هوش مالی چیست ؟ و چه تاثیری در موفقیت دارد؟

هوش مالی

فهرست مطالب

حتما می دانید که هوش انواع گوناگونی دارد. پس قبل از این که به این مسئله بپردازیم که هوش مالی چیست ؟ و چه تاثیری در موفقیت دارد؟ بهتر است بدانید که هوش مالی از انواع هوش اکتسابی است که شما می توانید در طول دوره زندگی به پرورش آن بپردازید. تاثیری که هوش مالی در معیشت جامعه دارد آن چیزی است که اقشار جامعه را از یک دیگر متمایز می کند.

افرادی که هوش مالی بالایی دارند معمولا وضع معیشتی خوبی هم دارند و می توان آن ها را در طبقه ثروتمندان قرار دارد. کسانی که هر روز در فکر افزایش سرمایه شان هستند و همواره در حال رشد و صعود اند. این شرایط مالی بر گرفته از خوش شانس بودن یا ضرایط این چنینی نیست. بلکه این افراد ثروت خود را مدیون هوش مالیشان هستند. و البته تلاشی که در راستای افزایش این هوش داشته اند.

هوش تجاری چیست و چه کاربردی در کسب و کارها دارد؟

صنعت هوش تجاری به سرعت در حال تحول است و همچنان رشد چشمگیر خود را نشان می‌دهد. اما هنوز در مورد اینکه هوش تجاری چیست و چگونه ممکن است در تجارت مفید واقع شود، سردرگمی زیادی وجود دارد.

اکنون بخوانید

 

هوش مالی چیست ؟

اگر بخواهیم تعریف ملموسی از هوش مالی ارائه دهیم ، باید بگوییم که هوش مالی یا همان شم اقتصادی تصمیمات درستی است که شما در حوزه مدیریت مسائل مالی اخذ می کنید. ممکن است فکر کنید باید اول پول زیادی داشت تا بتوان از هوش مالی استفاده کرد. اما این تصور اشتباه است. ممکن است فردی دارای ثروت زیادی هم باشد اما تمام آن را تلف کند و از بین ببرد‌. از طرفی فردی که پول کمی دارد به مرور این سرمایه را افزایش میدهد. به عبارتی می توان گفت مهم نیست شما چقدر سرمایه دارید همین که تصمیمات درستی میگیرید که این سرمایه هر چند اندک همواره روند صعودی داشته باشد یعنی از هوش مالی برخوردارید.

بهانه تراشی های مالی

حتما بسیار دیده اید کسانی را که همواره در پی این هستند که مشکلات خود را به گردن دیگران بیندازند. مشکلات مالی هم از این وضعیت مستثنی نیستند. این افراد دائما با گفتن جملاتی مثل « اگر آن زمین را خریده بودم الان ثروتمند بودم اما شانس نداشتم » و « من خانواده ثروتمندی نداشتم که به من ارث برسد» سعی میکنند اوضاع نه چندان مناسب خود را توجیه کنند. اما این توجیهات باعث بهبود اوضاع نمیشود پس بهتر است از همین لحظه بپذیرید که شما مسئول شرایط و وضعیت خود هستید. حال چه این وضعیت مطلوب باشد و چه نباشد. بهتر است به جای دنبال مقصر گشتن دست به کار شده و این شرایط را بهبود بخشید.

راه حل مشکلات مالی افزایش هوش مالی است. پس در هر کجا که ایستاده اید و از هر مسیری که آمده اید. بهتر است تصمیم بگیرید که هوش مالی خود را افزایش داده و از این طریق آینده بهتری را بسازید. شرایط مالی مطلوب شما به هر شکلی که هست باید برای آن تلاش کنید. پس در پی پاسخ به این پرسش که هوش مالی چیست ؟ و چرا باید آن را بیاموزید. مهارت های خود را افزایش دهید. مدیریت مالی یاد بگیرید. و راه های سرمایه گذاری مناسب را با توجه به شرایط اقتصادی مختلف بیاموزید.

 

هوش مالی

هوش مالی چیست و راهکارهای افزایش آن چه هستند؟

اکنون بخوانید

 

همانطور که پیش تر هم گفته شد هوش مالی یک مهارت اکتسابی است. شما به مرور آن را می آموزید و از طریق آن در انجام معاملات گوناگون به اعتماد به نفس بالا می رسید. قدرت تصمیم گیری در مسائل مالی کسب می کنید. و یاد میگیرید که تصمیم های سودمند بگیرید.

راهکار افزایش هوش مالی چیستاشتباهاتی که در تصمیمات مالی دچار آن می شویم

هوش مالی را می توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول تصمیماتی است که باید اخذ کنید. و بخش دوم تصمیماتی است که نباید اخذ کنید یا به عبارتی از آن ها خودداری کنید. در ادامه به هر یک از انواع این اشتباهاتی که معمولا در تصمیمات مالی رایج اند می پردازیم.

به خودتان مسلط نیستید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به فروشگاه بروید و در آن جا چیز هایی ببینید که به آن ها نیازی ندارید یا برای شما اولویت نیستند اما نتوانید خود را کنترل کنید و آن را بخرید. حتی ممکن است آن وسیله را به تازگی تهیه کرده. باشید اما باز هم نتوانید از آن بگذرید. کسانی که این ویژگی را دارند معمولا در پایان ماه یادشان نمی آید که چطور انقدر سریع پول هایشان تمام شده و چه بر سر پول های بیچاره آمده است.

اگر این ویژگی را ندارید و‌ اگر حتی وسوسه هم شوید. بلافاصله این هوس را از سرتان بیرون می کنید و می توانید به خود مسلط باشید. یا اگر همواره برای خرید کردن لیست مشخصی دارید و از خرید های افراطی می پرهیزید به شما مژده می دهیم که هوش مالی خوبی دارید.

تقلید نا به جا

در جوامع ما اولین الگوی کودکان والدینشان هستند. همچنین در بزرگسالی هم منشا رفتاری بسیاری از افراد خانواده و والدینشان هستند. حال اگر این خانواده رفتار های سطحی داشته باشند و از هوش مالی بالایی برخوردار نباشند و موفقیت مالی زیادی کسب نکرده باشند این تقلید یک تقلید کورکورانه است که حتی ممکن است به آن اعتقاد داشته باشند و خلاف آن را درست ندانند. یکی از مسائلی که در پاسخ به سوال هوش مالی چیست باید داده شود این است که شرط کسب هوش مالی دوری از چه رفتار هایی است.

همیشه یک چیز را در نظر بگیرید. اگر می خواهید در هر زمینه ای از کسی تقلید کنید بهتر است فردی که انتخاب می کنید خود در آن زمینه موفق بوده باشد. پس اگر در مباحث مالی می خواهید کسی را الگو قرار دهید و تصمیمات او را یاد بگیرید بهتر است فردی را انتخاب کنید که از نظر مالی اوضاع خوبی دارد و با تلاش و تصمیمات درست و بهره گیری از هوش مالی به آن رسیده است.

لزوم داشتن برنامه مالی

داشتن یک برنامه مالی مشخص و استراتژی به شما کمک می کند تا بتوانید در گیر و گدار های اقتصادی تصمیمات مطلوبی بگیرید. پس اگر تا امروز برنامه مالی مشخصی نداشته اید بهتر است این خطای مالی را که یکی از رایج ترین خطاها است کنار بگذارید. با داشتن استراتژی مالی مسیری برای خود مشخص می کنید که به وضعیت شما جهت می دهد.

خلاصه کتاب ۲۱ قانون شکست ناپذیر پول ؛ اثری پرفروش از برایان تریسی

مطالعه روش‌هایی که به ما یاد می‌دهند چطور پول‌مان را ذخیره کنیم و به ثروت‌های کلان شخصی برسیم، برای هرکسی که می‌خواهد کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند و به موفقیت‌های شگفت‌آور برسد، واجب است.

اکنون بخوانید

 

گرفتن وام هایی که بهره بالایی دارند‌.

ممکن است با دریافت وام هایی که بهره بالا دارند گمان کنید که ثروت زیادی کسب کرده اید. اما وامی که بهره بالا دارد و ممکن است بعد ها شما را به دردسر بیندازد ثروت نیست. بهتر است به سراغ راه های بهتری مثل سرمایه گذاری بروید.

برای افزایش هوش مالی خود چه کار کنیم؟

بعد از این که دانستیم هوش مالی چیست حال وقت آن رسیده است که قدم به قدم در پی افزایش این مهارت در خود باشیم. چرا که پیشرفت در زمینه مالی بدون داشتن اطلاعات خوب و مهارت های مالی میسر نمی شود. پس اگر در پی کسب این مهارت در خود هستید ابتدا باید از حذف اشتباهات مالی خود آغاز کنید. در ادامه برخی از این اشتباهات مالی را بررسی خواهیم کرد.

اگر بعد از گذشت مدت کوتاهی از زمان دریافت حقوقتان موجودی حساب بانکیتان تمام می شود، باید به شما بگوییم که وقت آن رسیده که در تصمیم گیری های مالی خود تجدید نظر کنید. بعضی از افراد انگار که در مسابقه ای شرکت کرده اند می خواهند هر چه زودتر پولشان را تمام کنند. و در نهایت هم شاکی می شوند که چرا پولشان انقدر زود تمام می شود. همانطور که قبلا هم گفتیم هیچ کس در عدم پیشرفت مالی شما مقصر نیست جز خودتان. پس بهتر است هر چه زودتر دیدتان را عوض کنید و به جای پاک کردن صورت مسئله به حل آن بپردازید‌. و باور کنید که با همین میزان درامد هم می توانید پس انداز کنید یا درآمد خود را افزایش دهید. تعدادی از کارهایی که می توانید با انجام آنها اشتباهات مالی خود را کاهش دهید بر می شماریم.

هوش مالی چیست۱. حتما قبل از خرید لیست آماده کنید.

از خرید مواردی که به آنها احتیاجی ندارید یا برای شما در اولویت نیست بپرهیزید‌‌. قرار نیست تمام پولی که در کیف یا حساب بانکیتان دارید را تمام کنید. وقتی یک لیست خرید مشخص دارید با وارد شدن به فروشگاه فقط به دنبال مایحتاج خود می گردید و بعد از تکمیل لیست خریدتان لازم نیست بیشتر در فروشگاه بمانید. اگر لیست خرید نداشته باشید علاوه بر این که زمان زیادی را در فروشگاه هدر می دهید، وسوسه می شوید تا چیز هایی که لازم ندارید خریداری کنید. و به همین شکل است که پول هایتان هدر می رود.

۲. خود را بدهکار نکنید.

یکی از مواردی که علاوه بر این که آرامش روحی شما را به هم میریزد باعث به هم ریختن ثبات مالی شما و عدم پیشرفت می شود داشتن بدهی است. سعی کنید از قرض گرفتن پرهیز کنید‌. مطمئن باشید که راه های بسیاری برای تامین مالی وجود دارد فقط شما باید این راه ها را بیاموزید و از آن ها استفاده کنید. خرج و مخارج خود را کنترل کنید و هوشمندانه پولهایتان را خرج کنید. در این صورت نیاز نیست برای خود بدهی به بار بیاورید یا با گرفتن وام هایی که بهره بالا دارند دچار مشکل شوید.

۳. بنویسید و خرج کنید.

یکی دیگر از راه هایی که بعد از فهمیدن مفهوم این که هوش مالی چیست ؟ و چقدر در زندگی ما موثر است می توانید برای کنترل مخارج خود انجام دهید این است که هر‌ چه خرج می کنید بنویسید. از این طریق بهتر می توانید دریابید که چه خرج های بیهوده ای داشته اید و بهتر می توانید حساب بانکیتان را مدیریت کنید‌.

دانلود اپلیکیشن کتاب صوتی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید