تکنیک ذهن‌ آگاهی

تکنیک ذهن آگاهی چیست؟
تکنیک ذهن آگاهی چیست؟

فهرست مطالب

استرس، جزء جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره ما، در بسیاری از مواقع باعث اختلال در روند وظایف روزانه می‌شود. آیا شما هم از آن دست افرادی هستید که حواستان به سادگی از کارتان پرت می‌شود؟ آیا استرس باعث شده است که تمرکز برایتان سخت‌ترین کار دنیا باشد؟

اگر پاسخ‌تان مثبت است باید با تکنیک ذهن‌ آگاهی آشنا شوید. این تکنیک به شما کمک می‌کند تا کنترل استرس را به دست بگیرید. با ما تا انتهای این مقاله در ذهن همراه باشید.

ذهن آگاهی چیست؟

برای بسیاری از ما پیش آمده است که در انجام کارهای روزمره، به جای تمرکز بر کاری که انجام می‌دهیم، به آینده فکر کنیم. یا استرس وقایعی که هنوز اتفاق نیفتاده‌اند مانعی برای انجام فعالیت یا ارائه صحیح عملکردمان باشند.

این وضع پیامد نداشتن توجه به حال و لحظه اکنون است. دلیل درصد بالایی از اضطراب‌ها و نگرانی‌های کاذب ما این است که ذهن‌مان آنقدر درگیر فرآیندها و اتفاقاتی که احتمال وقوعشان بسیار کم است می‌شود که حال را فراموش می‌کند. 

اما چاره چیست؟ جواب ساده است. باید به ذهن‌مان بیاموزیم که در لحظه زندگی کند. یعنی تمام آگاهی و حواسش به جریان اکنون باشد. چیزی که در فلسفه شرقی و روان‌شناسی مدرن به نام تکنیک ذهن‌ آگاهی شناخته می‌شود.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

تکنیک ذهن‌ آگاهی یعنی شما این توانایی را داشته باشید که بتوانید در لحظه زندگی کنید. بدون فکر کردن به گذشته، بدون تاثیرپذیری از آنچه که برایتان اتفاق افتاده است، بدون ترس از آینده و بدون آنکه به چیز دیگری که در جریان است فکر کنید.

[/su_note]

تکنیک ذهن‌ آگاهی یعنی از هرچه که در حال شما در جریان است، لذت ببرید. موضوعات را در همین لحظه بررسی کنید و جوانب امر را با توجه به آنچه که در حال جریان دارد بسنجید.

آثار مثبت ذهن آگاهی

تاثیرات ذهن آگاهی
تاثیرات ذهن آگاهی
  • یکی از مهم‌ترین پیامدهای تمرین ذهن‌ آگاهی کاهش آثار روانی ناشی از استرس است. درواقع شما وقتی که در حال تمرین و تقویت تکنیک ذهن‌ آگاهی هستید، در درجه اول استرس را از خودتان دور میکنید و در مرحله دوم، آثار روانی ناشی از استرس از زندگی شما حذف خواهد شد.

افسردگی، اختلالات اضطرابی، مشکلات جسمانی ناشی از استرس و… از طرفی، ذهن آگاهی به طرز محسوسی قدرت افراد را در مدیریت و تحمل مشکلات روحی افزایش می‌دهد.

  • ذهن آگاهی به ما این قدرت را عطا می‌کند که به هر مساله بدون پیش‌داوری و قضاوت نگاه کنیم. با ذهن آگاهی رویدادها و مسائل، بدون تاثیر پذیرفتن از تجربیات حسی گذشته ما، همانطور که هستند به نظرمان خواهند رسید. درواقع با ذهن آگاهی، قدرت صحیح‌تر فکر کردن و تحلیل درست‌تر و نزدیک‌تر به واقعیت نصیب‌مان خواهد شد.
  • هوشیاری و برانگیختگی بالا، مدیریت صحیح مسائل، زندگی در لحظه از دیگر آثار مثبت ذهن آگاهی است. کسانی که ذهن آگاهی قوی‌تری دارند کمتر دچار سردرگمی می‌شوند و گزینه‌های مطلوب‌تری در مدیریت مجموعه‌ها هستند.
  • ذهن آگاهی با ارتقا وضعیت روانی و افزایش توانایی افراد در مدیریت احساسات و هیجانات عاطفی، باعث بهبود روابط فردی می‌شود. کسانی که تمرینات تکنیک ذهن‌ آگاهی را مرتب انجام می‌دهند در روابط فردی کمتر دچار چالش می‌شوند و درصورت درگیری با چالش‌های روابط فردی، به سادگی از پس مدیریت آن برمی‌آیند.
  • با افزایش ذهن آگاهی و انجام تکنیک‌های مربوط به آن، کیفیت خواب افراد به طرز قابل مشاهده و محسوسی افزایش پیدا می‌کند. ذهن آگاهی با کم کردن مشغله‌های ذهنی و افزایش آرامش این موهبت را به افراد هدیه می‌کند.
  • تکنیک ذهن‌ آگاهی به طرز قابل محسوسی توانایی‌های ذهنی شما را افزایش می‌دهد و باعث ارتقا وضیعت روحی و روانی شما خواهد شد. تضمین سلامت روانی و دوری از ناهنجاری‌های روانی می‌تواند از مهم‌ترین نتایج مثبت ذهن آگاهی به حساب بیاید.
  • تکنیک ذهن‌ آگاهی با تقویت دو قشر مهم مغز به افزایش تمرکز کمک می‌کند. بخش هیپوکامپ که به یادگیری کمک خواهد کرد و قسمت قدامی مغز که مسئولیت افزایش تمرکز را برعهده دارد.

    [su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

    [su_animate type=”shake” duration=”0.5″]راهکارهای عملی و ثابت شده برای کنترل استرس و کاهش اضطراب در زندگی [/su_animate]

    [/su_box]

تکنیک های تقویت ذهن آگاهی

تقویت ذهن آگاهی
تقویت ذهن آگاهی

هوشیار باشید:

حواستان را معطوف آنچه که اکنون در حال جریان است بکنید. یکی از ساده‌ترین روش‌های تکنیک ذهن‌ آگاهی این است که هنگام انجام فعالیت روزمره‌تان سعی کنید لحظات و دقایقی را از حالت معمولی‌تان خارج شوید و تمام حواس‌تان را به آنچه که در لحظه در حال انجام هستید بدهید.

نفس کشیدن، غذا خوردن، راه رفتن و هرچه که در حال انجامش هستید. لحظه ای از حالت عادی‌تان جدا شوید و حواستان را معطوف گیرنده‌های عصبی‌تان کنید. مثلا اگر در حال راه رفتن هستید، به پاهایتان فکر کنید. به انرژی که صرف می‌کنید. به نوری که به صورتان می‌تابد یا هوایی که به شما برخورد می‌کند. سعی کنید تماما از آنچه که در جریان است آگاه شوید و از آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: رسیدن به آرامش زندگی با ۴۰ راهکار ساده

درلحظه زندگی کنید:

درلحظه جریان داشته باشید؛ این به معنای رها کردن گذشته و غرق نشدن در آینده است. زندگی همه آن چیزی است که در اکنون جریان دارد. تلاش‌تان را در جهت فکر به حال به صورت فعال معطوف کنید. در حال زندگی کنید. خودتان را در گذشته غرق نکنید. ترس و نگرانی از آینده را رها کنید. سعی کنید از آنچه که در جریان لذت ببرید.

تمرین تنفس

نفس عمیق بکشید. تنفس عمیق شما را از بسیاری از احساسات منفی درونی رها می‌کند. تنفس عمیق با اکسیژن رسانی به خون می‌تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد و شما را در معطوف کردن حواستان به حال یاری دهد. سعی کنید با تنفس عمیق ذهن‌تان را معطوف به تجربیات و عادات‌تان بکنید و درراستای اصلاح آن‌ها یا فراموشی‌شان تلاش کنید.

مراقبه را فراموش نکنید:

مراقبه را بیاموزد. مراقبه و تمرین تمرکز، نقش بسیار مهمی در افزایش ذهن آگاهی دارد. سعی کنید تمرین‌های روزانه کوتاه مدیتیشن داشته باشید. یوگا در افزایش تمرکز شما و افزایش ذهن آگاهی تاثیر زیادی دارد.

مثبت اندیشی:

تلاش کنید مثبت اندیش باشید. افزایش خوش‌بینی و مثبت دیدن اتفاقاتی که برایتان به وقع می‌پیوندد می‌تواند ذهن شما را نسبت به مسائل آرام‌تر کند و هوشیاری شما را افزایش دهد. هوشیاری قدم اول برای ذهن آگاهی است.

اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید:

ذهن آگهی و اعتماد به نفس
ذهن آگهی و اعتماد به نفس

سعی کنید ویژگی‌های مثبت‌تان را به یادبیاورید. روی نقاط قوت‌تان متمرکز شوید و به مثبت‌اندیشی‌تان کمک کنید. مدام به خودتان یادآوری کنید که توانایی انجام وظایف محول شده به خودتان را دارید. با این روش، به طرزقابل محسوسی مثبت‌اندیش‌تر خواهید شد.

استرس‌تان را کنترل کنید:

یکی از روش‌های تکنیک ذهن‌ آگاهی کنترل استرس است. درواقع وقتی استرس دارید بهترین زمان برای آزمایش توانایی‌تان در کنترل ذهن‌تان است. سعی کنید نفس عمیق بکشید و روی حالت روحی‌تان متمرکز شوید. به این فکر کنید که چه چیزی باعث استرس‌تان شده است و چطور می‌توانید آن را کنترل کنید.

تمرینات تن‌آرامی را جدی بگیرید:

خودتان را آرام کنید. فرقی نمی‌کند در چه حالتی هستید یا چه کاری را انجام می‌دهید؛ در هر حالتی که هستید در وضعیت آسوده‌ای بنشینید. چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید تمرکز کنید. به تک تک اعضای بدن‌تان فکر کنید و سعی کنید به کنش و واکنش هر قسمت توجه کنید.

از دایره امن‌تان خارج شوید

به استقبال تجربیات و عادات تازه بروید. سعی کنید هرهفته و هر روز تجربه تازه‌ای را به مجموعه تجربیات‌تان اضافه کنید. فرقی نمی‌کند چه باشد، مهم این است که عادات گذشته خود را بشکنید و از دایره امن روتین‌تان خارج شوید. شکستن عادت‌ها و حرکت مخالف جریان روزانه زندگی، یکی از مهم‌ترین تمرین‌های تکنیک ذهن‌ آگاهی است.

آگاهی را در برنامه فعالیت روزمره‌تان جا دهید:

سعی کنید در هرحال که هستید، بر آنچه که انجام می‌دهید تمرکز کنید. پیاده‌روی، رانندگی، درست کردن غذا، شستن ظرف، خواندن کتاب، تمیزکاری و هرچیزی که به تمرکز نیاز دارد می‌تواند در این لیست قرار بگیرد.

کاری که در حال انجام آن هستید را  به فرصتی برای مدیتیشن تبدیل کنید. تمرکز کنید و به جزییات کاری که انجام می‌هید فکر کنید. این کار توان ذهن آگاهی شما را افزایش خواهد داد و ذهن شما را به تمرکز شرطی می‌کند.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

تکنیک ذهن‌ آگاهی موثر و مفید در افزایش توانایی ذهنی و مدیریت امور است. اگر قبلا با مفهوم ذهن آگاهی آشنا بوده‌اید و تجربیاتی از تکنیک‌های ذهن‌آگاهی داشته‌اید از تجربیات‌تان با ما حرف بزنید. به اشتراک گذاشتن تجربیات‌تان با ما و سایر خوانندگان، ما را از صمیم قلب خوشحال خواهد کرد.

[/su_note]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید