روانشناسی بالینی چیست؟ روانشناس بالینی کیست؟

روانشناسی بالینی چیست

فهرست مطالب

روانشناسی بالینی رشته‌ای جذاب و البته کاربردی از شاخه اصلی روانشناسی است که طرفداران زیادی میان دانشجویان و علاقه‌مندان دارد. اگر دوست دارید بیشتر با این رشته آشنا شوید، با ما در ادامه همراه باشید.

روانشناسی بالینی چیست؟

همه ی افراد ممکن است بعضی روزها حس و حال خوب همیشگی خودشان را نداشته باشند. این حس و حال برای بیشتر افراد طبیعی است و زیاد طول نمی کشد. اما این حس و حال برای بعضی از افراد جدی تر است و می‌تواند نشان دهنده مشکل ذهنی یا احساسی مهم باشد.
روانشناسی بالینی یکی از شاخه های گسترده ی روانشناسی است که بر تشخیص و درمان اختلالات ذهنی، احساسی و رفتاری تمرکز دارد.

بعضی از رایج ترین اختلالاتی که به آنها پرداخته می شود عبارتند از ناتوانی‌های یادگیری، سوءمصرف مواد، افسردگی، اضطراب و اختلالات غذا خوردن.
رشته روانشناسی در نیمه ی دوم قرن نوزدهم بیشتر شناخته شد؛ هرچند روانشناسی بالینی تا پایان قرن نوزدهم مورد توجه قرار نگرفت.

تقریباً در همین زمان بود که لایتنر ویتمر برای اولین بار به درمان پسربچه‌ای با ناتوانی یادگیری، کمک کرد. در سال ۱۸۹۶، ویتنر اولین کلینیک روانشناسی را افتتاح کرد که به کودکان دارای معلولیت خدمت رسانی می کرد.

در سال ۱۹۰۷، او در مجله ی روانشناسی جدید خود با نام The Psychology Clinic از عبارت «روانشناسی بالینی» استفاده کرد.
گرچه فهمیدن ایده‌های او به‌نوعی دشوار بود، اما امروزه از او به عنوان یکی از بنیانگذاران اصلی روانشناسی بالینی یاد می شود. تلاش‌های او به درمان آن کودک کمک کرد تا مسیر برای پیشرفت روانشناسی بالینی هموار شود.

شرایط آموزشی لازم برای تبدیل شدن به یک روانشناس بالینی چیست؟

دانشجوی روانشناسی بالینی

در تمام دنیا افرادی که علاقه دارند به‌عنوان روان‌درمانگر یا روانشناس بالینی فعالیت داشته باشند، باید حتما مدرک دانشگاهی در یکی از رشته های روانشناسی بالینی داشته باشند. به‌این‌ترتیب می‌توانند مجوز مشاوره و روانکاوی خود را دریافت کنند. (تقریباً همه جا مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی مورد نیاز است).

بیشتر روانشناس‌ها دکترای روانشناسی بالینی دارند، هرچند برای دارندگان مدرک ارشد هم فرصت های شغلی فراهم است. برای اینکه واجد شرایط تاسیس کلینیک یا کار در مراکز مشاوره باشید، باید یا کارشناسی ارشد داشته باشید یا در یکی از دو رشته‌ای که در مقطع دکترا ارائه می‌شوند شرکت و فارغ‌التحصیل شوید.

 

روانشناسی علائم اضطراب

اکنون بخوانید

 

روانشناس بالینی چه کار می کند؟

کار روانشناسی بالینی

روانشناس های بالینی بسته به جمعیتی که برای درمان انتخاب می کنند، در حوزه های مختلفی فعالیت دارند.

روانشناسان می توانند در زمینه بیماری‌های مزمن مثل دیابت یا چاقی، مشکلات ذهنی مثل افسردگی و اضطراب و مشکلات روانی مثل اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی، تخصص داشته باشد. آنها با کودکان و بزرگسالان دارای اختلال کم توجهی یا سندرم آسپرگر سر و کار دارند.
همچنین روانشناسان می‌توانند در مدارس به کودکان دچار اختلال یادگیری کمک کنند.

همچنین می‌توانند با فعالیت در دانشگاه، به دانشجوهایی که قصد انتخاب شغل دارند و می خواهند از نظر احساسی سالم باشند و موفقیت های آکادمیک داشته باشند، کمک کنند.

روانشناسان در جوامع مختلف به اقلیت‌های فرهنگی مناطق محروم از نظر اقتصادی کمک می‌کنند. هرچه جمعیت کشور مسن تر می‌شود، روانشناس‌ها بیشتر با افراد سالخورده سر و کار دارند.
سایر روانشناسان بالینی در مورد مشکلات سلامت روان، سیاست‌گذاری و آموزش که توسط انجمن علمی روانشناسی بالینی عرضه می‌شود، به پژوهش می‌پردازند.

فهرست زیر حوزه‌هایی را دربر می‌گیرد که روانشناسان بالینی در آن به فعالیت می‌پردازند:

پژوهش در یک دانشگاه
روانشناسی مدارس
روانشناسی خدمات بهداشتی
روانشناسی سلامت جسمی
کار با افراد سالخورده
کار با کودکان و دانشجویان دانشگاه ها

روانشناس بالینی کجا کار می کند؟

افرادی که به دنبال شغل های روانشناسی بالینی هستند غالباً به این نتیجه می رسند که در بعضی از حوزه‌های خدمات بهداشت و درمان مثل بیمارستان‌ها و مراکز سلامت روان جایگاه شغلی مطمئن تری خواهند داشت.
روانشناسان بالینی بسته به تخصصی که دارند، می توانند در سازمان‌های خصوصی و دولتی هم مشغول به کار شوند.
دانشگاه‌ها غالباً از روانشناسان بالینی برای انجام پژوهش و کمک به دانشجویان علاقمند در انتخاب مشاغل روانشناسی بالینی استفاده می‌کنند.
مدارس، ادارات پلیس و بخش‌های نظامی هم معمولاً به روانشناسان بالینی حرفه ای نیاز دارند.

روانشناسی بالینی نظامی

بسیاری از روانشناسان بالینی هم ترجیح می‌دهند مطب شخصی خود را داشته باشند و رئیس خودشان باشند. باز کردن مطب روانشناسی شخصی غالباً می تواند پرهزینه و سخت باشد، اما در درازمدت مزایا و درآمد زیادی هم به همراه خواهند داشت.

میانگین حقوق سالانه ی یک روانشناس بالینی چقدر است؟

مانند بسیاری از مشاغل روانشناسی، حقوق روانشناسان بالینی هم به عوامل مختلفی از جمله محل کار، تجربه، جمعیت و غیره بستگی دارد.
بنا بر آمار اداره کار ایالات متحده، میانگین حقوق سالانه برای روانشناسان بالینی در ماه مه ۲۰۱۵، ۷۶۰۴۰ دلار بود. مدارس ابتدایی، بیمارستان ها و مطب های خصوصی، بیشترین استخدام کننده ی روانشناسان بالینی هستند و حقوق سالانه در این مکان ها از ۷۴۱۳۰ تا ۸۴۰۲۰ دلار متغیر است.

افراد تأثیرگذار در حوزه ی روانشناسی بالینی

غالباً از زیگموند فروید به‌عنوان مخترع گفتار درمانی و روانکاوی مدرن یاد می‌شود.
آلبرت الیس شیوه ی رفتار درمانی عقلانی هیجانی (REBT) و درمان های رفتاری شناختی مختلفی را پایه گذاری کرد، که امروزه از محبوب ترین انواع درمان در روانشناسی بالینی به شمار می روند.
لایتنر ویتمر اولین روانشناسی بود که از عبارت روانشناسی بالینی استفاده کرد.

روانشناسی بالینی و فروید

معرفی کتاب

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با روانشناسی بالینی و مفاهیم اساسی آن، از دو کتاب جذاب و خواندنی بهره ببرید. کتاب مکاتب روانشناسی نوشته حمیدرضا بلوچ یکی از این کتاب‌ها است.

منبع دیگر، کتاب مقدمات روانشناسی آدلر نوشته ایوادرایکورس فرگوسن است. در این کتاب می‌توانید با تمام اصول موردنیاز در روانشناسی بالینی به‌صورت مفصل آشنا شوید.

اگر به مطالب مربوط به روانشناسی علاقه دارید و دوست دارید از منابع معتبر و به‌روز دنیا در زمینه روانشناسی استفاده کنید، می‌توانید با عضویت در اپلیکیشن ذهن از منابعی که برای کاربران فراهم کرده‌ایم بهره ببرید.

این اپلیکیشن مخصوص کسانی است که دوست دارند در زمینه روانشناسی، موفقیت، توسعه فردی و مدیریت اطلاعات بیشتری کسب کنند و آگاهی خود را افزایش دهند. با کلیک بر لینک زیر به جمع بزرگ ما در ذهن بپیوندید.

دانلود اپلیکیشن روانشناسی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید