فهرست مطالب

هر آنچه باید درباره افسردگی بدانید


افسردگی

افسردگی (Depression) مسئله‌ای جدی‎تر و شدیدتر از احساس کمبود یا ناراحتی چند روزه است. احساس غم و اندوه برای یک دوره گذرا به خصوص پس از یک رویداد در زندگی مانند از دست دادن عزیزان و یا تغییر شغل، چیزی است که تقریباً همه در هر مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می‌کنند.

اما اگر فرد در بیشتر روزها علائم افسردگی دارد، ممکن است دچار افسردگی بالینی شده باشد. اگر این حالت روی شغل، روابط یا زندگی اجتماعی فرد تأثیر بگذارد یا اگر او در مورد خودکشی یا صدمه زدن به خود فکر کند، باید فرد مبتلا سریعاً مورد درمان قرار گیرد.

با این حال، قبل از مراجعه به پزشک می‌توانید با مطالعه این مقاله، در مورد علل، تشخیص و درمان افسردگی اطلاعات جامعی را به دست آورید؛ با ذهن همراه باشید.

فهرست

فصل ۱

افسردگی چیست؟


افسردگی چیست؟

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات سلامت روان است. این عارضه نوعی اختلال خلقی است که از تعامل عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی ناشی می‌شود و از احساس غم و اندوه که ممکن است زود گذر باشد، بسیار متفاوت است.

به دلیل مصرف مواد مخدر و مسائل مربوط به بهداشت روان، حدود ۱۷.۳ میلیون بزرگسال در سال ۲۰۱۷ بخشی از انواع افسردگی را تجربه کرده‌اند.

این بیماری می‌تواند در اپیزودهایی با شدت متفاوت در طول زندگی اتفاق بیفتد، مانند اختلال افسردگی مداوم، که به نام «دیستمی» شناخته می‌شود.

همچنین ممکن است افراد در دوران تغییرات فصلی، بارداری یا پس از زایمان، این عارضه را تجربه کنند. علائم این عارضه معمولاً طی روزها تا هفته‌ها بروز می‌کنند، اگرچه روحیه پایین فرد ممکن است در ماه‌های قبل از آن نیز در این امر مؤثر باشد.

با درمان مؤثر، حدود نیمی از افراد مبتلا به این عارضه، به طور متوسط ​​در طی شش تا هشت هفته بهبود می‌یابند.

برای افرادی که درمان نمی‌شوند، مدت زمان افسردگی بسیار متفاوت خواهد بود. بعضی از آنها به چندین ماه و برخی دیگر حتی چندین سال درمان مداوم نیاز دارند!

فصل ۲

انواع افسردگی


انواع افسردگی

تحمل افسردگی نه تنها سخت است بلکه به عنوان یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی و زوال عقل نیز شناخته می‌شود. علائم افسردگی به دلایل زیادی می‌تواند در بزرگسالان بروز کند. چهار نوع متداول افسردگی شامل موارد زیر هستند:

افسردگی شدید (Major Depression)

افسردگی شدید وضعیتی است که روحیه منفعل در فرد ایجاد می‌شود و او علاقه خود را نسبت به انجام فعالیت‌ها از دست می‌دهد (حتی کارهای لذت بخش). علائم این نوع افسردگی شامل اختلال در خواب، تغییر در اشتها یا وزن، کاهش انرژی و احساس بی فایده بودن است.

ممکن است افکار مرگ یا خودکشی در فرد رخ دهند معمولاً با روان درمانی و دارو می‌توان این نوع اقسردگی را درمان کرد. برای برخی از افراد مبتلا به این عارضه که مشکل آنها با روان درمانی یا داروهای ضدافسردگی کاهش نمی‌یابد، درمان با تشنج ممکن است مؤثر واقع شود.

اختلال افسردگی مداوم (Dysthymia)

این نوع افسردگی که قبلاً به آن دیستمی گفته می‌شد، اشاره به خلق و خوی پایین دارد که حداقل دو سال ادامه خواهد داشت، اما ممکن است شدت بیماری به اندازه افسردگی شدید نباشد!

بسیاری از افراد مبتلا به این نوع عارضه ممکن است قادر به انجام عملکرد روزمره خود باشند، اما بیشتر اوقات احساس کمبود یا عدم خوشحالی می‌کنند. سایر علائم افسردگی ممکن است شامل تغییر در اشتها و خواب، انرژی کم، عزت نفس پایین یا ناامیدی باشند.

اختلال دوقطبی (Bipolar Disorder)

اختلال دوقطبی یا شیدایی که زمانی به عنوان بیماری «افسردگی مانیک» شناخته می‌شد، نوعی از افسردگی است. ایده‌های بلند پروازانه، عزت نفس بالا وغیر واقعی، کاهش نیاز به خواب، افکار و فعالیت با سرعت بالا و پیگیری‌های زیاد کارها برای لذت افزونی (ناهنجاری‌های جنسی بیش از حد) و ریسک پذیری هستند.

حالت شیدایی می‌تواند احساس خوبی به فرد بدهد، اما دوام زیادی ندارد و می‌تواند منجر به رفتار خود مخربی شود و معمولاً دوره‌ای از افسردگی را به دنبال دارد. داروهای مورد استفاده برای اختلالات دوقطبی با داروهای دیگر انواع افسردگی متفاوت است، اما می‌تواند در تثبیت روحیه فرد بسیار مؤثر باشد.

اختلال عاطفی فصلی (SAD)

این نوع افسردگی با گذر روزها در پاییز و زمستان پدیدار می‌شود. تغییر خلق و خوی ممکن است ناشی از تغییر در ریتم طبیعی روزانه بدن، حساسیت چشم به نور یا نحوه عملکرد پیام رسان‌های شیمیایی مانند سروتونین و ملاتونین باشند.

درمان صورت گرفته برای این نوع از افسردگی، نور درمانی است که شامل جلسات روزانه در نزدیکی به یک منبع نور شدید است. درمان‌های معمول مانند روان درمانی و دارو نیز ممکن است مؤثر باشند.

فصل ۳

علل افسردگی


مانند بسیاری از اختلالات سلامت روان، علت افسردگی پیچیده است. هر یک از دو نفر مبتلا به این عارضه، علائم یکسانی ندارند و هر دو ممکن است معیارهای تشخیص افسردگی بالینی را داشته باشند.

به طور مشابه، در حالی که برخی از افراد ممکن است نیاز به درمان کوتاه مدت یا دارو داشته باشند، برخی دیگر ممکن است به درمان طولانی مدتی نیاز پیدا کنند.

در حالی که ممکن است نتوانیم علت واحدی برای افسردگی مشخص کنیم، اما عوامل زیادی که در ایجاد آن نقش دارند را می‌دانیم.

این عوامل می‌توانند شامل آسیب پذیری‌های ژنتیکی، خلق و خوی فرد، اختلال تنظیم خلقی در مغز، وقایع استرس زا در زندگی، آسیب روحی در زمان کودکی و همچنین تغییرات فصلی، اختلالات پزشکی و برخی داروهایی خاص باشند.

بسیاری از افرادی که به افسردگی مبتلا هستند اغلب دچار اختلال اضطراب و بالعکس می‌شوند.

۵ راه جلوگیری از افسردگی ناشی از استرس

اکنون بخوانید

فصل ۴

عوامل خطر افسردگی


عوامل خطر افسردگی

افسردگی می‌تواند هر فردی را تحت تأثیر قرار دهد، حتی شخصی که به نظر می‌رسد در شرایط نسبتاً ایده‌آلی زندگی می‌کند. عوامل مختلف می‌توانند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشند:

  • بیوشیمی: تفاوت برخی از مواد شیمیایی مشخص در مغز، ممکن است به علائم افسردگی کمک کند.
  • ژنتیک: افسردگی می‌تواند در خانواده‌ها ایجاد شود. به عنوان مثال، اگر یک دوقلوی یکسان مبتلا به افسردگی باشد، دیگری ۷۰ درصد شانس ابتلا به این بیماری را در زندگی خود دارد.
  • شخصیتی: افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند یا به راحتی تحت فشار قرار می‌گیرند یا عموماً بدبین هستند، به نظر می‌رسد بیشتر دچار افسردگی می‌شوند.
  • عوامل محیطی: قرار گرفتن در معرض مداوم خشونت، غفلت، سوءاستفاده یا فقر ممکن است برخی از افراد را در معرض این عارضه قرار دهد.

فصل ۵

علائم افسردگی


علائم افسردگی

با وجود ارائه روش‌های مختلف، تمامی اختلالات افسردگی شامل علائم مشابهی هستند که شامل اختلال در تنظیم خلقی می‌شوند. علائم افسردگی را شاید با درک آنچه که شخص دیگر قادر به تجربه آن نمی‌باشد، بهتر درک کنیم.

به عنوان مثال، بسیاری از افرادی که این عارضه را تجربه می‌کنند، دسترسی به احساس خوشبختی، امید یا احساس ارزشمند بودن را از دست می‌دهند.

آنها نه تنها احساس ناراحتی مزمن دارند، بلکه عدم توانایی احساس لذت را نیز تجربه می‌کنند. این علائم می‌توانند منجر به از دست رفتن علاقه آنها به فعالیت‌های قبلی یا انرژیشان برای انجام کارهای روزانه شوند.

برای بسیاری از افراد، افسردگی شامل شرایط  جسمی مانند از دست دادن خواب، وزن، اشتها و انگیزه جنسی است. اینها می‌توانند تأثیر زیادی بر علاقه شخص به زندگی روزمره و همچنین توانایی تمرکز یا تفکرشان داشته باشند.

همانطور که مشاهده می‌کنید، تأثیر این بیماری می‌تواند برای عملکرد و لذت بردن از زندگی روزمره عمیقاً مختل کننده باشد.

برای برخی از افراد که افسردگی را تجربه می‌کنند، ممکن است دریابند که علاوه بر از دست دادن دسترسی به احساسات قبلی، توانایی‌ها، افکار و احساساتی که تجربه می‌کنند، علائم افسردگی مضاعفی مانند بی خوابی، گریه، تحریک پذیری و افکار مربوط به تمایل به مرگ را نیز دارند.

علائم بعدی می‌توانند بسیار خطرناک باشد؛ خودکشی دهمین عامل مرگ و میر ناشی از افسردگی است که بیش از یک درصد از کل مرگ‌ها را تشکیل می‌دهد. تخمین زده می‌شود که ۳۰ تا ۷۰ درصد قربانیان خودکشی، از افسردگی عمده یا اختلال دو قطبی رنج می‌برند.

اگر در حال فکر کردن در مورد صدمه زدن به خود یا اقدام به خودکشی هستید، لطفاً سریعاً با شماره اضطراری محلی خود تماس بگیرید. اگر کسی که به شما اهمیت می‌دهد افسرده است، یا نگران امنیت خود هستید، به غرایز خود اعتماد کنید و به یک متخصص مراجعه کنید.

فصل ۶

عوارض ناشی از افسردگی


افسردگی می‌تواند تأثیرات عمده اقتصادی، شخصی و جسمی بر فرد داشته باشد. هر سه این موارد در زیر توضیح داده شده‌اند:

تأثیر اقتصادی

افسردگی اغلب سنین ۲۰ تا ۳۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر نیروی کار داشته باشد. درحقیقت، افسردگی یکی از مهمترین دلایل ناتوانی در سراسر جهان است.

افراد دارای این عارضه در محل کار، در انجام کارهای ذهنی، اجتماعی و جسمی مشکل دارند. آنچه که واقعاً نگران کننده است افسردگی شدیدتر است، زیرا ناتوانی در محل کار را بیشتر می‌کند.

مشکلات شخصی

با بالاتر رفتن نرخ بیکاری، افسردگی می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر درآمد فرد داشته باشد و این می‌تواند استرس را برای خانواده افزایش دهد. افراد مبتلا به این بیماری، اغلب اعتماد به نفس پایینی دارند، که این می‌تواند تأثیر عمده‌ای در نحوه تعامل آنها با دوستان و خانواده داشته باشد.

این افراد همچنین در عملکرد اجتماعی، برقراری ارتباط و حفظ روابط نیز مشکل دارند که این باعث می‌شود فرد احساس انزوا و تنهایی کند و در معرض خطر بیشتری برای خودکشی قرار گیرد.

مسائل جسمی

افسردگی پیوند محکمی با بسیاری از شرایط جسمی دارد. این عارضه می‌تواند درد، پریشانی و ناتوانی را در جسم فرد شدت بخشد. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از نظر سلامتی بسیار ضعیف‌تر از بقیه افراد جامعه هستند. افراد مبتلا به این عارضه، کمتر سبک زندگی سالمی را تجربه می‌کنند.

آنها سیگار زیاد مصرف می‌کنند و تمرین‌های ورزش کمتری دارند. این امر باعث می‌شود این افراد در معرض خطر انواع بیماری‌های مزمن قرار گیرند. آنها خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ را دارند. افسردگی همچنین می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد.

فصل ۷

تشخیص افسردگی


تشخیص افسردگی

آزمایش خاصی برای افسردگی وجود ندارد! هیچ آزمایش خونی نمی‌تواند وجود یا عدم وجود این بیماری را به طور دقیق مشخص کند، اگرچه آنها می‌توانند شرایط دیگری که علائم ناشی از افسردگی را به همراه دارند، مانند خلق و خوی پایین ناشی از کم کاری تیروئید را رد کنند.

تشخیص افسردگی بالینی شامل موارد زیر است:

۱- از فرد بیمار درباره جزئیات رخدادهای زندگی‌اش که ممکن است شامل از دست دادن عزیزان، طلاق یا ورشکستگی شود، سؤال‌هایی پرسیده می‌شود.

همچنین جزئیات بیشتری در مورد اینکه آیا آنها سابقه تنها زندگی کردن، وخیم شدن روابط اجتماعی، از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزانه و سرگرمی‌ها، مشکلات در محل کار یا مدرسه و یا روحیه کم یا تحریک پذیر نیز به دست می‌آید.

۲- فرد افسرده همچنین ممکن است از درد مبهم، خستگی، اختلال در خواب، از دست دادن اشتها و انجام اعمال جنسی یا مشکلات گوارشی مانند یبوست شکایت کند.

از آنجا که این بیماری می‌تواند از طریق وراثت نیز منتقل شود، جزئیات هرگونه افسردگی که توسط اقوام درجه یک (والدین یا خواهر و برادر) تجربه می‌شوند، نیز به دست می‌آید.

۳- آزمایش خون برای در سایر اختلالات نظیر اختلال عملکرد تیروئید انجام می‌شوند. چندین تست مکالمه یا آزمایش وجود دارند که می‌توانند برای ارزیابی شدت افسردگی استفاده شوند.

قبل از تشخیص فرد مبتلا به افسردگی بالینی، باید معیارهای خاصی برآورده شوند. فرد باید طی یک دوره دو هفته‌ای پنج مورد یا بیشتر از نشانه‌های افسردگی را تجربه کرده باشد. یکی از علائم اصلی که معمولاً در بین این پنج مورد قرار دارد، از دست دادن علاقه است.

بقیه علائم شامل موارد زیر هستند:

  • عدم علاقه به فعالیت‌های روزانه یا سرگرمی‌ها
  • کاهش یا افزایش اشتها
  • کاهش یا افزایش خواب
  • احساس بی قراری
  • خستگی
  • احساس گناه و بی فایدگی
  • مشکل در تصمیم گیری
  • فکر کردن و تلاش برای خودکشی

چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟

اکنون بخوانید

فصل ۸

پیشگیری از افسردگی


پیشگیری از افسردگی

جهت پیشگیری از افسردگی برخی از عوامل زیر می‌توانند به فرد کمک کنند:

  • روش‌هایی برای مقابله با استرس و بهبود عزت نفس خود پیدا کنید.
  • از خود مراقبت کنید. به اندازه کافی بخوابید، خوب غذا بخورید و مرتباً ورزش کنید.
  • معاینات پزشکی را به طور منظم انجام دهید.
  • اگر فکر می‌کنید افسرده هستید، از مشاورین کمک بگیرید. اگر دیر اقدام کنید، اوضاع می‌تواند بدتر شود.
  • با برنامه درمانی جلو بروید. اگر دارویی برایتان تجویز شده است، مطابق تجویز آن را مصرف کنید. جلسات درمان را از دست ندهید. با پزشک خود درباره آن چه که برایتان مفید است، صحبت کنید.
  • از مصرف الکل و داروهای تفریحی خودداری کنید. اگرچه خوردن این نوشیدنی‌ها ممکن است احساس بهتری را به فرد القاء کنند، اما آنها در واقع می‌توانند درمان افسردگی را سخت‌تر کنند.
  • روش‌های مختلف را برای مقابله با استرس مانند مدیتیشن (مراقبه) و یوگا را امتحان کنید.
  • با خانواده و دوستان خود وقت بیشتری را بگذرانید. کارهایی را انجام دهید که شما را به دیگران متصل کند.
  • به مواردی که علائم را وخیم‌تر می‌کنند، توجه بیشتری داشته باشید، آنها را یادداشت کنید و در مورد آن با پزشک یا درمانگر خود صحبت کنید.
  • در روزهایی که احساس افسردگی می‌کنید، برای زندگی تصمیم‌های مهم و بزرگی نگیرید.

فصل ۹

درمان افسردگی


درمان افسردگی

افسردگی یکی از قابل درمان‌ترین اختلالات روانی است. بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از افراد مبتلا به این عارضه در نهایت به درمان پاسخ می‌دهند.

قبل از تشخیص یا معالجه، یک متخصص بهداشت و درمان باید ارزیابی و تشخیص کاملی را انجام دهد، از جمله مصاحبه و احتمالاً معاینه جسمی!

در بعضی موارد، آزمایش خون ممکن است انجام شود تا اطمینان حاصل شود که افسردگی ناشی از شرایط پزشکی مانند مشکل تیروئید نباشد.

ارزیابی برای شناسایی علائم خاص مانند تاریخچه پزشکی و خانوادگی، عوامل فرهنگی و عوامل محیطی است، تا بتوان به یک تشخیص و برنامه ریزی یک دوره عملی دقیق پرداخت.

دارو برای درمان افسردگی

دارو‌ها ممکن است در درمان این عارضه نقش داشته باشند. به همین دلیل، داروهای ضد افسردگی برای کمک به اصلاح واکنش‌های شیمیایی مغز تجویز می‌شوند.

این داروها به عنوان آرام بخش شناخته می‌شوند. این داروها ممکن است طی یک یا دو هفته پس از استفاده، باعث بهبود فرد شوند. مزایای کامل آنها ممکن است به مدت دو تا سه ماه دیده نشوند.

اگر بیمار بعد از گذشت چند هفته بهبودی کمی پیدا کند یا هیچ مشکلی نداشته باشد، روانپزشک می‌تواند دوز دارو را تغییر داده یا یک داروی ضد افسردگی دیگری را اضافه یا جایگزین کند. در بعضی شرایط ممکن است داروهای روان گردان دیگری نیز مفید واقع شوند.

مهم است که پزشک به فرد اطلاع دهد که آیا دارو فایده و عوارض جانبی را به همراه دارد یا خیر. روانپزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که بیماران پس از بهبود علائم، شش یا چند ماه دیگر نیز به مصرف داروها ادامه دهند.

روان درمانی برای بهبود افسردگی

روان درمانی یا گفتار درمانی گاهی اوقات به تنهایی برای درمان افسردگی خفیف استفاده می‌شود. برای افسردگی متوسط ​​تا شدید، روان درمانی اغلب همراه با داروهای ضدافسردگی استفاده می‌شود. درمان رفتاری شناختی (CBT) در درمان این بیماری مؤثر است.

رفتارشناخی نوعی از روش درمانی است که بر روی حل مسئله متمرکز است. این نوع از درمان به فرد کمک می‌کند تا تفکر نادرست خود را تشخیص دهد و سپس رفتارها و تفکراتش را تغییر دهد.

بسته به شدت افسردگی، درمان می‌تواند چند هفته یا خیلی بیشتر طول بکشد. در بسیاری از موارد، پیشرفت قابل توجهی در ۱۰ تا ۱۵ جلسه ایجاد می‌شود.

درمان افسردگی با تشنج الکتروشوک (ECT)

تشنج الکتروشوک، یک روش درمانی است که بیشتر برای بیماران مبتلا به افسردگی شدید یا اختلال دو قطبی استفاده می‌شود که به سایر درمان‌ها پاسخ نداده‌اند. در حالی که بیمار تحت بیهوشی قرار دارد، تحریک الکتریکی مختصری از مغز انجام می‌شود.

یک بیمار به طور معمول دو تا سه بار در هفته، شش تا ۱۲ درمان دریافت می‌کند. ECT از دهه ۱۹۴۰ مورد استفاده قرار گرفته است و سال‌ها تحقیق منجر به پیشرفت‌های اساسی در این روش شده است.

مراحل درمان معمولاً توسط تیمی از متخصصان آموزش دیده پزشکی شامل روانپزشک، متخصص بیهوشی و پرستار یا دستیار پزشک اداره می‌شود.

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، تعدادی فعالیت وجود دارند که افراد برای کاهش علائم افسردگی می‌توانند آنها را انجام دهند.

در بسیاری از افراد، ورزش منظم به ایجاد احساس مثبت و بهبود روحیه کمک می‌کند. به طور منظم خوابیدن کافی، داشتن رژیم غذایی سالم و پرهیز از نوشیدن الکل همچنین می‌تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کنند.

 فراموش کردن خاطرات بد با استفاده از تکنیک های ساده روانشناسانه و عملی

اکنون بخوانید

فصل ۱۰

افسردگی در زنان


افسردگی در زنان

زنان تقریباً دو برابر بیشتر از مردان مبتلا به افسردگی هستند. افسردگی در هر سنی ممکن است رخ دهد. برخی از تغییرات خلقی و احساس افسردگی با تغییرات طبیعی هورمونی اتفاق می‌افتند.

اما تغییرات هورمونی به تنهایی باعث افسردگی نمی‌شوند. سایر عوامل بیولوژیکی، صفات ارثی و شرایط و تجربیات زندگی شخصی با خطر بیشتری برای افسردگی همراه هستند. در اینجا بررسی می‌کنیم که چه عواملی به افسردگی در زنان کمک می‌کنند.

مسائل مربوط به بلوغ

تغییرات هورمونی در دوران بلوغ ممکن است خطر ابتلا به افسردگی در برخی زنان را افزایش دهد. با این حال، نوسانات موقتیِ خلقی مربوط به تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، کاملا طبیعی است و این تغییرات به تنهایی باعث افسردگی نمی‌شوند.

بلوغ اغلب با تجربیات دیگری همراه است که می‌تواند در افسردگی نقش داشته باشد، مانند موارد زیر:

  • بروز مسائل جنسی و هویت
  • درگیری با والدین
  • افزایش فشار در محیط مدرسه، باشگاه یا سایر زمینه‌های زندگی

بعد از بلوغ، میزان افسردگی در زنان بیشتر از مردان است. از آنجا که دختران معمولاً قبل از پسران به بلوغ می‌رسند، بیشتر از پسران احتمال ابتلا به افسردگی را دارند.

مشکلات قبل از قاعدگی

برای بیشتر زنان مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی (PMS) علائمی مانند نفخ شکم، سردرد، اضطراب، تحریک پذیری، جزئی و کوتاه مدت هستند.

اما تعداد کمی از زنان علائمی شدید و ناتوان کننده دارند که باعث اختلال در تحصیل، شغل یا سایر روابط آنها می‌شود. در آن مرحله، PMS ممکن است به اختلال دیسفریک پیش از قاعدگی (PMDD) تبدیل شود، نوعی افسردگی که به طور کلی نیاز به درمان دارد.

تعامل دقیق بین افسردگی و PMS ناشناخته است. این امکان وجود دارد که تغییرات چرخه‌ای در استروژن، پروژسترون و سایر هورمون‌ها باعث اختلال در عملکرد مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین شود که خلق و خو را کنترل می‌کند. صفات ارثی، تجربیات زندگی و سایرعوامل نقش مهمی در این ایجاد این اختلال دارند.

رویدادهای مربوط بارداری

تغییرات چشمگیر هورمونی در دوران بارداری رخ می‌دهند و این می‌تواند بر خلق و خوی فرد تأثیر بگذارد. سایر مواردی که همچنین ممکن است خطر ابتلا به افسردگی در دوران بارداری یا در حین تلاش برای باردار شدن را افزایش دهند، شامل موارد زیر هستند:

  • تغییر سبک زندگی یا شغل یا سایر عوامل استرس زا در زندگی
  • مشکلات ناشی از روابط
  • افسردگی پس از زایمان (PMDD)
  • عدم حمایت اجتماعی
  • بارداری ناخواسته
  • سقط جنین
  • ناباروری
  • قطع مصرف داروهای ضد افسردگی
  • افسردگی پس از زایمان

بسیاری از مادرانی که تازه فرزند خود را به دنیا آورده‌اند، ممکن است عصبانیت و تحریک پذیری را در خود احساس کرده و سپس گریه را تجربه کنند.

این احساسات کاملاً طبیعی هستند و به طور کلی طی یک یا دو هفته فروکش می‌کنند. اما احساس افسردگی طولانی مدت ممکن است نشان دهنده افسردگی پس از زایمان باشد، به ویژه اگر علائم زیر را داشته باشید:

  • گریه بیشتر از حد معمول
  • اعتماد به نفس پایین یا احساس اینکه مادر بدی هستید.
  • اضطراب یا احساس بی حسی
  • اختلال در خواب، حتی وقتی کودک خوابیده است.
  • مشکلات عملکرد روزانه
  • عدم توانایی در مراقبت از کودک
  • افکار آسیب زا برای کودک
  • فکر کردن در مورد خودکشی

افسردگی پس از زایمان یک وضعیت پزشکی جدی است که نیاز به درمانی سریع دارد که در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از زنان به آن مبتلا هستند. تصور می‌شود این موارد با عوامل زیر مرتبط باشند:

  • نوسانات عمده هورمونی که بر خلق و خو تأثیر می‌گذارند.
  • مسئولیت مراقبت از یک نوزاد
  • پیشگویی به اختلالات خلقی و اضطرابی
  • بارداری و عوارض ناشی از تولد کودک
  • مشکلات مربوط به تغذیه با شیر مادر
  • عوارض نوزاد یا نیازهای ویژه او
  • حمایت اجتماعی ضعیف

تأثیر یائسگی در افسردگی

خطر افسردگی ممکن است در طول دوران یائسگی، مرحله‌ای به نام «پری منوپوز» افزایش یابد، هنگامی که سطح هورمون‌ها ممکن است به طور نامنظم نوسان کنند.

خطر افسردگی ممکن است در دوران یائسگی یا بعد از یائسگی نیز افزایش یابد، در هر دو حالت میزان استروژن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. بیشتر زنانی که علائم آزار دهنده یائسگی را تجربه می‌کنند، دچار افسردگی نمی‌شوند. اما عوامل زیرا ممکن است خطر ابتلا به آن را افزایش دهد:

  • نخوابیدن یا اختلال در خواب
  • اضطراب یا سابقه افسردگی
  • وقایع استرس زا در زندگی
  • افزایش وزن یا شاخص توده بدنی بالا (BMI)
  • یائسگی در سنین جوانی
  • یائسگی ناشی از برداشتن جراحی تخمدان‌ها
  • شرایط زندگی و فرهنگ

شرایط زندگی و عوامل استرس زا نیز می‌توانند نقش مهمی در ایجاد این عارضه داشته باشند. اگرچه این عوامل استرس زا در مردان نیز اتفاق می‌افتند، اما معمولاً پیشرفت افسردگی با سرعت کمتری همراه است. عواملی که ممکن است خطر افسردگی را در زنان افزایش دهند، عبارتند از:

  • قدرت و وضعیت نابرابر: زنان بسیار بیشتر از مردان در فقر زندگی می‌کنند و این امر باعث نگرانی‌هایی از قبیل عدم اطمینان در مورد آینده و کاهش دسترسی به جامعه و منابع بهداشتی می‌شود. این مسائل می‌توانند باعث ایجاد احساس منفی، اعتماد به نفس پایین و عدم داشتن کنترل زندگی فرد شوند.
  • کار بیش از حد: اغلب زنان در بیرون از خانه کار می‌کنند و هنوز هم مسئولیت خانه را بر عهده دارند. همچنین زنان ممکن است علاوه بر مراقبت از فرزندان خود، مراقب اعضای خانواده بیمار یا پیر خود نیز باشند.
  • سوء استفاده جنسی یا جسمی: زنانی که در کودکی یا بزرگسالی از نظر عاطفی، جسمی یا جنسی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، بیشتر از کسانی که مورد سوءاستفاده قرار نگرفته‌اند، دچار افسردگی می‌شوند. زنان بیشتر از مردان در معرض سوءاستفاده جنسی قرار دارند.

فصل ۱۱

افسردگی در نوجوانان


افسردگی در نوجوانان

افسردگی تنها در بزرگسالان تأثیر نمی‌گذارد بلکه نوجوانان نیز می‌توانند دچار افسردگی شوند. اگر فکر می‌کنید فرزندتان ممکن است دچار این عارضه شده باشد، کمک کردن به او در همان ابتدای بیماری، امری بسیار مهم است.

هر چه این روند طولانی‌تر شود، احتمال مختل شدن زندگی فرزند و تبدیل شدنش به یک مشکل طولانی مدت وجود دارد.

علائم افسردگی در نوجوانان

نشانه‌های زیر می‌توانند دلالت بر افسردگی داشته باشند:

  • احساس غم و اندوه یا بهم ریختن خلق و خو
  • تحریک پذیری دائمی
  • عدم علاقه به امور لذت بخش
  • احساس خستگی زیاد
  • خوابیدن بیش از حد
  • عدم تمرکز کافی
  • عدم تعامل با دوستان و خانواده
  • اعتماد به نفس پایین
  • کم خوری یا پرخوری
  • تغییرات زیاد وزن
  • ناتوانی در استراحت یا بی‌حوصلگی
  • داشتن احساس گناه یا بی فایده بودن
  • احساس تهُی بودن
  • فکر خودکشی و آسیب بدنی

همچنین وجود مشکلاتی در مدرسه نیز می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی در نوجوانان باشد و به همین ترتیب می‌تواند کنترل رفتار به خصوص در پسران را مشکل ساز کند. برخی دیگر از نوجوانان، ممکن است به دلیل مصرف مواد مخدر یا الکل دچار این عارضه شوند.

عوامل خطر افسردگی در نوجوانان

برخی از عوامل مشخصی و محیطی به علل افسردگی دامن می‌زنند که به شرح زیر هستند:

  • مشکلات خانوادگی
  • قلدری
  • سوء استفاده جسمی، عاطفی یا جنسی
  • وجود افسردگی در سابقه خانوادگی یا سایر مشکلات سلامت روان

گاهی اوقات افسردگی توسط یک اتفاقی دشوار ایجاد می‌شود مانند جدایی والدین، ​​دلسردی، مشکلات مدرسه یا تولد فرزندی دیگر، یا غالباً ناشی از ترکیبی از عوامل مختلف است.

به عنوان مثال، نوجوان ممکن است تمایل به افسردگی را به ارث برده باشد و همچنین برخی از رویدادهای دشوار زندگی را تجربه کرده باشد.

درمان افسردگی در نوجوانان

قبل از مراحعه به پزشک، مهم است که به عنوان والدین نوجوان، در مورد مشکلات روحی او پرس و جو کنید. برای مثال می‌توانید موارد زیر را سرلوحه کار قرار دهید:

  • مهم است که با نوجوان خود صحبت کنید. سعی کنید دریابید که چه چیزی او را آزار می‌دهد و چه احساسی نسبت مسائل دارد.
  • هرچه باعث ایجاد مشکل می‌شود را جدی بگیرید. این امر ممکن است برای شما یک مسئله بزرگ به نظر نرسد، اما می‌تواند یک مشکل اساسی برای فرزندتان باشد.
  • اگر نوجوان نمی‌خواهد با شما صحبت کند، به او بگویید که در مورد اوضاع او نگران هستید و در صورت نیاز همیشه در کنارش خواهید ماند.
  • او را تشویق کنید که با شخص دیگری که به آن اعتماد دارد، صحبت کند، مانند یکی دیگر از اعضای خانواده، یک دوست یا شخص معتمدی که در مدرسه او کار می‌کند.
  • ممکن است صحبت کردن با افراد دیگری که فرزندتان را می‌شناسند، از جمله والدین همکلاسی‌های او، برایتان مفید باشد.

فصل ۱۲

میزان شیوع افسردگی در ایران


میزان شیوع افسردگی در ایران

در ایران میزان افسردگی در طی ۲۶ سال گذشته به میزان دو برابر افزایش پیدا کرده است. عوامل بسیاری در افسردگی در جوامع مختلف تأثیر دارند، از جمله سوانح رانندگی، مشکلات ناشی از زندگی شخصی، فوت نزدیکان و خویشاوندان، عوامل ژنتیکی و سایر عوامل که به نسبت می‌توانند متغییر باشند.

براساس مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۵، شیوع اختلال افسردگی در زنان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۵۰۳۷ نفر است که این آمار در ایران به ۴۹ هزار نفر می‌رسد.

در برخی از استان‌های ایران میزان شیوع افسردگی بیشتر از سایر استان‌ها می‌باشد، که از جمله آنها می‌توان به استان‌های تهران، فارس، اصفهان و چهارمحال بختیاری اشاره کرد.

یکی از عوامل ناشی از افسردگی، خودکشی است که میزان آن در استان ایلام بالاتر از سایر استان‌ها است و در مردان بیشتر از زنان مشاهده می‌شود.

بسیاری از افراد ممکن است این عارضه را در خود داشته باشند ولی چون اطلاعات کاملی از آن و نشانه‌ها و علائم ناشی از آن را ندارند، ممکن است دچار آسیب جدی تری شوند.  این وظیفه رسانه‌ها است که اطلاع رسانی دقیقی را به مردم ارائه دهند.

اینفوگرافیک افسردگی

فصل ۱۳

چگونه یک فرد افسرده را شاد کنیم؟


چگونه یک فرد افسرده را شاد کنیم؟

افسردگی می‌تواند موجب ناتوانی فرد شود و با احساس ناخوشآیند بودن بسیار متفاوت است. روش‌هایی برای کاهش علائم افسردگی و شاد شدن فرد افسرده وجود دارند که به شرح زیر هستند:

گوش دادن به موسیقی

موسیقی یکی از روش‌های شاد کردن فرد افسرده است. لحن موسیقیایی زیبا می‌تواند فوراً حال و هوای فرد را تغییر دهد. گوش دادن به موسیقی شاد، هورمون‌های شیمیایی مغز را تغییر داده و می‌تواند روحیه فرد را بهبود بخشد. بنابراین، همیشه شخص مبتلا به افسردگی را مجبور به گوش دادن به موسیقی خوش کنید.

تصدیق افکار (جملات مثبت)

افراد افسرده همیشه تمایل دارند دنیا را به روشی منفی ببینند. وقتی کارها اشتباه پیش بروند، خود را سرزنش می‌کنند و وقتی درست پیش می‌روند، آن را به شانس نسبت می‌دهند. افسردگی احساس شک و بی ارزشی را در فرد تقویت می‌کند.

صحبت‌های منفی درون خود را کنترل کنید و به یاد بیاورید که تفکر شخصی که به او فکر می‌کنید، تفکر یک فرد افسرده است، نه یک شخص دارای عملکردی سالم! سعی کنید با تصدیق افکار، شادی را به آنها برگردانید اما این بدان معنی نیست که باید تفکر آنها را باور کنید.

پرت کردن حواس

در صورت امکان، سعی کنید کارهایی انجام دهید تا افکار آن‌ها را پرت کنید. وقتی فرد دچار افسردگی می‌شود، افکارش با او دشمن می‌شوند، پس برای پرت کردن حواسش می‌توانید برای آنها یک حیوان خانگی بگیرید یا به روزانه به پیاده روی بروید.

اگر فرد قادر به تمرکز یا به پایان رساندن یک معما باشد، می‌تواند کتاب بخواند، او می‌بایست هر کاری انجام دهد تا ذهنش را از ترس و نگرانی دور کند. مشغول نگه داشتن روشی مؤثر برای غلبه بر افسردگی و شاد شدن کردن فرد افسرده است.

ورزش کردن مداوم

ورزش منظم فواید بسیاری برای کمک به شادی در فرد افسرده دارد. ورزش اندورفین‌هایی را آزاد می‌کند که ایمنی طبیعی را بهبود می‌بخشد و روحیه را بالا می‌برد.

علاوه بر بهبود حال و هوای فرد، ورزش منظم مزایای سلامتی دیگری مانند کاهش فشار خون، محافظت در برابر بیماری‌های قلبی، سرطان و افزایش اعتماد به نفس را نیز به همراه دارد. کارشناسان نیم ساعت تا یک ساعت سریع قدم زدن حداقل سه تا چهار بار در هفته را توصیه می‌کنند.

فصل ۱۴

معرفی کتاب برای افسردگی


برای شناخت بیشتر این عارضه ما در زیر برخی از بهترین کتاب‌های مربوط به افسردگی را آورده‌ایم:

۱- کتاب کار اضطراب و افسردگی به زبان آدمیزاد

  • نوشته: چارلز الیوت و لورا اسمیت
  • مترجم: رامین کریمی و امیر نوشه
  • ناشر: بهار سبز

۲- کتاب درمان ‌شناختی افسردگی

  • نوشته: جفری یانگ، جین رایگ، آرتور واینبرگر، آرون‌تی بک
  • مترجم: امیرهوشنگ مهریار، شعله نمازی
  • ناشر: نیوند

۳- کتاب ظلمت آشکار

  • نوشته: ویلیام استایرن
  • مترجم: افشین رضاپور
  • ناشر: ماهی

۴- کتاب با تغییر مغزتان زندگی تان را تغییر دهید (روانشناس خود باشید)

  • نوشته: دانیل جی ایمن
  • مترجم: فرح بیگدلی
  • ناشر: ما و شما

۵- کتاب صوتی ۵ دقیقه شادی‌بخش

کلام آخر

اکثر افرادی که با افسردگی زندگی می‌کنند بهبود می‌یابند و زندگی رضایت بخش و مثمر ثمری خواهند داشت.

انواع مختلفی از درمان‌های مؤثر برای افسردگی وجود دارند، اما راهکارهای خودیاری مانند ورزش کردن، تمرین آرامش یا مراقبه و کتاب‌های کمک به خود مبتنی بر CBT نیز در کاهش علائم افسردگی مؤثر هستند.

افسردگی می‌تواند منجر به دور شدن فرد از جهان اطراف شود. خوب است که به عنوان فردی کمک کننده کمی برای این موضوع وقت بگذارید، اما به آنها یک محدودیت زمانی اختصاص دهید و سپس برای بهبود روحیه‌شان کارهای مفیدی انجام دهید.

افسردگی را می‌توان به خوبی مدیریت کرد و زندگی فوق العاده شادی را برای یک فرد افسرده فراهم کنید.

برای رهایی از افسردگی و بازگشت به زندگی شاد، کسب آگاهی‌های لازم و بالا بردن داتش در این حوزه ضروری است. پس خیلی سریع اَپ ذهن را با کلیک بر روی تصویر دانلود کنید!

دانلود اپلیکیشن

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید