راه های افزایش اعتماد به نفس ؛ چطور به خودمان اعتماد کنیم؟

راه های افزایش اعتماد به نفس

فهرست مطالب

قصه ما و اعتماد به‌ نفس مانند آب رودخانه است. شاید درست ندانیم منشا آب روان رودخانه از کجاست و از جزئیات بی‌خبر باشیم، اما اگر آب نباشد، کار برایمان سخت خواهد شد. نبود اعتماد به‌نفس هم مانند نبود آب تاثیرات بدی را بر روح و جسم باقی خواهد گذاشت. اما نگران نباشید. راه‌های تقویت اعتماد به‌نفس بسیار زیاد هستند. در این نوشته با شما از راه های افزایش اعتماد به نفس صحبت خواهم کرد. با من در ذهن همراه باشید.

اعتماد به‌نفس چیست؟

بیایید قبل از فهمیدن راه های افزایش اعتماد به نفس با معنای دقیق آن بیشتر آشنا شویم. یکی از اشتباهات مصطلح درباره اعتمادبه‌نفس، اشتباه گرفتن آن با مفهوم عزت نفس است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند مفهوم اعتمادبه‌نفس با خودکارآمدی هم‌پوشانی دارد. درصورتی‌که روانشناسان برای هر سه مفهوم تعاریف و مختصات جداگانه‌ای ارائه می‌دهند.

خودکارآمدی

مفهومی است که اولین بار توسط آلبرت بندورا، روانشناس معروف کانادایی-آمریکایی ارائه شد. این مفهوم به معنای اعتقاد شما در توانایی برای انجام کارهای خاص اشاره دارد. اگر فکر می‌کنید این توانایی را دارید که پروژه‌ای خاص را به اتمام برسانید یا کاری را انجام بدهید، یعنی خودکارآمدی بالایی دارید.

برعکس، اگر از توانایی‌تان برای انجام کاری مطمئن نباشید، یعنی خودکارآمدی‌تان پایین است. روانشناسان معتقدند عدم باور به موفقیت در کاری باعث تلاش کمتر و درنتیجه افزایش احتمال شکست خواهد شد.

اعتماد به‌نفس

به بینشی کلی دلالت دارد که نشان می‌دهد احتمال دستیابی به هدفی خاص در افراد چقدر است. به ویژه اگر نیم‌نگاهی به تجربیات گذشته داشته باشند. مثلا وقتی نواختن پیانو را تمرین می‌کنید، اعتماد به‌نفستان را در نوازندگی پیانو افزایش می‌دهید.

این مسئله می‌تواند درباره احتمال پذیرش شما در گروه‌های اجتماعی خاص هم صدق کند. اگر در موقعیتی خاص مورد تمسخر واقع شوید، احتمال اینکه دفعه بعد آن کار را با اعتماد به‌نفس بیشتری انجام بدهید کمتر خواهد بود. خودکارآمدی و اعتمادبه‌نفس هردو ریشه در تجربیات گذشته دارند اما اعتمادبه‌نفس بینشی کلی‌تر از خودکارآمدی است.

برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می‌کنم این مقاله را بخوانید: هرم مازول و هرآنچه باید درباره آن بدانید

عزت نفس

یکی دیگر از اصطلاحاتی است که درموارد زیادی با اعتمادبه‌نفس اشتباه گرفته می‌شود. اما باید بدانید که اساسا این دو اصطلاح به شدت با هم متفاوت هستند.

عزت نفس به اعتقاد به ارزش کلی شما اشاره دارد. جملاتی مانند من آدم خوبی هستم بر این دلالت دارند که شما عزت نفس بالایی دارید. عزت نفس یکی از سطوح سلسله مراتب نیازهای مازلو است. بهبود اعتمادبه‌نفس و خودکارآمدی می‌تواند باعث افزایش عزت نفس شود.

شاید خواندن این مقاله برای شما جالب باشد: اعتماد به‌نفس چیست؟ راه‌های افزایش اعتمادبه‌نفس

مزایای اعتماد به نفس

تا حالا یک بار از خودتان پرسیده‌اید که اصلا چرا دنبال پیدا کردن راه های افزایش اعتماد به نفس هستید؟ خب درهرصورت من می‌خواهم به این سوال جواب بدهم!

اول اینکه زمانی که به خودتان ایمان دارید، تمایل بیشتری برای امتحان چیزهای جدید خواهید داشت. فرقی ندارد برای ارتقا درخواست بدهید یا بخواهید در کلاس آشپزی ثبت‌نام کنید. درهرصورت داشتن اعتمادبه‌نفس به شما کمک خواهد کرد که خود را در موقعیت ارتقا یا پیشرفت قرار بدهید.

دوم اینکه اعتمادبه‌نفس باعث خواهد شد که منابع را برای وظایف پیش‌بینی شده اختصاص دهید و باعث کاهش اتلاف انرژی شوید. مثلا به جای اینکه استرس داشته باشید که آیا به اندازه کافی خوب هستید یا نه؛ انرژی خود را روی عملکرد بهترتان متمرکز کنید.

و درنهایت اعتماد به‌نفس باعث بهبود عملکرد شما و بهبود مهارت ارتباطی خواهد شد. کافیست به خودتان و توانایی‌هایتان ایمان داشته باشید تا وظیفه‌ای که بردوش شما گذاشته شده است را به نحو احسن انجام بدهید. زمانی که بدانید کارها را با قدرت پیش خواهید برد، واقعا کارایی‌تان افزایش پیدا می‌کند و ارائه‌ای بی‌نقص خواهید داشت.

خب! درباره فواید اعتمادبه‌نفس قانع شدید؟ اگر جوابتان مثبت است در ادامه با من باشید. می‌خواهم از روش‌ های افزایش اعتماد به نفس با شما صحبت کنم!

مقاله مرتبط: یازده عادت زنان با اعتماد به‌نفس را بشناسید

روش‌های افزایش اعتمادبه‌نفس

روش‌های زیادی برای افزایش اعتمادبه‌نفس وجود دارد که می‌توانید با به‌کارگیری آن‌ها به بهترین شکل ممکن این احساس مهم را در خودتان تقویت کنید. نکته مهمی که وجود دارد این است که در بسیاری از موارد افراد روش‌های منحصربه‌فرد و مخصوص به خودشان را در تقویت اعتمادبه‌نفسشان دارند.

برای همین نمی‌توان برای همه نسخه‌ای واحد پیچید. اما در حالت کلی راه‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند که بیشتر به خودتان اعتماد داشته باشید:

دست از مقایسه خودتان با دیگران بکشید

مقایسه خودتان با دیگران بدترین کاری است که می‌توانید با اعتمادبه‌نفستان انجام دهید. فرقی ندارد که این قیاس برای نگاه شما به زندگی دوستانتان در شبکه‌های اجتماعی باشد یا درمورد حقوق خودتان و همکارتان. یادتان باشد که هر کس استعداد منحصربه‌فردی دارد و هیچکس قابل مقایسه با دیگری نیست.

درهرصورت مقایسه می‌تواند به شما آسیب بزند. در تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ تحت عنوان شخصیت و تفاوت‌های فردی منتشر شد، بین حسادت و احساس افراد درباره خودشان رابطه مستقیمی پیدا شد.

محققان متوجه شده‌اند که افرادی که خودشان را با دیگران مقایسه می‌کنند، دچار حسادت می‌شوند. هرچقدر که بیشتر احساس حسادت داشته باشید، احساس بدتری درباره خودتان خواهید داشت. لازم است این چرخه معیوب از جایی قطع شود؛ نه؟

به زمان‌هایی که خودتان را به هردلیلی با دیگران مقایسه می‌کنید دقت کنید. یادتان باشد هربار که این کار را می‌کنید بخش عظیمی از اعتمادبه‌نفستان را از بین می‌برید. هربار که متوجه شدید در حال قیاس خودتان و دیگران هستید، به خودتان نهیب بزنید که درحال تخریب خودتان هستید و سعی کنید حواستان را متوجه مسئله دیگری کنید.

به سلامت خودتان اهمیت بدهید

اگر بدن سالمی نداشته باشید، کارتان برای داشتن اعتمادبه‌نفس سخت خواهد شد. یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس این است که از سبک زندگی سالمتان و سلامت بدنی‌تان اطمینان داشته باشید.

خوب بخوابید، غذای سالم بخورید و ورزش کنید. تابحال چندین بار به اثبات رسیده است که ورزش و فعالیت فیزیکی می‌تواند اعتمادبه‌نفس را افزایش دهد.

در سال ۲۰۱۶ مطالعات ثابت کردند که ورزش مداوم می‌تواند باعث بهبود تصور افراد از خودشان شود. زمانی که تصور خوبی نسبت به بدنتان داشته باشید، اعتمادبه‌نفستان بالا خواهد رفت. مراقبت از خودتان را به یک اولویت تبدیل کنید.

برای مطالعه بیشتر: چگونه کاریزماتیک باشیم؟ ۷ استراتژی برای توسعه کاریزما

خودتان را دوست داشته باشید

دوست داشتن خودتان یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌تواند به بهبود اعتماد به‌نفس به شما کمک کند. زمانی که خودتان را دوست دارید بعد از اشتباه خودتان را سرزنش نمی‌کنید و باخودتان رفتار بهتری خواهید داشت.

به این فکر کنید که هر کسی اشتباه می‌کند و اشتباه کردن طبیعی است. بعد از اشتباه به خودتان الفاظ زشت یا صفات بد و منفی را نسبت ندهید. به خودتان نگویید احمق. این کلمات بار معنایی بسیار منفی دارند و تاثیر مخربی بر شخصیت شما خواهند گذاشت.

به جای اینکه به خودتان بد و بیراه بگویید و صفات بدی را به خودتان نسبت بدهید، با خودتان صحبت کنید. فکر کنید که دارید با دوستی صمیمی حرف می‌زنید. واقعیت هم همین است. شما صمیمی‌ترین دوست خودتان هستید.

این مسئله را فراموش نکنید. گاهی به اشتباهات خودتان بخندید و یادتان باشد که هیچ‌کس کامل و بی‌نقص نیست.

خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنم: عزت نفس چیست؟

شک به خود را در آغوش بگیرید

گاهی اوقات ما کارها را عقب می‌اندازیم چون به خودمان و توانایی‌هایمان شک داریم. مثلا می‌ترسیم برای درخواست شغلی خاص درخواست بدهیم یا در کلاسی جدید ثبت نام کنیم. اما باید بدانید که یکی از بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس درآغوش گرفتن ترس‌ها و شک‌ها و غلبه بر آن‌ها است.

سعی کنید با بعضی از ترس‌هایتان که ناشی از کمبود اعتمادبه‌نفس است مبارزه کنید. اگر می‌ترسید که شرمنده شوید یا فکر می‌کنید انجام کاری خاص شما را آشفته می‌کند، سریعتر برای انجام آن اقدام کنید.

البته این به آن معنا نیست که نباید برای انجام کار آماده شوید یا بدون برنامه قبلی کاری را انجام دهید. اگر سخنرانی یا کنفرانس مهمی دارید حتما قبل از اجرا خودتان را آماده کنید اما هیچوقت صبر نکنید تا به زعم خودتان به صددرصد آمادگی برسید. چون هیچوقت آن روز و ان لحظه از راه نخواهد رسید!

آزمایش‌های رفتاری انجام دهید

سعی کنید زیاد حرف مغزتان را درباره توانایی‌هایتان جدی نگیرید. واقعیت این است که همیشه افکار و محاسبات مغزی ما درباره توانایی‌هایمان دقیق نیستند و با به چالش کشیدن خودتان خواهید فهمید که توانایی‌هایتان بسیار فراتر از محدودیت‌هایی است که مغزتان برایتان تعریف کرده است.

سعی کنید کارهایی انجام دهید که مغزتان به شما می‌گوید که نخواهید توانست از پس آن بربیایید. به خودتان بگویید این کار به صورت آزمایشی انجام می‌دهم و ببینید که نتیجه چه خواهد بود. به شما قول می‌دهم که از نتیجه سورپرایز خواهید شد.

در ظاهرتان تغییر ایجاد کنید

زمانی که ظاهرتان را تغییر می‌دهید، فقط در نگاه دیگران به خودتان تاثیر نخواهید گذاشت؛ بلکه می‌توانید بر ادراک خودتان از خودتان تاثیر بگذارید.

پوشیدن لباس‌های مختلف و انتخاب تیپ‌های مختلف می‌تواند به شما این امکان را بدهد که متفاوت فکر کنید یا رفتار کنید. اثر این کار صرفا به بهتر شدن احساستان نسبت به خودتان محدود نمی‌شود بلکه زمانی که شما تیپ خاصی را انتخاب می‌کنید، رفتارتان هم تغییر می‌کند. عجیب است نه؟ اما کاملا واقعی است.

پس سعی کنید مانند افراد بااعتمادبه‌نفس لباس بپوشید تا مانند این افراد رفتار کنید.

شما برای افزایش اعتمادبه‌نفس چه کارهایی انجام می‌دهید؟ آیا این تکنیک‌ها بر اعتمادبه‌نفستان تاثیر داشته‌اند؟ نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

چرخه بهبود مستمر دمینگ

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید