سحرخیز بودن ؛ فواید و ضررهای نهفته در آن

سحرخیز بودن ؛ فواید و ضررهای نهفته در آن

فهرست مطالب

سحرخیز بودن اغلب یکی از راهکارهای حل مسئله در کسب و کارها، مدیریت سازمان و حتی در مقیاس کلان‌تر اداره ملت‌هاست. کافی است یک بار دیگر با خواندن مقاله زیر از نتایج جالب و بلندمدت سحرخیزی آگاه شویم.

♦♦ قدیمی‌ها چه خوب گفته‌اند که روزی آدمی را صبح زود می‌دهند ♦♦

حالا در این بین احتمالاً یک دسته مخالف داریم و آن «شب بیدارها» هستند. آن‌ها این‌طور فکر نمی‌کنند و معتقدند برعکس سحرخیز بودن یکی از بهترین زمان‌های بازدهی خوب ساعات پایانی روز است.

دیدگاه دنیای علم در مورد سحرخیز بودن و خواب شبانه

سحرخیز بودن و تأثیر روی هورمون خواب

شاید بهتر باشد این‌طور شروع کنم که بدن ما پس از تاریکی برای تولید هورمون ملاتونین، معروف به هورمون خواب، دست به کار می‌شود. ریتم شبانه روزی circadian rhythms بدن ما مسئولیت تنظیم چرخه خواب و بیداری را بر عهده دارد که این ریتم را در دنیای علم به « ساعت درونی» می‌شناسند.

** دو عنصر نور و تاریکی، در تنظیم این ساعت درونی دخالت دارد **

شبکیه چشم با دریافت نور به هسته فوق کیاسمایی Suprachiasmatic Nucleus (اصلی‌ترین ساعت بیولوژیکی بدن انسان) پیام کم کردن ملاتونین را ارسال می‌کند و در نتیجه بیداری اتفاق می‌افتد.

همه ما، درصورتی‌که مشکلی در سیستم سلامتی خود نداشته باشیم، به‌صورت طبیعی اهل سحرخیزبودن هستیم و برای خواب شبانه آماده‌ایم.

ارتباط ریتم شبانه روزی با سحرخیز بودن

ریتم شبانه روزی یک فرایند طبیعی و درونی بدن است که فعالیت آن متمرکز روی چرخه خواب/بیداری در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته است. با پدیدار شدن نور خورشید، بدن تأثیر می‌گیرد و ما آماده بیدار شدن می‌شویم و با از بین رفتن این نور طبیعی، می‌خوابیم.

افرادی که به منطقه‌های زمانی متفاوتی سفر می‌کنند اغلب دچار بی هم ریختگی این ریتم می‌شوند که معروف به جت لگ شدن jetlagged است.

فواید سحرخیز بودن کدام اند؟

درصورتی‌که به سحرخیزی عادت کرده‌اید یک چراغ سبز به‌افتخار شما به خاطر این شروع عالی برای روز. شاید بهتر باشد تا بیشتر در مورد فواید این عادت سازنده هم بدانیم.

برای من که یک نویسنده دور کار هستم بهره‌مندی از این عادت، کمک می‌کند تا درست مثل حضور در دفتر کارم، همان‌قدر آماده و مسئولیت پذیر باشم. درحالی‌که میدانم، فراتر از تماشای لحظات طلوع یا شنیدن صدای پرندگان صبحگاهی شمال، این انتخاب قرار است در ادامه چه برای من داشته باشد.

اگر هم همچنان در تیم جغدهای شبانه هستید و برای سحرخیز بودن تره هم خرد نمی‌کنید، احتمالاً خواندن این بخش از مقاله می‌تواند برایتان جالب و یا تأثیرگذار باشد.

افزایش مهارت‌های مدیریت و سازمان‌دهی

ساعات اولیه صبح را از جمله پربازده‌ترین ساعات روز می‌دانند چون زمان کامل و بدون مزاحمتی در اختیار ماست. می‌توان هر برنامه‌ای را سریع‌تر به انجام رساند بی‌آنکه قرار باشد چیزی مانع شود.

برای من که همین‌طور است و در بسیاری از مواقع، از سحرگاه و ساعات اولیه شب برای برنامه‌ریزی طول روز یا روز بعد استفاده می‌کنم. درواقع اختصاص زمان کافی برای انجام هر کار در همین بازه زمانی انجام می‌شود.

چطور یک برنامه ریزی روزانه کامل و مؤثر داشته باشیم؟

برنامه ریزی چیزی نیست جز فکر کردن قبل از اینکه عمل انجام شود.

اکنون بخوانید

 

تمرین تقویت ذهن با همین برنامه‌ریزی‌های صبحگاهی کمک می‌کند تا مهارت سازمان‌دهی اصولی همراه با بازدهی بالا را به دست بیاوریم.

یک وعده غذایی سالم

سحرخیز بودن کاری می‌کند تا خودمان را به خوردن یک صبحانه سالم دعوت کنیم. امیدوار کننده نیست؟ قرار هم نیست میز ویژه‌ای بچینیم. همین‌که وقت کافی برای آماده‌سازی و خوردن صبحانه دلخواه، که مهم‌ترین وعده غذایی است، داریم یعنی یک قدم فیلی به جلو.

حتی انجام این مرحله با حضور خانواده و شنیدن صدای جنب و جوش تک‌تک آن‌ها پرشورتر می‌شود. درحالی‌که اگر اهل دیر بیدار شدن و بی‌اعتنایی به معجزه صبحگاه باشیم درواقع باید خودمان را برای  از دست دادن خیلی از فرصت‌ها آماده کنیم.

** سحرخیز بودن یک تأثیر دومینوشکل چشمگیر برای باقی روز ما خواهد داشت **

به‌راستی روزی که باعجله و خوردن پیراشکی بوفه دانشگاه یا شیرکاکائوی غرفه مترو شروع شود چه روزی خواهد بود!

♦♦ مهم: انتخاب سحرخیزی درواقع کاری می‌کند تا صبحانه‌ای با کمترین میزان شکر و چربی داشته باشیم. همچنین با خوردن یک صبحانه کامل انرژی ما با سرعت معقولی در طول روز مصرف می‌شود بی‌آنکه احساس خستگی یا بیهودگی کنیم.

ورزش منظم

با یک تمرین سلام بر خورشید ساده و هیجان‌انگیز حتی! با قرار دادن بدن در موقعیتی غیر از حالت معمول او را آماده دریافت آدرنالین یا آرامش بیشتر می‌کنیم.

آدرنالین کمک می‌کند تا سطح هوشیاری کافی داشته باشیم و بتوانیم به‌خوبی بر احساس خواب‌آلودگی چیره شویم. از طرف دیگر، ورزش صبحگاهی با اختصاص زمان در بهترین ساعت روز خودش را از دام ساعت شلوغی و بی‌اعتبار شدنش رها می‌کند!

نقش شگفت انگیز ورزش بر سحرخیز بودن

درصورتی‌که یک تازه‌کار ورزش عصرگاه را به برنامه روزانه‌اش اضافه کند، احتمال این وجود دارد که وقت تلف کن‌هایی مثل دیدار با رفقا، کار زیاد و پرفشار و یا حتی آشپزی شانس ورزش کردن را از او بگیرند.

خلاصی از ترافیک آغاز روز

سحرخیز بودن برابر است با حرص نخوردن، فحش ندادن و بوق نزدن‌های ممتد در ترافیک کذایی مسیر کار. البته پاندمی در این یک سال اخیر کاری کرد که یک سری از مشاغل متوسل به دورکاری شوند و همین معضل گیر کردن در ترافیک را برای خیلی از ما حل کرد.

با این اوصاف، هنوز هم هستند کارمندان سحرخیزی که زمان خود را برای گیر نکردن در ترافیک مدیریت می‌کنند و می‌توانند حتی بچه‌ها را سر موقع به مهد یا مدرسه یا دانشگاه برسانند.

خداحافظی با استرس

همه چیز سر صبر و با آرامشی دلخواه قرار است برنامه‌ریزی شود. خبری از ذهن مشوش نیمه روز نیست و می‌توانیم با تمرکز کافی به چیدن یک برنامه خوب برای باقی روز مشغول شویم.

باید یادآوری کنم که برنامه‌ریزی صبحگاه تا میزان چشمگیری سطح استرس را کم می‌کند چون قرار نیست کاری را باعجله انجام دهیم و میدانیم برای انجام هر برنامه‌ای چطور برنامه قبلی را مدیریت کنیم.

حتی اگر بدانید در بین برنامه‌های روزانه‌تان، قرار یا فعالیت استرس‌زایی دارید، با داشتن یک چشم انداز درست از روزی که می‌چینید، به استقبال این استرس می‌روید درحالی‌که ذهنی آرام و غرق در صلح، پشتیبان شماست.

♦♦ نکته: همچنین اولویت‌بندی و مجهز بودن به مهارت حل مسئله به داشتن یک روز بدون استرس کمک می‌کند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]حل مسئله چیست؟ تکنیک‌ها و روش‌های جذاب حل مسئله

[/su_box]

 

خواب باکیفیت

اگر درگیری‌های ذهنی کمتری داشته باشیم، سحرخیزبودن کمک می‌کند تا زودتر بخوابیم. روزهایی که مشغله فکری زیادی داشتم یا دیر از خواب بیدار شدم چند باری تلاش کردم، قبل از خواب سرگرم شمردن گوسفند با لهجه‌های مختلف کردی و ترکی شوم شاید نتیجه بگیرم ولی نشد. درحالی‌که سحرخیزی شما را از شمردن گوسفند قبل از خواب بی‌نیاز می‌کند.

صبح زود بیدار شدن باعث می‌شود تا بدن ما هم زود خسته شود. این یک پیام خوب و نشان‌دهنده ریتم سالم و درست بدن ما در فرایند فعالیت روزانه است. درواقع حالا دیگر بدن شما به همان ریتم شبانه طبیعی عادت کرده است.

وقتی ساعات بیداری بیشتری داشته باشیم بدن در حال ذخیره سازی آدنوزین adenosine می‌شود. آدنوزین یک انتقال دهنده عصبی است که با کنترل و مهار فعالیت عصب‌ها، باعث خواب‌آلودگی می‌شود.

سحرخیز بودن باعث می‌شود تا ذخیره آدنوزین سریع‌تر انجام شود که درنهایت در ساعت اولیه شب احساس خواب‌آلودگی به سراغ ما می‌آید. با زود خوابیدن این شانس را به خودمان می‌دهیم که هر چهار مرحله  از شش مرحله چرخه خواب را کامل تجربه کنیم. احساس نشاط در صبح روز بعد نتیجه این خواب کافی خواهد بود.

انرژی بیشتر

سحرخیزها خیلی بهتر از شب بیدارها می‌توانند از خواب باکیفیت حرف بزنند. شانس تکمیل همه شش مرحله چرخه خواب برای آن‌ها بیشتر است.

وقتی فرصت تجربه و تکمیل همه مراحل این چرخه شگفت‌انگیز را نداشته باشیم، طبعاً با انرژی نصف و نیمه، هم ذهنی خسته و هم بدنی کم توان، بیدار می‌شویم.

تأثیر خواب کافی بر سحزخیز بودن

♦♦ مهم: با یک خواب کافی و عمیق است که هورمون‌ها رشد کافی دارند و بافت‌های بدن فرصت ترمیم و دوباره‌سازی پیدا می‌کنند.

احساس شادی بهتر

همان‌طور که تا اینجا خواندیم، سحرخیز بودن رشته‌ای از عادت‌های مثبت و سازنده را در ما شکل می‌دهد که درنهایت ما را به مقصد شادتر زیستن می‌رساند.

بنا بر پژوهش‌هایی که در سال ۲۰۱۲ در کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی است، مثبت گرایی بزرگ‌سالانی که سحرخیز هستند در مقایسه با آن‌ها که شب بیدارند به‌مراتب بیشتر است.

نمره‌های درسی بهتر

درصورتی‌که از یک برنامه مطالعاتی منظم در دوران تحصیل خود بهره‌مند هستید خبر خوش اینکه به لطف سحرخیزی، بازدهی و نمره درسی شما در مقایسه با سایر هم‌درس و همکلاسی‌هایتان بیشتر خواهد بود.

بهترین سن برای شروع تمرین سحرخیز بودن

این تمرین از همان دوران دانش‌آموزی و اجبار برای زود بیدار شدن آغاز می‌شود. ادامه درست این تمرین در روزهای پایان هفته که انتظار بی‌خیال شدن داریم، تأثیر خودش را نشان می‌دهد.

به خاطر داشته باشیم که سن فرد تعیین‌کننده  میزان خواب است. به‌صورت میانگین، یک بزرگ‌سال سالم معمولاً نیاز به ۷ ساعت خواب دارد تا حس خوشایندی در طول روز داشته باشد. این نیاز متناسب با سن فرد و طبق جدول زیر تغییر می‌کند:

تأثیر سن فرد بر ساعت خواب و سحرخیز بودن

چگونه یک سحرخیز کامروا باشیم؟

« زود خوابیدن و زود بیدار شدن، آدم را سالم و سعادتمند و دانا می‌کند.»

حالا وقت آن رسیده که با خواندن قسمت پیشین مقاله به این جمله بنجامین فرانکلین ایمان بیاوریم!

سحرخیزبودن شاید یک تمرین نسبتاً دشوار باشد که برای عادت کردن به آن یک بازه ۳۰-۶۰ روزه را باید پشت سر بگذاریم. اگر مثل من هرروز صبح رأس ساعت ۵:۳۰ صبح بیدار می‌شوید بدون آنکه نیازی به تنظیم ساعت داشته باشید اجازه بدهید اضافه کنم « شما نیمی از مسیر موفقیت را آمده‌اید.»

قصد دارم با معرفی چند تمرین جذاب ساده، بدون آنکه ریتم خواب شما دچار مشکل شود، ادامه مسیر موفقیت را برایتان خوشایندتر کنم.

صبور باشیم

انتظارات واقعی یعنی سحرخیز بودن را با یک ساعت غیرطبیعی شروع نکنیم. اینکه بتوانیم یک مدیریت زمان تدریجی داشته باشیم بهترین شروع است.

♦♦ نکته: ساعت بیداری صبحگاه خود را هر بار پانزده دقیقه زودتر از ساعت همیشگی تنظیم کنید. مهربانی با بدن به آن فرصت می‌دهد تا برای تغییرات بیشتر آماده باشد، دچار بدخوابی نشوید و درنهایت دست از این برنامه برندارید.

فاصله غیرمنطقی ساعت با تخت خواب!

شما وارد یک نبرد نابرابر شدید! ساعت را در نقطه‌ای از اتاق بگذارید که وادارتان کند از تخت خواب کنده شوید.

البته آن‌هایی هم هستند که با غلبه بر تنبلی میانه‌ای ندارند و بعد از به تأخیر انداختن زنگ ساعت، دوباره به زیر ملحفه یا پتوی گرم و نرمشان می‌خزند.

فرار از اتاق خواب

ذهن ما علاقه عجیبی به تأثیرپذیری از محیط اتاق خواب و ماندن در احساس خواب‌آلودگی دارد. پس در اولین فرصتی که به خودمان آمدیم باید محل وقوع جرم را ترک کنیم و بیشتر از این دچار دردسر نشویم.

بسیاری از شب بیدارهایی که در حال تمرین سحرخیز بودن هستند، همان زمان صرف شده برای ماندن در اتاق خواب را برای انگیزه دادن به ذهنشان برای خروج از اتاق کنار می‌گذارند.

انگیزه بخشی

صبحی که قرار است روی محتوای چالش انگیزی کار کنم یا برای ورزش به لب رودخانه بروم، از شب قبل هیجان زده‌ام و حتماً برای سحرخیز بودن انگیزه بیشتری دارم. این انگیزه می‌تواند با برنامه رفتن به باشگاه، قرار صبحانه با دوستان یا حتی باغبانی در باغچه کوچک خانه ایجاد شود. نتیجه‌اش لذت‌بخش و ماندگار است.

پاداش دهی به خود

علاوه بر اینکه از اثر ترشح هورمون دپامین ( هورمون پاداش در مغز) بعد از سحرخیزی لذت می‌بریم، بد نیست برای موفقیت در رسیدن به هدف یک پاداش بیرونی هم برای خودمان در نظر بگیریم.

پیروی از یک برنامه خواب منظم

این انتخاب ماست که در نظر بگیریم چه روتین مشخصی به خوابیدن به‌موقع و سحرخیز بودن ما کمک می‌کند.

◄ حمام آب گرم

◄ کتاب خواندن

◄ خاطره‌نویسی یا ضبط صدای خودمان

◄ کم‌نور کردن محیط و اتاق خواب

◄ مدیتیشن

از جمله پرطرفدارترین برنامه‌های خواب هستند که می‌توانیم در نظر بگیریم.

تکنیک مدیتیشن ذن ؛ هنر فکر کردن به هیچ

ه خاطر بسپارید که تکنیک مدیتیشن ذن شبیه به تکنیک ذهن آگاهی است و پای حضور ذهن در میان خواهد بود.

اکنون بخوانید

 

شاید بهتر باشد بدانید که

◄◄ حمام آب گرم بدن شما را آماده خوابیدن می‌کند. آب گرم دمای بدن را بالا می‌برد و با بیرون آمدن از حمام، دمای بدنتان فوراً پایین می‌آید. فرایند خواب باعث تجربه همین کاهش دما می‌شود که حمام آب گرم  این فرایند را ساده‌تر می‌کند

نورهای مصنوعی

نور و روشنایی وسایل صوتی و تصویری و گوشی هوشمند از جمله مهم‌ترین موانع کاهش ترشح ملاتونین( هورمون خواب) هستند. لازم به یادآوری است که کمبود ترشح این هورمون باعث ایجاد نارسایی‌هایی در برنامه خواب و در نتیجه دیر بیدار شدن می‌شود.

مهربانی با خود

تمرین را نباید برای خودمان خسته‌کننده و پیچیده کنیم. اگر خستگی مفرط داریم یا به شهر یا کشور جدیدی سفر کرده‌ایم، بهتر است تا به بدن خودمان فرصت بازیابی بدهیم و برای سحرخیز بودن عجله نداشته باشیم.

بهانه جویی ممنوع!

وقتی پای چالش به میان می‌آید یعنی باید منتظر بهانه‌های نادیده گرفتن تمرین هم باشیم. آن احساس خوشایند خواب در روز سرد برفی یا بارانی یکی از همان بهانه‌هاست که بهتر است خودمان را درگیر آن نکنیم.

کنار آمدن با چنین حسی آن را تبدیل به عادت می‌کند درحالی‌که هدف ما « عادت به سحرخیز بودن» است.

شام سبک

با این قسمت تمرین کاملاً موافقم و شخصاً تلاش می‌کنم وعده شام را سه ساعت قبل از رفتن به اتاق خواب بخورم. بهتر است بدانیم که شام سنگین و پر ادویه شاید در ابتدا به فرد احساس خواب‌آلودگی بدهد ولی مدت زمان بیشتری برای هضم نیاز دارد که این فرایند طولانی حتماً روی روند خواب تأثیر منفی می‌گذارد.

هضم نشدن غذا قبل از خواب باعث رفلکس معده یا سوزش آن می‌شود. از طرفی، میزان بسیار زیادی کالری جذب بدن می‌شود که فرد را با مشکل چاقی درگیر می‌کند.

♦♦ نکته: یک بشقاب از سبزی‌ها یا پروتئین دریایی برای وعده شام عالی است. به‌شرط اینکه برای ناخنک زدن نیمه شبانه به سراغ یخچال نروید!

بهتر است بدانید که

خوردن غذاهایی که غنی از نوعی آمینو اسید به نام تریپتوفان tryptophan هستند – انواع ماهی و لبنیات و آجیل و خشکبار- به ترشح هورمون ملاتونین و بهبود خواب شما کمک می‌کند.

سحرخیز بودن یا نبودن، مسئله این است!

تا اینجای مقاله هرچه گفته شد کامروایی بعد از سحرخیزی بود. از سازمان‌دهی و مدیریت درست روز تا خوردن یک صبحانه سالم و کامل و تجربه زندگی پرنشاط باکیفیت و درنهایت عادت به زود خوابیدن و زود بیدار شدن.

اما آیا یک رفتار شناس به همین فواید بسنده می‌کند؟ آیا فواید سحرخیز بودن حقیقت دارد؟

پرسش چالش برانگیزی است و احتمالاً شما را ناامید خواهد کرد. پس از بررسی‌های انجام شده، با مجموعه‌ای از ضررهای زود بیدار شدن هم روبه‌رو شدیم. بهتر است بدانیم که همه ما قرار نیست آدم‌های سحرخیزی باشیم. زود بیدار شدن درصورتی‌که ازنظر بیولوژیکی روی خودمان کار کنیم نتیجه بخش است ولی اگر خودمان را مجبور کنیم کار چندان جالبی نیست.

شاید بد نباشد با سه مورد از ضررهای سحرخیز بودن هم آشنا شویم!

می‌تواند باعث کم شدن حس شادی شود

بله، افراد موفق همواره معتقدند که صبح زود بیدار شدن برای رسیدن به هدف بسیار مفید است. درحالی‌که آقای راسل فاستر Russell Foster متخصص مغز و اعصاب و خواب می‌گوید تحقیقاتی در مورد ارتباط سطح بازدهی فردی با سحرخیز بودن وجود ندارد. بنابراین اینکه شما ثروتمند یا فقیرتر باشید هم با آن نمی‌توان پیدا کرد. این یعنی وضعیت اقتصادی با زود بیدار شدن یا دیرخوابیدن ارتباط معنایی ندارد.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]طرز تفکر افراد موفق و ماجرای یک باغ مخفی!

[/su_box]

 

با این اوصاف، در پژوهش‌هایی که انجام شد، فاکتور شماره یک برای شادتر زیستن، خواب کافی است و در قعر جدول، تعاملات اجتماعی قرار دارد.

برخلاف طبیعت بیولوژیکی انسان است

دکتر مایکل بروس Dr. Michael Breus ، روانشناس بالینی و متخصص برتر خواب، که معروف است به «دکتر خواب» تأکید می‌کند بدن هریک از ما طوری برنامه‌ریزی شده است که در یک بازه زمانی مشخص از روز بهترین عملکرد را داشته باشد.

این بازه زمانی مشخص از یک فرد تا فرد دیگر متفاوت است به این دلیل که هریک از ما ساعت‌های بیولوژیکی مختص به خودمان را داریم. ایشان با این مقدمه ترجیحات فردی را مبتنی بر چهار دسته یا شخصیت زمانی  Chronotype، تقسیم‌بندی می‌کند: شیر، خرس، دلفین و گرگ.

  • شیرها اول صبحی هستند و با برخاستن خورشید، بیدار می‌شوند.
  • خرس‌ها شایع و عادی‌ترین الگوی خواب را دارند؛ شب‌ها می‌خوابند و در طول روز بیدار می‌شوند.
  • دلفین‌ها اصلاً خواب خوبی ندارند. فقط نیمی از مغز آن‌ها در یک زمان مشخص می‌خوابد.
  • گرگ‌ها تا دیروقت بیدارند و کار می‌کنند. بهترین بازدهی آن‌ها در همین ساعات بیداری است.

ساختار زیستی ماست که تعیین می‌کند در چه ساعاتی از روز بازدهی بهتری داریم. از طرفی جامعه آماری قابل توجهی هم هستند که اهل سحرخیز بودن و ساعت پنج صبح بیدار شدن نیستند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles” box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″]آشنایی با انواع راهکار شب‌بیداری در زندگی مدرن

[/su_box]

 

♦♦ مهم: اگر تیپ شخصیت زمانی شما شیر نباشید، پیشنهاد می‌کنیم که خودتان را مجبور به زود بیدار شدن نکنید. شاید این رفتار در کوتاه‌مدت جواب بدهد ولی ماندگاری ندارد و درنهایت یک روزی این ریتم را به هم می‌ریزید.

افت بازدهی

بیدار شدن در یک زمان غیرعادی باعث کمبود خواب می‌شود. در نتیجه باید منتظر خستگی بود. حساس‌تر شدن و کاهش عملکرد واقعی از دیگر پیامدهای سحرخیز بودن می‌تواند باشد.

برآوردهای مطالعاتی نشان می‌دهند که اثرات کم‌خوابی می‌تواند شبیه به مستی باشد. پس از ۱۷-۱۹ ساعت استراحت نکردن، عملکرد افراد همان کیفیتی را دارد که افراد الکلی با سطح الکل ۰.۰۵% در خون دارند.

واکنش پذیری افراد کم‌خواب در مقایسه با افرادی که الکل مصرف می‌کردند، ۵۰% کندتر بود.

با خواندن این مقاله مفصل میتوانم با ایمان محکمی بگویم که دیگر وقت کافی برای مطالعه کتاب هم خواهید داشت. اگر هنوز سری به کتابخانه صوتی مجموعه ما نزده اید میتوانید با دانلود رایگان اپلیکیشن ذهن، یکی دو فرصت عالی برای شنیدن کتاب برای خودتان بخرید.

سحزخیز بودن را با دانلود رایگان اپلیکیشن ذهن ادامه دهید.

پایان‌بخش

سحرخیز بودن کمک می‌کند تا عادت‌های کافی برای یک زندگی باکیفیت را در خودمان پیدا و تقویت کنیم. این یعنی قدم گذاشتن در مسیر بازدهی هر روزه. کافی است انگیزه، اراده و پشتکار لازم را برای عادت کردن به سحرخیزی در خودمان ایجاد کنیم تا از مزایای جذاب آن در زندگی بهره ببریم.

از طرف دیگر، صبح زود بیدار شدن برای آن‌هایی که ازنظر بیولوژیکی آدم‌های سحرخیزی هستند یک رفتار عادی و مفید است. هرچند بسیاری از ما چرخه خواب متفاوتی داریم و اینکه بخواهیم مثل آن دسته از پرندگان آوازخوان صبحگاهی باشیم شبیه جنگیدن با جاذبه زمین است!

اگر تصمیمتان برای تغییر، جدی و برنامه‌ریزی شده است همین حالا تکنیک‌های نوشته شده در این مقاله را روی در یخچال بچسبانید. در غیر این صورت پیشنهاد می‌کنم هرگز از شب‌بیداری‌تان اگر، زمان و بازدهی مفیدی دارید پشیمان نباشید.

راستی! شما کدام تیپ شخصیت زمانی هستید؟

منبع:

https://www.inc.com/jon-levy/why-you-should-avoid-waking-up-at-5-am-every-day.html

https://b2n.ir/e71322

هدی صادقی

من می‌نویسم. در کنار سفر، مهربانی، آشپزی و سکوت، از این هنر، برای معنا دادن به زندگی ام بهره می‌برم.

5 دیدگاه‌ها

  1. سلام به شما مجموعه باصفای ذهن
    تااینجا فکر میکردم اگر سحرخیز نباشم ممکنه بازنده بزرگی به حساب بیام. با خوندن ضررهای سحرخیز بودن احساس خوبی دارم.
    البته فکر میکنم شخصیت زمانی من دلفین باشه.
    خیلی ممنون

    • سلام دوست عزیز و مهربان من 🙂
      بااینکه جزو سحرخیزها هستم ولی دوستانی دارم که به راحتی زیاد میخوابن و ساعت ببازدهی متفاوتی دارن. به نظر من بخش زیادی از انتخاب های شخصی ما تازمانی که باعث دردسر و آزار خودمون و دیگران نباشه باید مورد علاقه و پیگیری ما باقی بمونه.
      چه خوب که همچنان خواننده ذهن هستی 🙂

    • سلام و وقت شما به خیر دوست عزیز
      این موضوع با توجه به منبعی که انتهای مقاله بهش اشاره کردم باید در سال ۲۰۱۷ منتشر شده باشه. تاریخ مقاله همینه. و مورد دیگه اینکه باتوجه به انتشار نام یک روانشناس و استناد به نظرات و کتاب ایشون، این نظر نباید دور از حقیقت علمی باشه. مگر اینکه مستندات جدیدی منتشر شده باشه.
      نظر شخصی شما چیه؟ شما جزو کدوم دسته هستین؟ موافقین سحرخیزی یا مخالفینش؟ 🙂

      • سلام
        کاملا موافق سحرخیزی و در عوض تعطیلات پایان هفته و تعطیلات دیگه دوست دارم جبران کنم. ولی بازهم نمیشه خیلی اوقات و باز با همون ساعت معمول بدنم بیدار میشم :))

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید