انتخاب برند تجاری؛ هویت بصری و اولین سفیر کسب و کار من

فهرست مطالب

برند تجاری، هویت تصویری محصول شماست

وقتی زمان انتخاب نام برای برند تجاری در کسب‌وکارتان برسد، کار ساده‌ای در پیش نخواهید داشت. برند محصول شما، با هدف متمایز کردن ارزش محصولتان در میدان رقابتی که قصد عرضه‌اش را دارید، وعده حرفه‌ای به مصرف‌کننده است.

از همه این‌ها مهم‌تر، باید خودتان را از معادله انتخاب اسم برند تجاری بیرون بکشید، چون بنا نیست اگر نامی برای شما معنا و مفهومی داشته باشد، دیگران نیز با آن موافق باشند؛ مهم، بار معنایی برند تجاری برای مصرف‌کننده است. پس انتخاب برند تجاری یک تصمیم سلیقه‌ای و شخصی نیست.

دست‌به‌کار شوید و مطالعات کوتاهی در حوزه انتخاب اسم مناسب برند در کسب‌وکار داشته باشید. پاسخ‌ها لابه‌لای این مطالعات پنهان شده است. بد نیست بدانید که شرکت‌های بسیاری در کشور هستند که برای انتخاب نام برند محصول یا محصولات شما آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای می‌باشند و چه بسیار شرکت‌های موفقی که با انتخاب نوآورانه برند، در صدر جدول فروش و استقبال مشتری قرارگرفته‌اند.

راهنمای انتخاب برند تجاری

« خدمات مشاوره‌ای هزینه‌بردار است و در این شرایط اقتصادی پر نوسان و نامساعد گزینه ممکنی برای من نیست »

قطعاً شما نیز با شنیدن پیشنهاد « خدمات مشاوره‌ای» نگران این موضوع می‌شوید و اگر ذخیره مالی یا بودجه‌بندی معقولی نداشته باشید برای انتخاب اسم مناسب برند دچار مشکل خواهید شد. ولی می‌خواهیم بگوییم که بدون هزینه سنگین هم می‌توان برند سازی درست و موفقی داشت. برند سازی موفقی که  رفیق مصرف‌کننده شود، بین سایر برندهای بازار خودنمایی کند و سال‌ها، نجات‌بخش کسب‌وکارتان باشد. چطور؟ در ادامه با هم می‌خوانیم:

انتخاب برند تجاری بدون داشتن استراتژی مناسب ممکن نیست.

روانشناسی محصول

بدون داشتن استراتژی درست، این اتفاق نمی‌افتد. به پرسش‌های زیر بهترین پاسخ را بدهید:

◄ ارزش ویژه برند شما چیست که آن را جذاب می‌کند؟

◄ این برند قرار است چه وعده‌ای به مصرف‌کننده بدهد؟

◄ مسیر استراتژیک شما در انتخاب نام برای برند چیست؟

یک کاسب حرفه‌ای، شناخت درست و کافی از بازار، رقبا و مصرف‌کننده‌اش دارد

◄ چشم‌انداز شما در این مسیر چیست؟ و وسعت این چشم‌انداز چقدر است؟

◄  شناختی که دارید اثرگذار، علمی و بادوام است؟

◄ در روانشناسی بازار، رقبای خودتان را رصد می‌کنید یا منتظر هستید فقط محصول آن‌ها وارد بازار شود و بازخوردها را ببینید؟

پس از پاسخ به این سه پرسش مهم، فرصت‌ها و وقفه‌های ارزیابی‌شده را در انتخاب اسم مناسب برند بررسی کنید. این فرصت‌ها، اهرم پیشرفت هستند.

مقاله مدیریت برندینگ؛ آشنایی با نقش و میزان تأثیرگذاری آن در کسب و کار نیز میتواند مفید باشد. 

 از برند انتخابی من، چه پیامی ارسال می‌شود؟

انتخاب شما زمانی درست و حرفه‌ای است که روانشناسی بازار، رقبا و مصرف‌کننده را انجام داده باشید. باید بدانید خواسته مشتری از برند تجاری چیست؟ وعده‌ای که برند تجاری به مشتری می‌دهد، تعیین‌کننده جایگاه شماست و آن را تبدیل به بهترین برند ممکن می‌کند.  نگاه جهان‌شمول داشتن در انتخاب اسم مناسب برند معرف روحیه صلح‌طلب و همه‌جانبه شماست.

 با این نگرش و رویکرد درواقع بستر درستی را برای ارتباط تمدن‌ها با یکدیگر از مسیر برند تجاری محصولتان می‌توانید فراهم کنید. کمی قد بکشید و دنیایی وسیع‌تر را برای کسب‌وکارتان در نظر بگیرید! در میدان رقابت، برنده آن کسی است که برندی با شخصیت منحصربه‌فرد داشته باشد.

من یک تیم باهوش و خلاق دارم!

انتخاب برند تجاری یک تیم خلاق می خواهد

با تیم با تیم منتخب خود روی تک‌تک ایده‌ها کارکنید. از روی صندلی قضاوت بلند شوید و حتی بی‌معنی ترین ایده‌ها را بپذیرید. این رفتار در ابتدای مسیر هیچ بار منفی ندارد و نباید نگرانش باشید. ثبت ایده‌ها لزوماً نباید روی کاغذ باشد؛ طرح آن‌ها با یکدیگر و شراکت در طوفان ذهنی یکدیگر، بهترین اهرم برای انتخاب نام مناسب برند تجاری شماست. ذهن را دست‌کم نگیرید!

از جایگاه مدیر و رئیس بیرون بیایید و از پنجره شخص دیگری تمامی زوایای کار را بسنجید. شما در مرحله جذاب بالا و پایین کردن نکات و واقعیت‌ها هستید! در این مرحله، شما درواقع:

  • یک فهرست بلندبالا از ایده‌های ریزودرشت برای انتخاب اسم مناسب برند دارید.
  • مزایای هریک از ایده‌ها را کنار تیم خود می‌شناسید. این کار روحیه همبستگی و یکپارچگی را در تیمتان تقویت می‌کند.
  • تاآنجاکه بتوانید مخاطب شناسی می‌کنید؛ چون مصرف‌کننده و نفر سوم در این فرایند برایتان مهم است.

انتخاب اسم برند تجاری اصولی

نتیجه گفت‌وگوی تیمی و بهره‌مندی از طوفان ذهن brainstorming ، ترتیب یک فهرست از نام‌های احتمالی است تاجایی‌که بتوانید به ۱۰ تا ۲۰ اسم بامسما، خوش‌ترکیب و آهنگ و جذاب برسید.این فهرست باید چنین ویژگی‌هایی داشته باشد:

  • متناسب با تغییرات بازار( ترندها و مدهای گوناگون)، دوام و اثرگذاری داشته باشد.
  • گستره جغرافیایی قابل‌توجهی را دربربگیرد ( تلفظ ساده و جهانی، رعایت احترام به نژادها و اقلیت و گرایش‌ها).
  • قابلیت انطباق با زمان را داشته باشد ( شما نمی‌دانید در آینده برای دنیا، بازار، مصرف‌کننده، رقبا و حتی خودتان چه پیش خواهد آمد).

 برند تجاری شما منحصربه‌فرد باشد نه تکراری

این موضوع مهم را حتماً در تیم طوفان ذهنی خود تأکید کنید. ساخت اسم مناسب برند تجاری اگرچه سخت و احتمالاً زمان‌بر است ولی نتیجه آن منجر به خودنمایی برند و پیروزی کسب‌وکار شما می‌شود. برای این کار می‌توانید از تیم مشاوران حرفه‌ای برای شناسایی و ارزیابی دامنه  کاربرد برند و در دسترس نبودن آن برای سایر رقبا بهره‌مند شوید. یک کاسب حرفه‌ای فقط چند قدم جلوتر را نمی‌بیند، او یک پیشگوی قوی و تحلیلگری تواناست.

اگر با تکنیک طوفان ذهنی و تأثیر شگفت‌انگیز آن بر کسب‌وکار آشنایی ندارید: تکنیک طوفان فکری مکتوب ؛ روشی گروهی برای بیدار کردن ایده‌ها و خلاقیت 

گزیده کاری

دیگر وقت آن رسیده که فهرست شما محدود به تنها چند اسم خاص شود. نکته‌سنجی بیشتری به خرج دهید و با رعایت موارد بالا، برند تجاری خود را خلاقانه‌تر انتخاب کنید. حتی می‌توانید در این مرحله از هوش فضایی و تصویری خودتان یاری بخواهید و طراحی اسم برند و لوگو را در یک مسیر انجام دهید. بازی هیجان‌انگیز و جذابی است!

شبیه‌سازی بر اساس برند انتخابی

انتخاب برند تجاری از بین فهرست چند ایده انجام می شود

پس از موفقیت در انتخاب نام مناسب برند تجاری، وقت آن رسیده که یک مدل مشابه با استفاده از نام‌های نهایی‌تان داشته باشید. جلوه بصری و صوتی این نام باید قابل‌قبول و تجاری باشد. اسم باید در دهان بچرخد و ترکیب آن جلوه زیبایی در نگاه مخاطب شما داشته باشد. وقتی از جلوه بصری حرف می‌زنیم توجه اصلی ما به ارتباط معنایی و زیبایی شناسانه نام برند با لوگوی درنظرگرفته شده است.

در این مرحله علم روانشناسی به‌خوبی رهبر شما خواهد بود و اجازه دهید صادقانه بگوییم که سلیقه فردی مهم نیست و همه آن چیزی که در این مرحله چشمگیر و اثرگذار خواهد بود، در مرحله اول رنگ انتخاب‌شده برای لوگوی شماست؛ شما با تکیه‌بر علم می‌توانید رنگ لوگو را مرتبط با نوع محصول خود انتخاب کنید.

قدم بعدی تایپوگرافی برند تجاری شما در لوگو است. این انتخاب نیز باید زیر سایه نوع محصولی که قرار است به بازار عرضه کنید انجام شود.

اگر مخاطب بتواند با کمترین تلاش یا در یک بازی ذهنی هوشمندانه، بین برند تجاری و لوگو ارتباط معنایی یا تصویری پیدا کند، یعنی شما هوش فوق‌العاده‌ای در این مرحله از رونق کسب‌وکار خودتان دارید و مخاطب ازاین‌پس با رضایت خاطر و حال خوب ( چون هوش او را محک زده‌اید و او را با دنیای غیرمعمولی‌ها سرگرم کردید) محصول شما را انتخاب می‌کند. پس برای صرف هزینه و زمان برای این ظریف‌کاری‌ها تردید نداشته باشید.

مدل شبیه‌سازی برند تجاری را به مخاطب عرضه کنید

بازخورد مخاطب در این مرحله مهم و تعیین‌کننده است. ببینید مخاطب با کدام‌یک از این انتخاب‌ها ارتباط بهتری برقرار می‌کند و برایش خوشایند است. البته بازخوردهای منفی را فراموش نکنید. طبیعی است که مخاطب پیوند ضعیفی با برخی انتخاب‌های شما در دامنه تبلیغاتی برقرار کند. پس ناامید نشوید! بعضی نام‌های منتخب باوجود بازخوردهای ضعیفی که می‌گیرند هنوز جای کار دارند و با بعضی دیگر باید خداحافظی کنید.

در این مسیر حتی ممکن است به اول راه برگردید و نام‌های بهتر دیگری که اتفاقاً بسیار هم متفاوت هستند، انتخاب کنید.

☺ چند نمونه خوب: برند تجاری بستنی روز و لوگوی انتخابی آن( محصول ایرانی)، برند اپل و لوگوی انتخابی آن( محصول غیر ایرانی).

 یک محصول جدید با برند متفاوت!

انتخاب برند تجاری درست یعنی پروزی و موفقیت در معرفی محصول

تبریک می‌گوییم! شما به مرحله پایانی انتخاب اسم مناسب برند تجاری رسیدید. ریزه‌کاری‌ها را رعایت کردید، از فهرست طولانی و جذاب خود به فهرستی کوتاه و جذاب‌تر رسیدید، مخاطب سنجی و شبیه‌سازی کردید و حالا دیگر بازخوردها را می‌دانید.  برای اطمینان از بازخورد خوب نام برند تجاری خود، باید به‌خوبی از پس نظارت و مدیریت جست‌وجوهای آینده بربیایید.

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید