خلاصه کتاب نیروی حال

خلاصه کتاب نیروی حال

فهرست مطالب

قبل از بیان خلاصه کتاب نیروی حال باید بگوییم: «اکهارت تول (تولی یا توله) با یک زندگی بسیار پر دردسر و مشکل آفرین که توسط بسیاری از دوره‌های افسردگی جدی احاطه شده بود، صلح را یک شبه به معنای واقعی کلمه پیدا کرد.

صبح روز بعد او از خواب بیدار شد و احساس آرامش زیادی کرد، زیرا به نوعی موفق شده بود خود را از افسردگی نجات دهد، او چگونه موفق به این کار شد؟»

بعد از گذشت چندین سال کاری جز لذت بردن از صلح و آرامش تازه خود نداشت، در نهایت مردم شروع به سؤال از اکهارت تول کردند، بنابراین او رمز موفقیت خود را در کتاب نیروی جال پاسخ داد.

اکهارت تدریس را آغاز کرد و این کتاب را با عنوان اصلی The Power of Now در سال ۱۹۹۷ منتشر کرد، که سرانجام پس از آنکه اوپرا وینفری عاشق کتابش شد، در سال ۲۰۰۰ به پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز تبدیل شد؛ با ذهن همراه باشید.

خلاصه کتاب نیروی حال

در اینجا به سه موضوع مهم و اصلی از این کتاب می‌توان اشاره کرد:

 ۱- زندگی فقط یک سری لحظه‎های حال است.

۲- تمام درد نتیجه مقاومت در برابر چیزهایی است که شما نمی‌توانید تغییر دهید.

۳- شما می‌توانید با مشاهده مداوم ذهن و قضاوت نکردن در مورد افکارتان، خود را از درد رهایی بخشید.

برای سفر به این مکان زیبا به نام حال آماده هستید؟ پس بزن بریم!

درس ۱: تمام زندگی یک سری لحظه‌های حال است

کتاب نیروی حال

اگر از ۱۰۰ نفر بخواهیم که دو احساس شایع متداول را که می‌توانند در مورد آنها فکر کنند، نام ببرند، ۹۹ نفر از آنها احتمالاً با پشیمانی و اضطراب پاسخ می‌دهند.

دلیل پشیمانی و نگرانی در مورد بسیاری از موارد در نحوه کار ذهن ما نهفته است. جریان مداوم آگاهی و اندیشه که در ذهن ما وجود دارد، بیشتر با دو چیز مشغول است: گذشته و آینده.

وقتی ۱۰ دقیقه صبح دیر بیدار می‌شوید، اولین چیزی که فکر می‌کنید چیست؟ «اوه نه، حالا من به کارم دیر می‌رسم، مطمئنم که رئیس سرم داد خواهد زد!» با گفتن این جملات، شما حداقل نیمه اول روز خود را خراب کرده‌اید.

در ادامه خلاصه کتاب نیروی حال اکهارت تول می‌گوید: «تنها وقت مهم، زمانی است که ما در مورد آن کمترین فکر را می‌کنیم، یعنی زمان حال. تنها دلیل موجود این است که همه چیز در اکنون اتفاق می‌افتد.

هر آنچه احساس می‌شود در زمان حال رخ می‌دهد. وقتی در مورد آن فکر می‌کنید، گذشته چیزی غیر از همه لحظه‌های گذشته نیست و آینده فقط مجموعه لحظه‌های حال حاضر در انتظار رسیدن هستند.»

بنابراین زندگی در هر لحظه غیر از زمان حال بی‌فایده است. اگر وظیفه شما این است که یک مقاله پژوهشی را در ۱۴ روز تحویل بدهید، نه از مدت زمان هدر رفت پشیمان شوید و نه نگران روزهای باقی مانده باشید، در واقع بهتر است فقط کار خود را سریعاً شروع کنید.

درس ۲: هر دردی که احساس می‌کنید ناشی از مقاومت در برابر چیزهایی است که نمی‌توانید تغییر دهید

خلاصه ای از کتاب نیروی حال

من یک طرفدار بزرگ رواقیون (نوعی فلسفه در یونان باستان) هستم. بخشی از فلسفه آنها شامل این عقیده است که تنها دردی که واقعاً متحمل می‌‌شوید همان است که خودتان ایجاد می‌کنید.

در ادامه خلاصه کتاب نیروی حال مطمئناً اکهارت تول با این عقیده موافقت خواهد کرد، زیرا او استدلال می‌کند که: «درد چیزی بیش از نتیجه مقاومت شما در برابر همه چیزهایی است که نمی‌توانید تغییر دهید. ما در مورد آینده و گذشته بسیار فکر می‌کنیم، اما می‌توانیم فقط در زمان حال زندگی کنیم و بنابراین هیچ وسیله‌ای برای تغییر چیزها نداریم، به غیر از اینکه فقط کار الان را انجام دهیم.»

«سپس با ایجاد مقاومت در برابر این موارد، شکاف بین مسائل را پُر کنیم، این همان چیزی است که ما به عنوان درد، اعم از روانی یا جسمی تجربه می‌کنیم.»

وقتی عصبانی هستید، این عصبانیت معمولاً باعث می‌شود که کمتر  فکر کرده و عقلانی عمل نکنید، که بیشتر اوقات منجر به بدتر شدن وضعیت و در نتیجه درد بیشتر می‌شود. اما واقعاً همه اینها به ذهن شما بستگی دارند.

درس ۳: می‌توانید با مشاهده مداوم ذهن و قضاوت نکردن در مورد افکارتان، خود را از درد رهایی بخشید

پس چگونه می‌تواد از درد خلاص شد؟ در خلاصه کتاب نیروی حال اکهارت تول دو مورد را توصیه می‌کند:

۱- پیوسته از خود بپرسید: «فکر بعدی من چه خواهد بود؟»

۲- از قضاوت در مورد افکار و اصرار کردن‌های خود دست بردارید.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

اولین استراتژی که مبتنی بر تأثیر فیزیک است، به نام «اثر کوانتومی زنو.» این نظریه بیان می‌کند: «شما می‌توانید با مشاهده مداوم، هر سیستم را در حالت فعلی خود مسدود کنید.»

[/su_note]

بارها و بارها از خود پرسیدن این سؤال معمولاً فکر بعدی شما را به تأخیر می‌اندازد، بنابراین به شما زمان کافی می‌دهد تا بفهمید که واقعاً چه مدت زمان را برای قضاوت نکردن درباره خودتان صرف می‌کنید. با این روش می‌توانید ذهن خود را قطع کنید و از این طریق از آن افکار جدا شوید.

روش دوم برای کمک به شما در گوش دادن به بدن و یادگیری پذیرش افکار ثابت در ذهن شما است، در مورد کارهایی که باید انجام دهید یا انجام ندهید! دفعه دیگر که دیر از خواب بیدار می‌شوید‌، فقط به آن صدایی گوش دهید که می‌گوید: «شما باید بهتر عمل می‌کردید!»، بنابراین، باید توجه کنید، ببینید و بپذیرید که همه چیز در زمان حال رخ می‌دهد.

این دو ابزار به شما کمک می‌کنند بدن خود را از ذهن‌تان جدا کنید، پس از آن درد کمتری خواهید داشت، زیرا در مقابل چیزهایی مقاومت می‌کنید که نمی‌توانید حتی در کمترین مقدار خود آنها را تغییر دهید.

جملات زیبا از کتاب نیروی حال

جملات زیبا از کتاب نیروی حال

در ادامه خلاصه کتاب نیروی حال ما چندین جمله مشهور از این کتاب را در زیر آورده‌ایم:

«زمان به هیچ وجه گرانبها نیست، زیرا یک توهم است. آنچه شما آن را با ارزش تلقی می‌کنید زمان نیست، بلکه نکته‌ای است که تمام نمی‌شود، یعنی اکنون. این واقعاً با ارزش است هرچه بیشتر به زمان متمرکز شوید – گذشته و آینده – بیشتر از دست می‌رود، بنابراین، زمان حال، با ارزش‌ترین چیز موجود است.»

«هر عملی اغلب بهتر از هیچ عملی نیست، به خصوص اگر مدت طولانی است که در یک وضعیت ناخوشایند قرار گرفته‌اید. اگر اشتباه باشد، حداقل چیزی را یاد می‌گیرید، در این صورت دیگر اشتباه نیست. اگر گیر کرده باشید، هیچ چیز نمی‌آموزید.»

«تمام منفی بودن ناشی از انباشت دردها و انکار زمان حال است. اضطراب، تنش، استرس، نگرانی، همه اشکال ترس، ناشی از آینده خیلی دور است. گناه، پشیمانی، ناراحتی، نارضایتی، غم و اندوه، تلخی و همه اشکال عدم عشق به علت گذشته بیش از حد است، همه اینها به دلیل حضور کافی نداشتن در زمان حال است.»

«به محض احترام به لحظه حال، همه نارضایتی‌ها و مبارزات حل می‌شوند و زندگی با شادی و سهولت شروع به گردش می‌کند. هنگامی که شما آگاهی از لحظه فعلی دارید، هر کاری که انجام می‌دهید با احساس کیفیت، مراقبت و عشق آغشته می‌شود، حتی ساده‌ترین عمل.»

«اگر ذهن شما بار سنگین گذشته را تحمل می‌کند، تجربه‌های مشابه دیگری را تجربه خواهید کرد. گذشته، خود را در اثر عدم حضور زنده می‌کند. کیفیت آگاهی شما در این لحظه همان چیزی است که آینده را شکل می‌دهد.»

«هنگامی که با نوعی منفی بودن آشنا شدید، نمی‌خواهید آن را رها کنید و در سطح کاملاً ناخودآگاه، شما نمی‌خواهید تغییر مثبتی داشته باشید. این هویت شما را به عنوان فردی افسرده و عصبانی تهدید می‌کند. سپس شما بدی‌های زندگی خود را فراموش خواهید کرد؛ این یک پدیده شایع است.»

چرا باید کتاب نیروی حال را خواند؟

The Power of Now

پیام اکهارت تول ساده است: «زندگی در زمان حال واقعی‌ترین مسیر سعادت و روشن‌گری است.» گرچه ممکن است این پیام به طرز خارق‌العاده‌ای تازه و جدید نباشد، اما نوشتار روشن، صدای شور و شوق این کتاب، راهنمای عالی برای هر فردی است که به دنبال معنای واقعی «زندگی در زمان حال چیست؟» است.

مهمتر از همه، اکهارت تول یک معلم کلاس جهانی است که قادر است مفاهیم پیچیده را با زبان ساده بیان کند. مهمتر از همه، حتی با خواندنِ خلاصه کتاب نیروی حال، خوانندگان اکنون آگاه‌تر از نحوه تفکر و احساسات در مسیر توانایی خود برای زندگی در صلح و شادی واقعی قرار خواهند گرفت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید