راهکارهای افزایش عزت نفس در دانش آموزان

راهکارهای افزایش عزت نفس در دانش آموزان

فهرست مطالب

دانش آموزان هر روزه با استفاده از تجربیات زندگی خود، وارد فضای کلاس می‌شوند تا بتوانند بیش از پیش موفق‌تر عمل کنند. برای دانش آموزان با عزت نفس پایین، نیازهای روزانه مدرسه می‌توانند باعث اضطراب و ناامیدی در آنها شود. آنها ممکن است توانایی‌های خود را زیر سؤال ببرند و تمام روز را با استرس سپری کنند. به عنوان یک معلم یا پدر و مادر، این فرصت را دارید که بر افزایش عزت نفس در دانش آموزان خود نقشی مؤثر ایفا کنید و آنها را ترغیب کنید تا از توانایی‌ها و موفقیت‌های خود احساس افتخار کنند. برای کمک به این مهم، بیایید با برخی از راهکارهای افزایش عزت نفس در دانش آموزان آشنا شویم؛ با ذهن همراه باشید.

راهکارهای افزایش عزت نفس در دانش آموزان

افزایش عزت نفس در دانش آموزان

در اینجا پنج راهکار برای کمک به افزایش عزت نفس در دانش آموزان وجود دارند که در زیر به نمونه‌هایی از آن‌ها می‌پردازیم:

۱- موفقیت‌ها را ستایش و قدردانی کنید

دانش آموزانی که اعتماد به نفس زیادی ندارند تمایل دارند فقط روی جنبه‌های منفی کارهایی که انجام می‌دهند متمرکز شوند. به این نکته را برای ستایش و تأیید دانش آموزان در هنگام انجام کاری صحیح، چه در بخش خصوصی و چه در مقابل همسالان خود، توجه کنید. قدردانی ویژه از دانش آموزان به آن‌ها کمک می‌کند تا بدانند که به آن‌ها توجه می‌کنید و نیز کمک می‌کنید تا قدردان پیروزی‌های کوچک خود باشند.

۲- برای افزایش عزت نفس در دانش آموزان انتظارات واقع بینانه ایجاد کنید

یکی دیگر از راهکارهای افزایش عزت نفس در دانش آموزان، ایجاد ذهنیت رشد در آنها است. نسبت به آنچه دانش آموزان می‌توانند انجام دهند واقع بین باشید. اگرچه خوب است که ببینید دستاوردهای هر دانش آموز، بالاتر از حد معمول است، اما این مورد فقط برای برخی از آن‌ها قابل دستیابی است. از دانش آموزان بخواهید مجموعه ای از اهداف و کارهایی را که می‌خواهند در طول سال تحصیلی انجام دهند، بنویسند و سپس بنشینند و لیست‌های خود را با شما مرور کنند. تعیین اهداف قابل کنترل و معقول برای دانش آموزان می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا ببینند که چه اندازه رشد کرده اند. سعی کنید به سبکی متفاوت تدریس کنید و هدفی را ایجاد کنید که هر دانش آموز نمایانگر آن در کلاس باشد.

افزایش عزت نفس

۳- ذهنیتی از رشد ایجاد کنید

هیچ دانشجویی کامل نیست، بنابراین اشتباهات اجتناب ناپذیر هستند. کسانی که اعتماد به نفس کمی دارند ممکن است روی شکست‌های خود متمرکز شده باشند و پیشرفتی را که برایشان حاصل شده است را، نبینند. خطاها یا شکست‌ها را به عنوان لحظات تدریس برای دانش آموزان درنظر بگیرید. به آن‌ها یادآوری کنید که به خاطر اشتباهاتشان محدود نخواهند شد و نیز این اطمینان را به آن‌ها بدهید که در درس‌هایشان پیشرفت خواهند کرد. ممکن است این شیوه را به عنوان قبول رشد ذهنی شنیده باشید، جایی که دانش آموزان از گفتن کلماتی مانند نه و نمی‌توانم، دوری می‌کنند و برای گفتن کلمات مثبت تری مثل هنوز نه، خود را اماده می‌کنند.

۴- احساس مالکیت راهی برای افزایش عزت نفس در دانش آموزان است

از دانش آموزان بخواهید که با افزایش احساس مالکیت در خود فرصت‌هایی را برای تصمیم گیری در مورد تکالیف یا قوانین کلاس، بااستفاده از دانش خود ایجاد کنند. در حالی که می‌توان به دانش آموزان جواب نهایی را نشان داد، اما از آن‌ها بخواهید که به روش خود به جواب نهایی برسند. یکی از راه‌های انجام این کار، ایجاد لیستی از تکالیف، باید انجام شود و ممکن است انجام شود، برای دانش اموزان است. گاهی اوقات، برای تکمیل وظیفه مشخص ارزیابی درک آن‌ها، به تمام دانش آموزان کلاس نیاز دارید، که این امر را به کاری که باید انجام شود، تبدیل می‌کند. سپس، دانش آموزان می‌توانند به لیست، ممکن است انجام دهند، نگاه کنند تا کاری را که می‌خواهند در آینده انجام دهند، انتخاب کنند. دانش آموزان زمانی که احساس کنترل کنند، عزت نفس بیشتری در یادگیری خواهند داشت. ترکیب استراتژی‌های تدریس مبتنی بر پرس و جو در کلاس، می‌تواند در رسیدن به این هدف به شما کمک کند.

راه های افزایش عزت نفس در دانش آموزان

۵- دانش آموز را با دیگری مقایسه نکنید

دانشجویان مجموعه ای از نقاط قوت، استعداد و نیازهای منحصر به فرد خود را دارند. بپذیرید که بعضی از دانش آموزان نقاط قوتی را دارند که سایرین ندارند. پس با آن‌ها به عنوان یک گروه همگن رفتار نکنید. یادگیری متمایز می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا بهترین یادگیری را فرا بگیرند. وقتی دانش آموزان احساس می‌کنند نیازهایشان در کلاس برآورده نمی‌شوند، ممکن است احساس کنند که از آن‌ها استقبال نمی‌شود. به نقاط قوت و سبک‌های یادگیری دانش آموزان خود توجه کنید و محیطی را در کلاس ایجاد کنید که توانایی‌های منحصر به فرد دانش آموزان را تقویت کند. هنگامی‌ که دانش آموزان در حال سازگار شدن با مواردی هستند که به یادگیری آن‌ها کمک می‌کند، ممکن است در این حین، شروع به همدلی با یکدیگر کرده و در مورد استراتژی‌های موفق با یکدیگر صحبت کنند.

برخی دیگر از راه‌های افزایش عزت نفس در دانش آموزان که به شرح زیر هستند:

  1. صحبت‌های هر روزه آن‌ها را زیاد اصلاح نکنید. یک معلم باید تمام اشتباهات موجود در دانش آموزان را اصلاح کند، اما سعی کنید هر کلمه ای را که گفته می‌شود اصلاح نکنید. این باعث می‌شود اعتماد به نفس آن‌ها از بین برود و عزت نفسشان کاهش یابد. سعی کنید دانش آموزان را در طول انجام هر فعالیت عملکردی متوقف نکنید. البته مقالات نوشتاری آن‌ها باید به خوبی بررسی و تصحیح شوند.
  2. به دانش اموزان فرصتی برای موفقیت دهید. با وجود اینکه بیشتر دانش آموزان از مهارت‌های ضعیفی در زبان برخوردار هستند، اما برای معلم مهم است که روی نقاط ضعف دانش آموزان تمرکز نکند. درعوض، برای تقویت اعتماد به نفس در آن‌ها، سعی کنید بر نقاط قوتشان تأکید کنید. اگر چیزی را نمی‌دانید، پس از دانش آموزان مشاوره بخواهید و بگذارید کمی‌ به شما کمک کنند. این باعث افزایش عزت نفس در دانش آموزان و اطمینان بیشتری در آن‌ها می‌شود.

تقویت عزت نفس در دانش آموزان

  1. اهداف مشخصی را برای دانش آموزان تعیین کنید. وقتی آن‌ها اهداف واقعی داشته باشند، این بدان معنی است که می‌توانند به آن‌ها دست یابند. هرگاه دانش آموز هدف خود را تحقق ببخشد، این کار به افزایش اعتماد بنفس او کمک خواهد کرد. به علاوه، این یک روش عالی در یادگیری جوانان، برای تعیین و تحقق اهداف واقعی آن‌ها می‌باشد. اهداف یادگیری را تعیین کنید و تشویق دانش آموزان را فراموش نکنید. این کار باعث می‌شود یادگیری، حتی برای آن دسته از دانش آموزانی که علاقه‌ای به مطالعه ندارند نیز جالب باشد.
  2. برای یادگیری از چیزهای تصویری استفاده کنید. آیا می‌دانید پوسترها، فلش کارت‌ها و موسسه‌های گرافیکی می‌توانند برای یادگیری بسیار مفید باشند؟ با استفاده از این تصاویر، برای هر دانش آموز آسان تر می‌باشد که در طول درس داستانی را به دیگران بگوید یا پروژه خود را به سایر دانش آموزان کلاس ارائه دهد. با بهره مندی از این پوسترها یا طرح‌های گرافیکی، وقتی دانش آموزان به همکلاسی‌های خود گوش فرا می‌دهند، احساس اطمینان بیشتری می‌کنند.
  3. یادگیری از اشتباهات. اشتباهات را با کمک دانش آموزان به گزینه ای مثبت تبدیل کنید وتمرکز کنید روی چیزی که از این اشتباهات کسب کرده اید. یادگیری از اشتباهات فرصتی عالی برای هدایت دانش آموزان است. مثلا به آن‌ها یادآوری کنید که همه اشتباه می‌کنند و شما هم ممکن است اشتباه کنید. وقتی دانش آموزان می‌بینند که شما با صبر و خوشبینی با اشتباهات آن‌ها برخورد می‌کنید، آن‌ها نیز برای تبدیل خطاهایشان به فرصت‌ها تلاش می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید