فعال سازی چاکرای پنجم، خصوصیات و نحوه کارکرد آن در روح و جسم

فعال سازی چاکرای پنجم
فعال سازی چاکرای پنجم

فهرست مطالب

آیا با چاکراها آشنا هستید؟ آیا تابحال پیش آمده است که احساس کنید انرژی‌تان کم شده است و ضعف و خستگی برشما چیره شده باشد؟ قرار است در این مقاله باهم از چاکراها و فعال‌سازی چاکرای پنجم حرف بزنیم. تا انتهای این بحث جذاب و کاربردی در ذهن با ما باشید.

چاکرا چیست؟

احتمالا همه شما تابحال بارها لفظ چاکرا را شنیده باشید. اما بسیاری از افراد ماهیت دقیق چاکرا را نمی‌دانند. پس بهتر است قبل از هرچیزی از مفهوم چاکرا صحبت کنیم. اصلا چاکرا چیست و چه معنایی دارد؟

مفهوم چاکرا در هندویسم ریشه دارد. در هندویسم به مجراهای انرژی بدن در کالبدهای میانی چاکرا گفته می‌شود. درواقع از نظر هندوها همانطور که کالبد فیزیکی ما انسان‌ها مدخل و مخرج خاص برای ورود غذا و دفع فضولات دارد، کالبد میانی ما هم مجراهایی برای ورود و خروج و گردش انرژی دارد.

چاکرا به معنای چرخ است و علت نامگذاری آن هم به دایره‌ای بودن شکل چاکرا برمی‌گردد. چاکرا نوعی رابط بین جسم و روح انسان به حساب می‌آید. چاکراهای اصلی توانایی کنترل فعالیت اندام‌های حیاتی بدن را برعهده دارند. درواقع وظیفه چاکراها انرژی‌بخشی به بدن و تنظیم فعالیت ارگان‌های بدن است.

به اعتقاد هندوها، هفت چاکرای اصلی دربدن وجود دارد.

چاکرای اول چاکرای ریشه نام دارد. این چاکرا در انتهای ستون فقرات قرار دارد و با رنگ قرمز شناخته می‌شود.

چاکرای دوم به چاکرای خارجی معروف است. چاکرای خارجی در پشت، پنج سانتی‌متر زیر ناف قرار دارد و به رنگ نارنجی است.

چاکرای سوم به چاکرای خورشیدی معروف است. مکان چاکرای خورشیدی چهار انگشت بالاتر از ناف است. این چاکرا زرد رنگ است.

چاکرای قلب، چهارمین چاکرای اصلی بدن است. جای چاکرای قلب در مرکز بدن و در امتداد سینه است. این چاکرا رنگ سبز دارد.

چاکرای پنجم، چاکرای گلو نام دارد. این چاکرا درست در در قسمت گلو واقع شده است و آبی رنگ است.

چاکرای چشم سوم، چاکرای پیشانی است. این چاکرا در قسمت پیشانی است. درست بالای قسمت میانی بین دوچشم. چاکرای چشم سوم نیلی رنگ است.

آخرین چاکرای اصلی بدن چاکرای فرق سر است. این چاکرا ارتعاش بسیار قوی انرژی دارد و بنفش رنگ است.

اهمیت چاکراهای انرژی

چاکرای بدن
چاکرای بدن

از نظر هندوها و روان‌شناسانی که به مکتب هندوئیسم معتقدند، چاکراهای اصلی اهمیتی حیاتی در بدن دارند. آنها اعتقاد دارند چاکراها منبع جاری شدن انرژی در بدن است و درست کار کردن آنها می‌تواند آثار مثبت بسیاری بر شرایط فیزیکی و روانی ما داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین اجزای بدن که تحت تاثیر چاکراها قرار می‌گیرند، غدد درون‌ریز هستند. تنظیم فعالیت غدد درون‌ریز بدن به عهده چاکراها است. هورمون‌ها با استفاده از قدرت چاکراها بهتر ترشح می‌شوند و عملکرد مناسب‌تری خواهند داشت.

چاکراهای انرژی منابع مهمی در کشف و تقویت استعدادهای افراد است. هر چاکرا با فعالیت مناسب می‌تواند باعث شکوفایی استعدادی خاص شود.

هر چاکرا یک تاثیر و عملکرد متفاوت از سایر چاکراها دارد. درست کار کردن هرکدام تاثیری متفاوت بر بدن می‌گذارد. این تاثیرات طیف وسیعی از آثار مطلوب را، از بهبود روابط اجتماعی تا توسعه فردی و شغلی شامل می‌شود.

انسداد چاکراها و عدم فعالیت مناسب و مطلوب آنها می‌تواند مشکلات زیادی برای بدن ایجاد کند. از ضعف سیستم ایمنی تا اختلالات هرمونی و مشکلات متعدد در روابط فردی و وضعیت اجتماعی.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]راهکار آرامش روحی ؛ راز و رمزهای رسیدن به آرامش روانی[/su_animate]       

[/su_box]

چاکرای پنجم

اما موضوع اصلی نوشته حاضر، همانطور که ابتدا هم به آن اشاره کردیم، چاکرای پنجم یعنی چاکرای گلو و فعال‌سازی آن است.

چاکرای پنجم، چاکرای گلو است. هندوها به این چاکرا «ویشودها چاکرا» می‌گویند. همانطور که قبلا گفتم، رنگ این چاکرا آبی است. آبی در آیین هندوییسم نماد الهام و جاودانگی است. عنصر وابسته به چاکرای پنجم، اتر است. نماد چاکرای پنجم، لوتوس ۱۶پر است و به غده تیروئید وابسته است.

بخش‌هایی از بدن که تحت تاثیر مستقیم چاکرای پنجم قرار می‌گیرند، گردن، گلو، آرواره، گوش ها، صدا، نای، لوله‌های برونشی، لوب بالایی ریه‌ها، مری و بازوها هستند.

اهمیت چاکرای پنجم در تاثیر مستقیمی است که بر غده تیرویید می‌گذارد. این غده بر تنظیم سوخت و ساز بدن، تنظیم انرژی و میزان کلسیم نقش دارد.

چاکرای پنجم درصورت عملکرد صحیح، می‌تواند به تنظیم درست احساسات، درک اصوات غیبتی و دریافت الهامات، بهبود روابط احساسی و برقراری صحیح ارتباط با دیگران منجر شود.

کسانی که چاکرای گلوی مسدود شده دارند یا چاکرای پنجم آنها به درستی کار نمی‌کند، در برقراری ارتباط با دیگران به مشکلات مهمی برخورد خواهند کرد. آنها نمی‌توانند مشکلات خود را با دیگران به سادگی حل کنند. افکار دیگران برای آنان غیرمنطقی به نظر می‌رسد و در کنترل احساسات خودشان ناتوان هستند.

درعوض کسانی که جریان انرژی به سادگی در چاکرای پنجم آنها رفت‌وآمد می‌کند افرادی اجتماعی و خوش‌اخلاق هستند. اصولا این افراد شنوندگان خوبی هستند و با دیگران همدلی می‌کنند.

آنها می‌دانند کی ساکت بمانند و چه زمانی صحبت کنند. آنها طنین صدای خوبی دارند و افکارشان را به راحتی بیان می‌کنند. این افراد تعصب ندارند و با افکار متفاوت با آغوش باز برخورد می‌کنند.

پیامدهای انسداد چاکرای پنجم می‌تواند به مشکلات فیزیکی هم منجر شود. گلودرد، التهاب حنجره، مشکلات دندان، حساسیت های پوستی، عفونت گوش، بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی، بیماری های دندانی و مفصل فک، التهابات، پر کاری تیروئید، گرفتگی گردن، کتف درد، لکنت زبان و اخلال در دقت از مهم‌ترین اختلالاتی است که می‌تواند در صورت انسداد چاکرای پنجم برای فرد به وجود بیاید.

فعالسازی چاکرای پنجم

فعال سازی چاکرای پنجم
فعال سازی چاکرای پنجم

خبر خوب در مورد چاکراها این است که با انجام تمرین‌هایی خاص می‌توان به سادگی چاکراها را باز کرد. چاکرای پنجم هم از این قاعده مستثنی نیست. برای باز کردن چاکرای پنجم می‌توانید تمرینات فیزیکی و ذهنی متفاوتی انجام دهید. در ادامه بعضی از این تمرینات را با هم مرور می‌کنیم:

آواز بخوانید

یکی از تمرینات موثر در باز کردن چاکرای پنجم، تمرکز بر تمرینات مبتنی بر حرف زدن، آواز خواندن، و باز کردن صداست. سعی کنید آواز بخوانید. آواز خواندن به طرز موثری توانایی باز کردن چاکرای گلوی شما را خواهد داشت.

موسیقی گوش دهید

یکی دیگر از راه‌های باز کردن چاکرای پنجم، گوش دادن به موسیقی است. محققان معتقدند محدوده‌ای خاص از موسیقی روی باز شدن انسداد این چاکرا موثر است. سعی کنید به موسیقی‌های در محدوده فرکانس ۱۹۲هرتز گوش کنید.

نقاشی کنید

یکی دیگر از راه‌های باز شدن چاکرای پنجم کشیدن نقاشی است. اصولا هر وجهی از هنر، اعم از موسیقی، نقاشی، سفالگری و… می‌توانند کمک زیاد به باز کردن چاکرای پنجم داشته باشند.

احساسات خودتان را به زبان بیاورید

برای فعالسازی چاکرای پنجم، لازم است که احساسات خودتان را به زبان بیاورید. از بیان احساساتتان نترسید. آن را بنویسید، برای بیان آنها از کلمات استفاده کنید. احساستان در مورد دیگران را به آنها بگویید. سعی کنید به احساساتتان بها بدهید و آنها را سرکوب نکنید.

از دروغ دوری کنید

دروغ یکی از بزرگترین موانع جاری شدن انرژی در چاکرای پنجم است. جدا از مشکلات اخلاقی که دروغ باعث و بانی آنهاست، گفتن دروغ می‌تواند مشکلات زیادی برای چاکراهای اصلی بدن ایجاد کند.

با کسی در حرف زدن تعارف نداشته باشید

سعی کنید در جمع واضح و شفاف حرف بزنید و نظرات‌تان را بیان کنید. از حرف زدن در جمع و دادن نظری مخالف نظرات دیگران نترسید. به خودتان بقبولانید که هرکس نظری دارد و نظرات هرکس محترم است. از اینکه نظرتان متفاوت باشد هراسی نداشته باشید. این روش می‌تواند یکی از راه‌های موثر در باز کردن چاکرای پنجم باشد.

استفاده از دکوراسیون آبی در خانه

رنگ مختص چاکرای پنجم آبی است. روان‌شناسان اعتقاد دارند که چاکرای پنجم از رنگ آبی انرژی می‌گیرد و رنگ آبی می‌تواند این چاکرا را تقویت کند. سعی کنید از رنگ آبی در دکوراسیون خانه خودتان استفاده کنید. این کار تاثیر زیادی در تقویت چاکرای پنجم‌تان خواهد داشت.

تمرینات فیزیکی

تمریناتی وجود دارند که توانایی باز کردن چاکرای پنجم را به شما می‌بخشند. می‌توانید روزانه این تمرینات را انجام دهید تا نتیجه مثبت آن را در طول زمان ببینید. تنفس با فشار بر چانه، حرکت ماهی و بالابردن شانه‌ها با تنفس عمیق می‌تواند تاثیر مثبتی بر بهبود عملکرد چاکرای پنجم داشته باشد.

نوشیدن آب در طول روز

درطول روز آب و مایعات به اندازه کافی بنوشید. نوشیدن آب می‌تواند چاکرای پنجم را تقویت کند و آن را از انسداد رها کند.

تغذیه رنگی

روان‌شناسان معتقدند که میوه‌جات رنگی مانند بلوبری، انگور سیاه، آلوی سیاه و هر میوه رنگی که در طبیعت وجود دارد، به نحو موثری در تقویت چاکرای پنجم ایفای نقش می‌کند.

اگر دوست دارید درمورد فعالسازی ظرفیت‌های گسترده ذهنی از طریق مدیتیشن بیشتر بخوانید، می‌توانید از کتاب ذهن آگاهی نوشته مارک ویلیامز و دنی پنمن کمک بگیرید. این کتاب به شما تکنیک‌های خاصی از مدیتیشن را می‌آموزد که شما را قادر خواهد کرد کارایی ذهنتان را به‌صورت شگفت‌انگیزی افزایش دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و دانلود اپلیکیشن ذهن روی لینک زیر کلیک کنید.

چاکرای پنجم

نظر شما در مورد چاکرا و عملکرد آنها بر بدن چیست؟ فکر می‌کنید آیا واقعا چاکراها بر وضعیت بدن تاثیر دارند؟ تجربه شما از عملکرد چاکرای بدنتان چیست؟ با ما از تجربیات و نظرات‌تان حرف بزنید. ما از گفتگو با شما لذت خواهیم برد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید