یازده گام بلند برای داشتن شخصیت قوی

داشتن شخصیت قوی

فهرست مطالب

همه ما ناخودآگاه به کسانی که شخصیت قوی و محکم دارند احترام می‌گذاریم. افرادی که شخصیت قوی دارند، معمولاً تأثیرگذار هستند و می‌توانند مدیران موفقی باشند. اما برای داشتن شخصیت قوی چه کارهایی باید انجام داد؟ آیا می‌توان شخصیت قوی را ساخت یا افراد از ابتدا با شخصیت‌های محکم و کاریزماتیک متولد می‌شوند؟ خبر خوب اینکه جواب سؤال مثبت است. با ما در ذهن همراه باشید تا با راه‌های تقویت شخصیت و اراده با شما حرف بزنیم.

شخصیت‌های قوی و کاریزمایتک

راه‌های زیادی برای توصیف شخصیت قوی وجود دارد. بعضی از افراد صفت‌هایی مانند صداقت، وفاداری، صداقت و اخلاق خوب کاری را توصیف‌کننده اصلی شخصیت‌های قوی می‌دانند. اما برای داشتن شخصیت قوی می‌توانید روش‌های زیادی را دنبال کنید و به کار بگیرید. روش‌های متداولی وجود دارند که می‌توانند شما را به بهترین نسخه خودتان تبدیل کنند.

روش‌های زیر به شما این امکان را می‌دهند که به‌صورت کامل ویژگی شخصیتی مثبت وجودتان را تقویت کنید و ویژگی‌های منفی خودتان را حذف کنید. با داشتن شخصیت قوی و منسجم می‌توانید ارتباطات شخصی و حرفه‌ای خودتان را بهبود ببخشید و با ایفای نقش رهبری در رویارویی با چالش‌ها، به‌عنوان فردی راهنما و رهبر شناخته شوید. با ما در ادامه همراه باشید.

داشتن شخصیت قوی

صادق‌تر باشید

صداقت مؤلفه اصلی شخصیت شماست. برای داشتن شخصیت قوی باید در قدم اول روی مؤلفه صداقت کار کنید. صداقتتان را با انجام هر آنچه می‌گویید نشان دهید. مثلاً اگر به همکارانتان می‌گویید که بیشتر از کار به آن‌ها اهمیت می‌دهید، به آن‌ها نشان دهید که واقعاً همین‌طور است. می‌توانید در طول پروژه‌های بزرگی که انجام می‌دهید از همکارانتان حمایت کنید و به آن‌ها سرویس‌های کوچک بدهید. شاید انجام این کار هزینه و وقت چندانی از شما نگیرد، اما اعتبار زیادی برای شما خواهد خرید.

با رفتارهای صادقانه خواهید توانست صداقت خودتان را بیشتر نشان دهید. این کار شامل انجام دادن روش‌ها و کارهای خاص نیست؛ بلکه تنها کافی است واکنش‌های شما صادقانه و به‌دوراز هر نوع دروغ باشد.

روی خودآگاهی تمرکز کنید

یکی دیگر از راه‌های داشتن شخصیت قوی تقویت خودآگاهی است. خودآگاهی به معنای پرداختن به شناخت شخصیت خود در عمیق‌ترین سطوح است. با آگاهی از خود می‌توانید درک کنید که ایده‌ها و واکنش‌هایتان نسبت به مسائل چطور شکل می‌گیرد. درک بهتر این واقعیت که شما چه کسی هستید و چه خصوصیات اخلاقی دارید؛ در چه مواقعی چه واکنش‌هایی نشان می‌دهید و چرا این‌طور عمل می‌کنید به شما برای ساخت شخصیتتان کمک می‌کند.

هرروز چند دقیقه از وقتتان را برای پرسیدن سؤال من چه کسی هستم اختصاص دهید. رفتارهای خودتان را اسکن کنید و درباره رفتارها واکنش‌هایی که نشان داده‌اید فکر کنید. از خودتان درباره چرایی نشان دادن آن واکنش‌ها سؤال بپرسید و سعی کنید ریشه رفتارهایتان را شناسایی کنید.

مراقبه هم راهی عالی برای به دست آوردن خودآگاهی است. شما می‌توانید با روش‌های مدیتیشن را یاد بگیرید و هرروز مدیتیشن کنید. ساده‌ترین راه مدیتیشن آن است که در سکوت کامل روی افکار و رفتارتان متمرکز شوید و به آن فکر کنید.

بیشتر بخوانید: تکنیک ذهن آگاهی

داشتن شخصیت قوی

خودکنترلی را جدی بگیرید

یکی دیگر از روش‌هایی که به شما در داشتن شخصیت قوی کمک می‌کند، یادگیری روش‌های خودکنترلی است. با خودکنترلی می‌توانید تغییراتی کوچک در زندگی ایجاد کنید. تغییراتی کوچک که نتایجی بزرگ در پی خواهند داشت.

ساده‌ترین مثال اتخاذ روش‌های خودکنترلی این است که اگر به خورد میان وعده موقع کار عادت دارید، قبل از خوردن به آن فکر کنید که آیا واقعاً گرسنه هستید؟ اگر جوابتان منفی بود، یک لیوان آب یا قهوه بنوشید و غذا نخورید.

برای مطالعه بیشتر: چگونه کاریزماتیک باشیم؟ ۷ استراتژی برای توسعه کاریزما

مسئولیت اشتباهاتتان را بر عهده بگرید

یکی دیگر از مهم‌ترین رفتارهایی که باید برای داشتن شخصیت قوی انجام بدهید، پذیرفتن مسئولیت اشتباهتان است. همه اشتباه می‌کنند. کسی معصوم نیست. اما تفاوت انسان‌ها در همین لحظات خود را نشان می‌دهد. کسانی به داشتن شخصیت‌های قوی به شهرت می‌رسند که اول اشتباهاتشان را بپذیرند و دوم مسئولیت اشتباهاتشان را قبول کنند.

گاهی نیاز است که عذرخواهی کنید. از آن نترسید. اگر اشتباهی کردید، جبرانش کنید تا اثرات اشتباهتان کمتر شود. از دیگران بخواهید اگر ظلمی در حقشان شد، شما را ببخشند یا کاری انجام بدهید که جبران مافات محسوب شود.

ریسک‌پذیر باشید

ریسک‌پذیری منافع زیادی براتان در پی خواهد داشت. از افزایش اعتمادبه‌نفس تا بزرگ شدن دامنه مهارت‌ها و موفقیت. اما یکی از مهم‌ترین فواید پذیرفتن خطر و ریسک‌پذیری محاسبه‌شده، قوت بخشیدن به شخصیت است. البته یادتان باشد که قبل از ریسک‌پذیری خطرات را محاسبه کنید و وزن فواید نسبت به خطرات را در نظر بگیرید. گاهی اوقات افراد ریسک‌پذیری را با حماقت اشتباه می‌گیرند و به دام اشتباهات مهلک می‌افتند.

داشتن شخصیت قوی

صبر داشته باشید

تمرین صبر یکی دیگر از روش‌های داشتن شخصیت قوی است. طبیعی است که گاهی احساس خستگی و بی‌صبری به سراغمان بیاید. شاید گاهی از اینکه همکارتان دستورالعملی که داده‌اید را نفهمیده است. در این مواقع صبر کنید و اختیار از دست ندهید. مطمئن باشید واکنشی که با صبر و شکیبایی اتخاذ می‌کنید بسیار بهتر از کم‌طاقتی‌تان خواهد بود.

خودتان را به‌جای دیگران بگذارید

راه رفتن با کفش‌های دیگران به شما دید درستی از شخصیت افراد و فهم کارشان می‌دهد. اگر بتوانید با دیگران همدل شوید، تأثیرگذاری‌تان به‌صورت محسوسی افزایش پیدا خواهد کرد. ارتباط عمیق با دیگران و کمک به آن‌ها، به تقویت شخصیت خودتان کمک خواهد کرد.

سعی کنید قبل از هرگونه واکنش نسبت به رفتار دیگران، تمام فرضیات را در نظر بگیرید. مثلاً فکر کنید کسی خانواده‌اش را ازدست‌داده است. اگر شما جای او بودید چه می‌کردید؟ آیا واکنش بهتری نشان می‌دادید؟

این تمرین به شما کمک خواهد کرد که قضاوت را کنار بگذارید و نسبت به افراد مهربان‌تر باشید. وقتی دیگران را به‌درستی درک کنید، آن‌ها هم احساس بهتری در کنار شما خواهند داشت و شما را به‌عنوان فردی محکم و بافهم بالا خواهند شناخت.

داشتن شخصیت قوی

تعصباتتان را کنار بگذارید

یکی دیگر از راه‌هایی که به شما در داشتن شخصیت قوی کمک می‌کند، به چالش کشیدن تعصبات فکری است. همه ما تعصبات و فرضیاتی را نسبت به دیگران و عقایدمان در ذهن داریم. مثلاً ممکن است کسی فکر کند که افرادی که دانش‌آموخته دانشگاهی نیستند، به‌اندازه کافی بهره هوشی ندارند. مهم است که چنین پیش‌زمینه‌های فکری و تعصبات عقیده‌ای را کنار بگذارید و سعی کنید شرایط متفاوت را در نظر بگیرید.

به تعصباتتان توجه کنید. وقتی متوجه شدید که کسی دقیقه رفتاری را دارد که شما با تعصب به آن فکر می‌کردید، ذهنتان را آگاه کنید و جلوی آن را بگیرید تا به خطا نرود.

به‌صورت فعالانه در تغییر عقایدتان مشارکت کنید. به‌جای فکر کردن درست در راستای تعصبتان شرایط متفاوتی که از چشمتان پنهان مانده است را در نظر بگیرید. همیشه وقتی به کسی فکر می‌کنید، به‌جای فکر کردن به نکات منفی، خصوصیات مثبت و شرایط خوب او را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: تفکر قالبی یا کلیشه‌ای چیست؟

عبادت را تمرین کنید

شروع به عبادت و سپاسگزاری کنید. سپاسگزاری قدم مهمی در داشتن شخصیت قوی به‌حساب می‌آید. عبادت می‌تواند خودآگاهی شما را افزایش دهد و نوعی مدیتیشن محسوب می‌شود. هرروز به سه نعمتی که از خداوند گرفته‌اید فکر کنید و سعی کنید به خاطر آن‌ها شکرگزار خداوند باشید.

این کار را قبل از خواب انجام دهید. دفتر یادداشتی تهیه کنید و همه نعماتی که خداوند به شما ارزانی کرده است را یادداشت کنید. این کار حس قدردانی و شکرگزاری شما را تقویت خواهد کرد.

درهمین رابطه بخوانید: با فواید چاکرای کف دست و فعال‌سازی آن آشنا شوید

داشتن شخصیت قوی

از دیگران بازخورد بگیرید

سعی کنید از کسانی که به شما اعتماد دارند و شما هم به آن‌ها اعتماد دارید بخواهید که در مورد رفتارتان شما را نقد کنند. از آن‌ها صادقانه بخواهید که بگویند که آیا رفتارتان درزمینهٔ خاص درست بوده است یا نه. از آن‌ها بخواهید از کلیات رفتارتان حرف بزنند.

بسیار مهم است که کسی را انتخاب کنید که با شما صداقت داشته باشد و نظرات سازنده ارائه کند. اعضای خانواده‌تان، صمیمی‌ترین دوستتان و یا والدین شما می‌توانند بهترین انتخاب باشند.

انتقادات و پیشنهاد‌ها دوستتان را باروی باز و قدردانی بپذیرید و به آن فکر کنید.

از دیگران قدردانی کنید

صحبت کردن با دیگران و برقراری ارتباط مؤثر با آن‌ها می‌تواند شما را به انسان‌های قوی‌تر و بهتری تبدیل کند. با اطرافیانتان حرف بزنید و اگر خجالتی هستند، سعی کنید آن‌ها را به حرف بیاورید و اجازه ابراز نظراتشان را به آن‌ها ببخشید. شما نمی‌توانید بدون برقراری ارتباط با دیگران شخصیت خودتان را به آن‌ها نشان دهید و به‌عنوان افراد قدرتمند مطرح شوید.

یکی دیگر از راه‌های داشتن شخصیت قوی قدردانی از دیگران است. از دوستانتان به خاطر کارهای خوبی که کرده‌اند تشکر کنید. به آن‌ها نشان دهید که متوجه لطفی که به شما ارزانی کرده‌اند می‌شوید و قدردان آن هستید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید