مدیریت کسب و کارهای کوچک

مدیریت کسب و کار‌های کوچک

فهرست مطالب

مدیریت کسب و کارهای کوچک به فرآیند همسویی و هماهنگی همه جنبه‌های یک تجارت کوچک اشاره دارد، خواه این کار مدیریت کارمندان و تأمین کنندگان باشد، خواه امور اقتصادی مشاغل، نقشه راه یا انجام کارهای روزمره! مدیریت کسب و کار کوچک چالش‌های منحصربه فردی را برای کارفرمایان به وجود می‌آورد. جدا از دانش تجارت، مدیر کسب و کار‌های کوچک باید درباره مدیریت منابع انسانی و قوانین و مقررات مربوط به تجارت خود را اطلاعت زیادی کسب کند؛ با ذهن همراه باشید.

مدیریت کسب و کارهای کوچک چیست؟

براساس اداره سرشماری، حدود ۹۹.۷ درصد از کل شرکت‌ها، کسب و کار‌های کوچک هستند. در حالی که در مورد آنچه که یک تجارت کوچک را تشکیل می‌دهد اتفاق نظری وجود ندارد، اما کسب و کار کوچکی قلمداد می‌شود که معمولاً کمتر از ۵۰۰ کارمند داشته باشد.

به غیر از تعداد کارمندان، فاکتورهای دیگری برای تعیین اینکه آیا یک کسب و کار کوچک است یا خیر استفاده می‌شود. به عنوان مثال، آیا شرکت مربوطه به طور مستقل فعالیت دارد، آیا سرمایه گذاری سودآوری دارد و سایر موارد!

دلیل طبقه‌بندی مشاغل به عنوان کسب و کارهای کوچک، این است که مسائل مدیریتی و عملیاتی این مشاغل با شرکت‌های بزرگ بسیار متفاوت است. با تعریف خود به عنوان یک تجارت کوچک، می‌توانید برنده قراردادها شده و از وام‌های تجاری دولت بهره‌مند شوید. همچنین به ابزاری دسترسی پیدا می‌کنید که به شما کمک می‌کند تا در برابر کسب و کارهای بزرگ‌تر رقابت کنید.

برخلاف شرکت‌های بزرگ، کسب و کارهای کوچک بودجه محدود و بوروکراسی بسیار کمتری دارند و ممکن است فقط به یک منطقه جغرافیایی محدودی بپردازند. آن‌ها اغلب بر ارائه خدمات به مشتریان با کیفیت بالا و استفاده از خلاقیت و نوآوری برای ایجاد محصولات و خدمات بهتر متمرکز شده اند.

اهمیت مدیریت کسب و کارهای کوچک

هرکسی می‌تواند یک تجارت کوچک را شروع کند، اما تعداد کمی‌ از افراد می‌توانند آن را در مسیر موفقیت قرار دهند. استارت آپ‌ها به دلیل چالش‌های حقوقی، مشکلات مالی، بازاریابی ضعیف یا فرسودگی شغلی معمولاً مجبور به بستن درهای خود می‌شوند. بر طبق نتایج به دست آمده معمولا بیش از ۴۰ درصد شرکت‌های جدید شکست می‌خورند، زیرا دیگر نیازی به بازار برای محصولات یا خدمات آن‌ها نیست! حدود ۲۳ درصد کسب و کارهای کوچک از تجارت خارج می‌شوند، زیرا تیم مناسبی ندارند.

دانشگاه اشفورد «مدیریت تجارت را فرآیند هماهنگی و سازماندهی کلیه فعالیت‌های تجاری از تولید و بازاریابی گرفته تا کار گروهی تعریف می‌کند.» این مدیریت اگر به درستی انجام شود، می‌تواند به افراد در تولید محصولات بهتر، افزایش آگاهی از نام تجاری و دستیابی به مخاطبان هدف خود در به صرفه‌ترین روش کمک کند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] بهبود کسب و کار اینترنتی ؛ ۷ ایده کاربردی برای رشد کسب و کارهای اینترنتی [/su_animate]

[/su_box]

این فرآیند همچنین درک عمیق‌تری از تجارت را به شما می‌دهد. شما مشتریان خود را می‌شناسید و می‌توانید انتظارات آنها را برآورده کنید. با گذشت زمان، مهارت‌های لازم برای برقراری ارتباط واضح با تیم خود، هدایت یک روند تغییر موثر و دستیابی به اهداف سازمانی را کسب می‌کنید.

مدیریت کسب و کارهای کوچک، به بیش از مهارت‌های قدرتمند رهبری نیاز دارد. کارآفرینان موفق روابط خود را با سهامداران، تأمین کنندگان و شرکای بالقوه ایجاد و مدیریت می‌کنند. آن‌ها همچنین ذهن قوی دارند و فنآوری‌های جدید را برای هدایت بهره وری و کارآیی بیشتر پیاده سازی می‌کنند. آن‌ها می‌دانند چه موقع باید ریسک کنند و مایل هستند از اشتباهات خود درس بگیرند.

مدیران باید بر روی بهره روی کارکنان خود تمرکز کنند، به سخت کار کردن آن‌ها پاداش دهند و یک فرهنگ محیط کاری مثبتی را ایجاد کنند که ارتباط باز را تشویق می‌کند. اعضای تیم خود را تشویق کنید تا ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و پیشنهاد دهند، حتی اگر دیدگاه متفاوتی نسبت به شما داشته باشند!

مقاله مرتبط: پادکست چیست؟ آموزش قدم به قدم ساخت پادکست

اهمیت مدیریت کسب و کارهای کوچک

مزایای مدیریت کسب و کارهای کوچک

بیشتر شرکت‌های موجود، از کسب و کارهای کوچک تشکیل شده‌اند و تقریبا نیمی از نیروی کار خصوصی را به کار می‌گیرند. در کمال تعجب، مشاغل با کمتر از ۱۰۰ نفر در تیم‌های خود بیشترین سهم اشتغال را دارند. شرکت‌های کوچک لنگرگاه اقتصاد هستند، فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کنند و باعث ایجاد نوآوری می‌شوند.

کارآفرینی به نفع افراد و جوامع است. داشتن یک کسب و کار کوچک می‌تواند فرصتی برای رشد حرفه‌ای و دستیابی به ظرفیت کامل نیروهای کاری را داشته باشد. این مشاغل می‌توانند مهارت‌های جدیدی را به افراد بیاموزند و به پیشرفت صنعت کمک کنند. در عین حال، شما این فرصت را دارید که به جامعه به عنوان یک کل و به دیگران برای بهتر شدن کمک کنید.

راه اندازی و مدیریت کسب و کارهای کوچک به همان اندازه که مفید است، چالش برانگیز نیز است. از یک طرف، شما انعطاف پذیری دارید تا برنامه خود را تنظیم، پروژه‌های مهیج را کشف و در صنعت خود نوآوری ایجاد کنید. ایجاد برند شخصی، ایجاد مشاغل محلی و ایجاد تغییر در جامعه از مزایای اصلی مشاغل کوچک هستند. از طرف دیگر، مسئولیت زیادی بر دوش شما است! انتظار داشته باشید که ساعت‌های طولانی کار کنید، پروژه‌های پیچیده‌ای را مدیریت کنید و با افراد از زمینه‌های مختلف تعامل داشته باشید.

اگرچه درست است که بیشتر کسب و کارها با ایده شروع می‌شوند، اما موفقیت چیزی زمان‌بَر است. به عنوان یک کارآفرین، شما باید راهی برای تبدیل ایده‌های خود به محصولات یا خدمات قابل فروش پیدا کنید. این نیاز به یک استراتژی اجرایی واضح و مهارت‌های قوی مدیریت پروژه دارد. ساختن تیم برنده نیز به همین اندازه مهم است! موفقیت شما، از جنبه‌های دیگر، تا حد زیادی به نحوه مدیریت تیم بستگی دارد.

برای مطالعه بیشتر: کارآفرینی چیست؟ چگونه به کارآفرینی موفق تبدیل شویم؟

نکات مهم در مدیریت کسب و کارهای کوچک

مدیریت کسب و کار کوچک شامل ایجاد مشاغل، تعیین نیازهای بودجه، مدیریت کارمندان، نظارت بر بازاریابی و تبلیغات و مدیریت وقت است که شامل هماهنگی همۀ جنبه‌های تجارت برای اطمینان از ادامه رشد و موفقیت می‌باشد.

در اینجا ۱۰ نکته‌ای که باید در مورد مدیریت کسب و کارهای کوچک بدانید آورده شده است:

یک برنامه تجاری ایجاد کنید

برای ایجاد یک طرح تجاری مؤثر، اهداف کسب و کار خود را مشخص کنید و شرح مختصری از تجارت، محصولات یا خدمات ارائه دهید. جزئیات مربوط به بازاری که قصد ورود به آن را دارید، برنامه‌های بازاریابی و فروش و پیش بینی‌های مالی را انجام دهید. اهداف کسب و کار خود را مرتباً مرور کنید تا ببینید چه عواملی تغییر کرده‌اند، چه چیزهایی به دست آمده‌اند و چه مواردی باید اصلاح شوند.

بیشتر بخوانید: استارتاپ چیست؟ آموزش راه‌اندازی استارتاپ

مزایای مدیریت کسب و کارهای کوچک

تأمین بودجه را در نظر بگیرید

اگر مشاغل جدیدی را شروع می‌کنید، تأمین بودجه برای فعالیت‌های تجاری مهمترین اولویت است. خواه سرمایه گذاری شخصی، وام بانکی یا کمک‌های بلاعوض دولتی را انتخاب کنید، مهم است که با مزایا و معایب این منابع مالی و همچنین معیارهایی آنها آشنا شوید.

افراد مناسب را استخدام کنید

اگر می‌خواهید تجارت شما رونق داشته باشد، مهم این است که افرادی با انگیزه و با انرژی بالا را استخدام کنید، که به جای موفقیت سریع به دنبال موفقیت طولانی مدت هستند. به عنوان یک مالک کسب و کار کوچک، شما باید بدانید که چگونه کارکنان با ارزش را با ارائه مزایایی مانند حقوق مناسب، برنامه‌های انعطاف پذیر، ایجاد اوقات خوش و فعالیت‌های تیمی، حفظ کنید.

کارمندان خود را آموزش دهید

حتی اگر باهوش‌ترین افراد جهان را استخدام کنید، مدتی طول خواهد کشید تا آن‌ها بتوانند ریزه کاری‌های کسب و کار شما را درک کنند و بفهمند که چگونه می‌توانند همه چیز را برای رسیدن به اهداف بلند مدت کنار هم قرار دهند. به همین دلیل، آموزش خوب کارمندان برای راه اندازی و مدیریت کسب و کارهای کوچک امری حیاتی است. یک برنامه آموزشی ایجاد کنید که باعث شود کارکنان شما در کارشان صلاحیت و قدرت بیشتری داشته باشند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] قانون بهبود کسب و کار ؛ استراتژی های مهم برای رشد کسب و کار [/su_animate]

[/su_box]

پیگیری امور مالی خود را ادامه دهید

هنگام شروع مشاغل جدید، پیگیری هزینه ورودی و خروجی از تجارت آسان است. با این حال، با رشد فعالیت‌های تجاری خود، این وظیفه می‌تواند درد ساز شود. به همین دلیل شما باید یک حسابدار تمام وقت استخدام کنید یا به سادگی در یک نرم افزار حسابداری با کاربری آسان سرمایه گذاری کنید که به شما کمک می‌کند مدیریت مالی خود را پیگیری کرده و پول گران بهای خود را پس انداز کنید.

سرمایه گذاری در بازاریابی را انجام دهید

در دنیایی که برند‌ها دائماً برای جلب توجه مصرف کنندگان با هم رقابت می‌کنند، کسب و کارهای کوچک باید در مقابل مردم مجبور شوند تا چیز ارزشمندی را به آن‌ها ارائه دهند و به نوعی از مخاطبان خود بخواهند تا صدایشان را گوش دهند. قبل از انتخاب مدل بازاریابی که برای شما و تجارتتان مناسب است، در مورد گزینه‌های مختلف تبلیغات و بازاریابی کسب و کارهای کوچک تحقیق کنید.

مدیریت کسب و کار کوچک

مدیر کسب و کارهای کوچک چه کاری انجام می‌دهد؟

در یک تجارت کوچک، مالکان خودشان کسب و کار را مدیریت می‌کنند یا یک مدیر کسب و کار را برای انجام کارهای تجاری استخدام می‌کنند.

مدیریت یک تجارت کوچک مستلزم داشتن دانش یا درک متنوعی در رابطه با موضوعات تجاری است. این وظیفه مدیر است که بر فعالیت‌های کارمندان نظارت کند. استخدام، آموزش و ارزیابی کارمندان جدید و اطمینان از اینکه تجارت در مسیر درست دستیابی به اهداف مالی خود قرار دارد، جزو وظایف یک مدیر است.

در زیر برخی از مسئولیت‌های اصلی یک مدیر کسب و کار کوچک بیان شده است:

  • نظارت بر فعالیت‌های روزمره کارمندان
  • استخدام و آموزش کارمندان جدید
  • اطمینان از انجام عملیات روزمره
  • مدیریت موجودی کالا و تصمیمات مربوط به خرید
  • کنترل توابع تولید، بازاریابی و اداری
  • طراحی و اجرا بودجه شرکت
  • تعیین اهداف فروش
  • حصول اطمینان از هدف مالی کسب و کار

کلام آخر

مدیریت کسب و کارهای کوچک به معنای نظارت و کنترل بر تمام جنبه‌های کسب و کار است. این می‌تواند به معنای مدیریت زمان، کارمندان و سایر منابع به عنوان مؤثرترین حالت ممکن باشد. با یادگیری روش‌های نوآورانه و جدید برای مدیریت همۀ جنبه‌های سودآور، می‌توانید کار خود را با بهره وری بیشتری انجام دهید و چرخ های کسب و کار خود را به حرکت درآورید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید