اگر می‌خواهید از مزایای مدیتیشن بهره‌مند شوید، این سه نکته از «دن ‏هریس» را بکار بگیرید‏

اگر می‌خواهید از مزایای مدیتیشن بهره‌مند شوید، این سه نکته از «دن ‏هریس» را بکار بگیرید‏

فهرست مطالب

آیا نسبت به مدیتیشن و اثرگذاری آن شک و تردید دارید؟ پس شاید حرف­های دن هریس که مجری کانال اِی­بی­سی، نویسندۀ کتاب­‌های پرفروش نیویورک‌تایمز و یکی از طرفداران مدیتیشن است، نظرتان را عوض کرد.

آیا احساس می­‌کنید مدیتیشن به درد شما نمی‌­خورد؟ فکر می­‌کنید با این کار تنها وقتتان را هدر می­‌دهید یا اصلاً نفعی در آن نمی­‌بینید؟

در این مطلب کوتاه، مجری کانال اِی­بی­سی و شکاک معروف، دن هریس، می­‌گوید که چگونه مدیتیشن زندگی او را تغییر داد و این که چگونه همه، حتی کسانی که به جنبۀ معنوی مدیتیشن اعتقادی ندارند نیز، می­‌توانند از مزایای آن بهره­‌مند شوند؛ در این مطلب، هریس به سه مزیت برجستۀ مدیتیشن اشاره می‌­کند.

دن هریس در نکات مدیتیشن

۱. می‌­توانیم یاد بگیریم که صدای درون سرمان را بشناسیم

صدایی درون سرتان امروز چه چیزهایی به شما گفته؟ نگران نباشید؛ این صدا درون سر تک‌­تکِ ما هست! درواقع از لحظه‌­ای که بیدار می­‌شویم تا وقتی‌که به خواب می­‌رویم، ذهن ما بی­‌وقفه دربارۀ هر کاری که انجام می‌­دهیم و هر چیزی که می­‌بینیم نظر می­‌دهد.

روزتان را به هر شکلی که بگذرانید، ذهنتان در مورد تمام وقایع آن داستان­‌سرایی خواهد کرد. متأسفانه ذهن شما یک مفسر همیشه­‌نگران ا­ست و بسیاری از این داستان­ها سایه‌­ای منفی و بی­رحم بر شما می‌­اندازد.

حتماً می‌­دانید از چه صحبت می­‌کنیم؛ از این­که این صدا دائم به شما می­‌گوید باید بیشتر به باشگاه بروید، نباید آن­قدر در جلسه صحبت می‌­کردید، واقعاً باید از سیاست بیشتر سر در بیاورید و همین­طور تا آخر.

اما مهم نیست که این صدا چقدر شما را به باد انتقاد می­‌گیرد؛ زیرا مدیتیشن کمکتان می­‌کند تا ببینید که مجبور نیستید به این صدا اجازه دهید شما را هدایت کند و حس ارزشمندی‌تان را به‌تدریج از بین ببرد. در عوض می­‌توانید تشخیصش دهید، ماهیت آن را بشناسید، انتخاب کنید که باورش نکنید و به‌­سادگی رهایش کرده و به کاری که همین‌الان به آن مشغولید بازگردید.

۲. ذهنتان آن­قدر مشغول نیست که نتوانید مدیتیشن کنید

این جریان بی­‌وقفۀ افکار که در ذهن ما جریان دارند، خیلی ساده می‌­توانند کاری کنند که تصور کنیم مدیتیشن به درد ما نمی­‌خورد.

باور ما این است که به خاطر وجود دیوار ضخیمی که این افکار، بین ما و آن حالت آرامش­‌بخشی که انتظار داریم به آن برسیم کشیده است، نمی­‌توانیم مدیتیشن کنیم؛ اما این باور باعث می­‌شود که به مهم‌ترین نکتۀ مدیتیشن توجه نکنیم؛ این­که ذهن انسان همیشه پرمشغله است.

این­که سعی می‌­کنید تنها روی تنفستان تمرکز کنید و بعد می­‌بینید که فکرهای زیادی به سراغتان می‌آید، یک مانع نیست بلکه بخش طبیعی مدیتیشن است. درواقع، یک فرصت است!

هر بار که متوجه می‌شویم حواسمان به برنامۀ شام یا کار بعدی‌­ای که باید انجام دهیم یا تصور کردن یک تعطیلات رؤیایی پرت شده، ذهنمان را تربیت می‌­کنیم تا از این افکار دست بکشد و به زمان حال بازگردد. پرت‌شدن حواس، نشانۀ شکست نیست؛ بلکه همان لحظۀ موفقیت است.

هر بار که متوجه پرت­ شدنِ حواستان می‌­شوید، درواقع توانایی خود در آگاهی ازآنچه در حال حاضر اتفاق می­افتد را تقویت می­‌کنید؛ توانایی‌­ای که به آن «ذهن­‌آگاهی» می­گویند.

در حقیقت، تحقیقاتی که درزمینۀ عصب‌­شناسی صورت گرفته، نشان می‌­دهد که مدیتیشن می‌­تواند آناتومی مغز شما را به شکلی تغییر دهد که قدرت توجه بیشتری داشته باشید و عواطف و احساساتتان را نیز بهتر کنترل کنید.

اگر می خواهید روش صحیح مدیدتیشن را بیاموزید، مقاله زیر می‌تواند به شما کمک کند.‎

‎آموزش مدیتیشن ؛ چگونه با تمرکز به آرامش برسیم؟‎

 اگر درست نمی‌دانید مدیتیشن چیست و چطور باید تکنیک‌هایش را پیاده‌سازی کنید، این مقاله مخصوص شماست.برای آموزش مدیتیشن با آن همراه باشید.

‎اکنون بخوانید‎

 

۳. یک دقیقه مدیتیشن هم ارزش خودش را دارد

یک دقیقه مدیتیشن هم ارزشمند استزمان می­‌تواند بزرگ‌ترین مانع ما در برابر داشتن یک برنامۀ مدیتیشن منظم باشد. گاهی سرمان به‌­قدری شلوغ است که نمی‌­توانیم وقت خالی­‌ای پیدا کنیم تا آن را به کارهای روزانۀ دیگری اختصاص دهیم.

گرچه اگر هرروز ۱۵ دقیقه، یا بیشتر، از وقت خود را به مدیتیشن اختصاص دهید نتایج فوق­‌العاده‌­ای می‌­گیرید؛ اما خبر خوب این است که نیازی نیست از ابتدای کار همین­‌قدر زمان صرف کنید.

درواقع، همان­‌طور که دن هریس می­‌گوید، یک دقیقه نیز می‌­تواند برای دیدن اولین اثرات مثبت مدیتیشن کافی باشد. به‌احتمال‌زیاد همین یک دقیقه در روز می­‌تواند کاری کند تا صدای درون سرتان را بشناسید و ازاین‌رو ترغیب شوید تا بیشتر به تمرین مدیتیشن بپردازید.

و درحالی‌که یک برنامه‌ی روزانه می­‌تواند بسیار سودمند باشد، یک تمرین مدیتیشن روزانه نیز می‌­تواند به همان اندازه خوب باشد و باعث شود وظایفتان را با رضایت خاطر­ انجام دهید.

ممکن است هرروز زمانی را برای انجام بهترین مقاصدتان ذخیره کنید، اما گاهی شرایطی پیش می‌­آید که خارج از کنترل شماست و برنامه‌­تان را به هم می‌­ریزد. به‌جای این­که از این موضوع برای تنبیه خود استفاده و خودتان را به نداشتن تعهد و انضباط متهم کنید، با خودتان مهربان باشید و تصدیق کنید که تا همین­‌جا هم تلاش زیادی کرده­‌اید.

اگر این ایده‌­ها تشویقتان کرده که مدیتیشن را امتحان کنید یا اگر دوست دارید در مورد داستانی که باعث شد دن هریسِ شکاک به ترویج کردن مزایای مدیتیشن بپردازد، چکیدۀ کتابِ او به نامِ ۱۰٪ شادتر را مطالعه کنید. اگر بازهم متقاعد نشدید، آخرین کتاب او که مدیتیشن برای شکاکان بی­قرار نام دارد را امتحان کنید.

جهت مطالعه این کتاب ها، می توانید اپلیکیشن رایگان ذهن را دانلود کنید تا بتوانبد مجموعه ای از برترین کتاب های جهان را در کمترین زمان مطالعه نمایید.

دانلود اپلیکیشن

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید