روانشناسی عزت نفس: از گفتن چه چیزهایی باید به کسانی که عزت‌نفس پایینی دارند اجتناب کنید

روانشناسی عزت نفس: در این مقاله به نقاط ضعف و همچنین تجزیه و تحلیل شصیتی افراد دارای عزت نفس پایین پرداخته و بهترین روش برخورد با آنها را بررسی می کنیم.

فهرست مطالب

از گفتن چه چیزهایی باید به کسانی که عزت‌نفس پایینی دارند اجتناب کنید؟

وقتی کسی را می‌شناسید که عزت‌ نفس پایینی دارد ممکن است واکنش‌های غریزی زیادی برای کمک به او از خود بروز دهید.

به‌ویژه اگر آن شخص کسی باشد که به او اهمیت زیادی می‌دهید ممکن است فکر کنید باید بی‌وقفه تلاش کنید تا عزت‌نفس او را افزایش دهید.

این طرز تفکر قابل‌درک است چون نشان‌دهنده شخصیت حمایتگر شماست. اگرچه در برخورد باکسی که عزت‌نفس پایینی دارد گفتن چیزهای خاصی (حتی اگر با نیت خیر گفته شود) فایده‌ای ندارد.

مرتبط: روانشناسی: دانلود جدیدترین کتاب های صوتی، مقالات و فیلم های روانشناسی روز دنیا در ذهن

در حقیقت اظهارنظر در برخی موارد می‌تواند باعث شود آن شخص احساس بدتری نسبت به خود داشته باشد. در ادامه با ذکر مثال شرح می‌دهیم چه چیزهایی نباید به کسی که عزت‌نفس پایینی دارد گفته شود.

از بیش‌ از حد تحسین کردن کسی که عزت‌نفس پایینی دارد بپرهیزید

ممکن است در ذهنتان کسی را که دوست دارید خیلی بالا ببرید؛ حال این شخص می‌تواند دوست صمیمی شما، شریک زندگی، خواهر، برادر یا فرزندتان (پسر یا دخترتان) باشد. احتمالاً وقتی می‌فهمید خود را سرزنش می‌کنند یا ذهنیت مثبتی از خودشان ندارند نگران می‌شوید و سعی می‌کنید افکار غیرواقعی آن‌ها را با تحسین مداوم از بین ببرید.

مثلاً ممکن است به آن‌ها بگویید: «تو فوق‌العاده‌ای»، «خیلی باهوشی»، «استعداد خیلی زیادی داری»،

«مهربان‌ترین کسی هستی که می‌شناسم» و غیره. اگر مخاطب این تعریف و تمجیدها کسی باشد که عزت‌نفس پایینی دارد ممکن است حرف‌های شما را باور نکند.

شاید با خود فکر کند شما این‌ها را می‌گویید تا به نظر انسان خوبی بیایید، باعث شوید حس بهتری نسبت به خود داشته باشد یا اینکه فقط برایش احساس تأسف می‌کنید.

گاهی وقتی از دیگران زیاد تعریف می‌کنید ممکن است این‌طور به نظر بیاید که مثل کودک با آن‌ها رفتار می‌کنید- این کار باعث می‌شود فرد دارای عزت‌نفس پایین حس کند نوزادی است که نیاز به مراقبت دارد.

از به کار بردن جمله «مسخره‌بازی در نیار» بپرهیزید

انواع دیگر چنین پاسخی می‌تواند «احمق نباش» یا «عجب حرف احمقانه‌ای زدی» باشد.

وقتی کسی دچار عزت‌نفس پایین است نظرات بیش‌ از حد منفی یا غیرمنطقی در مورد خود دارد؛ بنابراین اگر عقایدی را که در مورد خود دارد برای دیگران ابراز کند ممکن است بهت‌زده شوند و بدون اینکه به چیزی که می‌گویند فکر کنند این‌گونه پاسخ دهند: «احمق نباش، تو خیلی باهوشی».

کسی که دارای عزت‌نفس پایین است ممکن است این‌گونه برداشت کند که حقیقتاً احمق است و طرف مقابل با گفتن چنین جمله‌ای آن را تأیید می‌کند و اینکه می‌گوید: «تو باهوشی» دروغی بیش نیست!

این نوع نظرات، حتی اگر طوری بیان شوند که عاری از هرگونه توهین باشند، می‌توانند باورهای منفی را که شخصِ دارای عزت‌نفس پایین در مورد خود دارد تقویت کنند؛ مثلاً این باور که احمق و رقت‌انگیز است در او تقویت می‌شود.

از توصیه کردن و دادن مشورت بدون اینکه از شما بخواهد اجتناب کنید

توصیه‌های دیگران وقتی برای کسی به‌کاربرده می‌شوند که عزت‌نفس پایینی دارد اغلب نتیجه معکوس می‌دهند!

وقتی کسی که شما را دوست دارد می‌بیند به خودتان سخت می‌گیرید ممکن است بدون اینکه از او بخواهید توصیه‌های مختلفی به شما کند؛ مثلاً بگوید باید با خود مهربان‌تر باشید (انگار که شما اصلاً نمی‌دانستید چطور با خود رفتار کنید!) یا اینکه از شما بخواهد روشی درمانی را پیش بگیرید یا از کتاب‌های خودآموز برای این منظور استفاده کنید.

وقتی دیگران بدون اینکه از آن‌ها تقاضا شود کسی را که عزت‌نفس پایینی دارد نصیحت کنند موجب می‌شوند حس کند همه می‌دانند چگونه از خود مراقبت کنند و چطور انسان موفقی باشند اما او ظاهراً در این مورد با شکست مواجه شده است.

همچنین وقتی همه او را نصیحت می‌کنند باعث می‌شود این حس در او به وجود آید که گویی بچه است و به افراد بالغ دیگر که بهتر می‌دانند چگونه زندگی را پیش ببرند وابسته است.

جملات بهتری وجود دارد که می‌توان به افراد دارای عزت‌نفس پایین گفت. اینکه بدون قضاوت کردن درک کنید کسی که عزت‌نفس پایینی دارد چه می‌کشد و به او با دلسوزی گوش کنید روش مؤثرتری برای حمایت از اوست.

اینکه بگویید: «باید خیلی سخت باشه چنین افکاری در مورد خودت داشته باشی» تأثیر مثبت بیشتری دارد تا اینکه بگویید: «از این فکرها نکن».

سعی کنید حس امیدواری و خوش‌بینی را نسبت به فرآیند افزایش عزت‌نفس در او ایجاد کنید چراکه باعث می‌شود بداند در چرخه‌ی افکارش گیر نکرده و راه رهایی وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید