بهبود محیط کسب‌ و کار با تکنیک هایی ساده، اما عملی و حرفه ای

بهبود محیط کسب و کار
بهبود محیط کسب و کار

فهرست مطالب

یکی از عوامل موثر در افزایش بازدهی کسب‌ و کار، بهبود محیط کسب‌وکار است. کافیست چند اقدام ساده را برای بهینه‌سازی فضای کسب‌ و کار انجام دهیم. می‌توانیم این کار را با برداشتن چند قدم ساده شروع کنیم. با ما تا انتهای این متن با ما همراه باشید. قرار است چند روش ساده برای بهبود محیط کسب‌ و کار را با شما در ذهن به اشتراک بگذاریم.

چرا باید محیط کسب‌ و کار را بهبود ببخشیم؟

تابحال برایتان پیش آمده که در محیط کاری‌تان حس کنید هیچ‌چیزی سرجایش نیست؟ این مشکل می‌تواند به هر دلیلی اتفاق بیفتد. ممکن است روابط همکاران در محیط کار خوب نباشد. گاهی فراتر از سطح روابط، قوانین به درستی رعایت نمی‌شوند. بعضی وقت‌ها هم نظم همه‌چیز بهم می‌ریزد.

همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا محیط کسب‌ و کارمان به درستی کار نکند. نقص در سیستم محیط کسب‌وکار باعث می‌شود تا بهره‌وری به شدت افت کند. همه نتایج این چرخه معیوب، درنهایت به ما می‌رسد و باعث می‌شود تا از محیط کارمان ناراضی باشیم.

اما نارضایتی تنها نتیجه منفی بهم خوردن تعادل محیط کسب و کار نیست. وقتی محیط کسب و کار از تعادل خارج شود، می‌تواند تاثیرات منفی دیگری هم بر کل مجموعه بگذارد. خروجی ضعیف و کاهش کیفیت و کمیت تولیدات مجموعه ای از نتایج فضای منفی در محیط کسب و کار است.

خبر خوب اینکه می‌توان با انجام چند فعالیت ساده، به طرز قابل توجهی محیط کسب و کار را بهبود بخشید و بازدهی را افزایش داد. با ما در ادامه همراه باشید تا با شما از این تکنیک‌ها صحبت کنیم.

روش های بهبود محیط کسب و کار

اقدامات وسیعی می‌تواند در بهبود بخشیدن به فضا و محیط کسب‌ و کار انجام بگیرد. این اقدامات به تناسب جایگاه شما در فضای کار متغیر هستند. طبیعی است اگر مدیر محیط کاری‌تان باشید، دست‌تان برای اعمال تغییرات بسیار بازتر است تا زمانی که صرفا یک کارمند ساده هستید. اما در هرصورت امکان تغییر به صورت همیشگی وجود دارد. اقدامات زیر می‌توانند در بهبود فضای کسب وکار بسیار مفید باشند.

بیشتر بخوانید: استارتاپ چیست؟ آموزش راه‌اندازی استارتاپ

اگر مدیر هستید:

بهبود محیط کسب و کار
بهبود محیط کسب و کار

روابط‌تان را با کارمندان‌تان بهبود ببخشید:

یکی از مهم‌ترین اصول بهبود فضای کسب و کار، رابطه مثبت میان کارمندان و مدیران است. شما به عنوان یک مدیر موظف هستید رابطه مثبت و سازنده‌ای با کارمندان‌تان برقرار کنید. در این صورت کارمندان احساس بسیار بهتری از فضای کاری خواهند داشت.

وقتی از بهبود روابط مدیران و کارکنان حرف می‌زنیم، منظورمان صرفا صمیمیت دوطرفه نیست. صمیمیت تنها یک وجه از رابطه مثبت میان مدیر و کارمند است. کارمندان باید بتوانند آزادانه و بدون نگرانی نظرات‌شان را بیان کنند. رابطه گفتگو محور در محیط کاری تاثیر بسیار زیادی در بهبود محیط کسب و کار دارد. این نکته را جدی بگیرید.

برنامه‌ریزی داشته باشید

حتی بهترین و ایده‌آل‌ترین وضعیت کسب و کار هم بدون برنامه‌‌ریزی به موفقیت نخواهد رسید. با داشتن برنامه دقیق و از پیش تعیین شده، با یک تیر به چند هدف زده‌اید. هم توانسته‌اید هدف‌تان را مشخص کنید و هم نقشه راه رسیدن به آن را بچینید. با داشتن برنامه می‌توانید اهداف‌تان را به کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم کنید. این کار به شما کمک می‌کند سازوکار محیط کسب و کارتان نظام‌مندتر شود و بهتر عمل کنید.

کارمندان‌تان را به پیروی از برنامه تشویق کنید. از آنها بخواهید هرچندوقت یک‌بار از پیشرفت کارشان به شما گزارش بدهند. می‌توانید برای میزان پیشرفت هر کارمند تشویق هم درنظر بگیرید.

فضای کسب و کارتان را دوستانه‌تر کنید

چه قبول داشته باشیم و چه قبول نداشته باشیم، محیط کسب و کار، بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد و مانند خانه اهمیت دارد. پس باید به صورتی باشد که در آن احساس راحتی داشته باشید.

فضای راحت و خودمانی محل کسب و کار می‌تواند در احساس کارکنان تاثیر زیادی داشته باشد. از هرتغییری در راستای صمیمی‌تر کردن فضای کارتان استقبال کنید. تغییر رنگ دیوارها، اضافه کردن اکسسوری‌های جذاب به محل کار، ترکیب رنگ مبل‌ها و چیدمان اثاثیه و حتی گذاشتن گلدان می‌توانند فضا را به محلی دوست داشتنی و خواستنی تبدیل کنند.

دکوراسیون داخلی و رنگ‌های به‌کار رفته در محیط می‌تواند تاثیر عمیقی بر کارایی و احساس کارمندان بگذارد. باور ندارید؟ لازم است به مبحث روانشناسی رنگ‌ها سر بزنید. احتمالا نظرتان عوض خواهد شد.

در مورد مشکلات حرف بزنید

بررسی و بیان مشکلات
بررسی و بیان مشکلات

هروقت احساس کردید یک جای کار می‌لنگد، آن را با کارمندان درمیان بگذارید. برگزاری منظم جلسات و مطرح کردن نظرات کمک بزرگی به عیب‌یابی و حل مسائل می‌کند. سعی کنید از همه نظرات استفاده کنید و از هرکس نهایت استفاده را ببرید.

برای این کار باید به خوبی روی تخصص کارمندان تسلط داشته باشید. آگاهی از دانش و تخصص کارمندان می‌تواند منجر به استفاده صحیح از آنها و افزایش بهره‌وری شود.

فضای کارتان باید جوری تنظیم شده باشد که کارمندان بتوانند بدون ترس از قضاوت شدن یا عواقب منفی، حرف بزنند و نظرات‌شان را بیان کنند. از آنها بخواهید آزادانه نظرات‌شان را بگویند و به آنها اهمیت بدهید.در واقع گاهی از تفکر تیمی برای بهتر شدن اوضاع کمک بگیرید.

زمانی را به تفریح و استراحت اختصاص دهید

کار طولانی مدت و بی‌وقفه به شدت روی کارای کارمندان تاثیر خواهد گذاشت. هیچکس نمی‌تواند بیشتر از چندساعت به صورت دائم روی کار متمرکز شود. پس از مدتی کارایی و بهره‌وری کارمندان به شدت افت می‌کند و عملا خروجی کاهش می‌یابد.

حتما ساعاتی از کار را به استراحت کارمندان اختصاص دهید و اگر امکانش وجود دارد وسایل و امکاناتی برای تفریح آنها درنظر بگیرید. افزایش کیفیت بازدهی کارمندان بعد از داشتن تفریحات ساده و استراحت کافی باور نکردنی است.

درواقع شما با این کار، با یک تیر دونشان زده‌اید. هم باعث شده‌اید کیفیت کار کارمندان افزایش پیدا کند و هم فضای دوستانه‌ای در شرکت‌تان ایجاد کرده‌اید. و آنوقت خواهید دید که کارمندان‌تان دوست ندارند شرکت را ترک کنند!

افزایش دایره ارتباطات

سعی کنید کمی ارتباط‌تان با کارمندان را افزایش دهید. بد نیست گاهی با آنها قرار خارج از کار بگذارید و با آنها وقت بگذرانید. ارتباطات متصلب و بسته و صرفا در قالب کار می‌تواند از کیفیت کارتان بکاهد. جوری رفتار کنید که نگاه کارمندان به شما صرف نگاه یک کارمند به رییسش نباشد. رفتار دوستانه می‌تواند کیفیت کارتان را افزایش دهد.

درواقع از فرم افراط و تفریط خارج شوید. نه آنقدر با کارمندان‌تان صمیمی و دوستانه برخورد کنید که رابطه کاری‌تان هم از فرم حرفه‌ای خارج شود. و نه آنقدر سرد و رسمی رفتار کنید که کارمندان نگاهی جز نگاه رییس به شما نداشته باشند.

اگر کارمند هستید:

حتما پیش آمده است که از محیط کارتان خسته و دلزده شوید. همیشه دلیل خستگی دلزدگی شما از کارتان نیست. گاهی ایجاد تغییرات کوچک در محیط کار می‌تواند تمام احساس شما نسبت به کارتان را عوض کند. برای بهبود محیط کسب و کارتان دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

خصوصی سازی فضای کاری

یکی از راه‌هایی که می‌تواند محیط کاری‌تان را به محیطی خواستنی تبدیل کند، شخصی‌سازی فضای کار است. سعی کنید چیزهایی که برایتان جذاب و مهم است را روی میز کارتان داشته باشید.

استفاده از خودکارهای رنگی، دفترچه‌های متفاوت، گلدان، ماگ مورد علاقه‌تان و یا یک قاب عکس از کسانی که دوستشان دارید می‌تواند جلوه‌ای دوست داشتنی به میز کارتان ببخشد. جلوه‌ای که هرگاه خسته شدید، با دیدنش لبخند می‌زنید و خستگی‌تان در می‌رود.

حرف بزنید

بهبود روابط در محیط کار
بهبود روابط در محیط کار

اگر چیزی آزارتان می‌دهد از آن صحبت کنید. صحبت کردن از مسائلی که ناراحت‌تان کرده یا اذیت‌تان می‌کند باعث کاهش سوتفاهم و تنش خواهد شد. مشکلات‌تان را در جلسات کاری با همکاران یا مدیران‌تان در میان بگذارید و صادقانه و بدون ترس از قضاوت شدن نظرات‌تان را بیان کنید.

حتی اگر ابراز نظرتان به ضررتان تمام شد، درنهایت خیالتان از بابت اینکه حرف‌تان را زده‌اید راحت خواهد بود و از خودتان رضایت خواهید داشت. البته یادتان باشد که نحوه بیان و طرز ادای کلمات، تاثیر بسزایی در مخاطب خواهد داشت.

سعی کنید تا حد امکان از کلمات محترمانه و دوستانه استفاده کنید. جوری که حسن نیت و دوستانه بودن نظرات‌تان را به مخاطب نشان دهید. به این ترتیب تاثیر مثبت‌تری روی طرف مقابل‌تان خواهید داشت.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]هفت راه برای مقابله با موقعیت بد کاری و تغییر دیدگاه حرفه ای خود نسبت به کارتان[/su_animate]

[/su_box]     

به سفر بروید

اگر از کارتان خسته و دلزده شده‌اید، باید چند روزی به روحتان استراحت بدهید. مرخصی در چنین مواقعی به کمک‌تان خواهد آمد. چند روزی مرخصی بگیرید و استراحت کنید. اگر امکان سفر کردن دارید، حتما به سفر بروید و به هرچیزی فکر کنید به جز کارتان.

خواهید دید که بعد از بازگشت از سفر انرژی‌تان برای انجام کارتان افزایش پیدا کرده است. تفریح و استراحت را جدی بگیرید و آن را در برنامه‌هایتان بگنجانید.

محیط کاری و محیط زندگی را از هم جدا کنید

سخت است اما باید قبول کنیم که محیط کار و زندگی‌مان ارتباط چندانی به هم ندارند. هرچقدر که مرز این دومحیط مشخص و تفکیک شده باشد، احساس بهتری خواهیم داشت.

[su_note note_color=”#a631a8″ radius=”10″ class=””]

باور کنید کش دادن مسائل و مشکلات کاری به مرزهای زندگی شخصی و بالعکس، فقط باعث فرسایش هرچه بیشتر روح و روان‌تان خواهد شد. تمام سعی‌تان را به طور جدی برای جدا کردن زندگی حرفه‌ای و زندگی شخصی به کار بگیرید. این کار باعث می‌شود که ذهن‌تان مجالی برای استراحت و پردازش بهتر اطلاعات پیدا کند.

[/su_note]

تجربه شما چیست؟ چه کارهایی برای بهبود محیط کارتان انجام می‌دهید؟ وقتی از محیط کارتان دلزده هستید با چه ترفندهایی حال خودتان را بهتر می‌کنید؟ از تجربیات خودتان با ما حرف بزنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید