روش های غلبه بر خجالت ؛ ۱۰ راه از بین بردن خجالتی بودن

غلبه بر خجالت

فهرست مطالب

خجالت یکی از قدرتمندترین احساساتی است که با آن روبرو می‌شوید. همۀ شما لحظاتی از خجالت را تجربه کرده‌اید، مثلاً در جمعی از افراد حرف اشتباهی گفته‌اید، یک شوخی واقعاً بد کرده‌اید و دلیل خنده دوستانتان شده‌اید. وقتی خجالت می‌کشید تا حدی احساس ناراحتی، شرمندگی و حقارت می‌کنید. بسیاری از اوقات احساس خجالت، ارتباط با کاری است که انجام داده‌ایم یا گرفتار کاری شده‌ایم که از نظر اجتماعی غیرقابل قبول است. اما غلبه بر خجالت چگونه است؟ برای پاسخ با ذهن همراه شوید.

روش‌های غلبه بر خجالت

خجالت کشیدن اغلب می‌تواند احساس فوق العاده ناخوشآیند ایجاد کنند. تحمل آن دشوار است و بارها و بارها در ذهنتان تداعی می‌شود. اکنون در معرض قضاوت، تمسخر، طرد شدن و انتقاد هستید. ناگهان به نظر می‌رسد خجالت تنها احساسی است که باید با آن کنار بیایید. بنابراین چه روش‌هایی می‌توانند شما را در این زمان‌ها بهتر کنند؟ یا چه کاری می‌توانید برای غلبه بر خجالت خود انجام دهید؟ در زیر به برخی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- در موضع خود به عنوان یک فرد قوی قرار بگیرید

این بدان معناست که شما باید درمورد ارزش‌های خود واقع بین باشید. وقتی کاملاً در مقابل ارزش‌های خود ایستادگی کنید، زمین نمی‌خورید. این کار شما را از لحاظ عاطفی و روانی قوی می‌کند. اگر قرار است روزهای خود را صرف انجام کار، خشنودی و کامل بودن کنید، تنها چیزی که ایجاد خواهید کرد، دنیایی درونی از کینه، اندوه، قضاوت و عصبانیت است. هیچ انسانی از این لحظات در امان نیست. درست مثل سنگ کلیه، دردناک است اما از بین می‌رود و سپس می‌توانید آرام باشید.

روش‌های غلبه بر خجالت

۲- در زمان حال بمانید

اگر احساس خجالت می‌کنید، این در گذشته رخ داده است. وقتی حضور دارید و اجازه می‌دهید احساس خجالت مانند امواج دریا شما را به عقب برگرداند، این به شما این امکان را می‌دهد که آن را از بین ببرید و در لحظه بمانید. اکنون میدانیم که وقتی علائم روانشناختی خجالت را احساس می‌کنید، برایتان بسیار سخت است! اما اگر حتی یک دقیقه یادتان باشد که توجه خود را به زمان حال جلب کنید، از عذاب بی مورد در مورد خجالت کشیدن راحت می‌شوید. تمام دفعاتی که احساس کردید از خجالت می‌خواهید بمیرید را به خاطر بسپارید و بعد متوجه می‌شوید که هنوز در زمان حال قرار دارید.

۳- عذرخواهی شما را در گذشته نگه می دارد

غذرخواهی کردن مداوم راهی برای غلبه بر خجالت نیست! گاهی اوقات وقتی کار احمقانه ای انجام می‌دهیم یا خجالت می‌کشیم، شما فقط به طور شهودی می‌خواهید بگویید متأسفم و گاهی اوقات بارها و بارها تأسف می‌خورید. عذرخواهی جواب شما برای بهبودی از یک لحظه شرم آور نخواهد بود. این مورد توجه شما را در لحظه خجالت کشیدن حفظ می‌کند. اگر احساس نیاز کردید فقط یک بارعذرخواهی کنید و سپس آن را رها کنید. وقتی مدام متأسف می‌شوید، توجه شما و اطرافیانتان معطوف به گذشته می‌شود و نه حال! در واقعیت، تنها کسی که لحظات شرم آور را برای همیشه به یاد می‌آورد خود شما هستید.

روش‌های مقابله بر خجالت

۴- شخصیت اصلی خودتان را نشان دهید

اگر با احساسات و تیپ شخصیتی خود مشکل دارید، احتمالاً احساس خجالت و شرمندگی شما دو برابر می‌شود. می‌توانید خود واقعیتان را نشان دهید و بدون اینکه متوجه شوید بخشی از خودتان را نشان می‌دهید که هیچ فردی تا به حال آن را ندیده است! وقتی شما همانطور که هستید ظاهر می‌شوید و این کار را به درستی ارائه می‌دهید، لحظات شرم آور بسیار اندک می‌شوند. خصوصاً اینکه به مردم این فرصت را داده‌اید که خود واقعی شما را بشناسند، بنابراین با برخی از نقص‌ها، عادت‌های بد و خلق و خویتان آشنا می‌شوند.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] چگونه فرد قوی باشیم؟ [/su_animate]

[/su_box]

۵- در جایی پنهان نشوید

پنهان شدن، اولین کاری است که بعد از لحظه خجالت کشیدن انجام می‌دهید. اما پنهان شدن اصلاً راه خوبی برای غلبه بر خجابت نیست! این باعث می‌شود شما اوضاع را بیشتر از زمان مورد نیاز خود تحمل کنید. رها کردن لحظه خجالت کشیدن موجب می‌شود تا مالک آن باشید. به آن بخندید، احساس خجالت نکنید و سپس به کارهایی که انجام م‌یدهید، ادامه دهید. احساس خجالت موقتی است و به آن اجازه دهید بگذرد.

روش‌ های غلبه بر خجالت

۶- خیلی جدی نگیرید!

بخندید، این یکی آسان به نظر می‌رسد، اما شما گزینه‌های بیشتری ندارید. خود را خیلی جدی نگیرید، آیا فکر می‌کنید هیچ فرد دیگری روی کره زمین آنچه شما تازه تجربه کرده‌اید را تجربه نکرده است؟ خجالت کشیدن برای همه اتفاق میافتد. بهترین راه برای بیرون کشیدن خود از غار حساسیت، این است که لحظه خجالت کشیدن را جدی نگیرید و به آن بخندید. این مانند جادو است، شما به آن می‌خندید و ناگهان دیگر دچار این مشکل نمی‌شوید.

۷- به عنوان یک ناظر به مسئله نگاه کنید

وقتی کاری انجام دادید که برایتان شرم آور است، واکنش شما این است که می‌گویید: «چه کردم یا چرا باید این کار را انجام می‌دادم». واقعیت این است، افرادی که شما را دیده‌اند بسیار کمتر از خودتان به شما فکر می‌کنند.

با درک این موضوع، راهی برای غلبه بر خجالت خود نیز پیدا خواهید کرد. یک مطالعه علمی ‌توسط لی جیانگ از دانشگاه کارنگی ملون نشان داد که تجسم وضعیت شرم آور به عنوان یک ناظر و نه عامل آن، می‌تواند احساس شرمندگی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

غلبه بر خجالت کشیدن

۸- لحظه خجالت کشیدن را با شوخی از بین ببرید

اگر شرایط شرم آوری را پشت سر بگذارید، ممکن است دوستانتان به آن بخندند. پس شما هم با آن‌ها بخندید. این توصیه ممکن است آنقدرها که به نظر می‌رسد وحشتناک نباشد. مواجه شدن با یک لحظه شرم آور در طولانی مدت بسیار بهتر از تلاش برای کنار زدن یا نادیده گرفتن آن است.

مطالعه ای نشان داده است که بهترین روش برای روبرو شدن با شرایط ناخوشایند یا لحظه خجالت، رویارویی و داشتن حس شوخ طبعی در کنار آمدن با آن است. شوخی فقط چیزی برای از بین بردن تنش ناشی از خجالت است.

۹- روی بخش دیگر حافظه خود تمرکز کنید

لحظات شرم آور می‌توانند سال‌ها در ذهن شما باقی بمانند. درحقیقت، غلبه بر خجالت می‌تواند کمی دشوارتر شود. اینطور نیست که بتوانید آن لحظات را با شوخی از بین ببرید، زیرا آن‌ها مدت‌هاست که فراموش شده اند. اما خوشبختانه راهی وجود دارد که می‌توانید بر آن غلبه کنید، حتی اگر این اتفاق سال‌ها پیش رخ داده باشد. محققان دانشگاه ایلینوی دریافتند تمرکز بر جزئیات بیشتر اوضاع، یک روش عالی برای مقابله با درد است.

به عنوان مثال، بگذارید بگوییم شما به یک مهمانی رفته‌اید و به طور تصادفی نوشابه را روی تمام لباس خود ریخته‌اید. دیگر به حالت ظاهرتان و خجالت کشیدن خود فکر نکنید. در عوض، به دوستانی که آنجا با شما بوده اند یا موسیقی که آن شب پخش می‌شد فکر کنید. این کار باعث می‌شود که به سرعت خجالت خود را فراموش کرده و افکاری دیگری را در ذهن خود شروع کنید.

غلبه بر لحظات خجالت

۱۰- خودتان را خنک کنید

وقتی اتفاقی با رویدادی خجالت آور روبرو می‌شوید، بسیاری از ما دچار گُرگرفتگی، برافروختگی یا گرم شدن بیش از حد خواهیم شد. حتی ممکن است لازم باشد خنک شویم. به طور معمول این بدان معنا است که باید خود را از شرایط موجود خارج کنیم و چند نفس عمیق بکشیم تا بتوانیم بر خجالت غلبه کنیم.

اما یک مطالعه علمی نشان داده است که خنک سازی فیزیکی بدن می‌تواند به کاهش میزان خجالت افراد کمک کند. ایده پشت این روش غلبه بر خجالت، احساسات و دما دست به دست هم می‌دهند و ما به طور بالقوه می‌توانیم از این اطلاعات برای تنظیم احساسات خود استفاده کنیم. بنابراین بهتر است هر زمان که احساس خجالت کردید، فقط یک لیوان آب یخ مصرف کنید.

[su_box title=”همچنین بخوانید: ” style=”bubbles box_color=”#a631a8″ radius=”20″]

[su_animate type=”shake” duration=”0.5″] توسعه فردی چیست؟ روش‌های بهبود توسعه شخصی برای موفقیت [/su_animate]

[/su_box]

چگونه بر خجالت غلبه کنیم؟

خجالت می‌کشیم و در برخی مواقع مورد تمسخر دوستانمان قرار خواهیم گرفت. همۀ ما آرزو می‌کنیم کاش هرگز این اتفاق نمی‌افتاد! اما مسئله این است که لحظات خجالت آور واقعاً اتفاق می‌افتند. تنها کاری که باید انجام شود این است که خجالت خود را بپذیریم و به صورت رو در رو با آن مقابله کنیم. آنچه باید یاد بگیریم، روش‌هایی برای غلبه بر خجالت کشیدن است. اما بهترین راه غلبه، فراموش کردن و رها کردن خود از وضعیتی است که خجالت را تجربه کرده‌اید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید