه جریان انرژِی چی در بدن‌تان ضعیف شود بسیار زیادی خواهد بود.

البته باید توجه کنید که گاهی عوامل خاصی می‌توانند باعث شوند که انرژی در بدنتان بیش‌ازاندازه جریان پیدا کند. سموم محیطی، آب‌وهوای آلوده یا حتی غذای بیش‌ازاندازه ازجملمه این عوامل هستند.

اگر بیش از اندازه ورزش کنید، یا استرس و احساسات منفی در شما زیاد شود هم مستعد جریان بیش‌ازاندازه انرژی چی خواهید شد. این جریان باعث انسداد مسیر انرژی دربدنتان می‌شود و برخلاف آن‌چه فکر می‌کنید، ممکن است جریان انرژِی چی در بدنتان را مختل سازد.

تاثیر انرژی چی در بدن

احساس آرامش فکری و روحی

چگونه به احساس آرامش درونی برسیم؟

اکنون بخوانید

 

تاثیر انرژی چی در کسب‌وکار

در چین از انرژی چی در کسب‌وکار هم استفاده می‌شود. چینی‌ها به آن اهمیت زیادی می‌دهند و معتقد هستند که این انرژی می‌تواند قدرت متحد کردن و برانگیختن هرچیزی را در اطرافتان داشته باشد.

آن‌ها عقیده دارند که چی می‌تواند التیام ببخشد، تقویت کند و انرژی را افزایش دهد و مجموعه آن به سودآوری کسب‌وکار منجر خواهد شد.

به‌همین دلیل شرکت‌ها در این کشور، مصرانه اصول فنگ‌شویی را رعایت می‌کنند تا با جریان یافتن انرژی چی در محیط کسب‌وکار، به بهبود آن کمک کرده باشند.

آن‌ها معتقد هستند که نظم و سازمان‌دهی محیط هم بر جریان انرژی چی تاثیر می‌گذارد و با ایجاد نظم در ادارات به بهبود جریان آن کمک می‌کنند. هماهنگی رنگ‌ها و رعایت معماری داخلی برای هم‌ترازی محیط با جریان آزاد انرژی از دیگر اقداماتی است که انجام می‌شود.

چگونه انرژی چی را در بدنمان متعادل کنیم؟

تمرینات زیادی وجود دارند که می‌توانند به ما کمک کنند تا تعادل را در انرژی چی برقرار سازیم. تمرینات زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا به این هدف دست پیدا کنید:

تایچی

یکی از جذاب‌ترین تمرینات مورد استفاده در متعادل‌سازی جریان انرژی در بدن است. این ورزش قبلا به‌عنوان یکی از هنرهای رزمی مطرح بود؛ اما امروزه با ترکیب تکنیک‌های تنفسی عمیق و حرکت‌های آرامبخش، تکامل پیدا کرده است و به‌عنوان یکی از تکنیک‌های مفید در جریان انرژی مطرح شده است.

گفته می‌شود که تای‌چی به‌سادگی و صرفا با ضربان آرام، حرکات مربوط به ایجاد و حفظ تعادل، قرار دادن بدن در وضعیت خاص و کنترل ذهن، می‌توان گردش خون و کنترل عضلات را ارتقا دهد.

تایچی مجموعه‌ای از حرکات ملایم و عمدی است و همین حرکات و ضربات به شما کمک می‌کنند تا نظم خود را حفظ کنید. این حرکات برای جریان صحیح انرژی چی و جلوگیری از انسداد آن، فوق‌العاده هستند.

این ورزش علاوه‌بر تاثیر مثبت بر انرژی بدن، به شما کمک می‌کند تا عضلات مرکزی بدن، بازوها، پاها و پشت‌ پاهایتان را تقویت کنید.

تقویت انرژی چی در بدن

یوگا

نمی‌شود از جریان انرژی، تعادل و آرامش حرف زد و اسم یوگا را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها نیاورد.

یوگا یکی از تمرینات کنترل شده تنفسی است که می‌تواند به شما در ایجاد تعادل انرژی چی کمک کند. البته همانطور که می‌دانید میان تای‌چی و یوگا تفاوت‌های زیادی وجود دارد و ابدا نمی‌توان این دو را یکی دانست.

تای‌چی مجموعه‌ای از حرکات سیال و پیوسته است که به‌صورت مداوم درحال تکامل است و مدام در یک‌دیگر ادغام می‌شود. گفته می‌شود حرکات تای‌چی شباهت زیادی به حرکت انرژی چی در بدن دارد.

برای انجام تای‌چی نیاز به حرکت مداوم دارید ولی یوگا، بیش از هرچیزی سکون است.

وضعیت‌های یوگا بسته به سبکی که در آن تمرین می‌کنید، شما را برای مدت زیادی در یک وضعیت نگه می‌دارد، چون اساس آن بر این واقعیت بنا شده است که تعادل، باعث ایجاد آرامش و آگاهی درونی خواهد شد.

 

آموزش یوگا مبتدی

به سادگی مبانی و اصول اولیه یوگار را یاد بگیرید

اکنون بخوانید

 

تمرینات تنفسی

همانطور که تای‌چی و یوگا با استفاده از عنصر حرکت به شما کمک می‌کنند تا تعادل جریان انرژی چی در بدن را بازگردانید، تمرینات تنفسی هم وجود دارند که با تکیه بر عنصر دم و بازدم این کار را انجام می‌دهند.

قبلا هم اشاره کردیم که به‌عقیده چینی‌ها، انرژی چی در هوایی که تنفس می‌کنیم هم وجود دارد؛ به‌همین دلیل می‌توان با تنظیم حرکات تنفسی و تنفس عمیق، آن را به بدن کشاند و باعث گردش بهتر آن در بدن شد.

تنفس درست و اصولی به تقویت انرژی چی بدن کمک می‌کند و به‌همین دلیل زمانی که در استرس و اضطراب هستید، تنفس و تمرکز بر آن به شما کمک می‌کند تا احساس آرامش کنید.

مدیتیشن

ذهن‌آگاهی یکی از تمرینات معروف مدیتیشن است که به بهبود جریان انرژی در بدن هم منجر می‌شود. اگر به‌صورت منظم مدیتیشن انجام دهید، انرژی چی بدنتان تقویت خواهد شد و بهتر گردش خواهد کرد.

کافیست به‌صورت روزمره مدیتیشن کنید تا متوجه شوید تا چه اندازه توانسته‌اید در وضعیت‌تان بهبود ایجاد کنید. مدیتیشن با کاهش سطح انرژی منفی در بدن، به بهبود انرژی در آن کمک خواهد کرد.

اهمیت انرژی چی

رژیم غذایی متعادل

غذا هم مانند هوایی که تنفس می‌کنیم، تاثیر شگفت‌انگیزی در جریان انرژی چی خواهد داشت. اگر به غذا به چشم منبعی برای انرژی چی نگاه کنیم، باید بگوییم که منابع غذایی سرشار از مواد مغذی نسبت به مواد غذایی فرآوری شده، تاثیر زیادی در جریان انرژی چی بدنتان خواهد داشت.

مواد غذایی مانند برنج قهوه‌ای، هویج، تخم‌مرغ، گوشت مرغ، ماهی، جنسینگ، لوبیا سبز، جو دوسر، سیب‌زمینی، کدو تنبل، سویا، شغلم و پسته دریایی از مهم‌ترین موادغذایی برای بهبود انرژی بدنتان محسوب می‌شوند.

البته مشخص است که این مواد غذایی درصورتی اثرگذار هستند که در فصل خودشان مصرف شوند و افزودنی شیمیایی نداشته باشند. پرخوری یا کم‌خوری هم می‌تواند باعث کاهش اثرگذاری این مواد غذایی شود و با اضافه کردن فشار بر شما، انرژی‌تان را جذب کند.

استراحت کافی

علاوه‌بر تمام موارد ذکر شده، استراحت به شما کمک خواهد کرد تا انرژی چی را در بدنتان متعادل کنید. اما نباید فراموش کنید که استراحت کافی یکی دیگر از منابع مهم برای این هدف محسوب می‌شود.

استراحت به‌معنای این است که شما به بدن‌تان اجازه داده‌اید تا خود را بازیابی کند و التیام ببخشد و شما را قادر خواهد کرد تا هر نوع انرژی منفی را از ذهن‌تان دور کنید.

جریان انرژی چی در خانه

چینی‌ها معتقد هستند که انرژی چی نه‌تنها از درون، که از محیط هم بر شما تاثیر خواهد گذاشت و باید دقت کنید که این انرژی در محیط اطرافتان هم جریان داشته باشد.

اگر می‌خواهید این انرژی دچار انسداد یا نشتی نشود، باید ابزار و وسایل خانه را جوری تنظیم کنید که انرژی بتواند آزادانه در محیط گردش داشته باشد.

مثلا درب‌ها و پنجره‌هایتان را تراز کنید تا از نشتی انرژی جلوگیری کرده باشید. چینش مبلمان‌تان را جوری تنظیم کنید که هرگز پشت‌تان به درب نباشد و آن‌ها را جایی نگذارید که به نقطه کور و مسدود مشرف باشد.

انرژی چی فنگ شویی

معرفی کتاب

در اینکه ذهن ما قدرت خارق‌العاده‌ای دارد شکی نیست. اگر شما هم از آن‌دسته از کسانی هستید که دوست دارند کمی بیشتر از ذهن و قدرت آن بدانند، توصیه می‌کنم کتاب قدرت ذهن ناخودآگاه نوشته ژوزف مورفی را مطالعه کنید.

همچنین اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درمورد ذهن‌آگاهی و تکنیک‌های آن کسب کنید، کتاب ذهن‌آگاهی نوشته مارک ویلیامز و دنی پنمن مخصوص شماست.

علاوه‌برآن، ما در ذهن منابعی ارزشمند برای توسعه فردی و بهبود قدرت ذهن را در دسترس مخاطبان قرار داده‌ایم. شما می‌توانید برای دسترسی به این منابع، اپلیکیشن ذهن را از لینک زیر دانلود کنید و با عضویت آن از منابعی که در اپلیکیشن قرار دارند، استفاده کنید.

دانلود کتاب انرژی چی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید