راهکار آرامش روحی ؛ راز و رمزهای رسیدن به آرامش روانی

راهکار آرامش روحی

فهرست مطالب

اگر استرس دارید، خواه به واسطه شغل و یا مسائل شخصی‌تر، اولین قدم برای آرامش روحی و احساس بهتر درونی، شناسایی علت ناراحتی است. بی‌فایده‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که برای کمک به مقابله با مشکلات، سیگار کشیدن و خوردن غذاهای ناسالم را جایگزین کنید.

پروفسور کری کوپر، متخصص بهداشت حرفه‌ای در دانشگاه لنکستر می‌گوید: «در زندگی، همیشه یک راه‌حل وجود دارد. عدم کنترل اوضاع و پیدا نکردن راهکار فقط مشکلات شما را بدتر می‌کنند.»

کلیدهای مدیریت خوب استرس، ایجاد قدرت عاطفی، کنترل وضعیت زندگی، داشتن یک شبکه ارتباطی خوب با افراد و اتخاذ دیدگاه‌های مثبت است. حال به نظر شما راهکارهای آرامش روحی چه موارد دیگری هستند؟ با ذهن همراه باشید.

بهترین راهکارها برای کسب آرامش روحی

بهترین راهکارها برای کسب آرامش روحی

کارهایی که می‌توانید برای آرامش روحی روانی خود انجام دهید به شرح زیر می‌باشند:

برای آرامش روحی فعال باشید

ورزش باعث نمی‌شود استرس از بین برود، اما عواطف شدید را کاهش می‌دهد. ورزش باعث می‌شود افکار خود را از موضوعات بیهوده پاک کنید و همچنین به شما اجازه می‌دهد با آرامش بیشتری با مشکلات خود کنار بیایید. پس سعی کنید با ورزش روز خود را کامل کنید، از پیاده روی گرفته تا دویدن، برای آرامش روحی بیشتر به سراغ ورزش‌های حرفه‌ای‌تر بروید.

کنترل امور را در دست بگیرید

برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد. اگر منفعل بودن و فکر کنید که نمی‌توانید در مورد مشکل خود کاری انجام دهید، وضعیت روحی شما بغرنج‌تر می‌شود. این احساس از دست دادن کنترل یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم آرامش روحی است. عمل به دست آوردن کنترل به خودی خود نوعی توانمندی است و این یک بخش اساسی برای یافتن راه‌حلی است که شما را راضی نگه دارد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

مدیریت استرس در محیط کار و زندگی با ورزش و مدیتیشن

[/su_animate]

[/su_box]

با مردم در ارتباط باشید

یک شبکه ارتباطی خوب از همکاران، دوستان و خانواده می‌تواند مشکلات کاری شما را کاهش داده و به شما در دیدن امور به روشی متفاوت کمک کند. اگر با مردم ارتباط برقرار نکنید، دیگر نیازی به پشتیبانی نخواهید داشت! فعالیت‌هایی که با دوستان خود انجام می‌دهید، به ما در رسیدن به آرامش روحی کمک می‌کنند.

ما اغلب با دوستان‌مان می‌خندیم، که این خود نیز یک تسکین دهنده عالی استرس است. پروفسور کوپر می‌گوید: «صحبت کردن با یک دوست به شما کمک می‌کند تا راه‌حل‌هایی برای مشکلات خود پیدا کنید.»

آرامش روحی

برای خود زمانی ویژه اختصاص دهید

در دنیای امروز همه افراد اکثراً در طولانی‌ترین ساعت‌ها در حال کار کردن هستند، به این معنی که اغلب وقت کافی را برای انجام کارهایی که واقعاً از آنها لذت می‌برند ندارد. همه ما برای معاشرت، آرامش یا ورزش باید مدتی وقت بگذاریم. او توصیه می‌کند با اختصاص دادن دو روز در هفته برای خود، می‌توانید آرامش روحی بسیاری کسب کنید.

برای آرامش روانی خودت را به چالش بکش!

تعیین اهداف و چالش‌ها، چه در محل کار و چه در خارج، مانند یادگیری یک زبان یا ورزش جدید، به ایجاد اعتماد به نفس کمک می‌کند. این به شما در مقابله با مشکلات کمک می‌کند.

با به چالش کشیدن خود، شما به فردی تبدیل می‌شوید که از نظر عاطفی مقاومت بالاتری بدست خواهید آورد. این باعث می‌شود شما بخواهید کارهایی را انجام دهید که از حالت انفعال به دور باشید.

به افراد دیگر کمک کنید

شواهد نشان می‌دهند که افرادی که به دیگران کمک می‌کنند از طریق فعالیت‌هایی داوطلبانه یا کار در جامعه، آرامش روحی بیشتری دارند. کمک به افرادی که غالباً در شرایط بدتر از شما هستند، به شما کمک می‌کند تا مشکلات خود را در چشم انداز بهتری مورد بررسی قرار دهید.

هرچه بیشتر هدیه دهید، آرامش و شادابی بیشتری خواهید داشت. اگر وقت داوطلب شدن ندارید، سعی کنید به افرادی که در اطراف‌تان هستند کمک کنید. این حتی می‌تواند چیزی به اندازه کمک به شخصی برای عبور از خیابان باشد.

کسب آرامش روحی

باهوش‌تر کار کنید، نه سخت‌تر

کار باهوش‌تر به معنای اولویت‌بندی کار و تمرکز روی کارهایی است که تغییر واقعی ایجاد می‌کنند. کارهای مهم را سعی کنید تا اتمام کار انجام دهید.

بپذیرید که سینی درون شما همیشه پُر خواهد بود و انتظار نداشته باشید که در پایان روز خالی باشد! در مورد چگونگی مدیریت بهتر وقت خود سعی کنید کارهای ضروری خود را در اوایل روز انجام دهید، سپس کارهای جانبی را در طول روز برنامه ریزی کنید.

سعی کنید مثبت باشید

به دنبال نکات مثبت در زندگی باشید که از آنها سپاس‌گزار هستید. پروفسور کوپر می‌گوید: «مردم همیشه از آنچه دارند، قدردانی نمی‌کنند.» سعی کنید به جای نیمه خالی لیوان، نیمه پر آن را مشاهده کنید. در پایان هر روز سعی کنید سه موردی از کارهایی که خوب پیش رفته است را در خاطر ثبت کرده و سپاس‌گزار آن باشید. این کمک می‌کند تا آرامش روحی بیشتری داشته باشید.

مدیتیشن برای آرامش درونی عالی است

چند دقیقه تمرین در روز می‌تواند به افزایش آرامش روحی کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مراقبه روزانه می‌تواند مسیرهای عصبی مغز را تغییر داده و شما را در مقابل استرس مقاوم‌تر کند.

مستقیم و با هر دو پا روی زمین بنشینید، چشمان‌تان را ببندید و توجه خود را به تلاوت کردن – با صدای بلند یا کوتاه – مانترا مثبتی مانند «من احساس آرامش می‌کنم» یا «من خودم را دوست دارم» متمرکز کنید. یک دست را روی شکم خود قرار دهید تا مانترا را با نفس خود همگام کنید. بگذارید افکار پریشان مانند ابرها شناور شوند.

راهکار آرامش روانی

نفس عمیق بکشید

پنج دقیقه استراحت کنید و روی تنفس خود تمرکز کنید. راست بنشینید، چشمان خود را ببندید و دست خود را بر روی شکم‌تان قرار دهید.

به آرامی از طریق بینی خود نفس بکشید، احساس کنید نفس در شکم شروع می‌شود و راه خود را به بالای سر ادامه می‌دهد. هنگام بازدم از طریق دهان، روند را معکوس کنید. تنفس عمیق با کاهش سرعت ضربان قلب و کاهش فشار خون، اثرات بهینه در افزایش آرامش روحی دارد.

در لحظه حضور داشته باشید

پنج دقیقه وقت بگذارید و فقط بر روی یک رفتار با آگاهی کامل متمرکز شوید. توجه داشته باشید که هنگام راه رفتن، حرکت هوا را روی صورت خود احساس کنید و چگونگی برخورد پاهای‌تان با زمین را حس کنید. از شکل و طعم هر غذا لذت ببرید. وقتی در لحظه هستید و به حواس خود متمرکز می‌شوید، احساس آرامش بیشتری دارید.

خندیدن به خود آرامش روحی می‌آورد

یک خنده خوب و بلند از شکم فقط بار روانی را کاهش نمی‌دهد، بلکه کورتیزول، هورمون استرس در بدن را پایین می‌آورد و مواد شیمیایی مغز به نام اندروفین را آزاد می‌کند، که به بهبود خلق و خوی شما کمک می‌کند. برای خندیدن و قهقه زدن، سریال و فیلم کمدی ببنید و یا سعی کنید به تئاترهای کمدی بروید.

موسیقی گوش دهید

تحقیقات نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی آرامش بخش می‌تواند فشار خون، ضربان قلب و اضطراب را کاهش دهد. یک لیست از آهنگ‌ها یا اصوات الهام گرفته از طبیعت (اقیانوس یا صدای پرندگان) را جمع‌آوری کنید و به ذهن خود اجازه دهید تا روی ملودی‌ها و سازهای مختلف در این قطعات متمرکز شود. همچنین می‌توانید لیستی از خوانندگان محبوب خود را تهیه کنید.

سریع‌ترین راهکار برای افزایش آرامش روحی چیست؟

سریع‌ترین راهکار برای افزایش آرامش روحی چیست؟

تکنیک‌های بی‌شماری برای آرامش روحی وجود دارند. یوگا و ورزش فقط چند نمونه از فعالیت‌های کاهش دهنده استرس هستند که باعث شگفتی در فرد می‌شوند.

اما در محیطی گرم، در یک مصاحبه شغلی تحت فشار یا اختلاف نظر با همسرتان، نمی‌توانید بهانه‌ای برای انجام مدیتیشن یا پیاده روی طولانی داشته باشید. در این شرایط به چیزی فوری و در دسترس‌تر نیاز دارید.

یکی از سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها جهت کسب آرامش روحی، درگیر کردن یک یا چند مورد از حواس است – بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه – یا حتی حرکت کردن! اما از آنجا که همه افراد متفاوت هستند، باید آزمایش کنید تا دریابید که کدام تکنیک برای شما بهتر است. اما ما راهنمای زیر را در اختیار شما قرار می‌دهیم:

بینایی

  • به عکس یک دوست یا یک یادداشت دلخواه نگاه کنید.
  • برای زنده کردن فضای کار خود از یک گیاه یا گل استفاده کنید.
  • از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید، یک باغ، ساحل، یک پارک یا حیاط خلوت داشته باشید.
  • خود را با رنگ‌هایی احاطه کنید که آرامش شما را بیشتر می‌کند.
  • چشمان خود را ببندید و مکانی را که احساس آرامش و تازگی می‌کنید را تصویر کنید.

بویایی

  • یک شمع معطر روشن کنید.
  • روغن‌های اساسی مختلف را امتحان کنید.
  • گل‌های رُز یا نوع دیگری از گل‌ها را بو کنید.
  • از هوای پاک و تمیز در فضای بیرون از منزل لذت ببرید.
  • عطر یا ادکلن مورد علاقه خود را بزنید.

رهکار کسب آرامش درونی

لامسه

  • خود را در یک پتو گرم بپیچید.
  • یک سگ یا گربه را لمس کنید.
  • یک شیء آرامش بخش را در اتاق خود نگه دارید.
  • خودتان را ماساژ دهید.
  • لباس‌هایی بپوشید که پوست شما احساس نرمی کند.

چشایی

  • یک تکه آدامس بدون قند را بجوید.
  • یک قطعه کوچک از شکلات را بچشید.
  • یک فنجان قهوه یا چای بخارپز یا یک نوشیدنی سرد خنک کننده را بنوشید.
  • یک قطعه میوه کاملاً رسیده بخورید.
  • از یک میان وعده سالم (کرفس یا هویج) لذت ببرید.

حرکت کردن

  • پیاده روی کنید.
  • برقصید.
  • گردن خود را بچرخانید.
  • پینگ پونگ بازی کنید.

شنوایی

  • آواز بخوانید.
  • به موسیقی طبیعت گوش دهید.
  • یک آبنمای خانگی نصب کنید تا از صدای آب لذت ببرید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

هنر درمانی و نقش آن در کاهش مشکلات روحی (یک خط خطی ساده)

[/su_animate]

[/su_box]

کلام آخر

هر موردی که برای آرامش روحی شما نیاز بود را بیان کردیم، سعی کنید همه موارد را یک به یک بر حسب علائق و نیازهای‌تان انجام دهید. ناگفته نماند، تعامل اجتماعی اصلی‌ترین استراتژی بدن برای تنظیم سیستم عصبی است.

صحبت کردن چهره به چهره با شنونده‌ای آرام و دلسوز می‌تواند به شما در آرامش سریع و آزاد کردن تنش کمک کند. به طور کلی، حفظ شبکه‌ای از روابط نزدیک با افراد برای سلامت روانی شما بسیار مفید است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید