تکنیک قصر ذهن چیست؟ با عجیب‌ترین روش ارتقا حافظه آشنا شوید

تکنیک قصر ذهن

فهرست مطالب

حفظ کردن اطلاعات بخش مهمی از فرآیند یادگیری را تشکیل می‌دهد. اما حفظ کردن حجم عظیمی از اطلاعات، برای هرکسی کار آسانی نیست. چقدر با میانبرهای حفظ کردن آشنا هستید؟ از تکنیک قصر ذهن چیزی شنیده‌اید؟ با ما در ذهن همراه باشید تا شما را با یکی از شگفت‌انگیزترین روش‌های تقویت حافظه و به ذهن سپردن اطلاعات آشنا کنیم.

حفظ کردنی‌ها؛ کابوس دوران کودکی

بسیاری از ما در مدرسه با درس‌هایی که برپایه به ذهن سپردن حجم زیادی از اطلاعات بودند مشکل داشتیم. حفظ کردن برای ما کار چندان راحتی نیست. اعداد، جملات، اطلاعات و جزییات مربوط به مباحث درسی به سادگی نمی‌توانند در حافظه ما بنشینند و بازیابی شوند.

البته می‌دانید که به ذهن سپردن اطلاعات بخشی از ماجراست و بازیابی آنها بخش دیگر. یعنی حتی اگر ما به صورت کامل و بی‌نقص اطلاعات را به ذهنمان بسپریم، ممکن است در بازیابی آنها به مشکل برخورد کنیم و کل پروسه خراب شود!

اما آیا واقعا فقط روش‌های مستقیم و سنتی به ذهن سپردن اطلاعات می‌توانند در حفظ کردن اطلاعات موثر باشند؟ پاسخ روان‌شناسان و متخصصین منفی است. روش‌های جالب و درعین حال تاثیرگذاری وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید بدون هدررفت انرژی و صرف وقت زیاد، اطلاعات را به صورت بی‌عیب و نقص به خاطر بسپارید.

این روش‌ها معمولا مبتنی بر کدگذاری اطلاعات به صورتی هستند که حفظ کردن آنها برای ما آسان‌تر است.

مثلا ما می‌توانیم یک قطعه شعر را راحت‌تر از یک پاراگراف جمله حفظ کنیم. یا تصاویر، بهتر از متن‌های ساده به خاطر ما سپرده می‌شوند. یکی از جالب‌ترین و درعین حال قدیمی‌ترین تکنیک‌هایی که برپایه درگیری حواس مختلف و دور زدن حافظه ابداع شده‌اند، تکنیک قصر ذهن یا کاخ حافظه نام دارد.

قصر ذهن شرلوک

تکنیک قصر ذهن چیست؟

تکنیک قصر ذهن روشی هوشمندانه برای به خاطر سپردن اطلاعات و بازیابی سریع آنها است. این روش بر پایه کدگذاری اطلاعات و کمک‌ گرفتن از تصاویر عمل می‌کند. بررسی‌ها نشان داده است که هرچقدر حواس بیشتری از ما در به خاطر سپردن اطلاعات درگیر شوند، ما بهتر می‌توانیم اطلاعات را به خاطر بسپاریم.

تکنیک قصر ذهن با درگیر کردن حواس مختلف، به ما کمک می‌کند تا اطلاعات مهم را به سادگی در ذهنمان نگه داریم و درصورت نیاز به سادگی آنها را بازیابی کنیم. این تکنیک در عین هوشمندی و کارآمدی، تکنیکی بسیار قدیمی است. قدمت استفاده از تکنیک قصر ذهن به قرن پنجم قبل از میلاد می‌رسد. این تکنیک را به مردم یونان و سیمونیدس، شاعر یونانی نسبت داده‌اند.

اگر بخواهم در یک جمله تکنیک قصر ذهن را توصیف کنم، می‌توانم بگویم تکنیکی که به شما کمک می‌کند اطلاعاتی را که نمی‌توانید به خاطر بسپارید، به اشکال و تصاویر تبدیل کنید و آنها را در قسمت مشخصی از مغزتان ذخیره کنید تا درصورت لزوم به سرعت بازیابی شوند.

برای مطالعه بیشتر: تقویت حافظه با چند راهکار ساده

کارکرد قصر ذهن

کاخ حافظه چطور کار می‌کند؟

تکینک قصر ذهن از شما می‌خواهد تا یک بنای آشنا مانند خانه پدری یا محل کار، یا هر ساختمانی که به اندازه کافی با همه زاویه‌های آن آشنا هستید را در نظر بگیرید. بعد از آنکه به صورت کامل تمام جزییات را در ذهنتان بازسازی کردید، اطلاعاتی که می‌خواهید در ذهن داشته باشید را یکی یکی در قسمت‌های مشخص این ساختمان بچینید.

بااین روش به سرعت می‌توانید چیزی را به خاطر بسپارید یا به یاد بیاورید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]فعال سازی قدرت ذهن؛ آیا می‌توان به قدرت بی‌نهایت ذهن دست پیدا کرد؟[/su_animate]

[/su_box]     

چطور این تکنیک را اجرا کنیم؟

برای اجرا کردن تکینک قصر ذهن باید چند قدم را دنبال کنید. مراحل اجرایی کردن این تکنیک به صورت زیر است:

مرحله اول: خانه را بسازید

در مرحله اول اجرای تکنیک قصر ذهن، باید مکان مورد نظر را در ذهنتان بازسازی کنید. بهتر است خانه‌ای که به ذهن می‌سپارید، خانه‌ای بسیار آشنا باشد. مثلا خانه پدری. خانه‌ای که انتخاب می‌کنید باید آنقدر برایتان آشنا باشد که به معنای واقعی کلمه بتوانید چشم بسته در آن سیر کنید.

حالا باید چشمتان را ببندید و تمام جزییات خانه را در ذهنتان تصور کنید. از اتاق خوابتان به سمت آشپزخانه بروید. در حیاط بچرخید و تمام جزییات را زیر نظر بگیرید. آنقدر این کار را انجام دهید که حرکت در خانه برایتان راحت باشد.

مرحله دوم؛ اطلاعات را در خانه ذهنی‌تان جاسازی کنید

در مرحله بعد اجرای تکنیک قصر ذهن، اطلاعاتی که میخواهید به سرعت یادآوری کنید را در خانه ذهنی‌تان جاگذاری کنید. این اطلاعات می‌تواند هرچیزی باشد. از شماره کارت بانکی تا شماره تلفن و اطلاعات دیگر.

بهتر است هر تکه از اطلاعات‌تان در قسمت مشخصی از خانه باشد و ترجیحا تصویری بسازید که با اطلاعات موردنظرتان مرتبط باشد. مثلا اگر قرار است شماره کارت بانکی خودتان را حفظ کنید، آن را در ذهنتان روی یک کاغذ بنویسید و روی میز کارتان در اتاق خوابتان قرار دهید.

جاگذاری اطلاعات در قصر ذهن

مرحله سوم؛ خانه را نقاشی کنید

در مرحله بعدی اجرای تکنیک قصر ذهن، باید کاخ حافظه‌تان را با جزییات روی کاغذ نقاشی کنید. البته قرار نیست کسی از شما تست نقاشی بگیرد. پس به خودتان سخت نگیرید.

این کار صرفا برای این است که ببینید تا چه اندازه توانسته‌اید جزییاتی که به ذهن سپرده‌اید را به خاطر بیاورید. تمام اطلاعاتی که در مرحله قبل در خانه ذهنی‌تان جاگذاری کرده‌بودید را به خاطر بیاورید و آنها را ترسیم کنید. سعی کنید جزییات را جا نیندازید.

نقاشی قصر ذهن

مرحله چهارم؛ به خاطر آوردن قصر ذهن

در این مرحله از تکنیک قصر ذهن باید استفاده از کاخ حافظه‌تان را عملی کنید. می‌توانید اطلاعات جدید به آن اضافه کنید و در آن بگردید. باید روزانه به صورت مرتب در خانه ذهنی‌تان گشت بزنید و اطلاعات را به خاطر بیاورید.

جزییات قصر ذهنی‌تان را تصور کنید و به اطلاعاتی که در آن ذخیره کرده‌اید نگاه بیندازید. گاهی دستی به سروروی قصرتان بکشید و اطلاعات را پایش کنید. می‌توانید اطلاعات اضافی را که دیگر به دردتان نخواهند خورد از خانه‌تان حذف کنید.

می‌توانید برای به خاطر سپردن اطلاعات جدید، اتاق‌های جدید به قصرتان اضافه کنید و آن را گسترده‌تر کنید. البته خدا را هم به خاطر اینکه برای بزرگ‌تر کردن خانه ذهنی‌تان نیاز به پول ندارید شکر کنید!

مرور قصر ذهن قبل از خواب

چند نکته درباره تکنیک قصر ذهن

  • قصر ذهنی شما می‌تواند با هراطلاعاتی پر شود. از اطلاعات درسی تا تاریخ تولد. مهم این است که اطلاعات‌تان را کدگذاری کنید و به فشرده‌ترین حالت ممکن در قصرتان جاسازی کنید.
  • سعی کنید از روش‌هایی برای کدگذاری استفاده کنید که برایتان راحت‌تر است. گاهی درآمیختن اطلاعات با موسیقی و ریتم خاص و گاهی کدگذاری تصویری می‌تواند به ذهن شما کمک کند تا اطلاعات را راحت‌تر بازیابی کند.
  • شما می‌توانید برای موضوعات متفاوت، قصرهای حافظه جدا داشته باشید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا در هرموضوعی به سرعت اطلاعات را بازیابی کنید.
  • سعی کنید شبها قبل از خواب چند دقیقه در قصر حافظه‌تان قدم بزنید و آن را بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا مغزتان درقبال این قصر ذهن فعالانه‌تر عمل کند.
  • سعی کنید به اطلاعات به چشم یک وظیفه نگاه نکنید. شما باید از جاگذاری اطلاعات و به خاطر سپردنشان لذت ببرید تا کارایی مغزتان در قبال یادگیری آنها افزایش پیدا کند.

13 دیدگاه‌ها

    • سلام
      فکر نمی‌کنم استفاده از این تکنیک برای به‌خاطر سپردن همه قوانین حقوق، چندان کاربردی باشه. شاید بهتر باشه فقط دسته‌ای قوانین که بیشتر از باقی فرّار هستن رو با این روش به خاطر بسپرید.

    • به خودتون بستگی داره. هر چیزی که بتونه کلیات اطلاعات موردنظر رو به ذهنتون متبادر کنه، می‌تونه کد باشه. مثلا اگه قرار باشه شماره یا عددی که ارقام زیادی داره رو حفظ کنین، اعداد رو با ریتم خاصی بخونین تا این ریتم به‌عنوان کدی برای بازیابی سریع‌تر عمل کنه.

  1. سلام
    من در حال کار و تکمیل روش خودم برای بازیابی اطلاعات هستم اون اینه که در وهله اول هر کلمه ای رو ببینم سعی می کنم که اون کلمه یا عبارت را به کلمات نزدیک و یا دور و یا مشابهش که در ذهنم هست ربطش بدم خوبی اینکار اینه که حل جدول کلمات متقاطع یه نوع بازیه و درسته ممکنه اول کار ذهن با تاین روش تازه مقابله کنه ولی بعد یه مدت دیگه می پذیره مزیت اینکار اینه که مثل یه برنامه ریزی شخصی می مونه که مختص هر فرده و برا هر سنی و و هر فردی و و با هر رشته و معلوماتی صدق می کنه نمی دونم شاید چون من قبلن زیاد جدول جدول حل می کردم ناخودآگاه ازش استفاده کرده و می کنم یه مثال براتون می زنم تا مطلب خوب جا بیفتد
    مثلن با همین کلمه ذهن شروع می کنیم کلمات نزدیک به این کلمه میشه کهن ذهنی ذهنیت اذهان
    حتی ممکنه این تجزیه کلمه و ترکیب دوبار حروف با کلمات عربی و یا انگلیسی هم باشه مثلن یذهبون که دارای ریشه ذهن توش دیده میشه و … یا یذهبن ذهبنا ذهبتن و …

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید