تقویت شجاعت در کودکان

تقویت شجاعت در کودکان

فهرست مطالب

چرا شجاعت برای کودکان مهم است؟ یک کودک جسور به احتمال زیاد در مقابل فشار منفی همسالان خود و به وسوسه‌ها یی که مغایر ارزش‌ها ی خانواده هستند مقاومت می‌کند. شجاعت مزایای غافلگیرکنندها ی نیز دارد! انعطاف پذیری، اعتماد به نفس و اراده کودکان و همچنین یادگیری، عملکرد و تعامل در مدرسه را افزایش می‌دهد.

خبر خوب این است که می‌توان شجاعت را آموخت. ما معمولاً اشتباه می‌کنیم که شجاعت را به عنوان یک کیفیت دست نیافتنی که در DNA ما قرار دارد، تصور کنیم. اما تحقیقات نشان می‌دهند که شجاعت از مهارت‌های قابل آموزش تشکیل شده است.

آموزش این مهارت‌ها به فرزندانمان، صرف نظر از جنسیت یا خلق و خوی (درون گراها یا برون گراها)، این است که چگونه می‌توانیم به فرزندانمان کمک کنیم مهارت‌های شجاعت را بیاموزند و اینگونه است که ما نسلی از کودکان دلسوز و شجاع را تربیت می‌کنیم؛ با ذهن همراه باشید.

۱۲ راه برای تقویت شجاعت در کودکان

در اینجا ۹ روش برای شجاعت کودکان در جهان پر چالش ما وجود دارد، بنابراین آن‌ها می‌توانند با مشکلات روبرو شوند و کارهای درست را انجام دهند:

۱- شجاعت را الگو قرار دهید

کودکانی که به والدین خود نگاه می‌کنند، به احتمال زیاد از آنها الگو می‌گیرند. به فرزندتان اجازه دهید که از منطقه راحتی خود بیرون بروند، خواه این مسئله مقابله با انواع ترس باشد یا صحبت و تعامل با همسالان خود! کودکان یاد می‌گیرند که چطور می‌توانند چالش‌های سختی که با آن روبرو می‌شوند را ببینند (اینکه شاهد این هستند که چگونه با ترس خود کنار بیایند).

12 راه برای تقویت شجاعت در کودکان

۲- درباره ارزش‌ها و شجاعت صحبت کنید

با فرزندان خود درباره شجاعت بحث کنید، به آن‌ها بگویید که شجاعت انتخاب کاری است که می‌دانید درست است حتی اگر می‌ترسید. برخی از والدین یک سرود برای شجاعت خانوادگی خود ایجاد می‌کنند مانند: «ما برای انجام کار درست حتی اگر سخت باشد شجاعت پیدا می‌کنیم و آن را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهیم.»

۳- کمک زیاد به کودکان را متوقف کنید

همیشه رفع مشکلات کودکان باعث وابستگی بیشتر آن‌ها و کاهش تواناییشان در جستجوی شجاعانه راه حل‌ها می‌شود. همچنین یک پیام ناراحت کننده را به آن‌ها ارسال می‌کند، ما کمک خواهیم کرد زیرا شما به تنهایی نمی‌توانید این کار را انجام دهید. اگر بیش از حد کمک می‌کنید، باید سعی کنید انجام این کار را محدود نمایید. او باید بتواند به تنهایی از پَس امور خود برآید و شجاعت انجام کارها را داشته باشد.

۴- کودکان را تشویق کنید تا شجاعت خود را به اشتراک بگذارند

یادگیری شجاعت به تمرین نیاز دارد، بنابراین فرزندان خود را تشویق کنید هر روز کاری شجاعانه انجام دهند مانند اینکه خود را به شخص جدیدی معرفی کنند. سپس وقت بگذارید تا بر پیشرفت‌های شجاعانه آن‌ها تمرکز کنید. به عنوان مثال، یکی از کودکان، موفقیت‌های شجاعانه خود را روی کاغذ می‌نوشت، سپس کاغدها را به هم می‌چسباند تا زنجیره‌ای از اعمال شجاعانه خود را ایجاد کند. مادری که با او گفتگو می‌کردیم، از بچه‌هایش می‌خواست تا کارهای شجاعانه خود را در وقت شام به اشتراک بگذارند.

۵- اسطوره سوپرمن را از بین ببرید!

بسیاری از بچه‌ها تصور می‌کنند که برای شجاعت باید مانند یک ابرقهرمان به نظر برسند. داستان کسانی که با اقدامات شجاعانه آرام و غیرفیزیکی خود دنیا را تغییر دادند را به اشتراک بگذارید، به طور مثال، جکی رابینسون، اولین بازیکن سیاه پوست بیس بال بود که به دلیل رنگ پوستش مورد اذیت بسیاری قرار گرفت و با تلاش زیاد در زمین (جایی که در آن برتر بود) و همچنین خارج از آن، شجاعت زیادی از خود نشان داد.

مهاتما گاندی که به عنوان رهبر نافرمانی مدنی بدون خشونت شناخته می‌شود، از کودکی هر روز بعد از مدرسه به خانه می‌دوید، زیرا خیلی خجالتی بود و نمی‌توانست با کسی صحبت کند، رزا پارکس، فعال حقوق مدنی آفریقایی تبار آمریکا که حاضر نشد صندلی خود را به مسافران سفیدپوست واگذار کند، ترسو و خجالتی توصیف می‌شد!

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در کودکان [/su_animate]

[/su_box]

۶- کودکان را تشویق کنید تا قدم‌های شجاعانه بردارند

به جای اینکه کودک‌تان را بغل کنید، به او یاد دهید با قدرت خود قدم‌های شجاعانه بردارد. به او بگویید که شجاع باشد و اینکه می‌تواند همۀ کار انجام دهد. او ادامه می‌دهد و با خودش تکرار می‌کند، شجاع باش و وقتی از روی موانع رد شد، یاد می‌گیرد که شجاعت چیست و چطو می‌تواند آن را در خود تقویت کند.

۷- به کودکان بیاموزید که ایمنی را در اولویت قرار دهند

حتی همانطور که به فرزندان خود یاد می‌دهیم شجاع باشند، بازهم خطرپذیری مهم است. مطمئناً ما می‌خواهیم فرزندانمان در اَمان باشند. بنابراین به فرزند خود بگویید که ایمنی همیشه اولین اولویت است. اگر خطر بسیار زیاد باشد، به کودکان خود بیاموزید که همیشه از بزرگسالان کمک بگیرند. وقتی کودکان نگران هستند که چیزی ناامن است، او را تشویق کنید که به غریزه خود اعتماد کند.

شجاعت در کودکان

۸- به کودکان خود بیاموزید که چگونه ترس خود را کاهش دهند

عدم کنترل ترس، می‌تواند طاقت فرسا باشد. به فرزند خود راهکارهای ساده‌ای را برای شجاع بودن بیاموزید. شما باید حرف‌های مثبت را تشویق کنید، مثلاً بگویید:«من از عهده این کار برمی‌آیم یا من شجاعت انجام این کار را دارم یا به فرزند خود بیاموزید تا نفس عمیق بکشد تا شجاعت پیدا کند.» تحقیقات نشان می‌دهند که کودکان احتمالاً ترس خود را با برادر و خواهر بزرگتر از خود در میان می‌گذارند.

اگرچه می‌خواهید آن‌ها با شما رو راست باشند، اما به کودکان بگویید که مشکلی نیست که نگرانی‌های خود را با یک دوست در میان بگذارند. یک عامل کاهش دهنده ترس که برای کودک شما مناسب است را انتخاب کنید و سپس به او کمک کنید تا این کار به یک عادت تبدیل شود و آن را تمرین کند. برای پیشرفت بچه‌ها در دنیای نامطمئن امروز، آن‌ها به شجاعت و اعتماد به نفس بالا نیاز دارند. بیایید به آن‌ها کمک کنیم قهرمان خود را پیدا کنند و شجاعت را بیاموزند.

۹- به فرزندان خود اجازه دهید اشتباه کنند

یکی از بزرگ‌ترین ترس‌هایی که اکثر کودکان دارند ترس از شکست و طرد شدن است. شجاعت امنیت و غرور را می‌طلبد، هر چقدر هم که اتفاقات بدی رخ دهد، همیشه یک سیستم حمایتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا کودکتان دوباره احیاء شود. به فرزندتان اجازه دهید که دست به کار شود و چیزهای جدیدی را امتحان کند تا بتوانند اشتباه کنند و سپس از اشتباهات خود درس بگیرند.

افزایش شجاعت در کودکان

۱۰- بگذارید به تنهایی با چالش‌ها روبرو شوند

باید یک چالش وجود داشته باشد و فرزند شما باید بتواند بر این چالش غلبه کند تا شجاعت را بیاموزد. هرچه کودک بتواند بر بر چالش‌ها غلبه کند، شجاعت را در خود تقویت می‌کند. برای بزرگسالان باید مهم باشد که چگونه کودکشان شجاع باشد و خود را با چالش‌های مختلف روبرو کند. در حالی که نمی‌توانید به کسی شجاعت بیاموزید، اما می‌توانید به او در ایجاد شجاعت کمک کنید، همانطور که نمی‌توان رهبری را آموزش داد.

۱۱- ناراحت شدن همیشه هم بد نیست!

مهم است که به کودکان خود یاد بدهیم که ناراحت شدن لزوماً همیشه بد نیست. همیشه ترس از انجام کارهایی که مطمئن نیستند که به راحتی می‌توانند انجام دهند، وجود خواهد داشت و این کاملاً خوب است. مهم این است که آن‌ها از چالش فرار نکنند. هرچه بیشتر به دوران دیجیتال بپردازیم، به نظر می‌رسد که بیشتر کودکان ما مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] تقویت خلاقیت کودکان ؛ ۵ بازی برای پرورش خلاقیت کودکان [/su_animate]

[/su_box]

۱۲- به فرهنگ و میراث توجه کنید

یک عمل شجاعانه بدون دلیل برای انجام کار تقریباً غیرممکن است. فرهنگ‌های گوناگون و میراث غنی ما پایه و اساس آنچه را باور داریم فراهم می‌کنند. وقتی ما به آن شیوه غرور خانوادگی را فرا می‌گیریم، به میراث مردم و ملت خود استناد می‌کنیم. آموزش تاریخچه کشور و ارزش‌های خانوادگی، پایه‌های تقویت شجاعت را فراهم می‌کنند.

کلام آخر

وقتی به هر قهرمانی، چه واقعی و چه خیالی، نگاه می‌کنید، چند مورد مشترک در میان همۀ آن‌ها پیدا خواهید کرد، مانند فضیلت، مهارت و از همه مهم‌تر شجاعت! شجاعت همان چیزی است که افراد را به چالش با محدودیت‌ها و مهمتر از آن، به چالش کشیدن اشتباهات سوق می‌دهد. شجاعت هنوز یک ویژگی اساسی برای رشد کودکان است، نه لزوماً به منظور مقابله با بی‌عدالتی‌هایی که جامعه مدرن او را آزار خواهد داد، بلکه حداقل برای دستیابی به هدفی خاص است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید