فهرست مطالب

هوش مالی و راهکارهای تقویت آن در کسب و کار و زندگی شخصی


هوش مالی

همه ما همیشه چیزهایی در مورد ضریب هوشی یا هوش هیجانی شنیده‌ یا از آن صحبت کرده‌ایم. اما نظرتان درباره هوش مالی چیست؟ آیا می‌دانستید که مفهومی به‌نام هوش مالی هم وجود دارد؟

فهرست

فصل ۱

هوش مالی چیست؟


هوش مالی چیست

هوش مالی یا ضریب هوشی مالی به‌صورت کلی به‌نوعی از هوش و دانش درباره به دست آوردن، پس‌انداز کردن و صرف هزینه عاقلانه پول دانست. درواقع توانایی مغز ما در کار با پول و درآمد، همان هوش مالی نامیده می‌شود.

شاید نتوان به این مفهوم عنوان ابرقدرت مغز اطلاق کرد، اما این توانایی یکی از مهم‌ترین قدرت‌های مغز است که می‌تواند به ما کمک کند تا قدرت مالی خود را گسترش دهیم.

خبر خوب درباره ضریب هوشی مالی هم اینکه برای داشتن یا افزایش آن نیازی به ابر انسان بودن نداریم. همه ما ذاتاً با این توانایی متولد می‌شویم و در هر زمان که اراده کنیم می‌توانیم آن را بهبود دهیم.

توانایی هوشی مالی می‌تواند به افراد کمک کند تا مشکلات اقتصادی خود را حل و راحت‌تر با مسائلی که درزمینه پول پیش می‌آید مقابله کنند.

فصل ۲

ابعاد هوش مالی


ابعاد هوش مالی

تعریف درباره ضریب هوشی مالی و توانایی اقتصادی مغز زیاد است اما متخصصان درباره یک مسئله با یکدیگر توافق دارند. هوش مالی می‌تواند شش بعد داشته باشد و هرکسی که این شش بعد را به‌درستی مدیریت کند، توانایی هوشی مالی بالایی دارد:

مخارج

مدیریت هزینه‌ها و میزان مخارج از مهم‌ترین ابعاد این مفهوم است. کسانی که به لحاظ ذهنی توان مدیریت مالی خوبی دارند، بر میزان هزینه‌های مالی خود احاطه کامل دارند و می‌توانند خروجی را به‌خوبی کنترل کنند.

این دسته از افراد با مدیریت هزینه و فیلتر و اولویت‌بندی مخارج، کنترل خوبی بر آن دارند و هرگز حساب کار از دستشان در نمی‌رود.

اعتبارات و میزان بدهی‌ها

کمتر کسی پیدا می‌شود که به کسانی که بدهی‌های زیادی دارند و به عالم و آدم بدهکار هستند، صفت هوش مالی بالا را اعطا کند.

طبیعی است که افرادی که این خصوصیت را دارند، هرگز اجازه نمی‌دهند که میزان بدهی‌هایشان از حد اعتباراتشان فراتر برود و هیچ‌وقت حساب بانکی‌شان خالی یا تراز مالی‌شان منفی نخواهد شد.

شغل و درآمد

اینکه شغل شما چه چیزی باشد و چه میزان از درآمدد در طول ماه یا سال به شما اختصاص پیدا کند، یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده میزان هوش اقتصادی شماست. افرادی که در این زمینه باهوش هستند، هرگز بیکار نمی‌مانند.

آن‌ها همیشه برنامه‌هایی در سر دارند و تلاش می‌کنند تا چند جریان درآمدی برای خودشان حفظ کنند تا هرگز دچار چالش نشوند.

سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از فاکتورهای تعیین‌کننده هوش مالی، میزان سرمایه‌گذاری سالیانه افراد است. اگر همیشه درصدی از درآمدتان را به سرمایه‌گذاری در برنامه اقتصادی دیگری اختصاص می‌دهید و نیم‌نگاهی به درآمدهای بلندمدت دارید، می‌توانید روی توان بالای ذهنی‌تان در پردازش مسائل مالی حساب باز کنید.

 

مدیریت مالی

با تکنیک ها و راهکارهای مدیریت مالی بیشتر آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

برنامه‌ریزی مالی

اگر فکر می‌کنید که می‌توانید بدون برنامه مالی خاصی پیش بروید، سخت در اشتباهید. مسائل مالی از مهم‌ترین مواردی هستند که باید در برنامه‌ریزی‌هایتان آن‌ها را در نظر بگیرید و حساب‌شده حرکت کنید.

کسانی که در این زمینه هوشمند هستند، معمولاً برنامه‌ریزی مناسب و دقیقی دارند. برنامه مالی مناسب باید منعطف باشد و یادتان نرود که همیشه نقشه دومی هم در جیبتان داشته باشید که اگر برنامه اصلی جواب نداد، به مشکل جدی برنخورید.

ریسک‌پذیری و حفاظت

ریسک‌پذیری یکی دیگر از معرفه‌های هوش مالی محسوب می‌شود. افرادی که ریسک‌های حساب‌شده‌تر و دقیقی دارند، معمولاً شخصیت‌های باهوشی محسوب می‌شوند. کارشناسان معتقدند که ریسک باید به نحوی باشد که وضعیت مالی شما را درخطر جدی قرار ندهد.

فصل ۳

ویژگی‌های افراد با هوش مالی بالا


خصوصیات افراد با هوش مالی بالا

آن‌ها می‌دانند که کار سخت الزاما منجر به ثروت مالی نمی‌شود

برای جمع‌آوری ثروت و افزایش دارایی‌های مالی، باید کار هوشمندانه و سخت را باهم ترکیب کنید. سخت‌کوش‌ترین افراد ثروتمند نیستند.

بااین‌حال، بدون کار سخت، اتفاقات بزرگ هم برایتان اتفاق نخواهد افتاد. همان‌طور که باب پروکتور می‌گوید:

“تنها افرادی که از راه آسان درآمد کسب می‌کنند یا سکه ضرب می‌کنند یا درراه زندان هستند، البته اگر هنوز به آنجا نرسیده‌ باشند”.

هرسال نیاز به کارهای سنگین در صنایع مختلف کاهش پیدا می‌کند. بسیاری از این نیروی کار جایگزین افرادی می‌شوند که دیگر نیازی به استفاده از قدرت بدنی خود ندارند.

در عوض، شرکت‌ها و مشتریان به دنبال افرادی هستند که برای چالش‌های جدید راه‌حل‌های خلاقانه ارائه کنند.

به‌ندرت کسی بدون تلاش زیاد به موفقیت قابل‌توجهی دست‌یافته پیدا می‌کند، اما برای به دست آوردن ثروت قابل‌توجه، باید بدانید که کار سخت به‌تنهایی کافی نیست.

این به میزان هوشمندی شما کار ارتباط دارد و به  این بستگی دارد که آیا از منابع خود مانند زمان، پول و انرژی خود به‌طور مؤثر استفاده می‌کنید یا نه؟

آن‌ها اهمیت پول را انکار نمی‌کنند

با انکار اهمیت پول، جریان آن را مسدود خواهید کرد. افرادی که با پول خوب و راحت رفتار می‌کنند، از صحبت در مورد پول و اهمیت آن نمی‌ترسند.

پول بیشتر از هر کالای دیگری که فکرش را بکنید روی زندگی شما تأثیر می‌گذارد. بااین‌حال، ما معمولا برای صحبت درباره پول خجالت‌زده و معذب می‌شویم چون با باورهای محدودی مانند پول بد و پول کثیف بزرگ شده‌ایم. همیشه به ما گفته‌اند که پول ریشه همه بدی‌ها است.

اگر ادعا می‌کنید که پول مهم نیست، یا مجبور نبودید برای آن کار کنید به احتمال قوی دروغ می‌گویید. همه ما باید صورت‌حساب‌های خود را بپردازیم و هیچ‌یک از ما نمی‌خواهیم نگران این باشیم که آیا می‌توانیم وعده غذایی بعدی را تأمین کنیم یا نه.

پول، درست مانند سایر منابع، نوعی انرژی است و به ما این توانایی را می‌دهد که با شرایط شخصی زندگی کنیم و به همین دلیل هوش مالی اهمیت زیادی در زندگی شخصی و تجاری دارد.

بدون پول، شما نه‌تنها فاقد سرپناه و غذا هستید، بلکه نمی‌توانید در تبدیل جهان به مکان بهتری کمک کنید.

هزینه‌های آن‌ها متناسب با درآمد آن‌ها افزایش پیدا نمی‌کند

تفاوت قابل‌توجه بین کسانی که هوش مالی خوبی دارند و کسانی که از این لحاظ چندان باهوش نیستند این است که هزینه‌های افراد باهوش بر اساس تغییر درآمدشان تغییر نمی‌کند.

قبول دارم که خرج کردن  پول همیشه سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز است، اما سعی کنید که به بودجه پایبند و  همیشه به دنبال کاهش آن باشید.

اگر افزایش درآمد شما همیشه به‌معنای افزایش هزینه‌ها باشد، به‌سختی می‌توانید سرمایه‌ای قابل توجه ذخیره کنید.

اما اگر بر افزایش درآمد خود تمرکز کنید و رفتار هزینه‌ای خود را تغییر ندهید، می‌توانید بسیار بیشتر ازآنچه تصورش را دارید پس‌انداز کنید.

 

راه های افزایش ثروت

با راهکارهای افزایش ثروت و درآمد بیشتر آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

آن‌ها از بازگرداندن پول به چرخه گردش نمی‌ترسند

معمولا افراد حریص می‌خواهند پولی را که به دست آورده‌اند در حسابشان نگه دارند، اما افراد با هوش مالی بالا از برگرداندن پول به چرخه مالی نمی‌ترسند.

اگر مثل اسکروچ عاشق جمع کردن پول و چک کردن ته‌حساب بانکی‌تان هستید و از خرج کردن یا سرمایه‌گذاری آن می‌ترسید، به‌احتمال‌زیاد با هزینه‌های غیرمنتظره روبرو خواهید شد.

اما اگر اجازه دهید پول شما جاری شود و با سرمایه‌گذاری و خرج عاقلانه آن را به گردش درآورید، فضایی برای جریان پول بیشتر ایجاد خواهید کرد.

یادتان نرود که پول برای استفاده و لذت بردن است و به این دلیل به‌وجود نیامده است که در گوشه‌ای از حساب بانکی‌تان خاک بخورد؛ بلکه باید به گردش دربیاید و به شما کمک کند تا زندگی دوست‌داشتنی و راحتی برای خودتان بسازید.

خریدهای احساسی انجام نمی‌دهند

کسانی که ازنظر هوش مالی در سطح منطقی و معقولی قرار دارند، اصولا منابع مالی خود را بیشتر از بقیه ارزش‌گذاری می‌کنند.

بااین‌حال، داشتن هوش مالی بالا به معنای اجتناب از خرید نیست. اگر از پول برای خرید چیزهایی استفاده می‌کنید که در طولانی‌مدت شما را خوشحال می‌کند، سرمایه‌گذاری خوبی کرده‌اید.

بااین‌حال، یادتان باشد که این اصل معمولا در خریدهای احساسی لحظه‌ای صادق نیست ،چون این دسته از خریدها در طولانی‌مدت ما را خوشحال نخواهد کرد.

ازآنجاکه ما دائماً توسط تبلیغات و میلیون‌ها محصول مورد حمله قرار می‌گیریم، اجتناب از خریدهای ناگهانی کار سختی است.

اما قطعا اجتناب از خریدهای هیجانی و آنی شدنی است و یکی از راه‌های جلوگیری از آن این است که قانون حداقل زمان را تعیین کنید و منتظر بمانید تا زمان خرید شما سپری شود.

برای بعضی از افراد، ۲۴ ساعت برای تصمیم‌گیری منطقی خرید کافی است. گاهی این زمان به سی روز هم می‌رسد.

این دوره بسته به هزینه خرید می‌تواند متفاوت باشد، اما به‌طورکلی، مشاوره با خودتان و زمان دادن به فکر برای تصمیم‌گیری می‌تواند عادتی عالی باشد.

آن‌ها بودجه ایجاد می‌کنند و (عمدتاً) به آن پایبند هستند

افرادی که هوش مالی بالایی دارند، به وضعیت پولی خود مسلط هستند. آن‌ها بودجه‌بندی می‌کنند (به‌عنوان‌مثال، برای یک ماه)، از درآمد خود مطلعند و حواسشان به میزان هزینه‌ها هست.

با ایجاد و پیروی از بودجه، نه‌تنها هرگز تحت فشار مالی قرار نخواهید گرفت، بلکه بر امور مالی خود هم کنترل کامل خواهید داشت.

آن‌ها به‌راحتی می‌توانند در مورد پول صحبت کنند

گاهی اوقات صحبت درباره پول حتی سخت‌تر از صحبت درباره تابوهای سفت و سخت اجتماعی است.

افراد زیادی وجود دارند که علی‌رغم نداشتن کمبود مالی، همچنان سخت از پول صحتب می‌کنند یا از صحبت کردن درباره آن در جمع لذتی نمی‌برند.

همیشه صحبت از درآمد برای افراد سخت است و پرسیدن از درآمد ماهیانه، تقبیح می‌شود.

این مسئله به نگرش جامعه به پول برمی‌گردد. اگر نگرش خود را درباره پول عوض کنید، این مفهوم به موضوعی جذاب برای معاشرت تبدیل خواهد شد.

افراد باهوش دراین مورد به خودشان فشار نمی‌آورند، آن‌ها پول را جدی نمی‌گیرند به همین دلیل صحبت در مورد آن برایشان طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

آن‌ها بین خواسته‌ها و نیازها تفاوت قائل می‌شوند

ممکن است طنزآمیز به نظر برسد، اما اکثر افراد به‌سختی می‌توانند بین خواسته‌ها و نیازها تمایز قائل شوند. خرج کردن پول برای چیزهایی که می‌خواهیم داشته باشیم، می‌تواند به ما حس بسیار خوبی بدهد، که تمایز بین این دو را حتی سخت‌تر می‌کند.

مثلا اکثر خانم‌ها فکر می‌کنند که برای مهمانی بعدی به چیزی برای پوشیدن نیاز دارند، حتی اگر لباس‌های زیبا و بسیار شیکی در کمد داشته باشند که یکی دوبار آن را به تن کرده‌اند.

یا مثلا بسیاری از مردها دوست دارند هرروز با ارتقا گوشی‌ها یا کنسول‌های بازی، اقدام به خرید مدل‌های جدیدتر کنند.

قبول دارم! این مثال‌ها زیادی کلیشه‌ای هستند، اما شما را متوجه موضوعی که مطرح کردم می‌کند.

یادتان باشد که نباید به خاطر هزینه کردن برای نیازها احساس گناه داشته باشید، اما درواقع باید بین نیازها و خواسته‌ها مرز ایجاد کنید.

حمل‌ونقل یک نیاز است، اما یک ماشین جدید احتمالاً نیاز شما نخواهد بود. این مسئله در مورد بسیاری از هزینه‌های دیگر مانند لباس، اما غذا نیز صادق است: مطمئناً، شما باید غذا بخورید، اما آیا با بودجه محدود، آیا باید بیرون غذا بخورید؟ توانایی شما در تمایز بین خواسته‌ها و نیازها به‌طور قابل‌توجهی بر حساب بانکی شما تأثیر می‌گذارد.

فصل ۴

هوش مالی و مدیران کارآمد


هوش مالی در مدیران
  1. علاقه به برنامه‌ریزی مالی و مدیریت ثروت

مشاوران مالی موفق و مدیران با هوش مالی بالا، کسانی هستند که علاقه زیادی به برنامه‌ریزی مالی دارند. این نوع از برنامه‌ریزی مهم است؛ چون استانداردها، قوانین، روش‌ها و محصولات در دنیای مالی و سرمایه‌گذاری دائماً در حال تحول هستند.

وقتی به موضوعی علاقه داشته باشید، طبیعتاً هرروز بیشتر و بیشتر در مورد آن یاد خواهید گرفت. کسانی که این اشتیاق را ندارند به‌طور مداوم عقب می‌افتند و تلاش می‌کنند تا با پیشرفت‌های صنعت همگام شوند.

همین موضوع به‌تنهایی می‌تواند تفاوت بین موفقیت و شکست مدیران مالی باشد. سؤالی که باید در هر مکالمه از مدیران مالی بپرسید این است که “چه چیز جدیدی در این زمینه یاد گرفته‌ای؟”

 

مدیریت مالی

بررسی مفهوم مدیریت مالی و تکنیک های آن

اکنون بخوانید

 

  1. توانایی تحلیلی عمیق

عوامل زیادی در تکامل برنامه‌‌های مالی دخیل هستند. برنامه‌ریزی جریان نقدی، برنامه‌ریزی بازنشستگی، مدیریت سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی بیمه، برنامه‌ریزی املاک و برنامه‌ریزی مالیاتی چند زمینه کلیدی است که مدیران باهوش موفق می‌توانند با استفاده از آن‌ها برنامه مالی کاملی برای کسب‌وکارشان داشته باشند.

داشتن توانایی تحلیلی عمیق در همه این زمینه‌ها ضروری است، اما شاید در بخش سرمایه‌گذاری مهم‌ترین باشد.

مدیران موفق و با هوش مالی  بالا می‌دانند که رابطه ریسک و بازده تقریباً همه جنبه‌های یک برنامه مالی را هدایت می‌کند.

ساختار سبد سرمایه‌گذاری، تدوین آن به روش مناسب و توانایی تخصیص مجدد دارایی‌ها با تغییر زمان و اهداف بسیار مهم است.  مدیران موفق باید بتواند نمونه کارها را درزمینه  معیارهای مختلف مانند انحراف استاندارد، بتا، تخصیص دارایی‌های استراتژیک، تخصیص دارایی‌های تاکتیکی و کاهش سرمایه تجزیه‌وتحلیل کنند.

  1. فروش حرفه‌ای

مدیران مالی موفق و کسانی که هوش مالی بالایی دارند، باید به فروش در سازمان خود به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت نگاه کنند.

آن‌ها باید گستره تجارت خود را توسعه دهند تا پیشرفت کنند. اینکه بتوانند خدمات خود را در تمام طیف برنامه‌ریزی مالی، از مدیریت سرمایه‌گذاری گرفته تا برنامه‌ریزی املاک بفروشند، تاثیر زیادی در موفقیت تمام مجموعه تحت هدایتشان خواهد گذاشت.

مسلماً فروش خدمات یا محصولات نباید صرفاً برای فروش انجام شود. خدمات یا محصول باید به‌طور واقعی به مشتری کمک کند.

بااین‌وجود، درهرصورت فروش مسئله‌ای ضروری است. یک مدیر موفق باید بتواند مشکل یا شکاف موجود در برنامه مالی خود را با مشتری در میان بگذارد، راه‌حل را به‌درستی منتقل کند و به‌عنوان آخرین مرحله، دغدغه‌های مشتری را برطرف کند.

مدیری که برای توسعه کسب‌وکار خود جسارت کافی نداشته باشد، موفقیت بزرگی هم نخواهد داشت.

  1. اعتقادی که با علایق همسو می‌شوند

مدیران موفق با هوش مالی بالا کسانی هستند که منافع مشتریان خود را در اولویت قرار داده و منافع خود را در درجه دوم قرار می‌دهند.

این دسته از افراد معتقدند که منافع مالی هر دو طرف باید در یک راستا باشد، در غیر این صورت ممکن است رابطه‌ای آسیب زننده ایجاد شود.

فروش محصولاتی که مشتری به آن‌ها نیاز ندارد، مثل بیمه‌نامه‌های نامربوط یا بیمه‌نامه‌هایی با پوشش زیاد، غیرضروری و غیراخلاقی است.

  1. کنجکاوی

کشف دقیق آنچه مشتری در تمام جنبه‌های برنامه‌ریزی مالی نیاز دارد شبیه کار کارآگاهی است. جزئیات کوچک باید پیدا و باهم ترکیب شوند و یک راه‌حل جامع برای یک مشکل بزرگ ایجاد و ابلاغ شود. مدیران مالی موفق کسانی هستند که از این ‌روند لذت می‌برند و در این چالش پیشرفت می‌کنند.

فصل ۵

ویژگی مدیران بدون هوش مالی


هوش مالی پایین و مدیریت
  1. نداشتن سواد مالی

جهل دشمن قابل‌توجه پیشرفت و در این مورد موفقیت مالی است. تعداد زیادی از افراد سواد مالی ندارند و طبعا هوش مالی‌شان هم پایین است.

آن‌ها معتقدند موفقیت مالی به‌معنای انجام کارهایی است که همیشه برای انجام آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. مثلا، زندگی در لحظه موفقیت رویکرد خاصی ندارد.

بلکه این هدف، ترکیبی از روش‌های اثبات‌شده است که با توجه به‌موقعیت شخصی خود اعمال می‌کنید.

افرادی که دوست دارند همیشه چیزی یاد بگیرند، آغوش خود را برای تجربه‌های جدید باز می‌کنند. هرچند این مسئله به آن معنا نیست که افراد با سایر ویژگی‌های شخصیتی نباید اطلاعات بیشتری را جستجو کنند.

دانش هرگز با توانایی بی‌ارتباط نبوده است و این مسئله مخصوصا در مورد دانش مالی هم صدق می‌کند. کتاب بخوانید، اخبار را تماشا کنید و مسائل و شیوه‌های نوظهور و متداول در امور مالی را از نزدیک دنبال کنید. همچنین، با یک مشاور مالی همکاری کنید.

  1.  بی‌حوصلگی

یادتان باشدد که یک روز تلاش باعث نمی‌شود که از فردایش موفق شوید. اصولا افرادی که هوش مالی پایینی دارند، اول کار، با اعتمادبه‌نفس و انگیزه بالا اهداف مالی خود را دنبال می‌کنند و برای رسیدن به آن‌ها به‌شدت عطش دارند هستند.

اما پس از مدتی ممکن است با چالش‌های پیش‌بینی‌نشده و مشکلات دیگری روبرو شوند که منجر به بی‌حوصلگی می‌شود.

کسانی که بی‌حوصله می‌شوند اهداف خود را تغییر می‌دهند. این مسئله مانع موفقیت مالی آن‌ها می‌شود. شلومو بنارتزی، اقتصاددان رفتاری، مردم را از داشتن اپلیکیشن‌های موبایلی بازار مالی نهی می‌کند، چون چک مداوم به‌روزرسانی سهام، موجب اتخاذ تصمیمات سریع و بد خواهد شد.

موفقیت مالی فرایندی است که به زمان نیاز دارد. مطمئن شوید که با یک برنامه‌ریز مالی کارتان را شروع می‌کند.

نقاط عطف کوچکی ایجاد کنید که با سرعت بیشتری به آن‌ها خواهید رسید. هر بار که این کار را انجام می‌دهید، رسیدن به هدف کوچک شما را تشویق می‌کند تا اهداف نهایی خود را بیشتر دنبال کنید. فرهنگ صبر را پرورش دهید.

 

هوش تجاری

هوش تجاری چیست و چه تاثیری در کسب و کارها دارد؟

اکنون بخوانید

 

  1. نداشتن انضباط مالی.

هیچ کاری بدون نظم و انضباط انجام نمی‌شود. در تحقیقی اثبات شد که تنها ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها مخارج خود را پایین‌تر از درآمدشان تظیم می‌کنند و من مطمئنم که این مسئله درمورد ما هم صادق است.

به‌طورکلی، اکثر افراد فاقد نظم مالی هستند. آن‌ها بیش از درآمد خود هزینه می‌کنند. آن‌ها به‌سادگی از برنامه خود منحرف می‌شوند، مخصوصاً وقتی ایده فریبنده‌ای به آن‌ها بدهید.

خود را با کاربردی‌ترین عادات و استراتژی‌ها آغاز می‌کنند اما در طول مسیر آن‌ها را رها می‌کنند.

نظم و انضباط ثبات لازم برای موفقیت مالی را تسهیل می‌کند. به استراتژی‌های خود و شیوه‌هایی که برای استفاده انتخاب کرده‌اید پایبند باشید. درنهایت، آن‌ها به نتیجه می‌رسند و شما خوشحال خواهید شد که نظم و انضباط خود را حفظ کرده‌اید.

موفقیت نتیجه تلاش روزانه است و فقط یک دستاورد دفعه‌ای نیست. نظم و انضباط شما را قادر می‌کند تا به موفقیت دست‌ پیدا کنید؛ چون شیوه زندگی شما به خودکنترلی وابسته است.

  1. مقاومت در برابر تغییر

تغییر هیچوقت آسان نیست، هرچند نمی‌توان این واقعیت را که تغییر جوهر وجود است نادیده گرفت.

افراد‌ دوست ندارند از محدوده راحتی خود خارج شوند یا خوششان نمی‌آید از کارهایی که به آن‌ها عادت کرده‌اند، دور شوند.

مطالعه‌ای که توسط فوربس منتشر شد نشان داد که ۴۵ درصد از کارکنان یک سازمان دوست دارند وضعیت موجود را حفظ کنند.

مقاومت در برابر تغییرات هم مسئله‌ای رایج است. زمانی که افراد مجبور می‌شوند از چیزهایی که ارزش احساسی دارند جدا شوند، احساس ناراحتی می‌کنند و تلاش دارند تا آن موقعیت را تغییر دهند.

شما به‌راحتی می‌توانید وضعیت موجود را حفظ کنید، اما این کار به مانعی برای موفقیت شما تبدیل می‌شود.

با حفظ عادات یکسان نمی‌توانید به چیزهای جدیدی دست پیدا کنید یا هوش مالی خود را ارتقا دهید. دستیابی به اهداف مالی شما را ملزم می‌کند که فداکاری‌های خاصی را انجام دهید.

با پرداخت این هزینه موافقت کنید؛ چون به شما پاداش بیشتری نسبت به قربانی شدن می‌دهد. تصویر بزرگ‌تر را ببینید و مانع موفقیت خود نشوید.

  1. به تعویق انداختن

مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که ۲۰ درصد افراد (و ۹۵ درصد از دانشجویان) اعتراف می‌کنند که افراد تعلل‌گری هستند.

اعتیاد به تلفن‌ها و فناوری و همچنین سایت‌های رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شود ما برنامه‌ریزی مالی را نادیده بگیریم. این مشکل یک مانع اصلی برای موفقیت مالی شما است – به تعویق انداختن روزی که شروع به پس‌انداز یا برنامه‌ریزی مالی می‌کنید.

به تعویق انداختن کاری که باید انجام دهید مانعی برای موفقیت و نشانه‌ای از هوش مالی پایین است. زمان می‌گذرد و بالاخره متوجه می‌شوید که هیچ پیشرفتی نکرده‌اید.

هر زمان که می‌خواهید کاری را به تعویق بیندازید، تصمیم بگیرید که فوراً آن را انجام دهید.

با انجام اقداماتی اهمال‌کاری را از بین ببرید و عادت سازنده‌ای را در پیش بگیرید. غلبه بر اهمال‌کاری شما را یک قدم به اهداف مالی‌تان نزدیک می‌کند.

  1. اتخاذ تصمیمات مالی ضعیف

دانشگاه وارویک انگلستان به بررسی رابطه علت و معلولی بین فقر و تصمیم‌گیری ضعیف پرداخته است. نمی‌توان ارتباطط میان این دو متغیر را انکار کرد و بین آن‌ها رابطه‌ای وجود دارد، اما نه به دلیلی که انتظارش را دارید.

افراد کم‌درآمد با انتظارات طاقت‌فرسا از زندگی روزمره غرق شده‌اند و ازاین‌رو هیچ نیرویی برای تصمیم‌گیری‌های سالم دیگر ندارند. این‌یک عامل مؤثر در انتخاب‌های مالی ضعیف است.

  1. نداشتن خلاقیت

افراد با هوش مالی پایین، اصرار دارند که کارها را به شیوه‌ای معمولی انجام دهند ،اما انتظارشان کسب نتایج فوق‌العاده است. اجتناب یا ترس از خلاقیت شما را دچار رکود خواهد کرد و بالاخره ناچار خواهید شد تا کارهایتان به شیوه‌ای دیگر پیش ببرید.

این نگرش زمان شما را هدر می‌دهد و مانع تلاش‌های شما می‌شود. خلاقانه به این فکر کنید که چطور خودتان و شیوه‌های کارتان را از دیگران متمایز نگه دارید.

خلاقیت حتی می‌تواند برنامه زمانی شما را برای دستیابی به اهداف مالی شما کوتاه کند.

همه می‌خواهند موفق باشند، اما تعداد کمی از آن‌ها آماده انجام اقدامات معنی‌دار هستند. این عادات به شما کمک می‌کند تا درکنید چه چیزی مانع از دستیابی به اهداف مالی شما شده است.

محدودیت‌های خود را مشخص و استراتژی‌هایی را برای حل آن‌ها تدوین کنید و ایجاد برنامه، تمرین خود انضباطی، تصمیم‌گیری درست، داشتن امنیت و حفظ قاطعیت آسان‌تر خواهد بود.

فصل ۶

فواید هوش مالی


فواید هوش مالی

هوش مالی مزایای متفاوتی دارد چون آثار آن مستقیما به منابع مالی شخصی و تجاری شما مربوط می‌شود.

  1. به شما کمک می‌کند که عملکرد و چشم‌اندازهای شخصی، تجاری یا شرکت خود را ارزیابی کنید.
  2. هوش مالی به شما می‌آموزد که چطور باید اهداف خود را تعیین کرده و برای دستیابی به آنها برنامه بریزید. وقتی این کار انجام شد، موفقیت بزرگی را در موقعیت خود به دست می‌آورید.
  3. به شما کمک می‌کند از دیگران متمایز شوید.
  4. به شما کمک می‌کند تا تصاویر بزرگ‌تر  و کلیات را ببینید و با افزایش ادراکتان تأثیر مثبتی بر روی آن بگذارد. این مسئله می‌تواند بر سازمان شما هم تاثیری کم‌نظیر بگذارد.

علاوه بر این، شرکت‌ها کارمندانی را دوست دارند که می‌توانند فراتر از سطح تفکر افراد عادی به  پول نگاه کنند. به همین دلیل است که برخی از شرکت‌ها هوش مالی را به‌عنوان دوره‌ای به کارکنان خود ارائه می‌دهند.

  1. هوش مالی به شما کمک می‌کند تا بدانید چه سؤالاتی را که نمی‌دانید بپرسید.
  2. به شما دانش و اطمینان می‌بخشد. این یعنی که شما دارای هوش مالی هستید تا داده‌های ارائه شده توسط بخش مالی و حسابداری شرکت خود را زیر سؤال ببرید.
  3. با استفاده از هوش مالی، می‌توانید داده‌های سخت، مفروضات و برآورد مالی  را به‌خوبی تبیین و تحلیل کنید.

فصل ۷

اهداف هوش مالی


ابعاد هوش مالی

بعید است که از هوش مالی صحبت شود و نامی از رابرت کیوساکی به میان نیاید. رابرت کیوساکی نویسنده کتاب معروف پدر پولدار پدر بی‌پول، از هوش مالی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های تعیین‌کننده در کسب ثروت حرف می‌زند. او پنج هدف زیر را از مهم‌ترین اهداف این مفهوم می‌داند:

  1. کسب درآمد بیشتر

این فاکتور با میزان پولی که به دست می‌آورید اندازه‌گیری می‌شود. هرچقدر که درآمد سالانه شما بیشتر از دیگران باشد، یعنی ضریب هوشی مالی بالاتری نسبت آن‌ها دارید.

  1. محافظت از سرمایه فعلی

کسب ثروت کافی نیست. شما باید بدانید که چطور سرمایه خود را حفظ کنید. حفاظت از پول شما، به‌ویژه از مالیات، دومین فاکتور ضریب هوشی مالی است.

  1. پولتان را به‌خوبی بودجه‌بندی کنید

کیوساکی می‌نویسد: “اینکه بتوانید خوب زندگی کنید و همچنان سرمایه‌گذاری کنید هرچقدر هم که درآمد داشته باشید به سطح بالایی از هوش مالی نیاز دارد.” ضریب هوشی مالی بالا، با میزان پولی که درنهایت پس‌انداز می‌کنید ارتباط مستقیم دارد.

 

پدر پولدار پدر بی‌پول

معرفی کتاب پدر پولدار پدر بی‌پول نوشته رابرت کیوساکی

اکنون بخوانید

 

  1. از پول خود استفاده کنید.

ضریب هوش مالی با بازده سرمایه‌گذاری اندازه‌گیری می‌شود. چقدر مازاد بودجه خود را به درآمد بیشتری می‌رسانید؟

  1. بهبود اطلاعات مالی

اطلاعات مالی فقط به معنای آگاهی از مفاهیم اساسی مالی نیست – بلکه به معنای آگاهی دقیق از سرمایه‌گذاری‌هایی است که انجام می‌دهید.

فصل ۸

اهمیت هوش مالی


اهمیت هوش مالی
  1. درک تفاوت بین دارایی و بدهی

اکثر افراد نمی توانند تفاوت مهم بین دارایی و بدهی را درک کنند و گاهی بدهی‌ها را به عنوان دارایی در نظر می گیرند. هوش مالی به شما کمک می‌کند که این تفاوت را به‌خوبی درک کنید.

  1. کاهش بدهی

سریعترین راه برای استقلال مالی کاهش بدهی است. اگر تمام وام‌ها ، قسط‌ها و سایر بدهی‌های خود را در اسرع وقت پرداخت کنید سریعتر به استقلال مالی خواهید رسید.

افرادی که هوش مالی بالایی دارند، برنامه‌هایی برای کاهش بدهی تدوین می‌کنند و این فاکتور به آن‌ها کمک می‌کند که زودتر اوضاع مالی خود را مدیریت کنند.

  1. ثبت هزینه‌ها

افرادی که هوش مالی بالایی دارند، عادت‌های هزینه‌ای خود را شناسایی و ثبت می‌کنند. این مسئله به آن‌ها کمک می‌کند که الگوهای مخرب خرید و هزینه خود را شناسایی و تلاش می‌کنند که آن را اصلاح کنند.

ساده‌ترین راه این است که هزینه‌های روزمره خود را در دفتر خاطرات یا دفتر ثبت کنید، یا حتی می‌توانید از یکی از برنامه‌های مختلف مدیریت هزینه که در پلی‌استورها موجود است استفاده کنید.

  1. ذخیره ثروت

 

رابرت کیوساکی معتقد است که اینکه چقدر پول در می‌آورید مهم نیست، مهم این است که چه میزان از آن درآمد را ذخیره می‌کنید.

هوش مالی به شما کمک می‌کند که نوع پس‌انداز و میزان آن را متناسب با حقوقتان را مشخص و به بهترین شکل ممکن پس‌انداز کنید.

کارشناسان توصیه می‌کنند که تلاش کنید حداقل بیست‌درصد از درآمد ماهانه خود را پس‌اندازه کنید و بقیه آن را به‌صورت مدیریت شده خرج کنید.

  1. سرمایه‌گذاری

کیوساکی می‌گوید:”پول سرمایه گذاری شده بهتر از پول پس انداز شده است“، چون وقتی پول خود را سرمایه‌گذاری می‌کنید، ثروتتان را وارد چرخه کار کرده‌اید. به‌این‌ترتیب ثروت شما رشد می‌کند، بیشتر می‌شود و می‌تواند به توسعه وضعیت مالی شما کمک کند.

افرادی که هوش مالی بالا دارند، به‌خوبی می‌توانند استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود را تعیین و آن را اجرایی کنند. این مسئله به آن‌ها کمک می‌کند که وضعیت مالی خود را بهبود دهند و درنهایت زندگی بهتری داشته باشند.

فصل ۹

تاثیر هوش مالی در زندگی


تاثیر هوش مالی در زندگی

مزیت اصلی هوش مالی این است که ما را قادر می‌کند تا تصمیمات مالی هوشمندانه‌ای بگیریم.

این دانش، مهارت‌های لازم برای مدیریت مؤثر پول – بودجه‌بندی، پس‌انداز، استقراض و سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند. و این به آن معناست دست ما درنهایت برای رسیدن به اهداف مالی و ثبات اقتصادی، بازتر و مجهزتر خواهد بود.

مزایای خاص هوش مالی بسته به شرایط فرد متفاوت است، اما بعضی از شرایط متداول که سواد مالی می‌تواند به آن‌ها کمک کند شامل موارد زیر است:

  • پس‌انداز برای بازنشستگی
  • ایجاد و پایبندی به بودجه متعادل.
  • خرید خانه.
  • انتخاب بیمه.
  • کاهش هزینه‌ها.
  • سرمایه‌گذاری
  • خرید ماشین.
  • پس‌انداز برای دانشگاه
  • مدیریت بدهی.
  • استفاده از کارت عابر بانک.

فصل ۱۰

آثار عدم ارتقا هوش مالی در زندگی


نبود هوش مالی در زندگی
  1. افزایش بدهی

هوش مالی پایین منجر به دو وضعیت عمده می‌شود: افزایش مخارج نسبت به درآمد و منفی شدن تراز مالی، که درنتیجه آن وضعیت دوم ایجاد خواهد شد: بدهی.

معمولا افرادی که به لحاظ ضریب هوشی مالی در سطح پایینی هستند، بدهی زیادی دارند. قسط وام‌ها، بدهی‌ به آشنایان و… از علائم مهم ضریب هوشی مالی پایین است.

  1. قرض‌های پرهزینه

کسری‌های دائمی بودجه و بدهی‌های بزرگ، افراد را مجبور می‌کند که به هر شرایط وامی تن بدهند. این وضعیت آن‌ها را به سمت وام‌هایی که سود بالا دارند می‌کشاند و به این ترتیب مجبورشان می‌کند که بسیار بیشتر از مقداری که قرض گرفته‌اند پرداخت کنند.

این وضعیت آن‌ها را همیشه در حالت بدهی قرار می‌دهد و به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که کمی اوضاع مالی خود را بهبود ببخشند.

  1. نداشتن پس‌انداز اضطراری

طبیعی است که افراد که همیشه بدهی دارند، هیچ پس‌انداز اضطراری نداشته باشند. این وضعیت فقط به کشور ما اختصاص ندارد، بلکه در بسیاری دیگر از کشورها هم اوضاع بهتر نیست.

گزارش ۲۰۱۸ فدرال رزرو نشان می‌دهد که از هر پنج آمریکایی یک نفر نمی‌تواند حتی ۴۰۰ دلار هزینه اضطراری را بدون وام یا فروش چیزی بپردازد.

  1. نداشتن بیمه بازنشستگی

یکی دیگر از ثمرات بسیار مخرب نداشتن هوش مالی بالا، عدم سرمایه‌گذاری برای روزهای سالخوردگی و بازنشستگی است. این بدترین اشتباهی است که کسی می‌تواند مرتکب شود.

بسیاری از افراد نه‌تنها بیمه بازنشستگی ندارند، بلکه هیچ پس‌اندازی برای سال‌های پیری‌شان کنار نگذاشته‌اند تا درصورت بیکاری و ازکار افتادگی بتوانند از پس مخارجشان بربیایند.

این وضعیت آن‌ها را در حالت شکننده‌ای قرار می‌دهد که می‌تواند بسیار زیان‌بار باشد.

فصل ۱۱

راهکارهای افزایش هوش مالی


افزایش هوش مالی

اما چه کار کنیم تا بتوانیم توان هوش مالی خود را افزایش دهیم؟ اگر ضرورت داشتن هوش مالی بالا را درست درک کرده باشید، حتما به‌دنبال پیدا کردن جواب این سوال هستید.

با ما در ادامه همراه باشید. راهکارهای زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا ضریب هوشی مالی خود را افزایش دهید:

  1. یادگیری؛ درمورد مسائل مالی بیشتر بخوانید

همیشه قرار نیست که اطلاعات خود را از منابع آموزشی آکادمی‌های مختلف یا کارگاه‌های آموزشی جمع کنید. درصد زیادی از افراد موفق فرآیند یادگیری خود را از مطالعه کتاب‌های موفق شروع کرده‌اند.

از معروف‌ترین کتاب‌های این زمینه می‌توان به پدر پولدار، پدر بی‌پول رابرت کیوساکی، میلیونر خودساخته دیوید باخ و کل درآمد دیوید رمزی اشاره کرد.

البته کتاب‌های زیاد دیگری هم نوشته شده‌اند که همگی آن‌ها به‌صورت موثری کمک می‌کنند تا دانش مالی خود را افزایش دهید و راه‌های بهبود هوش مالی را هم یاد بگیرید.

علاوه‌بر آن خواندن مقالات مجلات معتبر اقتصادی یا سایت‌های مربوط به حوزه کسب‌وکار هم می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند.

  1. حواستان به دارایی خالص‌تان باشد

اگر فقط بر میزان درآمد خود تمرکز کنید، به‌راحتی می‌توانید توهم پولدار شدن بزنید! حتی اگر درآمدتان هرسال سه‌برابر قبل شود، اما خرج‌هایتان را مدیریت نکنید، هرگز پولدار نخواهید شد.

اگر خالص دارایی‌تان(دارایی منهای بدهی) را پیگیری و حفظ کنید، درآمدتان قابلیت تبدیل شدن به ثروت خواهد یافت.

این راهکار به شما کمک می‌کند تا ببینید چگونه بدهی‌های شما در طول زمان تغییر می‌کند و درواقع چقدر ذخیره پول بانکی دارید. شما می‌توانید دارایی خالص خود را به‌صورت دستی پیگیری کنید، اما برنامه‌های سرمایه‌گذاری هم هستند که می‌توانند در این کار به شما کمک کنند.

  1. حواستان به بدهی‌هایتان باشد

آیا دوست دارید از نظر مالی هشیار شوید؟ تلاش کنید تا مدتی هزینه‌های خود را یادداشت و ثبت کنید.

این عادت کمی به استمرار نیاز دارد، اما به شما نشان می‌دهد که هر ماه چطور پولتان را خرچ می‌کنید.

خریدهای خود را یادداشت کنید، از صورت‌حساب‌های بانکی و کارت اعتباری یا نرم‌افزار خاصی استفاده کنید، وقتی ببینید چقدر در ماه هزینه غذا، سرگرمی و اضافی می‌کنید، جایی برای پنهان کردن نخواهید داشت.

  1. با مشاور مالی ملاقات کنید

با پیچیده‌تر شدن وضعیت مالی، تنها راهی که می‌تواند به شما کمک کند این است که با یک مشاور مالی، برنامه‌ریز مالیاتی یا استراتژیست اقتصادی ملاقات و مشورت کنید.

پرداخت هزینه مشاوره در طولانی‌مدت ثمرات بزرگی برای شما خواهد داشت. دراین‌حالت خواهید فهمید که نکات یا استراتژی‌های ناآشنایی که تابحال با آن‌ها برخورد نکرده‌اید چه هستند.

از طرف دیگر، ملاقات با حسابدار یا برنامه‌ریز مالیات مزایای خاصی برای شما به‌همراه خواهد داشت.

  1. روی خود سرمایه‌گذاری کنید

شاید نیاز داشته باشید که برای یادگیری مهارت‌های جدید روی یک دوره جدید  آموزشی سرمایه‌گذاری کنید، یا شاید نیاز باشد گواهینامه‌ای دریافت کنید که درنهایت به دستمزد بیشتر و آینده شغلی بهتر منجر شود.

گاهی اوقات، بهترین سرمایه‌گذاری پولی که هرکسی می‌تواند انجام دهد، نه اوراق قرضه یا سهام  که سرمایه‌گذاری روی معلومات، دانش و مهارت‌های فردی است.

هرحال، چه ابزاری بهتر از خود برای افزایش ثروت دارید؟

 

اپلیکیشن‌های مدیریت مالی

با انواع اپلیکیشن‌های مدیریت مالی آشنا شوید و بهترین‌ آن‌ها را بشناسید

اکنون بخوانید

 

  1. شبکه‌سازی کنید

با برقراری ارتباط شبکه‌سازی با افرادی که با شما در یک شاخه حرفه ای قرار دارند، خواهید توانست که ارتباطات ارزشمندی را در صنعت و حرفه‌تان برقرار کنید.

شاید فکرش را نکنید که روابط جدید تا چه اندازه می‌تواند به شما کمک کند تا پیشنهادات هیجان‌انگیز شغلی، مشارکت و گزینه‌های جدید داشته باشید.

  1. بر آنچه می‌توانید کنترل کنید تمرکز کنید

گاهی اوقات، زندگی غیرقابل مدیریت و غیرقابل‌پیش‌بینی به نظر می‌رسد. حتی اگر همه‌چیز را در مورد پول بدانید، باهم نمی‌توانید آنچه در بازار سهام یا وضعیت ارزش دارایی‌هایتان اتفاق می‌افتد را کنترل کنید.

با توجه به اینکه همه‌چیز از دست ما خارج شده است، شاید برایتان سوال پیش بیاید که آیا تلاش برای دستیابی به امنیت مالی فایده‌ای دارد یا نه؟

اما ناامید نشوید: تمرکز بر آنچه می‌توانید کاملاً کنترل کنید وضعیت بهتری برای شما ایجاد خواهد کرد.

مثلا، درحالی‌که نمی‌توانید افت‌وخیزهای بازار سهام را تغییر دهید، می‌توانید میزان سرمایه‌گذاری خود را کنترل کنید.

و اگر نمی‌توانید کنترل کنید که آیا حقوق دریافتی در محل کار دریافت می‌کنید یا خیر، می‌توانید نحوه پرداخت حقوق خود را کنترل کنید.

فصل ۱۲

اجرای هوش مالی


اجرای هوش مالی
  1. اهداف زندگی‌تان را تعیین کنید

رفاه مالی برای شما چه معنایی دارد؟ شاید امنیت یا آزادی مالی هدف کلی و مبهمی باشد، به همین دلیل، خوب است که منظورتان را کاملا مشخص کنید و آن را با جزئیات روی کاغذ بیاورید.

بنویسید که چقدر باید در حساب بانکی خود داشته باشید، شیوه زندگی شامل چه مواردی است و دوست دارید این هدف در چه سنی محقق شود. هرچه اهداف شما عینی‌تر و مشخص‌تر باشد، احتمال دستیابی به آن‌ها بیشتر است.

در مرحله بعد، به سن فعلی خود برگردید و در فواصل منظم، مراحل مالی را تعیین کنید. همه را مرتب بنویسید و برگه هدف را در ابتدای ضامن مالی خود قرار دهید.

  1. بودجه‌بندی کنید

تهیه بودجه ماهانه خانوار و پایبندی به آن، بهترین راه برای تضمین پرداخت همه صورتحساب‌ها و پس‌انداز ماهیانه است.

این عادت می‌تواند روالی عادی باشد که اهداف شما را تقویت می‌کند و عزمتان را در برابر وسوسه افشاگری، راسخ‌تر می‌کند.

  1. بازپرداخت کامل قسط‌ها و بدهی‌ها

بدهی‌ها و وام‌های مصرفی مشابه با بهره بالا برای جریان ثروت سازی سمی هستند. بازپرداخت کل موجودی در هر ماه یکی از مهم‌ترین نکات اجرایی کردن استراتژی‌های هوش مالی است.

وام‌های دانشجویی، وام‌های مسکن و وام‌های مشابه معمولاً دارای نرخ بهره بسیار پایین‌تری هستند. پرداخت آن‌ها یک فوریت نیست. پرداخت به‌موقع، برای شما رتبه اعتباری خوب ایجاد می‌کند و این مسئله به شما کمک خواهد کرد.

  1. ایجاد پس‌انداز خودکار

سعی کنید برای آینده خود پس‌اندازی خودکار داشته باشید. برای اجرایی کردن این هدف حساب بیمه بازنشستگی  باز کنید و از هرگونه مزایای مشارکت کامل استفاده کنید.

کار عاقلانه‌ و خردمندانه دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که حسابی اضطراری باز کنید و هر ماه مبلغی به آن حساب واریز کنید تا برای روز مبادا پس‌اندازی داشته باشید.

در حالت ایدئال، همان روزی که حقوق می‌گیرید، بخشی را به حساب ذخیره اضطراری واریز کنید تا هرگز وسوسه خرج آن پول به دلتان نیفتد و بتوانید پولتان را راحت‌تر ذخیره کنید.

شما می‌توانید درصد موردنظر برای پس‌انداز را براساس هزینه‌های ماهیانه تعین کنید، اما دقت کنید که این درصد ناچیز نباشد.

  1. همین حالا سرمایه‌گذاری را شروع کنید

شاید با توجه به تجربه بد بازار سهام و بورس، باخودتان فکر کنید که این راه چندان مطمئن نیست، اما ازنظر تاریخی هیچ راهی بهتر از سرمایه‌گذاری برای افزایش پول شما وجود ندارد.

درهرصورت با سرمایه‌گذاری منطقی می‌تواند مطمئن باشید که درطول زمان سرمایه شما به‌صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.

اما توجه کنید که برای دستیابی به رشد معنی‌دار به زمان زیادی نیاز دارید و باید صبور باشید.

البته بهتر است که خودتان انتخاب‌کننده سهام نباشید. سعی کنید زیاد به هوش مالی خود تکیه نکنید یا خود را فریب دهید و فکر کنید می‌توانید وارن بافت بعدی باشید. فقط یک نفر درجهان توانسته است وارن بافت باشد!

در عوض، یک حساب کارگزاری آنلاین باز کنید که یادگیری نحوه سرمایه‌گذاری، ایجاد سبد قابل مدیریت و کمک‌های هفتگی یا ماهانه به آن را برای شما آسان می‌کند.

شما میتوانید برای دستیابی به این هدف از کمک کارگزاری‌های معتبر استفاده کنید.

  1. مراقب اعتبار خود باشید

امتیاز اعتباری شما تعیین می‌کند که زمان هنگام خرید خودروی جدید یا تأمین کسری مالی برای خرید خانه، چطور وام بگیرید یا درصد بازپرداختتان چقدر باشد.

این اعتبار همچنین بر موارد ظاهراً غیر مرتبط مانند بیمه اتومبیل و حق بیمه عمر تأثیر می‌گذارد.

داشتن عادات مالی بی‌پروا مثل رانندگی در حالت مستی است! درواقع نباید از این افراد هوش مالی بالایی را انتظار داشت.

به همین دلیل مهم است که همیشه حواستان به بازپرداخت‌ها و اعتبارات مالی‌تان باشد؛ مخصوصا اگر صاحب کسب‌وکار هستید.

شاید در این مسیر نیاز داشته باشید که به شرکت‌های حسابرسی  مراجعه کنید تا وضعیت مالی شما را کمی سروسامان بدهند.

  1. مذاکره کنید

خیلی از ما فکر می‌کنیم که اگر موقع خرید برای قیمت چانه بزنیم یا تلاش کنیم که نرخ‌ها را پایین بیاوریم، کار چیپی انجام داده‌ایم. اما آیا واقعا اینطور است؟ قطعا نه.

تلاش داشته باشید بر این فرهنگ اشتباه غلبه کنید و این فرهنگ را نشر دهید!

  1. آموزش مداوم

همه تغییرات قابل‌اعمال در قوانین مالیاتی را هرسال مرور کنید تا مطمئن شوید که همه تعدیلات و کسورات به حداکثر می‌رسد.

در جریان اخبار مالی و تحولات بازار سهام باشید و تلاش داشته باشید که سبد سرمایه‌گذاری خود را بر این اساس تنظیم کنید.

دانش همچنین بهترین دفاع در برابر کسانی است که سرمایه‌گذاران پیچیده را طعمه خود می‌کنند تا به‌سرعت پول خود را به دست آورند.

  1. تعمیر و نگهداری مناسب

مراقبت خوب از اموال باعث می‌شود همه‌چیز از خودرو و لوازم برقی گرفته تا کفش و لباس دوام بیشتری داشته باشد.

ازآنجاکه هزینه نگهداری بسیار پایین‌تر از هزینه تعمیر یا تعویض است، به نگهداری درست از لوازمتان به چشم سرمیه‌گذاری نگاه کنید.

  1. زندگی صرفه‌جویانه را یاد بگیرید

تسلط بر شیوه زندگی صرفه‌جویانه با داشتن طرز فکر زندگی کامل و کم‌هزینه چندان سخت نیست.

درواقع، بسیاری از افراد ثروتمند عادت کردند که قبل از رسیدن به ثروت، با صرفه‌جویی و قناعت زندگی کنند.

قصد من اصلا این نیست که بگویم سبک زندگی خود را مینیمال کنید یا چیزهایی که اضافه هستند را دور بریزید؛ بلکه قصد دارم بگویم که بین چیزهایی که نیاز دارید و چیزهایی که دوست دارید داشته باشید، تمایز قائل شوید.

  1. مشاوره مالی بگیرید

درست زمانی که به نقطه‌ای رسیدید که مقدار قابل‌توجهی از ثروت، اعم از سرمایه‌گذاری‌های مایع یا دارایی‌های ملموس که به‌آسانی در دسترس نیستند را انباشتید، از یک مشاور مالی برای آموزش و کمک به تصمیم‌گیری خود استفاده کنید.

  1. مراقب سلامتی خود باشید

اصل نگهداری مناسب در مورد بدن هم صدق می‌کند. هوش مالی به شما می‌گوید که پیشگیری بهتر از هزینه‌های گزاف درمان است!

با مراجعه منظم به پزشکان و دندان‌پزشکان روی سلامتی خود سرمایه‌گذاری کنید و از توصیه‌های بهداشتی پیروی کنید

هر مشکلی که با آن روبرو می‌شوید به‌سادگی با با تغییر شیوه زندگی مانند ورزش بیشتر و رژیم غذایی سالم قابل پیشگیری یا حتی درمان است.

چاقی و بیماری‌ها می‌تواند باعث تحمیل هزینه‌های بیشتر به شما شوند و وضعیت نامناسب سلامتی مجبورتان کند که خانه‌نشین شوید و هزینه‌های بیشتری برای بهبود وضعیتتان بپردازید.

فصل ۱۳

نکات مهم مربوط به هوش مالی


نکات طلایی هوش مالی
  • واقعیت را از ایده‌آل‌هایتان جدا کنید؛ بسیاری از ما دوست داریم حدس دیگران را به‌پای واقعیت بنویسیم و روی آن تصمیم بگیریم. مثلا می‌شنویم که نرخ طلا در حال افزایش است! اما تصمیم‌گیری مالی بر اساس این‌ نظرات احمقانه است. تصمیمات خود را بر اساس واقعیات تنظیم کنید.
  • دنیال اطلاعات موثق باشید. فقط به یک منبع اطلاعات اعتماد نکنید، بلکه از به دنبال تأیید واقعیات از طرف متخصصین باشید.
  • قوانین را بشناسید. اگر نمی‌دانید سرمایه‌گذاری چگونه کار می‌کند، آن را انجام ندهید. کیوساکی می‌نویسد: “قوانین منبع ارزشمندی از اطلاعات در مورد نحوه انجام بازی پول را ارائه می‌دهند.”
  • روندها را درک کنید. روندها حقایق تاریخی هستند. سرمایه‌گذاران هوشمند می‌توانند از روندها برای تصمیم‌گیری آگاهانه استفاده کنند. بااین‌حال، مهم است که توجه داشته باشید که روندها به واقعیت‌های آینده نشان نمی‌دهند – فقط به نظرات مربوط به آینده احتمالی مربوط می‌شود. بااین‌حال، روندها منابع ارزشمند اطلاعات مالی هستند.

 

هوش مالی کودکان

آموزش هوش مالی به کودکان و افزایش سواد مالی به آن‌ها

اکنون بخوانید

 

فصل ۱۴

معرفی کتاب


کتاب هوش مالی

یکی از مهم‌ترین و بهترین کتاب‌هایی که درزمینه هوش مالی و افزایش آن نوشته شده، کتاب پدر پولدار پدر بی پول نوشته رابرات کیوساکی است. این کتاب به‌خوبی توضیح می‌دهد که چه راهکارهایی می‌تواند از شما شخصیتی با هوش مالی بالا و ثروت مناسب بسازد.

شما می‌توانید نسخه صوتی خلاصه این کتاب را از اپلیکیشن کتابخوان ذهن دریافت کنید. ما در ذهن منبعی عظیم از کتاب‌های مربوط به حوزه مدیریت و روانشناسی دراختیار کاربران قرار داده‌ایم.

با عضویت در خانواده ذهن می‌توانید از این منابع بهره بگیرید و به توسعه فردی خود کمک کنید.

هوش مالی دانلود اپلیکیشن ذهن

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید