تقویت ذهن خلاق

تقویت ذهن خلاق

فهرست مطالب

وقتی صحبت از خلاقیت می‌شود، یکی از بزرگترین دغدغه‌های ما معمولاً این است که چگونه می‌توانیم خلاق تر باشیم و در تقویت ذهن خلاق خود کار کنیم. تحقیقات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است، اما ما برخی از عملی ترین مطالعات را  جمع آوری کرده ایم تا به افراد کمک کنیم، از تکنیک‌های خاصی برای تقویت ذهن خلاق استفاده کنند. همه این مطالعات برای خلاقیت روزمره در زندگی بسیار مفید هستند، بنابراین چندین مورد را امتحان کنید و ببینید کدام یک برایتان بهتر است، با ذهن همراه باشید.

راه‌های تقویت ذهن خلاق

در زیر یک به یک به معرفی روش‌های تقویت ذهن خلاق می‌پردازیم:

۱- خود را محدود کنید

این تحقیقات نشان می‌دهند که، مشکلی که بسیاری از مردم دارند این است که آن‌ها غالباً مسیر حداقل مقاومت ذهنی را می‌گذرانند (براساس ایده‌هایی که قبلاً داشته اند یا استفاده از هر منبع موجودی که دارند). همچنین این تحقیق نشان می‌دهد که ایجاد محدودیت‌های خود تحمیلی، می‌تواند باعث افزایش خلاقیت شود. زیرا حتی افراد خلاق را نیز مجبور می‌کند که خارج از منطقه راحتی خود کار کنند.

وقتی ناگهان محدود به نوشتن چیزی در یک فرم کوتاه می‌شوید، مانند نوشتن زندگی نامه در اینستاگرام، این امر می‌تواند منجر به برخی از کارهای خلاقانه بسیار زیبایی در فرد شود. سعی کنید کار خود را به نوعی محدود کنید و سپس راه حل‌های خلاقانه ای که از مغزتان تراوش می‌کنند را برای به پایان رساندن پارامتر‌های یک پروژه مشاهده خواهید کرد.

۲- مسئله را مجدداً مفهوم سازی کنید

نکته ای که محققان، مخصوصا درهنگام برخورد با افراد خلاق متوجه آن شده اند، این است که آن‌ها تمایل دارند مشکلات را بیشتر از همتایان کم خلاق خود مفهوم سازی کنند. این بدان معناست که، آن‌ها به جای فکر کردن درباره هدف نهایی مطابق با برنامه در جهت رسیدن به موقعیت‌های خاص، می‌نشینند و قبل از شروع کار، مشکلات را از طرق مختلفی بررسی می‌کنند. این به تنهایی یکی از بهترین راه‌های تقویت ذهن خلاق است.

۳- فاصله روانی ایجاد کنید

اگرچه مدت‌ها پیش شناخته شده است که خودداری از انجام یک کار، برای عبور از یک بلوک خلاق می‌تواند مفید واقه شود، اما به نظر می‌رسد ایجاد فاصله روانشناختی نیز ممکن است مفید باشد. آزمودنی‌ها در این مطالعه توانسته اند، بیش از دو برابرمشکلات بینشی را حل کنند، هنگامی که از آن‌ها خواسته شد که منبع کار را دور از خود ببینند، نه اینکه در مجاورت ان‌ها باشد. سعی کنید وظیفه خلاق خود را به عنوان منبعی قطع شده یا موقعیت فعلی خود تصور کنید. طبق این تحقیق، ممکن است تفکر سطح بالاتری ایجاد شود.

۴-  افکار رویایی داشته باشید

اگرچه مطالعات تأیید می‌کنند که، رویاپردازی و چرت زدن می‌توانند به روند تفکر خلاق کمک کند، اما یک تحقیق وجود دارد که به نظر می‌رسد همه از آن می‌گذرند.

یک مطالعه به طور خاص نشان می‌دهد که هرچه کارهای کمتری روی یک مشکل انجام بدید، رویاپردازی کمتری به کمکتان خواهد آمد. یعنی رویا سازی، در پروژه ای که تلاش خلاقانه ای در آن انجام داده اید، بیسار مؤثر بوده است. بنابراین قبل از اینکه سعی کنید از چرت زدن و آرزوهای روز به عنوان بهانه ای برای کار نکردن استفاده کنید، با خودتان صادق باشید.

مقاله مرتبط: تفکر خلاق در کودکان؛ نکات طلایی برای والدین

۵- کتاب بخوانید

در واقع، خواندن کتاب، فعالیتی است که مغز انسان را به سمت تمرکز و خلاص شدن از هرگونه  حواس پرتی‌ها آماده می‌کند. این تمرکز مداوم ذهن ما، به عنوان انگیزه ای برای تقویت ذهن خلاق عمل می‌کند. بسیاری از افراد قبل از شروع یک پروژه بزرگ، تمایل به خواندن کتاب ارزشمندی دارند که به آن‌ها در رفع استرس و اضطراب کمک کرده و انرژی خوبی را در درونشان تقویت می‌کند.

یک واقعیت شناخته شده این است که، ذهن آرام، ذهنی خلاق است. پس از خواندن کتاب، باید تکنیک نقشه برداری ذهن را برای خلاصه کردن آن امتحان کنید. نگاشت ذهن، به عنوان تکنیکی مؤثر برای تجسم و ارائه ایده‌ها و همچنین برای طوفان مغزی و تهیه خلاصه یا بررسی کتاب‌ها و فیلم‌ها شناخته شده است. پس یک پروژه شخصی را شروع کنید.

کار مداوم، همان کارهایی که به شما اجازه تجربه کردن را نمی‌دهند، گاه ممکن است خسته کننده و نمایشی باشد. اگر اینگونه احساس می‌کنید، باید خارج از فعالیت‌های کاری روزانه خود، یک پروژه شخصی را شروع کنید. هرنوع پروژه ای می‌تواند باشد. فقط با کار کردن روی چیزی که به آن علاقه مند هستید، میتوانید خود را با انرژی بسیاری احاطه کنید. یک پروژه شخصی این امکان را می‌دهد تا کارهای خودتان را بدون درخواست تأیید یا مجوز انجام دهید، که موجبات انگیزه و خلاقیت را برایتان فراهم خواهد کرد.

مسافرت بروید

شکستن روال هر روزه، می‌تواند بسیار انگیزه بخش باشد. مسافرت واقعاً به تغییر دیدگاه روزمره ما کمک می‌کند. با این حال، بنابر دلایل متعددی، بسیاری از افراد هرگز یا به ندرت سفر می‌کنند، بنابراین فراموش می‌کنند که چقدر مسافرت می‌تواند، هیجان انگیز و الهام بخش باشد. با این حال، گذراندن زمانی دور از کار، جهت مسافرت یا پیاده روی طولانی در طبیعت، کمک می‌کند تا ذهن خود را استراحت دهید و می‌دانید که چطور پیش خواهد رفت. یک ذهن آسوده، باعث افزایش خلاقیت و تمرکز مجدد می‌شود.

به موسیقی گوش دهید

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که، موسیقی تأثیر مثبتی بر مغز انسان داشته و می‌تواند در تقویت ذهن خلاق مؤثر باشد. در حقیقت، گوش دادن به موسیقی می‌تواند فرد را شادتر، سالم تر، ارائه دهنده تر و خلاق تر جلوه دهد. بنابراین هر وقت احساس می‌کنید سطح خلاقیتتان پایین است و نمی‌توانید روی کار خود تمرکز کنید، به موسیقی گوش دهید. شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند، افرادی که به موسیقی مورد علاقه خود در محل کار گوش می‌دهند، ایده‌های خلاقانه تری به وجود می‌آورند و کارهای خود را با سرعت بیشتر و کارآمدتری انجام می‌دهند.

ایده پردازی کنید

طوفان مغزی، روشی است که برای حل مسئله و تحریک تفکر خلاق استفاده می‌شود. اگر در جریان خلاقیت خود مشکل دارید و فکری بکر به سراغتان نیامده است، اکنون زمان آن است که این روش را امتحان کنید. طوفان مغزی، که در سال ۱۹۴۲ اختراع شده است، به عنوان یک تکنیک فردی یا گروهی انجام می‌شود و شامل تأمل در یک موضوع خاص و ارائه تعدادی از ایده‌ها و افکار است. این روند تأثیر مثبتی بر مغز انسان دارد و به عنوان محرکی برای راه حل‌های خلاقانه ترعمل می‌کند. طوفان مغزی همچنین می‌تواند، بوسیله یک ابزار نقشه برداری ذهن که با هدف ساده کردن روند تولید و سازماندهی ایده‌های بصری ساخته شده است، کمک کند.

استراحت کنید

آیا به مرحله ای رسیده اید که احساس می‌کنید ایده‌های کسل کننده ای دارید؟ طبیعی است که پس از کار، برای فعالیتی خاص، در مدتی معینی احساس ناامیدی کنید. باید استراحت کنید، ذهن خود را تازه کنید و باتری‌های خود را دوباره شارژ کنید. هنگام تمرکز بر روی یک کار واحد در ساعت‌ها، روزها حتی ماه‌ها، استراحت نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. مغز خود را مدتی و پس از بازگشت از فعالیت خود رها کنید تا متوجه تفاوت مثبتی در عملکرد خود شوید.

ناشناخته‌ها را در آغوش بگیرید

بسیاری از افراد، وقتی در مقابل چالش‌ها قرار می‌گیرند، می‌ترسند و قدم می‌زنند. دلیل این امر این است که آن‌ها نسبت به خود و توانایی‌هایشان احساس عدم اطمینان می‌کنند. این باعث می‌شود که حتی بدون تلاش برای به دست آوردن بهترین‌ها، موجب تحریک یک شکست شوند. با در آغوش گرفتن ناشناخته‌ها و رسیدن به چالش‌ها، می‌توانیم ذهن خود را آزاد کرده و باز کردن کانال‌های جدید تفکر خلاق را، در خود تحریک کنیم. در نتیجه، این می‌تواند به ما کمک کند تا ایده‌ها و راه حل‌های تازه ای را برای مشکلاتی که با آن‌ها روبرو هستیم به دست آوریم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید