روانشناسی رشد-جدیدترین یافته های روانشناسان پیرامون روانشناسی رشد

روانشناسی رشد یکی از کلیدی ترین حوزه های روانشناسی است که در آن تمامی فاکتورهای ضروری و موثر در رشد فرد مورد بررسی قرار گرفته و می توانید با مطالعه تکنینک های آن تسلط کاملی بر تمامی جوانب موثر بر رشد فرد داشته باشید.

developmental psychology
روانشناسی رشد

روانشناسی رشد یکی از کلیدی ترین حوزه های روانشناسی است که در آن تمامی فاکتورهای ضروری و موثر در رشد فرد مورد بررسی قرار گرفته و می توانید با مطالعه تکنینک های آن تسلط کاملی بر تمامی جوانب موثر بر رشد فرد داشته باشید.

ایده رشد فردی یا پیشرفت شخصی تبدیل به یک صنعت عظیم شده است که مردم از یک مفهوم، کتاب یا ایده به سمت مفهوم، کتاب یا ایده بعدی حرکت می کنند و شاید الهام داده شده یا انگیخته شوند اما در واقع بدون در نظر گرفتن آنچه که این جستجوی بی انتها برای شادی، آرامش، خلاقیت، نظم یا حتی کمال در زندگی شان ایجاد می کند.

به نظر من شاید بتوان به بهترین نحو این ایده را با تشبیه به آسمان آبی بیان نمود.

هنگامی که مهم نیست آسمان تا چه اندازه ابری می شود همیشه آسمانی آبی در آن سمت وجود دارد همانگونه که مهم نیست ذهن چه اندازه مشغول به نظر می رسد، همیشه حس آرامش درونی وجود دارد اگر به اندازه کافی توقف کنیم تا ظاهر شود.

مرتبط: روانشناسی-دانلود جدیدترین کتاب های صوتی، مقالات و فیلم های روانشناسی روز دنیا در ذهن

اما من فکر میکنم همانند دویدن در یک آشپزخانه و بهم کوبیدن قابلمه ها و تابه ها به طرز وحشیانه ای است، در حالیکه داد می زنم “چرا هیچ صلح و آرامشی نمی توانم پیدا کنم؟”

developmental psychology

جادو هنگامی اتفاق می افتد که ما توقف می کنیم … هنگامی که از خواندن می ایستیم، از تلاش می ایستیم، زمانی که از بهتر، شادتر، آرام تر شدن می ایستیم و تنها ذهن را مجبور میکنیم که تنها آنچه هست بماند.

از آنجا که پشت همه افکار و احساسات چالش برانگیز آن آسمان آبی وجود دارد.

و اگر بتوانیم چارچوبی را ایجاد کنیم که بتوان در آن براحتی نمایان شد، به همین ترتیب افکار و احساسات می توانند بار دیگر به جریان بیفتند همانند قبل.

بدیهی است که این امر باید با یک رویکرد ذهنی بهبود متعادل شود، اما عقل، عقلانیت، ذهن متفکر که باعث استرس بسیار و مشکلات بسیار در ما می شوند، چگونه می توانند جواب مناسب برای همان مشکلات باشند.

مانند این است که یک آدم نابینا، نابینای دیگری را هدایت کند. بنابراین فقط با در نظر گرفتن، رسیدن یا دسترسی به ماهیت وسیع و ذاتی ذهن که بعنوان آگاهی هم شناخته شده است ما به حقیقت می توانیم به همه اینها معنی ببخشیم.

مانند آن است که این قدم بزرگ را در ذهن به عقب برداریم که در آن دیدگاه تغییر می کند و افکار و احساسات دیگر “خود شخص” نیستند.

در عوض، آنها چیزی هستند که تماشا می شوند، گوش داده می شوند، هنگامی که مفیدند درگیر می شوند و هنگامی که مخرب هستند رها می شوند.

نتیجه آن است که به جای “واکنش غریزی” به یک فکر، فرصت برای “پاسخ ماهرانه” وجود دارد.

developmental psychology

بنابراین دیگر تطبیق سختی در تفکر و احساسات وجود ندارد که به معنی آن است که “من عصبانی هستم” به “عصبانیت وجود دارد” تغییر پیدا می کند.

دشوار است که تاثیری که این تغییر ظریف می تواند بر روی تجربه شخصی از هر جنبه زندگی داشته باشد را اغراق نکرد.

و به نظرم نکته اینجاست… رشد فردی در لحظه اتفاق می افتد. اگر ما برای رسیدن به آن تلاش کنیم، به عنوان ایده ای فانتزی یا پیچیده در آینده به نظر نمی رسد.

در عوض این تجربه مستقیم زندگی است، همینکه اتفاق می افتد در همین لحظه، به بیان دیگر، از طریق تعمق، از طریق اندیشمند بودن.

به دور از قضاوت و از مکانی با نظم وسیع می آید که زندگی “همانگونه که هست” اکنون می باشد. این چیزی است که معنای رشد شخصی می دهد.

هنگامی که با آن مکان در درون خودمان در ارتباط هستیم، هنگامی که می توانیم این کیفیت از آگاهی را بر تمامی جنبه های زندگی مان به خصوص رابطه هایمان با دیگران (شخصی یا حرفه ای) به کار بریم سپس جهان به نظر بسیار متفاوت می رسد.

احساس رضایت و اعتماد به نفس پایداری وجود دارد که ما را خوشحال می کند و در هر کاری که انجام می دهیم درگیر می کند.

developmental psychology

و این زمانی است که ما انسان های کنجکاو، علاقه مند، مولد و کارآمد می شویم، درست است؟

مسئله ۱۰ گام بعدی برای رسیدن به موفقیت نیست بلکه چگونگی ارتباط ما با اکنون و اینجا است.

آینده از حال بر گرفته می شود، پس این حال است که باید اول بررسی شود.

مطمئنا داشتن آرزوها و برنامه برای آینده موردی ندارد اما اگر ما تمرکز بیشتری بر زمان حال داشته باشیم، سپس بعنوان یک قاعده کلی، آینده از خودش مراقبت می کند.

رشد طبیعی یک فرایند تکاملی است. چیزی ایستا نیست که بتوانیم یک بار برای همیشه بر آن چیره شویم.

با این حال این اغلب یک توهم است که توسط ابتکار کمک به خود ادامه می یابد. زندگی بطور مداوم در حال تغییر است، بطور مداوم در تحول است، و بنابراین ما باید یاد بگیریم که چگونه شاهد این تغییر باشیم تا بطور ماهرانه با آن کنار بیاییم، و نه سوژه برای سواری قطار غلتان که ممکن است تغییر آن را به دنبال داشته باشد.

بررسی ذهن، فهمیدن ذهن، به این تجربه ناپایدار و تکامل اجازه می دهد تا در هر جنبه از وجود ما نفوذ کند. این اجازه را می دهد بطور مستقیم از یک لحظه به دیگری حرکت کنیم. اجازه می دهد تا از زیر بار گذشته و انتظارات آینده بیرون بیاییم تا مکانی نامحدود از خلاقیت و پتانسیل را آشکار سازیم.

از این مکان است که ایده های بزرگ بوجود می آیند، ایده هایی که توانایی تغییر جهانی که در آن زندگی می کنیم را دارند.

هرچند ممکن است زندگی در طول سالها محدود شود، توانایی ما برای رشد، تغییر و درک بی نهایت است.

developmental psychology

اما این پتانسیل تنها زمانی حاصل می شود که ما بدانیم چگونه پایدار باشیم، هنگامی که می دانیم چگونه از چیزهایی که میدانیم و باید بدانیم می گذریم و به سادگی ذهن را در مکانی از دانستن، خالص از آگاهی، به دور از قضاوت یا انتقاد قرار بدهیم و درها را به روی هر فرصتی که وجود دارد یا همیشه وجود داشته است باز کنیم.

راهنمایی های بیشتری در مورد اینکه چگونه تعمق را بخشی از روزتان کنید می خواهید؟ صرفاً همان شکل ساده، قابل دسترس و مرتبط با زندگی روزمره تفکر است.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید