راه های کاهش حسادت

کاهش حسادت

وقتی نوبت به تقویت روابط می‌رسد، ضروری است که مهارت خود را بر این اساس بگذارید که چگونه حسادت را کاهش دهید وقتی چنین احساسی وجود دارد. حسادت پیوندهای بین دوستان، همکاران و خانواده را تیره و تار می‌کند. وقتی حسادت کنترل نشود، می‌تواند توانایی اعتماد به شخص یا حتی لذت بردن از همراهی با دیگران را خراب کند.

مهم نیست که به چه چیزی حسادت می‌کنید، چون سؤال یکسان است، چه چیزی در راه داشتن خواسته‌های شما ایستاده است؟ چه چیزی شما را به عقب نگاه داشته است؟ آیا واقعاً مانعی وجود دارد یا از چیزی می‌ترسید؟ آیا مردد هستید؟ اول باید ریشه حسادت خود را پیدا کنید.

برای التیام روابط بسیار مهم است که در وهله اول بدانید که چه چیزی باعث حسادت می‌شود، سپس می‌توان این عوامل محرک را از بین برد. پاسخ‌ها در درون شما هستند و یافتن آن‌ها باعث می‌شود که بتوانید از روابط مبتنی بر اعتماد و برابری لذت ببرید؛ با ذهن همراه باشید.

چگونه حسادت خود را کاهش دهم؟

۵  چیز مهم اعم از عشق و دلسوزی بی‌قید و شرط، شجاعت و آسیب پذیری، دانستن حقیقت، گفتن حقیقت به خود و آزادی دادن در روابط حرفه‌ای و دوستانه و همچنین روابط عاشقانه اعمال می‌شوند. وقتی این اصول به طور مداوم مورد استفاده قرار گیرند، روابطی سازگار و سازنده ایجاد می‌شوند. هنگامی که از هر یک از رشته‌ها غافل می‌شوید، در نتیجه متضرر خواهید شد.

چگونه حسادت خود را کاهش دهم؟

وقتی حسادت وارد یک رابطه می‌شود، عملاً رشد آن رابطه غیرممکن می‌شود. یک فرد حسود قادر به اعتماد کامل به دیگران نیست، این امر توانایی عشق و آسیب‌پذیری بی‌قید و شرط را مختل می‌کند. روابط باید براساس حقیقت و شفافیت باشند تا هر دو طرف احساس امنیت کنند و حسادت، ظرفیت شفافیت هر دو طرف را با مشکل روبرو می‌کند. حسادت هر دو نفر را مجبور کرده و آن‌ها را در یک رابطه ناسالمی ‌قرار می‌دهد.

برای دستیابی به این نکته که چگونه حسادت را کاهش دهیم، در نظر گرفتن روانشناسی حسادت بسیار مهم است. احساس حسادت یا حسادت نسبت به موفقیت‌های دیگران، امری انسانی است و حتی افرادی که به آن‌ها حسادت می‌کنید نیز آنها هم به شخص دیگری حسادت می‌ورزند. چه چیز دیگری جهانی است؟ احساس شرم به حسادت! ، تقریباً غیرممکن است که احساس خشم و غم نکنید. بنابراین، پاسخ به چگونگی جلوگیری از حسادت و کنترل چیست؟

راه‌های کاهش حسادت

چگونه حسادت خود را کنار بگذاریم؟ شما سؤال درستی می‌پرسید و کنجکاویتان اولین قدم در یافتن راه‌حل است. با کمی پرسش از خود و دلسوزی زیاد می‌توانید بر یک فرد حسود غلبه کنید.

۱- در مورد احساسات خود صادق باشید

اگر به دلیل از دست دادن یا شکست (مثلاً هدف ناموفق) حسادت را تجربه می‌کنید، این احساس ممکن است وسوسه انگیز باشد. اگر با خود صادق باشید، باید احساسات واقعی خود را که احتمالاً شامل حسادت و ناامیدی است، بپذیرید. این ترکیبی از احساسات ناخوشایند و به ظاهر متناقض است که باعث می‌شود اسیر شوید. تأیید احساسات و خوب بودن با آن‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا گزینه‌های دیگری را پیدا کنید.

۲- منبع حسرت را کشف کنید

هر موقعیتی منحصربه فرد است و ممکن است رابطه برای بازیابی نیاز به اعتماد داشته باشد. اگر یک طرف راستگو نباشد یا به تعهدات خود در رابطه عمل نکند، طرف مقابل نیز احساس بی‌اعتمادی می‌کند. همچنین می‌تواند این باشد که ناامنی‌های شخصی شما، مستقل از شخص مقابل، باعث حسادت شما می‌شود. با دستیابی به آنچه واقعاً حسادت شما را تحریک می‌کند، می‌توانید یک راه‌حل هدفمند پیدا کنید.

راه‌های کاهش حسادت

۳- بر ذهنیت خود مسلط شوید

اگر در تلاش هستید که چگونه حسادت خود را متوقف کنید، به احتمال زیاد این ذهنیت، شما را عقب نگه می‌دارد. برای از بین بردن حسادت، از نزدیک به الگوهای فکری خود نگاه کنید. اگر حسادت شما را غرق کرده باشد، آیا شخص مقابل را به وضوح درک می‌کنید. اگر متوجه شدید که شخص مقابل را سرزنش می‌کنید یا او را با عباراتی کاملاً سیاه و سفید می‌بینید، احتمالاً تفکر نامتعادل شما باعث تحریف رابطه می‌شود. متعهد شوید که فکر خود را تغییر دهید و در راه کاهش حسادت تلاش کنید.

۴- تمرین عملی را انجام دهید

اگر چاه شما خشک باشد نمی‌توانید به دیگران آب دهید! وقتی از خودتان انتقاد می‌کنید، یک قدم به عقب بروید. به جای حمله به طرف مقابل با طرح سوال، حس کنجکاوی را اتخاذ کنید تا بتوانید آن‌ها را همانطور که هستند بشناسید. همانطور که برای کشف آنچه باعث ایجاد ناامنی می‌شود کار می‌کنید، بهتر می‌فهمید که چگونه حسادت و ناامنی را کنار بگذارید.

همچنین بخوانید:

۵- بر قدرت خود تمرکز کنید

استفاده از نقاط ضعف خود راهی مطمئن برای تقویت زمزمه‌های حسادت در گوش شما است. برای اینکه صدای حسادت را ساکت کنید و یاد بگیرید چگونه آن را کنار بگذارید، صدای دیگری را معرفی کنید، تشویق کننده داخلی شما. زمانی را در نظر بگیرید که به خود احساس غرور می‌کنید و اجازه دهید این احساسات را دوباره تجربه کنید. لیستی از مهارت‌ها و استعدادهای خود تهیه کنید. تمرکز فعالانه روی ویژگی‌های مثبت شما باعث افزایش عزت نفس می‌شود، بنابراین می‌توانید دیگران را بدون ناامنی درگیر کنید.

۶- حسادت خود را قبول کنید

مهم است که اعتراف کنید (حداقل به خودتان) که احساس حسادت می‌کنید. شما نمی‌توانید دیگران را به خاطر احساس حسادت خود مقصر بدانید. حقیقت این است که مردم اغلب فکر می‌کنند که به دلیل رفتارهای شخص دیگری احساس حسادت می‌کنند. اما حسادت از افکار یا واکنش شما در برابر یک موقعیت ناشی می‌شود. اعتراف به اینکه حسادت می‌کنید می‌تواند احساس خطری را ایجاد کند، زیرا به نقاط ضعف و ناامنی خود اعتراف می‌کنید. با این حال، برای حل این مسئله که به شما اجازه می‌دهد این احساس را درک کنید، باید واقعیت وجودی آن را تأیید کنید.

کاهش حسادت

 ۷- دوست داشتن شخصی خطر آسیب دیدن را در پی دارد

هنگامی که عاشق می‌شوید، می‌دانید که در برخی مواقع در معرض خطر طَرد شدن هستید. در برخی موارد، عشق به دلیل مرگ یا به دلیل اینکه یک نفر تصمیم می‌گیرد بدون دیگری زندگی خود را ادامه دهد، از دست می‌رود. بسیاری از مردم از شرمساری اساسی که در آن‌ها وجود دارد بی اطلاع هستند، زیرا این امر به طور طبیعی باعث انتقاد از خود می‌شود. با این حال، شرمندگی از گذشته می‌تواند درجه حسادت و ناامنی را در لحظه فعلی بسیار تحت تأثیر قرار دهد.

وقتی عاشق هستید، تجربه صدمه واقعی ناشی از طرد شدن یا خیانت می‌تواند احساسات قدیمی را به وجود آورد. این می‌تواند به افراد صدمه بزند، اما آسیب طولانی مدت به دلیل تأثیرگذاری صدای درونی انتقادی در شما بعد از گذشت حادثه است. وقتی به انتقاد از خود که به ناامنی‌های شما دامن می‌زند گوش می‌دهید، بیشتر شبیه شخصی می‌شوید که صدای درونیتان ادعا می‌کند.

۸- برای شناختن مسیری که در حرکت هستید خودآگاهی ایجاد کنید

غلبه و کاهش حسادت با خودآگاهی آغاز می‌شود، زیرا فقط هنگامی که خودآگاهی دارید می‌توانید تشخیص دهید که داستان‌های موجود در ذهن شما فریبنده هستند. بدون خودآگاهی احتمالاً فکر می‌کنید شرایط ثابت و دائمی می‌باشند.

وقتی می‌بینید که کسی بهتر از شما کار می‌کند، به جای اینکه بر روی چگونگی پیشرفت خود متمرکز شوید، ذهن شما در لحظه فعلی گیر می‌کند. به همین دلیل است که مقایسه فریب می‌دهد، شما همیشه افرادی را پیدا خواهید کرد که از شما بهتر (و بدتر) هستند و وقتی خود را با آن‌ها مقایسه می‌کنید، شرایط را ساکن می‌دانید. به جای آنچه که دارید یا آنچه می‌توانید تغییر دهید، به آنچه طرف مقابل دارد نگاه می‌کنید.

همچنین بخوانید:

۹- قدر خود را بدانید

مطمئناً قدردانی از افراد دیگر خوب است، اما نمی‌توانید مراقبت از خود را فراموش کنید. اغلب، هنگام مقایسه خود با اطرافیان، می‌توانیم احساس ناامنی و افسردگی کنیم. به عنوان مثال، اگر دوستی داشته باشید که ورزشکار باشد یا شخصی که در کار حرفه ای خود موفق تر است، ممکن است به آن‌ها حسادت کنید.

در این موارد، شما باید مهارت‌های خود را در زمینه‌های دیگری که دیگران ممکن است نداشته باشند، به خود یادآوری کنید. شاید شما یک پیوند خانوادگی قوی داشته باشید یا به خاطر حافظه عالی خود شناخته شده باشید. به نقاط قوت خود افتخار کنید. قدرشناسی از خود باعث می‌شود که دیگران را بهتر دوست داشته باشید.

۱۰- زخم‌های خود را التیام بخشیده و گذشته را رها کنید

شما ممکن است قبل از این، رابطه آسیب‌زایی داشته باشید که منجر به حسادت غریزه و طبیعی شما شده است. در این صورت، به خود بگویید که در زندگیتان جایی برای این احساسات ندارید و قصد دارید آن را آزاد کنید. سپس نفس‌های عمیقی بکشید و تصور کنید که از ذهن شما خارج می‌شود. این کار را هر چند وقت یک بار انجام دهید تا واقعاً رها شوید.

کاهش حسادت

۱۱- بیاموزید چگونه خود را از کینه و عصبانیت رها کنید

آیا حوادث گذشته مانند وقتی که مردم به شما آسیب زده‌اند را در ذهنتان حفظ می‌کنید؟ آیا به خودتان اجازه می‌دهید که به خاطر اتفاقاتی که سال‌های پیش رخ داده است، آسیب ببیند؟ یا آیا به سختی می‌توانید اشتباهات خود را کنار بگذارید؟ این احساس خشم و رنجش کاملاً محکم، شما را از حرکت به جلو باز می‌دارد.

آن‌ها به درد شما نمی‌خورند و مطمئناً گذشته را تغییر نمی‌دهند.  برای برخی، حفظ عصبانیت به چنان بخش بزرگی از هویتشان تبدیل شده است که به عنوان تمام فرصت‌های از دست رفت۲ه زندگی آن‌ها عمل می‌کند. با این حال، بیشتر مردم کنترل بر خود را تا حد زیادی دست کم می‌گیرند.

۱۲- به شریک زندگی خود اعتماد کنید

به شریک زندگی خود بگویید که به او اعتماد دارید و واقعاً این را معنا کنید. اگر نمی‌توانید به شریک زندگی خود اعتماد کنید، باید او را رها کنید. در غیر این صورت، ایجاد اعتماد درست و صادقانه مهم است. شما باید این واقعیت را بپذیرید که شریک زندگیتان بدون جذب شدن به شخص دیگری، به بقیه زندگی خود ادامه خواهد داد.

با این حال، همین مورد برای شما هم صدق می‌کند. مهم این است که برای کنترل صلح با این مسئله، خویشتن‌داری و درک کافی داشته باشید. پذیرش این  موضوع بدان معنا است که شما اعتقاد دارید که شریک زندگیتان هرگز در مسیر خیانت قرار نگیرد. اگر به همسرتان عشق و احترام صادقانه‌ای بدهید، حسادت و احساس عدم امنیت شما کمرنگ می‌شود.

۱۳- براساس حسادت خود عمل نکنید

احساس حسادت در یک رابطه طبیعی است، خصوصاً اگر تهدیدی از طرف شخص دیگری وجود داشته باشد. این مشکل وقتی بوجود می‌آید که شما شروع به کار با آن احساس کنید و اجازه دهید قضاوت بهتر شما را از بین ببرد. اگر احساس حسادت کردید، لحظه ای وقت بگذارید تا ذهن آگاهی خود را تمرین کند تا دقیقاً بفهمید چه احساسی دارید. برای پردازش احساسات و ریشه یابی شدن حسادت، سعی کنید کمی قدم بزنید.

فقط وقتی آرام شدید باید با شریک زندگی خود به این مسئله بپردازید. احساسات حسادت و رفتارهای حسودانه، با یکدیگر متفاوت هستند، درست مانند اینکه بین احساس و رفتار عصبانیت تفاوت وجود دارد. توقف کنید و به خود بگویید، من احساس حسادت می‌کنم، اما مجبور نیستم به آن عمل کنم. شما انتخاب این را دارید که به این احساس عمل کنید یا نه.

کلام آخر

داشتن یک رابطه سالم با خود به این معنی است که شما می‌توانید به عنوان یک شخص برای خود ارزش قائل شوید و نقاط قوت و ضعف خود را تصدیق کنید. این بدان معنا است که شما هر روز وقت می‌گذارید و خود را با تمرین برای افزایش عزت نفس و عشق به خود در نظر می‌گیرید. همانطور که به خانواده خود عشقی بی‌قید و شرط دارید، سعی کنید در کاهش حسادت به دیگران ینز تلاش کنید. داشتن رابطه خوب با خود به شما کمک می‌کند تا روابطتان را با افراد دیگر بهبود ببخشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید