سرمایه‌گذاری با پول کم؛ بهترین راهکارهای فردی برای آینده‌ای بهتر

فهرست مطالب

مقدمه

این یک سوءتفاهم است که برای سرمایه‌گذاری «پول زیاد» نیاز داشته باشیم درحالی‌که حقیقت دنیای امروز، این نیست. فناوری و پیشرفت مداوم در صنعت کسب و کار، بسیاری از مرزها را برای ورود به دنیای گسترده تا شناخت بهترین سرمایه گذاری با پول کم جابه‌جا کرده است.

یک سری از ما بدون هیچ سرمایه مالی در حال گذران زندگی هستیم! این علامت تعجب برای این است که بگویم زندگی در هزاره سوم نیاز به داشتن یک پشتوانه مالی دارد و این بر کسی پوشیده نیست اما خب، برخی هم هستند که در جواب می‌گویند ما  چشم اندازی برای سرمایه گذاری با پول کم نداریم چون جیبمان خالی است یا پول کمی داریم.

چند راهکار مفید برای سرمایه‌گذاری با پول اندک

با خواندن و به یادسپاری موارد زیر می‌توانید جایگاه خودتان را در دنیای شگفت‌انگیز سرمایه‌گذاری پیدا و تثبیت کنید. با هم می‌خوانیم:

فضایی برای بودجه‌بندی داشته باشید

فضایی برای بودجه بندی داشته باشید

باید یک جای مخفی مثل قلک داشته باشید. این قلک مشوق شما برای مدیریت دخل‌وخرج ماهانه شماست. هرچه جدیت شما برای مدیریت این موضوع بیشتر باشد، لیست خرید شما جمع‌وجور و حساب‌شده‌تر می‌شود و در پایان، شما تبدیل به یک حسابدار کاربلد می‌شوید که می‌داند چه می‌خواهد، چقدر می‌خواهد و کجا باید مراقب جیبش باشد و این اولین گام برای سرمایه  گذاری با پول کم است.

خریدهای غیرضروری را به‌تدریج حذف کنید تا در پایان ماه، بخشی از درآمدتان برای پس‌انداز کنار گذاشته شود. حتی می‌توانید لوازم و وسایلی را که دیگر نیازی به آن‌ها ندارید بفروشید؛ یک چیدمان و دکوراسیون مینی مال و یک پس‌انداز قابل‌توجه!

◄ نکته: هر تصمیمی که می‌گیرید تنها با اختصاص فضایی برای بودجه‌بندی امکان‌پذیر می‌شود.

همچنین خواندن مقاله مدیریت مالی چیست؟ را پیشنهاد می‌دهم.

چندصدهزار تومان؛ بذر سرمایه‌گذاری

بعضی سرمایه‌گذاری‌ها هیچ پولی نمی‌خواهند ولی بسیاری از فرصت‌های بالقوه نیاز به چند صد هزار تومان دارد که من آن‌ها را بذر سرمایه‌گذاری می‌دانم.

اول‌ازهمه بهتر است بگویم برای تازه‌کارها سخت است که با چندصدهزار تومان یا حتی چند هزار تومان سرمایه گذاری با پول کم را شروع کنند چون در حقیقت این عدد کوچک، مانع انتخاب گزینه‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری در بازار با هدف سرمایه‌گذاری مشترک در دولت است ولی همین عدد کوچک هم بسیار باارزش است و اثر مثبتی دارد.

زلیخاعادلی، زن کارآفرین برتر
خانم زلیخاعادلی، زن کارآفرین برتر

پس برای این کار لازم است تا شما کمی پول نقد داشته باشید. پیشنهاد ذهن به شما ورود به دنیای شگفت‌انگیز کارآفرینی است. احتمالاً از این پیشنهاد نیشخندی می‌زنید و باور ندارید که با حتی صد هزار تومان هم می‌شود سودآوری بلندمدت در یک سرمایه گذاری با پول کم داشت.

همین‌طور است! اگر راه و چاه را بلد باشید می‌توانید با توجه به نیاز کشور و بازار، اقدام به کارآفرینی با توجه به بودجه محدود خود کنید. کارآفرینی قرار نیست یک عملیات غیرممکن باشد بلکه می‌توان به‌راحتی و پس از انتخاب بستر کاری موردعلاقه و مناسب نیاز بازار، فضای اختصاصی موردنظر خود را که هم باعث اشتغال‌زایی و هم سودآوری فردی و کلان می‌شود، راه‌اندازی کرد.

مقاله مرتبط: مدیریت کسب و کارهای کوچک

گزینه‌های زیادی برای کارآفرینی هست که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راه‌اندازی واحدهای گلخانه‌ای
  • راه‌اندازی واحدهای صنعت غذایی ( رستوران، کارخانه، مرکز پخش)
  • ساخت طلا و جواهر
  • فروش لوازم دست‌دوم

یک حساب پس‌انداز داشته باشید

بخشی از درآمد خود را به حساب پس انداز واریز کنید.

خیلی از ما بنا بر عادت یک حساب همیشگی داریم که برای واریز حقوق ماهانه از آن استفاده می‌کنیم. نیازی نیست! می‌توانید چند حساب بانکی داشته باشید و بخشی از حقوقتان را به آن انتقال دهید.

برخی از کارفرماها این اجازه را به شما می‌دهند تا برای انتقال حقوقتان چندین حساب در نظر داشته باشید. البته که می‌توانید بخش زیادی از این حقوق را به حساب همیشگی منتقل کنید چون مخارج زندگی جای خودشان را دارند ولی همچنین یک بخش از این درآمد را هم به حساب پس‌انداز واریز کنید.

من شخصاً بااینکه درآمدم متغیر است چون کار آزاد دارم پس سعی می‌کنم بخشی از این درآمد را ماهانه کنار بگذارم و نتیجه آن می‌شود « این تصمیم، شدنی است» و این شروعی منطقی برای سرمایه گذاری با پول کم است.

با این اوصاف می‌خواهم بگویم اختصاص بخشی از درآمد ماهانه در حساب پس‌انداز برای سرمایه‌گذاری، یکی از راهکارهای ممکن ذخیره سرمایه به حساب می‌آید.

برای مطالعه بیشتر: کارآفرینی چیست؟ چگونه به کارآفرینی موفق تبدیل شویم؟

تدوین برنامه‌ای مشخص برای بازنشستگی

استفاده از بیمه بازنشستگی با هدف سرمایه گذاری با پول کم

شما هم جزو دسته‌ای هستید که در حال حاضر دستتان برای سرمایه‌گذاری خالی است؟ برای این گروه، بهترین راه این است که از حقوق ماهانه‌شان، بخشی را مستقیماً به بیمه بازنشستگی اختصاص دهند و بله! این برنامه، منطقی و هوشمندانه است که با حمایت کارفرما می‌توان انجامش داد.

فراموش نکنید که قرار نیست مبلغ مورد نظر برای سرمایه گذاری با پول کم، عدد بزرگی باشد و شما با هر عددی که دوست دارید می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را از کانال اختصاص برای بیمه بازنشستگی انجام دهید. 

بله! من متوجه هستم که یک سری از ما از ناچیز بودن عدد سرمایه‌گذاری مبتنی بر بیمه بازنشستگی‌مان شکایت داریم و ممکن است در خلوت خودمان احساس شرمندگی کنیم؛ ولی آنچه کار ما را در این مسیر راحت می‌کند این است که مالیات در نظر گرفته‌شده برای بیمه بازنشستگی با این مبلغ کم هم ناچیز است.

اگر یک درصد از درآمد خود را برای بیمه بازنشستگی  کنار می‌گذارید، پیشنهاد می‌کنم که این عدد را هرسال و البته به‌تدریج بالا ببرید.

بیشتر بخوانید: استارتاپ چیست؟ آموزش راه‌اندازی استارتاپ

سرمایه گذاری با پول کم، اندک اندک تا سودآوری.

در نظر داشته باشید که با افزایش درصدی که سالانه کنار می‌گذارید شما به‌سختی متوجه این افزایش می‌شوید. پس این یک درصد افزایش که در سال بعد دو درصد می‌شود به‌راحتی بین هدف شما برای سرمایه‌گذاری با پول کم و حقوق ماهانه تعادل برقرار می‌کند.

مسئله‌ای که می‌تواند برای شما طرح پرسش کند قطعاً نداشتن گزینه « کار با امتیاز بازنشستگی» است که برای آن هم راه‌حلی وجود دارد؛ خودتان آستین بالا بزنید و یک برنامه مدون فردی بازنشستگی سالانه با بخشی از حقوق خود در نظر بگیرید.

برای پیاده‌سازی این برنامه، بدون تردید همه مواردی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردم، زمینه عالی برای سرمایه‌گذاری با پول اندک با در نظر گرفتن دوران بازنشستگی شما نیز هستند.

چند گام نخست شاید سخت باشد و شما حس کنید که از پس سرمایه‌گذاری با پول کم برای دوران بازنشستگی خود برنمی‌آیید. درحالی‌که این‌طور نیست و هرچه تمرکز و جدیت شما برای عملی کردن این برنامه بیشتر باشد، سرمایه‌گذاری شما هم سروشکل بهتری می‌گیرد و می‌توانید با انسجام بیشتری کار را پیش ببرید.

سرمایه‌گذاری در بورس تهران

سرمایه گذاری در بورس تهران با هدف سرمایه گذاری با پول کم

در دنیای مدرن امروز که معروف شده به جهان شتاب‌زده همه‌فن‌حریف، یک قانون و راز کلی وجود دارد که شاید کمی ترسناک باشد ولی واقعیت دارد؛ « تنازع برای بقا»!

شاید در گذشته، سرمایه‌گذاری در بورس امری هراس‌آور، سخت و غیرممکن به نظر می‌رسید و عده‌ای با این باور سرمایه‌گذاری نمی‌کردند چون به گمانشان « پول زیاد» برای این کار ندارند. درحالی‌که سرمایه‌گذاری با پول کم در هزاره سوم در چشم برهم زدنی شدنی است و فقط باید صبور باشید و به این سادگی از پا ننشینید.

باراهنمایی دوست سهام‌دار یا کارشناس بازار بورس، می‌توانید با همان سرمایه اولیه، گام‌های اول برای سرمایه‌گذاری با پول کم را بردارید. هم‌زمان که اصول سرمایه‌گذاری در بازار بورس کشور را آموزش می‌بینید، اقدام به خرید سهام بهتر و بیشتر کنید با این هدف که طی یک برنامه بلندمدت دقیق بتوانید سود قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری خود به دست آورید.

سخن پایانی

همه ما به‌مرورزمان و با کسب تجربه بیشتر در زندگی می‌توانیم روش‌های بهتری برای افزایش کیفیت زندگی و سرمایه‌گذاری برای زندگی بهتر بیابیم.

دراین‌بین، سرمایه‌گذاری با پول کم شاید در ابتدا امری سخت، ترسناک و غیرممکن به نظر بیاید ولی می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده و چکش‌کاری لیست خرید روزانه و ماهانه آن را ممکن کرد.

هریک از روش‌های شرح داده‌شده می‌تواند بهترین راهنما و روش برای هریک از ما در زندگی امروز باشد. آن‌ها را با دقت بسنجید، بررسی و درنهایت راه خودتان را انتخاب کنید.

سرمایه‌گذار موفقی باشید!

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید