۱۳ راهکار افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان – چگونه به فرزند نوجوانمان کمک کنیم؟

فهرست مطالب

آموختن و اجرای راهکار های افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان امری مهم برای والدین و اطرافیان آن ها است. دوره نوجوانی لبریز از روز های سردرگمی است. نوجوانان میان هاله ای از ابهامات قرار دارند.

آن ها نه دیگر کودک اند و نه بزرگسال شده اند. از یک طرف نیازمند استقلال طلبی هستند و می خواهند نشان دهند که برای خود شخصیت مستقلی دارند ؛و از طرف دیگر توانایی انجام برخی از کارها را ندارند. همین امر موجب می شود تا اهمیت حفظ اعتماد به نفس در این برهه زمانی مشخص شود.

نوجوانان نیازمند والدینی همراه و هم دل هستند ، نه والدینی که مدام آن ها را کنترل کنند و از آن ها ایراد بگیرند. پس اگر فرزند نوجوانی دارید در کنار او باشید نه در مقابلش و سعی کنید احساسات و رفتار های او را درک نمایید.

نوجوانانی که از والدینشان دور هستند معمولا اعتماد به نفس پایین تری دارند و همین امر سبب می شود تا در دام های مختلف بیوفتند و یا دچار رفتار های خارج از کنترل مثل پرخاشگری و اضطراب شوند. اما نوجوانان دارای اعتماد به نفس بالا معمولا راحت تر این مرحله حساس از زندگی را می گذرانند و کمتر دچار مشکل می شوند.

افزایش اعتماد به نفس نوجوانان۱۳ راهکار افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

۱. به فرزندتان احترام بگذارید

بهتر است ابتدا درک کنید که فرزند شما دیگر کودک نیست. او بزرگ شده است و نیاز دارد شما این را بدانید. پس او را با احترام خطاب کنید ، دیگر با لحن کودکانه با او صحبت نکنید و او را تحقیر نکنید. همین مسئله به شدت به او آرامش می دهد و کمک می کند اعتماد به نفس خود را حفظ کند.

۲.شایستگی های فرزندتان را ببینید

اگر شما به خوبی ها و شایستگی های فرزندتان توجه نشان ندهید او هرگز تشویق به پرورش آن ها نخواهد شد. همانطور که گفته شد نوجوانان ابهامات زیادی دارند. آن ها نمی دانند دقیقا چه کاری درست و چه کاری غلط است ، سوالات بسیاری دارند که اگر شما پاسخ آن ها را ندهید ممکن است شخص دیگری با پاسخ های اشتباه آن ها را قانع کند. پس از رفتار های درست او در مقابل خودش یا دیگران تعریف کنید.

۳.برای او فرصت های گوناگون ایجاد کنید.

همه انسان ها از این که در کاری مهارت داشته باشند لذت می برند. نوجوانان برای تقویت اعتماد به نفسشان به این مهارت بسیار احتیاج دارند. یک راهکار برای افزایش اعتماد به نفس نوجوانان این است که سعی کنید استعداد های آن ها را بشناسید و پرورش دهید.

اگر به ورزش خاصی علاقه دارند و یا از نقاشی خوششان می آید برای آن ها فرصت شکوفا شدن استعدادشان را فراهم کنید. اگر دیدید احساس می کنند در کارشان موفق نیستند ، علاقه ای به آن کار ندارند و دچار سرشکستگی شده اند برای آن ها فرصتی ایجاد کنید تا خود را در زمینه دیگری امتحان کنند.

راهکار های مقابله با افسردگی در نوجوانان

برای رهایی نوجوانتان از گرداب افسردگی این مقاله را مطالعه کنید!

اکنون بخوانید

 

۴.انتقادات خود را با لحن مثبت بیان کنید

ارتباط با فرزندان مخصوصا در سنین نوجوانی کار آسانی نیست. چرا که تفاوت های زیادی میان نسل های مختلف وجود دارد. اگر از فرزندتان رفتاری سر می زند که مورد پسند شما نیست ابتدا سعی کنید مسئله را از دید او نگاه کنید و سپس با لحنی ملایم و دوستانه نشان دهید او را درک می کرده اید و بعد توصیه خود را بیان کنید.

۵.به ارتباطات دوستانه فرزندتان کمک کنید

رابطه دوستی و اعتماد به نفس یک رابطه دو طرفه است که هر کدام به تقویت دیگری کمک می کنند. معمولا افرادی که دوستان صمیمی تری دارند اعتماد به نفس بیشتری هم دارند چرا که می دانند حداقل مورد پذیرش شخص یا اشخاصی هستند. همچنین کسانی که اعتماد به نفس بالاتری دارند بهتر می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و روابط دوستانه سالمی را تجربه کنند.

لذا سعی کنید مهارت های ارتباطی را به فرزندتان بیاموزید و به جای انتخاب دوستان او ، شناختی در او ایجاد کنید که خودش بتواند بهترین دوستان را انتخاب کند.

راهکار افزایش اعتماد به نفس نوجوانان۶.هرگز فرزندتان را با دیگران مقایسه نکنید

برخی از والدین از روی شوخی یا حتی جدی فرزندانشان را با هم سن و سالانشان مقایسه می کنند ، اما بهتر است بدانید که این کار به خصوص در دوران کودکی و نوجوانی به هیچ وجه نباید انجام شود.

مقایسه یعنی تحقیر و تحقیر به معنای نابود کردن اعتماد به نفس فرزندتان است. البته الگو گرفتن با مقایسه کردن متفاوت است. شما می توانید با مثال زدن افراد موفق برای فرزندتان به او انگیزه بدهید. اما این کار باید با لحن ملایم و به صورت درست انجام شود.

۷.روحیه فرزندتان را تقویت کنید

فرزندان ما در سنین نوجوانی بسیار حساس و شکننده می شوند. آنها ممکن است با کوچکترین مسئله ای دچار ناراحتی فراوان شوند. لذا لازم است والدین ارزش هایی را برای فرزندشان مشخص کنند ، در هنگام بروز مسائل آن ها را دلداری دهند ؛ به آن ها بگویند که ارزش سلامتی روحیشان بیشتر از مسئله پیش آمده است و وجود شکست در مسیر موفقیت امری اجتناب ناپذیر می باشد.

همچنین سعی کنید در صدد تقویت اراده فرزندتان گام بردارید و صبر و حوصله داشتن را به او بیاموزید. هیچ گاه ناکامی های او را به او گوشزد نکنید بلکه به او کمک کنید اشتباهاتش را جبران کند.

ویژگی دوست خوب و بد

کدام دوست برای فرزندمان خوب است؟

اکنون بخوانید

 

۸.حامی فرزندتان باشید

یک راهکار افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان این است که به او نشان دهید که همیشه می تواند به شما تکیه کند. اگر او بداند همیشه یک حامی واقعی دارد در مواجهه با مسائل کوچک و بزرگ با قدرت بیشتری خواهد توانست تصمیم بگیرد. او باید بداند که ارزشمند ترین دارایی والدینش است و آن ها به او بسیار اهمیت می دهند.

البته حمایت به معنای حل مشکلات نیست. مثلا اگر فرزند شما با دوستش دچار اختلاف شده است ، لازم نیست شما دخالت کنید بلکه در کنار او باشید و کمک کنید بهترین تصمیم را بگیرد.

۹.زحمات و تلاش های فرزندتان را تشویق کنید

اگر فرزندتان به موفقیتی رسیده است به جای توجه به نتیجه به تلاش هایی که او در آن راستا انجام داده است توجه کنید. حتی اگر زحمات او منجر به موفقیت نشده است باز هم قدردانی و مورد توجه قرار دادن مسیر عاملی موثر در افزایش اعتماد به نفس او است.

۱۰.مهارت حل مسئله را به او بیاموزید

آموزش توانایی استدلال و تصمیم گیری و همچنین مهارت حل مسئله می تواند یک راهکار افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان باشد. زمانی که نوجوان شما با استفاده از توانایی هایش بتواند مشکلی را حل کند خود را باور کرده و برای قدم های بلند تر آمادگی پیدا خواهد کرد.

افزایش اعتماد به نفس نوجوانان۱۱.الگوی خوبی برای فرزندتان باشید

کودکان و نوجوانان معمولا دنبال الگویی برای زندگی خود هستند. در دوران کودکی بهترین الگو والدین هستند. اما نوجوانان سعی میکنند برای انتخاب الگو از دایره خانواده خارج شوند. البته هم چنان هم شخصیت آن ها از شخصیت والدینشان منعکس می شوند. اگر پدر و مادر قوی و با اعتماد به نفس باشند ، این ویژگی در فرزندان هم نهادینه می شود و عوامل بیرونی نمی توانند در آن تاثیر گذار باشند.

۱۲.میان آزادی دادن به فرزندتان و کنترل او تعادل ایجاد کنید

یک راهکار افزایش اعتماد به نفس نوجوانان این است که به آن ها اجازه دهید بعضی از کار ها را به اختیار خود انجام دهند حتی با وجود این که می دانید کار درستی نیست. این مسئله باعث می شود آن ها از اشتباهشان درس بگیرند و نتیجه همیشه در ذهنشان ماندگار شود. وجود آزادی برای نوجوانان تا جایی که برای آن ها خطر آفرین نباشد لازم است.

برخی از والدین گمان میکنند محافظت از فرزندشان به معنای کنترل کامل او است. اما با این کار همیشه آن ها را به خود متکی می کنند و توانایی تصمیم گیری را از فرزندشان میگیرند. در مقابل آزادی هم نباید در حدی باشد که موجب آسیب های جبران نا پذیر شود. پس بهتر است تعادل درستی برقرار کنید که نه شخصیت فرزندتان خرد شود و نه دچار آسیب گردد.

۱۳.توانایی نه گفتن ، محافظی برای فرزند شما است

به فرزند خود نه گفتن را بیاموزید تا خیالتان از بابت امنیت او راحت باشد. کسی که بتواند مقابل نا ملایمات و افراد سودجو بایستد به خود باوری خواهد رسید و در مراحل بعدی زندگی هم از تجارب پیشین خود الهام خواهد جست.رتهکار افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به تاثیر اعتماد به نفس در سلامت جسمی و روحی افراد پرداخته و ۱۳ راهکار افزایش اعتماد به نفس نوجوانان را برای شما بر شماریم. به کار بردن این راهکار ها علاوه بر تقویت اعتماد به نفس فرزند شما توانایی های ارتباطی و مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری را در او افزایش خواهد داد. اعتماد به نفس را می توان پیش نیاز هر موفقیتی دانست. افرادی که به خود باور دارند در تمامی مراحل زندگی خود با استواری و قدرت گام بر می دارند و پشتکار بیشتری دارند .

اپلیکیشن کتاب صوتی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید