مهارت‌های مذاکره ؛ ۷ راهکار برای بهبود و موفقیت در مذاکره

مهارت‌های مذاکره

فهرست مطالب

این که آیا شما یک هنرمند، مهندس، مجری یا بخشی از یک کسب و کار بزرگ هستید، داشتن مهارت‌های مذاکره برای حرفه شما بسیار مهم است. آموزش هنر مذاکره مسیری گسترده را در موفقیت مالی و حرفه‌ای ایجاد می‌کند.

ممکن است شما در حال مذاکره برای یک قرارداد میلیون دلاری و یا در حال مذاکره برای خرید یک محصول باشید، مهم نیست که در مورد چه چیزی بحث می‌کنید، تمرین چند تکنیک می‌تواند به شما کمک کند تا حتی در سخت‌ترین مذاکره‌ها همواره پیروز شوید.

در زیر هفت نکته برای حرکت در پیچ و تاب و مذاکرات سخت آورده شده است؛ با ذهن همراه باشید.

۷ روش برای بهبود مهارت‌های مذاکره

روش‎‌های بهبود مهارت‌های مذاکره

۱- دقیقاً آنچه را می‌خواهید بدانید

این ممکن است به نظر بی‌فکری باشد، اما خیلی اوقات فرد بدون مذاکره مشخص و واضح از آنچه که او دقیقاً می‌خواهد وارد مذاکره می‌شود. نه تنها داشتن یک تصویر واضح از آنچه می‌خواهید مهم است بلکه باید مرزهایی را که درصدد هستید در آن مذاکره کنید را نیز بدانید.

به یاد داشته باشید که ممکن است شما در هر مذاکره پیروز نشوید، و مهم است که بدانید چه موقع صحبت را ادامه دهید و چه موقع بلند شوید و پیاده‌روی کنید! دانستن اینکه نتیجه مطلوب شما دقیقاً چیست، به شما کمک می‌کند تا در طول راه انتخاب بهتری داشته باشید تا به نتیجه مطلوب برسید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]توسعه فردی چیست؟ روش‌های بهبود توسعه شخصی برای موفقیت[/su_animate]

[/su_box]

۲- تکلیف خود را بدانید

احتمالاً مهمترین بخش در مهارت‌های مذاکره خوب، درک ارزش آنچه شما باید ارائه دهید و همچنین ارزش درک شده از آنچه شما می‌خواهید در عوض آن بدانید است. اگر در حال مذاکره برای افزایش اعتبار خود هستید و می‌خواهید نشان دهید که ارزش شرکت شما چقدر است و چرا به نفع آنهاست که این افزایش اعتبار را به شما ارائه دهند.

اگر می‌خواهید در مورد کاهش اجاره یا قرارداد خدمات مذاکره کنید، لازم است که حقایق، ارقام و آمارهایی را در دست داشته باشید تا نشان دهید که چرا این موضوع می‌تواند به نفع شرکت‌های وابسته و ذینفعان آنها باشد. به یاد داشته باشید، شما همیشه در تلاش هستید تا برنده مذاکره شوید، بنابراین مهم است که نشان دهید چگونه آنچه می‌خواهید بهترین نتیجه برای هر دو طرف باشد را ارائه دهید.

بهبود مهارت‌های مذاکره

۳- خود جای طرف مقابل قرار دهید

بسیاری اوقات فکر می‌کنیم می‌دانیم دیگران چه می‌خواهند، وقتی که در واقعیت این کار را نمی‌کنیم. مذاکره کنندگان بزرگ تمام تلاش خود را برای ایجاد موقعیت‌های برنده انجام می‌دهند، اما انجام این کار مستلزم دانستن این است که شخص یا طرف دیگر برای دستیابی به چه چیزی امیدوار است و به چه دلیل است آن را انجام می‌دهد.

اشتباه نکنید که فرض کنید شخص دیگری چه می‌خواهد تا زمانی که وقت خود صرف این کنید که فقط دیدگاه، موقعیت، تجربه و شهرت آنها را در نظر بگیرید. همدلی را تمرین کنید.

همه قرار نیست در مورد آنچه می‌خواهند صریح و صادق باشند، اما با توجه به آنچه می‌دانید یا در مورد شخص دیگری به شما گفته شده است می‌توانید به تصویر واضح‌تر از استدلال پشت تاکتیک‌های خود اشاره کنید.

توانایی درک وضعیت شخص دیگر باعث می‌شود ارتباط شما تقویت شود و به طور بالقوه به سمت عادلانه‌ترین و منصفانه‌ترین نتیجه هدایت شوید.

۴- هدف باید یک وضعیت برنده – برنده باشد

این یک گسترش طبیعی برای نشان دادن همدلی از دیدگاه شریک شما است. شما و شخص دیگری، می‌توانید روند رسیدن به یک نتیجه منصفانه را آغاز کنید. بسیاری از اوقات مذاکره کنندگان، اهداف واقعی خود را در تلاش برای پذیرش کمتر طرف مقابل، پنهان می‌کنند تا بتوانند در صدر قرار بگیرند.

این جایی است که باید مطلب نهایی و آنچه را که می‎‌خواهید و نمی‌پذیرید برای شما بسیار مهم شود.

از صریح بودن در این زمینه نترسید، زیرا صریح بودن از جمله مهارت‌های مذاکره است. اشکالی ندارد که بگوییم: «من به هدف و دلیل احتیاج دارم، پس چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا بتوانیم با یکدیگر ملاقات کنیم؟»

متأسفانه، در بعضی شرایط، ساخت ایده‌آل‌های شما و تلاش برای ایجاد یک ارتباط موفقیت‌آمیز سخت خواهد بود، و شاید لازم باشد که به سادگی از میز مذاکره فاصله بگیرید تا طرف مقابل مایل به انجام برخی امتیازات باشد.

مهارت‌های مذاکره خوب

۵- قاطعانه مذاکره کنید

یک طرف مذاکره همواره پاسخگوی تلاش‌های گرم بین فردی نخواهد بود. اگر در حال مذاکره با یک مذاکره کننده هستید که روش های شدید و غیرقابل تحمل استفاده می‌کند، ممکن است زمان آن باشد که از روش‌های سخت خود استفاده کنید.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

قاطع بودن می‌تواند احترام بیشتری به شما دهد. با این حال به خاطر داشته باشید که ضمن بیان صریح نیازهای خود، همیشه باید آرام و محترمانه رفتار کنید.

[/su_note]

در سناریوهای خاص، مهم است که به کسی بگویید که رفتار او غیرقابل قبول است، بنابراین شما باید در انتخاب مهارت‌های مذاکره حرفه‌ای‌تر عمل کنید. ممکن است از واکنشی که دریافت می‌کنید هنگام اولویت دادن به احترام به خود، تعجب کنید.

۶- خونسردی خود را از دست ندهید

مذاکره کنندگان حرفه‌ای می‌توانند تاکتیک‌های زیادی را برای فشار بر شما استفاده کنند و برنده مذاکره شوند. این وظیفه شماست که مطمئن شوید آنها در کار خود موفق نمی‌شوند.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

این که آیا تاکتیک آنها این است که ارزش شما را کاهش دهند، تمرکز شما را شکسته یا شما را به عمل و واکنش عاطفی تشویق کند. در این زمان، حفظ آرامش و خونسردی مهم است.

[/su_note]

اشکالی ندارد که بخواهید استراحت کنید و یک پیاده‌روی چند دقیقه‌ای را تجربه کنید تا فضا یکم آرام شود. به یاد داشته باشید، شما نمی‌توانید رفتار یا تاکتیک‌های آنها را کنترل کنید، اما می‌توانید خود را کنترل کنید! خونسرد بودن همیشه نتیجه بهتری را نسبت به واکنش عاطفی به شما می‌دهد.

مهارت‌های مذاکره حرفه ای

۷- بدانید چه موقع باید پیاده‌روی کنید

سرانجام، در این دنیا افرادی خواهند بود که با آنها نمی‌توانید مذاکره کنید. بعضی اوقات، ممکن است یک شخص فقط بخواهد ببیند که چقدر می‌توانند قبل از راه رفتن شما (منظور بلند شدن از سر میز به دلیل فشار مذاکره) را تحت فشار قرار دهد.

همیشه شرایط را در نظر بگیرید و ببینید دقیقاً چه زمانی باید از میز مذاکره بلند شوید. بعضی اوقات، دور شدن راه را برای مذاکره بهتر فراهم می‌کند. با این حال، مهارت‌های مذاکره نشان می‌دهد شما کسی نیستید که به راحتی از روی میز بلند شوید، ولی در برخی موارد باید بازی را تغییر دهید!

کلام آخر

تاکتیک‌های صلح آمیز برای مذاکره محکم، برای همه به راحتی حاصل نمی‌شود. از نکات بیان شده در این مقاله استفاده کنید تا به شما کمک کند احساس آمادگی خوبی در مذاکرات داشته باشید. اعتماد به نفس و ادعا عملی است، اما نیاز به بهبود مهارت‌های مذاکره دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید