طرز فکر کارآفرینانه چگونه می‌تواند به موفقیت شغلی تان کمک کند؟

طرز فکر کارآفرینانه

فهرست مطالب

طرز فکر، همه‌چیز زندگی را تعیین می‌کند. وقتی نوبت به چگونگی برخورد با چالش‌ها و فرصت‌ها می‌رسد، نحوه فکر کردن تعیین‌کننده جهانی است که با آن روبرو می‌شویم. چه کارمند باشید و چه کسب‌وکار خود را اداره کنید، داشتن طرز فکر کارآفرینانه می‌تواند به شما در رسیدن به موفقیت کمک کند.

تفکر کارآفرینانه به چه معنی است؟

تفکر کارآفرینانه به معنای توانایی دیدن موضوعات به شکلی متفاوت از بقیه جهان است؛ اما لزوماً یک ویژگی ذاتی نیست و به‌راحتی قابل ایجاد یا بهبود است.

کارآفرینان خطرات را به‌عنوان تهدید نمی‌بینند، بلکه آن‌ها را فرصتی برای رشد می‌دانند. آن‌ها درزمینهٔ کاری خود پیشگامانی هستند که سعی می‌کنند از فرصت‌های شناسایی‌شده استفاده کنند.

کارآفرینان از ریسک کردن نمی‌ترسند بلکه از آن تغذیه می‌کنند.

تفکر کارآفرینانه به معنی در آغوش گرفتن چالش‌ها است.

داشتن تفکر کارآفرینانه و استفاده بهینه از آن نه‌تنها برای صاحبان کسب‌وکار مهم است، بلکه برای هرکسی که به دنبال موفقیت شغلی است اهمیت زیادی دارد. افرادی که این مهارت را کسب می‌کنند، در محیط کار خود متمایز عمل می‌کنند، زیرا خلاقانه فکر می‌کنند و کار خود را به شکل منحصربه‌فردی انجام می‌دهند.

تفکر کار آفرینانه درواقع بیشتر یک حالت ذهنی است که چشمانتان را برای دیدن فرصت‌های جدید باز می‌کند و کمک می‌کند رشد کنید.

طرز فکر کارآفرینانه در رویارویی با چالش ها

 

طرز فکر کارآفرینانه چگونه به موفق شدنتان کمک می‌کند

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شوند داشتن طرز فکر کارآفرینانه اهمیت پیدا ‌کند. به‌عنوان‌مثال، ایجاد این طرز فکر می‌تواند به کاهش شک، ترس و اضطراب کمک کند. همچنین می‌تواند موجب حرکت، تمرکز و رشدتان شود.

به‌طور خلاصه، داشتن طرز فکر کارآفرینانه می‌تواند پایه و اساس موفقیت در زندگی شغلی و حتی زندگی فردی‌تان شود.

برای مطالعه بیشتر: کارآفرینی چیست؟ چگونه به کارآفرینی موفق تبدیل شویم؟

تفکر کارآفرینانه به شما در زمینه های دیگر زندگی نیز کمک می‌کند

تمایل به ریسک‌پذیری و قبول شکست، مهارت منحصربه‌فردی است که فقط به دنیای کسب‌وکار مربوط نیست. به کار گرفتن تفکر کارآفرینی در زندگی روزمره به شما کمک می‌کند تا اهمیت شکست و عدم پذیرش، توسط دیگران در زندگی‌تان را به حداقل برسانید.

همچنین به شما کمک می‌کند حتی در شرایط دشوار نیز به جلو حرکت کنید. علاوه بر این، می‌توانید با از قبل برنامه‌ریزی کردن و پیش‌بینی مشکلات احتمالی، زندگی منظم‌تری داشته باشید و استرس کمتری را تجربه کنید.

داشتن ذهنیت کارآفرینانه باعث تقویت خلاقیت می‌شود

اگر مشکلی پیش بیاید، ممکن است روش‌هایی بیش از یک روش ثابت برای رفع آن وجود داشته باشد. همیشه نباید به ساده‌ترین یا مطمئن‌ترین روش آن را حل کنید.

تفکر انتقادی رمز موفقیت در کسب‌وکار است. تمایل به یافتن راه‌حل‌های خلاقانه حتی اگر به معنای کار بیشتر باشد، در طولانی‌مدت به شما کمک زیادی می‌کند.

تفکر کارآفرینی به شما کمک می‌کند در کارتان از دیگران پیشی بگیرید.

این طرز فکر به شما کمک می‌کند تا از عهده رقابت روزافزون محیط‌های کاری بربیایید و به رتبه‌های بالا صعود کنید. توانایی شما در شناسایی سریع‌تر مشکل و ارائه به‌موقع راه‌حل، شما را به بهترین فرد در چشم کارفرما تبدیل می‌کند.

پیشی گرفتن با تفکر کارآفرینی

با طرز فکر کارآفرینانه انعطاف‌پذیری بیشتری پیدا می‌کنید

تفکر کارآفرینی می‌تواند با انعطاف‌پذیری که به شما می‌دهد نگرش شما نسبت به سازمان و همچنین خودتان را تغییر دهد. این طرز فکر شما را قادر می‌سازد تا با شرایط متغیر مانند تغییرات در فضای رقابتی، پویایی بازار و روندهای تغییر تقاضای مصرف‌کننده، سازگار شوید. زمان کمتری برای مقاومت در برابر تغییر اتلاف می‌کنید و با سرعت بیشتری در کارتان رشد می‌کنید.

بزرگ‌ترین قاتل طرز فکر کارآفرینانه، شکست، شرایط بد اقتصادی یا ایده‌های بد نیست؛ بلکه تردید داشتن است – شک داشتن به خودتان، محیط اطراف و توانایی‌هایتان

با تمرین کردن، مثل یک کارآفرین فکر کنید

نمی‌توانید یک شبه طرز فکر کارآفرینانه را در خود ایجاد کنید.

اما با شناختن برخی از ویژگی‌های کلیدی طرز فکر کارآفرینانه، می‌توانید رفتار خود را بررسی کرده و یاد بگیرید چگونه مانند یک کارآفرین فکر کنید.

اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه طرز فکر کارآفرینی داشته باشید، باید بدانید که کارآفرینان موفق چگونه فکر می‌کنند.

در ادامه ویژگی‌های طرز فکر کارآفرینانه را بررسی می‌کنیم، با تمرین کردن این ویژگی‌ها می‌توانید به‌مرورزمان این طرز فکر را در خود ایجاد کنید.

طرز فکر کارآفرینانه

 مستقل باشید

کارآفرینان از جامعه پیروی نمی‌کنند یا به دنبال دستور دیگران برای انجام کاری نیستند. در عوض، آن‌ها به افکار درونی خود گوش می‌دهند و مسیر خود را می‌سازند.

مسئولیت زندگی‌تان را بپذیرید

کارآفرینان دیگران را به خاطر وضعیت زندگی خود سرزنش نمی‌کنند. با قبول مسئولیت زندگی‌تان، خود را برای بهبود شرایط توانمند کنید.

مهم نیست در چه شرایطی قرار دارید. حتی اگر چیزی تقصیر شما نیست، با بر عهده گرفتن مسئولیتش، قادر به بهبود آن هستید.

طرز فکر کارآفرینانه و مسئولیت پذیری

نگرش مثبت داشته باشید

داشتن نگرش مثبت به این معنا نیست که همیشه همه‌چیز آرام و خوشایند خواهد بود و هیچ مشکلی وجود ندارد؛ اما تضمین می‌کند که هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی حرکت شما را بگیرد. به خود بگویید که می‌توانید موفق شوید و ادامه دهید.

هدف‌گرا باشید

تفکر کارآفرینی هدف مدار است. به‌عبارت‌دیگر، کارآفرینان موفق آرزو و رؤیا ندارند؛ بلکه آن‌ها اهداف و برنامه‌هایی دارند.

درحالی‌که کارهای کوچک انجام می‌دهید به برنامه بلندمدتتان بیندیشید تا همه‌کاره‌ای کوچک در مسیر درست پیش روند.

رشد محور باشید

ذهنیت کارآفرین رشد محور است.کارآفرینان معتقدند که می‌توانند رشد کنند، چیزهای جدیدی بیاموزند و مهارت‌های جدیدی پیدا کنند. آن‌ها معتقدند با تلاش مداوم می‌توانند خود را به شکل هرکسی که می‌خواهند درآورند.

رشد کردن مسیر است، مقصد نیست

برای آشنایی بیشتر با این رویکرد می‌توانید کتاب طرز فکر را مطالعه کنید.

‎کتاب طرز فکر‎

طرز فکر ما نحوه برخوردمان با شرایط سخت و موانع را تعیین ‌می‌کند

‎اکنون بخوانید‎

 

به دنبال بازخورد گرفتن باشید

کارآفرینان می‌خواهند موفق شوند و می‌دانند که یادگیری از بازخورد، به این روند سرعت می‌بخشد. به‌طور خلاصه، به دنبال تصدیق و تعریف دیگران نباشید بلکه به دنبال بازخورد آن‌ها باشید.

طرز فکر کارآفرینانه و بازخورد

تفکر روبه‌جلو داشته باشید

اگر می‌خواهید تفکر یک کارآفرین را داشته باشید، باید یاد بگیرید بلندمدت فکر کنید.

کارآفرینان موفق می‌دانند که دستیابی به اهداف بزرگ مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد. هدف خود را تعیین کنید و از انتها به ابتدا شروع به برنامه‌ریزی کنید.

خودتان را همان‌گونه که هستید، بپذیرید.

بسیاری از مردم با پذیرفتن خود مشکل‌دارند. وقتی چیزی راجع به خودتان را دوست ندارید، آسان‌ترین راه بی‌ارزش دانستن خودتان و بعد متنفر شدن از خودتان است.

کارآفرینان موفق خود را همان‌گونه که هستند، با تمام کاستی‌ها و ضعف‌هایشان می‌پذیرند. آن‌ها می‌دانند در حال گذار هستند و در تلاش‌اند تا به شخصی که می‌خواهند، تبدیل شوند.

پنهان کردن نقاط ضعف به معنی آن است که هرگز بر آن‌ها غلبه نخواهید کرد.

شکست را برای خود دوباره تعریف کنید

هنگامی ‌یاد می‌گیرید مانند یک کارآفرین فکر کنید که نسبت به سایر افراد، دیدگاه متفاوتی نسبت به شکست داشته باشید.

شکست در کار به این معنی نیست که بازنده هستید، فقط آن چیزی که انتظار داشتید اتفاق ‏نیفتاده و باید دوباره امتحان کنید.‏

‏شکست را به‌عنوان خط شروع و بخشی از فرآیند در مسیر موفقیت در نظر بگیرید.‏

شجاعت به خرج دهید

شروع یک کسب‌وکار آسان نیست؛ اما این بدان معنی نیست که کارآفرینان نمی‌ترسند. کافی است به خودباور داشته باشید ابتکار عمل را در دست بگیرید، به دیگران اعتماد کنید و برای آنچه برایتان ارزشمند است، بجنگید.

خواندن داستان موفقیت ها و شکست های  سایر کارآفرینان می تواند شجاعت لازم را به شما بدهد. کتاب زیر در این مورد می تواند به شما کمک کند.

بنیان‌گذاران در مقام عمل‎

‎‎نگاهی روشنگرانه به وقایع روز های نخستین شکل گیری بیش از ۳۰ استارت-آپ تأثیرگذار ‎

‎اکنون بخوانید‎

 

به دنبال حل مشکلات باشید

جوهره هر کسب‌وکاری حل مشکل است. به‌عنوان‌مثال، لوله‌کش‌ها لوله‌های خراب را درست می‌کنند و خودروسازان به مردم کمک می‌کنند تا رفت‌وآمد کنند.

کارآفرینان به دنبال مشکلات هستند و سعی می‌کنند راه‌حل‌هایی برای آن‌ها پیدا کنند.

طرز فکر کارآفرینانه در حل مشکل

روحیه همکاری داشته باشید

کسب‌وکارهای بزرگ نیاز به کار گروهی دارند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید مانند یک کارآفرین فکر کنید، به‌جای “من ” به عبارات “ما ” فکر کنید.

کارآفرینان موفق به‌طور همکارانه فکر می‌کنند و برای کسب مهارت‌های رهبری تمرین می‌کنند.

تمرکز خود را از دست ندهید

کارآفرینان موفق در رسیدن به اهداف خود متمرکز هستند، هرگز تعلل نمی‌کنند و همیشه مهم‌ترین کارها را در اولویت قرار می‌دهند.

قاطعانه تصمیم بگیرید.

کارآفرینان باید هرروز با مشکلات زیادی روبرو شوند و تصمیمات زیادی بگیرند، غالباً این تصمیمات بدون اطلاعات کافی گرفته می‌شوند.

کارآفرینان موفق تصمیم می‌گیرند و سپس به کار خود بازمی‌گردند. آن‌ها می‌دانند که همیشه می‌توانید یک اقدام بد را تصحیح کرد.

اگر می خواهید بدانید طرز فکر کارآفرینانه در ایران چه جایگاهی دارد مقاله زیر را مطالعه نمایید.

‎جایگاه تفکر کارآفرینانه در کسب و کار ایران‎

‎آشنایی بیشتر با تفکر کارآفرینانه و جایگاه آن در ایران‎

‎اکنون بخوانید‎

 

طرز فکر کارآفرینانه در سازمان‌ها

ممکن است فکر کنید که داشتن چشم‌انداز کارآفرینی  با کار کردن در یک شرکت بزرگ ‏ متضاد است، اما دیگر چنین نیست.‏

برای پیشرفت مداوم، شرکت‌ها به طرز فکر کارآفرینانه در تمام سطوح سازمانی خود نیاز دارند.

در دنیای امروز شرکت‌ها در هر اندازه ای که باشند ارزش “کارآفرینان سازمانی ” را می‌شناسند، یعنی افرادی که برای انجام کارها به شکلی متفاوت اشتیاق دارند و استعداد ارائه ایده‌های جدید را دارند و می‌توان از نوآوری‌های شان در کسب‌وکار استفاده کرد.

تفکر کارآفرینانه متعلق به کارمندان برجسته است، چراکه آن‌ها زودتر مشکلات را تشخیص می‌دهند و برای آن‌ها راه‌حل ارائه می‌کنند.

طرز فکر کارآفرینانه در سازمان

پرورش فرهنگی که طرز فکر کارآفرینانه را در شرکت‌ها تشویق کند و برای آن ارزش قائل باشد، می‌تواند به یک مزیت رقابتی در محیط‌های کاری سریع، پیچیده و همیشه در حال تغییر امروزی تبدیل شود.

تشویق افراد برای فکر کردن مانند یک کارآفرین و نه صرفا یک کارمند شاید یکی از هوشمندانه‌ترین اقداماتی باشد که می‌توانید انجام دهید.

روش‌های ایجاد تفکر کارآفرینانه در سازمان

هیچ جادویی وجود ندارد که بتواند یک سازمان را یک شبه نوآورتر کند، اما کارهایی وجود دارند که مدیران می‌توانند برای تشویق تفکر کارآفرینی در تیم‌های خود انجام دهند.

برای این که بتوانید طرز فکر کارآفرینانه را در سازمان خود ایجاد کنید، باید محیطی را بوجود آورید که کارمندان احساس کنند برای کارآفرینی ارزش قائل هستید. برای ایجاد چنین محیطی می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهند:

یک محیط خوب پایه و اساس موفقیت است، بنابراین دستیابی به چنین محیطی بسیار مهم است.‏

کارمندان را تشویق کنید ایده‌های جدیدی ارائه دهند.

افراد کمی یک شرکت را بهتر از کارمندانش می‌شناسند، بنابراین ایده‌های آن‌ها متناسب تر از هر شخص دیگری است.

در شرکت‌های کوچک و بزرگ، بسیاری از کارمندان از ترس واکنش منفی از ابراز عقاید، خودداری می کنند. تشویق افراد برای به اشتراک گذاشتن ایده‌هایشان می‌تواند تغییرات مثبتی در شرکت ایجاد کند.

به افراد اجازه دهید تا فرآیندهای جدید و بهتری را برای هر نقشی که در سازمان ایفا می‌کنند بیابند و با یکدیگر مشورت کنند. ایده‌ها زمانی می‌توانند رشد کنند که با ایده‌های دیگر آمیخته شوند و به شکل جدیدی درآیند.

اگر می خواهید بدانید چرا مشارکت افراد و ایده پردازی دارای اهمیت است، کتاب زیر را مطالعه نمایید.

‎ کتاب خرد جمعی‎

‎چرا راه حل هایی که افراد به‌صورت جمعی برای حل مشکلات ارائه می کنند، بهتر از راه حلی است که یک شخص

به‌تنهایی می تواند پیشنهاد کند.

اکنون بخوانید‎

 

فرصت شبکه سازی را برای کارمندان تان فراهم کنید.

اگر یک سلاح مخفی وجود دارد که کارآفرینان موفق در آستین خود دارند، مهارت شگفت انگیز شبکه سازی است. رفتن به مکان‌های مختلف و ملاقات با افراد مشغول در صنعت، نه‌تنها یک روش عالی برای ایجاد روابط حرفه ای پایدار است، بلکه زمینه‌ای خارق العاده برای پرورش ایده‌های تازه می‌باشد.

تشویق کارمندان برای حضور در رویدادهای مختلف به آن‌ها امکان شبکه سازی می‌دهد تا از همتایان خود در صنعت بیاموزند، مهارت‌های خود را توسعه دهند و از آن‌ها الهام بگیرند.

کارمندان را تشویق کنید تا هنجار‌های موجود را به چالش بکشند.

هیچ کارآفرین موفقی با پیروی از وضعیت موجود به‌جایی که در آن قرار دارد، نرسیده است. کارآفرینان همیشه به دنبال آن هستند که بفهمند چه کاری می‌تواند بهتر انجام شود و شجاعت لازم برای پیشبرد این ایده را دارند.

وقتی تیم خود را تشویق می‌کنید که روندهای معمول را به چالش بکشند، روش‌های کارآمدتر و موثرتری برای انجام فعالیت‌های شرکتتان به وجود می‌آید. نوآوری موجب ایجاد موفقیت می‌شود، اما این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه اجازه دهید کارمندانتان خارج از چارچوب فکر کنند.

طرز فکر کارآفرینانه در سازمان

بر روی مشتری متمرکز شوید

مهم نیست که کارمندان چه شغلی دارند، چه وظیفه ای انجام می دهند، باید به آن ها بفهمانید که شرکت روی مشتری متمرکز شده است. به آن‌ها یادآوری کنید که شغل همه به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، بر مشتری تأثیر می‌گذارد.

ارائه خدمات به مشتری و کسب رضایت مشتری را در سراسر شرکت به یک اصل تبدیل کنید.

یک محیط ایمن از نظر روانی ‏ ایجاد کنید.

ترس از تلافی کردن و ترس از ریسک کردن و اشتباه کردن، نقطه مقابل ذهنیت کارآفرینی است.

با ایجاد احساس امنیت در افراد برای انجام ریسک‌های حساب شده، می‌توانید به کاهش این ترس‌ها کمک کنید. وقتی اشتباهی رخ داد، از فرصت استفاده کرده و آن را به درسی برای یادگیری همه تبدیل کنید.

مراقب باشید افراد به دلیل اشتباه کردن احساس خجالت و ناامنی نکنند. این ممکن است مانع از ارائه ایده‌های جدید توسط آن‌ها شود و ممکن است تلاش‌های شما برای ارتقا طرز فکر کارآفرینی در شرکت را خراب کند.

مدیریت کلان نگر (Macro management) را در پیش بگیرید

مدیریت کلان نگر یا “مدیریت از راه دور ” نه‌تنها برای تقویت تفکر رهبری بسیار مهم است، بلکه نقش مهمی ‌در کمک به پرورش خلاقیت در تیم تان دارد.

افراد باید احساس مالکیت داشته باشند تا به خود اجازه دهند چیزهایی را که قبلاً امتحان نشده، مورد آزمایش قرار دهند و از ایده‌های نابشان برای ارائه راه‌حل‌های عملی استفاده کنند.

برای دستیابی به این هدف، باید به ابتکارات جدید اجازه داده شود که به‌طور مستقل از روش معمول کسب‌وکار، پیاده سازی شوند. زیرا ممکن است برای موفقیت به مجموعه اقدامات جدیدی نیاز داشته باشند.

طرز فکر کارآفرینانه و مدیریت کل نگر

کارآفرینان درون سازمانی را پیدا و تشویق کنید.

به شکارچی استعداد‌های کارآفرینی در شرکت تان تبدیل شوید. سعی کنید همه مدیران را نیز به انجام این کار تشویق کنید.

اگر افرادی را می‌بینید که روحیه کارآفرینی از خود نشان می‌دهند، به آن ها توجه کنید. می‌توانید این کار را با راهنمایی کردن آن ها، کمک به آن ها برای باز کردن پتانسیل خلاقیتشان و اجازه دادن به آن‌ها برای ارائه هر گونه ایده ای برای پیشرفت شرکت و تشویق کردن آن ها انجام دهید.

این افراد می‌توانند برای دیگران به الگو تبدیل شوند و ممکن است الهام بخش همکارانشان شوند.

افرادی را که تمایل به کارآفرینی از خود نشان می‌دهند، استخدام کنید.

دفعه بعدی که خواستید افراد جدیدی استخدام کنید، به دنبال افرادی بگردید که متناسب با طرز فکر کارآفرینی باشند؛ یعنی به دنبال افراد مثبت نگر باشید، کسانی که خودکار و مبتکر هستند و در کار از خود پشتکار و کنشگری نشان می دهند.

اگر به دنبال راه هایی برای پیشرفت هر روزه کسب و کار خود هستید، می توانید از اپلیکیشن ذهن کمک بگیرید.

اپلیکیشن ذهن دانلود

سخن آخر

کارآفرینی نه یک شغل، بلکه یک شیوه تفکر برای غلبه بر چالش‌ها و فرصت‌هاست. این طرز تفکر می‌تواند در همه ابعاد زندگی، چه در شغلتان و چه در روابط شخصیتان به شما کمک کند. تفکر کارآفرینی چیزی نیست که به‌طور ذاتی در افراد وجود داشته باشد. بلکه باید آن را با تمرین کردن ایجاد نمود.

بحران‌های مالی ثابت کردند که حتی بزرگ‌ترین شرکت‌ها نیز از شکست در امان نیستند، درحالی‌که موفقیت اخیر استارت آپ ها ارزش کارآفرینی را نشان داده است. هوشمندانه‌ترین کاری که شرکت‌ها برای ایجاد نوآوری و رشدشان می‌توانند انجام دهند، پرورش فرهنگ کارآفرینی در بین کارمندانشان است.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید