روانشناسی علایم اضطراب: شناسایی نشانه ها و مشخصات اضطراب

روانشناسی علایم اضطراب: شناسایی نشانه ها و مشخصات اضطراب: شناخت و تشخیص نشانه های اضطراب، پیش از آن که استرس و دیگر علائم آن از کنترل خارج شود، می‌تواند به کاهش شدت آن کمک کند.

psychology anxiety signals

همه ما علائم اضطراب را احساس کرده و با آن آشنا هستیم.

برای مثال قبل از اینکه یک پروژه را در مقابل تیم مدیریت شرکت ارائه دهید، احساس دلشوره کرده و بعد قطره های عرق پیشانی تان را پر می کنند.

یا احساس دلواپسی و لرزی که قبل از درخواست یک ترفیع یا اضافه حقوق از رئیس به سراغتان می آید.

تقریباً همه احساس سرمایی که در ستون فقرات از ترس ایجاد می‌شود را تجربه کرده ایم، برای مثال زمانی که بعد از تاریکی در یک خیابان یا پارکینگ تاریک گیر می کنید.

تشخیص نشانه های اضطراب

شناخت و تشخیص نشانه های اضطراب، پیش از آن که استرس و دیگر علائم آن از کنترل خارج شود، می‌تواند به کاهش شدت آن کمک کند.

روانشناسی: دانلود جدیدترین کتاب های صوتی، مقالات و فیلم های روانشناسی روز دنیا در ذهن

(اطلاعات کامل درباره حملات اضطرابی را در اینجا پیدا کنید) معمولا، علائم اضطراب به دو گروه تقسیم می شوند: علائم فیزیکی و علائم عاطفی.

علائم فیزیکی اضطراب شامل عکس العمل های فیزیکی نسبت به عوامل استرس زا هستند و دیگران متوجه آنها می‌شوند، اما علائم احساسی و عاطفی اضطراب شامل عکس العمل‌های فرد نسبت به استرس و شرایط چالش برانگیزی است که دیگران معمولا نمی توانند این علائم را از بیرون تشخیص دهند.

علائم فیزیکی اضطراب

  • حالت تهوع و سرگیجه
  • نیاز مکرر به ادرار
  • بیرون‌روی که ناشی از بیماری خاصی نباشد
  • لرزش و رعشه در بدن
  • سردرد
  • خستگی
  • بی‌خوابی
  • عرق کردن
  • ضربان بالای قلب و تنفس سریع
  • کشش ماهیچه ای

(آیا ارتباطی بین اضطراب و فشار خون بالا وجود دارد؟ رابطه بین اضطراب و حملات قلبی چیست؟ برای اطلاعات بیشتر به لینک های مربوطه مراجعه کنید.)

علائم عاطفی اضطراب

  • احساس ترس
  • اختلال در تمرکز
  • زودرنجی و تند مزاجی
  • احساس دلواپسی و دلهره
  • پیش‌بینی بدترین پیامدها
  • هوشیاری بیش از حد نسبت به نشانه های خطر
  • احساس تشویش و نگرانی
  • احساس تهی شدن مغز

در بعضی افراد، سطح اضطراب به میزانی افزایش می‌یابد که دچار حملات اضطرابی می‌شوند.

روانشناسی: دانلود جدیدترین کتاب های صوتی، مقالات و فیلم های روانشناسی روز دنیا در ذهن

در اینجا می توانید اطلاعاتی درباره درمان حملات اضطرابی به دست آورید.

چگونه می توان علائم اضطراب را کاهش داد؟

یکی از راه‌های درمان اضطراب، کاهش علائم آن از طریق مواجهه با نگرانی ها و ترس هایتان پیش از روبه‌رو شدن با چالش‌های موجود می باشد‌.

شاید رئیستان از شما بخواهد که در عرض دو هفته یک سخنرانی، برای ارائه به مدیران اجرایی و افرادی که می‌توانند در آینده شما تاثیرگذار باشند، آماده کنید – یا چند روز دیگر وقت دکتر دارید و قرار است که با توجه به علائمی که داشته‌اید، آزمایش‌های خاصی را انجام دهید.

شاید در حال حاضر هنوز درباره این اتفاقات احساس اضطراب زیادی نداشته باشید. بنابراین بهترین زمان است که از حالا با ترس ها و استرس هایتان که می‌دانید در روز موعود به سراغتان می‌آیند، مواجه شوید.

یک دفترچه برای نگرانی هایتان داشته باشید. درباره یک اتفاقی که قرار است بیفتد و شما می‌دانید که باعث ایجاد احساسات اضطرابی و تفکرات منفی در شما می شود فکر کنید.

هر فکر و خیال منفی، نگرانی و ترسی که در نتیجه آن به وجود می‌آید را بنویسید، از جمله نگرانی‌هایتان درباره مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید، بدترین پیامدهای ممکن و علائم فیزیکی که معمولاً در چنین شرایطی تجربه می کنید.

نوشتن احساسات و نگرانی‌ها بسیار سخت‌تر از فکر کردن به آنهاست. زمانی که شما این الگوهای فکری منفی را به نوشته تبدیل می کنید در واقع توان آنها برای کنترل شما کمتر خواهد شد.

زمانی را برای نگرانی‌هایتان کنار بگذارید.

در میان برنامه روزانه‌تان دو فرجه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای را در هر روز به نگرانی‌هایتان اختصاص دهید، هر روز در یک زمان ثابت.

برای مثال می توانید هرروز یک ۱۰ دقیقه را ۷ صبح و ۱۰ دقیقه دیگر را ۳ بعد از ظهر برنامه ریزی کنید، هر شکلی که برایتان مناسب تر است.

اما حتما زمان آن را در هر روز ثابت نگه دارید و به آن پایبند بمانید.

در طول این فرجه ها می توانید بر ترس ها و نگرانی های تان تمرکز کنید، بدون تلاش برای “درست کردن” آنها.

اما بقیه روز باید از این احساسات اجتناب کنید.

اگر در طول روز احساس اضطراب به سراغتان آمد یا افکار منفی ذهنتان را پر کردند، همه آنها را در دفترچه یادداشت کرده و تا فرجه نگرانی بعدی از فکر کردن به آنها دست بکشید.

عدم قطعیت های زندگی را بپذیرید. نگرانی درباره همه چیزهایی که می توانند در زندگی اشتباه پیش بروند (یا حتی درست پیش بروند) زندگی را قابل پیش‌بینی نمی کند.

یاد بگیرید که از زمان و جایی که در آن هستید لذت ببرید – چیزهای خوبی که در حال حاضر در زندگیتان جریان دارند. یاد گرفتن پذیرش عدم قطعیت به شما کمک می‌کند بر بسیاری از علائم اضطراب خود غلبه کنید.

درباره متدهای دیگر خود درمانی اضطراب و درمان های طبیعی آن بخوانید.

ترس – نشانه ریشه‌ای اضطراب

ترس، که نشانه بسیار رایج اضطراب است، زمانی که مستقیماً با آن مقابله شود، قدرت خود را از دست داده و از بین می‌رود.

دیگر نشانه های اضطراب نیز  که در بالا به آنها اشاره شد، اگر پیش از قرارگرفتن در شرایط استرس زا و چالشی شناسایی شوند، تاثیر خود را از دست خواهند داد.

علائم اضطراب اگرچه خوشایند نیستند، اما تا زمانی که کوتاه مدت بوده و مانع فعالیت های روزانه فرد نشوند، عکس العمل هایی طبیعی تلقی خواهند شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید