روش هشت تیک چگونه می‌تواند از سایر روش‌های یادگیری پیشی بگیرد!

روش هشت تیک چگونه می‌تواند از سایر روش‌های یادگیری پیشی بگیرد!

فهرست مطالب

ارتباط بین یادگیری و حافظه بدون شک یک ارتباط بسیار نزدیک و درهم‌آمیخته است. در بررسی‌های انجام‌شده در انجمن روانشناسی آمریکا APA این نتیجه حاصل شد  که یادگیری یعنی کسب مهارت‌ها و اطلاعات مختلف درحالی‌که حافظه به توانایی ذهن برای ذخیره و بازآوری همین اطلاعات به‌ویژه با روش هشت تیک مربوط است.

تقریباً هر فردی می‌تواند به معنای واقعی یاد بگیرد، بی‌آنکه در ابتدای راه به قدرت حافظه خود برای ذخیره اندوخته علمی‌اش پی برده باشد. از بسیاری جهات، یادگیری و حافظه یک وابستگی دوطرفه به هم دارند که این ارتباط را در ظاهر موضوع نمی‌توان بررسی کرد و به همین دلیل قصد دارم از شما دعوت کنم پا به دنیای اعجاب‌انگیز حافظه، فراموشی و یادگیری بگذارید.

اهمیت حافظه و یادگیری در روش هشت تیک

اهمیت حافظه و یادگیری در روش هشت تیک

این مفهوم دو خط کاملاً موازی هستند. شایان ذکر است که عملکرد هردوی آن‌ها به یک عضو بسیار مهم بدن ما بستگی دارد؛ مغز.

درواقع بدون دخالت مغز، عملکرد هیچ‌کدام از این دو معنا ندارد. در معرفی بهتر یادگیری باید گفت که

رویدادهایی که در گذشته، حال و آینده اتفاق افتاده است را در برمی‌گیرد.

و حافظه‌این‌گونه تعریف می‌شود:

به اموری مربوط است که تقریباً زمان آن‌ها گذشته است.

به‌عبارت‌دیگر، فرد این توانایی را دارد که در هرزمان ممکنی اقدام به یادگیری کند. هرچند اطلاعات به‌دست‌آمده در فرایند یادگیری، درست پس ازاینکه یاد می‌گیریم اطلاعات در ذهن پردازش و برای ذخیره شدن به حافظه سپرده می‌شود.

نکته بسیار جالب‌توجه در بررسی ارتباط تنگاتنگ یادگیری و حافظه ‌این است که توانایی یادگیری بستگی به حافظه فرد دارد. اگر بخواهم بیشتر توضیح بدهم بدان معنی است که آموختن به یک محرک مغزی از طرف حافظه نیاز دارد و به همان اندازه هم، حافظه وابسته به فرایندهای اصولی یادگیری است تا درنهایت داده‌ها را گردآوری و ذخیره کند.

سبک‌های یادگیری کدام اند؟

همه ما برای خودمان یک روش یادگیری منحصربه‌فرد داریم. در این مسیر، برای اثرگذاری بیشتر و بهتر لازم است تا از حضور یک آموزشگر متعهد یا مشاور آموزشی برای هدایت درست توانایی فردی خودمان کمک بگیریم. او کنار ماست تا اطلاعات موجود را به‌درستی بیاموزیم و حفظ کنیم.

♦♦ شما چه روش‌هایی برای بهبود یادگیری و حافظه خود انتخاب می‌کنید؟

خواب

درحالی‌که بسیاری از پژوهش گران همچنان مطالعات موازی بین یادگیری و تقویت حافظه داشته‌اند، شاید بهتر باشد بدانید که خواب اثر قدرتمندی بر عملکردهای شناختی حیاتی ما مثل یادگیری می‌گذارد.

در مقاله‌ای که با عنوان « تأثیر خواب بر تقویت یادگیری و حافظه ضعیف» منتشر شد، اگرچه بسیاری در بیداری و حالت هوشیار به دریافت و پردازش اطلاعات مشغول هستند، این توانمندی‌ها حتی در خواب بسیار فعال و قوی‌تر خواهد بود.

به خاطر داشته باشید که عملکردهای شناختی ما در حوزه یادگیری و حافظه درصورتی‌که خواب کافی نداشته باشیم به‌مرورزمان ضعیف می‌شود.

یادگیری موسیقی

چه باور کنید و چه نه، آموزش موسیقی هم روی یادگیری و حافظه فرد اثرگذار است. روانشناسی مدرن بر درستی این حقیقت مهر تأیید زده است که بسیاری از افراد با واردکردن موسیقی به زندگی خود، چه برای یادگیری چه برای لذت، به‌صورت غیرمستقیم قدم‌های مهمی در تقویت یادگیری و حافظه خود برمی‌دارند.

البته که موسیقی بسیار بیشتر از روش هشت تیک، بر کارایی عملکرد مغز تأثیرگذار است. اما پژوهش‌های مربوط به عملکرد مغز نشان داده است که اثر موسیقی درواقع بازتابی از قدرت ورزش برای بدن است.

یادگیری روش هشت تیک با آموزش موسیقی

علاقه‌مندان به موسیقی، همچنین از سایر امتیازات ذهنی مثل حرف زدن، زبان و فرایندهای کلی عملکردهای شنیداری لذت می‌برند.

از سوی دیگر، با بررسی‌های انجام‌شده روی موسیقی‌دان‌ها این نتیجه به دست آمد که آن‌ها قدرت نگهداری داده‌های آموخته بیشتری را نسبت به دیگران دارند و درنتیجه هوش عقلی IQ بالاتری هم دارند.

♦♦ حافظه نوازندگان اغلب قوی‌تر از سایرین است ♦♦

شاید بد نباشد بدانید که اگر آموزش موسیقی پیش از هفت‌سالگی کودک آغاز شود، اثرات چشمگیری بر فرایند یادگیری و حافظه و درنهایت پیاده‌سازی درست روش هشت تیک در زندگی حرفه‌ای او خواهد داشت.

تقویت حافظه کودکان با ده روش استثنائی و مؤثر

داشتن حافظه قوی یکی از فاکتورهای مهم در آموزش و یادگیری است. این مسئله از سنین کودکی اهمیت پیدا می‌کند.

اکنون بخوانید

همچنین پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند که وقتی کودک در معرض صدای بیشتری باشد اغلب توانمندی‌های آن‌ها در این دو حوزه افزایش می‌یابد.

تأثیر روش هشت تیک در بهبود یادگیری و حافظه

حال که به ارتباط دوسویه و دوستانه حافظه و یادگیری بیشتر پی بردیم، اجازه بدهید یک نمونه ملموس یادگیری و تقویت حافظه در جامعه زبان آموزان بیاورم؛  « نقش و تأثیر روش هشت تیک در یادگیری زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دوم».

همان‌طور که بالاتر نوشتم ارتباط بین گنجینه لغات و قدرت زبانی همیشه بین همه یکسان نیست. یادگیری زبان انگلیسی ازجمله این موارد است.

اینکه دانش واژگانی فرد در این زبان چقدر باشد تا میزان زیادی ارتباط تنگاتنگی با قدرت خواندن، شنیدن و بهره‌مندی از سایر ابزارهای یادگیری این زبان دارد.

توجه داشته باشید وقتی گنجینه واژگانی شما محدود باشد نوع متونی که می‌توانید به‌راحتی بخوانید یا بشنوید بسیار محدود می‌شود. بنابراین روش هشت تیک می‌تواند آخرین راهکار برای یادگیرنده‌ای باشد که به تشخیص آموزش‌دهنده، گنجینه واژگانی عمیقی ندارد و تنها از عهده خواندن یا شنیدن متون ساده برمی‌آید.

از طرفی، بد نیست بدانید که دانشجوهای سطح بالاتر آموزش انگلیسی برای نوشتن معمولاً قابلیت‌های واژگانی بهتری را در مقایسه با دانشجویان سطح پایین‌تر از خود نشان می‌دهند.

زبان انگلیسی مانند زبان فارسی دایره واژگانی بسیار متنوعی دارد که هرکدام برای بخش‌های مختلفی از حرف زدن روزانه ما، چه در زندگی شخصی و چه در فضاهای حرفه‌ای و اجتماعی، کاربرد دارند. اهمیت این موضوع باعث می‌شود تا یادگیرنده برای آموختن لغات بیشتری چه در سطح دانشگاهی و چه در سطح حقوقی و مشابه تلاش کند.

یادگیری با روش هشت تیک چه امتیازی دارد؟

در یادگیری و حفظ لغات با روش هشت تیک، نکته مهم این است که اندازه دقیق گنجینه واژگانی تأثیر قابل‌توجهی بر روش آموزش و درنهایت یادگیری می‌گذارد. یعنی هرچه این دایره واژگانی محدودتر باشد، موفقیت یادگیرنده در فرایند یادگیری و حفظ لغات محدودتر خواهد بود.

وقتی همکلاسی آموزشگاه زبان شما آن‌قدر سلیس و روان حرف میزند، حتماً موافق خواهید بود که این روان بودن در حرف زدن به دلیل قدرت بالای حفظ لغات بیشتر است که در بازه زمانی طولانی موفق به کسب آن شده است.

♦♦ مهم: در روش هشت تیک که در ادامه به معرفی کامل آن می‌پردازم، انگیزه شخصی آموزنده برای رسیدن به چنین سطحی از یادگیری لغات زبان انگلیسی، یکی از ابزارهای حیاتی است.

آیا یادگیری مبتنی بر روش هشت تیک در همه زبان‌ها یکسان است؟

نباید نادیده گرفت که خیلی از زبان‌های زنده دنیا هستند که روند یادگیری بسیار ساده‌تر از زبان انگلیسی دارند و دایره لغات آن‌ها هم‌سطح با ساختار واژگانی زبان موردنظر ما نیست.

اگرچه در این مقاله تمرکز بر زبان انگلیسی و روش یادگیری است ولی تعمیم این روش برای زبان‌های دیگر چندان درست نیست.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]با آسان‌ترین روش های یادگیری زبان انگلیسی آشنا شوید

[/su_box]

بهتر است به خاطر بسپارید که پیاده‌سازی روش هشت تیک برای یادگیری زبان انگلیسی، که ازجمله دغدغه‌های بسیاری از هم‌وطنان ما به‌ویژه در بازار کسب‌وکار است، قرار نیست بهترین روش یادگیری در مورد سایر زبان‌ها باشد و حتی ممکن است نیازی به انتخاب این روش نباشد.

روش هشت تیک در یادگیری زبان انگلیسی

اصل در یادگیری این زبان این است که بدانیم بین لغات پرتکرار یا پراستفاده و لغات کم تکرار یا کم‌اهمیت تفاوت وجود دارد. پر بیراه نیست اگر بخواهم اضافه کنم که بهترین ابزار موفقیت در یادگیری لغات همچنان مشخص نیست که تا حدودی به دلیل گستردگی فاکتورهای آموختن است.

این یک اتفاق قابل‌درک است که بسیاری از آموزش‌دهنده‌ها و یادگیرنده‌ها همچنان در مورد بهترین روش یادگیری تردید دارند. به‌ویژه با وجود کتاب‌های آموزشی تلفظ که معمولاً نقش کمرنگی در ارائه یک دستورالعمل مفید و واضح در فرایند یادگیری مبتنی بر روش ذخیره در حافظه بلندمدت دارند.

معرفی روش هشت تیک

روش هشت تیک یک استراتژی یادگیری است که فرد یادگیرنده را وارد فاز عمیق‌تر آموزش می‌کند. وقتی فرایند یادگیری مشخص باشد، این تکنیک حافظه‌ای کاری می‌کند تا یادگیرنده فقط « آن چیزی را که باید بیاموزد» یاد بگیرد.

به لطف این استراتژی یادگیری که یک سیستم زمان‌بندی برای بررسی فرایند آموختن است، شما می‌توانید یادگیری مناسبی با کمترین زمان صرف شده داشته باشید. درواقع با به حداقل رسیدن زمان آموزش، همچنان همان کیفیت یادگیری وجود دارد.

در این روش یادگیری، شما با هشت مربع خالی روبه‌رو هستید که قرار است با وجود آن‌ها فرایند یادگیری شما بهتر شود. تیک خوردن هر مربع اتفاقی نیست ولی نیاز به تلاش و تمرکز چندانی ندارد.

روش هشت تیک در یک جدول تمرینی

این هشت مربع نشان‌دهنده هربار مرور کردن هستند که باید تیک بخورند. فراموش نکنید که روش هشت تیک را باید هرروز انجام دهید ( احتمالاً با جعبه یادگیری لایتنر یا جی پنج آشنایی دارید!).

دو نشانه در این روش یادگیری را باید در نظر بگیرید؛ تیک و ضربدر. تیک برای مواقعی است که شما می‌توانید کلمه موردنظر را به یاد بیاورید و درصورتی‌که موفق به یادآوری درست آن نشوید، داخل مربع را با ضربدر پر می‌کنید.

اگر موفق شوید تمام مربع‌ها را با تیک پرکنید یعنی از پس یادگیری و حفظ کلمه برآمده‌اید. بهترین عدد در این روش پر کردن شش خانه از هشت خانه است تا ثابت کنید کلمه از حافظه کوتاه‌مدت شما به حافظه بلندمدت منتقل شده است.

روش هشت تیک را چه کسی به دنیای حافظه و یادگیری معرفی کرد؟

روش هشت تیک یک الگوریتم تکرار بسیار ساده دارد که مبتنی بر فرضیه منحنی فراموشی forgetting curve روانشناس و فیلسوف آلمانی، هرمان ابینگهاوس Ebinghause در سال ۱۸۸۵ میلادی طراحی شده است. در این فرضیه دو اصل مهم در نظر گرفته شده است:

◄ عملکرد مناسب حافظه (مبتنی بر یکی از تکنیک‌های یادگیری).

◄ تکرار براساس یادآوری فعال active recall (تکرار فاصله‌دار)

بالاترین سطح یادگیری در این تکنیک پس از تکرار فاصله‌دار که از آن با عنوان یادآوری فعال نام می‌برند اتفاق می‌افتد. توجه داشته باشید این یادگیری در حد اشباع است. منظور از اشباع چیست؟ این بدان معنی است که وقتی برای به یادسپاری مطلبی تمرین زیادی داشته باشید و این تمرین بیش‌ازاندازه موردنیاز شما تکرار شود، این فرایند یادگیری تبدیل به پرآموزی Overlearning می‌شود.

پرآموزی کاری می‌کند تا ذهن فرد تقریباً تحت هیچ شرایطی اطلاعات به‌دست‌آمده را فراموش نکند.

شما در نمودار زیر می‌توانید تصویری از منحنی یادگیری learning curve داشته باشید که سطوح و شدت تأثیر میزان تمرین بر روند یادگیری را به‌خوبی نمایش می‌دهد.

تأثیر روش هشت تیک در منحنی یادگیری

به خاطر بسپارید که فرضیه منحنی فراموشی در مورد افت ماندگاری حافظه طی زمان است. آنچه ارتباط معناداری بین منحنی یادگیری و منحنی فراموشی برقرار می‌کند، قدرت حافظه در یک بازه زمانی است.

وقتی پای قدرت حافظه به میان می‌آید دقیقاً منظور چیست؟ هرچه حافظه شما قوی‌تر باشد، مدت‌زمان طولانی می‌تواند یک محتوا را به خاطر آورد. درواقع منحنی فراموشی به این مهم اشاره می‌کند که انسان تمایل به کاهش حافظه خود در مورد مطالب تازه آموخته‌شده طی چند روز یا هفته دارد؛ مگر اینکه این داده‌ها آگاهانه مرور شوند.

مرور، تمرین و تکرار، اثرگذارترین اهرم نگهداری اطلاعاتی است که ذهن ما تمایل به فراموش کردن بیش از نیمی از آن دارد.

در روش هشت تیک به دنبال چه نتیجه‌ای هستیم؟

با انتخاب روش هشت تیک به‌عنوان راهکار آموزش درواقع اصل تکرار، تمرین و تشخیص را در فرایند یادگیری خود پیاده می‌کنید.

در این مقاله تأکید بر تأثیر این استراتژی تقویت حافظه بر یادگیری زبان انگلیسی میان فارسی‌زبان‌ها بود. بنابراین فرد یادگیرنده به لطف روش هشت تیک می‌تواند موارد؟ زبانی موردنظر را به‌طور مستقیم وارد حافظه بلندمدت کند.

تنظیم یک برنامه یادگیری زمان‌بندی‌شده، زیر نظر گرفتن خطاها در فرایند یادگیری و ارزیابی این فرایند در زمان یادگیری ازجمله موارد مهمی هستند که فرد یادگیرنده به آن‌ها توجه دارد.

نقش سبک زندگی سالم در اثرگذاری روش هشت تیک

اینکه شما در این مقاله با یکی از قدیمی‌ترین روش‌های یادگیری آشنا شده‌اید یکی از گام‌های مؤثر روبه‌جلو برای تقویت و بهبود حافظه است. همچنین می‌توانید در کنار استفاده از استراتژی‌های یادگیری مشابه، از روش‌های طبیعی تقویت حافظه که اغلب به‌عنوان سبک زندگی سالم از آن‌ها نام‌برده می‌شود بهره ببرید.

فراموش نکنید که ژنتیک در کمبود حافظه فرد نقش به سزایی دارد به‌ویژه اگر دچار بیماری‌های عصبی مثل آلزایمر شود. اما همواره سبک زندگی سالم تأثیر چشمگیری بر عملکرد خوب حافظه خواهد داشت.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]زندگی سالم چیست؟ اهمیت و مؤلفه های یک سبک زندگی سالم

[/su_box]

مصرف شکر مصنوعی را کم کنید

با مصرف غیرمجاز شکر صنعتی به پیشواز بیماری‌های مزمن و درنهایت زندگی پرخطر بروید! بسیاری از پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که رژیم پرشکر زمینه‌ساز ضعف حافظه و کوچک شدن مغز، مخصوصاً بخش مربوط به حافظه کوتاه‌مدت است.

در مطالعه‌ای که روی بیش از ۴ هزار نفر انجام شد، مشخص شد که گروه مصرف‌کننده نوشیدنی‌های پرشکر از حجم مغزی کمتر و ضعف حافظه بیشتری رنج می‌برند درحالی‌که برای گروه با رژیم سالم متعادل این اتفاق نمی‌افتد.

روغن ماهی را وارد سبد غذایی خود کنید

یک‌بار دیگر بد نیست یادآوری کنم که روغن ماهی منبع غنی امگا۳ و اسیدهای چرب است. تأثیری که مصرف این اسیدهای چرب‌بر سلامت فرد می‌گذارد شامل موارد زیر است:

◄ کاهش خطر حملات قلبی

◄ کاهش التهابات

◄ کم شدن استرس و نگرانی

◄ کمک به روند کاهشی عملکرد مغز

در بسیاری از بررسی‌های علمی بر احتمال تأثیر روغن ماهی در بهبود حافظه به‌ویژه در سالمندان تأکید شده است.

نتیجه پژوهشی روی ۳۶ سالمند با اختلالات شناختی خفیف نشان داد که پس از مصرف این مکمل غذایی به مدت دوازده ماه، حافظه فعال و کوتاه‌مدت آن‌ها بهبود چشمگیری داشته است.

همچنین ۲۸ مطالعه دیگر ثابت کرد که بزرگ‌سالان با نشانه‌های خفیف کاهش حافظه، به لطف مصرف مکمل‌های غنی از اسیدهای چرب دریایی DHA و EPA به بهبود حافظه رویدادی خود کمک شایانی کرده‌اند.

مراقبه تفریح جدی شما باشد

باید زمانی مناسبی برای رهایی ذهن از سموم پراکنده معمول در زندگی واقعی پیدا کرد. زمانی برای فکر کردن به هیچ!

همان‌طور که تمرین و تکرار در روش هشت تیک باعث می‌شود تا زبان انگلیسی یا هر محتوای دیگری را به خاطر بسپارید، تمرین مدیتیشن هم اگر مرتب و پیگیرانه باشد تأثیر به سزایی بر سلامت عمومی جسم و روان شما می‌گذارد.

  • کاهش استرس و دردهای بدنی
  • کاهش فشارخون
  • بهبود حافظه

ازجمله امتیازات مراقبه است.

مطالعات علمی نشان می‌دهند که انجام انواع مراقبه به افزایش جسم خاکستری مغز (حس‌های متفاوت بدن شامل گفتار، شنیدن، عواطف، دیدن، حافظه و کنترل عضلات، بخشی از عملکرد ماده خاکستری است) فرد کمک می‌کند. با افزایش سن، از حجم این جسم خاکستری کم شده و درنتیجه باعث کاهش حافظه و توانایی شناختی فرد می‌شود.

شاید بد نباشد بدانید که مدیتیشن و تمرین‌های رهاسازی ذهن به بهبود حافظه کوتاه‌مدت افراد از بیست‌سالگی به بعد کمک می‌کند.  برای نمونه دانشجویان یک کالج در تایوان با انجام تمرین‌های ذهن آگاهی شاهد بهبود عملکرد حافظه فعال فضایی Spatial working memory بودند درحالی‌که این نتیجه در دانشجویانی که شرکت نکرده بودند، معکوس بود.

♦♦ حافظه فعال فضایی نقش نگهداری و پردازش اطلاعات در مورد مکان وسایل در محیط را به عهده دارد♦♦

کنترل وزن را جدی بگیرید

میدانم که دغدغه خوش‌اندام بودن در ذهن و خانه شما هم وجود دارد؛ از کوچک بگیر تا بزرگ! پس حالا که تا اینجای مسیر را آمده‌اید بد نیست بدانید که علاوه بر تناسب ظاهری به ارتقای عملکرد مغزی خود نیز کمک می‌کنید.

افت توانایی‌های شناختی ازجمله خطراتی است که با بروز چاقی، در فرد اتفاق می‌افتد. نکته جالب‌توجه این است که چاقی همچنین تغییراتی در ژن‌های مربوط به حافظه هم می‌گذارد. تأثیر منفی روی این ژن‌ها چشمگیر است.

مهم: مقاومت به انسولین و بیماری‌های التهابی از دیگر اثرات منفی افزایش وزن روی مغز است.

شاید بهتر باشد بدانید که

پس از مطالعات انجام‌شده روی پنجاه نفر در بازه سنی ۱۸-۳۵ سال، نتیجه به‌دست‌آمده بر این حقیقت تأکید داشت که هرچه وزن فرد بالاتر باشد عملکرد حافظه برای انجام انواع آزمون‌ها ضعف چشمگیری خواهد داشت.

تمرین ذهن آگاهی روتین زندگی شما باشد

ما در مجموعه ذهن مقالات خواندنی متفاوتی در مورد ذهن آگاهی منتشر کرده‌ایم؛ اما اگر بخواهم کوتاه برایتان توضیح بدهم

ذهن آگاهی یک حالت ذهنی است که با انجام آن، تمرکزتان را بر لحظه حال می‌گذارید تا شناخت و آگاهی درستی از محیط اطراف و احساسات خود داشته باشید.

اثرگذاری روش هشت تیک با تقویت ذهن آگاهی

شاید این پرسش برای شما پیش بیاید که ذهن آگاهی و مدیتیشن یکی هستند؟

البته از این تکنیک در تمرین‌های مدیتیشن هم استفاده می‌شود ولی باهم فرق دارند. مدیتیشن را می‌توان یک فرایند چارچوب دار منظم در نظر گرفت. درحالی‌که ذهن آگاهی یک عادت ذهنی است و شما در هر موقعیتی می‌توانید از انجام آن لذت ببرید؛ بدون نیاز به پوشیدن لباس تمرین یا قرار گرفتن در فضای مناسب.

در پژوهشی که روی ۲۹۳ دانشجوی روانشناسی انجام شد، به این نتیجه رسیدند که عملکرد حافظه و تمرکز افراد انجام دهنده ذهن آگاهی در فرایند یادآوری موضوعات به‌مراتب بهتر از عملکرد افرادی بود که این تمرین را نادیده گرفته بودند.

همچنین شاید بهتر است بدانید که

یکی از خطراتی که گریبان گیر افراد سالمند می‌شود، کاهش قابلیت‌های شناختی ازجمله آلزایمر است. درحالی‌که با انجام پیگیرانه تمرین‌های ذهن آگاهی، احتمال بروز این خطر به‌مراتب کاهش پیدا می‌کند.

امتحان کنید! تمام توجه، تمرکز و حتی تنفس خود را برای  زمانی که در لحظه هستید خرج کنید. ذهن بازیگوش ما حتی وقتی درحال پرسه زدن بی‌وقت و دلیل باشد، با ذهن آگاهی می‌تواند دوباره به حالت دلخواه ما برگردد.

کنترل مصرف الکل برایتان مهم باشد

درصورتی‌که ازجمله افراد کم‌توجه به مصرف الکل در زندگی شخصی خود هستید و این روزها هم به‌طورجدی برای توسعه فردی  تلاش می‌کنید، بهتر است از تأثیر منفی الکل بر عملکرد حافظه خودتان غافل نشوید.

مهم: زیاده‌روی در مصرف الکل  شامل یک الگوی مصرف اشتباه می‌شود که با عادت به آن، سطح الکل خون تا ۰.۰۸ گرم در میلی‌لیتر یا بالاتر افزایش پیدا می‌کند.

مطالعه‌ای روی ۱۵۵ دانشجوی تازه‌وارد نشان داد که مصرف‌کنندگان هفتگی یا ماهانه شش لیوان یا بیشتر الکل در مقایسه با افرادی که زیاده‌روی نمی‌کنند، مشکلات قابل‌توجهی در یادآوری فوری مطالب داشته‌اند.

اگر بخواهیم کمی علمی‌تر به موضوع نگاه کنیم، مصرف الکل اثر مخدر روی مغز دارد و زیاده‌روی در مصرف آن باعث تخریب هیپوکامپوس مغز می‌شود؛ ناحیه‌ای از مغز که نقش بسیار مهمی در حافظه دارد.

تا فراموش نشده بد نیست بدانید که با دانلود رایگان اپلیکیشن ذهن میتوانید دسترس آسان به کتابخانه صوتی مجموعه داشته باشید و از شنیدن کتابهای متنوع در حوزه توسعه فردی و تقویت حافظه و تمرکز لذت ببرید.

آموزش روش هشت تیک و روش های دیگر در اپلیکیشن رایگان ذهن

پایان‌بخش

دنیای پرشتاب امروز، مجالی برای به خاطر سپردن آنچه نباید فراموش کنیم به ما نداده است. وقتی با هجوم عجیب و حتی ترسناک تکنولوژی روبه‌رو هستیم، روش‌های سنتی یادگیری همچنان دست ما را با مهربانی می‌گیرند و راهنمای ما خواهند بود.

روش هشت تیک ازجمله همین رفقای بامعرفت دلسوز است. او کاری می‌کند تا ذهن خسته و شتاب‌زده شما دمی فرصت تجدیدقوا و بازیابی داشته باشد. با کمک این استراتژی یادگیری می‌توانید نه‌تنها از قافله مدرنیسم عقب نمانید، بلکه با ذهن و حافظه‌ای توانمندتر از فرایند یادگیری لذت ببرید.

درصورتی‌که نظر و تجربه متفاوتی در مورداستفاده از این روش تقویت حافظه در ذهن دارید، بی‌صبرانه مشتاقیم تا خواننده آن‌ها در بخش دیدگاه باشیم.

منبع:

http://www.ijsse.com/sites/default/files/issues/2013/v3i3/Paper-16.pdf

https://www.betterhelp.com/advice/memory/the-relationship-between-learning-and-memory/

https://www.healthline.com/nutrition/ways-to-improve-memory#TOC_TITLE_HDR_8

تیک ایت ( Tick8 ) چیست؟

https://b2n.ir/y81590

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام وقت بخیر
    من مدتی از روش هشت تیک برای یادگیری زبان استفاده میکردم. روش لایتنر دقیقا چطور است؟ ممکنه توضیح بدید؟
    بااحترام و تشکر از شما

    • سلام سرور گرامی
      لایتنر تقریبا شبیه هشت تیکه. در اصل همون جی پنج خودمونه که میتونید با یک گوگل ساده توضیح مفصلی دریافت کنید.
      اما اگر بخوام خلاصه در مورد لایتنر بگم:
      روش یادگیری لایتنر با تکرار مطلب در خانه های مختلف که در نهایت میرسه به خانه پانزده بخشی، باعث میشه مطلب مورد نظر به مرور زمان از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت بره.
      منم از شما ممنونم که خواننده ذهن هستید:)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید