ضرورت تفکر انتقادی در دانشجویان برای شناسایی و ارزیابی واقعیت

ضرورت تفکر انتقادی در دانشجویان

فهرست مطالب

ضرورت تفکر انتقادی در دانشجویان چیست؟ در سال‌های گذشته، آموزش بر روی یادگیری و توانایی نگهداری و تکرار اطلاعات متمرکز بود. حل مسئله محدود به ریاضیات بود و آزمایشات در آزمایشگاه علوم تجربی اتفاق می‌افتادند.

امروزه، یادگیری به سمت توسعه مهارت‌هایی در حال پیشرفت است که جوانان را برای حرکت در دنیای واقعی در خارج و بعد از دانشگاه آماده می‌کند.متخصصین معتقد هستند که توانایی تفکر انتقادی در دانشجویان باعث می‌شود آنها در تمام طول زندگی‌شان از این تفکر سود ببرند.

تعریف تفکر انتقادی به طور کلی مورد توافق بسیاری افراد نیست، اما کارشناسان می‌گویند: «این مفهوم تنها توانایی فهمیدن دلیل چیزها و درک عواقب احتمالی وجود آنها است.»

امروزه دانشجویان تحت تأثیر اطلاعات، به ویژه از منابع آنلاین، دوستان، والدین و رسانه‌ها قرار دارند و به سرعت آشکار می‌شود که آنها باید یاد بگیرند که چگونه هر روز آنچه می‌بینند و می‌شنوند را ارزیابی کنند تا بتوانند ایده‌های نادرست را شناسایی کرده و پا را فراتر بگذارند؛ با ذهن همراه باشید.

ضرورت تفکر انتقادی در دانشجویان چقدر مهم است؟

ضرورت تفکر انتقادی در دانشجویان چقدر مهم است؟

همه مؤسسات آموزشی، نهادهای معتبر، دانشجویان و کارفرمایان موافق هستند که دانشجویان باید مهارت‌های تفکر انتقادی را یاد بگیرند. تفکر انتقادی فقط یک مهارت خوب نیست، بلکه ضرورتی مهم است.

ما در عصری زندگی می‌کنیم که بیش از هر زمان دیگری اطلاعات داریم و می‌توانیم فرصت بیشتری برای برقراری ارتباط با مردم در سراسر جهان داشته باشیم.اما چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم که چه اطلاعاتی صحیح، مرتبط و بی‌طرف هستند؟ چگونه می‌دانیم چه کسی سخن درست را می‌گوید، و چه موقع باید آن را زیر سوال بُرد؟

دسترسی امروزی به پاسخ‌های فوری به این معنی است که بسیاری از ما در توانایی خود برای پرسیدن سؤالات درست یا تجزیه و تحلیل پاسخ‌های دریافتی همچنان ضعیف هستیم.

تفکر انتقادی به عنوان توانایی تعریف شده در موارد زیر است:

  • سؤالات درست بپرسید.
  • وجود مشکلات را تشخیص دهید.
  • فرضیات ضمنی و صریح را بشناسید.
  • اطلاعات مرتبط و نامربوط را در استدلال‌ها شناسایی کنید.
  • تعصب را در خود و دیگران تشخیص دهید.

تفکر انتقادی در دانشجویان می‌تواند پایه و اساس تفکر استراتژیک، تفکر خلاق، قضاوت خوب و تصمیم گیری خوب باشد. تفکر انتقادی خوب باعث می‌شود بیشتر اوقات نتیجه‌گیری‌های مناسب انجام شود. خبر خوب این است که شواهد قابل توجهی وجود دارند که نشان می‌دهند تفکر انتقادی می‌تواند با آموزش بهبود یابد.

تحقیقات همچنین حاکی از آن است که بهبود توانایی تفکر انتقادی در بهبود توانایی حل مسئله، صراحت بیان، خلاقیت، سازماندهی، برنامه‌ریزی و ایجاد انتخاب‌های مناسب در زندگی، تأثیر مهمی دارد.

در حال حاضر شکافی در تدریس تفکر انتقادی در مدارس و توانایی ما برای استفاده از این مهارت در دانشگاه یا در دنیای کار وجود دارد. در یک بررسی اخیر از سازمان‌ها، تفکر انتقادی و حل مسئله به عنوان مهمترین مهارت‌های متقاضیان برای استخدام از سوی شرکت‌ها بوده است.

چگونه دانشگاه‌ها می‌توانند در بازار کار به دانشجویان خود مزیت رقابتی بدهند؟ مؤسسات آموزشی در سراسر کشور به دنبال راه‌حل‌هایی هستند گه روش‌های جدید برای آموزش تفکر انتقادی، سنجش یادگیری دانشجویان و اثربخشی آن را افزایش دهند.

چالش شناسایی بهترین شیوه‌ها و گنجاندن آنها در برنامه درسی به صورت منظم باید انجام گیرد. در اکثر مؤسسات، اساتید به طور رسمی با تفکر انتقادی تربیت نشده‌اند، آنها نمی‌دانند که تفکر انتقادی در دانشجویان باید در برنامه درسی گنجانده شود، در نتیجه، آنها نمی‌توانند به خوبی دانشجویان را آموزش دهند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

تقویت یادگیری دانش آموزان با ۱۶ راهکار مفید به همراه افزایش یادگیری و انگیزه

[/su_animate]

[/su_box]

فواید تفکری انتقادی در دانشجویان

کنجکاوی را تشویق کنید

در بیشتر موارد، کودکان خردسال زیر ۹ سال برای استدلال انتزاعی سطح بالا آماده نیستند. اما کودکان خردسال مشتاق هستند که درباره جهان بدانند و بی‌پایان سؤال کنند. چرا چمن سبز است؟ چرا گورخرها نوارهای سفید و سیاه دارند؟

بحث و گفتگوی آزاد روشی عالی برای برانگیختن کنجکاوی است. کتاب‌ها می‌توانند یک نقطه شروع عالی باشند. به عنوان مثال، برای ایجاد بحث در مورد اخلاق خود، سعی کنید کتاب‌های سؤال برانگیز را مطالعه کنید.

با این نوع بحث‌ها، دانشجویان شروع به توسعه آنچه «فراشناخت» نامیده می‌شود می‌کنند، یا به اندیشیدن می‌پردازند.

بخشی اساسی از تفکر انتقادی، وقتی ظهور می‌کند که مجبور شویم باورهای خود را توجیه کنیم و به این فکر کنیم که چرا آنها را تا به حال نگه داشته‌ایم. دانشجویان همچنین به اعتماد به نفس در توانایی خود در اکتشاف و ابراز عقاید خواهند پرداخت.

بیشتر بخوانید: آیا با راه های مطرح کردن انتقاد سازنده آشنا هستید؟

مدیریت احساسات را تقویت می‌کند

ممکن است زندگی عاطفی دانشجویان از توانایی استدلال آنها جدا باشد، اما این دو با هم ارتباط نزدیکی دارند. تفکر انتقادی واقعی از نظر عاطفی مشکل است. به ترکیبی از اعتماد به نفس و فروتنی در کنار توانایی عقب‌نشینی از احساسات نیاز دارد.

اساتید می‌توانند این اعتماد به نفس فروتنانه را از طریق درس‌های تخصصی به دانش آموزان آموزش دهند. ما باید از یک سو بین واقع‌گرایی و محدودیت‌های مناسب برای توانایی‌های دانشجویان تعادل پیدا کنیم، و از سوی دیگر ترغیب آنها به منظور تلاش برای چیزهای جدید و پیشرفت را در وجودشان زنده کنیم.

این رویکرد ساختاری همچنین به دانشجویان کمک می‌کند تا احساسات خود را مهار کنند. برای تبدیل شدن به متفکران منتقد، داشن آموزان باید بدانند که آنها شایسته و توانایی سؤال از صحت و ارزش اطلاعات را دارند. آنها باید بدانند که اگر مسائل را مورد پرسش قرار دهند، می‌توانند به اندازه کافی ماهر و آگاه شوند تا بتوانند کارهای مهمی انجام دهند.

فکر و اندیشه صحیح را توسعه دهید

خیلی اوقات، ما به دوره‌های درسی منطق، فلسفه یا تفکر انتقادی فکر می‌کنیم که فقط برای دانشجویان دبیرستانی و کالج پیشرفته مناسب است. اما تشویق تفکر انتقادی دانشجویان در سال‌های اولیه دانشگاه می‌تواند فوق‌العاده مفید باشد.

آموزش در استدلال منطقی و تفکر انتقادی در دانشجویان باعث می‌شود که تفکر نادرست و مغرضانه‌ای را که به ناچار به صورت آنلاین منتشر می‌شوند را شناسایی کنند. اساتید می‌توانند با تجزیه و تحلیل استدلال در مقالات و سایر رسانه‌ها به آنها در اعمال مهارت‌های جدید کمک کنند.

به تازگی، ما گفتمان عمومی را شاهد بوده‌ایم که توسط اخبار جعلی، جنگ‌های رسانه‌های اجتماعی، روزنامه‌ها و موارد دیگر منتشر می‌شوند. اما تفکر انتقادی می‌تواند به روشی اصولی به توسعه فکر و اندیشه درست کمک کند.

آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان

آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان

در اینجا چند نکته برای آموزش مهارت‌های تفکر و ایجاد فرهنگ انتقادی در دانشگاه و کلاس‌های درس آورده شده است:

۱- تصور غلط رایج در فهم اصطلاح تفکر انتقادی است. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که تفکر انتقادی صرفاً در انتقاد از ایده‌ها و پیشنهادات است. اولین قدم برای ایجاد فرهنگ تفکر انتقادی، داشتن تعریف دقیقی از آن است.

۲- در دانشگاه خود فرهنگ تفکر انتقادی ایجاد کنید که در آن سؤال نه تنها پذیرفته شود، بلکه در همه سطوح از جمله اساتید و دانشجویان نیز مورد تشویق قرار گیرند. فرصتی برای یادگیری عمیق‌تر (تأمل، کاربرد، بحث و هدایت) فراهم کنید.

۳- «سؤال سقراطی» را در فرهنگ دانشگاه خود معرفی کنید. سقراط اهمیت جستجوی شواهد، بررسی دقیق استدلال و فرضیات، تجزیه و تحلیل مفاهیم اساسی و پی بردن به پیامدها را تعیین کرد. روش سؤال او را می‌توان به راحتی از طریق جستجوی اینترنتی یافت.

۴- برای سازماندهی و تسریع در یادگیری، یک مدل یا چارچوب تفکر انتقادی را معرفی کنید. به عنوان مثال، مدل RED که در دهه ۱۹۳۰ توسط دو متخصص در این زمینه مطرح شد، گودوین واتسون و ادوارد گلاز به شرح زیر است:

  • فرضیات را بشناسید: این مربوط به توانایی جدا کردن واقعیت از عقاید در یک استدلال است.
  • ارزیابی استدلال‌ها: این توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت عینی و دقیق، زیر سؤال بردن کیفیت شواهد و درک چگونگی تأثیر احساسات بر اوضاع است.
  • ترسیم نتیجه‌گیری: این توانایی رسیدن به نتیجه‌گیری است که دارای منطقی می‌باشد که از شواهد موجود پیروی می‌کند.

۵- ارزیابی‌هایی را برای سنجش سطح فعلی تفکر انتقادی در اساتید و ارائه یک برنامه توسعه برای کسانی که به پشتیبانی نیاز دارند، معرفی کنید. توانایی آموزش تفکر انتقادی در دانشجویان باید از اساتیدی شروع شود که درک خوبی از مفهوم اصلی آن دارند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]

تفکر خلاق چیست ؟ درباره مهارت های برتر تفکر خلاق چه چیزهایی را نمی دانید؟

[/su_animate]

[/su_box]

کلام آخر

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

ارزیابی تفکر انتقادی، توانایی این کار را با ارزیابی توانایی فرد در یک موقعیت، درک آن از دیدگاه‌های مختلف و به طور موثر جدا کردن حقایق از عقاید اندازه‌گیری می‌کند. این ارزیابی خصوصاً برای جذب دانش آموختگان دانشگاه و مدیران بسیارمناسب است. با این حال، تفکر انتقادی در دانشجویان می‌تواند پیش زمینه‌ای برای موفقیت روزافزون آنها در جامعه‌ای سالم باشد.

[/su_note]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید