درخت تصمیم : روشی سبز برای یافتن راه حل خلاقانه

انتخاب در درخت تصمیم

فهرست مطالب

در علم روانشناسی، تصمیم‌گیری را یک فرایند شناختی در انتخاب باور یا عملی از میان گزینه‌های ممکن دیگر تعریف کرده‌اند. چنین فرایندی می‌تواند منطقی یا غیرعقلانی باشد. در میان همه انواع روش‌های تصمیم‌گیری مثل درخت تصمیم ،که در ادامه به آن می‌پردازم، تصمیم‌گیری مبتنی بر فرضیاتی که ارزش به‌حساب می‌آیند، ترجیحات و باورها انجام می‌شود.

اتفاقی که در چنین فرایندی می‌افتد یک انتخاب نهایی است؛ انتخابی منجر به عمل یا همچنان در حالت یک انتخاب.

همه ما تصمیم می‌گیریم تا درنهایت به راه‌حلی برای حل مسئله برسیم. حالا این راه‌حل یا مفید است یا دستکم رضایت‌بخش. همان‌طور که بالاتر هم نوشته شد این فرایند یا قالبی منطقی دارد یا اینکه از عقلانیت کمتری برخوردار است. می‌تواند مبتنی بر دانش و باورهایی دقیق و مستند باشد یا دانش پنهان و ضمنی در فرایند تصمیم‌گیری نهفته باشد.

** نکته: ترکیبی از هردو نوع دانش موشکافانه و ضمنی، در فرایند تصمیم گرفتن وجود دارد. البته نباید فراموش کرد که دانش دقیق در بسیاری از موارد برای پر کردن فاصله‌ها در فرایندهای تصمیم‌گیری پیچیده و مهم باید نقش داشته باشد.

نقش انسان در تصمیم‌گیری‌های زندگی

درخت تصمیم به سنجش درست مسائل کمک میکند.

شاید برایتان جالب باشید که بدانید « ترجیح و اولویت انسان» موضوع بسیاری از پژوهش‌های جدی بوده و از چندین چشم‌انداز موردتوجه قرار گرفته است.

دیدگاه روان‌شناختی- ارزیابی تصمیم‌های فردی به‌صورت مجموعه‌ای از نیازها، ترجیحات و ارزش‌هایی که هر فردی از آن‌ها برخوردار یا در جست‌وجوی آن‌هاست.

◄ دیدگاه شناختی- فرایند تصمیم گرفتن، این فرایند شامل همه انواع تصمیم‌گیری ازجمله درخت تصمیم می‌شود که در ادامه بیشتر در موردش خواهم نوشت، یک روند مداوم و البته یکپارچه است که انسان را در تعامل با محیط اطرافش قرار می‌دهد.

◄ دیدگاه هنجارمند- ارزیابی تصمیم‌های فردی مرتبط با منطق تصمیم‌گیری یا منطق ارتباطی و همچنین انتخاب‌های مختلف که از این فرایند به دست می‌آید.

۷ گام برای یک تصمیم‌گیری اصولی

شاید تابه‌حال با اشکال متفاوت و متنوع تصمیم‌گیری آشنا شده و در اینترنت، کتاب‌های کسب‌وکار و سخنرانی‌های مدیریتی مطالبی در مورد آن‌ها خوانده باشید. ولی بد نیست در نظر داشته باشید که بسیاری از حرفه‌ای‌ها هفت گام زیر را برای گرفتن تصمیم‌های مختلف برمی‌دارند.

شناسایی یک تصمیم یا مسئله

از هر مدل تصمیم‌گیری هم که بخواهید استفاده کنید باز هم بدون شک لازم است تکلیف خودتان را با مشکل یا سؤالی که باید حل یا پاسخ داده شود روشن کنید. تصمیم شما بر اساس همین بینش و رویارویی گرفته خواهد شد.

تصمیم شما چیست؟ این را باید روشن کنید چون در صورت عدم شفافیت آن، مسئله هم در ابهام گم می‌شود یا اگر مشکل بیش‌ازاندازه بزرگ باشد، قطار تصمیم‌گیری شما حتی در همان ابتدای حرکت هم ممکن است از مسیر خارج شود.

به خاطر داشته باشید که اگر دنبال رسیدن به هدفی خاص هستید که نتیجه این تصمیم خواهد بود، تصمیم شما باید سنجیده و به‌موقع گرفته شود. در این صورت است که تضمین خواهید داشت به هدفتان می‌رسید.

گردآوری اطلاعات مفید و مرتبط

با مشخص شدن تصمیم، شناسایی مشکل یا پرسشی که باید پاسخ داده شود، حالا وقت آن رسیده که جدی‌تر پیش بروید و اطلاعات مفید و مربوطی را که با انتخاب شما همخوانی دارد یکجا جمع کنید. برای برداشتن این گام چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • ارزیابی داخلی یا درون‌سازمانی ( درصورتی‌که تصمیم موردنظر برای یک سازمان یا مجموعه بزرگی قرار است گرفته شود)
  • مشخص شدن نقاط موفقیت یا ناکامی سازمان که مرتبط با تصمیم شماست.
  • جست‌وجوی اطلاعات در منابع بیرونی ( مطالعاتی که تابه‌حال انجام‌شده، پژوهش‌های انجام‌شده در بستر بازار و در مراحل جدی و گسترده‌تر کمک گرفتن از مجموعه‌های مشاوره برای دادن استراتژی‌های مفیدتر.)

** بهتر است به خاطر بسپارید که **

اطلاعات زیاد می‌تواند شما را گرفتار کند. این اطلاعات، یک سری نکات و حقایق و داده‌های آماری، شاید به‌دردبخور باشند ولی ممکن است فرایند تصمیم‌گیری شما را پیچیده و سخت کنند.

بررسی گزینه‌ها یا موارد جایگزین

اطلاعات مفید به شما فضای بیشتری می‌دهد تا روی انگشتان پا، خودتان را بالا بکشید و کمی دورتر را ببینید! این دورتر، همان راه‌حل‌های احتمالی برای مسئله یا پاسخ‌های ممکن برای سؤالتان است.

تصمیم‌گیری‌های مداوم به ما  نشان می‌دهد که معمولاً بیش از یک گزینه برای رسیدن به هدف وجود دارد؛ برای نمونه شرکتی را تصور کنید که می‌خواهد مشارکت بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی دریافت کند. گزینه‌های موردنظر در این هدف شامل تبلیغات در این شبکه‌ها، تغییر در استراتژی ارگانیک شبکه‌های اجتماعی یا ترکیبی از هردوی این‌هاست.

پوشش دادن گزینه‌های مستند و استدلالی

کدام گزینه منتخب من یا سازمان مستندات درست دارد یا چه استدلال‌هایی علیه این گزینه‌ها پیداکرده‌ام؟ این گام را با عصای منطق باید بردارید. پس بررسی عملکرد رقبا در گذشته برای اینکه به موفقیت برسند بسیار مهم است.

لازم است تا در هر مدل تصمیم‌گیری که اینجا قرار است روی مدل درخت تصمیم تأکید کنم، نگاه کاملاً دقیق و موشکافانه‌ای به پیروزی‌ها و شکست‌های مجموعه خودتان بیندازید و با یک تفکر استراتژیک این مسیر را طی کنید.

انتخاب از بین گزینه‌ها

اینجاست که فرایند تصمیم‌گیری به آگاهی شما و در نهایت اتخاذ تصمیم ختم می‌شود. خوشبختانه شما در این مرحله دیگر به‌خوبی میدانید چه تصمیمی باید گرفته شود، داده‌های مفید گردآوری و مسیرهای احتمالی برای عبور بررسی شده‌اند. لباس دانایی در این مرحله کاملاً برازنده شماست!

اقدام

وارد عمل شو! حالا وقت آن رسیده که برنامه‌ای طراحی کنید تا تصمیم شما لباس واقعیت بر تن کند. در این مرحله باید پروژه‌ای را آماده اجرا کنید که مرتبط با تصمیم شما باشد و در این مسیر از هم‌تیمی‌هایتان بخواهید تا متناسب با برنامه‌ای که تنظیم شده وظایف خود را مشخص کنند.

بازنگری تصمیم

اینکه زمان از پیش تعیین‌شده‌ای را برای فرایند تصمیم‌گیری‌تان تنظیم کردید، بد نیست در این مرحله نگاه کامل و همه‌جانبه‌ای به آنچه عملی کردید بیندازید. پاسخ شما به سه پرسش زیر نشان می‌دهد تا چه اندازه در برداشتن این هفت گام موفق بودید:

  • آیا مشکل را حل کردم؟
  • آیا پاسخی برای پرسش موردنظر پیدا کردم؟
  • آیا موفق شدم به هدفم برسم؟

این سه سؤال واقعاً تعیین‌کننده هستند چون در صورت مثبت بودن هر سه آن‌ها، شما می‌توانید برای تصمیم‌گیری‌های بعدی‌تان همین هفت گام را پیاده کنید. اما اگر نتیجه مثبتی نگرفتید شاید بهتر باشد اشتباهات خود را یادداشت کنید و در زمان مناسب آن‌ها را برای فرایند بعدی به خاطر بسپارید.

آشنایی با هشت تکنیک تصمیم‌گیری متفاوت

همه انواع تکنیک‌های تصمیم‌گیری کاری می‌کنند تا خروجی تصمیم‌های ما بهتر و اثرگذارتر باشد. به‌طورکلی سه طبقه‌بندی اصلی در مورد تکنیک‌های تصمیم گرفتن وجود دارد؛ رندوم یا اتفاقی، شهودی و تحلیلی.

یک سری تکنیک‌ها ترکیبی از عناصر تحلیلی و شهودی هستند تا به کمک آن‌ها ما از ظرفیت‌های شناختی ذهن خود بهره‌مند شویم حتی اگر شناخت چندانی از عملکرد ذهن خود نداشته باشیم.

آنچه در انواع تکنیک‌های تصمیم‌گیری، از تصمیم‌گیری چندمعیاره تا نظریه بازی و درخت تصمیم، به چشم می‌آید، نوآوری در اتخاذ تصمیم است. تمرکز ما در چنین وضعیتی روی تکنیک‌های ارزیابی خواهد بود که به لطف آن‌ها مهارت‌های تصمیم‌گیری خودمان را بهبود می‌بخشیم ضمن اینکه از مشورت کارشناسان هم بهره می‌بریم.

بهتر است به خاطر بسپاریم که بهره‌مندی از کارشناسان کمک می‌کند تا الگوها و شهودی را که به‌واسطه استعدادهای خاص شناسایی کرده و در ذهن پرورش داده‌اند، یاد بگیریم و از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم.

کتاب بی حد و مرز

راهنمایی کاربردی برای گسترش توانایی ذهنی و پرورش مغز

اکنون بخوانید

 

برای بهبود مهارت تصمیم‌گیری خودتان حالا وقت آن رسیده تا روش‌های تصمیم گرفتن را بیشتر بشناسید:

ماتریکس تصمیم ساده  Simple Decision Matrix

ارزیابی تصمیم‌گیری چندمعیاری ( مشابه: ارزیابی گرید Grid Analysis، ماتریکس کپنر-تریگو Kepner-Tregoe

این ماتریکس ساده کمک می‌کند تا با استفاده از یک چارچوب سیستماتیک مقایسه درستی بین شهود و تحلیل انجام دهیم. در این تکنیک گزینه‌ها در برابر معیار مشخصی از موفقیت با در نظر گرفتن ریسک، ارزیابی می‌شوند. دکتر چارلز چ کپنر و دکتر بنجامین ب. تریگو این روش را توسعه دادند و در سال ۱۹۶۵ با عنوان « مدیر منطقی» منتشر شد.

** نکته: تصمیم‌گیری چندمعیاره یک اثر بنیادین برای تصمیم‌گیری در کسب‌وکار شناخته شد.

تحلیل مقایسه‌ای جفتی  Paired Comparison Analysis

در این روش، گزینه‌ها به‌صورت جفتی با هم مقایسه می‌شوند تا اهمیت نسبی آن‌ها شناخته شود. اگر بخواهم به ایراد این تکنیک اشاره کنم اطلاعات کم یا به عبارتی ناچیزی است که باوجود آن‌ها هر گزینه پشتیبانی می‌شود.

سلسه مراتب AHP  ( فرایند سلسه‌مراتبی تحلیلی ارزیابی)

این متد شکل پیشرفته تصمیم‌گیری چندمعیاره است که از مقایسه جفتی همراه با علم ریاضی استفاده می‌کند تا ذهن و شهود ذاتی در تصمیم‌گیری بشر را هدف قرار دهد. این روش در اصل به‌وسیله دکتر تامس ساتی Thomas Saaty در دهه هفتاد میلادی معرفی شد و برای هر نوع تصمیم‌گیری گروهی که ساختار سخت و پیچیده‌ای دارد به کار می‌رود.

درخت تصمیم Decision making tree

این تکنیک قرار است تصویری از مشکلات تصمیم‌گیری چندمرحله‌ای را با در نظر گرفتن خروجی‌های تردیدآمیز در اختیار ما بگذارد. درصورتی‌که مدیر یک کسب‌وکار هستید و منابع محدودی در اختیار دارید، تکنیک درخت تصمیم کمک می‌کند تا بین استراتژی‌ها یا فرصت‌های سرمایه‌گذاری تصمیمات بهتری اتخاذ کنید.

خوبی و بدی

( تکنیک‌های مرتبط یا مشابه: PMI یا « چقدر جالب می‌شود اگر…»،  PCF یا چارچوب طبقه‌بندی فرایندها یا نمودار T- ) این روش یک رویکرد قدیمی برای بررسی مزایا و معایب موجود بین دو گزینه است. تکنیک خوبی و بدی بیشتر شامل تفکر خلاقانه و مرتبط با خلاقیت فردی است.

** مهم: محدودیت اصلی متد خوبی و بدی این است که در زمان واحد فقط به دو گزینه توجه می‌کند و گزینه‌های بیشتری را در فرایند تصمیم‌گیری دخالت نمی‌دهد.

تفکر خلاق چیست؟ چگونه تفکر خلاق داشته باشیم

درواقع این تفکر به معنای نگاه از بیرون به مسائل است

اکنون بخوانید

 

نمودار تأثیر Influence Diagram

این متد را نمودار تصمیم‌گیری یا نمودار ارتباطی یا شبکه تصمیم‌گیری هم نام‌گذاری کرده‌اند. شکلی از نمودار گرافیکی که وضعیت تصمیم‌گیری را با تعامل عناصر مختلف و اثرگذار در یک تصمیم‌گیری به تصویر می‌کشد. این مدل می‌تواند جایگزین مناسبی برای نمودار درخت تصمیم باشد که با متغیرهای بیشتری شاخ و برگ پیدا می‌کند.

نظریه بازی Game Theory

این تکنیک زیرمجموعه‌ای از علم ریاضی است که  با استفاده از تجزیه‌وتحلیل سناریو، رفتارها و نتایج تصمیم‌گیری موجوداتی را که حق انتخاب دارند، در تعامل با یکدیگر پیش‌بینی می‌کند.

مثالی کلاسیک‌تر و ساده‌تر از بازی سنگ، کاغذ، قیچی برای این متد تصمیم‌گیری نمی‌توانید پیدا کنید! مصداقی شناخته‌شده از یک فضای تعاملی‌ (چند بازیگر، چند قانون، حق انتخاب و نتایج مشخص برای هر وضعیت).

نظریه بازی‌ها می‌کوشد شرایط پیچیده در تعامل حیوانات، انسان‌ها، سازمان‌ها، کسب‌وکارها، اقتصادها و کشورها را تا حدی ساده کند که بتوان بازی پایه یا Basic Game آن تعامل را تشخیص داد.

این نظریه چند مورد کاربردی مهم دارد که بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شویم:

◄ معاملات بورس و واکنش‌ها و تصمیم‌های سرمایه‌گذاران در مقابل تحولات بازار بورس و رفتارها و تصمیم‌های سایر سرمایه‌گذاران

◄ تصمیم کشورهای عضو اوپک در مورد تغییر حجم استخراج و فروش نفت و میزان موافقت یا مخالفت آن‌ها با سهمیه‌بندی‌های انجام‌شده

◄ رفتار شرکت‌ها در مورد قیمت‌گذاری محصول در شرایط انحصار کالا یا بازارهای رقابتی چندجانبه

◄ تعامل حیوانات با یکدیگر در زندگی گروهی (در مورد شکار کردن یا تقسیم آن‌ها و یا حمایت از یکدیگر)

رأی‌گیری چندگانه  Multi-voting

از این تکنیک زمانی استفاده می‌شود که یک گروه قصد داشته باشند بین چندین گزینه، انتخاب عادلانه‌ای انجام دهند. متد رأی‌گیری چندگانه کمک می‌کند تا گزینه‌های کم‌اهمیت حذف شوند تا در نهایت بر اساس موارد محدودتری تصمیم نهایی اتخاذ شود.

تجزیه‌وتحلیل سود/ هزینه  Cost/Benefit analysis

متد تجزیه‌وتحلیل موردنظر بیشتر مناسب تصمیم‌های مالی است یا اینکه داده‌هایی را برای ارزیابی شاخص مالی در سایر تکنیک‌های تصمیم‌گیری در اختیار می‌گذارد. این روش برای تعیین گزینه‌هایی به کار می‌رود که ازلحاظ صرفه‌جویی در کار، زمان و هزینه بهترین مزایا را با خودشان به همراه دارند.

درخت تصمیم؛ روشی ساده برای تصویرسازی تصمیم

از بین تکنیک‌هایی که بالاتر برایتان نوشتم، تکنیک درخت تصمیم ازجمله متدهای بیشتر شناخته‌شده برای تصمیم گرفتن است. این اهمیت به دلیل سادگی طبیعی ارتباطات بصری یک انتخاب یا مجموعه‌ای از انتخاب‌هاست که همراه می‌شود با تردیدها و نتایج حاصل از آن.

ساختار و قالب ساده‌ای که این روش دارد کاربری بسیار متنوعی به آن بخشیده است. حتی به‌راحتی می‌توان یک طراحی دستی سریع انجام و عناصر مهم در تصمیم‌گیری را با چند خط به هم ارتباط داد. از طرف دیگر چارچوب ساده آن برای بسیاری از سناریوهای تصمیم‌گیری چندگانه کمک می‌کند تا در کنار رایانه‌ها، حل مسئله و اتخاذ تصمیم به‌درستی اتفاق بیفتد.

با اصول درخت تصمیم بیشتر آشنا شوید

با استفاده از این روش سناریوسازی برای تصمیم‌گیری و حل مسئله، ما شاهد عناصر اصلی سناریوی خود در زمان تصویرسازی یک انتخاب هستیم. تصویری که می‌کشیم قرار است عناصر زیر را داشته باشد:

  • مستطیل‌ها نشان‌دهنده تصمیم یا انتخاب هستند.
  • دایره‌ها همان نتایجی هستند که در موردشان تردید داریم و هر شاخه منشعب از آن‌ها یعنی نتیجه با احتمال تعیین‌شده
  • مثلث‌ها همان پایان مسیر در این درخت هستند

ساختار درخت تصمیم

همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، این درخت مدلی از گزینه‌های تصمیم همراه با پیامدهای هرکدام، که شامل خروجی‌های موردتردید می‌شوند، را مقابل دیدگان می‌گذارد. در نمونه ما، خروجی سرمایه‌گذاری در ده سهام متفاوت شانس برابری با بازگشت ۳۲۰ میلیون تومان یا ۲۲۵ میلیون تومان دارد که در نهایت با رقم مورد انتظار یا میانگین بازگشت ۲۷۵ میلیون تومان می‌رسد.

درخت تصمیم ما سه تصمیم را نشان می‌دهد که با انتخاب سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون تومان شروع می‌شود. همچنین شما در این تصویر خروجی‌های احتمالی با عدد نمونه ۳۲۵میلیون تومان، ۲۲۵ میلیون تومان و ۲۷۵میلیون و پانصد هزار تومان را می‌بینید.

کاربردهای درخت تصمیم کدام است؟

ساختار این مدل به‌صورت زیر است:

« اگر…آنگاه » ؛ و شما با همین ساختار ساده می‌توانید یک چارچوب برنامه‌ریزی‌شده برای خودتان در نظر بگیرید. همچنین درمواردی کاربرد دارند که نیاز به طبقه‌بندی مشکلات برای رسیدن به طبقه‌بندی نهایی با توجه به ویژگی‌های موجود در هر طبقه‌بندی باشد؛ برای نمونه این تکنیک تصمیم‌گیری برای تعیین گونه‌های حیوانات می‌تواند پرکاربرد باشد.

◄ پس

« درخت تصمیم‌گیری یکی از پرطرفدارترین الگوریتم‌های طبقه‌بندی برای سنجش داده است.»

شاید بد نباشد با چند نمونه از کاربری‌های این الگوریتم جذاب بیشتر آشنا شوید:

◄ ارزیابی توسعه برند کسب‌وکار با استفاده از تاریخچه داده فروش

◄ تعیین خریداران احتمالی یک محصول با استفاده از اطلاعات آماری (افراد) برای اختصاص بودجه محدود تبلیغات برای مشتری هدف

◄ پیش‌بینی احتمالات در مورد متقاضیان وام با استفاده از مدل‌های پیش‌بینی کننده که با کمک اطلاعات تاریخچه به دست می‌آید.

◄ کمک به اولویت‌بندی درمان بیماران بخش اورژانس با استفاده از مدل پیش‌بینی کننده بر اساس فاکتورهایی مثل سن، فشارخون، جنسیت، موقعیت مکانی و شدت درد و سایر موارد قابل ارزیابی

** بد نیست بدانید که **

الگوریتم ساده این نمودار باعث شده تا کاربری زیادی برای طیف گسترده‌ای از مشاغل و صنایع ازجمله برنامه‌ریزی شهری، انرژی، امور مالی، مهندسی، بهداشت و سلامت، دارویی، آموزشی، حقوقی و کسب‌وکار داشته باشد.

نمونه پزشکی درخت تصمیم

مزایای استفاده از درخت تصمیم در زندگی روزانه

لازم است تا یک‌بار دیگر یادآوری کنم که شما با یکی از ابزارهای کاملاً سیستماتیک برای تصمیم‌گیری روبه‌رو هستید. این مدل برای بسیاری از موارد حل مسائل سخت و پیچیده کاربرد دارد و می‌توانید به لطف چنین متدی نگاه بی‌طرفانه‌ای به ریسک و فرصت نهفته در هر انتخاب داشته باشید.

اما بد نیست با هفت مزیت جالب این تکنیک بیشتر آشنا شویم:

کاربرپسند و قابل‌فهم

شما با یک درخت آشنا می‌شوید که شاخه‌های کم یا زیادی را قرار است برایتان بسازد. فقط کافی است چکیده‌ای در مورد روش کار با آن بخوانید تا ادامه راه برایتان روشن شود.

شفاف

نمودارهای تصمیم به‌روشنی انتخاب‌ها و پیامدهای هر انتخاب را مشخص می‌کنند. شما می‌توانید همه گزینه‌ها را در نظر داشته باشید و با هرکدام یک چالش برای خودتان راه بیندازید.

چارچوب ارزیابی

دیگر نباید نگران ارزش و احتمال خروجی‌های متفاوت باشید. چراکه همه آن‌ها را به‌راحتی روی نمودار درختی می‌توانید اضافه کنید.

تطبیق‌پذیری

فرضیات جدید به‌سادگی با احتمالات خودشان را تطبیق می‌دهند. این اتفاق زمانی می‌افتد که فاکتورهای حقیقی موردنظر شما در دسترس نباشند.

ارزش‌گذاری اطلاعات

درخت‌های تصمیم‌گیری مسئولیت محاسبه کامل بودن اطلاعات را بر عهده دارند. حتی اینکه بدانیم در آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد، در همین الگوریتم قابل‌مشاهده است ( پس با یک نمودار پیشگو طرف هستیم!).

چنین الگوریتمی نشان می‌دهد اگر انتخاب‌ها و فرضیات خود را درست تنظیم کرده باشیم، می‌توانیم هزینه انجام پژوهش‌های اضافی برای بهبود فرضیات را هم تخمین بزنیم.

مناسب برای اجرا در رایانه

ساختار منطقی « اگر…آنگاه…» و سنجش ساده تصمیم باعث شده تا تکنیک درخت تصمیم گزینه مناسبی برای کاربر ابزارهای تصمیم‌گیری شبیه‌سازی‌شده در رایانه باشد.

معرفی کتاب

چراکه نه! مجموعه ما برای هر موضوعی چندین و چندین قفسه از کتاب‌های صوتی شنیدنی تدارک دیده است که ضمن دانلود رایگان اپلیکیشن ذهن، می‌توانید در فرصت کتاب‌خوانی روزانه خودتان، آن‌ها را در نظر داشته باشید. کتاب‌هایی که در کنار مطالعه مقالات مرتبط در وبلاگ، کمک می‌کند تا بینش درستی برای توسعه فردی و کسب‌وکارتان داشته باشید.

 آشنایی با درخت تصمیم با دانلود رایگان اپلیکیشن ذهن

کتاب تزلزل‌ناپذیر به قلم تونی رابینز Tony Robbins

کمتر کسی هست که این روزها با بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری آشنایی نداشته باشد. همه ما روش‌هایی مثل سرمایه‌گذاری در بورس را می‌شناسیم و آن را یکی از راه‌های کنترل‌شده برای حراست از ثروت فعلی و افزایش آن میدانیم. اما بازار بورس همیشه مهربان و روبه رشد نیست. تونی رابینز کتاب خود تحت عنوان تزلزل‌ناپذیر را با همین انگیزه به تحریر درآورده است. او سعی کرده است که به خوانندگان خود در این کتاب روش‌هایی آموزش بدهد که بتوانند از همه بحران‌ها به سلامت خارج شوند و به ثبات مالی برسند.

کتاب پارادوکس انتخاب اثر بری شوارتز Barry Schwartz

به نظر شما همیشه داشتن تنوع و طیف وسیعی از انتخاب‌ها مزیت مثبتی محسوب می‌شود؟ نظر بری شوارتز درباره جواب این سؤال مثبت نیست. او معتقد است که تنوع در انتخاب از یک نقطه به بعد تبدیل به مسئله‌ای برای افزایش اضطراب و از دست دادن قدرت اختیار و تصمیم‌گیری خواهد شد. ما به‌صورت روزمره درگیر انتخاب‌های گوناگون هستیم. مسئله اینجاست که اگر تنوع در انتخاب به‌صورت بیمارگونه‌ای زیاد شود، می‌تواند ما را در تصمیم‌گیری دچار تردید اساسی کند. دراینصورت هر بار که انتخابی انجام می‌دهیم به گزینه‌های دیگر هم فکر می‌کنیم و با خودمان می‌گوییم اگر آن راه را می‌رفتم چه می‌شد؟

پایان‌بخش

تصمیم‌گیری همیشه یکی از فاکتورهای ارزشمند برای تعیین سطح شخصیت افراد در زمان رویارویی با مشکلات و موانع بوده است. اما لزوماً قرار نبوده که تنها برای سختی‌ها و حل مسائل پیچیده از انواع تکنیک‌های تصمیم‌گیری استفاده کنیم. گاه برای تکمیل فرایند موفقیت و ثبات باورهایمان در مورد یک موضوع از انواع آن‌ها ازجمله درخت تصمیم استفاده می‌کنیم.

تصمیم گرفتن همواره یادآور شور زندگی و داشتن چشم‌انداز هوشمندانه به آینده است.

منبع:

https://www.decision-making-solutions.com/decision-making-tree.html

https://www.decision-making-solutions.com/decision_making_techniques.html

https://www.lucidchart.com/blog/decision-making-process-steps

https://en.wikipedia.org/wiki/Decision-making

https://b2n.ir/269776

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید