ویژگی افراد موفق در کسب و کار چیست؟ چه چیز آن ها را از سایرین متمایز می کند؟

فهرست مطالب

حتما شما هم تا کنون افراد زیادی را دیده اید که هر کدام به نحوی در کار خود از دیگران برتری دارند. اما ویژگی افراد موفق در کسب و کار چیست؟ دلیل تمایز آن ها از دیگر افرادی که تنها در آرزوی جایگاه آنان هستند چه چیزی می تواند باشد ؟ ما چگونه می توانیم یک فرد موفق در کسب و کار خودمان باشیم ؟

انسان های بسیاری روی این کره خاکی زندگی می کنند. اما تنها درصد محدودی از آن ها همواره در تلاش هستند تا رشد کنند و به موفقیت برسند. بعضی از ما علت موفقیتشان را شانس میدانیم..

برخی آن ها را تحسین می کنیم و برخی در پی آن هستیم تا راز موفقیتشان را بیابیم. در ادامه می خواهیم به چند مورد از ویژگی های شاخص افراد موفق در کسب و کار بپردازیم تا بتوانیم راز موفقیت را بهتر درک کنیم.

افراد موفق انگیزه بالایی دارند و به کارشان عشق می ورزند‌.

انگیزه مهم ترین عاملی است که می تواند ما را در انجام کاری ترغیب کند. اگر شور و اشتیاق کافی برای انجام کاری را نداشته باشیم ، قطعا در مقطعی از انجام کار خسته خواهیم شد و دست از ادامه کار خواهیم کشید.

طبیعتا در مسیر رشد کار ، مسیر همواری در اختیار ما نیست و پستی و بلندی های زیادی را در پیش داریم. اگر انگیزه کافی برای ادامه در وجود ما نباشد ، سختی ها ما را دل زده و ناامید خواهد کرد.

پیش نیاز انگیزه علاقه به کاری است که انجام می دهیم. انگیزه به تنهایی نمی تواند عامل موفقیت ما باشد. اگر حتی هدف بزرگی داشته باشیم و در صدد رسیدن به آن هدف گام برداریم و این هدف انگیزه ما باشد و  در طی مسیر رسیدن به هدف با عشق و علاقه کار نکنیم و از انجام کار لذت نبریم ، روح ما خسته و آزرده می شود و در نهایت قید رسیدن به هدف را خواهیم زد.

پس برای رسیدن به موفقیت لازم است کاری انجام دهیم که به آن علاقه داریم و از آن دلزده نمی شویم. طبیعتا ممکن است برخی مواقع از کار خسته شویم؛ اما وقتی عشق ، علاقه و انگیزه داشته باشیم ، با کمی استراحت می توانیم به مسیر کار بازگردیم.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می‌شود: ارزیابی کار و زمان؛ چگونه عملکردمان را در محیط بسنجیم؟

راز افراد موفق در کسب و کار چیستداشتن هدف اولین و مهمترین گام موفقیت است

مهمترین ویژگی افراد موفق که در کسب و کار اهمیت بالایی دارد ، هدفمند بودن است. هدف عامل ایجاد انگیزه، و شور و اشتیاق و لازمه موفقیت است. پس برای خودتان هدف مشخص کنید.

لازم به ذکر است که چکونگی انتخاب هدف نیز خود مبحثی است که باید در مورد آن اطلاعات زیاد و قابل قبولی داشته باشیم.اینکه کدام هدف میتواند ابتدا در زندگی خودمان و سپس برای دیگران موثر و مفید واقع شود.

شاید برخی گمان کنند هر چقدر هدف بزرگ تر و دست نیافتنی تر باشد، انگیزه بیشتری در آن ها ایجاد می کند. یا هدف های کوچک را عامل ایجاد انگیزه و موفقیت بدانند‌. اما نمی توان گفت که کدام یک از این هدف ها می توانند کاملا موثر واقع شوند هدفی می تواند در ما انگیزه ایجاد کند که نه آن قدر بزرگ و دور باشد که مدت زمان طولانی برای رسیدن به آن نیاز باشد و نه آن قدر کوچک و ساده باشد که بدانیم به سادگی می توانیم به آن برسیم. اگر هدف بزرگی داریم بهتر است آن را به چند هدف کوچکتر تبدیل کنیم اما نه آن قدر کوچک که رسیدن به آن ها برایمان ساده شود.

بررسی یک مثال

با یک مثال ساده می توانیم به تفهیم این مطلب بیشتر کمک کنیم. فرض کنید هدف شما این است که بهترین پزشک در شهر خود شوید. زمانی که شما تنها ۱۵ سال دارید این هدف یک هدف بلند مدت است و در بهترین حالت شاید رسیدن به آن ۲۰ سال به طول بیانجامد .

اما شما می توانید با تبدیل این هدف بزرگ به هدف های کوتاه مدت تر رسیدن به آن را آسان تر کنید. پس اولین قدم این است که در رشته پزشکی در یک دانشگاه معتبر قبول شوید. این می تواند یک هدف کوتاه مدت برای شما باشد که رسیدن به آن ۳ یا ۴ سال دیگر برای شما محقق می شود.

رسیدن به هر هدف کوتاه مدت می تواند عامل ایجاد انگیزه بالا برای رسیدن به هدف بعدی باشد. همچنین باعث ایجاد رضایت قلبی ما می شود. ما می توانیم کارمان را برای رسیدن به هدف بعدی بهتر ارزیابی کرده و با دوره قبل مقایسه کنیم.

تکنیک‌های وفادارسازی مشتریان

در این دوره تکنیک‌‌ها و آموزش‌های وفادارسازی مشتریان موجود بر اساس شناسایی و تحلیل نیازهای مشتریان ارایه خواهد شد

اکنون بخوانید

 

چقدر ریسک پذیر هستید؟

اگر کمی به مسیری که تا به حال آمده اید فکر کنید حتما متوجه می شوید موقعیت های متفاوتی برای شما پیش آمده است که برخی از آن ها را رد کرده و برخی را پذیرفته اید.

معمولا ما بسیاری از موقعیت هایی که برایمان پیش می آید را نمی پذیریم؛ چرا که حاضر به ریسک کردن نیستیم. یک ویژگی افراد موفق در کسب و کار ریسک پذیر بودن است. آن ها با تفکر و سنجش جوانب کار تا حدودی به موقعیت پیش آمده مسلط می شوند و در نهایت با قدری ریسک کردن فرصت را می پذیرند. حتی ممکن است در یک وضعیت نا به سامان یک تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

افرادی که قدرت ریسک پذیری ندارند ، همیشه از ترس این که موقعیت فعلی خود را هم از دست بدهند تمایل ندارند قدمی رو به جلو بردارند. حتی اگر فرصت بسیار خوبی هم به سراغ آن ها بیاید از آن فرار می کنند تا مبادا با ریسک کردن شرایط آرام زندگی فعلیشان را از دست بدهند.

البته باید بگوییم افرادی که بیش از حد ریسک می کنند هم معمولا شکست می خورند. چرا که ریسک کردن زمانی مطلوب است که شما تمام جوانب را سنجیده باشید و بدانید احتمال موفقیت شما بالاست . اما ممکن است این احتمال صد درصد نباشد و در ازای چند درصد احتمال شکست ریسک کنید.

برای مطالعه بیشتر: کارآفرینی چیست؟ چگونه به کارآفرینی موفق تبدیل شویم؟

انعطاف پذیر باشید

انعطاف پذیر بودن یکی دیگر از چند ویژگی افراد موفق در کسب و کار است. خشکی و عدم انعطاف در کار برای شما ثمره ای نخواهد داشت. اگر بر اساس یک روند از پیش تعیین شده کار می کنید و حاضر نیستید در برنامه خود تغییری ایجاد کنید بهتر است قید موفق شدن را بزنید. اگر در برخورد با مشتریان و کارمندانتان بر اساس اصول خشک و سفت و سختی رفتار می کنید شما نمی توانید یک کار آفرین موفق باشید.

دنیا هر روز در حال تغییر است. رقبا هر روز قدرتمند تر از روز قبل می شوند. این جهان به سرعت رشد می کند و اگر ما بخواهیم روند خود را ثابت نگه داریم ، رشد آن متوقف نمی شود ، بلکه این ما هستیم که زیر این قدم های سریع له خواهیم شد.

برخی اوقات حتی لازم است در چشم انداز شرکت تغییراتی ایجاد کنیم. چرا که اگر با پا فشاری بخواهیم بر سر قواعد خود بمانیم از قطار زمان جا خواهیم ماند. دنیا آنقدر سریع پیش می رود که ممکن است دو سال دیگر از چشم انداز پنج ساله فعلیمان خنده مان بگیرد. پس برای زنده نگه داشتن کسب و کارمان و رو به پیشرفت حرکت کردن در راه موفقیت لازم است هم راستا با تغییرات هدفمند عمل کنیم.

انعطاف پذیری در برخورد با مشتری و کارکنان شرکت یکی دیگر از قواعدی است که باید رعایت کنیم. فراموش نکنیم تنها با رضایت این دو گروه است که می توانیم به موفقیت در یک کسب و کار برسیم. پس بهتر است هم سو با نیاز مشتریان حرکت کنیم.

ویژگی افراد موفق در کسب و کارشناخت بازار و تبدیل تهدید ها به فرصت

یک ویژگی افراد موفق در کسب و کار که مکمل انعطاف پذیری آن هاست ، تبدیل تهدید به فرصت است. در سازمان دو محیط مختلف وجود دارد . یکی محیط داخلی سازمان که شما بر آن مسلط هستید و ممکن است نقاط قوت و ضعف متعددی داشته باشد.

یکی هم محیط خارجی سازمان که شما تسلطی بر آن ندارید اما بر کسب و کار شما موثر است و ممکن است موجب ایجاد فرصت ها و تهدید هایی برای شما شود.

برای مثال نیروی کار متخصص یک نقطه قوت سازمان است که شما بر آن تسلط دارید. اما قیمت ارز یک عامل خارجی است که ممکن است کسب و کار شما را با تهدید رو به رو کند و شما تسلطی بر آن ندارید.

یک مثال ملموس دیگر می تواند بحران کرونا باشد. وقتی شرایط همه گیری ویروس کرونا پیش آمد مسئله ای نبود که از قبل کسی قادر به پیش بینی آن بوده باشد. لذا بسیاری از کسب و کار ها دچار مشکل شدند.

حتی بعضی از آن ها کاملا تعطیل شدند؛ اما در این میان عده زیادی این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و کسب و کار خود را گسترش دادند. در این زمان برند سازی کردند و در ذهن مخاطب جایی برای خود باز کردند. طبیعی است که حتی پس از پایان اپیدمی کرونا نیز این برند ها جایگاه ویژه ای در ذهن مشتریان خود خواهند داشت.

هوش مالی و توانایی مدیریت هزینه

دیگر ویژگی افراد موفق در کسب و کار که می توان آن را یک عامل جدا ناشدنی از آن ها دانست هوش مالی بالا است. شما نمی توانید کار آفرین موفقی را بیابید که هوش مالی و شم اقتصادی قوی نداشته باشد.

شروع هر کسب و کاری نیازمند سرمایه مالی است. اگر مدیر کسب و کار نتواند به خوبی هزینه ها را مدیریت کند و از طریق سرمایه گذاری های مفید منابع مالی سازمان را افزایش دهد ، در نهایت با شکست رو به رو خواهد شد. لذا شناخت راه های سرمایه گذاری و تسلط بر هزینه ها یک شرط جدا ناشدنی برای موفقیت در کسب و کار است.

هوش مالی کاملا اکتسابی است و می توان با تمرین و برنامه ریزی آن را به خوبی تقویت کرد. پس اگر می خواهید در کسب و کارتان موفق باشید لازم است هر چه سریعتر به ارتقا هوش مالیتان فکر کنید.

مدیریت مالی چیست؟

مدیریت مالی موضوعی مربوط به همۀ انسان‌ها در هر نوع موقعیت شغلی، خانوادگی یا شخصی است.

اکنون بخوانید

 

همواره در پی آموختن باشید

جهان بزرگی که در آن زندگی می کنیم سرشار از علم و دانش است. هر تجربه جدیدی که کسب می کنیم ما را یک قدم به سمت جلو هل می دهد. پس اگر هدفتان پیشرفت در کسب و کار است به این ویژگی افراد موفق در کسب و کار دقت ویژه ای داشته باشید. آنچه که شما باید بیاموزید هیچ گاه به پایان نمی رسد.

تصور کنید اگر هر روز یک درصد رشد کنید ، بعد از یک سال ۳۷ برابر بهتر از امروز خواهید بود ! حالا حساب کنید اگر این روند را در طی تمام سال های عمرتان ادامه دهید چه می شود‌؟

پس آموختن را سر لوحه کارتان قرار دهید تا همواره روند رشد صعودی داشته باشید‌. همیشه چیز های زیادی وجود دارند که باید آن ها را بیاموزید. اگر شما یک فرد آموزش پذیر باشید می توانید این خصوصیت را در میان کارمندان سازمانتان هم تقویت کرده و همواره در پی رشد آنان باشید. با رشد مدیر و کارکنان سازمان ، کسب و کار هم همواره رو به رشد خواهد بود.

شکست لازمه موفقیت است

اگر در میان کار آفرینان موفق و افراد موفق در کسب و کار بگردید نمی توانید کسی را پیدا کنید که در طول مسیر شکستی را تجربه نکرده باشد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید ، استیو جابز ، خالق و مدیر برند اپل ، از شرکتی که خودش آن را تاسیس کرده بود اخراج شد !همه ما داستان توماس ادیسون را شنیده ایم که در کودکی از مدرسه اخراج شد و به او لقب کودن دادند ، اما اکنون نام او در تاریخ جاودانه است.

ممکن است ما تلاش بسیاری برای رسیدن به موفقیت انجام دهیم. اما در نهایت شکست بخوریم. شکست لازمه رسیدن به موفقیت است. امکان ندارد در چشم بر هم زدنی بتوانیم همه مراحل موفقیت درکسب و کار را بدون هیچ شکستی طی کنیم.

اما مرحله بعد از شکست تعیین کننده سرنوشت ماست. یا برای همیشه از دور خارج می شویم یا با قدرت بیشتری به صحنه مبارزه باز می گردیم. شکست ناپذیر بودن یک ویژگی افراد موفق در کسب و کار است که نمی توان از آن گریخت.

پس اگر هدف شما موفقیت است ، از شکست ها نترسید و آن ها را راهی برای پیروزی خود بدانید. توماس ادیسون در مقابل کلمه شکست می گوید : «من شکست نخوردم بلکه هزاران راه را طی کردم که به موفقیت ختم نمی شد. »

اگر با شکست مواجه شدید خوشحال باشید ! چرا که شما یک راهی که به موفقیت ختم نمی شود را یافته اید و می توانید دیگر آن را تجربه نکنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید