هنر درمانی و نقش آن در کاهش مشکلات روحی ( یک خط خطی ساده)

هنر درمانی و نقش آن در کاهش مشکلات روحی ( یک خط خطی ساده)
هنر درمانی و نقش آن در کاهش مشکلات روحی ( یک خط خطی ساده)

فهرست مطالب

لذت خط خطی کردن و نقاشی های عجیب و غریب کودکی تان را به یاد می آورید ؟

همان هایی که شاید بعضی هایشان را پدر و مادرمان به عنوان یادگاری نگه داشته اند و در هر اسباب کشی نگاهی به آنها می اندازیم و از بی مفهوم بودن این خطوط درهم و برهم یا آدمک های عجیب و غریب خنده مان میگیرد .

اما برخلاف اینکه ما این نقاشی ها را مسخره میکنیم اتفاقا یکی از راه های درمان در بسیاری از مشکلات روحی و روانی و حتی بیماری ها « هنر درمانی » یا درمان مشکلات روحی مثل استرس و افسردگی و.. به کمک هنر است .

اینجا منظور از هنر این نیست که فکر کنید برای هنر درمانی نیاز دارید پابلو پیکاسوی نقاش یا میکل آنژ مجسمه ساز باشید . منظور این است که خودتان و احساسات تان را غرق هنر و خلاقیت آن کنید حتی اگر فقط و فقط بلدید خمیر را در دستان تان  بگیرید و آن را شبیه یک گردو یا توپ گرد کنید یا فقط بلد هستید چند خط ساده روی کاغذ بکشید یا مثل دوران کودکی یک طرح آماده را رنگ آمیزی کنید .

پس برای هنر درمانی یا از بین بردن استرس های روزانه به کمک هنر فقط کافی است یک مداد رنگی در دست بگیرید حتی اگر برای اولین بار باشد و تا به حال در زندگی تان فکر می کردید که هیچ هنری ندارید و اصلا استعداد هنرمند شدن ندارید .

مزایای هنر درمانی
مزایای هنر درمانی

مزایای هنر درمانی و نقش آن در درمان مشکلات روحی و خصوصا کاهش استرس

به نظر شما هنر درمانی چگونه می تواند باعث کاهش استرس شود . اصلا مگر این استرس لعنتی این روزها با این چیزهای به ظاهر ساده قابل کم شدن است ؟!

پرت کردن حواس شما از فکرها و دغدغه های استرس زا

غرق شدن در هر هنری می تواند ذهن شما را حتی برای دقایقی از مسائل و مشکلات روزمره  پرت کند ، حتی اگر هنرتان در حد خط خطی کردن و سیاه کردن یک صفحه باشد. فقط مهم این است که دست تان شروع به فعالیت کند و چیزی خلق کند. در این صورت مغز کمی آرام میگیرد و شما بعد از مدت زمان خاصی حس میکنید چه قدر آرام تر از قبل هستید و حالا برای انجام کارهای دیگر در طول روز تمرکز بیشتری دارید  . پس همین حالا یک کاغذ بردارید و چند تا مداد رنگی و شروع کنید و به خلق یک اثر هنری و همین حالا تاثیر هنر در درمان استرس را امتحان کنید  .

وضعیت تعلیق ذهنی Flow و غرق شدن در یک فعالیت

وضعیت Flow  یا تعلیق ذهنی ، وضعیتی است که در آن شخصی که مشغول یک فعالیت است به صورت کامل در آن غرق می شود .

انرژی زیادی حین این عمل دارد ، تمرکز زیادی دارد ، درگیری زیادی دارد و البته از انجام این کار لذه زیادی هم می برد . در اصل این لحظات دقیقا همان هایی هستند که ما در آنها گذر زمان را متوجه نمی شویم .

در این حالت شما دقیقا حس یک پرنده را دارید که در هوا معلق است و هیچ سنگینی و وزنی را حس نمیکند و احساس می کند انقدر سبک است که در هوا معلق شده است . ذهن هم دقیقا مانند این حالت با ترفندها و راهکارهایی می تواند به حالت Flow وارد شود و ما از لحاظ ذهنی حس این سبکی و پرواز را داشته باشیم .

این دقیقا شبیه حالتی است که ما در هنگام مراقبه یا مدیتیشن و غرق شدن در چیزی احساس میکنیم . و رسیدن به این حالت فقط و فقط مختص ریلکس شدن در حالت مراقبه و انجام اعمال مدیتیشن در فضای خاصی نیست . بلکه شما این حالت تعلیق ذهنی یا Flow را می توانید در کارهایی مثل نوشتن برگه های صبحگاهی و بی هدف و فقط برای درد دل کردن و یا در زمان باغبانی و یا حتی درست کردن کاردستی های ساده یا هم ین خط خطی های روی کاغذ و… هم می توانید تا حدودی حس کنید .

مراقبت از درون ما و احساس خوب نسبت به خودمان

مشخصا این روزها با این حجم از کار و مشغله های فکری روزانه کمتر آدمی را می توانید پیدا کنید که در بین این همه شلوغی، محلی امن برای خودش پیدا کند و به کاری که دوست دارد بپردازد و دقایقی را هم صرف خودش و حال خوبش کند .

اما زمانی که برای خودمان یک سرگرمی یا هنری در نظر میگیریم و خودمان را مجبور میکنیم که چند دقیقه ای را در بین همه کارهای روزمره به خودمان اختصاص بدهیم و کمک کنیم حال مان خوب تر شود قطعا باعث می شود از استرس های روزمرهه دور باشیم و با این احترام به خودمان باعث می شویم حال مان هم بهتر شود و به کارهای دیگر با انرژی و تمرکز بیشتری بپردازیم .

هنر درمانی
هنر درمانی

همین حالا هنر درمانی را شروع کنیم :

یکی از راه های هنر درمانی که می تواند در کاهش استرس و ایجاد حال خوب در زندگی شما تاثیر داشته باشد داشتن یک دفتر طراحی روزانه است . شاید در گذشته تجربه بک دفتر خاطرات روزانه را داشتید و قطعا یادتان می آید که نوشتن روزمرگی های زندگی چه لذتی داشت و چه قدر احساس آرامش در ما به وجود می آمد . دفتر طراحی روزانه هم دقیقا می تواند همین نقش را داشته باشد .

احساسات خودتان را طراحی کنید

هر حسی که همین حالا و در زمان باز کردن دفتر طراحی روزانه در ذهن تان وجود دارد را ترسیم کنید . حتی یک طرح شماتیک بکشید از چیزها ، شرایط یا حتی افرادی که باعث شدند شما دچار استرس و ناراحتی شوید . این نوع طراحی و بیان احساسات و برون ریزی استرس و ناراحتی خصوصا برای افرادی که معمولا با کلمات و نوشتن میانه خوبی ندارند می تواند بسیار مفید و موثر باشد .

رویا های تان را طراحی کنید

داشتن دفتر طراحی روزانه فقط قرار نیست مختص استرس ها و برون ریزی ناراحتی باشد بلکه می توانید برای برون ریزی رویا ها و هدف هایتان هم از آن استفاده کنید . یا حتی می توانید در دفتر روزانه طراحی تان بعضی صفحات را به صفحات شکر گزاری برای چیزهایی که دارید اختصاص بدهید و یا حتی می توانید به یک دفتر روزانه به عنوان دفتر خاطرات به آن نگاه کنید و حال هر روزتان را در آن ثبت کنید .

لحظه های زیبای زندگی را ثبت کنید

یک دفتر روزانه طراحی می تواند محلی برای ثبت زیبایی های روزانه هم باشد . شما در این دفتر می توانید چهره افرادی که دوست دارید طراحی کنید یا مکان ها یا جاهایی که با رفتن به آنجا احساس امنیت و آرامش می کنید را ثبت کنید. این نوع طراحی که البته بیشتر مناسب افرادی است که کمی زمنیه طراحی و نقاشی دارند می تواند باعث ایجاد یک صلح و آرامش درونی فوق العاده شود . چون خلق هر چیزی می تواند حال ما را از هر زمان دیگری بهتر کند حتی اگر این اثر هنری خلق شده ساعتی بعد راهی سطل آشغال شود باز هم تاثیر خوب خودش را دارد .

از کتاب های رنگ آمیزی بزرگسالان استفاده کنید

شاید بسیاری از افرادی که فکر میکنند هیچ استعدادی در زمینه نقاشی و طراحی ندارند خیلی هم حس خوبی از خط خطی کردن و کشیدن خطوط بی هدف نداشته باشند . برای این افراد کتاب طراحی بزرگسالان می تواند معجزه کند . در این کتاب ها که این روزها اتفاقا خیلی باب شده است و در هر کتاب فروشی ای می توانید آنها را پیدا کنید ، طرح هایی آماده و خام در صفحات کتاب وجود دارد که شما فقط کافی است یک جعبه مداد رنگی و یا ماژیک بگیرید و هر روز قسمتی از آنها را رنگ کنید .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید