خلاصه کتاب طرز فکر

خلاصه کتاب طرزفکر

فهرست مطالب

برخی از افراد نمی دانند که چگونه با شکست کنار بیایند. برخی دیگر توانایی‌ بسیار خوبی برای مقابله با شکست دارند. اما گروه سومی‌نیز وجود دارد،  کسانی که عاشق شکست هستند.

چطور ممکن است؟

این موضوع به طرز فکر افراد باز می گردد. طرزفکر است که تفاوت بین برتر بودن و متوسط بودن را مشخص می کند. این موضوع، روی خودآگاهی، عزت نفس، خلاقیت، توانایی مقابله با چالش‌ها، مقاومت در برابر عقب نشینی،  میزان افسردگی شما تأثیر می‌گذارد.

برای آنکه بدانید چگونه می توانید طرز فکری برنده داشته باشید،  کتاب “طرز فکر”  یکی از برترین کتاب‌هایی است که می‌توانید مطالعه کنید. این کتاب تاثیر عمیقی بر خوانندگان خود گذاشته و باعث رشد پیشرفت بسیاری از آن ها شده است.

برای خواندن خلاصه کتاب این اثر، با این مقاله همراه شوید.

شناسنامه کتاب طرز فکر

  • عنوان اصلی‎: ‎‏ Mindset: The New Psychology of Success
  • نویسنده: کارول دوک
  • کشور: آمریکا
  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • ژانر: روانشناسی، خودیاری
  • مناسب برای: تمام افراد
  • امتیاز کتاب:‏ ۴.۰۵ از ۵ (‎بر اساس وبسایت‎ goodreads.com‏)

ایده‌های مطرح شده در کتاب طرز فکر

  1. دیدگاهی که برای خود اتخاذ می‌کنید عمیقاً بر نحوه زندگی شما تأثیر می‌گذارد.
  2. اعتقاد به این که ویژگی‌هایتان مانند نقشی تراشیده بر سنگ هستند- طرز فکر  ثابت – باعث ایجاد نیاز برای اثبات مکرر خودتان می‌شود.
  3. افرادی که دارای طرز فکر رشد هستند فقط به دنبال چالش نیستند،  بلکه با آن پیشرفت می‌کنند.
  4. طرز فکر رشد به افراد این امکان را می‌دهد که کاری را انجام دهند که دوست دارند و در برابر مشکلات همچنان آن را ادامه دهند.
  5. کسانی که طرز فکر رشد دارند،  موفقیت  را در انجام دادن هر کاری به بهترین نحو، یادگیری و پیشرفت به دست می آورند. و این دقیقاً همان خصوصیتی است که در قهرمانان پیدا می‌کنیم.

تاثیر طرز فکر در خلاصه کتاب طرز فکر

معرفی کتاب طرز فکر

کارول دوک،  متخصص روانشناس مشهور،  در کتاب خود به نام “طرز فکر ” درباره دو طرز فکر  به ما می‌گوید: طرز فکر  ثابت و طرز فکر  رشد.

این کتاب خلاصه ای از دهه‌ها  تحقیق قابل تأمل است که در ۸ فصل آورده است:

در فصل‌های ۱ تا ۳ نظریه اساسی و شواهد پشتیبان طرز فکر ارائه شده اند. در حالی که این مسائل عنوان می شوند، مفاهیمی‌ مانند شکست،  تلاش و استعداد را به روشنی تعریف می‌شوند.

فصل‌ها ی  ۴ تا ۷ با مثال‌های عملی که در حوزه‌های ورزش، تجارت، روابط و آموزش آورده می‌شوند،  موضوعات فصل‌های قبلی را گسترش می‌دهند.

در این فصول خواهید آموخت که چگونه می‌توانید با مشکلات کنار بیایید و به عنوان محصول یادگیری و پیشرفت، به پیروزی دست پیدا کنید. این قسمت از کتاب توانایی تبدیل طرز فکر شما به یک طرز فکر  برنده را دارد.

فصل ۸ راهنمایی عملی در مورد چگونگی پذیرش طرز فکر رشد و کنترل طرز فکر ثابت را ارائه می‌دهد. در ادامه خلاصه ای از مباحث مطرح شده در این کتاب را بررسی خواهیم کرد.

مقایسه طرز فکر ها در خلاصه کتاب طرز فکر

 

خلاصه کتاب طرز فکر

افراد دارای طرز فکر ثابت معتقدند که استعداد همه چیز است. اگر توانایی و استعداد انجام کاری به آن‌ها داده نشده است، فکر می‌کنند محکوم به شکست هستند.

اعتقاد دارند مهارت‌های آنها دقیقاً مانند ظاهرشان در ژن‌هایشان نوشته شده است. به همین دلیل هرگز سعی نمی‌کنند در چیزی که دچار مشکل هستند، پیشرفت کنند.

در مقابل،  افراد دارای طرز فکر رشد معتقدند که هر آنچه می‌خواهند به دست آورند از آن آنهاست،  تا زمانی که برای آن سخت تلاش کنند،  خود را وقف هدفشان نمایند و تا آنجا که می‌توانند تمرین کنند.

از آنجا که طرز فکر  ما تأثیر زیادی در عملکرد مان دارد،  هر دو این طرز فکر‌ها ارزش بررسی دقیق را دارند.

احتمالا این جمله را شنیده باشید “سخت کوشی استعداد را شکست می‌دهد وقتی استعداد با سخت کوش همراه نباشد.” اما افراد با طرز فکر ثابت نگاه دیگری دارند.

در جهان آنها استعداد پادشاه است. و طبیعتاً آنها می‌خواهند همیشه با استعداد به نظر برسند.

کار سخت در خلاصه کتاب طرز فکر

توجه به استعداد در روش‌های استخدام شرکت‌های بزرگ مانند مک کینزی یا گلدمن ساکس مشهود است. آنها بهترین فارغ‌التحصیلان جهان را استخدام می‌کنند و انتظار دارند که عملکردی عالی و فوری از آن‌ها مشاهده کنند.

به جای اینکه در مورد کار جدید به آن‌ها  آموزش دهند،  کارمندان را درون آب می‌اندازند و از نزدیک تحت نظارت قرار می‌دهند تا اشتباهاتشان را پیدا کنند. و هرکسی که بلافاصله کار بزرگی انجام ندهد را اخراج می‌کنند. این موضوع برای هر دو طرف مضر است.

با این روش کارفرمایان نه تنها تعدادی از بهترین افراد از دست می‌دهند،  بلکه تفکر سیاه و سفید آنها باعث ایجاد طرز فکر ثابت در کارمندان خود می‌شوند. متقاضیان از قبل درخواست برای کار این تصور را پیدا کرده اند که همیشه به صورت خوب یا بد مورد قضاوت قرار گرفته اند،  رفتار کارفرمایان آن را به فرض خودتایید کننده تبدیل کرده است.

در نتیجه،  بیشتر کارمندان وقت خود را به جای این که صرف کار مولد کنند، صرف این می‌کنند که احمق به نظر نرسند و مدیرشان همیشه آنها را به عنوان یک فرد شکست خورده نشناسد.

این را با ذهنیت رشد مقایسه کنید، جایی که اگر به بچه‌ها  مسائل ریاضی سختی می‌دهید،  آنها دوست دارند روی آنها کار کنند و مسائل مشابه بیشتری می‌خواهند.

تمایل آنها برای مواجهه با چالش‌های بیشتر و سخت تر لزوماً ناشی از تمایل برای کسب نمرات بهتر نیست،  بلکه از رضایت مندی آنها برای فشار آوردن به خود تا آنجا که می‌توانند نشات می‌گیرد.

آنها از هر فرصتی که پیدا می‌کنند برای آموزش از بهترین‌ها استفاده می‌کنند، همیشه استراتژی‌های جدید را امتحان می‌کنند و مانترا “تمرین کردن باعث عالی شدن”  می‌شود را اتخاذ می‌کنند.

تلاش برای دوری کردن از موقعیت‌های دشوار ویژگی طرز فکر ثابت است. به این دلیل است که در این طرز فکر هرچه بیشتر وقت خود را صرف کار کردن روی یک مسئله کنید، بهانه کمتری برای شکست خوردن خواهید داشت.

اگر کریستوفر ریو،  بازیگر فیلم‌های اصلی سوپرمن، این نوع طرز فکر را در پیش گرفته بود،  احتمالاً خیلی‌زود پس از تصادف ماشینش‌ که منجر به فلج شدن او  از گردن به پایین شده بود،  می‌مرد.

اما او در عوض،  مبارزه فوق العاده ای انجام داد و به یک فرد فعال در تحقیقات نخاع تبدیل شد. توانست دست‌ها،  پاها و حتی بالاتنه خود را حرکت دهد. سرانجام،  حتی توانست بر روی کف استخر راه برود.

همه ما با طرز فکر  رشد به دنیا آمده ایم. نوزادان محدودیت را نمی‌شناسند، آنها می‌خواهند همه چیز و همه کار را یاد بگیرند.

با این حال،  بین سنین ۱ تا ۳ سال می‌توان طرز فکر فرد را تعیین کرد. کودکانی که دارای طرز فکر رشد هستند سعی می‌کنند به کودکان دیگر که گریه می‌کنند کمک کنند،  در حالی که این امر باعث ایجاد مزاحمت و آزار برای کودکان دارای طرز فکر ثابت می‌شود.

به غیر از والدین، ​​معلمان نیز در شکل گیری طرز فکر نقش اساسی دارند. یک معلم بد ممکن است به یک دانش آموز بگوید که هرگز چیزی نخواهد داشت.

اما یک معلم خوب او را تشویق به مطالعه بیشتر و گرفتن نمره بهتر در آزمون بعدی می‌کند.

در آخر،  هرکسی می‌تواند طرز فکر رشد را در خود ایجاد کند.  می توانید خیلی زود طرز فکر رشد پیدا کنید و در مسیر رسیدن به پتانسیل کامل خود قرار بگیرید.

تغییر طرز فکر در خلاصه کتاب طرز فکر

 

بخش‌هایی از متن کتاب طرز فکر

  • “افرادی که دارای ذهنیت رشد هستند،  فقط به دنبال چالش نیستند،  بلکه با آن پیشرفت می‌کنند. هرچه چالش بزرگتر باشد،  کشش آنها بیشتر می‌شود. “
  • “طرز فکر رشد مبتنی بر این باور است که ویژگی‌های اساسی شما مواردی است که می‌توانید با تلاش،  استراتژی و کمک دیگران پرورش دهید. گرچه ممکن است افراد از هر لحاظ – در استعدادها و تمایلات طبیعی اولیه،  علایق یا خلق و خوی – متفاوت باشند،  همه می‌توانند از طریق خواستن و تجربه تغییر کرده و رشد کنند”
  • ” می‌توانید به عقب نگاه کنید و بگویید، ” من می‌توانستم … “، و استعداد‌های به کار نبرده خود را  مانند جایزه ببینید. یا می‌توانید به عقب برگردید و بگویید،  “من همه چیز خود را برای چیزهایی که برای آنها ارزش قائل بودم فدا کردم.” به آنچه می‌خواهید وقتی به عقب نگاه کنید و بگویید فکر کنید. سپس طرز فکر  خود را انتخاب کنید.
  • “… حتی زمانی که فکر می‌کنید در کاری مهارت ندارید،  هنوز هم می‌توانید با تمام وجود با آن درگیر شوید و به آن پایبند باشید. در واقع،  گاهی اوقات شما در چیزی غوطه ور می‌شوید زیرا در آن مهارت ندارید. این یک ویژگی فوق العاده در طرز فکر  رشد است. شما مجبور نیستید از قبل  در کاری که می‌خواهید انجام دهید عالی باشید و از انجام آن لذت  ببرید. “
  • “همیشه کسانی که کار را شروع می‌کنند باهوش ترین فرد نیستند بلکه کسی باهوش ترین فرد است که کار را تمام می‌کند.”
  • ‏ ‏”ما دوست داریم که قهرمانان و الگو های خود را ابرقهرمانانی بدانیم که متفاوت از ما متولد شده ‏اند. دوست نداریم آنها را به عنوان افرادی نسبتاً معمولی تصور کنیم که خود را فوق العاده ‏نموده اند. ” ‏

توصیه های کتاب طرز فکر برای سیستم آموزشی

  • “من فکر می‌کنم خیلی راحت است که معلمی‌بگوید، ” اوه، این کودک با استعداد به دنیا نیامده است،  بنابراین وقت خود را برای او تلف نمی‌کنم. “تعداد زیادی از معلمان کمبود توانایی خود را در پشت این جمله پنهان می‌کنند.”
  • “معلمان عالی استانداردهای بالایی را برای همه دانش آموزان خود تعیین می‌کنند، نه فقط برای دانش آموزانی که هم اکنون نیز به موفقیت رسیده اند.”
  • “فقط به این دلیل که برخی از افراد می‌توانند کاری را با آموزش کم یا بدون آموزش انجام دهند، به این معنی نیست که دیگران نمی‌توانند با آموزش آن را انجام دهند (و حتی گاهی اوقات حتی بهتر هم انجام می‌دهند).”
  • “معلمان بزرگ به رشد عقل و استعداد اعتقاد دارند و شیفته روند یادگیری هستند.”

آموزش در خلاصه کتاب طرز فکر

 

توصیه های کتاب برای والدین

  • “والدین فکر می‌کنند با ستایش از مغز و استعداد کودکان  می‌توانند اعتماد به نفس را مانند هدیه ای دائمی‌به آن‌ها بدهند. اما این روش کار نمی‌کند و در واقع نتیجه عکس دارد. این باعث می‌شود کودکان به محض سخت شدن مسائل یا اشتباه کردن به خود شک کنند. اگر والدین می‌خواهند به فرزندان خود هدیه‌ای بدهند،  بهترین کاری که می‌توانند انجام دهند این است که به فرزندان خود بیاموزند عاشق چالش‌ها باشند،  شیفته اشتباهات شوند،  از تلاش لذت ببرند و به یادگیری ادامه دهند. “
  • “آیا این بدان معناست که  وقتی فرزندانمان سعی می‌کنند کار بزرگی انجام دهند، نمی‌توانیم با اشتیاق آنها را تحستین کنیم؟ آیا باید سعی کنیم جلوی تحسین موفقیت‌هایشان را بگیریم؟ اصلا. این فقط به این معنی است که باید از یک نوع تعریف و تمجید خاص خود داری کنیم  – تعریف‌های که هوش یا استعداد آنها را قضاوت می‌کند. یا تعریف و تمجید که حاکی از آن است که ما به خاطر کار و ذکاوتشان به آنها افتخار می‌کنیم. “
  • “پس از هفت آزمایش بر روی صدها کودک،  ما واضح ترین یافته‌ها را مشاهده کردیم: ستایش هوش کودکان به انگیزه آنها آسیب می‌رساند و در نتیجه عملکرد آنها آسیب می‌بیند.”
  • “یک چیز دیگر در مورد تعریف و تمجید. وقتی به کودکان می‌گوییم،  “وای،  خیلی زود این کار را کردی!” یا “ببین،  هیچ خطایی نکردی!” چه پیامی‌می‌فرستیم؟ به آنها می‌گوییم آنچه تحسین می‌کنیم، سرعت و بی نقصی شان است. سرعت و بی نقص بودن، دشمن یادگیری مسائل دشوار است. “
  • “حتی تست ضریب هوشی برای آزمایش هوش راکد طراحی نشده است. آلفرد بینه،  خالق آن،  این آزمایش را “برای شناسایی کودکانی که از مدارس دولتی پاریس بهره نمی‌برند،  طراحی کرد تا برنامه‌های آموزشی جدیدی برای کمک به  آنها طراحی شود. وی بدون انکار اختلافات فردی در هوش کودکان،  معتقد بود که آموزش و تمرین می‌تواند تغییرات اساسی در هوش ایجاد کند. ”

    والدین در خلاصه کتاب طرز فکر

نقد و  بررسی کتاب طرز فکر 

کارول دوک یک محقق مشهور در زمینه روانشناسی اجتماعی است و بیش از ۳۰ سال است که در حال مطالعه در همین رشته است.

کتاب طرز فکر او به دلیل سبک آکادمیک،  گاهی کسل کننده می‌شود. برای افرادی که عادت به خواندن مقالات علمی‌ندارند،  ممکن است بخش‌ها یی از این کتاب سنگین باشد.

در عین حال،  یکی از مواردی که به این کتاب ارزش فوق العاده ای می‌بخشد، این است که از پس‌زمینه ای علمی‌ دارد.

برخلاف بیشتر کتاب‌های خودیاری،  این کتاب با بیش از ۳۰ سال تحقیق و آزمایش‌های مختلف پشتیبانی می‌شود. به همین دلیل  می‌توان اطمینان داشت که مفاهیمی‌ که در مورد آنها صحبت می‌شود، قابل اعتماد هستند.

حتی اگر چند فصل اول کند و تکراری به نظر برسند،  فصل‌های ۴ تا ۷ با مثال‌های مفیدی پر شده اند. شما یاد خواهید گرفت که چگونه طرز فکر را در زمینه‌های مختلف به کار بگیرید.

این کتاب می‌تواند بر روابط و نگرش شما نسبت به کار،  چالش‌ها و خودتان تأثیر بگذارد. در واقع کتاب طرز فکر می‌تواند به طور مثبتی بر هر جنبه از زندگی فرد تأثیر بگذارد.

این کتاب را به شدت به هر کسی که می‌خواهد به هر طریقی زندگی خود را بهبود بخشد توصیه می‌کنم. کتاب “طرز فکر” چشم شما را به سوی جهانی جدید باز می‌کند.

اگر می خواهید هم اکنون این کتاب را مطالعه نمایید، کافی است بر روی لینک زیر کلیک کنید.

‎خلاصه کتاب طرز فکر

کتاب طرز فکر (۲۰۰۶) تفاوت بین افراد دارای طرز فکر ثابت در برابر افراد دارای طرز فکر رشد را موردبررسی قرار ‌می‌دهد.

‎اکنون بخوانید‎

اما اگر هنوز هم تردید دارید، نظر صاحب نظران در مورد این کتاب را مطالعه نمایید.

 صاحب نظران در مورد کتاب طرز فکر چه گفته اند؟

بیل گیتس این کتاب را این گونه توصیف کرده است:

 “ارزش این کتاب فراتر از دنیای آموزش است. این کتاب به همان اندازه برای افراد دنیای کسب وکار که می‌خواهند استعداد‌ها را  پرورش دهند و همچنین والدینی که می‌خواهند فرزندان خود را تربیت کنند مهم است.”

متیو سید اعتقاد دارد:

“خواندن آن برای هر فردی که رویایی دارد، ضروری  است”

رابرت جی استرنبرگ،  نویسنده کتاب “تدریس برای خرد،  هوش،  خلاقیت و موفقیت” در مورد این کتاب گفته است:

“کتاب خوب کتابی است که به توصیه های آن باور پیدا کنید. کتاب عالی، کتابی است که از توصیه‌های آن پیروی کنید. “طرز فکر ” کتابی است که می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد،  زیرا ایده‌های آن زندگی من را تغییر داده است. ”

کای کاوازاکی،  نویسنده کتاب “هنر شروع ۲.۰” توصیه می کند:

“اگر افراد را مدیریت می‌کنید یا پدر و مادر هستید (که نوعی مدیریت افراد است)،  همه چیز را رها کرده و کتاب طرز فکر  را بخوانید.”

آشنایی با  نویسنده کتاب

 

نویسنده خلاصه کتاب طرز فکر

دکتر کارول دوک، به عنوان یکی از محققان برجسته جهان در زمینه‌های شخصیت شناسی،  روانشناسی اجتماعی و روانشناسی رشد شناخته می‌شود. تحقیقات وی در مورد چرایی موفقیت افراد و چگونگی پرورش موفقیت متمرکز شده است.

وی استاد روانشناسی لوئیس و ویرجینیا ایتون در دانشگاه استنفورد می باشد. همچنین به عنوان عضوی از  آکادمی‌علوم و هنرهای آمریکا و آکادمی‌ ملی علوم انتخاب شده است.  دوک برای تحقیقات خود موفق به کسب ۹ جایزه موفقیت در زندگی شده است.

کتاب دانشگاهی‌اش ” تئوری‌هایی در مورد خویشتن: نقش آنها در انگیزش،  شخصیت و رشد” توسط فدراسیون جهانی آموزش به عنوان کتاب سال انتخاب شده است.

کارول دوک در آستانه برنامه جدید توسعه جهانی در سازمان ملل سخنرانی کرده است و در مورد سیاست‌های آموزشی و اقتصادی به دولت‌ها مشاوره داده است

کارهای وی در نشریاتی مانند نیویورکر،  تایم،  نیویورک تایمز،  واشنگتن پست و بوستون گلوب به نمایش در آمده است. او در برنامه‌های تودی و ۲۰/۲۰ نیز حضور داشته است.

طبیق گفته های کتاب طرز فکر، برای پرورش طرز فکر رشد باید آموزش ببینید. یکی از روش های آموزش دیدن، مطالعه است. با دانلود اپلیکیشن ذهن می توانید به مجموعه ای از برترین کتاب های جهان دست پیدا کنید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید