برای قوی بودن در برابر مشکلات لطفاً راکی نباش!

برای قوی بودن در برابر مشکلات لطفاً راکی نباش!

فهرست مطالب

مرد و زن ندارد! همه، کوچک و بزرگ، دوست دارند سال کرونایی ۹۹ را با حال خوب و باور قلبی به قوی بودن در برابر مشکلات تمام و سال جدید را شروع کنند.

شروع کردن با این احساس ستودنی است ولی تابه‌حال شده این حس موقع تمام کردن کاری در شما دوام داشته باشد؟

وقتی پای « آغاز» و « پایان» یک کار به میان می‌آید شما دیگر به عملکرد نهایی خودتان نگاه می‌کنید. به این توجه می‌کنید که چه عناصری پیش برنده بودند و باعث شدند من نمره خوبی برای عملکردم در نظر بگیرم؟

آغاز و پایان هر کاری به آدمی یاد می‌دهد که « نظم» و « قربانی نکردن خود» به‌خوبی معرف عملکرد واقعی هرکسی در روزهای سخت زندگی است.

قوی بودن در برابر مشکلات؛ خواسته‌ای که آرزو نیست

قوی بودن در برابر مشکلات ذهنی قوی میخواهد

برای رودررو شدن با بالا و پایین‌های زندگی لازم نیست حتماً ورزشکار و زورمند باشید بلکه یک ذهن قوی همراه با انجام چند تمرین ساده جالب می‌خواهید که بتوانید با کمک آن، به‌موقع و اندازه، هم تأثیرپذیر باشید و هم تأثیرگذار. برای شروع، پاسخ به چند پرسش کوتاه شاید خالی از لطف نباشد:

  • تابه‌حال به رفتارهای خودتان در این یک سالی که گذشت دقت کرده‌اید؟
  • چه عادت‌ها و ترفندهایی برای خودتان ساختید که روزتان را ساخت و کمک کرد انرژی درونی شما در سطح بالایی باقی بماند؟

افزایش انرژی درونی با انجام چند راهکار ساده ممکن می شود

یک ظرف شستن به‌موقع یا مرتب کردن تخت بعد از بیدار شدن می‌تواند به‌سادگی روی ذهن و روان اثر بگذارد

اکنون بخوانید

  • چه عادات سازنده‌ای داشتید که روی آن‌ها کار کردید و نتیجه مثبتش را هم شاهد بودید؟

اگر در پاسخ به پرسش‌های بالا کمی من‌من می‌کنید و تردید دارید پس این مقاله اختصاصی برای شما نوشته‌شده است!

تخت خوابت را مرتب کن

طوفانی که با انجام این کار ساده و ناچیز برپا می‌شود، تماشایی است!

این موضوع بنا بر بررسی‌های علمی انجام‌شده آن‌قدر تأثیرگذار است که از آن با عنوان یکی از راه های شادتر زیستن در زندگی فردی نام می‌برند. وقتی روز شما با دستی به سرو روی رختخوابتان کشیدن آغاز می‌شود، شما نیمی از راه آمادگی ذهنی و روانی برای قوی بودن در برابر مشکلات را پیموده‌اید.

جایی بالای تخت خواب بنویسید

« تخت خوابم را تماشا کن تا درونم را تماشا کرده باشی»

مکالمات درونی مثبت

با قدرشناسی از خودتان در طول روز، راه را برای جریان خود گویی های منفی ببندید و اجازه بدهید احساس خوشایند، هرچند کوچک و گذرا، به درونتان پمپاژ شود.

این قسمت مقاله برای شما عجیب است؟ هیچ اشکالی ندارد. اینکه احساس کنیم اولین طرفدار پروپاقرص خودمان هستیم همیشه در نگاه اول می‌تواند عجیب و حتی خنده‌دار باشد.

برای قوی بودن دربرابر مشکلات خودتان را بشناسید

برای قوی بودن در برابر مشکلات چه احساسی بهتر از این که متوجه شوید چقدر « شخص خودم» می‌تواند مهم باشد.

یک صفت برای یک روز خوب

حتماً شما هم جزو عشاقی هستید که ترفند یادداشت های قشنگ نوشتن را همیشه برای هم پیاده می‌کنید. همین کار را در طول روز برای خودتان انجام دهید.

با یک مرور کوتاه ببینید روز خوب شما با چه کلماتی قابل وصف می‌شود.

با چالش‌ها، رشد کنید

« زندگی، بینهایت چشم‌انداز دلگرم‌کننده و عجیب دارد.»

با این جمله خیلی موافقم و معتقدم اگر بتوانم پذیرای چشم‌اندازهای بیشتری در زندگی باشم، قوی بودن در برابر مشکلات چندان هم سخت نخواهد بود.

جوان‌تر که بودم، فکر می‌کردم زندگی بیشتر از پنجره نگاه من است که زیبا و باورپذیر شده. تجربه زیسته‌ام که بیشتر شد، به برکت معاشرت با افراد دنیادیده و دوستانی جدید، دریافتم که بینهایت پنجره در زندگی‌ام هست که هنوز آن‌ها را باز نکرده‌ام!

همین پنجره‌های متفاوت کمک کردند تا در برابر اتفاقات زندگی جبهه نگیرم و سعی کنم یاد بگیرم.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]چگونه فرد قوی باشیم؟

[/su_box]

تمرین شادی ذهنی

کمی سخت شد؟! بله حالا باید تمرین کنیم که وقتی زیر لب غرولند می‌کنیم، با ذهن آگاهی، امور را مدیریت کنیم. این خصلت به « در لحظه بودن» اشاره می‌کند. اگر قرار است قلبا شاد باشیم، تمرین شادی ذهنی را باید شروع کنیم.

بدون شک شما هم تصویر بزرگ و زیبایی از روزهای شاد بودنتان در ذهن دارید. تغییراتی که حاصل از شادی است به‌خوبی در جنبه‌های مختلفی از روح و جسم شما و زندگی‌تان خودش را نشان می‌دهد.

درصورتی‌که شکارچی کار بلدی باشید، آن لحظات خوشایند را در ذهن شکار می‌کنید و مواقعی که نیاز به مرور و استفاده از آن‌ها دارید، به شادی رجوع می‌کنید.

نجات‌دهنده کیست؟

برای قوی بودن دربرابر مشکلات دنبال ناجی نباشید
استراگون و ولادیمیر منتظر گودو هستند به این دلیل که خود او گفته است منتظر من باشید من می‌آیم

هرچه بزرگ‌تر و بالغ‌تر شدم فهمیدم « هیچ‌کس قرار نیست تو را نجات بدهد جز خودت»؛ بزرگ‌ترین قدم برای قوی بودن در برابر مشکلات.

همه ما بدون شک از نعمت بزرگ حمایت‌های اطرافیانمان در روزهای سخت زندگی بهره‌مند شده‌ایم اما در پایان روز به این حقیقت رسیدیم که فقط باید روی خودمان حساب کنیم.

 نه، بدون توضیح!

خروجی کاری که بدون رضایت قلبی و با احتمال ضعف عملکرد شما قرار است انجام شود، چگونه خواهد بود؟ پاسخ به این پرسش آن‌قدر واضح است که بدون شک وجود یک « نه» را در جیب بغلتان احساس می‌کنید.

آیا فکر می‌کنید برای گفتن یک « نه، بدون توضیح» نیاز به دلایل بیشتری دارید؟

آموزش مهارت نه گفتن در سه قدم؛ چطور نه بگوییم؟

باید قبل از یادگیری مهارت نه گفتن خودتان را برای جواب منفی قانع کنید.

اکنون بخوانید

بیست دقیقه مراقبت

حتی اگر یک businesswoman پرمشغله هم باشید، غیرممکن است از اهمیت خود مراقبتی و رسیدگی‌های فردی سریع و کوتاه غافل شوید.

با یک اولویت‌بندی آگاهانه می‌شود فهرستی از موردعلاقه ها ترتیب داد که با انجام همه یا بخشی از آن‌ها در مدت بیست دقیقه، آرامش و صلح خالص را به خودتان هدیه می‌کنید.

انتخاب با خود شماست؛ شاید یک حمام بخار لذت‌بخش، یک ماساژ دلخواه و یا رنگ کردن مو و ریش و سبیل!

سرگرمی منتخب

خیلی سخت نگیرید! قوی بودن در برابر مشکلات همیشه با شرکت در کلاس آنلاین  یوگا، تسلط به انواع ورزش‌ها، ذهن آگاهی یا آشنایی با هنر نه گفتن اتفاق نمی‌افتد.

از همبازی قدیمی‌تان دعوت کنید تا حالا که پاندمی ادامه دارد، یک دست شطرنج آنلاین باهم بازی کنید. شاید وقت آن شده که به این نتیجه برسید، انجام بازی فکری موردعلاقه‌تان به شما در ارزیابی اهداف کمک می‌کند.

برای قوی بودن دربرابر مشکلات سرگرمی فکری داشته باشید

شاید بهتر باشد بدانید: سرگرمی‌های فکری و بازی‌های گروهی یکی از بهترین تمرین‌ها برای ورزیده کردن ذهن در لحظات تنگی و پیچیدگی است.

خواب منظم

این یک قانون بی‌چون‌وچرا و ثابت‌شده است که رعایت هشت ساعت خواب راحت، باعث سرزندگی ذهن و تمایل به تصمیم‌گیری‌های قدرتمندانه‌تر می‌شود.

فراموش نکنید هرچه ساعت خواب آشفته و نامنظمی داشته باشید، فرمان‌های غیرمنطقی کودکانه از مغز صادر می‌شود و درنهایت با آغوش بازتری به استقبال هورمون‌های استرس خواهید رفت.

بهتر است بدانید: ساعت خواب یک ورزشکار بیشتر از ساعت خواب مردم عادی است. پس اگر ورزش می‌کنید و خواب بیشتری دارید نباید نگران باشید.

مهم: پیش از اینکه به رختخواب بروید، سعی کنید چند دقیقه در سکوت و آرامش سپری کنید. با این انتخاب، ساعت خواب بدنتان را بیشتر می‌کنید.

یک بشقاب غذای سالم

مطالعات بسیاری بر ارتباط تنگاتنگ سلامت گوارش با خلق‌وخوی ما تأکید کرده‌اند. اگر همچنان در آشپزخانه شما ردیفی از غذاهای ملتهب کننده، پر ادویه و همچنین نوشیدنی‌های الکلی وجود دارد بهتر است یادآوری کنم که با تجدیدنظر در مورد وضعیت آشپزخانه‌تان، معاشرت خوبی با سیستم گوارش خود خواهید داشت.

یک بشقاب غذای سالم مقدمه‌ای بر کنترل نشانه‌های افسردگی و اضطراب و همچنین بیماری‌های زمینه‌ای خطرناک است؛ لزومی ندارد این غذای سالم با رژیم کتوژنیک تعریف شود.

درصورتی‌که در جمع دوستانتان کسی را دارید که یک مزرعه محصولات ارگانیک را می‌چرخاند، شما یک خوشبخت تمام‌عیارید!

تکنولوژی‌های مزاحم

به‌هرحال باید از یک جایی شروع کنیم! چه جایی بهتر از لوازم ارتباطی دور و اطرافمان.

برای قوی بودن در برابر مشکلات هیچ راهکاری بی‌نتیجه‌تر از دنبال کردن ویترین زندگی دیگران در شبکه‌های اجتماعی نیست. وقتی نمی‌دانیم واقعیت زندگی بسیاری از آن‌ها به نمایش درنمی‌آید و معلوم نیست آن‌ها واقعاً با چه مشکلات ریزودرشتی سرو کله می‌زنند، بهتر این است که خودمان را فریب ندهیم.

چه‌بهتر اگر زمان حضور خودتان را با استفاده بهینه از اینترنت به نصف برسانید.

دانلود اپلیکیشن ذهن

این یک پاراگراف تبلیغاتی نیست! قصد دارم راه رسیدن به کتابخانه شهر را برایتان کوتاه‌تر کنم.

چند کتاب خواندنی انتخاب کن

 تخت خوابت را مرتب کن

از این کتاب برای الهام گرفتن از آدم‌های زندگی واقعی نباید غافل شد. عموماً، وقتی شاهد روایت کسی در مورد پستی‌وبلندی‌های زندگی‌اش هستیم، عمیق‌تر تحت تأثیر قرار می‌گیریم و بیشتر آن را ارزیابی می‌کنیم.

نویسنده این کتاب، ویلیام مک ریون William H. McRaven، نظامی بازنشسته نیروی دریایی آمریکاست که تجربه ۳۷ سال آموزش و جنگ را با مخاطبینش در میان گذاشته است.

دانلود کتاب برای قوی بودن در برابر مشکلات

همان‌طور که بالاتر نوشتم، قوی بودن در برابر مشکلات با انجام ساده‌ترین کارهای روزانه ما ممکن می‌شود. کارهای ساده و کوچکی که با تبدیل‌شدنشان به عادت، می‌توانند طوفان ذهنی شگفت‌انگیزی به پا کنند.

چند عنوان خواندنی در این کتاب:

  • قضاوت از روی ظاهر؟ هرگز!
  • شکست را بپذیر و تسلیم نشو
  • کیک قندی چیست؟
  • چطور یک علامت ساده، زندگی افسری را نجات داد؟

قانون پنج ثانیه

خانم ملانی رابینز Melanie Robbins در سال ۲۰۱۷ دست به نوشتن کتابی زد تا با کمک آن، خیلی از ما و اطرافیانمان انگیزه بیشتر و ترس کمتری برای تغییر خودمان داشته باشیم.

ازجمله پرفروش‌ترین کتاب‌های چاپ‌شده خانم رابینز، « نگویید همه‌چیز خوب است» بوده که درباره روانشناسی خواست و اراده انسان نوشته‌شده است.

وقتی صحبت از چنین زمان کوتاهی برای تغییر می‌شود، اهمیت خودباوری( مقاله عزت نفس) برای قوی بودن در برابر مشکلات به‌خوبی خودش را نشان می‌دهد.

چند موضوع جالب در این کتاب:

چرا اهمال‌کاری برای بسیاری از افراد مهم نیست و پیامدهای آن را جدی نمی‌گیرند؟

چگونه قانون پنج ثانیه بر حقوق شهروندی اثر می‌گذارد؟

پنج ثانیه؟! مگر می‌شود؟

تصویرسازی از اهداف

قوی بودن دربرابر مشکلات یعنی پذیرش چالشها

اگر اهل تنظیم زمان آرامش و رهایی قبل از خواب هستید پس می‌توانید در همان محدوده زمانی روی تصویرسازی اهدافی که مشخص کرده‌اید و تعیین اینکه چگونه می‌توانید به آن‌ها برسید، تمرکز بدهید.

یکی از قسمت‌های جذاب ارزیابی اهداف کوتاه و بلندمدت زندگی، تصور چالش‌هایی است که دیر یا زود سر راهمان سبز می‌شود و با وجود آن‌ها خود واقعی‌مان را می‌سنجیم.

این تصویرسازی قرار است به سه پرسش مهم پاسخ بدهد:

◄ چگونه قرار است برای حل مسئله آستین بالا بزنم؟

◄ نقطه‌ای که قرار است «باشم»، کجاست؟

◄ با رسیدن به هدف چه اتفاقی در کیفیت شخصیت و زندگی من می‌افتد؟

خودت را مسموم نکن

شما با یک ذهن قدرتمند و ورزیده است که به راهکارهای قوی بودن در برابر مشکلات دست پیدا می‌کنید. اما این قدرت ذهنی واقعاً فقط با مرتب کردن تخت خواب،  بیست دقیقه خود مراقبتی، خواب کافی و مثبت اندیشی شدنی است؟

با احترام می‌خواهم یک « نه» محکم بگویم و در ادامه اضافه کنم که « روابط سمی» به‌سادگی انرژی درونی شگفت‌انگیزی که انگیزه شما برای یک زندگی باکیفیت است را می‌مکد.

این روند فرساینده آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند که شما به خودتان می‌آیید و می‌بینید یک رابطه عاشقانه اشتباه را تابه‌حال ادامه داده‌اید، مدت‌هاست که با همکار ناراحتتان در مورد مشکلات شخصی حرف زده‌اید و حتی عضوی از خانواده شما باعث شده تا خطاهای بسیاری در زندگی مرتکب شوید.

مهم: شما به خودتان برای قوی و سالم بودن « متعهد» هستید.

پایان‌بخش

برای قوی بودن دنبال تعاریف کلیشه‌ای پوسیده نباید بود. حتی یک ورزشکار حرفه‌ای هم بعد از سال‌ها ورزش و تمرین با وزنه‌ها و دستگاه‌های مختلف، به این باور ارزشمند می‌رسد که یک سفر قهرمانی واقعی، روح من را برای قوی بودن در برابر مشکلات عضلانی کرده است.

شخصاً، هرچه در جاده زندگی جلوتر می‌روم، تجربه‌های شگفت‌انگیزی نصیبم می‌شود که با وجود آن‌ها، نگاهم به « چگونه قوی و محکم بودن» تغییر می‌کند.

اگر با خواندن این مقاله انگیزه کافی برای قوی بودن پیدا کردید که بسیار مفتخرم ولی درصورتی‌که راهکارهای بیشتری برای قدرتمندتر شدن می‌دانید، با اشتیاق در بخش دیدگاه منتظر نظرات و تجربیات شما هستم.

و در پایان، یک پرسش

اگر بخواهیم عملکرد واقعی خودمان را در سال کهنه ارزیابی کنیم، برای قوی بودن در برابر مشکلات چه نمره‌ای در نظر می‌گیریم؟

منبع

https://www.lifehack.org/354489/20-small-habits-build-become-mentally-stronger-this-year

 

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید