فهرست مطالب

کارآفرینی چیست و چگونه به کارآفرین موفقی تبدیل شویم؟


کارآفرینی چیست

یکی از مفاهیمی که اخیرا زیاد می‌شنویم کارآفرینی است. اما احتمالا هیچ‌جا تعریف درستی از کارآفرینی، کارآفرین و ابعاد آن ارائه نشده است. اگر شما هم مثل من درباره این مفهوم دجار تردید هستید و سوالات زیادی در سرتان دارید، تا انتهای این مقاله با من همراه باشید. من سعی کرده‌ام درباره تمام سوالاتی که در این زمینه وجود دارد، تحقیق کنم و جواب آن را با شما هم به اشتراک بگذارم. با من در ذهن همراه باشید.

فهرست

فصل ۱

کارآفرینی چیست؟


کارآفرینی چیست؟

بیایید با هم بررسی کنیم که اصلا کارآفرینی چیست و چه معنایی دارد. کارآفرینی یکی از آن مفاهیی است که هرگز تعریف دقیق و ثابتی نداشته است. البته مفهوم کارآفرین از قدیم‌الایام مورد استفاده قرار می‌گرفته است و تصور براین بوده که تعریف مشخص و ثابتی دارد.

اما با تغییرات وسیعی که در یکی دوقرن اخیر در اقتصاد ایجاد شده است، اقتصاددانان درباره این مفهوم دچار شک و تردیدهای بسیاری شده‌اند. آن‌ها سعی کرده‌اند که مفهوم قدیمی کارآفرینی را کنار بگذارند و آن را با توجه به تغییرات اخیر، به‌روزرسانی کنند. درست در میانه‌های قرن بیستم بود که اقتصاددانان کلاسیک و نئوکلاسیک تلاش‌هایی برای گنجاندن این مفهوم در مدل‌سازی‌های خود انجام دادند.

جوزف شومپیتر، فرانک نایت و اسرایل کریزنر از جمله اقتصاددانانی هستند که برای مفهوم کارآفرین تعاریف جدیدی ارائه کرده‌اند. به نظر شومپیتر کارآفرین شخصیتی حقیقی یا حقوقی است که مسئولیت تولید محصولات یا خدمات جدید را به عهده می‌گیرد و انگیزه‌ای جز سود ندارد.

نایت طور دیگری تعریف می‌کند. او معتقد است مسئول اصلی کارآفرینان کاهش درصد ریسک بازار و کاهش هزینه‌های آن است. کریزنر هم اعتقاد دارد که کارآفرین یعنی واحدی که فناوری‌ها و خدمات جدید را کشف و به بازار ارائه می‌کند.

از همه این تعاریف گذشته، کارآفرینی دو خصوصیت مهم دارد:

۱: روی اقتصاد تاثیرگذار است

کارآفرینان مانند هماهنگ‌کننده‌ای در اقتصاد عمل می‌کنند. آن‌ها منابع را به سمت خلق فرصت‌های جدید سوق می‌دهند. کارآفرینان منابع مختلفی را به دست می‌آورند و با به‌کارگیری آن‌ها در راستای تولید، باعث تقویت سرمایه‌داری خواهند شد.

در بازار پر از ریسک و خطر بالا، این کارآفرینان هستند که می‌توانند به رفع خطر و درصد آن کمک کنند؛ چون ریسک خطر را به شخصه می‌پذیرند. آن‌ها سیستم‌های سود و زیان را کشف می‌کنند و به رقابت و ایجاد چالش با یکدیگر می‌پردازند.

این رقابت‌ها آنان را به سمت تلاش برای تحقیق و توسعه محصولات سوق می‌دهد. از نظر فنی، کارآفرینان تعادل را در جهت رسیدن به حالت‌های پایدار بازار سوق خواهند داد.

۲: کارآفرینان به اقتصاد کمک می‌کنند

پرورش کارآفرینی از چند جهت تاثیر مطلوبی بر اقتصاد خواهد داشت. آن‌ها باعث تولید روزافزون اشتغال و اشتغالزایی می‌شوند و خدمات مختلفی را تولید می‌کنند. این کار موجب توسعه بیشتر می‌شود. کارآفرینان باعث می‌شوند تا تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند.

محصولاتی که در آن‌ها از فناوری‌های جدید استفاده شده است موجب می‌شوند تا بازار جدید و مشتریان جدید ایجاد شوند و در نتیجه ثروت جدیدی تولید خواهد شد.

کارآفرینان باعث ایجاد تغییرات مهم اجتماعی هم خواهند شد. آن‌ها با اختراع محصولات جدید و نوآوری موجب تغییرات وسیع در سنت‌ها می‌شوند و گاه آن‌ها را منسوخ خواهند کرد. مثلا اختراع تلفن همراه، باعث کمرنگ شدن استفاده از تلفن‌های ثابت شده است و فرهنگ جدیدی را درمیان جوامع ایجاد کرده است.

هدف از کارآفرینی چیست؟

هدف از کارآفرینی بهبود مستمر و نوآوری است. ژاپنیهای کلمه جذابی برای توصیف کارآفرینی دارند. آنها به این واژه، کایزن میگویند.

کارآفرینی چیز جز اشتیاق به نوآوری نیست. همین اشتیاق به خلق ارزش منجر میشود. بدون روحیه کارآفرینی، رکود ایجاد خواهد شد.

کارآفرینان چیزهایی را میبینند که پتانسیل بهبود دارند. آنها از طریق نوآوری به خلق ارزش افزوده دست میزنند و چیزی به جامعه اضافه میکنند.

فصل ۲

اهمیت کارآفرینی


اهمیت کارآفرینی
  1. رشدسرمایه

کارآفرینی موجب ظهور سرمایه‌گذاری جدید، به ویژه سرمایه‌گذاری‌های خرد برای تحقق بخشیدن به ایده‌های فناورانه خواهد شد. به همین دلیل رشد یا تاسیس شرکت‌های کوچک باعث می‌شود که سهم کشورها از اقتصاد جهانی افزایش پیدا کند.

  1. ایجاد فرصت‌های شغلی جدید

شرکت‌های کارآفرینی سهم عمده‌ای از اختصاص مشاغل جدید به خود دارند. این مشاغل، مخصوصا مشاغل سطوح ابتدایی، سهم ویژه‌ای در رشد تخصص و مهارت کارگران و تربیت کارگران متخصص و فنی دارد.

درواقع مشاغل کارآفرینانه می‌توانند نیروهای متخصص و باتجربه‌ای را برای کار در صنایع بزرگ‌تر آماده و تربیت کنند.

  1. نوآوری

کارآفرینی مانند دستگاه جوجه‌کشی نوآوری است. نوآوری در حالت عادی و بدون کارآفرینی، منجر به عدم تعادل خواهد شد. اما کارآفرینی فراتر از کشف و پیاده‌سازی یا تجاری سازی نوآوری‌ها به رشد تعادل کمک خواهد کرد.

درواقع کارآفرینی از نوآوری حمایت می‌کند و با سرمایه‌گذاری در آن و تولید محصولات فناورانه، هم به رشد بازار و هم به افزایش رفاه در سطح زندگی مردم کمک خواهد کرد.

  1. تاثیر در توسعه جوامع

ناگفته پیداست که اشتغال‌زایی تا چه اندازه می‌تواند در بهبود وضع معیشتی و فرهنگی جامعه موثر باشد. کارآفرینان امکان خرده‌فروشی، سطوح بالاتر مالکیت (مالکیت اتوموبیل، خانه و..) محله های فقیر نشین کمتر، استانداردهای بهداشت بالاتر و تفریح و فعالیت مذهبی را ارتقا می‌دهند.

به همین دلیل کارآفرینی موجب ثبات و کیفیت بالای زندگی خواهد شد.

  1. جلوگیری از شکست تجاری

کارآفرینان و شرکت‌های خصوصی می‌توانند یکی از عوامل واکسینه کردن اقتصاد کشورها دربرابر شکست‌های تجاری باشند. زمانی که اقتصاد دولتی با بحران روبه‌رو می‌شود، می‌توان مطمئن بود که کارآفرینان موفق در آن اقتصاد فعال نیستند.

  1. ادغام سیاسی و اقتصادی افراد

کارآفرینی موثرترین راه برای ادغام افرادی در اقتصاد است که خود را دور از اقتصاد می‌بینند یا با اقتصاد بیگانه هستند. اقلیت‌ها، مهاجرین و زنان می‌توانند با خیال راحت در کارآفرینی ادغام شوند و به حرکت در جهت جامعه متکثر کمک کنند.

  1. سطح زندگی را بالا خواهد برد

استاندارد زندگی مفهومی است که براساس افزایش مقدار مصرف انواع کالا و خدمات طی دوره‌های خاص توسط خانوار تعریف می‌شود. این شاخص به تنوع محصولات در بازار بستگی دارد. کارآفرینی با نوآوری، طیف متنوعی از محصولات مختلف را در جامعه وارد می‌کند و به تنوع خدمات مصرفی خانوار کمک خواهد کرد.

علاوه براین با افزایش درآمد افرادی که در شرکت‌های خصوصی مشغول به کار می‌شوند، سطح قدرت خرید خانوار افزایش خواهد یافت.

  1. ارتقا و توسعه تحقیق

کارآفرینی یعنی نوآوری. به همین دلیل ایده‌های جدید و نوآورانه باید قبل از تولید محصول بهبود پیدا کنند و آزمایش شوند. دلیل اختصاص بودجه شرکت‌های فناوری برای تحقیق همین مسئله است. این رویه باعث پایه‌گذاری سنت توسعه تحقیقات در اقتصاد شده است.

فصل ۳

انواع کارآفرینی


انواع کارآفرینی

به طور کلی ده نوع کارآفرینی شناسایی شده است که براساس هدف، استراتژی و میزان بزرگی و کوچکی تقسیم می‌شوند. در ادامه با انواع کارآفرینی‌ها آشنا خواهید شد:

 مشاغل کوچک

اکثر مشاغل، در طبقه مشاغل کوچک شناسایی می‌شوند. افرادی که به کارآفرینی در مشاغل کوچک علاقه دارند، بیشتر به تامین معاش خانواده و منافع شخصی فکر می‌کنند. آن‌ها چندان درپی سودهای کلان با ریسک بالا نیستند. کارآفرینی در مشاغل کوچک اصولا زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی صاحب شغل شخصی خود است و آن را اداره می‌کند. فروشگاه‌های مواد غذایی، آرایشگاه‌ها، بوتیک‌های کوچک، مشاوران و مشاغل فنی از این دسته کارآفرینی‌ها هستند.

شرکت‌های بزرگ

تیم بزرگی از مدیران به اضافه فناوری‌های جدید و خلق صنایع پیشرفته از مشخصات اصلی این نوع از کارآفرینی است. آن‌ها می‌دانند چگونه باید نوآوری را حفظ کنند و خدمات جدیدی را براساس ترجیحات مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کنند. گاهی مشاغل کوچک می‌توانند به مشاغل بزرگ‌تر تبدیل شوند.

استارتاپ‌های مقایس‌پذیر

این نوع از انواع کارآفرینی ابتدا در فرم استارتاپ‌های مقیاس‌پذیر بروز می‌کنند. کارآفرینان در این نوع از شرکت‌ها، معتقد هستند که ایده‌شان می‌تواند تاثیر عمیقی بر زندگی افراد و نیازهای مصرف‌کنندگان و در ادامه تغییر شکل اقتصاد داشته باشد.

این دسته از کارآفرینی درپی برآورده کردن نیازهایی هستند که در بازار گم شده‌اند و فناوری‌محور هستند. اوبر، اینستاگرام یا اسنپ خودمان از این دسته استارتاپ‌ها محسوب می‌شوند.

کارآفرینی اجتماعی

کارآفرینانی که می‌توانند یا می‌خواهند با محصولات و خدماتشان مشکلات اجتماعی را حل کنند در این دسته جا می‌گیرند. هدف اصلی این دسته از کسب‌وکارها حرکت در جهت دنیایی بهتر برای زندگی است.

کارآفرینی نوآورانه

کارآفرینان مبتکر افرادی هستند که درحال خلق ایده یا احتراعات جدید هستند. آن‌ها ایده را به مشاغل تجاری تبدیل می‌کنند. هدف این دسته از کسب‌وکارها تغییر شیوه زندگی افراد به سمت بهتر شدن است.

کارآفرینی اغواگرانه

افرادی که دوست دارند دائما در تلاش باشند و سخت‌کوش هستند، در این دسته قرار می‌گیرند. آن‌ها غالبا از مشاغل کوچک شروع می‌کنند و در جهت رشد به سمت تبدیل شدن به مشاغل بزرگتر گام برمی‌دارند. انگیزه اصلی این دسته از افراد برای رشد بیشتر است و حاضرند با هر چالشی در این مسیر روبه‌رو شوند.

کارآفرینی مقلد

اگر از ایده دیگران برای راه‌اندازی تجارتتان استفاده کرده‌اید، کارآفرین مقلد محسوب می‌شوید. البته صرف تقلید کافی نیست. شما به عنوان یک کارآفرین مقلد باید درجهت بهبود خدمات و کالای ارائه شده تلاش کنید و چیزی به آن اضافه کنید. حسن این نوع از کسب‌وکار، استفاده از تجربه دیگران برای پیشرفت سریع‌تر است.

کارآفرینی محقق

محققانی که وقت خود را برای شروع کار خود براساس تحقیقاتشان صرف می‌کنند، کارآفرین محقق نامیده می‌شوند. آن‌ها بیش از هرچیزی بر تحقیق قبل از تولید تاکید دارند. اعتقاد آن‌ها این است که با آمادگی و اطلاعات صحیح می‌توان شانس موفقیت را افزایش داد. به دلیل تحقیق زیاد، احتمال شکست این دسته از افراد بسیار کم است.

کارآفرینی خریدار

این دسته از کارآفرینان سعی می‌کنند با خرید مشاغل تجاری کوچک و بزرگ که احتمال موفقشان زیاد است کسب و کارشان را توسعه دهند. آن‌ها معمولا از ثروت شخصی‌شان برای خرید این مشاغل استفاده می‌کنند. هدف این دسته از کارآفرینان تغییر ساختار مدیریتی کسب‌وکارها در جهت توسعه آن‌ها است.

کارآفرینی در خانه (فریلنسینگ)

کارآفرینی در خانه بیش از هرچیزی بر توانایی‌ها و استعدادهای شخصی متکی است. شما می‌توانید بدون آنکه در استخدام نهاد یا شرکتی باشید، برای خودتان در منزل کار کنید. این نوع کارآفرینی بیشتر به صورت پروژه‌ای است و در حوزه برنامه‌نویسی، تولید محتوا، ترجمه و… انجام می‌شود.

فصل ۴

کارآفرین کیست؟


کارآفرین کیست؟

حالا که تعریف مفصل از کارآفرینی ارائه کردم، بیایید کمی از کارآفرین و شخصیت او صحبت کنیم. اصلا کارآفرین کیست و چه خصوصیاتی دارد؟ به ساده‌ترین بیان ممکن، کارآفرینان کسانی هستند که  فعل کارآفرینی را به عمل تبدیل میکنند. این افراد شروع کننده پروسه‌ای اقتصادی هستند که می‌تواند باعث ایجاد اشتغال شود و طیفی از تاثیرات را در محیط اقتصادی باقی بگذارد.

کارآفرین مبدع است

شروع کنندگی، از مهم‌ترین کلیدواژه‌های توصیف‌کننده کارآفرینان است. یک کارآفرین یک آغازگر، رقیب و پیش‌برنده است. شخصیتی که چیزی جدید ایجاد می‌کند، ابتکار عمل دارد و کسب‌وکار یا شرکتی را راه‌اندازی کرده است کارآفرین نام دارد. کارآفرینان ممکن است ایده‌پرداز نباشند، اما قطعا کسانی هستند که تصمیم می‌گیرند ایده‌ای را به واقعیت تبدیل کنند.

کارآفرین پیش‌برنده است

کارآفرینان مسئول، رهبر و شخصیتی هستند که به دنبال راهنمایی گروهی از متخصصان هستند تا تلاش‌هایشان را به عمل تبدیل کنند. کارآفرینان کسانی هستند که پروسه کار را به پیش جلو می‌برند و الهام‌بخش تیمی برای پیروزی هستند. این شخصیت‌ها توانایی تغییر جهت، شتاب‌دهی و یا کاهش سرعت سرمایه‌گذاری را دارند.

کارآفرینان پاسخگو و مسئول هستند

کارآفرین مسئول نهایی سرنوشت فعالیت خود و گروه تحت رهبری‌اش است. کارآفرینان می‌توانند محصولی در حدواندازه شرکت‌های بزرگ، پروژه‌های کوچک یا هرفعالیت اقتصادی دیگری را به اقتصاد تحویل دهند. کارآفرین شرکتی را اداره می‌کند و برای هدایت آن به صورت کامل توانمند خواهد بود.

کسب و کار موفق خودتان را راه اندازی کنید

آشنایی با خلاصه کتاب کسب و کار موفق خودتان را راه اندازی کنید اثر برایان تریسی

اکنون بخوانید

فصل ۵

مهارت های کارآفرینی


مهارت های کارآفرینی

مهارت‌های کارآفرینی می‌تواند طیف وسیعی از صفات سخت و نرم را دربر بگیرد. کارآفرینان به دلیل ایفای نقش‌های زیادی که به صورت بالقوه باید برعهده بگیرند، باید مهارت‌ها و صفات زیادی را برای رشد و توسعه بازار و کسب‌وکارشان و همچنین رهبری تیمشان ارتقا دهند. توسعه مجموعه مهارت‌های زیر می‌تواند از شما یک کارآفرین ویژه بسازد.

  • مهارت‌های مربوط به مدیریت کسب‌وکار

مهارت‌های مربوط به ارتقا سطوح مهارتی در انجام همزمان چند کار، تقسیم وظایف و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری.

  • مهارت‌های کار تیمی و رهبری گروه

برعهده گرفتن نقش رهبری و کار در قالب یک تیم. فعالیت در حوزه اقتصاد و کارآفرینی به معنای همزمان رهبری گروه و کار به عنوان عضوی از تیم است.

  • مهارت‌های ارتباطی و همدلی

شما باید به عنوان یک کارآفرین این توانایی را داشته باشید که اعضای تیمتان ارتباط صمیمانه و سازنده‌ای برقرار کنید و بتوانید بر آن‌ها تاثیر بگذارید.

  • مهارت‌های خدمات مشتریان

شما به عنوان یک  کارآفرین نیاز خواهید داشت که به طور دائم خدمات مشتریان را ارتقا دهید و آپدیت کنید. رضایت مشتری تعیین‌کننده‌ترین عامل در موفقیت یک مجموعه اقتصادی است.

  • مهارت‌های مالی

کارآفرینی موفق است که بتواند در صورت لزوم هدایت مسائل مالی گروه را برعهده بگیرد. شما می‌توانید با گذراندن دوره‌های فشرده مالی، این دسته از مهارت‌هایتان را ارتقا دهید.

  • مهارت‌های تحلیلی و حل مسئله

کارآفرینان موفق حتما باید مهارت‌های حل مسئله را به خوبی در خود پرورش داده باشند. شما در مسیر کارآفرینی با زوایای زیادی از برند یا شغلتان روبه‌رو خواهید شد که احتمالا به تصمیم‌گیری‌های سختتان نیاز خواهد داشت.

  • مهارت‌های تفکر انتقادی

مهارت‌های تفکر انتقادی برای توسعه کلی مهارت‌های کارآفرینی شما الزامی خواهد بود. توانایی نگاه به مسائل، موقعیت‌ها، پروژه‌ها و فرآیندها می‌تواند درنهایت به توسعه مهارت تصمیم‌گیری شما به عنوان رهبر تیم کمک کند.

  • مهارت‌های تفکر و برنامه‌ریزی استراتژیک

تفکر انتقادی می‌تواند به عنوان تفکر استراتژی هم مطرح باشد. کارآفرینان مبدع برندهای مختلف باید از مهارت‌های تفکر استراتژیک‌شان برای توسعه استراتژی فروش استفاده کنند.

  • مهارت‌های فنی

شامل تسلط بر برنامه‌های تجزیه و تحلیل مالی، برنامه‌ریزی، بازاریابی و سایر فرآیندهای تجاری.

  • مهارت‌های مدیریت سازمان و مدیریت زمان

شما باید بتوانید به عنوان یک کارآفرین وظایف هر عضور از گروه به درستی تنظیم کنید و برای اهدافی که درنظر گرفته‌اید، مهلت زمانی درست درنظر بگیرید.

  • مهارت‌های برندسازی

بازاریابی و شبکه‌سازی؛ توانایی اجرای موفقیت آمیز استراتژی‌های تجاری و بازاریابی می‌تواند جنبه اساسی کارآفرین شدن باشد.

 

ضرورت تفکر استراتژیک

با پنج دلیل ضرورت تفکر استراتژیک در مدیریت کسب و کار آشنا شوید

اکنون بخوانید

فصل ۶

انواع کارآفرین


انواع کارآفرینی

درحالت کلی پنج دسته کارآفرین تعریف می‌شوند. کارآفرینان مبتکر، کارآفرینان رویاپرداز؛ کارآفرینان مقلد، محققان و خریدان.

کارآفرینان مبتکر یا خلاق

این دسته از کارآفرینان کسانی هستند که ایده‌های کاملا جدیدی ارائه می‌دهند و آن‌ها را به مشاغل مناسب تبدیل می‌کنند. در بیشتر موارد، این دسته از کارآفرینان بسیار پرشور هستند و سعی می‌کنند ایده‌های بی‌بدیل خود را به محصولات تجاری تبدیل کنند.

این دسته از کارآفرینان با انتخاب استراتژی‌های متمایزکردن محصولاتی که شرکت آن‌ها را به عنوان عامل برجسته‌ای میان مشتریان تبدیل می‌کند، راه‌های جدیدی را برای بازاریابی محصولاتشان پیدا خواهند کرد.

کارآفرینان رویاپرداز

یادتان هست که از کارآفرینی اغواگرانه صحبت کردم؟ این دسته از کارآفرینی، کارآفرینان هم‌نام خود را دارد. این دسته از کارآفرینان از کارهای کوچک شروع می‌کنند و به تلاش و رویاهای درسرشان فکر می‌کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند رشدشان روند طبیعی خود را طی کند و دست از تلاش نخواهند کشید.

انگیزه این دسته از کارآفرینان رویاهای در سرشان است. آن‌ها روی رویایشان متمرکز می‌شوند و خطرات را با آغوش باز می‌پذیرند.

کارآفرینان مقلد

همانطور که کارآفرینی مقلد به معنای کسب‌وکاری است که ایده‌ای را که قبلا امتحان شده بسط و گسترش می‌دهد، کارآفرینان مقلد هم کسانی هستند که ایده‌های خاص تجاری را کپی می‌کنند و آن‌ها را بهبود خواهند بخشید. این دسته از کارآفرینان همیشه به دنبال راه‌هایی برای بهتر کردن محصولاتشان هستند تا بتوانند در بازار مشابه بی‌رقیب و پرطرفدار باشند.

کارآفرینان محقق

کارآفرینان محقق تمام وقت خود را صرف تحقیق درباره ایده‌های تجاری‌شان می‌کنند. از نظر آن‌ها شکست یک گزینه نیست، چرا که آن‌ها همه جوانب ایده‌شان را سنجیده‌اند و درباره آن به خوبی تحقیق کرده‌اند.

کارآفرینان محقق معمولا به راه‌اندازی مشاغلی معتقد هستند که شانس موفقیت بالایی دارند، چون آن‌ها کار مفصلی را برای درک همه جوانب انجام داده‌اند.

کارآفرینان خریدار

خریداران با ثروتشان کسب‌وکارهای کوچکتر را می‌خرند تا با شانس موفقیت آن‌ها در بازار درراستای موفقیت‌های مالی حرکت کنند. کارآفرینان خریدار معمولا مشاغلی را مورد هدف خود قرار می‌دهند که شانس بالایی برای موفقیت داشته باشند.

مدیریت درآمد

با ده روش ساده درآمدتان را مدیریت کنید

اکنون بخوانید

فصل ۷

چرخه کارآفرینی


چرخه کارآفرینی

کارآفرینی مانند هرپدیده دیگری چرخه و طول عمر مشخصی دارد. بیایید چرخه کارآفرینی آشنا شویم:

۱: تشخیص فرصت

این مرحله مانند مرحله پیش تولید در برنامه‌های تلویزیونی است. مرحله تشخیص فرصت به معنای صرف زمان زیاد برای مطالعه و تحقیق روی هدف یا اهداف بالقوه است. طبیعی است که مرحله تحقیق به زمان زیادی نیاز دارد.

بسته به حجم کاری که قرار است انجام دهید و بزرگی شرکت و موسسه‌تان، ممکن است این مرحله طول بکشد. گاهی بعضی از شرکت‌ها بیش از یک دهه روی این مرحله وقت می‌گذارند.

۲: تمرکز روی فرصت

در این مرحله از چرخه باید ایده‌هایی که موجود هستند را انتخاب کنید و روی آن متمرکز شوید. این مرحله بسیار مهم است و باید انتخاب کنید که چه زمینه‌ای را برای تجارتتان انتخاب کنید.

۳: تعهد

در این مرحله باید روی هدف انتخاب شده متمرکز شوید و برای شروع کار طرح کسب وکار بنویسید. طرح کسب و کار بسیار مهم است و هر کارآفرینی می‌داند که این مرحله تا چه اندازه روی موفقیت و عدم موفقیت کسب‌وکار موثر خواهد بود.

طرحتان را طراحی کنید و به آن متعهد باشید تا نتیجه مثبت آن را در کسب‌وکارتان مشاهده کنید.

۴: ورود به بازار

این که تا چه اندازه به سوددهی برسید و در کسب‌وکارتان موفق باشید چگونگی پیش‌برد این مرحله را تعیین می‌کند. اگر سوددهی مناسبی داشتید، می‌توانید به توسعه کسب‌وکارتان و افزایش درآمد فکر کنید.

۵: راه‌اندازی کامل و رشد

تدوین استراتژی‌های رشد در کسب‌وکار و انتخاب راهکار خاص برای افزایش سوددهی، مهم‌ترین محور این مرحله است. البته هر ایده‌ای این کشش را ندارد که به کسب‌وکار بزرگی تبدیل شود و نمی‌تواند به میزان کافی رشد کند. اگر به حد معقولی از رشد رسیدید و توانستید به فکر توسعه کسب‌وکارتان بیفتید، می‌توانید از این مرحله گذر کنید.

۶: بلوغ و توسعه

این مرحله از کارآفرینی به بخشی اختصاص دارد که درآن کسب‌وکار به حد وسیعی از رشد رسیده باشد. کسب‌وکارهای بزرگ و ارزش آفرین مسیر رشد و توسعه خودشان را پیدا میکنند و با تکنیک‌های حرفه‌ای مدیریت هرچه بیشتر به سمت بلوغ و کمال حرکت خواهند کرد.

۷: ارزش

در این مرحله که مرحله نهایی از چرخه کارآفرینی است، شما خواهید توانست نتیجه تمام فعالیت‌هایتان را ببینید و از آن بهره‌برداری کنید. این مرحله با اندازه‌گیری میزان خروجی کار و کسب شما تعیین خواهد شد. اگر خروجی کار شما به همان میزان مناسبی باشد که از قبل درنظر گرفته بودید و برای آن هدف تعیین کرده بودید، یعنی با موفقیت به این مرحله رسیده‌اید. تبریک می‌گویم! شما به یک کارآفرین موفق تبدیل شده‌اید!

فصل ۸

آموزش کارآفرینی


آموزش کارآفرینی

شاید برایتان سوال پیش بیاید که اصلا چطور می‌توان به کارآفرینی موفق تبدیل شد؟ بیایید با هم با مراحل تبدیل شدن به یک کارآفرین آشنا شویم:

۱: کسب و کار مناسب خودتان را پیدا کنید

واضح است که شما می‌توانید در هر زمینه‌ای که دوست دارید کارآفرین باشید. بااین‌حال باید برای شروع کارتان یک رشته را برای کار انتخاب و شروع کنید. شغلی که انتخاب می‌کنید صرفا نباید موفقیت‌آمیز باشند؛ بلکه باید به آن‌ها علاقه زیادی هم داشته باشید.

۲: آموزش ببینید

البته برای کارآفرینی به آموزش رسمی خاصی نیاز ندارید اما این گزاره به آن معنا نیست که اموزش را نادیده بگیرید. اگر دوست دارید شرکتی را راه‌اندازی کنید باید از مسائلی سردربیاورید که ندانستن آن‌ها کارتان را گره خواهد زد. پس برای آموزش بعضی از مسائل باید برای تجقیق و مطالعه وقت بگذارید.

۳: طرح کسب‌وکارتان را بنویسید

برنامه‌ای برای کسب‌وکارتان بنویسید و آن را تا جایی که می‌توانید کامل کنید. طرح تجاری اهداف شما و همچنین استراتژی‌تان را برای دستیابی به این هدف مشخص خواهد کرد. این طرح می‌تواند باعث آن شود که سرمایه‌گذار مناسب کسب‌وکارتان را جذب کنید.

۴: مخاطب هدف را پیدا کنید

شما نمی‌توانید همه سلیقه‌ها و همه افراد را تحت پوشش محصولات و خدمات‌تان دربیاورید. به همین دلیل باید به درستی مخاطب هدفتان را پیدا کنید و روی نیازها و سلایق آن‌ها مانور دهید.

جنس، درآمد، نژاد و فرهنگ گروه هدف شما در بسیاری از راه‌هایی که می‌خواهید طی کنید، تعیین‌کننده خواهد بود. پس شناخت محاطب هدف اهمیت زیادی در مسیرتان خواهد داشت.

۵: شبکه‌سازی کنید

گرچه شبکه سازی در همه زمینه‌ها اهمیت دارد، اما ممکن است در زمینه کارآفرینی از همه موارد بااهمیت‌تر باشد. شبکه‌سازی یعنی نحوه آشنایی شما با افراد دیگر، مشاغل دیگر و این به معنای افزایش نفوذ شما دربازار خواهد بود.

شما با استفاده از شبکه‌سازی خواهید توانست سرمایه‌گذارتان را پیدا کنید تا به شما کمک کنند مدل کسب‌وکارتان را طراحی  راه‌اندازی کنید.

۶: خروجی ایده‌تان را بفروشید

مصرف‌کنندگان به محصول و خدمات شما نیاز دارند؛ اما همیشه نمی‌دانند که باید کدام محصول را انتخاب کنند. وظیفه شما به عنوان یک کارآفرین این است که مردم را متقاعد کنید که محصول و خدماتتان بهترین گزینه موجود میان گزینه‌های بالفوه است. شما باید بدانید که چه چیزی محصول شما را منحصربه‌فرد می‌کند و آن را اساس ارزش افزوده محاسبه شده بفروشید.

۷: بازار و بازاریابی

بازاریابی یکی از گزینه‌هایی است که حتما باید قبل، حین و بعد از شروع کارتان روی آن متمرکز شوید. حتی اگر محصولتان بالاترین کیفیت ممکن را در محصولات هم‌رده داشته باشد، بدون شناخت دیگران هرگز به فروش نخواهد رفت.

بازاریابی مستلزم شناخت صحیح بازار، مشتریان و ترفندهای بازاریابی است. شما باید بتوانید رگ خواب مشتری را در دست داشته باشید و با شناخت درست از سلایق او، روی تبلیغ محصولاتتان تمرکز کنید تا مشتریان دائمی پیدا کنید.

 

 

طرح کسب و کار

با جزئیات طراحی طرح کسب و کار بیشتر آشنا شوید

اکنون بخوانید

فصل ۹

استراتژی های کارآفرینی


استراتژی های کارآفرینی

حتما می‌دانید که صرف کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکار کافی نیست. شما باید بتوانید بعد از راه‌اندازی کسب‌وکارتان قادر باشید که آن را به خوبی مدیریت کنید و آن را روزبه‌روز ارتقا دهید. در ادامه از پنج تکنیک مهم و تعیین‌کننده در مدیریت کسب‌وکار با شما صحبت خواهم کرد. استراتژی‌هایی که فرقی نمی‌کند در چه کسب‌وکاری استفاده شود و در همه عرصه‌ها کارآمد خواهد بود.

استراتژیک فکر کنید

کلیشه قدیمی اگر نتوانید برنامه ریزی کنید، شکست خواهید خورد، برای جستجوی شغل بر همه کارهایی که قرار است انجام دهید صدق می کند.

استراتژیک شوید. یعنی برای هر کاری برنامه‌ریزی کنید، از مکانی که می خواهید در مدت شش ماه باشید تا جایی که می خواهید در مدت ده سال باشید باید در برنامه‌ریزی شما قرار بگیرد. اما انعطاف پذیر و باز برخورد کنید و خیلی سخت نباشید و در اینصورت، احتمال موفقیت خود را به طور تصاعدی افزایش خواهید داد.

چند ساعت وقت بگذارید تا بنشینید و حرفه خود را طراحی کنید. اهداف کاریابی و شغلی شما چیست؟ برای رسیدن به آنها چه مراحلی نیاز دارید و چه زمانی؟ چطور؟

گزینه های خود را تجزیه و تحلیل کنید. از حجم اطلاعات نترسید و بگذارید اعداد شما را در مورد همه کارها، از تقاضای شغل تا محل کار، راهنمایی کنند. زمانی که برنامه خود را نوشتید، حتماً هر ماه آن را مرور کنید تا بتوانید واقعیات را براساس شواهد ارزیابی کنید و تطبیق دهید.

ساختارشکن باشید

نوآوری فقط مختص حوزه خصوصی نیست. صرف اینکه کارها همیشه به یک روش انجام شده‌اند، به این معنا نیست که نیازی به نوآوری در حوزه‌های کاریتان ندارید. سعی کنید کارهای مختلفی انجام دهید تا دریچه جدیدی در کارتان باز شود.همیشه سعی کنید وضع موجود را به چالش بکشید.

شاید از به چالش  وضع موجود بترسید، خصوصا زمانی که تازه کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کرده‌اید، اما یادتان باشد که آینده متعلق به افراد شجاع و جسور است. از تغییرات تند نترسید و به دنبال راه‌هایی برای متزلزل کردن بخش یا سازمان خصوصی‌تان باشید. خلاق باشید تا از رقبا جلو بزنید.

مزیت رقابتی ایجاد کنید

شاید اجرایی کردن ایده‌هایی که در سرتان است برای راه‌اندازی شرکتتان به همان سادگی که فکرش را می‌کنید نباشد. اما واقعیت این است که بازار کار فوق‌العاده رقابتی است و شما باید خودتان را از هزاران متقاضی دیگر که برای برای موقعیت مشابه شما آماده می‌کنند بالاتر ببرید.

به دنبال نقطه‌ای برای برتری دادن خودتان  و متفاوت کردن کارتان از دیگران باشید. از خودتان سوال کنید چه چیزی شما را متفاوت می‌کند؟ چرا؟ و شما چه چیزی را می‌توانید ارائه دهید؟

روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید

درس خواندن در محیط دانشگاه یک مسئله است و کسب مهارت‌های حرفه‌ای چیز دیگری. حتما این مثال معروف ایلان ماسک را شنیده‌اید که می‌گوید من در دانشگاه هاروراد درس نخواندم اما کارمندانی دارم که فارغ‌التحصیل هاروارد هستند! این مسئله اهمیت توسعه مهارت‌های شخصی و حرفه‌ای را به خوبی اثبات می‌کند.

روی تحصیلات دانشگاهی متمرکز نشوید. همیشه چیزهای بیشتری برای یادگرفتن در خارج از محیط دانشگاه وجود دارند که می‌توانند عمیقا آینده حرفه‌ای شما را تحت تاثیر قرار دهند.

یادتان باشد که یادگیری مهارت، مسئله‌ای مادام‌العمر است. مهارت‌های شما باید دائما به‌روز شوند و هرروز باید مهارتتان را ارتقا بدهید.

شرکت غیرانتفاعی‌تان را پایه‌گذاری کنید

درنهایت شما به نقطه‌ای خواهید رسید که شرکت خودتان را افتتاح کنید. اگر راه برایتان روشن است و توانایی راه‌اندازی کسب‌وکار را در خودتان می‌بینید، بدون فکر به عواقب آن پیش بروید. اگر فکر می‌کنید اراده، مهارت و توانایی بالایی در کسب‌وکار دارید یا مایل به یادگیری هستید، چرا اقدام به تاسیس سازمان خودتان نکنید؟

فصل ۱۰

بایدها و نبایدهای کارآفرینی


بایدها و نبایدهای کارآفرینی

۱: انتظار موفقیت یک شبه نداشته باشید

اگر کارآفرین هستید باید بدانید که انتظار موفقیت یک شبه داشتن کمی دور از واقعیت است. شما باید برای رسیدن به نتیجه، سخت کار کنید. بسیاری از افراد معتقدند که کارآفرینی مفهومی به معنای راه‌اندازی مشاغل است و همین که شما شرکت خودتان را راه‌اندازی کردید، درآمدتان به صورت خودکار به سمتتان سرازیر خواهد شد.

یادتان باشد شروع کار فقط پله اول شماست. برای کسب نتیجه باید تلاش کنید و نتایج به صورت خودکار حاصل نحواهند شد. به جای اینکه برای موفقیت دست روی دست بگذارید و منتظر باشید، باید پشتکار، صبر و حوصله داشته باشید.

۲: برای تعیین اهداف دقیق باشید

تعیین هدف برای کارآفرینان مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید درنظر بگیرید. فکر کنید چقدر ناامید کننده است که از یک کارآفرین بپرسید هدفش برای آینده نزدیک نیست و جواب خاصی برای ارائه به شما نداشته باشد. یا درنهایت پاسخی در حد «دارم بهش فکر می‌کنم» به شما ارائه دهد.

کارآفرینان موفق اهداف بزرگی دارند و وقت خودشان را برایامجام کارهایی که مهم نیستند تلف می‌کنند. اهداف شما، شما را در مسیرتان قرار خواهند داد و باعث تضمین موفقیت‌تان می‌شوند. هرچه بیشتر به اهدافتان تسلط داشته باشید، بیشتر برای انجام کارها تلاش خواهید کرد.

۳: شبکه‌سازی را فراموش نکنید

کارآفرینان موفق، بازیکنان حرفه‌ای هستند و بازی، همان شبکه‌سازی است. در بررسی عوامل موفقیت کارآفرینان بزرگ دنیا، به یک عامل مهم برخورد خواهید کرد. همه آن‌ها در شبکه‌سازی موفق عمل‌ کرده‌اند. صرف داشتن ایده برای راه‌اندازی کسب و کار به مفقیت منتج نخواهد شد.

باید یاد بگیرید با همکاران و سرمایه‌گذاران شبکه درست کنید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. هرچقدر با افرادی که می‌توانند به موفقیت‌تان کمک کنند ارتباط داشته باشید، موفقیت‌تان بیشتر تضمین خواهد شد.

۴: کارها را پشت گوشتان نیندازید

مشخصات یک کارآفرین واقعی چیست؟ اینکه وظیفه و تکلیف محول شده را به درستی و سر زمان مقرر انجام دهد. کارآفرینان موفق وقتشان را تلف نمی‌کنند. آن‌ها سریع هستند. لازم نیست وقتتان را روی یک جنبه متمرکز کنید و می‌توانید وقتتان را به صورت هوشمندانه تقسیم کنید.

حقیقت طلایی این است که زمان منتظر کسی نمی‌ماند و به همین دلیل است که باید کارها را سریع انجام دهید. هرچقدر سریع‌تر باشید، فرصت بیشتری پیش‌روی شما قرار خواهد گرفت. وقتتان را تلف نکنید و همین حالا کاری انجام دهید.

۵: غیرحرفه‌ای نباشید

مطمئن شوید در هر زمینه‌ای بهترین هستید. سعی کنید وجهه خوتان را به عنوان فردی حرفه‌ای میان رقبا جا بیندازید. وقتتان را صرف بهبود مهارتتان و کیفیت محصولاتتان کنید. اگر وبسایت دارید، آن را با مضامین رایگان و غیرحرفه‌ای راه‌اندازی نکنید؛ بلکه از همان ابتدا از طراحی تا تمام جزئیات دیگر را حرفه‌ای طراحی کنید.

اطمینان داشته باشید که با حرکت در مسیر حرفه‌ای بهترین نتیجه را کسب خواهید کرد. ارگ شغلتان آفلاین است، سعی کنید که روند کاری‌تان را بالاتر نگه دارید تا مطمئن شوید امکان توسعه و بهبود محصولات همیشه وجود دارد.

۶: بیش از آنچه می‌شنوی نگو!

کمی پیچیده شد! نه؟ بگذارید واضح‌تر توضیح بدهم. یادتان باشد که همیشه بیش از آنکه حرف بزنید یا وعده بدهید، گوش کنید و شنونده باشید. سعی کنید با دقت به صحبت‌های مشتریان، کارمندان و هرکسی که با شما در ارتباط است گوش کنید و مطمئن شوید که جز در مواقع ضروری حرف نخواهید زد.

گوش دادن به شما از جهات زیادی کمک خواهد کرد. اولا باعث می‌شود که شخصیت‌تان مورد احترام واقع شود، چون به عنوان شخصیتی مسئول معرف خواهید شد.

دوم اینکه به شما کمک می‌کند جیزهای بیشتری یاد بگیرید. در طول زمان متوجه خواهید شد که می‌توانید بیش از آنچه فکر می‌کنید از صحبت‌های دیگران یاد بگیرید.

۷: فقط به دنبال زمینه‌های تجاری خودتان نباشید

یکی از نبایدهای مهم در دنیای کارآفرینی صرف پرداختن به تجارتتان است. بعدا متوجه خواهید شد که بعضی از کارآفرینان در هر زمان و هرکجا که با دیگران مواجه می‌شوند، فقط از کارشان صحبت می‌کنند. این کار باعث می‌شود که به مرور دیگران از آن‌ها زده بشوند و تمایلی به برقراری ارتباط با آن‌ها نداشته باشند.

تک‌بعدی نباشید. فقط در مورد شغلتان با دیگران صحبت نکنید، بلکه به‌جای آن سعی کنید روابط سازنده و محکمی با دیگران بسازید.

دوستان شما بیش از هر کس دیگری به شما در توسعه تجارتتان کمک خواهند کرد؛ حتی بیش از شرکای تجاری‌تان. به دیگران احترام بگذارید و به آن‌ها ثابت کنید که صرفا برای پول و تجارت با آن‌ها ارتباط ندارید. سعی کنید به روابط شخصی‌تان اهمیت دهید و احترام بگذارید.

فصل ۱۱

تصورات نادرست راجع به کارآفرینی


تصورات نادرست راجع به کارآفرینی

۱: کارآفرینان رهبر متولد می‌شوند

خیلی‌ها تصور میکنند که رهبری خصوصیتی ذاتی است که افراد با آن به دنیا می‌آیند. اما مسئله در واقعیت فرق دارد. افراد می‌توانند در هر شکل و تیپ و سن، به کارآفرینان موفقی تبدیل شوند و رهبری یک سازمان را برعهده بگیرند.

موفقیت یا عدم موفقیت در کارآفرینی، جدا از شخصیت و مهارت فردی، که آنهم به سادگی قابل ارتقا است، به عوامل زیادی بستگی دارد. اینکه شما چطور شروع کنید و چطور کارتان را پیش ببرید، تعیین کننده میزان موفقیت شما خواهد بود.

۲: ایده همه چیز است

درست است که ایده‌های کارآفرینی می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در میزان جذب سرمایه و سرمایه‌گذار داشته باشند؛ اما یادتان باشد که ایده همه چیز نیست. یک ایده خوب زمان به بار خواهد نشست که به درستی مدیریت، هدایت و رهبری شود.

فرآیندها نقش مهم‌تری در تبدیل ایده به موفقیت دارند. پس بیش از هرچیزی به اینکه طور ایده‌تان را به بار بنشانید فکر کنید.

۳: شما به عنوان یک کارآفرین؛ آزادی بینهایت خواهید داشت

بسیاری از افراد ایده کارآفرینی را دوست دارند چون فکر می‌کنند کارآفرینی به آن‌ها آزادی بی‌حد و مرزی در کسب‌وکار خواهد داد. درست است. زمانی که کارآفرین هستید، دستتان بازتر از زمانی است که کارمندید.

اما شما مسئولیت سنگینی برعهده دارید، می‌توانید قوانین متفاوتی را برای محیط کاری‌تان تعیین کنید اما اولین کسی که باید به این قوانین پایبند باشد خود شمایید.

۴: سرمایه‌دار شدن راحت است

شاید خیلی کلیشه‌ای به‌نظر برسد اما هیچ‌کس یک شبه پولدار نمی‌شود. کارآفرینی راهی است که در مسیر خود به شما سرمایه هم خواهد داد. اما هدف کارآفرینان موفق ابدا تبدیل شدن به شخصیت‌های پولدار نبوده است.

درواقع نباید فکر کنید که کارآفرینی فرآیندی برای یک شبه پولدار شدن است. شما باید بخش عظیمی از سرمایه‌تان را در بخش کارآفرینی سرمایه‌گذاری کنید و همواره این سرمایه در گردش باشد تا به بخش کار شما کمک کند. پولدار شدن به وقت و تلاش زیادی نیاز دارد. آنقدر زیاد که شاید هیچ‌وقت به شما فرصت لذت بردن از سرمایه‌تان را ندهد!

۵: موفقیت یا سریعا به دست می‌آید یا هیچ‌وقت به دست نمی‌آید

یکی دیگر از تصورات نادرست رایج در زمینه کارآفرینی این است که بسیاری فکر می‌کنند اگر سریعا به موفقیت نرسیدند، یعنی قرار نیست هیچ‌وقت موفق شوند. یادتان باشد که موفقیت یک شبه کمی شک‌برانگیز است. از طرفی هیچ موفقیت پایداری یک‌به حاصل نخواهد شد. بلکه به مرور و با توجه به میزان تلاش شما به دست می‌آید.

۶: همه کارها به عهده شما است

بله! در نهایت این شما هستید که به خاطر موفقیت یا شکست مجموعه‌تان مطرح می‌شوید. اما واقعیت این است که نخواهید توانست به تنهایی از پس همه کارها بربیایید. هیچ کس به تنهایی نتوانسته است مجموعه تحت مدیریتش را به موفقیت یا شکست برساند.

شما به بخش گسترده‌ای از متخصصان برای پیشبرد اهدافتان نیاز دارید. مشاوران، متخصصان امور مالی، بازاریاب و کسانی که بتوانند شما را به لحاظ فنی حمایت کنند. مجموعه این تیم می‌تواند به موفقیت شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: مصاحبه شغلی موفق؛ چطور به شغل مورد علاقه‌مان برسیم؟

۷: رازی برای موفقیت وجود دارد و شما آن را می‌دانید

بسیاری از کارآفرینان هیجان زده در ابتدای راهشان فکر می‌کنند که به راز موفقیت دست پیدا کرده‌اند. اما واقعیت این است که هیچ سلاح مخفی برای موفقیت وجود ندارد. حتی در شرایط مشابه هم دو شرکت از الگوی یکسانی برای موفقیت یا شکست تبیعت نمی‌کنند؛ چه برسد به اینکه قاعده‌ای کلی برای موفقیت در کسب‌وکار وجود داشته باشد.

به دنبال رهی مخفی که برای شم میانبر ایجاد کند نباشید. تنها راه پیش‌روی شما تلاش و پشتکار خودتان است.

استارتاپ چیست؟

با مفهوم استارتاپ آشنا شوید و راه اندازی آن را آموزش ببینید

اکنون بخوانید

فصل ۱۲

عوامل موثر بر کارآفرینی


عوامل موثر بر کارآفرینی

حتما می‌دانید که عوامل زیادی بر فرآیند کارآفرینی و موفقیت یا شکست کسب‌وکار تاثیر می‌گذارند. به صورت کلی می‌توان پنج دسته از عوامل تاثیرگذار بر شرکت‌ها و کارآفرینان را شناسایی کرد.

عوامل اقتصادی

عوامل فردی

عوامل مربوط به اکوسیستم تجاری

قوانین و مقررات

سوابق اجتماعی و تجربه کاربران

ایده‌های کارآفرینی در ایران

کتاب کسب و کار پرسود

آشنایی بیشتر با کتاب کسب و کار پرسود اثر برایان تریسی

اکنون بخوانید

فصل ۱۳

ایده هایی برای راه اندازی استارتاپ در ایران


ایده هایی برای راه اندازی استارتاپ در ایران

حتما می‌دانید که اولین قدم برای ایجاد و راه‌اندازی یک کسب و کار و ورود به جریان کارآفرینی، داشتن ایده‌های مناسب است. درحال اگر قصد راه‌اندازی کسب و کار خودتان را دارید، ایده‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا کسب‌وکاری مناسب راه‌اندازی کنید:

  • خرده‌فروشی‌های محلی و ارگانیک. ایجاد بستری برای اتصال مشتریان و مصرف‌کنندگان محصولات لبنی و کشاورزی به دامداران و کشاورزان.
  • کسب‌وکارهای استارتاپی در حوزه بررسی محصولات داخلی و خارجی و پیشنهاد بهترین محصولات از نظر کارشناسان به مشتریان.
  • کارآفرینی در زمینه کمک به داشتن سبک زندگی سالم با تمرکز بر تغذیه. Hello Fresh نمونه‌ای موفق از چنین استارتاپی است.
  • کسب‌وکارهای مربوط به ارائه مشاوره برای سرمایه‌گذاراندر حوزه‌های تجاری.
  • اتصال داروخانه‌ها و مراکز درمانی نزدیک به مشتریان به آن‌ها و ارائه بستری برای خرید از آن‌ها.
  • به اشتراک‌گذاری و استقراض وسایل دست دوم.
  • تولید گجت‌های فناورانه مانند کفش‌های مجهز به سنسور قدم شمار و…

فصل ۱۴

معرفی پادکست


معرفی پادکست کارآفرینی

یکی از معروف‌ترین پادکست‌های حوزه کارآفرینی و مدیریت استارت‌آپ، پادکست ده صبح است. این پادکست بیشتر گفتگومحور است و در آن از مهمانانی که تجربه کارآفرینی داشته‌اند دعوت می‌شود تا تجربیاتشان را با شنوندگان در میان بگذارند.

برای پیدا کردن پادکست‌های انگلیسی حوزه کسب و کار هم کار سختی پیش رو ندارید. کافیست اپلیکیشن اسپاتیفای یا کست باکس را باز کنید و در آن موضوع کارآفرینی را سرچ کنید. How I built this و the time Ferriss show از معروفترین پادکستهای انگلیسی زبان حوزه کارآفرینی و استارتاپ هستند که در کست باکس و سایر اپلبکبشن های دریافت و دسترسی به پادکست قابل دسترسی هستند.

فصل ۱۵

معرفی کتاب


معرفی کتاب

کارآفرینی از آن حوزه هایی است که بیش از هر حوزه دیگری کتاب‌های تخصصی و جذابی برای معرفی کردن دارد. این زیرعنوان آنقدر مفصل است که به اندازه یک مقاله کامل جای کار کردن دارد؛ اما اگر دوست دارید با یکی از معروف‌ترین کتاب‌های این زمینه آشنا شوید، می‌توانم کتاب ساخت کسب‌وکار فوق‌العاده اثر برایان تریسی را به شما توصیه کنم.

کمتر کسی است که به حوزه کسب‌وکار علاقه‌مند باشد و برایان تریسی را نشناسد. تریسی یکی از معروف‌ترین نویسنده‌های حوزه کسب‌وکار و روانشناسی است و کتابهایش میلیون‌ها خواننده از سرتاسر دنیا دارد.

او در این کتاب به صورت مفصل و با مثال‌های عملی به شما نشان خواهد داد که چگونه کسب‌وکار خودتان را راه بیندازید و مدیریت کنید.

علاوه‌براین، کتاب دیوانگان ثروت ساز نوشته دارن هاردی و استارتاپ ناب نوشته اریک اریس هم از کتابهایی هستند که میتوانید با استفاده از آموزه‌های آن‌ها، قدم‌های محکمی در کارآفرینی بردارید.

شما می‌توانید این کتاب را به سادگی از اپلیکیشن ذهن دریافت کنید. کافیست از لینک زیر ذهن را دانلود کنید و به منبعی بزرگ از محتوای آموزشی در حوزه موفقیت، مدیریت کسب و کار و روانشناسی دست پیدا کنید.

دانلود اپلیکیشن ذهن تفکر خلاق

4 دیدگاه‌ها

    • سلام و ممنون از دیدگاهتون.
      بله. دوره های کارآفرینی به صورت گسترده برگزار میشن و با یه جستجوی ساده میتونین دوره های مناسب شرایط خودتون رو پیدا کنین.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید