چه چیزی برای ذهن مفید است؟

چه چیزی برای ذهن مفید است؟

فهرست مطالب

به نظر می‌رسد که ما گاهی اوقات در میانه مشکلات روانی قرار می‌گیریم. میزان افسردگی، اضطراب و سایر بیماری‌های روحی، بیشتر از هر زمان دیگری به ویژه در میان جوانان وجود دارد. سؤال اصلی این است که آیا برای جلوگیری از این شرایط می‌توان کاری انجام داد؟

همۀ ما به اهمیت خوردن میوه یا سبزیجات برای حفظ سلامت جسمی خود خبر داریم. اما ذهن چطور؟ آیا مواردی وجود دارند که برای سالم نگه داشتن ذهن خود باید انجام دهیم؟ جلوگیری از تمامی مشکلات بهداشت روانی ممکن است برای همه امکان پذیر نباشد. با این حال، بسیاری از دانشمندان موافق هستند که برای حفظ ذهن سالم می‌توان کارهایی انجام داد؛ با ذهن همراه باشید.

دربارۀ داشتن ذهن سالم و فعال

سلامت ذهن بیشتر از اجتناب از زوال عقل و سایر بیماری‌های روانی اهمیت دارد. ذهن با تمام تجربیات، ایده‌ها و افکاری که در معرض آن است شکل می‌گیرد.

بنابراین، تا حدی می‌توانید آنچه که به ذهن خود وارد می‌کنید را انتخاب کنید، همانطور که می‌توانید بدن خود را تغذیه کنید. آنچه که برای ذهن خود مصرف می‌کنید را می‌توانید به عنوان رژیم غذایی ذهن توصیف کنید. رژیم غذایی ذهن شما می‌تواند ذهن را کم و بیش سالم و فعال نگه دارد.

از خود بپرسید: «رژیم غذایی ذهن من چقدر خوب است؟ آیا همان چیزی است که من به عنوان  یک رژیم متعادل، از انواع مختلف ایده‌ها و موضوعات توصیف می‌کنم؟ یا اینکه تمایل دارم بیشتر روی یک نوع ورزش ذهنی خاص تمرکز کنم؟ به طور خاص، تعادل بین رژیم غذایی ناخواسته و سالم چیست؟ یا برای بهبود تعادل ذهنی چه کاری می‌توانم انجام دهم؟»

چه چیزی برای ذهن مفید است؟

در زیر به مواردی که برای ذهن مفید هستند می‌پردازیم و با سؤالاتی که در بالا مطرح شدند پاسخ می‌دهیم:

صدای ذهن، صدای بدن

حقیقت مسلم در پشت برچسب ذهن سالم در بدنی سالم قرار دارد. تردیدی نیست که افرادی که از نظر سلامت جسمی دچار مشکلات مزمنی هستند، اغلب از مشکلات روحی نیز رنج می‌برند.

این احتمالاً تعجب آور نیست، زیرا کنار آمدن با درد مداوم یا ناتوانی ناشی از یک مشکل طولانی مدت در سلامت جسمی، دشوار است. با این حال، از لحاظی سطحی‌تر، مراقبت جسمانی همچنین می‌تواند احساس بهتری نسبت به خود ایجاد کند. اگر از نظر جسمی ‌در شرایط خوبی باشید، ذهن فعال‌تری نیز خواهید داشت. پس در وهله اول باید به سلامت جسمی خود اهمیت دهید.

خوردن غذای مناسب

یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت جسمی ضروری است. مجموعه‌ای از شواهد نشان می‌دهند که این امر همچنین باعث تغییر ذهن شما می‌شود. بنیاد بهداشت روان خاطرنشان می‌کند که یک رژیم غذایی مناسب برای سلامت روان مهم است.

همچنین پیشنهاد می‌شود که این رژیم غذایی می‌تواند در ایجاد، مدیریت و پیشگیری از چندین بیماری خاص از جمله اسکیزوفرنی، افسردگی، اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) و بیماری آلزایمر نقش داشته باشد.

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر ذهن

این بدان معنا نیست که رژیم غذایی می‌تواند این شرایط را کنترل کند، همچنین نباید از آن به عنوان یک دارو یاد کرد یا اینکه سایر درمان‌ها باید به نفع یک رژیم خاص متوقف شوند.

با این حال، رژیم غذایی ممکن است در کنار سایر روش‌های درمانی در کنترل این شرایط نقش داشته باشد. در هر صورت، تردیدی وجود ندارد که اگر شما یک رژیم غذایی سالم با تعادل صحیح چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آب را داشته باشید، ذهن پویاتری خواهید داشت.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] چرا خوردن صبحانه مهم است؟ [/su_animate]

[/su_box]

اهمیت ورزش کردن

مفیدترین کاری که هرکسی می‌تواند برای ذهن خود انجام دهد، انجام ۳۰ دقیقه ورزش هوازی در روز است. ممکن است واقعاً ‌درک نکنیک که ورزش چه فوایدی را به همراه دارد! با این حال، دانشمندان مشاهده کرده‌اند که ورزش باعث گشاد شدن همه رگ‌های خونی در بدن از جمله در مغز شما می‌شود.

این توانایی متابولیسم مغز را تغییر می‌دهد. ورزش همچنین باعث می‌شود مغز مواد شیمیایی خاصی ترشح کند که به سالم نگه داشتن سلول‌های عصبی و تغییر در آن‌ها کمک می‌کند. به نظر می‌رسد همه این موارد برای مغز و بدن بسیار خوب هستند.

چه چیزی برای ذهن مفید است؟

فعال نگه داشتن ذهن

سال‌ها است که دانشمندان در مورد روش‌های مفید کاهش سرعت تخریب مغز در پیری و به خصوص چگونگی غلبه بر بیماری آلزایمر و زوال عقل گمانه زنی‌های زیادی انجام داده‌اند. یک پیشنهاد این است که انجام جدول کلمات متقاطع، شطرنج، کتاب خواندن، سایر پازل‌ها یا آموزش مغز که آن را فعال نگه می‌دارد، می‌تواند برای ذهن مفید باشد.

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر ذهن

شواهد فزاینده‌ای وجود دارند که نشان می‌دهند بین استفاده از تلفن‌های هوشمند، به ویژه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ذهن ضعیف ارتباط زیادی وجود دارد. کاملاً مشخص نیست که علت ایجاد این مسئله چیست! با این حال، حدس و گمان‌های قابل توجهی وجود دارند که رسانه‌های اجتماعی مردم را وادار به مقایسه بین زندگی خود و زندگی دیگران می‌کنند.

تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر ذهن

مهم است که عادت کنید تلفن هوشمند خود را به صورت دوره‌ای خاموش کنید، نه فقط در شب! بلکه در بسیاری از ساعات روز. اکنون بسیاری از مدارس استفاده از تلفن را در طول روز در مدرسه ممنوع کرده‌اند. برخی حتی تلفن‌ها را در محل کار نیز منع می‌کنند. به عنوان مثال، در فرانسه، کارگران فقط حق قانونی دارند که خارج از ساعت کار ایمیل خود را چک کنند یا تماس کاری دریافت نمایند.

به مردم بگویید که تلفن خود را خاموش خواهید کرد و سپس این کار را انجام دهید. سعی کنید وقت خود را با کارهایی سپری کنید که به ذهن شما آرامش داده و فعالیت آن را به شکلی درستی بهبود ببخشد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] تمرین‌های تقویت ذهن؛ چگونه مغز و حافظه خود را به چالش بکشیم؟ [/su_animate]

[/su_box]

تأثیر سلامت روان بر ذهن

البته، همانطور که بیماری جسمی می‌تواند بر ذهن هر فردی تأثیر بگذارد، بیماری روانی نیز بدون توجه به سبک زندگی می‌تواند تأثیرگذار باشد. هیچکس نمی‌گوید که شما با صرف رژیم غذایی مناسب و ورزش می‌توانید بیماری روانی خود را درمان کنید، اگرچه این موارد می‌توانند به مدیریت وضعیت شما کمک کند.

با این حال، علم نشان می‌دهد، چیزهای زیادی وجود دارند که می‌توانیم انجام دهیم تا ذهن و بدن خود را تا حد ممکن سالم نگه داریم و به بهبود نتایج در صورت مبتلا به بیماری کمک کنیم.

عقل سلیم نشان می‌دهد که داشتن یک رژیم متعادل و ورزش بسیار آسان است و فواید آن برای سلامت ذهنی و جسمی ثابت شده است. خاموش کردن دوره‌ای تلفن هوشمند نیز ممکن است در بلندمدت به سود ذهن شما تمام شود!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید