چگونه یک روانشناس انتخاب کنیم؟

روانشناسانی که در روان درمانی و شکل های دیگر درمان های روانشناسی تخصص دارند، متخصص هایی بسیار آموزش دیده با مهارت هایی در محدوده رفتار انسانی، ارزیابی سلامت روانی، تشخیص و درمان و تغییر رفتار هستند.

how to choose psycologist

فهرست مطالب

در برخی از زمان های زندگیمان، هر کدام از ما ممکن است از پا در بیاییم و برای مقابله با مشکلاتمان نیاز به کمک داشته باشیم.

بر اساس (موسسه ی ملی سلامت روانی)،‌ بیشتر از ۳۰ میلیون آمریکایی برای مقابله با احساسات و مشکلاتی که به نظر می رسد فراتر از کنترل آنها باشد، نیاز به کمک دارند- مشکلات مرتبط با یک ازدواج یا یک رابطه، یک موقعیت خانوادگی یا مقابله با از دست دادن یک شغل، مرگ یک عزیز، افسردگی، استرس، فرسودگی روانی یا سوء مصرف مواد.

این از دست دادن ها و استرس های زندگی روزانه در برخی زمان ها می تواند به طور قابل توجهی ناتوان کننده باشد.

گاهی اوقات ما نیازمند کمک از بیرون از سمت یک نفر آموزش دیده، متخصص و دارای گواهی برای کنار آمدن با این مشکلات هستیم.

مرتبط: روانشناسی: دانلود جدیدترین کتاب های صوتی، مقالات و فیلم های روانشناسی روز دنیا در ذهن

از طریق روان شناسی، روان شناسان می توانند به میلیون ها آمریکایی با هر سنی کمک کنند که سالم تر و پربار تر زندگی کنند.

چنانچه نشانه های زیر را دارید باید به روانشناس مراجعه کنید…

  • یک حس فشار آور و طولانی مدت تنهایی و ناراحتی را احساس می کنید، و با وجود تلاش هایتان و کمک از سمت خانواده و دوستان، به نظر نمی آید که مشکلاتتان بهتر می شوند.
  • انجام فعالیت های روزانه برایتان خیلی سخت شده است: برای مثال، شما نمی توانید در محل کار بر روی وظایفتان تمرکز کنید، و عملکرد شغلیتان برایتان به شدت برایتان رنج آور شده است.
  • شما بیش از حد نگران می شوید، انتظار بدترین ها را دارید یا مرتبأ عصبی هستید.
  • فعالیتای شما برای خودتان یا دیگران زیان آور است: مثلأ، شما بیش از حد الکل می نوشید، سوء استفاده از مواد دارید یا خیلی پرخاشگر شده اید.

روانشناس کیست و روان درمانی چیست؟

 how to choose psycologist

روانشناسانی که در روان درمانی و شکل های دیگر درمان های روانشناسی تخصص دارند، متخصص هایی بسیار آموزش دیده با مهارت هایی در محدوده رفتار انسانی، ارزیابی سلامت روانی، تشخیص و درمان و تغییر رفتار هستند.

روانشناسان با بیماران کار می کنند تا احساسات و رفتار های آنان را تغییر بدهند و کمکشان کنند که الگو های سالم تر و تاثیر گذارتری از رفتار را ظاهر کنند.

روانشناسان روش های تایید شده ی مهمی را به کار می برند تا به مردم کمک کنند که فکر ها، احساسات و رفتارشان را تغییر دهند.

روان درمانی یک همکاری بین یک شخص و یک روانشناس است و یک محیط حمایت کننده برای بی پرده و محرمانه صحبت کردن درمورد نگرانی ها و احساسات را فراهم می کند.

روانشناسان حفظ محرمانگی شما را خیلی مهم می شمارند و وقتی که اطلاعات محرمانه باید به اشتراک گذاشته شوند سوالات شما را درباره ی آن موقعیت های نادر جواب می دهند.

چگونه یک روانشناس پیدا کنم؟

برای پیدا کردن یک روانشناس، از دکترتان یا یک متخصص سلامت دیگر سوال کنید. با انجمن روانشناسی محل یا استانتان تماس بگیرید.

با یک دانشگاه محلی روان شناسی یا بخش روان شناسی یک دانشگاه مشورت کنید.

از خانواده و دوستان بپرسید. با مرکز انجمن سلامت روان ناحیه خودتان ارتباط بگیرید.

در مساجد سوال کنید یا از سرویس مکان یاب روان شناس کمک بگیرید.

هنگام تصمیم گیری چه چیزهایی را در نظر بگیریم؟

 how to choose psycologist

روان شناسان و مراجعه کنندگان با هم کار می کنند.

ترکیب درست اهمیت دارد. بیشتر روان شناسان موافقند که یک عامل مهم در مشخص کردن این که آیا با یک روانشناس مشخص کار کنید یا نه نوع مدرک آکادمیک آن روانشناس خاص است.

یک حس تفاهم خوب با روان شناسان ضروری است. یکی را انتخاب کنید که با او احساس آسودگی و راحتی دارید.

سوالاتی برای پرسیدن:

  • آیا شما یک روان شناس دارای مدرک هستید؟ چند سال است که روانشناسی را تمرین می کرده اید؟
  • من احساس (اضطراب، ناراحتی، افسردگی و…) می کرده ام. من با (شغلم، ازدواجم، غذا خوردن،خوابیدن و…) مشکل داشته ام. از کمک کردن به افرادی با این قبیل مشکلات چه تجربه ای دارید؟
  • تخصص شما در چه حوزه ای است؟ مثلأ کار کردن با بچه ها یا خانواده ها؟
  • از چه مدل درمانی استفاده می کنید، و آیا آنها ثابت شده اند که برای مقابله کردن با مشکلات و مسائلی مانند مسائل مالی تاثیرگذارند؟
  • حق ویزیت شما چقدر است؟( حق ویزیت ها معمولا بر اساس یک جلسه ی ۴۵ دقیقه ای تا ۵۰ دقیقه ای هستند.) آیا نرخ ویزیت شما برای هر بیمار متفات است؟
  • چه بیمه هایی را قبول می کنید؟ آیا شما صورت حساب مستقیم یا پرداخت از سمت شرکت های بیمه را قبول می کنید؟ آیا شما وابسته به سازمان های ذیربط مدیریتی هستید؟ آیا بیمه بهداشت مستمندان یا بیمه پزشکی سالمندان را قبول می کنید؟

امور مالی

 how to choose psycologist

خیلی از شرکت های بیمه یک پوشش برای خدمات سلامت روانی فراهم می کنند.

اگر شما تحت پوشش یک بیمه سلامت خصوصی هستید(به طور مثال از طریق یک کارمند)، با شرکت بیمه ی خود چک کنید که ببینید آیا خدمات سلامت تحت پوششند و اگر هستند، چگونه می توانید این امتیازات را به دست بیاورید.

این همچنین برای افرادی که در ((اچ ام او)) و طرح های مراقبت مدیریت شده ی دیگر هم نام نویسی کرده اند، به کار می رود.

بفهمید که شرکت بیمه چقدر از خدمات سلامت روان را پرداخت می کند و چه محدودیت هایی برای استفاده از این امتیاز ممکن است قابل اجرا باشد.

اگر شما تحت پوشش یک بیمه ی سلامت خصوصی نیستید یا برنامه ی یاور کارمند را ندارید، ممکن است تصمیم بگیرید که برای خدمات روان شناسی از حساب نقدی هزینه را بپردازید.

بعضی از روان شناسان با یک سیاست حق ویزیت متغیر کار می کنند، جایی که مبلغی که شما می پردازید بستگی به درآمد شما دارد.

یک منبع بالقوه خدمات سلامت روان دیگر شامل برنامه های مراقبت سلامت حمایت مالی شده دولتی هستند-  که از  جمله آنها می توان به پزشکی سالمندان برای افراد ۶۵ سال یا بالاتر، همینطور برنامه های بیمه سلامت برای کارمندان دولت، کارکنان نظامی و بستگانشان اشاره نمود.

مراکز انجمن سلامت روانی در کل کشور گزینه های احتمالی و ممکن دیگر برای دریافت خدمات سلامت روان هستند. برنامه های بیمه بهداشت سالمندان استانی هم خدمات سلامت روان از طرف روان شناسان را فراهم می کنند.

مدارکی که باید به دنبالشان بگردیم:

 how to choose psycologist

بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان روان شناسان قبل از دریافت یک مدرک دکترا به طور متوسط ۷ سال را برای فارغ التحصیل شدن از آموزش تحصیلی و تحقیق می گذرانند.

به عنوان بخشی از آموزش تخصصیشان ‌آنها باید یک کار آموزی درمانگاهی تحت نظارت سرپرست را در یک بیمارستان یا محیط سلامت سازمان دهی شده تکمیل کرده و حداقل یک سال تجربه تحت نظارت سرپرست فوق دکترا بگذرانند، قبل از این که بتوانند به صورت مستقل در هر عرصه مراقبت سلامت تمرین کنند.

این یک ترکیب از آموزش مرحله دکترا و یک کار آموزی بالینی است که روان شناسان را از خیلی از فراهم کنندگان مراقبت سلامت روانی جدا می کند.

روان شناسان باید دارای گواهینامه صلاحیت در جاهایی که خدمات ارائه کرده اند، باشند.

قانونگذاران صدور گواهی قصد دارند از عموم با محدود کردن صدور جواز برای افراد با صلاحیت که روان شناسی را همان گونه که توسط قانون دولت مشخص شده، اجرا کنند، محافظت کنند.

در بیشتر استان ها تجدید این گواهی بستگی به اثبات شایستگی مداوم دارد و نیازمند ادامه ی تحصیل می باشد.

آیا دیدن یک روان شناس به من کمک خواهد کرد؟

بر اساس خلاصه ی یک تحقیق از مدرسه پزشکی دانشگاه استنفورد بعضی از شکلهای روان درمانی می توانند به صورت تاثیرگذاری افسردگی،‌ اضطراب و نشانه های مرتبط مانند درد، خستگی و حالت تهوع را کاهش دهند.

این تحقیق بیش از پیش از این ایده حمایت می کند که سلامت جسمی و احساسی با هم تقریبأ مرتبطند و دیدن یک روانشناس می تواند سلامت کلی یک فرد را ارتقا بدهد.

یک مدرک قانع کننده وجود دارد که بیشتر مردمی که حداقل چند جلسه با یک روان شناس دیدار می کنند، خیلی بهتر از افرادی با مشکلات احساسی هستند که درمان نشده اند.

یک بررسی کلی دیگر نشان داد که ۵۰ درصد از بیماران به صورت قابل توجهی بعد از ۸ جلسه بهتر شده اند، در حالی که ۷۵ درصد از افراد در حال درمان، بعد از پایان ۶ جلسه درمان شده اند.

چگونه بفهمم درمان عمل می کند؟

 how to choose psycologist

همین که شما درمان را شروع می کنید، باید اهداف مشخصی را با روان شناستان ایجاد کنید. شما ممکن است سعی کنید که بر احساسات نا امیدی مرتبط با افسردگی چیره شوید یا یک ترس را که دارد در زندگی روزانه شما اختلال ایجاد می کند را کنترل کنید.

به یاد داشته باشید، اهداف قطعی برای بدست آمدن نیازمند زمان بیشتری از بقیه اهداف هستند.

شما و روانشناس تان باید تصمیم بگیرید در چه جایی ممکن است انتظار داشته باشید که شروع کنید و فرآیند را ببینید.

اگر شما شروع به داشتن یک حس آرامش و امید کرده اید، نشانه ی خوبی است. مردم معمولأ یک تنوع زیاد از احساسات را در طی درمان احساس می کنند.

بعضی از نگرانی ها درمورد درمان که ممکن است مردم داشته باشند، از دشواری توصیف کردن تجربه های دردناک و مشکل ساز آنها نتیجه گرفته می شود.

وقتی شما شروع به احساس کردن آرامش یا امید کنید، می تواند نشان دهنده یک نشانه ی مثبت باشد که نشان می دهد شما شروع به بررسی افکار و رفتارهایتان کرده اید.

نمونه هایی از مشکلات که موجب می شوند مردم به جستجوی کمک از سمت روانشناسان بپردازند، در زیر آورده شده اند:

یک مرد در اواخر دهه ی بیست سالگی اش در محل کار به خاطر رفتار نامناسب با کارکنانش و کارمندان دیگر مورد رفتار سنجی قرار گرفته است. او مقدار زیادی الکل می نوشد و وارد دعواهای بیشتری با همسرش شده است.

همین که عواملی که ممکن است به افزایش استرس مرد ختم شده باشند بررسی شوند، روان شناس و مرد یک درمان طراحی می کنند که مشکلات و مسائل بررسی شده را مورد خطاب قرار می دهد.

روان شناس به مراجعه کننده کمک می کند که ارزیابی کند چگونه از عهده آنها بر آمده است، و از آنها چه چیزی یاد گرفته است و همچنین هر یک از تجربیات قبلی ای که او با یک مشکل مشابه دیگر داشته است که ممکن است برای مقابله با موقعیت الان مفید باشد.

همچنین روان شناس به این مراجعه کننده کمک می کند تا قابلیت های جدید و استراتژی های حل کننده مشکلی برای مقابله کردن با مسئله ای که با آن مواجه می شود، به دست آورد.

گریه های غیر قابل کنترل، بی خوابی، کمبود اشتها و احساس نا امیدی بعضی از نشانه هایی هستند که یک زن در دهه ی ۴۰ سالگی اش تجربه می کند.

او رفتن به فعالیتهای گروهی هفتگی اش را متوقف کرده و بلند شدن و سر کار رفتن برایش خیلی سخت شده است.

او احساس می کند در یک ابر سباه زندگی می کند و نمی تواند پایانی برای احساسی که دارد، ببیند.

مقابله با نشانه های افسردگی خیلی سخت است، و آثار آن ها ممکن است فورأ آشکار نشود.

تغییرات مهم زندگی- مثل مرگ یک عزیز،‌ از دست دادن یک شغل یا یک بچه که خانه را برای رفتن به کالج ترک می  کند- ممکن است به افسردگی منجر شوند.

روان شناسان یک سابقه ی خوب ثابت شده در کمک کردن به مردم، برای مقابله کردن و چیره شدن بر اختلالات افسردگی دارند.

یک روانشناس به مشکلاتی که این زن ارائه می دهد، با نشانی یابی این که چرا او این گونه که حالا هست رفتار می کند، نزدیک می شود.

آیا او الگو یا سابقه ی این احساسات را دارد، و اگر دارد، در چه موقعیت هاییست؟ قبلأ، زمانی که او بر احساساتی مشابه این غلبه کرده بود، چه چیزی برای او سودمند بود؟ و این که حالا برای این که بر این احساسات چیره شود چه کاری انجام می دهد؟

روان شناسان کار خواهند کرد تا به یک مراجعه کننده کمک کنند که یک آینده ی مثبت تر را ببیند و افکار منفی را، که گرایش دارند با افسردگی همراه شوند، کاهش دهد.

همچنین روان شناسان به مراجعه کننده در حل مشکلات پیرامون هر تغییرات بزرگ زندگی که اتفاق افتاده است، کمک می کنند و اگر افسردگی آن زن نتیجه ی یک از دست دادن باشد، روان شناس ممکن است به آسان کردن فرآیند غصه خوردن کمک کند.

مشکلات پزشکی هم ممکن است موجب علائمی شود که آن زن تجربه می کند. در چنین مواردی، شفاعت پزشکی و فیزیکی نیاز هستند که به افراد کمک کنند تا بر افسردگیشان غلبه کنند.

ویلیام، یک تجارتگر موفق، به تازگی از کار بیکار شده است. به جای گشتن دنبال یک شغل، به یک ولخرجی بی پایان ادامه داده است. او خودش را در هزاران دلار قرض انداخته است، ولی هنوز پول خرج می کند.

چه چیزی می تواند گیج کننده تر از کسی باشد که دقیقأ برعکس کاری که به نظد می آید منطقی ست را انجام می دهد؟ احتمال دارد که دوستان و خانواده ی ویلیام از رفتار او گیج شده باشند.

با این وجود، این رفتارها برای روان شناسانی که با اختلالات دو قطبی آشنایی دارند، غیر آشنا نیست.

البته، هر روان شناسی باید یک ارزشیابی دقیق انجام دهد که قادر باشد رفتار ظاهرأ متناقضی را که ویلیام به نمایش می گذارد بفهمد.

با دنبال کردن یک ارزیابی، روان شناس ممکن است نتیجه بگیرد که آن رفتار در واقع یک نشانه از یک بیماری افسرده کننده یا شکل های دیگری از بیماری خلقی ست.

به طور نمونه،‌ بهترین نتیجه برای همچین شرایطی ازمداواهایی که دارو و درمان را با هم ترکیب می کنند، به دست می آید.

با اینکه روان شناسان دارو تهیه نمی کنند، روابطی با دکترانی دارند که می توانند نیاز یک بیمار برای داروی مناسب را ارزیابی کنند.

روان شناس یک برداشت را در مورد رفتار انسانی و تکنیک های وابسته به درمان روانی را که می توانند در کمک کردن به ویلیام برای مقابله با مشکلاتش تاثیر گذار باشند، عرضه می کند.

اسکات، یک نوجوان، به تازگی با خانواده اش به آن سوی شهر نقل مکان کرده و مجبور شده است که به یک دبیرستان جدید انتقال پیدا کند.

یک زمانی یک دانش آموز عالی بود، حالا سرکلاس ها نمی رود و نمره های خیلی کمی می گیرد. او با پیدا کردن دوست در این مدرسه مشکل داشته است.

برای بیشتر نوجوانان، مطابقت پیدا کردن یک بخش بحرانی بلوغ است.

اسکات دارد تلاش می کند تا یک در یک موقعیت دشوار، یک تحول اصلی در زندگی ایجاد کند.

او از شبکه ی دوستانش که ساختار اجتماعی او را ساخته بود و به او اجازه می داد که حس بودن قسمتی از گروه را بدهد، جدا شده است.

افراد جوان معمولأ به موقعیت های مشکل با تغییرات مشخص در رفتار واکنش نشان می دهند.

بنابراین، این که یک دانش آموز عالی نمره های کم می گیرد، یک کودک اجتماعی تنهایی طلب می شود و یا یک رهبر در مدرسه علاقه به این فعالیت ها را از دست می دهد،‌غیر طبیعی نیست.

یک روان شناس، که می داند نوجوانان تمایل دارند که اول آزمایش کنند و بعد اعتماد کنند،‌ احتمال دارد که در آغاز زمان صرف تمرکز کردن در ساختن یک رابطه با اسکات کند.

سپس، روان شناس با اسکات کار می کند تا راه های بهتری پیدا کند که به او کمک کند به محیط جدیدش عادت کند.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید