۱۱ راهکار ترک سیگار که نیکوتین را به زانو درمی آورد

یک فرد دودآلوده برای تأکید بر پیداکردن راهکار ترک سیگار

فهرست مطالب

تابه‌حال با چند نفر از سیگاری‌های دور و اطرافتان بحثتان شده و احتمالاً کار به جاهای باریک (قهر و قطع رابطه) کشیده است؟! شاید حتی در همین کشمکش‌های تمام ناشدنی، خود عزیزان سیگاری ما هم ندانند چقدر تنباکو سلامت جسم و روح آن‌ها را هدف قرار داده و ازاین‌رو شاید مخفیانه و حتی به‌زحمت در تلاش برای پیدا کردن راهکار ترک سیگار هستند.

کنار گذاشتن سیگار موضوع چالش‌برانگیزی است مخصوصاً در چند دهه اخیر که بسیاری از نوجوانان به‌راحتی اهل نیکوتین می‌شوند و عجیب اینجاست که حتی هزینه سرسام‌آوری که این مخدر می‌تراشد هم دلیل کافی برای کم کردن فاصله با آن نیست.

سرطان، بیماری‌های قلبی، سکته و مشکلات تنفسی و ریوی ازجمله موقعیت‌هایی است که سیگار باعث آن‌هاست و مصرف آن به‌راحتی میانگین ۱۰ مرگ‌ومیر زودتر از غیر سیگاری‌ها به جا می‌گذارد؛ این آمار از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا CDC  به دست آمده است.

مطالعات انجام‌شده در سازمان جهانی بهداشت WHO در سال ۲۰۲۰ نشان داد که افراد سیگاری مبتلابه کووید-۱۹ بیش از افراد سالم غیر سیگاری در معرض از دست دادن جانشان قرار دارند. این خطر مرگ آلود را هم که نادیده بگیریم، تقریباً ۱۴% بزرگ‌سالان در قاره آمریکا یک روتین خطرناک سیگار کشیدن در زندگی روزانه‌شان دارند.

۱۱ راهکار ترک سیگار کدام است؟

دیگر برای همه روشن است که نیکوتین آن‌قدر می‌تواند اثر روانی قدرتمندی بر ذهن داشته باشد که آن را از جمله مخدرهای عادتی می‌دانند که ترک آن موجب مرض است! راهی برای فرار از میان دستان دودآلود نیکوتین سراغ دارید؟

گروهی ازجمله خود سیگاری‌ها معتقدند که با یک تصمیم شلاقی و آنی می‌توان بیماری اعتیاد به سیگار را به‌عنوان راهکار ترک سیگار در نظر گرفت. درحالی‌که جمع دیگری با تکیه‌بر پژوهش‌های انجام‌شده بر این باور هستند که این روتین بی‌فایده را می‌توان از حالت عادت درآورد و به‌تدریج همان خانم یا آقای سالم گذشته شد.

وارنیکلین Varenicline

قرص وارنیکلین و راهکار ترک سیگار

بسیاری از پزشکان در نسخه تجویزی خودشان این دارو را به‌عنوان داروی ترک سیگار می‌نویسند. وارنیکلین خاصیت فعال‌سازی دپامین را در مغز دارد و معروف است به هورمون حال خوب. وقتی فرد اولین کام را از سیگار می‌گیرد هم همین هورمون ترشح می‌شود که البته درصد بیشتری از حالت عادی دارد. جالب اینجاست که این حال خوب دوام چندانی ندارد. پس باید به سراغ نخ دوم رفت!

البته که با شروع تلاش برای ترک سیگار، فرد مبتلا تجربه آمیخته‌ای از اضطراب و افسردگی دارد. وارنیکلین اینجا وارد میدان می‌شود و راه‌های ارتباطی نیکوتین به مغز را می‌بندد که درنتیجه باعث کاهش میل به کشیدن و اثرات ترک عادت سیگار کشیدن می‌شود.

♦ شاید برایتان جالب باشد ♦

دستورالعمل جدید انجمن ترودو آمریکا (انجمن قفسه سینه و بیماری‌های تنفسی) در سال ۲۰۲۰ پیشنهاد مصرف این دارو به مدت دستکم دوازده هفته به‌عنوان خط اول درمان بوده است. در نسخه تجویزی همراه با وارنیکلین، داروهای ضدافسردگی یا چسب نیکوتین را هم می‌نویسند تا از بدخلقی فرد جلوگیری کند.

بهترین حالت تأثیرگذاری وارنیکلین استفاده هم‌زمان از چسب‌های نیکوتین، سیگارهای برقی و سایر داروها است. البته استفاده از چسب نیکوتین بیشتر توصیه می‌شود.

درمان با جایگزین نیکوتین

نیکوتین ذهن فرد سیگاری را وابسته می‌کند. پر بی‌راه نیست که افراد برای ترک آن نشانه‌های ناخوشایندی را تجربه می‌کنند. روش NRT مخفف عبارت Nicotine replacement therapy یا درمان با جایگزین نیکوتین سطح پایینی از نیکوتین را بدون سایر مواد شیمیایی سمی موجود در تنباکوی سیگار وارد بدن می‌کند.

دلیل اینکه ازجمله بهترین راهکار ترک سیگار به‌حساب می‌آید، تأثیر در کاهش بعضی نشانه‌های ترک نیکوتین است که این نشان‌ها را در ادامه می‌خوانید:

  • تشدید میل به مصرف
  • حالت تهوع
  • مورمور شدن دست‌ها و پاها
  • بی‌خوابی insomnia
  • نوسان خلقی
  • کاهش سطح تمرکز

اما ازجمله بهترین گزینه‌های جایگزین نیکوتین می‌توان به آدامس، چسب نیکوتین، اسپری استنشاقی و قرص مکیدنی اشاره کرد.

** نکته: چسب نیکوتین با رهاسازی مقدار مشخصی از این ماده به بدن، مسیر ترک سیگار را ساده‌تر می‌کند و فرد مبتلا می‌تواند انواع مختلفی از آن را از داروخانه‌های کشور و بدون نیاز به تجویز پزشک تهیه کند. بعد از چند هفته استفاده، مقدار نیکوتین به‌تدریج و با انتخاب چسب‌های کم ـ نیکوتین کاهش پیدا می‌کند. درنهایت فرد احساس می‌کند که دیگر نیازی به نیکوتین ندارد.

اگر در مورد مصرف این چسب نیاز به اطلاعات و روتین دقیق‌تری دارید پزشک به شما این حق انتخاب را می‌دهد که:

  • به‌صورت مداوم و ۲۴ ساعته از چسب استفاده کنید.
  • شب و هنگام خواب چسب را بردارید.

راهکارهای ترک سیگار ؛ دارو، مشاوره، جویدن آدامس و روش‌های دیگر ترک سیگار

دلایلی که می‌خواهید سیگار را ترک کنید و در مقابل ولع مصرف دخانیات مقاومت کنید را بنویسید.

اکنون بخوانید

 

جایگزین‌های دیگر اثر فوری دارند درحالی‌که چندان طولانی نیست. اگر می‌خواهید میل شدیدتان به سیگار را خاموش کنید این مواد مناسب هستند. اما چسب با رهاسازی مقدار مشخص روزانه، این میل را به‌تدریج در شما می‌کشد.

باپروپین  Bupropion

این دارو از دیگر گزینه‌هایی است که با تأثیر ضدافسردگی، تلاش فرد سیگاری را بی‌نتیجه نمی‌گذارد. باپروپین هم مثل همتای قبلی خودش وارنیکلین باعث جبران کمبود دپامین مربوط به اثرات کنار گذاشتن نیکوتین می‌شود. درنتیجه بدخلقی فرد را کم می‌کند و در سختی‌های افت تمرکز، همراه اوست.

** مهم: شاید باپروپین ارزان‌تر باشد ولی طبق آزمایش‌های انجام‌شده که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، وارنیکلین تأثیر بیشتری در مقایسه با آن دارد.

سیگار برقی  E-cigarettes

وسیله‌ای برقی که امکان استنشاق نیکوتین را بدون مواد سمی دیگر تنباکو مثل تار و مونوکسید کربن فراهم می‌کند. در برخی مقالات به کنار گذاشته شدن سیگار با استفاده از این وسیله برقی اشاره شده است. چراکه به‌تدریج میزان نیکوتین مایع موجود در سیگار را به روشی مشابه درمان با جایگزینی نیکوتین کم می‌کند.

سیگار برقی کیت وینسلت که راهکار ترک سیگار برای او است.
شخصیت اصلی مینی سریال mare of easttown مدام سیگار برقی میکشد تا فشارهای ناشی از مشکلات گذشته و شغلش را تعدیل کند.

اگرچه این روش ازجمله انواع راهکار ترک سیگار به‌حساب می‌آید ولی خطرات و اثرات جانبی هم با خود به همراه دارد. وجود این خطرات باعث شده است تا پزشک وارنیکلین یا سایر درمان‌های جایگزینی را به‌جای سیگار برقی تجویز کند.

رفتاردرمانی شناختی

کمک به افراد برای تغییر عادات غیرمفید، هدف رفتاردرمانی شناختی یا CBT است. بنابر پژوهشی که در سال ۲۰۰۸ با شرکت ۳۰۴ بزرگ‌سال سیگاری و طی بیست هفته درمان انجام شد، این رویکرد کمک بزرگی برای تشویق فرد به ترک بلندمدت شناخته شد.

همچنین در سال ۲۰۱۶ تیمی از پژوهشگران شروع به یک آزمایش بالینی کردند تا طی آن متوجه شوند چطور تداخلات درمانی CBT  روی افراد رده سنی هجده که دستکم روزی هشت نخ سیگار می‌کشند و می‌خواهند این عادت را ترک کنند، اثر می‌گذارد.

مشاهدات این تیم باعث شد آن‌ها انتظار تأثیر روش درمانی ترک مبتنی بر رفتاردرمانی شناختی با بخش‌هایی از فعال‌سازی رفتاری SCBSCT-BA  را داشته باشند که باعث کاهش میل به پرهیز از نیکوتین، کاهش خطر بازگشت دوباره به سیگار و مدیریت تغییرات خلقی در زمان کنار گذاشتن در فرد می‌شود.

سال ۲۰۱۹ سال انتشار گزارشی از اثرات کوتاه و بلندمدت این روش درمانی بود. شرکت‌کنندگانی که در این دوره درمانی دوام آوردند نمره افسردگی پایین‌تری بعد از ترک سیگار داشتند و احتمال کنار گذاشتن آن بعد از سه، شش یا دوازده ماه بیشتر بود.

هیپنوتیزم درمانی و طب سوزنی

بنا بر مطالعات انجام‌شده در مرکز ملی سلامت همگانی NCCIH در آمریکا، اگرچه این دو روش کاملاً به‌عنوان راهکار ترک سیگار تأیید نشده‌اند و تحقیقات اندکی در این مورد وجود دارد ولی برخی از دوستان سیگاری ما هستند که با انتخاب هیپنوتیزم درمانی و طب سوزنی در تلاش برای کنار گذاشتن این عادت بد هستند.

اگر شما هم جزو آن دسته از هواداران درمان‌های سنتی هستید باید عرض کنم که در قدم اول لازم است تا یک فرد متخصص و کاملاً مورد اعتماد را برای انجام این دو روش درمانی در نظر بگیرید.

لابلیا  Lobelia

برخی مستندات غیررسمی هم خبر از تأثیر لابلیا، معروف به توتون هندی، می‌دهد. کارشناسان معتقدند که ماده فعال در این گیاه، لابلین، با اتصال به همان گیرنده‌های مغز در زمان ترشح دپامین مثل نیکوتین عمل می‌کند. تأثیری که استفاده از آن به همراه دارد شامل موارد زیر است:

  • کاهش ترشح دپامین
  • کنترل نوسان خلقی
  • کنترل میل زیاد در دوره ترک سیگار

همچنین، به دلیل درگیر شدن دستگاه تنفسی فرد سیگاری پس از ترک، احتمالاً باعث پاک‌سازی مخاط اضافی دستگاه تنفسی ازجمله گلو، ریه‌ها و نای می‌شود. البته مطالعات بیشتر و دقیق‌تری در مورد تأثیر این گیاه به‌عنوان راهکار ترک سیگار نیاز است.

** مهم: در مصرف این گیاه که به‌صورت محلول وارد بازار شده است نباید زیاده‌روی کرد که خطر مسمومیت را به همراه  دارد. لوبلیا را باید تحت نظر پزشک و با دوز مصرفی معمولاً ۴ الی ۸ قطره در روز باید مصرف کرد.

ویتامین B و C

مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که سیگاری‌ها در مقایسه با افراد غیر سیگاری به دلیل کمبود ویتامین B و پایین بودن سطح ویتامین C، تمرکز پایین‌تری دارند. به گفته بسیاری از افراد سیگاری، استرس یکی از دلایل مهم روی آوردن آن‌ها به نیکوتین است. درحالی‌که ویتامین B را به‌عنوان یک ضد استرس می‌شناسیم که باعث تعادل خلق‌وخو می‌شود.

ویتامین C هم نقش یک آنتی‌اکسیدان قوی را بازی می‌کند که باعث می‌شود ریه‌ها درگیر فشار اکسیده شدن ناشی از سیگار نشوند. با معرفی کارکرد این دو ویتامین باید قانع شده باشید که بعد از ترک سیگار اقدام به مصرف آن‌ها کنید و دوباره به حالت عادی بازگردید!

بهتر است به خاطر بسپارید

مکمل‌های این دو ویتامین به‌اندازه مصرف خود ویتامین‌ها تأثیری روی سلامت افراد در فرایند پرهیز از سیگار کشیدن ندارد.

برای طوفانی که ثبات قدم در زندگی برپا می‌کند آماده باشید!

« آیا می‌توانم این تعهد را قبول کنم؟ »

اکنون بخوانید

 

اپلیکیشن ترک سیگار

شما با یک عادت قدرتمند روبه‌رو هستید! پس تجربه احساسات ناخوشایند در زمان کنار گذاشتن سیگار طبیعی است. موقعیت‌ها و دلایل مشخصی باعث بیدار شدن این عادت و بسیاری دیگر از عادت‌های ناراحت‌کننده می‌شوند.

اگر یک فرد سیگاری کهنه‌کار باشید، که لزوماً نباید سن زیادی داشته باشید، می‌توانید درک کنید تفاوت مکانی هم تأثیر چندانی بر حذف یک عادت تکراری ندارد. برای نمونه وقتی عادت دارید کنار قهوه یا چای صبحانه، چندکام سیگار هم بکشید، چای عصرانه یا شبانه هم محرک میل شما برای دوباره سیگار کشیدن می‌شود.

برای کنترل و مهار این عادت‌های خودنمای هزینه‌بردار لازم است تا یک برنامه منسجم جدی را دنبال کنید. اپلیکیشن های آنلاین ترک سیگار زیادی در کشور و در کافه بازار هستند که منتظر فشردن دکمه  نصب نشسته‌اند!

نمونه‌هایی مثل  Smoke Free، Kwit، Quit Tracker،  Quitter’s Circle ازجمله برنامه‌های پرطرفداری هستند که با نصب آن‌ها می‌توانید یک روتین تشویقی کنترل میزان مصرف سیگار و میل به نیکوتین را دنبال کنید.

•• احتمالاً برایتان جذاب است که بدانید ••

پاداش‌های مجازی این برنامه‌ها فرد را تشویق می‌کند تا خیال خرج اسکناس بیشتر برای یک نخ بیشتر را از سر بیرون کند!

فهرست سازی

اگر جزو آن پولادین اراده‌هایی هستید که تصمیم گرفته‌اید خیلی شلاقی و ناگهانی سیگار را کنار بگذارید شاید بهتر باشد فهرستی از دلایل ادامه دادنتان را همیشه روی در یخچال یا آینه ورودی خانه جلوی چشم داشته باشید!

  • می‌خواهم روی سلامت فردی‌ام بهتر کارکنم.
  • تصمیم دارم پول بیشتری پس‌انداز کنم.
  • الگوی خوبی برای بچه‌های خودم یا دیگران باشم.
  • بهتر به نظر برسم و خوشبو بمانم.
  • خود مدیریتی و غیر وابستگی

وقتی مرتب چشمتان به این فهرست کوتاه بیفتد، آن‌هم درست در روزهای سخت چالشی که راه انداخته‌اید، می‌توانید روی ذهن خودتان برای تمرکز بر جنبه‌های مثبت هدفی که دارید کار و ذهن را وادار به ترک سیگار کنید.

تمرین تای چی

اگر همچنان دنبال دلیل برای ورزش کردن می‌گردید باید خدمت شما عرض کنم که بنا بر مطالعات انجام‌شده در سال ۲۰۱۴، تمرین سه بار در هفته تای چی tai chi ازجمله بهترین راهکار ترک سیگار و روشی مؤثر برای کمک به افرادی است که قصد کنار گذاشتن نیکوتین یا کاهش مصرف آن را دارند. بهبود فشارخون و کاهش استرس هم از دیگر فواید این ورزش جذاب است. تمرین‌های تقویت ذهن و بدن مثل یوگا و مدیتیشن هم اثرات مشابه را دارند.

اگر می‌خواهید از مزایای مدیتیشن بهره‌مند شوید، این سه نکته از «دن ‏هریس» را بکار بگیرید‏

شکاک معروف، دن هریس، می­‌گوید که چگونه مدیتیشن زندگی او را تغییر داد

اکنون بخوانید

 

اثرات ترک سیگار در زمان‌های مختلف

شجاعت ترک فقط با پیدا کردن راهکار ترک سیگار و عمل به آن‌ها مشخص نمی‌شود. هرچه زمان بیشتری بگذرد و فرد اراده قوی‌تری برای نادیده گرفتن هوس خود داشته باشد، این شجاعت تحسین‌برانگیزتر می‌شود. بد نیست باهم اثرات این تصمیم را در بلندمدت بخوانیم.

بعد از یک ساعت

بیست دقیقه بعد از کشیدن آخرین نخ، ضربان قلب پایین می‌آید و تپش عادی می‌شود. کاهش فشارخون و بهبود گردش خون هم در ادامه اتفاق می‌افتد.

بعد از دوازده ساعت

سیگار را با سم مونوکسید کربن آن می‌شناسند که به‌صورت دود خوش‌رقصی موقع پک زدن خودش را نشان می‌دهد. وقتی میزان این گاز بالا باشد نه‌تنها مانع ورود اکسیژن به ریه‌ها و خون می‌شود که سرانجام مرگبار خواهد بود. تنفس زیاد این گاز در کوتاه‌مدت باعث کمبود اکسیژن و درنهایت خفگی می‌شود.

حالا تصور کنید دوازده ساعت از آخرین سیگار کشیدن شما گذشته باشد، بدن خودش را از آلودگی باقی‌مانده پاک‌سازی می‌کند. سطح مونوکسید کربن خون پایین می‌آید و در عوض سطح اکسیژن خون بالا می‌رود.

بعد از یک روز

کاهش خطر حملات قلبی! این اولین نتیجه بعد از یک روز ترک سیگار است. کاهش کلسترول خون از اثرات منفی مصرف سیگار است که باعث بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

ضمن رعایت انواع راهکار ترک سیگار، بعد از تنها یک روز فشارخون فرد پایین می‌آید و خطر بیماری‌های قلبی ناشی از فشارخونی که سیگار کشیدن به دنبال دارد، کمتر می‌شود. در کوتاه‌مدت هم شاهد افزایش سطح اکسیژن خون، انجام بهتر فعالیت‌های بدنی و ورزش می‌شود.

تصویر ریه دودآلود تا سریع تر راهکار ترک سیگار را پیدا کنیم.

بعد از دو روز

عصب‌های بویایی و چشایی به لطف سیگار کشیدن آسیب می‌بینند. دو روز بعد از کنار گذاشتن سیگار، این حواس زندگی‌بخش به حالت عادی بازمی‌گردند.

بعد از سه روز

اتفاقی که بعد از سه روز می‌افتد کاهش سطح نیکوتین در خون فرد است. البته حالت سالم این است که نیکوتین در خون نباشد ولی همین کاهش باعث قطع مصرف آن می‌شود.  تنداخلاقی و نوسانات خلقی، سردرد و هوس ازجمله نشانه‌های قطع مصرف بعد از سه روز است.

بعد از یک ماه

حالا باید منتظر بهبود عملکرد ریه‌ها بود. کمتر شدن سرفه‌ها و تنفس کوتاه از نشانه‌های مثبت بهبود ریه و ظرفیت آن است. در این مرحله فرد استقامت خوبی برای ورزش کردن دارد. سیگاری‌های سابق اعتراف کردند که به‌خوبی دوران سلامتی‌شان می‌توانند تمرین‌های هوازی مثل دویدن و پریدن انجام دهند.

بعد از ۱-۳ ماه

در این مدت، گردش خون فرایند روبه بهبودی دارد.

بعد از ۹ ماه

بهبود چشمگیر عملکرد ریه‌ها اتفاق مثبت دیگری است که با پاک‌سازی رگه‌های نازک مویی شکل موجود در ریه ( سیلیا) که آغشته به دوده‌های سیگار شده مشاهده می‌شود. مخاط‌های چسبیده به ریه از بین می‌روند و جلوی ابتلا به عفونت‌ها گرفته می‌شود.

بعد از یک سال

یک سال پس از کنار گذاشتن سیگار، خطر بیماری‌های قلبی عروقی به نصف می‌رسد و تا زمانی که چنین روالی ادامه داشته باشد این میزان افت خواهد داشت.

خلاصه کتاب هفت عادت مردمان موثر

ما دنیا را نه آنگونه که هست‌، بلکه همانطور که برای «دیدن» آن شرطی شده ایم می‌بینیم.

اکنون بخوانید

 

بعد از پنج سال

سموم موجود در سیگار آن‌قدر خطرناک و قوی است که باعث تنگ شدن رگ‌های خونی و عروق می‌شود. همچنین خطر لختگی خون فرد سیگاری را تهدید می‌کند.

پنج سال پس از رعایت تنها چند مورد از انواع راهکار ترک سیگار، بدن به‌اندازه‌ای بهبود پیداکرده که دیگر رگ‌ها و عروق بازشده‌اند و به حالت عادی خودشان بازگشته‌اند. با کاهش احتمال لختگی خون، خطر سکته هم کم می‌شود. طی ده سال آینده و با هرچه بهتر شدن شرایط بدن، خطر سکته و حملات قلبی هم کمتر می‌شود و فرد در مسیر زندگی سالم قرارگرفته است.

بعد از ده سال

با گذشت ده سال از ترک سیگار، خطر گسترش سرطان ریه و مرگ به دنبال آن تا نصف پایین می‌آید و مقایسه فرد سیگاری با چنین فردی تفاوت چشمگیری نخواهد داشت. ریسک گسترش سرطان‌های دهان، گلو و لوزالمعده هم کاهش قابل‌توجهی پیدا می‌کند.

بعد از پانزده سال

حالا دیگر احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی در این افراد برابر با احتمال ابتلا در افراد غیر سیگاری شده است. همچنین او شاهد همان سطح احتمال درگیر شدن به سرطان لوزالمعده در فرد سالم خواهد بود.

بعد از بیست سال

فرد غیر سیگاری بعد از بیست سال دقیقاً با فرد سالم بدون خطر مرگ ناشی از بیماری‌های مرتبط با سیگار کشیدن مقایسه می‌شود. این عهد به‌سختی قابل شکستن است!

معرفی کتاب

سلامت و بهداشت فردی موضوع روز عصر مدرن ماست. هرچه رستوران‌های غذای فوری و درصد چربی و سوخاری‌ها بیشتر می‌شود، تلاش و تقلای ما هم برای جان سالم به دربردن از خطرات جانبی این روش زندگی چند برابر می‌شود.

اگر از عزیزان شما کسی هست که این روزها با سختی سیگاری بودن درگیر شده کافی است در کنار رعایت چند راهکار ترک سیگار که پیشنهاد داده شد، او را تشویق کنید برای افزایش تمرکز و آرامش خود در روزهای پرهیز، پا به کتابخانه صوتی و مجازی مجموعه ذهن بگذارد. با دانلود رایگان اپلیکیشن ذهن به‌راحتی می‌توانید راهنمای او در لحظات متعهد ماندن باشید.

دانلود رایگان اپلیکیشن ذهن برای آشنایی با چند راهکار ترک سیگار

خلاصه کتاب قدرت عادت به قلم چارلز داهیگ Charles Duhigg

مسئله قابل‌توجه در کتاب قدرت عادت، بررسی روان‌شناختی عادت از منظر علمی است. داهیگ تلاش کرده است که با استفاده از نتیجه پژوهش‌های علمی روند شکل‌گیری عادت را در ذهن بررسی کند و به مخاطب نشان دهد که چطور می‌توان این روند را شکل داد یا متوقف کرد. داهیگ برای تبیین گفته‌های خود از مثال‌هایی استفاده می‌کند که مستند هستند و به‌صورت ملموس به خواننده نشان می‌دهد که چطور ممکن است چرخه تکرار عادت شکسته شود و یا حتی شکل بگیرد. نثر داهیگ در این کتاب ساده، روان و خوش‌خوان است و در عین استفاده از مستندات علمی قابل‌فهم و خواندنی است. اگر دوست دارید کتابی خوش‌خوان در زمینه روانشناسی عادت بخوانید، این کتاب گزینه‌ای مناسب برای شما محسوب می‌شود.

این کتاب را با صدای گرم و گیرای خانم کاترین صادقپور خواهید شنید.

خلاصه کتاب خودت را از نو بساز نوشته جیمز آلتوچر James Altucher

کتاب صوتی خودت را از نو بساز، تکنیک‌هایی عملی در اختیارتان می‌گذارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید دیدگاهتان را به زندگی و کسب‌وکار پیوسته بسنجید و دوباره تنظیم کنید و این‌گونه جاده موفقیت را در زندگی خود هموار سازید.

با صدای تأثیرگذار خانم کاترین صادقپور خواهید شنید.

ناگفته نماند

با رعایت چند راهکار ترک سیگار که در این مقاله آوردم و به یاد سپردن نکات کلیدی زیر که درواقع حقایقی در مورد کنار گذاشتن سیگار هستند، شک نداشته باشید که در بازه زمانی مشخصی از پس این مشکل دردسرساز بر خواهید آمد:

  • ترک سیگار یعنی درهم شکستن چرخه اعتیاد و سیم‌پیچی دوباره ذهن برای توقف هوس به نیکوتین.
  • یک فرد سیگاری زمانی موفق می‌شود که بتواند برنامه منسجمی برای ترک کردن بچیند. اگر در این مورد ضعیف هستید از مشاور و پزشک خانواده کمک بگیرید. هوس برای نیکوتین تا مدت‌ها قرار است غلبه داشته باشد.
  • درست یک ساعت بعد از شروع پرهیز، بدنتان متوجه فواید این تصمیم می‌شود. قوی بمانید!
  • هرچه زودتر برای ترک کردن اقدام کنید، خطر ابتلا به بیماری‌های زندگی سوز مثل سرطان و سکته قلبی و مغزی کمتر می‌شود.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/317956#timeline

https://www.medicalnewstoday.com/articles/241302

https://www.plaza.ir/mag/139901/242177/best-apps-for-quitting-smoking-android-ios/

https://b2n.ir/s78734

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

یک دیدگاه

  1. سلام مطلب بسیار عالی بود ممنون.
    پدر من خیلی سیگار میکشه و هرکاری کردیم نتونستیم باعث بشیم که سیگار رو ترک کنه حتی قرصی که نوشتین هم به تجویز دکترها یه مدت مصرف کرد اما نشد…در صورتی که خودش هم خیلی مایله به ترک و دلش نمیخواد این روند ادامه پیدا کنه. برای همین ما هم به پیشنهاد عموم بردیمش پیش یه دکتر روانشناس برای ویزیت و فردا هم دومین جلسه مشاورشه و امیدوارم که اثرگذار باشه و بتونه با راهکارهایی که ایشون بهش میدن سیگار رو ترک کنه و ازش خلاص بشه.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید