تکنیک ذهن‌ خوانی چیست و چطور می توان ذهن دیگران را خواند و از افکارشان سر درآورد؟

تکنیک ذهن خوانی چیست؟
تکنیک ذهن خوانی چیست؟

فهرست مطالب

چه کسی هست که دوست نداشته باشد از افکار دیگران سر درنیاورد و ذهن خوانی کند؟ فکرش را بکنید! دوستتان درحال صحبت کردن با شماست و شما می‌توانید سر دربیاورید که در ذهنش چه می‌گذرد. جالب نیست؟

در این مقاله از تکنیک‌هایی با شما صحبت خواهیم کرد که با آن‌ها می‌توانید سر از افکار دیگران در بیاورید. با ذهن همراه باشید.

آیا می‌توان ذهن دیگران را خواند؟

ذهن خوانی و نیت خوانی یکی از رویاهای قدیمی و دست نیافتنی بشر بوده است. از این قابلیت آنقدر جذابیت داشته است که از گذشته‌های دور و در افسانه‌های قدیمی، کسانی که قدرت‌های فرابشری داشتند می‌توانستند ذهن دیگران را بخوانند. یعنی این ویژگی یکی از وجوه متمایز کننده افراد عادی از فرابشرها بوده است.

بشر برای اینکه بتواند به درونیات ذهن دیگران پی ببرد، راه‌های مختلفی را امتحان کرده است. از دست به دامن ماورالطبیعه و جادو شدن تا تلاش برای شناخت علمی نیت ذهنی و کمک از علم روان‌شناسی.

معمولا وقتی از ذهن‌ خوانی حرف می‌زنیم با دو دسته تلاش از طرف محققان طرف هستیم.

گروهی از عصب‌شناسان که درپی خواندن کدها و سیگنال‌های مغزی با استفاده از دستگاه‌های ام‌آر‌آی و سی‌تی‌اسکن هستند. این دسته از دانشمندان و عصب‌شناسان از سال ۲۰۱۱ توانسته‌اند به موفقیت‌های قابل توجهی در بازگشایی امواج مغزی برسند و از آن روز، به پیشرفت‌شان در خواندن امواج مغزی افزوده شده است.

دسته دوم تلاش‌ها به گروهی از روان‌شناسان برمی‌گردد که درپی دستیابی به هدف ذهن خوانی با استفاده از تکنیک‌های روانشناختی هستند. این دسته از روان‌شناسان معتقدند می‌توان با بررسی حالت‌های فیزیکی و شناخت نسبی از روحیات افراد به سادگی ذهن و نیات‌شان را رمزگشایی کرد.

چطور می‌شود ذهن‌ خوانی کرد؟

معمولا وقتی حرف از ذهن خوانی پیش می‌آید، همه فکر می‌کنند قرار است درمورد مهارت‌های فراطبیعی صحبت شود. انگار قرار است جادوگری با مهارت‌های فوق بشری و یک گوی جادویی وارد میدان شود که از تمام اسرار و افکار دیگران سر درمی‌آورد.

اما متاسفانه یا خوشبختانه باید بگویم که ذهن خوانی آنچه فکر می‌کنند نیست. ذهن خوانی صرفا یک مهارت روان‌شناختی مبتنی بر تشخیص صحیح حالت‌های روحی و فیزیکی فرد مورد نظر است.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

کسی که ذهن خوانی می‌کند، مهارت عجیب و غریب ماورایی ندارد و اساسا نمی‌تواند داشته باشد. این اشخاص صرفا روان‌شناسان خبره و انسان‌های باهوشی هستند که توانایی این را دارند که از حالت‌های افراد به مقاصد و انگیزه‌های درونی‌شان پی ببرند.

[/su_note]

ذهن خوانی فواید زیادی دارد. جدا ازاینکه شما با ذهن خوانی می‌توانید بفهمید احساس واقعی دوستانتان، خانواده‌تان و نزدیکانتان درمورد موضوعی خاص چیست، ذهن خوانی یکی از مهارت‌های اساسی برای بشر به حساب می‌آید.

یکی از فواید ذهن خوانی، در بازجویی متهمین و جنایتکاران است. معمولا کسانی از مجرمان بازجویی می‌کنند باید روان‌شناسان قوی و ذهن‌ خوان‌های قهاری باشند.

سیاستمداران و دیپلمات‌هایی که در مذاکرات دیپلماتیک شرکت می‌کنند باید ذهن‌خوانان قدرتمندی باشند و در پاسخ به هریک از زبان‌بدن دیپلمات‌های مقابل، پاسخ درستی بدهند. نیت خوانی و ذهن خوانی از مهارت‌های مهم در تجارت و کسب‌وکار هم به شمار می‌رود.

تکنیک‌ های ذهن خوانی

خبر خوب اینکه تکنیک‌های زیادی برای ذهن خوانی وجود دارند. شما می‌توانید با تمرین و تکرار تکنیک‌هایی که در ادامه از آنها حرف خواهیم زد، به یک ذهن خوان حرفه‌ای تبدیل شوید.

دوستانتان را خوب بشناسید

تکنیک ذهن خوانی
تکنیک ذهن خوانی

اولین قدم در ذهن خوانی این است که اطرافیانتان را خوب بشناسید. شناخت صحیح کسی که می‌خواهید از درونیاتش سردربیاورید، قدم اول ذهن خوانی است. شما باید به خصوصیات فرد موردنظر، نقاظ ضعف و قوت او، چیزهایی که او را به هیجان وا می‌دارد و چیزهایی که او را می‌آزارد و… کاملا آشنا باشید.

هرچقدر شناخت شما نسبت به طرف مقابلتان بیشتر باشد، بهتر می‌توانید خودتان را جای او بگذارید و حدس بزنید در موقعیت‌های متفاوت چه تصمیمی می‌گیرد یا چطور فکر می‌کند.

پس یادتان باشد که قدم بعدی، بعد از شناخت چند و چون شخصیت طرف مقابلتان این است که بدانید هر تیپ شخصیت خاص، چه ویژگی‌هایی دارد و چطور تصمیم‌گیری می‌کند. توصیه می‌کنم در این مورد حتما مطالعات روان‌شناسی‌تان را افزایش دهید.

خوب گوش کنید

یکی از راه‌های شناخت صحیح افراد، گوش دادن به آن‌ها است. سعی کنید در ارتباط با دیگران بیش از آنکه متکلم وحده باشید، شنونده‌های خوبی باشید. چشمانتان را ببنیدید و صرفا گوش کنید. بگذارید طرف مقابلتان حرف بزند. از حرفهایش شخصیت او را واکاوی کنید. چه چیزی مخاطبان را می‌آزارد؟ چه چیزی برای او مهم است؟ نقاط ضعف و قوتش چه هستند؟

حالا چشمانتان را باز کنید و با آنها ارتباط چشمی برقرار کنید. سعی کنید حرکات چشمانشان را موقع حرف زدن رصد کنید. زبان بدنشان را تحلیل و بررسی کنید. به اوج و فرود لحن و صدایشان هنگام ادای کلمات و حروف دقت کنید. چه زمانی برانگیخته می‌شوند؟

با گوش دادن می‌توانید به نکات مهمی از شخصیت افراد پی ببرید. به مرور یاد خواهید گرفت که چطور از راه گوش دادن به آنها، به تحلیل دقیق و درستی از شخصیت‌شان برسید. کافی است کمی تمرین کنید.

ذهن آگاهی داشته باشید

یکی از تکنیک‌های موثر در افزایش مهارت ذهن خوانی، تکنیک ذهن آگاهی است. شما برای آنکه درک درستی از رفتار طرف مقابلتان داشته باشید و بتوانید بدون قضاوت و پیش‌داوری به رفتار او فکر کنید یا رفتارش را به درستی پیش‌بینی کنید، نیاز به حضور صددرصدی ذهن‌تان در لحظه دارید. به کنترل ذهن و حضور تمام قد آن در لحظه، ذهن آگاهی می‌گویند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]تکنیک ذهن‌ آگاهی[/su_animate]

[/su_box]

به ذهنتان بیاموزید که بدون آنکه به هیچ مساله دیگری فکر کند، در همان لحظه روی آنچه که نیاز دارید تمرکز کند. این کار کمی سخت اما شدنی است. کافیست کمی تمرکز و تمرین داشته باشید. راه‌های زیادی برای به دست آوردن ذهن‌ آگاهی وجود دارد. می‌توانید با تمرینات مراقبه و تمرکز به ذهن‌آگاهی دست پیدا کنید.

هوش هیجانی‌تان را ارتقا بدهید

داشتن هوش هیجانی به معنای درک صحیح رفتار افراد و توانایی کنش مقابل دربرابر رفتار آنهاست. هوش هیجانی به آن دسته از توانایی ذهن گفته می‌شود که به ما توانایی درک بهتر رفتار دیگران و احساسات آنها را به ما هدیه می‌کند. با استفاده از هوش هیجانی می‌توانیم دیگران را بهتر آنالیز کنیم و دلیل رفتارهایشان را درست متوجه شویم.

درواقع هوش هیجانی به ما کمک می‌کند که احساسات دیگران را در لحظه‌های متفاوت بهتر درک کنیم. این توانایی علاوه بر تاثیر در افزایش قدرت ذهن خوانی، به ما در بهبود روابط شخصی هم کمک بسیاری خواهد کرد. درهرصورت باید ارتقا هوش هیجانی را جدی بگیرید. چرا که بدون داشتن هوش بالای هیجانی به روان‌شناسان خبره و کاربلد تبدیل نخواهید شد.

توجه به زبان بدن

زبان بدن در ذهن خوانی
زبان بدن در ذهن خوانی

بعد از طی کردن تمام مراحل ذکر شده، نوبت به درک زبان بدن می‌رسد. حالا می‌توانید با توجه به آنچه که از دیگران فهمیده‌اند و ترکیب آنها با زبان بدنشان، به درک قسمتهای وسیعی از آنچه که در ذهن‌شان می‌گذرد نایل شوید.

زبان بدن، قدرت بزرگی در درک نیات و مفاهیم ذهنی افراد به ما اعطا می‌کند. با فهم زبان بدن دیگران می‌توانیم به سادگی به آنچه که مقصد اصلی آنهاست پی ببریم. کافیست بدانید هر حرکت در بدن چه معنایی می‌دهد تا به سادگی توانایی درک احساسات افراد را پیدا کنید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]زبان بدن ؛ ابزاری ناشناخته ولی قدرتمند[/su_animate]

[/su_box]

مثلا دست به سینه شدن به معنای عدم موافقت با موضوع مورد بحث است. معمولا وقتی افراد این ژست را اتخاذمی‌کنند که چندان از موضوع مورد بحث راضی نباشند. اگر دیدید شخص مقابلتان در میان برقراری ارتباط کلامی با شما بیش از اندازه به در خروجی نگاه می‌کند، یعنی عجله دارد و خواهان اتمام ملاقات است.

به حرکات چشم افراد توجه کنید. روی حرکت مردمک‌ها در زمان پاسخ به سوالات مختلف متمرکز شوید. هر حرکت به معنای یک تیپ شخصیتی خاص است.  کافیست معنای هرکدام را بدانید و آنوقت حدس جواب‌ها و واکنش‌های احتمالی طرف مقابل برایتان کار راحتی خواهد بود.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

یادتان نرود که تمرین و تکرار و دقت در حرکات دیگران از مهم‌ترین روش‌های تسلط بر تکنیک ذهن خوانی است. این نکته را فراموش نکنید که ذهن خوان‌های حاذق، قبل از هرچیزی روان‌شناسان متبحری هستند. پس به جای توسل به قدرت‌های خاص و چیزهایی که اساسا وجود خارجی ندارند، به علم روانشناسی متوسل شوید.

[/su_note]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید