موانع تفکر خلاق ؛ چه چیزی درذهن ما جلوی خلاقیت ما را می‌گیرد؟

موانع ذهنی تفکر خلاق

فهرست مطالب

خلاقیت، زمینه‌ای مهم برای پیشرفت در هر جایگاهی است. فرقی نمی‌کند که یک کارمند ساده باشید یا مدیر یک اداره بزرگ یا صاحب یک کسب‌وکار. شما می‌توانید با تفکر خلاق، دست برتر را میان رقبا داشته باشید. اما همیشه موانعی برسر راه خلاقیت وجود دارد. به نظر شما موانع ذهنی تفکر خلاق چیست؟ با ما در ذهن همراه باشید.

تفکر خلاق و پیشرفت

تفکر خلاق یکی از مهم‌ترین ملزومات حل مساله و طی کردن مسیر موفقیت است. واقعیت این است که در روزگار ما، هرچقدر که تکنولوژی پیشرفت کرده‌است، مسائل هم پیچیده‌تر شده‌اند. این مساله یعنی چه؟ یعنی انسان عصر مدرن برای حل کردن مسائل، به راه‌حل‌های پیچیده‌تر و اعمال ذهنی قوی‌تر نیاز دارد.

چاره چیست؟ اینجاست که تفکر خلاق به کمک شما می‌آید. ما با استفاده از تفکر خلاق می‌توانیم راه‌حل‌های جدید بسازیم و از مشکلات پیچیده به راه‌حل‌ها پل بزنیم. اما تفکر خلاق یعنی چه؟ تفکر خلاق یعنی برای مسائل و مشکلاتی که پیش می‌آیند، راه‌حل‌هایی پیدا کنیم که برخلاف راه‌حل‌های معمول هستند و از روش‌های متداول پیروی نمی‌کنند.

تفکر خلاق به شما راه‌حل‌هایی پیشنهاد می‌کند که در عین تفاوت، کاربردی هستند و مشکلات‌ را به طرز جالب و عجیبی حل می‌کنند. این راه‌حل‌ها می‌توانند از شما یک مدیر یا کارآفرین خلاق بسازند که دیگران مطمئن هستند از پس هرمشکل برمی‌آید. اما تفکر خلاق فقط در حوزه کسب‌وکار به کار شما نخواهد آمد. این تفکر در هر بعد زندگی که فکرش را بکنید به کار شما خواهد آمد.

تفکر خلاق و پیشرفت

افراد خلاق چه ویژگی‌هایی دارند؟

برای آنکه لزوم داشتن تفکر خلاق را درک کنیم، باید بدانیم کسانی که خلاقانه فکر می‌کنند چه ویژگی‌هایی دارند؟

 

خلاقیت چیست

با زیر و بم خلاقیت و راه های افزایش آن آشنا شوید

اکنون بخوانید

 

هوش هیجانی بالا

افرادی که تفکر خلاق دارند معمولا هوش هیجانی بالایی دارند. آنها معمولا در ارتباطات اجتماعی انسان‌های موفقی هستند و این ویژگی‌ها از آنها مدیری موفق می‌سازد. آنها به خوبی می‌توانند ارتباطات میان افراد را مدیریت کنند و حل مسائل برای آنها کار آسانی است.

انعطاف‌پذیری

افرادی که تفکر خلاق را به خوبی در خودشان پرورش داده‌اند، افراد منعطفی هستند. آنها با تغییرات به خوبی کنار می‌آیند و از دگرگونی‌ها نمی‌ترسند. این افراد دربرابر ایده‌های متفاوت هم از خودشان انعطاف نشان می‌دهند. آنها سرسخت نیستند و به نظرشان هر ایده ارزش فکر کردن دارد.

مقاله مرتبط: تفکر خلاق در کودکان؛ نکات طلایی برای والدین

اعتماد به‌نفس بالا

این افراد اعتماد به‌نفس بالایی دارند. آنها به توانایی‌های خودشان ایمان دارند و از تجربه‌های جدید نمی‌ترسند. آنها می‌دانند که می‌توانند با خلاقیت ذهنشان هر مساله را به سادگی حل کنند و برای هر مشکل، راه‌حل جالبی ابداع کنند.

تفکر خلاق و اعتماد به نفس

موانع تفکر خلاق

ما همیشه در نوشته‌هایمان از تکنیک‌هایی حرف می‌زنیم که بتوانند مهارتی را در ما تقویت کنند. اما این بار قرار است متفاوت عمل کنیم. گاهی برای آنکه بتوانیم مهارتی را خودمان پرورش دهیم؛ بهتر است کارهایی که آن مهارت را تضعیف می‌کنند بشناسیم. به قول معروف ادب از که آموختی؟ از بی ادبان! پس پیش برویم. موانع تفکر خلاق چه چیزهایی هستند؟

مانع اول؛ حرکت بیش از اندازه روی الگوها

یکی از موانع تفکر خلاق حرکت بیش از اندازه روی اصول و قوانین است. اگر بیش از اندازه روی دانسته‌ها و اصول حرکت کنیم، شانس داشتن تفکری خلاق را از خودمان دریغ کرده‌ایم. افرادی که تاکید زیادی روی الگوهای انجام کارها دارند، معمولا از خلاقیت باز خواهند ماند.

افراد قاعده‌مند، آنقدر ذهن خودشان را درگیر قواعد و حرکت منظم روی الگوهای خطی می‌کنند که شانس فکر کردن فراتر از قواعد را از دست می‌دهند. پس یادتان باشد بیش از اندازه به قوانین و فرمول‌ها پایبند نباشید.

مانع دوم؛ پیشروی از پیش‌زمینه‌های ذهنی

یکی دیگر از موانع تفکر خلاق پیشروی از پیش‌زمینه‌های ذهنی است. همه گزاره‌هایی که به صورت قوانین از پیش نوشته شده در ذهن ما ورود دارند و قضاوت و کارایی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، می‌توانند مانع تفکر خلاق ما باشند.

گاهی این پیش‌زمینه‌ها آنقدر ذهن ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند که می‌توانند کارآمدی را مختل کنند و آن را تحت تاثیر قرار دهند. چه برسد به خلاقیت. این پیش‌زمینه‌ها می‌توانند به صورت خرافات هم دربیایند و تفکر ما را دچار اختلال کنند.

قضاوت از پیش زمینه های ذهنی

مانع سوم؛ نداشتن اعتماد به‌نفس

نداشتن اعتماد به‌نفس یکی دیگر از موانع تفکر خلاق است. وقتی به کارایی و درستی تفکر خودتان اعتماد و اعتقاد نداشته باشید، فکرتان درست کار نخواهد کرد. گاهی توانایی‌هایمان به اندازه کافی بالاست اما به خاطر نداشتن اعتماد به‌نفس نمی‌توانیم آنطور که باید از توانایی‌هایمان استفاده کنیم.

مانع چهارم؛ ترس از شکست

نداشتن اعتماد به‌نفس، ترس از شکست را در ما افزایش خواهد داد. اگر اعتماد به‌نفس نداشته باشیم همیشه ترس از شکست خوردن و اشتباه کردن در ما افزایش پیدا می‌کند. اگر بترسیم، مغز ما نمی‌تواند آزادانه عمل کند و بین ما و خلاقیت فاصله ایجاد می‌شود.

ترس گاهی آنقدر در وجودمان ریشه می‌زند که قدرت و توانایی انجام هرکاری را از ما می‌گیرد. خوب است که در این مواقع بدون فکر به نتیجه، صرفا از فرآیند انجام کار لذت ببریم. یادمان بماند گاهی نتیجه به اندازه فرآیند انجام کار اهمیت ندارد.

ترس از شکست

مانع پنجم؛ ترس از قضاوت

پنجمین مانع از موانع تفکر خلاق ترس از قضاوت شدن است. راستش آنقدر که ما درگیر ترس از حرف اطرافیان درمورد خودمان و رفتارمان هستیم، دیگران به ما توجه ندارند. همیشه برآورد ما از واقعیت اغراق شده‌تر است.

سعی کنید به این که اگر کاری را انجام دهید دیگران چه نظری درمورد شما خواهند داشت فکر نکنید. اگر به درستی کارتان معتقدید و می‌دانید که از نظر اخلاقی و اصولی مشکلی ندارد، از هیچ چیزی در دنیا نترسید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]تفکر قالبی یا کلیشه ای؛ چقدر با دام مخرب استریوتایپ آشنا هستید؟[/su_animate]

[/su_box]     

مانع ششم؛ ترس از تمسخر

ترس از تمسخر مانند ترس از قضاوت شدن می‌تواند یکی از موانع تفکر خلاق باشد. هروقت خواستید کاری متفاوت و خلاقانه انجام بدهید اما از اینکه کسی شما را مسخره کند ترسیدید، به این فکر کنید که اگر همه مثل شما فکر می‌کردند و از اینکه دیگران آنها را مسخره کنند می‌ترسیدند، هیچ‌وقت هیچ‌چیز اختراع نمی‌شد.

یک لحظه به این فکر کنید که داوینچی، برادران رایت، برادران لومیر و یا گراهام‌بل از تمسخر دیگران می‌ترسیدند! آنوقت خیلی از اختراعاتی که دنیا را تبدیل به جای بهتری کرده‌اند، هرگز به‌وجود نمی‌آمدند.

ترس از تمسخر

مانع هفتم؛ نداشتن تمرکز

اگر قبل از انجام کار ذهن‌تان درگیر مسائل حاشیه‌ای باشد نمی‌توانید خلاقانه عمل کنید. یکی از لازمه‌های مهم تفکر خلاق، داشتن ذهن آزاد است. ذهن آزاد باعث می‌شود بتوانید به‌خوبی روی کارتان متمرکز شوید و مغزتان کارایی بهتری داشته باشد. به همین دلیل از نداشتن تمرکز به عنوان یکی از موانع تفکر خلاق یاد می‌شود.

سعی کنید قبل از آنکه روی کارتان متمرکز شوید، ذهنتان را از هر دغدغه اضافی خالی کنید و فقط به همان کاری که قرار است انجام دهید فکر کنید. به این ترتیب می‌توانید کارایی بهتری داشته باشید.

مانع هشتم؛ نداشتن دانش کافی

دانش، یکی از ارکان تفکر خلاق است. سعی کنید قبل از آنکه کاری انجام دهید، درمورد نحوه انجام آن دانش و اطلاعات کافی کسب کنید. داشتن اطلاعات و دانش درمورد موضوع کاری‌تان می‌تواند دریچه‌های جدیدی را برایتان باز کند و باعث شود ایده‌های جدیدی به ذهنتان برسد.

دانش ماده اولیه تفکر خلاق است. هرچقدر که دانش‌تان بیشتر باشد، پتانسیل ذهن‌تان برای ساخت راه‌ها و ایده‌های جدید افزایش پیدا خواهد کرد.

نداشتن دانش کافی، مانعی برای تفکر خلاق

مانع نهم؛ تنبلی

امان از تنبلی! تنبلی یکی از موانع تفکر خلاق و شاید یکی از مهم‌ترین آنهاست. کافیست ذهنتان حوصله تمرکز روی کارتان را نداشته باشد و نخواهد به راه‌حل‌های موجود فکر کند. آنوقت دیگر هرگز نخواهید توانست تفکر خلاقانه داشته باشید. تنبلی در ذات خود بی‌حوصلگی می‌آورد و اگر بی‌حوصله باشید توانایی‌های خلاقانه شما به طرز قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

مانع دهم؛ تفکر خشک و غیرمنعطف

اگر یادتان باشد گفته بودیم که افرادی که تفکر خلاق دارند، انسان‌های منعطفی هستند. کسانی که متعصبانه و یا غیرمنعطف فکر می‌کنند، نمی‌توانند به راه‌حل‌های جدید، متفاوت و خاص فکر کنند و بیش از اندازه روی اصول تاکید می‌کنند.

[su_note note_color=”# d1d3d4″ radius=”10″ class=””]

همین مساله باعث می‌شود تفکر خلاقانه در آنها سرکوب شود. اگر دوست دارید تفکر خلاقانه در شما پرورش پیدا کند، آغوشتان را برای همه راه‌حل‌های ممکن و ایده‌های تازه باز کنید.

[/su_note]

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید