راهکارهای کنترل ذهن

راهکارهای کنترل ذهن
راهکارهای کنترل ذهن

به دست گرفتن کنترل افکار و ذهن یکی از مهم‌ترین خواسته‌هایی است که هرکسی می‌تواند داشته باشد. خیلی از مواقع آرزو کرده‌ایم که بتوانیم فکرمان را به سمتی دیگر هدایت کنیم تا از افکار ناخواسته منفی و اضطراب آور جلوگیری کنیم.

اما به نظر شما چطور می‌توان کنترل ذهن را به دست گرفت؟ با ما تا انتهای این مقاله در ذهن همراه باشید. قرار است تکنیکهای ویژه‌ای را برای کنترل ذهن با شما به اشتراک بگذاریم.

کنترل ذهن

حتما برایتان پیش آمده است که نتوانید حین انجام کار یا زمانی که نیاز به تمرکز روی پروژه‌ای را دارید، فکرتان را متمرکز کنید.

گاهی آنقدر افکار بد و منفی به ما غلبه می‌کنند که دوری کردن از آنها برایمان بسیار سخت و مشکل می‌شود. از طرفی استمرار این افکار منفی، نتایج ناخوشایند و و بدی را به همراه دارد.

سردرگمی و پریشانی، اضطراب و تشویش، منفی بافی و عدم اعتمادبه‌نفس از نشانه‌های کسانی است که ذهن متمرکزی ندارند و نمی‌توانند کنترل آن را به دست بگیرند.

ناتوانی ما در کنترل ذهن ، ریشه‌ها و دلایل بسیاری دارد. مشکلات روزمره، نداشتن خودباوری، منفی‌نگری، نداشتن آرامش ذهنی، استرس، مشکلات روحی و سردرگمی از دلایل مهم عدم موفقیت افراد در کنترل ذهن است.

نداشتن کنترل ذهن ، تبعات منفی زیادی دارد. استرس و نداشتن کنترل ذهن ، رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. گاهی استرس می‌تواند باعث ناتوانی در کنترل ذهن  شود و گاهی هم ناتوانی در کنترل ذهن شرایط استرس‌زایی پدید می‌آورد.

داشتن استرس و عدم کنترل ذهن باعث هدررفت انرژی و توانایی‌های فرد در انجام کار می‌شود و افراد نمی‌توانند با صددرصد پتانسیل‌شان وظایف محول شده را انجام دهند.

به همین دلیل، نتیجه ناقصی دریافت می‌کنند و همین مساله از اعتمادبه‌نفس، خودباوری و خوش‌بینی آنها می‌کاهد.

ورود به این چرخه ناقص از نداشتن کنترل کافی روی ذهن و اختلال تمرکز سرچشمه می‌گیرد.

اما کنترل ذهن دقیقا چیست و چطور کار می‌کند؟

ذهن مجموعه‌ای از دانش، شناخت و توانایی است که به ما قدرت اندیشیدن، آگاهی و هوشیاری می‌بخشد. با ذهن‌مان می‌توانیم به محرکات درونی و بیرونی واکنش نشان دهیم و عکس‌العمل یا عمل درست و به‌موقع داشته باشیم.

 کنترل ذهن درواقع به معنای جهت‌دهی صحیح به ذهن و قراردادن قدرت تفکر و هوشیاری در مسیر تعیین شده و مناسب است.

با به دست گرفتن کنترل ذهن ، قادر خواهید بود تفکر و ذهن‌تان را در مسیری که مورد نظر شماست وارد کنید و از توانایی آن حداکثر استفاده را داشته باشید و بهره‌وری و کارایی مغزتان را افزایش دهید.

فواید کنترل ذهن 

فواید کنترل ذهن
فواید کنترل ذهن

بازدهی حداکثری ذهن

مهم‌ترین و اصلی‌ترین فایده کنترل ذهن ، افزایش بازدهی ذهن و بهره‌وری حداکثری آن است. شما با در دست گرفتن کنترل ذهن‌تان، می‌توانید افکار منفی، عوامل استرس‌زا و افکار مزاحم را از خودتان دور کنید.

با دور شدن افکار منفی و عوامل مزاحم، ذهن رهاتر و آزادتر می‌تواند به فعالیت و کارایی بپردازد و درنتیجه به بیشترین میزان بازدهی و بهره‌وری خواهد رسید.

هموار شدن مسیر موفقیت

وقتی کنترل ذهن تان را به دست بگیرید، می‌توانید به سادگی روی اهداف تعیین شده خودتان تمرکز کنید. افزایش تفکر مثبت و خوش‌بینی نسبت به توانایی‌ها و اراده فردی می‌تواند مسیر رسیدن شما به موفقیت را هموار کند.

با به دست گرفتن مسیر حرکت ذهن و هدایت آن به راه رسیدن به هدف مورد نظرتان می‌تواند به سادگی شما را به اهداف‌تان برساند و مسیر موفقیت را ساده‌تر از آنچه که هست بسازد.

افزایش تمرکز و یادگیری

درصورت دارا بودن توانایی کنترل ذهن می‌توانید تمرکز بیشتری داشته باشید و در نتیجه قدرت تمرکز ذهن‌تان روی یک موضوع خاص افزایش پیدا می‌کند.

وقتی بتوانید صددرصد توانایی ذهنی خودتان را روی موضوع خاص صرف کنید، طبعا قدرت یادگیری‌تان هم افزایش پیدا می‌کند و میتواند موضوعات را ساده‌تر و سریع‌تر یاد بگیرید.

افزایش خودآگاهی

خودآگاهی فواید زیادی روی سلامت روان و کنترل هیجانات روحی دارد. با داشتن خودآگاهی می‌توانید بحران‌های احساسی زندگی را به سادگی مدیریت کنید و تمرکزتان را به طرز قابل مشاهده‌ای افزایش دهید.

یکی از راه‌های افزایش خودآگاهی، کنترل ذهن و متمرکز کردن آن روی موارد مورد نظر است. با افزایش قدرت شما در کنترل ذهن و دراختیار گرفتن قدرت آن، خودآگاهی‌تان هم افزایش پیدا می‌کند و روان سالم‌تری خواهید داشت.

افزایش آرامش

تمام نتایج مثبت کنترل ذهن، در یک نتیجه نهایی خلاصه می‌شود. این نتیجه چیزی جز داشتن آرامش بیشتر و روان شاد و سالم‌تر نیست. با در دست گرفتن کنترل ذهن، توانایی این را خواهید داشت که افکار منفی و استرس‌زا را از خودتان دور کنید.

می‌توانید با افزایش تمرکز به موفقیت برسید و درنتیجه اعتماد به‌نفس‌تان به طرز محسوسی افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش خودباوری، مثبت‌نگری و افزایش ظرفیت ذهنی به شما توانایی مقابله با هیجانات روحی و احساسات منفی را عطا خواهد کرد. این نتایج مثبت به آرامش روحی بیشتر و خوشحالی منجر خواهند شد.

راه‌های کنترل ذهن

راهکارهای کنترل ذهن
راهکارهای کنترل ذهن

همه مقدمات بالا گفته شد تا به این قسمت برسیم که اصلا چطور می‌توان کنترل ذهن را به دست گرفت؟

خوشبختانه روان‌شناسان تکنیک‌های متعددی را برای کنترل ذهن در نظر گرفته‌اند که با کمی تمرین و تکرار، می‌توانید از آنها بهترین نتایج را کسب کنید.

خودشناسی

قدم اول برای کنترل ذهن تان این است که خودتان را به خوبی بشناسید. چه چیزهایی شما را اذیت می‌کند؟ چه افکاری برایتان نگران‌کننده است؟ چرا نمی‌توانید تمرکز داشته باشید؟ پاسخ همه این سوالات را یادداشت کنید و به آنها فکر کنید.

هنگامی که افکار منفی و نقاط ضعف‌تان را نوشتید و به آنها اشراف پیدا کردید، وقت آن است که خودتان را با همه نقاط منفی و ضعف‌ها بپذیرید.

اینکه با علم به همه نقایص و کمبودها خودتان را دوست داشته باشید، مهم‌ترین قدم در کنترل ذهن‌تان است.

با این تمرین یاد می‌گیرید به خودتان احترام بگذارید و بیش از این خود را با دیگران مقایسه نکنید. با این کار اولین گام اعتماد به نفس و خودباوری را برداشته‌اید.

دربرابر ذهنتان سرسخت و قاطع باشید

وقتی نقاط ضعف و منفی‌تان را شناختید، وقت آن رسیده است که دربرابر افکار منفی که فکر و پتانسیل ذهن‌تان را به سمت و سوی دیگری سوق می‌دهد مقاومت کنید و نگذارید که انرژی ذهن‌تان هدر برود.

پذیرش نقاط ضعف و منفی یعنی شما با علم به نقایص و کمبودها با خودتان وارد دوره‌ای از صلح شده‌اید.

بنابراین دلیلی ندارد به افکار منفی اجازه بروز و جولان بدهید.البته منظور از افکار منفی صرفا افکار منفی درباره خودتان و نقاط ضعف‌تان نیست.

سعی کنید دربرابر هر تفکر منفی بایستید و قاطع نه بگویید. به مغزتان اجازه دهید تا انتهای یک تفکر منفی را طی کند و بدترین حالت ممکن را هم درنظر بگیرید، اما درنهایت ذهن‌تان را مدیریت کنید و باخودتان بگویید که هیچ اتفاقی نمی‌تواند مانع قدرت‌گیری شما و کاهش توانایی‌هایتان باشد.

کمی به ذهن‌تان استراحت دهید

گاهی باید برای مدتی خودتان را از اخبار، رسانه‌ها و دنیای دیجیتال دور کنید. هجوم اطلاعات و اخبار، خصوصا اخبار منفی، می‌تواند باعث ایجاد تشویش و سردرگمی در ذهن‌تان شود.

دور نگه داشتن خودتان از اخبار منفی و هجوم اطلاعات، نوعی ارزش‌گذاری به خود است. سعی کنید برای خودتان اهمیت قائل شوید و زمانی را برای آرامش خودتان درنظر بگیرید.

به تفریحات موردعلاقه‌تان بپردازید، موسیقی موردعلاقه‌تان را گوش دهید، برای خودتان خرید کنید و سعی کنید حال روحی‌تان را بهتر کنید. با استراحت دادن به ذهن‌تان می‌توانید انرژی از دست رفته آن را بازیابی کنید.

تمرکز بیش از اندازه روی گذشته و آینده به نحو مخربی انرژی ذهن‌تان را تلف خواهد کرد و باعث می‌شود که نتوانید به درستی کنترل آن را به دست بگیرید.

به شما اطمینان می‌دهم که نگرانی برای آینده یا افسوس خوردن برای گذشته، جز بهم زدن تمرکز و از دست رفتن کنترل ذهن‌تان، فایده‌ای نخواهد داشت.

در لحظه زندگی کنید

گذشته و آینده را رها کنید. گاهی لازم است تنها به آنچه که درجریان است توجه کنید. از چیزی که حالا هستید و آن چیزی که حالا برای به دست آوردنش تلاش می‌کنید لذت ببرید.

مثبت نگر باشید

خوشبینی به طرز محسوسی انرژی شما را افزایش خواهد داد. نسبت به توانایی‌ها و قدرت‌تان در انجام وظایف یا به ثمر رساندن اهداف مثبت‌نگر باشید.

ذهن‌تان را از هر تفکر منفی خالی کنید تا بتوانید کارایی ذهن‌تان را افزایش دهید.

مداومت وتمرین

شرط اساسی رسیدن به موفقیت تمرین و مداومت در تکرار آن است. باور داشته باشید که موفقیت یک‌شبه به دست نمی‌آید، اما دست نیافتنی هم نخواهد بود.

با تمرین و تکرار مداوم تمرینات، می‌توانید توانایی خودتان را در کنترل ذهن‌تان ارتقا دهید و به زودی به تونایی‌های بی‌نظیری دست پیدا کنید.

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام مفید بود . نسبت به مقاله ای که در سایت دیگه ای خوندم و یکی از راهکارهای پنج گانه اش این برود که به خودتان بگویید همینه که هست و … .بسیار تفاوت داشت و مفید .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید