۶ نکته جذاب درباره روانشناسی عمومی که تا به حال نشنیده اید!

روانشناسی عمومی: روانشناسی عمومی یکی از مباحث داغ امروزی است. در این مقاله 7 نکته کاملاً جدید و متفاوت از روانشناسی ارائه شده است که می توانید با استفاده از آنها شناخت بیشتری از این حوزه کسب کنید.

روانشناسی عمومی

فهرست مطالب

اگر دوست دارید کمی بیشتر از روانشناسی عمومی بدانید یا قصد دارید که در آینده این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نکاتی مهم و البته خواندنی را از این رشته جذاب دانشگاهی بخوانید.

روانشناسی عمومی

۱. روانشناسی عمومی چیست؟

رشته روانشناسی عمومی یکی از مهمترین شاخه‌های علوم انسانی و شناختی است که به مطالعه ذهن، ادراک و عملکرد روانی افراد می‌پردازد. روانشناسی عمومی شاخه‌های متفاوتی مانند شناخت ادراک انسان، رفتار انسانی، احساسات و بیماری‌های روانی را دربر می‌گیرد.

قدمت روانشناسی به اندازه شروع تفکر انسان درباره فکر کردن است. درست از زمانی که انسان تلاش کرد تا نسبت به ادراک و آشناخت، آگاهی پیدا کند، این علم شروع به کار کرد. اما نقطه اصلی جدایی این رشته از طب عمومی، ابتدای قرن نوزدهم میلادی بوده است.

در دهه‌های اخیر و با انقلاب رفتاری در علوم انسانی، روانشناسی به‌عنوان یک علم و با روش‌های تجربی تدریس و مطالعه می‌شود.البته همچنان روانشناسان اعتقاد دارند که کار علمی و تجربی در این رشته سخت است.

برای درک سختی روش علمی در این شاخه، باید ابتدا معنای تحقیق علمی را بدانیمو در روش تجربی دانشمندان برای مطالعه و تحقیق روی تئوری و نظریات، در محیط آزمایشگاهی متغیرهای مختلف را کنترل می‌کنند تا تاثیر یک عامل بر یک متغیر را بسنجند.

اما چون نمی‌توان رفتار انسانی را مثل پدیده‌های طبیعی دیگر کنترل کرد و یک متغیر را اندازه گرفت؛ بسیاری از نظریات روانشناسی قابلیت آزمایش علمی  ندارند و برای همیشه در حد یک تئوری باقی خواهند ماند.

 

روانشناسی بالینی چیست؟ روانشناس بالینی کیست؟

نکات مهمی که باید از روانشناسی بالینی بدانید

اکنون بخوانید

 

۲. اما روانشناسان به طور کلی چه کارهایی را انجام می دهند؟

روانشناسی عمومی

از زمانی‌که  روانشناسان افرادی را مورد بررسی و آزمایش قرار می دادند که صرفاً رفتارهای ناهنجار و غیر نرمالی از خود به نمایش می گذاشتند، راه زیادی طی شده  و تغییرات زیادی ایجاد شده است.

روانشناسان عمومی به صورت حرفه ای آموزش دیده اند ودانش بالینی دارند که به وسیله آنها به دیگران کمک می کنند تا در شرایط استرس زا و حساسیت های زندگانی شان بتوانند اقدامات مقابله ای لازم را ا نجام دهند.

آنها خدمات مختلفی را ارائه می‌کنند، از روان‌درمانی تا بررسی و آزمایش‌های متفاوت روی افراد.

روش کار روانشناسان عمومی در بررسی و درمان افراد با یکدیگر متفاوت است. هر تکنیک نشات گرفته از رویکردی خاص در این رشته است که با پشتوانه کار علمی دانشنمدان محقق قدرت گرفته است.

حوزه کاری روانشناسی عمومی بسیار وسیع است و اگر قرار باشد در این زمینه علمی کار کنید، طیف وسیعی از انتخاب پیش‌روی شما قرار خواهد داشت.

بسیاری از روانشناسان افسردگی و درمان آن را حوزه کاری خود قرار می‌دهند و دسته‌ای دیگر روی اضطراب متمرکز می‌شوند. بخشی از روانشناسان هم ترجیح می‌دهند روی مسائل مربوط به پرخاش کار کنند.

حوزه دیگر کار در این رشته، دررابطه با مشکلات و بیماری‌های مزمن یا حاد روانی است که می‌توانند سلامت و بهداشت فیزیکی یا جسمانی و حتی سبک زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

اساساً رواشناسان می توانند با آن دسته ازافرادی سر و کار داشته باشند که با نوعی از شرایط استرس زا، پرفشار و پرتنش درگیر هستند و یا به بیماری مزمن روانی مبتلا هستند . اعتیاد یا درگیری با عواملی که به مانعی برای دستیابی به پتانسیل کامل شدن تبدیل شده است، از دیگر مواردی است که روانشناسی عمومی برای درمان آن وارد عمل می‌شود.

 

روانشناسی چیست؟

چگونه روانشناس مناسب پیدا کنیم؟

اکنون بخوانید

 

روانشناسی عمومی

۳. شاخه های روانشناسی عمومی

روانشناسان عمومی همچنین آموزش هایی را در ارزیابی و تفسیر آزمایشات مختلف روانی طی و دریافت می‌کنند. این دوره های آموزشی برای این طراحی می شوند که روانشناسان قادر شوند مشکلات را ریشه‌یابی و یا الگوهای احساسی، رفتاری و یا فکری خاص را شناسایی کنند.

این آزمایشات می تواند برای ارزیابی مهارت های فکری و معنوی یک فرد مورد استفاده قرار بگیرند و نقاط قوت و ضعف خاص ذهنی آنها را شناسایی کنند. همچنین دسته‌ای دیگر از تست‌های روانشناسی عمومی خصوصیات شخصیتی یا اولویت‌ها و ترجیحات شغلی و حرفه‌ای، استعدادها، کارآیی روانشناختی و درنهایت روانشناسی اعصاب و روان انها را مورد ارزیابی قرار دهد.

روانشناسان عمومی به دلیل گستردگی حوزه کار با انواع و اقسام حوزه ها و رشته ها کار می‌کنند و گاهی اوقات آموزش های تخصصی اضافه را هم می‌گذرانند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روانشناسی حقوقی
  • روانشناسی پزشکی
  • رواشناسی بالینی
  • روانشناسی آموزشی
  • آموزش، تحقیق و آکادمی
  • روانشناسی شغلی
  • روانشناسی مشاوره
  • روانشناسی اعصاب و روان
  • روانشناسی ورزشی و تمرینات ورزشی

 

روانشناسی شخصیتی

در مغز یک درونگرا چه میگذرد؟

اکنون بخوانید

 

۴. چرا روانشناسی عمومی پرطرفدار است؟

روانشناسی عمومی

طبق گزارش ارائه شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا و مرکز مطالعات نیروی کار، ۵ هزار نفر از دانشجویان دکتری روانشناسی جدید در انواع و اقسام زیررشته‌های روانشناسی عمومی تاکنون از دانشگاه‌های این کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند؛ اما مشخص نیست که آیا این تعداد از دانشجویان دوره دکتری کافی هستند یا خیر.

طبق  گزارش اداره کار و آمار ایالات‌متحده رشد مورد انتظار ۱۲ درصدی بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ که رقمی متوسط است، برای این حوزه پیش‌بینی می‌شود.

این رشد شامل بخش های روانشناسی جراحی، روانشناسی سازمانی صنعتی، روانشناسی مدارس و روانشناسی اعصاب و روان است.

روانشناسی عمومی رشته‌ای پرطرفدار و محبوب است چون:

  • قانون جدید خدمات بهداشتی درمانی مقرون به صرفه ای که اخیراً وضع شده است، چشم انداز حوزه خدمات بهداشتی درمانی را در واقع تحول کرده است.
  • بسیاری از ورانشناسان فعلی در حال رسیدن به سن باز نشستگی هستند.
  • قبح مسئله رسیدگی به سلامت و بهداشت ذهن شکسته شده است که به این معنی است که اکنون احتمال اینکه افراد به دنبال چنین خدماتی باشند، افزایش پیدا کرده است.

۵. محیط کاری روانشناسی عمومی

روانشناسی عمومی

اصولاً به طور کلی از روانشناسان انتظار می رود که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد یا دکترا باشند و به همین دلیل برای رسیدن به درمان کلینیکی باید تحصیلات تکمیلی و عالی را بگذرانید. درواقع اگر بخواهید کل این مسیر را حساب کنید، به چیزی بین ۷ تا ۱۲ سال زمان نیاز خواهید داشت.

متداول ترین و مرسوم ترین نوع درمانی که می تواند یا به افراد یا به گروه ها توسط روانشناسان ارائه شود، عبارتند از:

  • روانشناسی رفتاری
  • روانشناسی ذهن
  • روانشناسی ذهنی-رفتاری
  • روانشناسی انسانی
  • روانشناسی ارتباطات بین فردی
  • روانشناسی شناختی
  • هیپنوتیزم
  • ترکیبی از موارد فوق

در بسیاری از موارد روانشناسان با افرادی سر و کار دارند که علاوه‌بر مشکلات روانی، با مشکلات جسمی هم دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود که روانشناس همگام با پزشکانو با همکاری آن‌ها به درمان اقدام کنند.

روانشناسان نمی توانند دارو تجویز کنند و این کار در حوزه کسانی است که روانپزشکی خوانده‌اند. پس اگر به حوزه درمان دارویی علاقه دارید، باید از مسیر رشته پزشکی اقدام کنید.

روانشناسی عمومی

۶. نکات مثبت و منفی روانشناسی عمومی

چند مزیت بسیار روشن وجود دارد که که افرادی که به عنوان روانشناس عمومی به این درجه می رسند، می توانند از آنها بهره‌مند باشند: این مزایا عبارتند از:

  • امنیت شغلی بالا و همچنین افزایش تقاضا
  • شانس ملاقات کردن و معاشرتبا افراد جالب و شنیدن داستان های زندگی آنها که واقعی هم هستند.
  • امکان یادگیری دیدگاه‌های جدید که به شما این امکان را می دهد که همه چیز را به شکلی جدید درک کرده و مهفوم سازی کنید. این مسئله همچنین چیزی است که شما می توانید از آن برای زندگی شخصی خود استفاده کنید، اگرچه باید مراقبت باشید که به طور پیوسته و مدام دوستان تان را آنالیز و تجزیه و تحلیل نکنید.
  • اینکه ببینید که واقعاً تفاوت معنی داری در زندگی و بیماران تان ایجاد شده و به آنها کمک کنید که بتوانید زندگی بهتری به مدد ابزارها و تکنیک ها و شیوه های درمانی شما داشته باشند، واقعاً لذت بخش است.

دانلود کتاب‌های روانشناسی عمومی

اگر به حوزه روانشناسی و مطالب مرتبط به آن علاقه‌مند هستید، می‌توانید با نصب و عضویت اپلیکیشن ذهن به منبعی بزرگ از کتابهای عمومی و تخصصی این حوزه دست پیدا کنید. ما در ذهن تلاش کرده‌‌ایم تا با ارائه کتاب‌های به‌روز و برتر حوزه روانشناسی، قدمی مهم در بهبود دانش و آگاهی مخاطبانمان برداریم. برای دانلود اپلیکیشن ذهن روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود کتاب های روانشناسی عمومی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید