فهرست مطالب

فراموشی و راهکارهای پیشگیری از آن


فراموشی

همۀ افراد ممکن است چیزهایی را فراموش کنند، مانند نام یک شخص، جایی که کلیدهای خود را گذاشته‌اند، پایان فیلم یا نحوه حل مسائل ریاضی! با این حال، دلیل اینکه ما چیزی را به فراموشی می‌سپاریم ممکن است متفاوت باشد.

عدم توانایی در بازیابی حافظه فقط یکی از دلایل فراموشی است. ما فراموش می‌کنیم زیرا اطلاعات در وهله اول هرگز در حافظه طولانی مدت ما قرار نگرفته‌اند. پس علت دقیق فراموش کردن و نحوه درمان آن چیست؟ ما در مقاله دیگری از ذهن به تفصیل دربارۀ فراموشی صبحت می‌کنیم.

فهرست

فصل ۱

فراموشی چیست؟


فراموشی چیست؟

فراموشی یکی از شناخته شده‌ترین اختلالات حافظه است. این مهم شامل کمبودهای قابل توجهی در کدگذاری، ذخیره و یادآوری اطلاعات است.

اما فرآیندهای اساسی روانشناختی، بسیار پیچیده و چند وجهی هستند. انواع مختلفی از فراموشی وجود دارند و به همین دلیل توضیح درباره جزئیات آن می‌تواند کمی دشوار باشد.

اعتقاد بر این است که فراموشی، حافظه کوتاه مدتِبخشی از مغز به نام «قشر خلفی‌ جانبی پیش ‌پیشانی» را درگیر می‌کند. اگر شخصی شماره تلفن خود را به شما بگوید و شما برای یادآوری آن، شماره تلفن را بارها با خود تکرار کنید، در واقع از قشر خلفی‌ جانبی پیش ‌پیشانی استفاده می‌کنید.

اگر موفق باشید، ممکن است این عدد به حافظه طولانی مدت منتقل شود، جایی که هیپوکامپ در سازماندهی و نگهداری حافظه در قشر مغز کمک می‌کند. اگر چنین نباشد، شما شماره تلفن را فراموش خواهید کرد.

شناسایی روند فراموشی کاری دشوار است! زیرا علت آن به دلایل مختلفی مانند سن و رخدادهای زندگی مربوط می‌شود. مثلاً فراموشی کلی گذرا به احتمال زیاد در افراد مسن اتفاق می‌افتد.

آن‌ها به طور ناگهانی نمی‌توانند چیزی را به یاد بیاورند، مثلا، کجا هستند، کجا بوده‌اند، کجا زندگی می‌کنند. این فراموشی معمولاً در طی یک یا دو روز برطرف می‌شود. گرچه علت آن مشخص نیست اما اعتقاد بر این است که مربوط به جریان خون است.

فراموشی ممکن است پس از یک وضعیت استرس زا مانند تصادف با از دست رفتن یکی از عزیزان اتفاق بیفتد. ممکن است پزشکان به بیمار بگویند که با گذشت چند روز به حالت اولیه بر می‌گردند و این تجویز پزشک به تنهایی می‌تواند به بازگشت خاطرات آن‌ها کمک کند.

به طور کلی، فراموشی به معنای به یاد نیاوردن آن چیزهایی است که در گذشته اتفاق افتاده است، چه خاطرت طولانی مدت باشد و چه کوتاه مدت!

تقویت حافظه برتر ؛ ۳ تکنیک کاربردی در تقویت حافظه

اکنون بخوانید

فصل ۲

انواع فراموشی


انواع فراموشی

فراموشی به انواع زیر تقسیم می‌شود:

فراموشی پس‌ گستر (آنتروگراد)

فراموشی پس‌ گستر با عدم توانایی دسترسی به خاطرات از قبل از لحظه آسیب دیدن حافظه مشخص می‌شود. مدت زمانی که تأثیر می‌گذارد بسیار متفاوت است. برخی افراد فقط چند روز دچار فراموشی می‌شوند و برخی دیگر کل زندگی فراموشی می‌گیرند.

همچنین لازم به یادآوری است که افراد هنوز هم می‌توانند با این نوع فراموشی خاطرات جدیدی ایجاد کنند. آن‌ها همچنین قادر به استفاده از انواع دیگر حافظه‌ها مانند حافظه ضمنی و حافظه رویه‌ای نیز خواهند بود.

علت اصلی این اختلال معمولاً جسمی است. به عبارت دیگر، این وع فراموشی زمانی اتفاق می‌افتد که نوعی آسیب مغزی ایجاد شود. این اتفاق معمولاً با آسیب دیدگی در هیپوکامپ، گانگلیون پایه یا دیسانفالون یا اطراف آن رخ می‌دهد.

اما مواردی نیز وجود دارند که فراموشی پس گستر، بدون هیچ نوع صدمه‌ای اتفاق می‌افتد. این همان چیزی است که متخصصان آن را فراموشی روانشناختی یا عملکردی می‌نامند.

فراموشی پیش‌ گستر (رتروگراد)

فراموشی پیش گستر اساساً مخالف فراموشی پس‌ گستر است. فراموشی رتروگراد به این معنی است که پس از جراحت نمی‌توانید خاطرات جدیدی ایجاد کنید. بنابراین، هر اطلاعاتی که قبلاً ذخیره کرده‌اید همچنان در دسترس خواهند بود.

درست مانند نوع دیگر فراموشی، بیشتر اوقات فراموشی پیش‌ گستر از آسیب جسمی ناشی می‌شود. مناطق آسیب دیده در این مورد هیپوتالاموس و لوب‌های گیجگاهی هستند.

یکی از جنبه‌های منحصر به فرد اختلال پیش گستر این است که فقط بر رمزگذاری صریح حافظه تأثیر می‌گذارد. معنایش این است که حتی اگر شخصی نتواند خاطرات جدیدی ایجاد کند، با این وجود می‌تواند مهارت‌های جدید را یاد بگیرد، چه رویه‌ای و چه ضمنی!

به عنوان مثال، اگر فردی با فراموشی آنتروگراد هر روز پیانو بنوازد، با گذشت زمان بهتر می‌شود. البته آن‌ها در واقع به خاطر نخواهند آورد که پیانو زده‌اند زیرا هر روز برای آن‌ها، اولین بار به نظر می‌آید.

قبلاً اشاره کردیم که دو نوع متفاوت از فراموشی به صورت مستقل از هم هستند. به عبارت دیگر، شما می‌توانید یکی را بدون داشتن دیگری داشته باشید.

اما لازم به ذکر است که سندرم فراموشی مسئله بسیار پیچیده‌تری است. به طور معمول این آسیب‌ها بیش از یک ناحیه از مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهند که منجر به نوعی فراموشی می‌شوند.

از دست دادن حافظه صریح یا حافظه اخیر

بیمار دارای فراموشی معمولی، قادر به یادآوری اطلاعات اخیر مانند آنچه برای ناهار خورده است یا شماره تلفنی که تازه شنیده است و سایر موارد نیست.

این به عنوان حافظه صریح نامیده می‌شود زیرا آن‌ها خاطراتی برای واقعیت‌ها و رویدادهایی هستند که می‌توانند آگاهانه به خاطر سپرده شوند.

از دست دادن حافظه ضمنی

حافظه ضمنی به حفظ واقعه یا اطلاعات مادی و عدم توانایی در یادآوری آن از طریق اطلاعات آگاهانه اشاره دارد. در بسیاری از موارد، بیمار حتی از داشتن این اطلاعات آگاهی ندارد!

بیماران توانایی یادگیری خوبی دارند، اما آن‌ها به یاد نمی‌آورند که هرگز ای مهارتی را که به معنای ضعف حافظه صریح است، تمرین کرده باشند.

فراموشی کورساکف

از دست دادن حافظه ناشی از سوء مصرف الکل است. ممکن است حافظه کوتاه مدت فرد طبیعی به نظر برسد. با این حال، اگر یک رشته کلمه یا عکس یا یک داستان ساده برای یادآوری به او داده شود، بیمار دچار تزلزل می‌شود.

فراموشی کلی گذرا

این نوع فراموشی به صورت سؤالات تکراری و سردرگمی در مورد هویت شخصی و سایر موارد است و با بهبودی کامل به مدت ۴ تا ۱۲ ساعت حاصل می‌شود.

فراموشی دوران کودکی

این به معنای ناتوانی در یادآوری وقایع دوران کودکی است.

فصل ۳

تئوری‌های فراموشی


تئوری‌های فراموشی

فراموشی تئوری‌های زیر را شامل می‌شود:

نظریه جابجایی

تئوری جابجایی نحوه کارکرد فراموشی در حافظه کوتاه مدت را توصیف می‌کند. حافظه کوتاه مدت ظرفیت محدودی دارد و فقط می‌تواند مقدار کمی اطلاعات، حداکثر تا حدود هفت مورد، را به طور همزمان نگه دارد. پس از پُر شدن حافظه، اطلاعات جدید جایگزین اطلاعات قبلی می‌شوند.

فرض کنید وقتی شماره دیگری برای حفظ به شما می‌دهند، یک شماره تلفن هفت رقمی‌ را یاد گرفته‌اید. حافظه کوتاه مدت توانایی ذخیره هر دو اطلاعات را ندارد.

برای یادآوری شماره تلفن جدید، باید شماره اول را فراموش کنید. نظریه جابجایی توسط مطالعاتی که از روش یادآوری آزاد استفاده می‌کنند پشتیبانی می‌شود.

روش فراخوان آزاد

در مطالعات مبتنی بر روش فراخوان آزاد، از شرکت کنندگان خواسته می‌شود لیستی از کلمات را گوش دهند و سپس سعی کنند آن‌ها را به خاطر بسپارند. روش یادآوری آزاد، برخلاف روش یادآوری ترتیبی، امکان به خاطر سپردن کلمات را بدون ترتیب خاصی فراهم می‌کند.

این مطالعات نشان می‌دهند که اولین و آخرین موارد در لیست، آسان‌ترین موارد برای به خاطر سپردن هستند. یادآوری اولین مورد در لیست به دلیل اثر تقدم ساده است. در زمان ارائه، این کلمات اولیه هنوز با کلمات بعدی برای گرفتن جایگاهی در حافظه کوتاه مدت رقابت نمی‌کنند.

اثر اخیر توضیح می‌دهد که چرا شرکت کنندگان مواردی را در انتهای لیست به خاطر می‌آورند. این کلمات هنوز از حافظه کوتاه مدت سرکوب نشده‌اند. کلماتی که در وسط لیست قرار دارند و توسط آخرین کلمات از حافظه کوتاه مدت خارج می‌شوند، کمتر به یاد آورده می‌شوند.

تئوری ردیابی

نظریه ردیابی توسط روانشناس آمریکایی ادوارد ثورندایک در سال ۱۹۱۴ و براساس کارهای اولیه حافظه توسط هرمان ابینگهاوس شکل گرفت. این تئوری می‌گوید اگر به حافظه‌ها دسترسی پیدا نکنیم، با گذشت زمان کم رنگ می‌شوند.

وقتی چیز جدیدی یاد می‌گیریم، مغز دچار تغییرات عصبی شیمیایی می‌شود که به آن رَد حافظه می‌گویند. بازیابی حافظه ما را ملزم می‌سازد تا ردپایی را که مغز هنگام رمزگذاری حافظه ایجاد کرده است را دوباره مرور کنیم.

تئوری پوسیدگی ردیابی نشان می‌دهد که مدت زمان بین حافظه و یادآوری تعیین کننده این است که آیا اطلاعاتی را حفظ یا فراموش خواهیم کرد. هرچه فاصله زمانی کوتاه‌تر باشد، اطلاعات را بیشتر به یاد می‌آوریم و بالعکس!

با این حال، تئوری ردیابی توضیح نمی‌دهد که چرا بسیاری از مردم می‌توانند وقایع گذشته را به وضوح به یاد بیاورند، حتی اگر قبلاً فکر زیادی درباره آن‌ها نکرده باشند.

همچنین نقش همه وقایع رخ داده بین یادگیری و یادآوری حافظه را در نظر نمی‌گیرد. نظریه تداخل دقیقاً بر این جنبه فراموشی متمرکز است.

تئوری تداخل

تئوری تداخل نظریه غالب فراموشی در طول قرن ۲۰ بوده است. این ادعا می‌کند که توانایی یادآوری می‌تواند هم با یادگیری قبلی ما و هم با اطلاعات جدید مختل شود. در حقیقت، ما فراموش می‌کنیم زیرا خاطرات با یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند و باعث اختلال در یکدیگر می‌شوند.

به عنوان مثال، تا پایان هفته به یاد نخواهیم آورد که روز دوشنبه برای صبحانه چه چیزی خورده ایم، زیرا از آن زمان وعده‌های غذایی مشابه دیگری نیز داشته‌ایم. اولین مطالعه در مورد تداخل توسط روانشناس آلمانی A. Bergstrom در سال ۱۸۹۲ انجام شد.

وی از شرکت کنندگان خواست دو طبقه کارت‌های حاوی واژه را به دو دسته تقسیم کنند. با تغییر مکان یکی از طبقه‌ها، در اولین مجموعه قوانین مرتب سازی در یادگیری قوانین جدید تداخل ایجاد شد و مرتب سازی کندتر شود.

تقویت حافظه در طب سنتی

اکنون بخوانید

تداخل پیشگیرانه

تداخل‌های پیشگیرانه زمانی اتفاق می‌افتند که خاطرات قدیمی‌ مانع از ایجاد خاطرات جدید شوند. این امر اغلب هنگامی اتفاق می‌افتد که خاطرات در زمینه‌ای مشابه ایجاد شوند یا موارد تقریباً یکسانی را شامل شوند.

به خاطر سپردن یک کد جدید برای گوشی همراه ممکن است دشوارتر از آنچه انتظار داریم باشد. خاطرات ما با کد قدیمی از جزئیات جدید تداخل دارند و این امر حفظ آن را دشوار می‌سازد.

تداخل گذشته نگر

تداخل‌های گذشته نگر زمانی اتفاق می‌افتند که خاطرات قدیمی با خاطرات جدید تغییر می‌کنند. درست مانند تداخل فعال، آن‌ها اغلب با دو مجموعه خاطره مشابه اتفاق می‌افتند.

بگذارید بگوییم شما قبلاً اسپانیایی می‌خواندید و اکنون فرانسوی یاد می‌گیرید. وقتی می‌خواهید به زبان اسپانیایی صحبت کنید، کلمات فرانسوی تازه یاد گرفته توسط شما، ممکن است در دانش قبلی تداخل ایجاد کنند.

تئوری شکست بازیابی

تئوری شکست بازیابی توسط روانشناس و متخصص مغز و اعصاب شناختی کانادایی، اندل تولوینگ در سال ۱۹۷۴ ساخته شد. بر اساس این نظریه، فراموش کردن غالباً شامل نقص در بازیابی حافظه است.

اگرچه اطلاعات ذخیره شده در حافظه بلند مدت از بین نمی‌روند، اما ممکن است در لحظه خاصی قادر به بازیابی آن نباشیم. یک نمونه کلاسیک نوک زبان است، وقتی قادر به یادآوری نام یا کلمه‌ای آشنا نیستیم، می‌گوییم که آن کلمه نوک زبانمان است.

نشانه‌های بازیابی

نشانه بازیابی ماشه‌ای است که به ما کمک می‌کند چیزی را به خاطر بسپاریم. وقتی حافظه جدیدی ایجاد می‌کنیم، عناصر وضعیتی را که واقعه در آن رخ داده است نیز حفظ می‌کنیم.

این عناصر بعداً به عنوان نشانه‌های بازیابی عمل می‌کنند. اطلاعات به احتمال زیاد با کمک نشانه‌های بازیابی مربوطه، از حافظه طولانی مدت بازیابی می‌شوند. برعکس، در صورت عدم دسترسی به نشانه‌های حافظه، ممکن است شکست بازیابی یا فراموشی وابسته به نشانه رخ دهد.

نشانه‌های معنایی

نشانه‌های معنایی ارتباط با خاطرات دیگر است. به عنوان مثال، ممکن است ما همه چیز در مورد سفری که سال‌ها پیش رفته‌‌ایم را فراموش کرده باشیم، تا اینکه به یاد یک دوست در آن مکان بی افتیم. با استفاده از این نشانه می‌توانید جزئیات بیشتری را در مورد سفر به یاد بیاورید.

نشانه‌های وابسته به متن

نشانه‌های وابسته به زمینه یا متن، عوامل محیطی مانند صدا، بینایی و بویایی هستند. به عنوان مثال، شاهدان اغلب به صحنه جرم باز می‌گردند که حاوی نشانه‌های محیطی از زمان تشکیل حافظه است. این نشانه‌ها می‌توانند به یادآوری جزئیات جنایت کمک کنند.

نظریه تلفیق

در حالی که نظریه‌های فوق درباره فراموشی اساساً بر شواهد روانشناختی متمرکز هستند، نظریه تلفیق بر جنبه‌های فیزیولوژیکی فراموشی استوار است.

تلفیق حافظه فرآیند مهم تثبیت حافظه و حساس شدن کمتر آن به اختلالات است. به محض ادغام، حافظه از کوتاه مدت به یک ذخیره سازی بلند مدت تر منتقل می‌شود و در برابر فراموشی مقاومت بیشتری می‌کند.

اصطلاح تلفیق توسط گئورگ الیاس مولر و آلفونس پیلزکر در سال ۱۹۰۰ ابداع شد. این دو روانشناس آلمانی همچنین اولین کسانی بودند که نظریه تداخل بازگشتی را توضیح دادند.

فصل ۴

علائم فراموشی


علائم فراموشی

فراموشی ممکن است با علائم دیگری همراه باشد که بسته به بیماری زمینه‌ای، اختلالات یا شرایط زندگی فرد متفاوت است. به طور کلی، فراموشی می‌تواند به افزایش سن، ضربه به سر یا سایر شرایط یا اختلالات مربوط باشد.

فراموشی ممکن است با سایر علائم مربوط به پیری همراه باشد، از جمله موار زیر:

  • تغییر در خلق و خو، شخصیت یا رفتار
  • مشکل صحبت کردن
  • درک مشکل
  • مشکل در مهارت‌هایی مانند محاسبات

فراموشی ممکن است با علائم مربوط به ضربه به سَر همراه باشد، از جمله موارد زیر:

  • تغییرات ناگهانی شخصیت مانند عصبانیت یا تحریک پذیری بدون دلیل مشخص
  • شکستگی یا تغییر شکل استخوان به ویژه در جمجمه یا صورت
  • بیرون آمدن مایعاتی شفاف یا آغشته به خون از دهان، گوش‌ها یا بینی
  • گیجی، خواب آلودگی، بی‌حالی و مشکل در دیدن یا شنیدن
  • مشکل تنفس یا تنفس نکردن
  • افتادگی پلک
  • فلج صورت
  • از دست دادن کنترل عملکردهای بدن
  • مردمک‌هایی که اندازه‌های مختلف دارند یا مردمک‌هایی که در معرض نور و تاریکی تغییر نمی‌کنند.
  • تشنج یا لرزش یا تشنج غیرقابل توضیح
  • سردرد شدید
  • بیهوشی و کما
  • استفراغ
  • ضعف (از دست دادن قدرت) یا فلج

فراموشی ممکن است با علائم دیگری همراه باشد، از جمله موارد زیر:

  • مشکل صحبت کردن
  • مشکل خوابیدن
  • خستگی
  • اختلال در زبان و صحبت کردن
  • ضعف عضلانی
  • پوست کمرنگ یا زرد
  • تنگی نفس
  • سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • کاهش بینایی یا تغییرات بینایی

در بعضی موارد، فراموشی ممکن است علامت یک بیماری تهدید کننده زندگی باشد که باید بلافاصله در شرایط اضطراری ارزیابی شود  از جمله علائم تهدید کننده زندگی عبارتند از:

  • مشکل در صحبت کردن
  • فراموشی به دنبال ضربه سَر
  • سردرد شدید
  • فراموشی ناگهانی و آشکار
  • بی‌حسی یا ضعف ناگهانی در یک طرف بدن
  • کاهش بینایی یا تغییرات بینایی

فصل ۵

علت فراموشی


علت فراموشی

دلایل فراموشی را می‌توان به سه گروه اصلی اعم از علل عصبی، علل مربوط به سبک زندگی و علل پزشکی تقسیم کرد. جزئیات زیر ممکن است به شما در درک بهتر علائم و اینکه آیا باید در چه زمانی به پزشک مراجعه کنید کمک کنند.

علل عصبی (نورولوژیک)

آسیب مستقیم یا استرس به مغز می‌تواند منجر به فراموشی شود.

  • آسیب مغزی: آسیب به مغز به ویژه در هیپوکامپ، می‌تواند حافظه را تحت تأثیر قرار دهد. در صورت کمبود اکسیژن برای مدت زمان طولانی، این قسمت از مغز ممکن است به خطر بیفتد.
  • استرس یا ضربه: فارغ از اینکه شما دچار ضربه بدنی و آسیب دیدگی شده‌اید یا شاهد یک وضعیت استرس زا بوده‌اید، فراموشی امکان پذیر است. فراموشی توضیح می‌دهد که چرا برخی از افراد در تصادفات رانندگی هرگز این مصیبت را به خاطر نمی‌آورند.
  • بیماری آلزایمر
  • بیماری هانتینگتون (بیماری ارثی که با زوال عقل مشخص می‌شود)
  • اشکال دیگر زوال عقل
  • بیماری پارکینسون (اختلال مغزی منجر به لرزش و اختلالات حرکتی)
  • سکته
  • دمانس عروقی

علل مربوط به سبک زندگی

عادات زیر می‌توانند منجر به فراموشی موقتی شوند:

  • الکل: نوشیدن مقادیر زیاد الکل می‌تواند باعث فراموشی شود.
  • کمبود ویتامین B12: فراموشی می‌تواند به دلیل کم خونی مخرب یا کمبود ویتامین B12 باشد. این ویتامین به حفظ سلول‌های عصبی سالم کمک می‌کند و کاهش سطح آن می‌تواند باعث فراموشی شود.
  • اضطراب
  • افسردگی

علل پزشکی

شرایط پزشکی که ممکن است منجر به فراموشی شوند شامل موارد زیر است:

    • کم کاری تیروئید: گفته می‌شود که غده تیروئید با فعالیت کمتر باعث فراموشی و سایر مشکلات حافظه می‌شود.
    • داروها: اعتقاد بر این است که داروهای رایجی که برای جراحی به افراد داده می‌شوند، مانند بیهوشی، باعث فراموشی می‌شوند. بنزودیازپین‌ها نیز با فراموشی در ارتباط هستند.

به یاد داشته باشید که فراموشی یک بیماری گسترده است. سعی کنید از یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستانتان بخواهید که بخش‌هایی از اطلاعات فراموشی را ثبت کنند و این اطلاعات را با پزشک خود در میان بگذارند.

چه چیزی برای ذهن مفید است؟

اکنون بخوانید

فصل ۶

عوارض فراموشی


عوارض فراموشی

فراموشی هیچ عارضه مستقیمی ندارد. این مشکل همچنین یک عامل خطر برای سکته مغزی یا صرع نیست. حتی از دست دادن حافظه موقتی نیز می‌تواند باعث پریشانی عاطفی شود. این مهم معمولاً به خودی خود تهدید کننده زندگی هم نیست اما علت اصلی فراموشی می‌تواند جدی باشد.

اگر فراموشی شما خفیف است و به آرامی پیشرفت می‌کند، ممکن است قسمت طبیعی از پیری باشد. اگر فراموشی شما ناگهانی یا به سرعت در حال پیشرفت است، تعیین علت آن مهم می‌باشد.

از آنجا که فراموشی می‌تواند به دلیل بیماری‌های جدی باشد، عدم مراجعه به درمان می‌تواند منجر به عوارض جدی و آسیب دائمی گردد. پس از تشخیص علت اصلی، برای شما مهم است که برای کاهش خطر عوارض احتمالی از جمله موارد زیر اقدامات لازم را انجام دهید، از جمله:

  • دشواری در مراقبت از خود
  • مشکل در برقراری ارتباط
  • مشکل در بلع یا غذا خوردن
  • مشکل در مصرف داروها
  • گم شدن (به خاطر نیاوردن محل زندگی)
  • مختل شدن قضاوت
  • گسترش سرطان
  • گسترش عفونت

در صورت اطمینان، از پزشک خود بخواهید که نتایج آزمایش عصبی و آزمایش‌های تشخیصی را با شما بررسی کند.

بازی تقویت ذهن و حافظه ؛ معرفی ۸ بازی برای افزایش هوش

اکنون بخوانید

فصل ۷

تشخیص فراموشی


تشخیص فراموشی

پزشک از شما یا یکی از نزدیکانتان در مورد هرگونه شرایط پزشکی یا داروهای مصرفی سؤال خواهد کرد. او همچنین در مورد از دست دادن حافظه و سایر علائم، سؤالاتی را می‌پرسد. ممکن است به هر یک از موارد زیر نیاز داشته باشید:

  1. یک آزمایش نورولوژیک می‌تواند به ارائه پزشک نشان دهد که مغز شما چقدر خوب کار می‌کند. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی نحوه واکنش مردمک‌های چشم (نقاط سیاه در مرکز هر چشم) به نور را بررسی می‌کنند. آن‌ها همچنین حافظه را آزمایش می‌کنند. قدرت، تعادل، بینایی و سایر عملکردهای مغز نیز ممکن است آزمایش شوند.
  2. با استفاده از MRI از مغز شما عکس گرفته می‌شود تا اگر نشانه‌هایی از آسیب مغزی وجود داشته باشد، شناسایی شوند. ممکن است به شما ماده کنتراست داده شود تا تصاویر بهتر نمایش داده شوند.

اگر به آلاینده مایع واکنش نشان داده‌اید، به پزشک اطلاع دهید. با هیچ چیز فلزی وارد اتاق MRI نشوید. فلز می‌تواند باعث آسیب جدی شود. اگر فلزی داخل بدن خود دارید به پزشک خود اطلاع دهید. آزمایش خون نیز ممکن است برای یافتن علت فراموشی مانند عفونت یا کمبود ویتامین B1 انجام شود.

فصل ۸

درمان فراموشی


درمان فراموشی

فراموشی مربوط به پیری به هیچ درمانی نیاز ندارد. ورزش ذهن، داشتن علائق یا سرگرمی‌های جدید و درگیر شدن در فعالیت‌های مختلف ذهن را تیزتر می ‌کند. تناسب اندام بدن را تحریک می‌کند. محدود کردن الکل می‌تواند از آسیب مغزی جلوگیری کند.

استرس، اضطراب یا افسردگی می‌تواند افراد را فراموش کار کند. اگر این احساسات مدت زیادی طول بکشد، درمان ممکن است شامل مشاوره، دارو یا هر دوی اینها باشد.

حتی برای زوال عقل، یک متخصص مغز و اعصاب، روانپزشک، ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی و متخصص داخلی می‌توانند به بیماران کمک کنند.

برای افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در مراحل اولیه و میانی، داروها ممکن است برخی از علائم را کاهش دهند. افراد مبتلا به «زوال عقل چند انفارکتوس» باید از سکته‌های مغزی جلوگیری کنند. کنترل فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و عدم استعمال سیگار می‌تواند به بهبود این کار کمک کنند.

بسیاری از افراد مبتلا به فراموشی برای رفتارهای خفیف مشکلی به دارو نیاز ندارند. برخی از افراد ممکن است برای تحریک خفیف، اضطراب، افسردگی یا مشکلات خواب دارو مصرف کنند.

به طور کلی، درمان فراموشی به دلایل اساسی بستگی دارد. در حال حاضر برای مقابله با این مشکل از درمان‌ها و اقدامات پیشگیرانه زیر استفاده می‌شوند:

  • سم زدایی: سموم از بدن خارج می‌شوند تا مشکلات حافظه باید فروکش کند.
  • رزیم غذایی: یک رژیم غذایی متعادل به سلامتی کمک کرده و از سکته های مغزی جلوگیری می‌کند.
  • مراقبه: این عمل آرام بخش می‌تواند به سیستم عصبی کمک کند.
  • برنامه منظم خواب: در یک زمان مشخص بخوابید و بیدار شوید و مطمئن شوید که هر شب هشت ساعت خواب کافی دارید.
  • کار درمانی: این روش درمانی برای علائم فراموشی مداوم مناسب است. به بیماران کمک می‌کند تا چیزهای جدید یاد بگیرند و با سبک زندگی جدید سازگار شوند.

فراموشی ناشی از ضربه به طور معمول با گذشت زمان و بدون مداخله پزشکی فروکش می‌کند. اما در موارد شدید، فراموشی ممکن است دائمی باشد.

برای جلوگیری از فراموشی، موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  • از مصرف الکل خودداری کنید.
  • در صورت پیشنهاد از تجهیزات محافظ استفاده کنید.
  • از نظر ذهنی و جسمی فعال باشید.
  • رژیم متعادلی داشته باشید و هیدراته بمانید (آب زیادی بنوشید).

تکنیک‌های حفظ مطالب ؛ چگونه مطالب را سریع حفظ کنیم؟

اکنون بخوانید

فصل ۹

عوامل خظر فراموشی


عوامل خطر فراموشی

جالب توجه است که فشار خون و کلسترول بالا که ارتباط تنگاتنگی با سکته مغزی دارند، از عوامل خطر فراموشی نیستند. احتمالاً به این دلیل است که فراموشی، بیماری عروق خونی ناشی از پیری را نشان نمی‌دهد. به نظر نمی‌رسد رابطه جنسی نیز جزء عوامل خطر باشند.

بارزترین عوامل خطر فراموشی عبارتند از:

  • سن: خطر ابتلا به فراموشی در افراد ۵۰ سال به بالا بیشتر از افراد جوان است.
  • تاریخچه میگرن: اگر میگرن دارید، خطر ابتلا به فراموشی به میزان قابل توجهی بیشتر از خطر ابتلا به بیماری میگرن است.

فراموش کردن خاطرات بد با استفاده از تکنیک های ساده روانشناسانه و عملی

اکنون بخوانید

فصل ۱۰

اثرات فراموش


اثرات فراموشی

افراد سالم می‌توانند از دست دادن حافظه و فراموشی را در هر سنی تجربه کنند. در زیر شش اثر جانبی فراموشی وجود دارند که طبیعی تلقی می‌شوند:

بدرفتاری

این مورد هنگامی ‌رخ می‌دهد که شما دقیقاً فقط بخشی از چیزی را به خاطر می‌سپارید و جزئیاتی مانند زمان، مکان یا چهره شخص درگیر را فراموش می‌کنید.

بدرفتاری همچنین می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که فکر کنید تصوری که داشتید دقیق بوده است زیرا در واقع ناشی از چیزی است که قبلاً خوانده‌‌اید یا شنیده‌اید اما آن را فراموش کرده‌اید. این امر با افزایش سن بیشتر اتفاق می‌افتد زیرا هرچه بزرگ‌تر می‌شوید، خاطرات نیز افزایش می‌یابند.

پیشنهاد پذیری زمانی

این مورد مشابه سوء استفاده است. پیشنهاد پذیری زمانی اتفاق می‌افتد که بخاطر اطلاعات نادرست فرد یا منبع دیگر، حافظه شما از چیزی تغییر کند.

به عنوان مثال، ممکن است شما به درستی آبی رنگ بودن قطار اسباب بازی مورد علاقه کودکی خود را به یاد داشته باشید. اما خواهر و برادر شما می‌گویند که رنگ آن قرمز بود، بنابراین با گذشت زمان حافظه شما نیز تغییر می‌کند و شما اکنون قرمز بودن قطار را به یاد می‌آورید.

گذرا بودن

این مورد تمایل به فراموش کردن حقایق یا وقایع در طول زمان دارد. به عبارت دیگر، شما حداقل خاطره‌هایی را به یاد می‌آورید و بیشتر از همه استفاده می‌کنید که آن‌ها به فرامشوی می‌سپارید. گذرا بودن ممکن است نشانه ضعف حافظه باشد.

با این حال، دانشمندان فکر می‌کنند که این مفید است زیرا مغز شما را از خاطرات استفاده نشده پاک می‌کند و باعث می‌شود خاطرات جدیدتر و مفیدتری ایجاد شوند.

حواس پرتی

حواس پرتی نوعی فراموشی زمانی اتفاق می‌افتد که به اندازه کافی توجه نکنید. مثلا فراموش کردید که کلیدهای خود را در کجا قرار داده‌اید، زیرا در جایی که آن‌ها را قرار داده‌‌اید تمرکز نکرده‌‌اید و توجه شما جای دیگری بوده است.

عدم ذهنیت همچنین می‌تواند به معنای فراموش کردن انجام کاری در یک زمانی خاص باشد مانند مصرف دارو یا ملاقات!

مسدود کردن

آیا کسی تاکنون از شما سؤالی پرسیده که پاسخ آن در نوک زبان شما بوده است؟ این به عنوان «مسدود کردن» شناخته می‌شود. مسدود کردن ناتوانی موقتی در یادآوری یک حافظه است.

در بسیاری از موارد، مانع موجود، حافظه‌ای مشابه با حافظه مورد نظر شما است. این حافظه رقیب شما را از یادآوری اطلاعات مورد نیاز باز می‌دارد.

جانبداری

حتی تیزترین خاطرات شما نیز عکس‌های بی‌عیب و نقصی از واقعیت نیستند. تجربیات، اعتقادات، دانش و خلق و خوی شخصی شما هنگام رمزگذاری در مغزتان، بر خاطرات و برداشت‌های شما تأثیر می‌گذارند.

این بدان معنی است که وقتی یک حافظه را بازیابی می‌کنید، خلق و خو و تعصبات دیگر شما در آن لحظه می‌توانند بر اطلاعاتی که در حقیقت به یاد می‌آورید، تأثیر بگذارند.

فصل ۱۱

راه‌های جلوگیری از فراموشی


راه‌های جلوگیری از فراموشی

همان استراتژی‌هایی که به سلامتی و رفاه بیشتر کمک می‌کنند، همچنین به شما در ایجاد ذهن و حافظه قوی نیز کمک خواهند کرد. با برداشتن گام‌هایی برای جلوگیری از دست دادن حافظه و فراموشی، جنبه‌های دیگر زندگی خود را نیز بهبود می‌بخشید.

در زیر راه‌هایی وجود دارند که می‌توانید برای جلوگیری از فراموشی انجام دهید:

۱- به طور منظم ورزش کنید

آمادگی جسمانی و آمادگی ذهنی دست به دست هم می‌دهند. ورزش برای ریه‌های شما مفید است و تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که عملکرد ریه خوبی دارند، حافظه تیزتر و عملکرد مغزی بهتری نیز خواهند داشت.

ورزش منظم همچنین به کاهش خطر ابتلا به دیابت، کلسترول بالا، فشار خون بالا و سکته مغزی کمک می‌کند، بیماری‌هایی که می‌توانند منجر به کاهش حافظه شوند.

بنابراین، در اطراف بلوک قدم بزنید، به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید، در یک کلاس ورزشی شرکت کنید یا یک ورزش جدیدی مانند تنیس را یاد بگیرید. همه این‌ها می‌توانند به محافظت در برابر از دست دادن حافظه و فراموشی کمک کنند.

۲- یک رژیم غذایی متعادلی داشته باشید

یک رژیم غذایی متعادل غنی از کربوهیدرات های پیچیده (غلات کامل، لوبیا، میوه‌ها و سبزیجات) و اسیدهای چرب امگا ۳ (ماهی قزل آلا، کلزا و گردو) برای سلامت کلی شما و همچنین مغز شما مهم است.

سعی کنید از چربی های اشباع و ترانس که می‌توانند عروق شما را مسدود کرده و سطح LDL (کلسترول بد) شما را تقویت کنند، جلوگیری نمایید. همچنین باید سعی کنید از خوردن کالری اضافی برای حفظ وزن سالم خودداری کنید.

این می‌تواند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون بالا را کاهش دهد که همچنین می‌تواند حافظه شما را مختل کند.

۳- به اندازه کافی بخوابید

همانطور که قبلاً ذکر شد، خواب برای عملکرد مناسب مغز مهم است و شما باید شش تا هشت ساعت خواب با کیفیت را در هر شب تجربه کنید. برخی از افراد با مشکلات تنفسی می‌توانند ۱۰ ساعت بخوابند ولی هیچگونه احساس آرامش نکنند.

برخی دیگر به دلیل بی‌خوابی که با افزایش سن بیشتر دیده می‌شود، در خوابیدن و خواب ماندن مشکل دارند. برخی از عادت‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا کیفیت خوابتان را افزایش دهید:

  • یک برنامه منظم برای خواب تنظیم کرده و آن را حفظ کنید.
  • صبح به جای شب ورزش کنید.
  • از مصرف قهوه و سایر منابع کافئین دار خودداری کنید.
  • در طول روز چرت نزنید.
  • قبل از خواب یک لیوان شیر گرم بنوشید.

۴- یک شبکه اجتماعی قوی ایجاد کنید

ایجاد و حفظ روابط مستحکم و سالم با اعضای خانواده، دوستان، همسایگان و سایر افراد جامعه می‌تواند از بسیاری جهات فراموشی را کاهش دهد. اغلب، این شامل فعالیت‌هایی است که ذهن شما را به چالش می‌کشد و می‌تواند به شما کمک کند تا تنهایی، استرس و افسردگی را از بین ببرید.

داشتن یک شبکه پشتیبانی از افرادی که شما را تشویق و پرورش می‌دهند، مهم است. بنابراین، با دوستان قدیمی ارتباط برقرار کنید، به یک باشگاه کتاب خوانی بپیوندید یا از مراکز اجتماعی بازدید کنید.

۵- به یادگیری ادامه دهید

تحقیقات نشان می‌دهند که یک رابطه قوی بین سطح تحصیلات و عملکرد ذهنی به کاهش فراموشی کمک می‌کند. به عبارت دیگر، هرچه آموزش بیشتری کسب کنید، ذهن شما قوی‌تر و حافظه شما بهتر می‌شود.

صرف نظر از سطح تحصیلات، می‌توانید یک یادگیرنده مادام العمری داشته باشید. در کلاس آموزش بزرگسالان شرکت کنید، در جریان امور روز باشید، یک سرگرمی جدید یاد بگیرید یا بازی های چالش برانگیزی انجام دهید.

فصل ۱۲

تفاوت فراموشی با حواس پرتی


تفاوت فراموشی با حواس پرتی

گاهی اوقات ممکن است کلمه یا نامی را فراموش کنیم یا دقیقاً نمی‌توانیم به یاد بیاوریم که قصد داشتیم چه کاری را در چند دقیقه بعد انجام دهیم. این مشکل در طول زندگی اتفاق خواهد افتاد و به نظر می‌رسد که با افزایش سن بیشتر رخ می‌دهد.

اما همیشه به دلیل افت ذهنی در سال‌های بعد نیست که ما چیزها را از دست می‌دهیم. بسیاری از مواردی که ما به فراموشی نسبت می‌دهیم، ممکن است ناشی از عدم تمرکز یا توجه باشد.

در زندگی پُر مشغله ما، حواس پرتی در همه جا وجود دارد و اجتناب از آن‌ها تقریباً غیرممکن است. در واقع بسیاری از ما عادت داریم که چندین کار را به طور همزمان انجام دهیم و این موضوع کم کم به بخشی از زندگی کاری ما تبدیل شده است.

متأسفانه برای همه این‌ها باید هزینه کرد. مطالعات نشان داده‌‌اند که مغز در واقع از کشیده شدن در جهات مختلف و متفاوت رنج می‌برد.

به عنوان مثال، محققان از دانشگاه استنفورد دریافتند که مکالمه تلفنی یا ارسال پیام کوتاه هنگام انجام کارهای دیگر یا داشتن تعاملات دیگر به طور همزمان می‌تواند باعث اختلال در کنترل شناختی شود.

ما افرادی را تحسین می‌کنیم که کارآیی بالایی دارند و این می‌تواند یک ویژگی عالی از آنها باشد. اما شرکت کنندگان در آزمون‌ها نشان دادند که وقتی به طور منظم با اطلاعات و خواسته‌های متعددی بمباران می‌شوند، کمتر به چیزها توجه می‌کنند و اغلب نمی‌توانند جزئیات مهم را به خاطر بسپارند.

علاوه بر این، افراد چند وظیفه‌ای به سختی می‌فهمند که کدام اطلاعات مربوط به کدام پروژه بوده و کدام یک مربوط به دیگری است.

به خصوص استفاده زیاد (برخی می‌گویند اعتیاد آور) از رسانه‌ها ممکن است از راه‌هایی که هنوز درک کاملی از آن‌ها نداریم، بر مغز تأثیر بگذارد.

مطالعات بالینی قبلاً تغییراتی را در ذهن نوجوانان و جوانان که زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، شناسایی کرده‌اند. از آنجایی که فنآوری محرک چنین رفتاری نسبتاً جدید است اما نتایج طولانی مدت آن هنوز نامشخص هستند.

با این حال، کارشناسان اتفاق نظر دارند که قرار گرفتن مداوم در معرض رسانه‌ها و ارتباطات در به اصطلاح عصر دیجیتال، واقعاً باعث کاهش توجه بیشتر افراد می‌شود.

در حالی که برای ایجاد ارتباطات مستقیم به تحقیقات بیشتری نیاز است و تأثیرات حواس پرتی و عدم تمرکز واقعی به نظر می‌رسند و ممکن است با بزرگ‌تر شدن افراد بارزتر شوند.

هرچه هضم اطلاعات یا انتقال داده‌ها به حافظه دشوارتر شود، درگیری ذهنی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. شاید یادگیری مهارت‌های جدید بیشتر طول بکشد یا حتی فقط یک مقاله روزنامه یا یک کتاب کامل بخوانید اما قطعاً ارزش تلاش دارد و مزایای آن بی‌شمار است.

تکنیک‌های حفظ مطالب ؛ چگونه مطالب را سریع حفظ کنیم؟

اکنون بخوانید

فصل ۱۳

تفاوت فراموشی با زوال عقل


تفاوت فراموشی با زوال عقل

گاهی اوقات فراموش کردن چیزها، جزئی از زندگی است.

به همین دلیل است که افراد ممکن است در گوشی‌های هوشمند خود چیزهایی را جهت یادآوری یا یادداشت های چسبنده‌ای بر روی درب یخچال خود داشته باشند.

هرچه افراد پیرتر می‌شوند، ممکن است موارد مکرر از دست دادن حافظه را تجربه کنند، اما این اغلب یک قسمت طبیعی از پیری است.

بنابراین چگونه بزرگسالان می‌توانند تشخیص دهند که علائم زوال عقل را تجربه می‌کنند؟ و از کجا می‌دانند که وقت آن فرا رسیده است که به پزشک اطلاع دهیم؟

در زیر چند نکته در مورد چگونگی تشخیص فراموشی طبیعی ناشی از زوال عقل آورده شده است:

علائم طبیعی مربوط به سن

این مشکلات می‌توانند ناامید کننده باشند اما خیلی جدی نیستند. فراموشی با افزایش سن همراه است. برخی از علائم معمول از دست دادن حافظه که در بزرگسالان معمول هستند، عبارتند از:

حالت گذرا

طبق گزارشات دانشکده پزشکی هاروارد حالت گذرا وضعیت طبیعی از روند پیری است. گذرا زمانی است که مغز با گذشت زمان برخی از خاطرات را فراموش می‌کند.

به گفته این دانشگاه، این در واقع می‌تواند یک چیز خوب باشد زیرا بدان معنی است که مغز در حال حذف خاطرات استفاده نشده برای ایجاد فضایی برای خاطرات جدید است.

ذهنیت مطلق از نظر ارتباط با تمرکز مغز شما مشابه می‌باشد. به عنوان مثال، فراموش کردن یک قرار ملاقات ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که فکرتان مشغول بوده است.

فراموشی و سایر مسائل ذهنی

طبق مؤسسه ملی پیری، بسیاری از شرایط سلامتی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در از دست دادن حافظه نقش داشته باشند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به افسردگی بعضاً با داشتن علائم زوال عقل اشتباه گرفته می‌شوند.

این مؤسسه در ادامه اظهار داشت، یکی از دلایل این امر ممکن است این باشد که فردی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کند، به شدت با دلهره و اضطراب روبرو می‌شود. نگرانی مداوم در مورد فاجعه اخیر یا وسواس در آن می‌تواند منجر به فراموشی موضوعات دیگری شود.

علائم بالقوه زوال عقل

به گفته دکتر ویلیام دبلیو پندلبوری، استاد دانشگاه ورمونت، برخلاف فراموشی طبیعی مربوط به سن، کاهش حافظه مرتبط با زوال عقل پیشرونده است.

این مسائل بطور پیوسته بدتر می‌شوند و در نهایت بیمار مجبور می‌شود به مراکز درمانی مراجعه کند زیرا دیگر نمی‌تواند به تنهایی به زندگی خود ادامه دهد.

فراموش کردن اطلاعات مهم علائم زوال عقل فراتر از آن است که صرفاً فراموش شوند. پندلبوری در ادامه اظهار داشت که علائم شامل فراموشی نام دوستان و عزیزان و عدم توانایی در یادآوری برخی کلمات است.

هنگامی که یک فرد مسن این علائم فراموشی شدید را از خود نشان می‌دهد، بهتر است یک برنامه ریزی جهت ویزیت پزشک را در برنامه خود قرار دهد.

طبق انجمن آلزایمر، افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است تغییرات اساسی در شخصیت را تجربه کنند. به عنوان مثال، یک فرد ارشد در مراحل میانی زوال عقل می‌تواند ناگهان مستعد رفتارهای تهاجمی، پارانویا یا تکانشگری شود. غالباً، این سخت‌ترین قسمت بیماری برای مراقبت است.

این انجمن اظهار داشت: «طبیعی است که مراقبین ارشد از این علائم تحت فشار قرار بگیرند. به همین ترتیب، استفاده از خدمات مراقبت از تنفس در صورت طاقت فرسا بودن، عاقلانه خواهد بود.»

یکی دیگر از علائم رایج زوال عقل تمایل به گمراه شدن در محیط‌های جدید است. بر طبق مطالعات دانشگاه ایلینوی، گمراهی به مکان و زمان گسترش می‌یابد.

اگر یک فرد مسن مبتلا به زوال عقل به یک مکان منتقل شود، محرک های ناآشنا ممکن است احساس عدم امنیت را در او القاء کنند. هنگامی که گمراه می‌شوید، سالمندان مبتلا به زوال عقل ممکن است در معرض تماشاچیان قرار بگیرند و به راحتی با مراقبان بدتر شوند.

از دست دادن حافظه و زوال عقل مرتبط با سن شرایط بسیار متفاوتی هستند، اگرچه ممکن است در علائم با هم تداخل داشته باشند،

با این حال، فراموشی عادی اغلب به دلیل عدم تمرکز ایجاد می‌شود و هرگز به قلمرو جدی پیشرفت نمی‌کند. از طرف دیگر، زوال عقل با گذشت زمان بدتر خواهد شد. اگر درباره علائم خود تردید دارید، قرار ملاقاتی را با پزشک خود تعیین کنید.

فصل ۱۴

رابطه فراموشی با افسردگی


رابطه افسردگی و فراموشی

افسردگی بر احساس افراد تأثیر می‌گذارد اما همچنین می‌تواند نحوه تفکر افراد را نیز تغییر دهد.

کری هولمبرگ، فوق دکترای روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه استنفورد که بر روی اختلال خلقی مطالعه می‌کند، می‌گوید وقتی بیماران را می‌بینم، آن‌ها از مشکلات حافظه شکایت دارند.

بیماران ممکن است در یافتن کلیدهای خود یا حفظ اطلاعاتی که در یک کتاب خوانده‌‌اند مشکل داشته باشند. مردم اغلب اشاره می‌کنند که فقط قادر به عملکرد صحیح نیستند.

این گزارش‌ها منعکس کننده یک تحقیق در حال رشد هستند که نشان می‌دهند افسردگی می‌تواند حافظه و شناخت را از راه های متنوع و شگفت آوری تحت تأثیر قرار دهد.

افراد افسرده در به خاطر سپردن جزئیات خوب رویدادهایی که تجربه کرده‌اند، مشکل دارند. تجربیات عمومی مانند تعطیلات، به راحتی به ذهن می‌آیند اما ویژگی‌های خاص آن مانند یک وعده غذایی لذت بخش در تعطیلات، به راحتی به ذهن خطور نمی‌کنند.

حافظه احتمالی افراد یا یادآوری انجام یک فعالیت برنامه ریزی شده در آینده نیز تحت تاثیر افسردگی است. سخت است به یاد بیاورید که کتاب کتابخانه را برگردانده‌‌اید یا داروی روزانه خود را مصرف کرده‌‌اید یا خیر.

در حالی که جزئیات و حافظه احتمالی ضربه بزرگی به شما وارد می‌کنند اما در یادآوری خاطرات بد مشکلی وجود ندارد. دانیل دیلون، استادیار روانپزشکی در دانشگاه هاروارد می‌گوید، افراد سالم و غیر افسرده معمولاً حافظه بهتری برای وقایع مثبت نسبت به رویدادهای خنثی یا منفی دارند.

در همین حال، افراد افسرده خاطره بدتری را به یاد می‌آورند. دیلون می‌گوید: «در افراد افسرده، مردم فکر می‌کنند حافظه منفی بهبود می‌یابد اما در واقع، این سوءگیری مثبت کاهش یافته است و این برای مردم واضح می‌باشد

در سال ۲۰۱۴، محققان شناخت منفی را در افرادی که قبلاً افسرده بودند و گروهی که هرگز افسرده نبودند، بررسی کردند. افرادی که قبلا دچار افسردگی بودند، بیشتر صفت منفی در بین کلمات، نسبت به گروهی که هرگز افسرده نبوده‌‌اند را به خاطر می‌آوردند.

دانشمندان در حال تحقیق در سال ۲۰۰۷ با بررسی نقش حافظه مثبت در تنظیم خلق و خو، دریافتند که هنگام تشویق به یادآوری خاطرات خوش، روحیه افراد افسرده بدتر می‌شود. وقتی افرادی که در گذشته افسرده بودند خاطرات خوشی را به خاطر می‌آوردند، حالات غم انگیز آن‌ها تغییر نمی‌کند.

مغز ممکن است برخی از سرنخ‌ها درباره افسردگی بر حافظه را فاش کند. ناحیه مغز که با یادگیری و حافظه سروکار دارد، هیپوکامپ، به استرس حساس است و این در افراد مبتلا به افسردگی کمتر می‌شود. کاهش حجم هیپوکامپ می‌تواند خاطرات ضعیف را توضیح دهد.

علاوه بر این، افکار نشخوارکننده مشخصه این اختلال می‌توانند تمرکز افراد را برای کارهای دیگر دشوار نمایند. نشخوار فکری یا تثبیت وضعیت‌ها یا حوادث ناراحت کننده، منابع عصبی که مغز تواند برای چیزهای دیگری مانند حافظه صرف کند را اشغال می‌کند.

این یافته‌ها ممکن است تصویر کاملی ارائه نکنند! یک هیپوکامپ کوچک مؤلفه احساسی مشکلات حافظه را توضیح نمی‌دهد و هیچ دلیلی وجود ندارد که فقط خاطرات مثبت را مختل کند.

علاوه بر این، برخی از افراد مستعد به افسردگی، ممکن است قبل از ابتلا به بیماری، هیپوکامپای کوچک‌تری داشته باشند. دیلون می‌گوید: «ما هنوز هم درک عملکرد ضعیفی از آنچه در حافظه و افسردگی اتفاق می‌افتد را داریم

خارج از آزمایشگاه، هولمبرگ می‌گوید که پزشکان و روانپزشکانی که با بیماران در بخش بالینی سرو کار دارند، شروع به بحث در مورد حافظه و مسائل مربوط به حافظه با بیماران خود می‌کنند. بیماران از اختلالات شناختی بسیار آگاه هستند.

ما فکر می‌کنیم که پزشکان به طور فزاینده‌ای آگاه می‌باشند. عادی سازی و تأیید اعتبار بخشی از افسردگی مهم است، بنابراین به همین اندازه ترسناک نمی‌باشد.

داروهای ضد افسردگی می‌توانند به طور مؤثر غم و اندوه را کاهش دهند اما در هدف قرار دادن جنبه های شناختی افسردگی به اندازه کافی موفق نیستند.

حتی وقتی بیماران احساس بهبودی می‌کنند، باز هم در آن مناطق کمبودهایی وجود خواهد داشت. بهبود روحیه نیز بسیار دارای اهمیت است.

اما ما می‌خواهیم مطمئن شویم که محدودیت در میزان انجام آن وجود دارد، بنابراین مردم به تنهایی با آنچه باقی مانده نمی‌توانند دست و پنجه نرم کنند.

هر آنچه باید درباره افسردگی بدانید

اکنون بخوانید

فصل ۱۵

 چگونه فراموشی را بسنجیم؟


چگونه فراموشی را بسنجیم؟

گاهی ممکن است به نظر برسد که اطلاعات فراموش شده‌ان، اما حتی یک نشانه ظریف نیز می‌تواند باعث تحریک حافظه شود.

آخرین باری که در مدرسه امتحان داده‌‌اید را تصور کنید. اگرچه ممکن است در ابتدا احساس فراموشی و عدم آمادگی داشته باشید اما دیدن اطلاعات ارائه شده در این آزمون احتمالاً به شما کمک می‌کند تا اطلاعاتی که نمی‌دانستید و خاطر سپرده اید، به شما کمک کنند.

بنابراین چگونه می‌توان فهمید که چیزی فراموش شده است؟ چند روش مختلف برای اندازه گیری فراموشی وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  • یادآوری: ممکن است افرادی که از آن‌ها خواسته شده تا چیزی را حفظ کنند، موارد را به خاطر بسپارند. محققان با دیدن تعداد مواردی که به خاطر سپرده می‌شوند، می‌توانند اطلاعات زیادی را از موضوع فراموشی کسب کنند. این روش ممکن است شامل استفاده از یادآوری رایگان (یادآوری موارد بدون اشاره) یا فراخوان سریع (استفاده از نکات برای ایجاد حافظه) باشد.
  • شناخت: این روش شامل شناسایی اطلاعاتی می‌باشد که قبلاً آموخته شده است. به عنوان مثال، در یک آزمون، دانش آموزان ممکن است مجبور شوند در فصلی از قرائت اختصاصی خود، اصطلاحاتی را یاد بگیرند.

فصل ۱۶

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟


چه زمانی به دکتر مراجعه می‌کنیم؟

اگر بیش از یک مورد از علائم مربوط به فراموشی را دارید، باید توسط یک متخصص حافظه ارزیابی شوید. این می‌تواند یک روانپزشک، متخصص مغز و اعصاب یا یک متخصص داخلی باشد.

اما، در هر صورت، باید پزشکی باشد که علاقه و تجربه زیادی در ارزیابی حافظه داشته و ممکن است نیاز به انجام تست های استاندارد حافظه باشد.

علاوه بر این، ممکن است لازم شود تا توانایی شما در یادآوری تأخیر اطلاعات مورد آزمایش قرار گیرد. تأخیر در یادآوری، یعنی یادآوری اطلاعاتی که اخیراً ارائه شده است، یکی از اولین نشانه‌های اختلال شناختی خفیف می‌باشد.

ارزیابی بیشتر ممکن است نیاز به یک جلسه با یک روانشناس مغز و اعصاب آموزش دیده، یک تصویربرداری با تشدید مغناطیسی (MRI) یا یک اسکن توموگرافی انتشار پوزیترون (PET)  داشته باشد.

MRI آزمایشی است که تصویری واقعی از مغز تولید می‌کند و می‌تواند نشانه‌های اولیه از دست دادن سلول مغز را بدست آورد.

اسکن PET نیز مشابه می‌باشد اما تخصصی‌تر و گران‌تر است و می‌تواند قبل از دست رفتن بافت مغز، تغییراتی در فعالیت سلول‌های مغزی یا سوخت و ساز بدن ایجاد کند.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان دچار اختلال شناختی خفیفی شده باشید، این مشکل توسط متخصص حافظه قابل درمان است.

داروهایی که قبلاً برای درمان بیماری آلزایمر تأیید شده‌‌اند مانند Aricept ،Exelon یاRazadyne برای افراد دارای اختلال شناختی جزئی نیز مفید هستند.

در حالی که اختلال شناختی خفیف همان بیماری آلزایمر نیست و اگر تشخیص داده نشود و به موقع درمان نشود، می‌تواند به بیماری آلزایمر پیشرفته‌ای تبدیل شود.

فصل ۱۷

معرفی کتاب دربارۀ فراموشی


معرفی کتاب دربارۀ فراموشی

دلیل افراد مبتلا به فراموشی برای دستیابی به درک عمیق‌تری از نحوه عملکرد حافظه، یک منبع با ارزشی برای تحقیق هستند. تحقیق دربارۀ اختلالات حافظه به ما کمک می‌کند تا ساختار و عملکرد آن را درک کنیم.

اتفاقاً اکثر تحقیقات در این زمینه روی سندرم فراموشی متمرکز شده است تا نتایج حاصل شده بتوانند چشم انداز بیماران را بهبودی روشن‌تر سازند.

معرفی کتاب دربارۀ فراموشی

برای افزایش دانش در زمینه فراموشی، کتاب‌های زیر را مطالعه کنید:

۱- کتاب صوتی حافظه نامحدود

۲- کتاب صوتی ۱۰۱ روش برای به یاد آوردن سریع (چگونه حافظه‌مان را تقویت کنیم؟)

۳- کتاب صوتی ذهن حواس جمع

کلام آخر

دلیل افراد مبتلا به فراموشی برای دستیابی به درک عمیق‌تری از نحوه عملکرد حافظه، یک منبع با ارزشی برای تحقیق هستند. تحقیق دربارۀ اختلالات حافظه به ما کمک می‌کند تا ساختار و عملکرد آن را درک کنیم.

اتفاقاً اکثر تحقیقات در این زمینه روی سندرم فراموشی متمرکز شده است تا نتایج حاصل شده بتوانند چشم انداز بیماران را بهبودی روشن‌تر سازند.

اَپ ذهن مملوء از محتوای آموزشی و کاربردی است که می‌تواند به عنوان سکوی پرتاب برای موفقیت حال و آینده شما باشد، پس بدون درنگ اَپ ذهن را دانلود کنید!

2 دیدگاه‌ها

    • با سلام و شاد باش، ممنون از حس توجه شما
      ببنید آدم ها معمولاً چیزهایی که براشون خیلی جدی نیست رو فراموش می کنند، این در حالت عادی هست ولی اگر به طور غیر عادی چیزی همر چیزی رو فراموش می کنید، این ممکنه ناشی از یک مشکل جدی باشه.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید