راه‌های تقویت خودباوری ؛ ۱۲ راه برای بهبود و افزایش خودباوری

تقویت خودباوری

احساسی که نسبت به خود دارید، بر نحوه زندگی و تعامل با دیگران تأثیر می‌گذارد. اگر خودباوری دارید، تمایل دارید که خود را مثبت ببینید و در واقع از گذراندن وقت با مردم و اطرافیان‌تان لذت می‌برید. با این حال، اگر در دریای تردید و خجالت غرق شده‌اید، اغلب خود را از دیگران جدا کرده و منزوی می‌شوید و از تعامل و ارتباط با مردم خودداری می‌کنید.

اگر اعتماد به نفس پایینی دارید یا حمایت دوستان یا اعضای خانواده خود را ندارید، باید در این مورد کاری انجام دهید! برای حل چنین مشکلاتی باید در تقویت خودباوری تلاش کنید؛ با ذهن همراه باشید.

چرا تقویت خودباوری مهم است؟

چرا تقویت خودباوری مهم است؟

خودباوری نگرشی در مورد مهارت‌ها و توانایی‌های شماست. این بدان معناست که شما خود را می‌پذیرید و به خود اعتماد دارید. شما نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می‌شناسید و نسبت به خود دید مثبتی دارید. شما انتظارات و اهداف واقع بینانه‌ای دارید، قاطعانه ارتباط برقرار می‌کنید و می‌توانید از پس انتقادات برآیید.

از طرف دیگر، خودباوری پایین ممکن است باعث شود شما منفعل بودن یا مطیع بودن داشته یا در اعتماد به دیگران مشکل داشته باشید. ممکن است احساس حقارت، بی‌مهری داشته یا نسبت به انتقاد حساس باشید.

احساس اعتماد به نفس ممکن است به شرایط بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، شما می‌توانید در بعضی زمینه‌ها مانند حضور در دانشگاه، بسیار احساس اطمینان کنید، اما در رابطه با سایر موارد خودباوری نداشته باشید.

داشتن خودباوری بالا یا پایین به ندرت به توانایی‌های واقعی مربوط می شود و بیشتر بر اساس برداشت‌های فردی است. خودباوری پایین ممکن است ناشی از تجارب مختلف مانند بزرگ شدن در یک محیط بدون حمایت، جدا شدن از دوستان یا خانواده، قضاوت بیش از حد سخت درباره خود، یا ترس از شکست باشند.

۱۲ راه تقویت خودباوری

راه‌های تقویت خودباوری

در اینجا نکاتی ساده و کاربردی برای تقویت خودباوری آورده شده‌اند:

۱- از معرفی خود به عنوان فردی ترسو یا خجالتی خودداری کنید

وقتی به خود برچسب ترسو بودن یا خجالتی بودن می‌زنید، ناخودآگاه به ذهن خود می‌گویید که باید بر طبق آن رفتار کنید و از نظر روانشناختی تمایل دارید که به فردی فاقد خودباوری تبدیل بشید.

به جای اینکار، خود را فردی دارای اعتماد به نفس بالا تصور کنید. چشمان خود را یک دقیقه ببندید و خود را در موقعیت‌های مختلفی تصور کنید که دوست دارید.

خودتان را تشویق کنید؛ کارشناسان بر این باورند که تفکر مثبت و عملکردهای ذهنی خوب مانند تصور خود در موفقیت و پیروزی، می‌تواند منجر به احساس اعتماد به نفس بیشتر شود.

اینکار مغز را برای موفقیت آماده کرده و می‌تواند خودباوری را در فرد افزایش دهد. خود را با اعتماد به نفس بالا به تصویر بکشید، سپس خواهید دید که به زودی رفتاری از شما بروز می‌کند که گواهی بر این واقعیت دارد.

۲- بفهمید که دنیا روی شما متمرکز نیست

این بدان معناست که شما نباید بیش از حد در مورد اینکه چه هستید یا چه کاری انجام می‌دهید (یا انجام نمی‌دهید) حساس باشید. شما در مرکز صحنه قرار نگرفته‌اید! نیازی به مشغولیت با خود و کمال گرایی نیست.

تلاش برای جلب رضایت همه یا کامل بودن را فراموش کنید. تلاش برای کامل بودن و لذت بردن مردم، فشار زیادی به شما وارد می‌کرده و اضطراب بی‌موردی را تقویت می‌کند. علاوه بر این، مردم بیش از حد به مسائل خود مشغول هستند و نمی‌توانند به هر حرکت شما توجه زیادی نشان دهند، مگر اینکه شما پ فردی مشهور باشید!

اهمیت تقویت خودباوری

۳- به جای خود بر روی افراد دیگر تمرکز کنید

اگر در شرایط اجتماعی مختلف، اعتماد به نفس کم، احساس عصبی بودن و خجالتی دارید، به جای تمرکز بر خود، توجه خود را به دیگران و آنچه که آنها می‌گویند یا انجام می‌دهند متمرکز کنید. به عنوان مثال، به شخصی که در مهمانی در حال صحبت کردن است یا پسر یا دختری که با او صحبت می‌کنید متمرکز شوید.

آنها را ترغیب کنید تا درباره خود بیشتر صحبت کنند. خواهید دید که بلافاصله می‌توانید در تقویت خودباوری تلاش کنید.

مردم به طور کلی می‌خواهند در مورد خودشان صحبت کنند، آنها وقتی این اشتیاق را داشته باشند و شما مایل به گوش دادن به آنها باشید، مردم این کار را دوست خواهند داشت.

عادت تمرکز بیشتر بر روی آنچه دیگران دوست دارند، در مقابل آنچه در خودتان دوست ندارید، نه تنها به شما کمک می‌کند تا در تمام موقعیت‌های اجتماعی ابراز وجود کرده و راحت‌تر باشید، بلکه بلافاصله باعث می‌شود احساس خوبی نسبت به خود پیدا کنید.

۴- خود را برای آنچه که هستید بشناسید و بپذیرید

طبق گفته یک فیلسوف چینی، سون تزو: «خود را بشناس و در همه نبردها پیروز شو، حتی در نبردی با عدم اعتماد به نفس، برای پیروزی باید خود را بشناسی

شناختن خود با درک این موضوع شروع می‌شود که افراد یکسان نیستند و اوضاع اجتماعی برای همه یکسان نیست. ممکن است در جمع‌های بزرگ خودباوری نداشته باشید، اما در تعاملات گروهی یک به یک و کوچک جسور و مطمئن هستید. همه ما هدیه‌های منحصر به فرد و شیوه‌های بی‌نظیر بیان خود را داریم.

به عنوان مثال، افراد درونگرا از اعتماد به نفسی خفته‌ای برخوردارند که متأسفانه غالباً به دلیل کمرویی اشتباه گرفته می‌شود. آنها طبیعتاً کم حرف هستند و ترجیح می‌دهند وقت خود را تنها بگذارند.

با این حال، این ویژگی طبیعی به آنها هدایای منحصر به فرد و خاصی را می‌دهد، از جمله توانایی گوش دادن بهتر و مشاهده چیزهایی که دیگران نمی‌دانند و یا نمی‌بینند.

منحصر به فردی بودن شما در جایی است که قدرت و برتری شما نهفته است. شما در همه شرایط راحت و مطمئن نخواهید بود، ولی سعی کنید با شناخت بهتر خود بر تقویت خودباوری کمک کنید.

روش های تقویت خودباوری

۵- در اکثر زمان‌ها لبخند بزنید

اگر یک روش مطمئن برای تقویت فوری خودباوری وجود داشته باشد آن لبخند زدن است. کریستین کلاپ، متخصص سخنرانی در دانشگاه جورج واشنگتن می‌گوید: « خندیدن و پیدا شدن دندان‌های زیبا و مرواریدی، باعث می‌شود هم اعتماد به نفس پیدا کنید و هم خودباوری.»

اما، لبخند زدن فقط تأثیر خارجی ندارد! مطالعات نشان می‌دهند که لبخند زدن همچنین می‌تواند به کاهش استرس کمک کند و زمینه یک زندگی سالم و شاد را برای یک فرد شاد و آرام فراهم کند.

۶- ورزش کردن به تقویت خودباوری کمک می‌کند

تمرین کردن یک روش عالی برای ایجاد احساس شگفت انگیز و خودباوری است. علم نشان داده است که ورزش اندورفین را افزایش می‌دهد، هرمونی که به کاهش استرس، تقویت عضلات و احساس خوشبختی و اعتماد به نفس کمک می‌کند.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند بار در هفته قدم بزنید یا اگر به ورزش خاصی علاقه دارید، آن را به صورت حرفه‌ای انجام دهید.

۷- به ظاهر خود اهمیت دهید

این موضوع ممکن است پیش پا افتاده به نظر برسد، اما شگفت آور است که دوش گرفتن، اصلاح و آرایش می‌تواند چه تفاوتی در خودباوری ارائه دهد. وقتی عطر می‌زنید، افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس شما باورنکردنی خواهد بود! یک مطالعه نشان داده است که عطر زدن می‌تواند به تقویت خودباوری کمک کند.

جالب اینجا است که این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که هرچه افراد عطری را بیشتر دوست داشته باشند، خودباوری خواهند داشت. مطالعه دیگری نشان داده است که ۹۰ درصد از افراد نسبت به کسانی که عطر و بویی ندارند، احساس خودباوری بیشتری در جمع می‌کنند.

بهبود و تقویت خودباوری

۸- برای تقویت خودباوری لباس زیبا و مرتب بپوشید

مورد دیگری که ممکن است ساده و راحت اما مؤثر به نظر برسد، این است که اگر لباس زیبایی بپوشید، بلافاصله احساس خوبی نسبت به خود خواهید داشت و به تقویت خودباوری خود کمک می‌کنید.

این موضوع عمدتاً به این دلیل است که شما در لباس‌های زیبا احساس جذابیت، حضور و حتی گاهی موفقیت می‌کنید. اگرچه لباس زیبا پوشیدن برای همه معنای متفاوتی دارد، اما لزوما به معنای پوشیدن لباس‌های گران نیست! این به معنای پوشیدن لباس‌هایی تمیز، راحت و ظاهری زیبا و متشخص است.

۹- فعالیت‌هایی را انجام دهید که از آنها لذت می‌برید

خواندن کتاب، نواختن یک ساز موسیقی، دوچرخه سواری یا ماهیگیری و انجام آنچه را که واقعاً از آن لذت می‌برید، باعث می‌شوند که اغلب واقعاً خوشحال باشید. این باعث افزایش خودباوری، تسکین نفس در شما می‌شود و به این امکان را می‌دهد با تا با استعدادهای ناشناخته خود آشنا شوید. این امر به نوبه خود باعث تقویت خودباوری می‌شود و عزت نفس شما را به طور تصاعدی افزایش می‌دهد.

۱۰- آماده طرد شدن شوید

یک نکته کلیدی در تقویت خودباوری، آماده بودن برای طرد شدن است. شما باید برای احتمال طرد شدن از دوست، خانواده  یا موقعیت کاری آماده شوید. همه در یک نقطه از زندگی خود ممکن است دچار طرد شدن شوند.

شما نیز از آن معاف نیستید، بنابراین سؤال ایجاد شده در ذهن شما این است که چگونه هنگام طرد شدن بتوانیم از پس آن برآییم؟

در هر موقعیتی خود را به اندازه کافی آماده کنید تا خطر و اثر طرد شدن را به حداقل برسانید تا مانع از شکسته شدن خودباوری‌تان شود. طرد شدن برای با اعتماد به نفس‌ترین ما نیز اتفاق می‌افتد. آن را به عنوان یک تجربه یادگیری در نظر بگیرید. از اشتباهات خود بیاموزید و به اره خود ادامه دهید.

افزایش و تقویت خودباوری

۱۱- با موقعیت‌های ناخوشآیند روبرو شوید

از موقعیت‌های ناخوشآیند فرار نکنید. فرار از موقعیت‌های نارحت کننده به دلیل احساس ترس و خجالتی بودن، تنها انزوای شما را تقویت می‌کند. درعوض، سعی کنید با آن موقعیت روبرو شوید.

به عنوان مثال، پیش بروید و با آن شخصی که از نزدیک شدن به او می‌ترسید صحبت کنید یا مستقیماً به قسمت جلوی کلاس داشنگاه بروید. بدترین اتفاقی که می‌تواند بیفتد چیست؟

آماده هرگونه احتمالی باشید. هرچه بیشتر با ترس خود روبرو شوید، بیشتر متوجه خواهید شد که از آنچه تصور می‌کردید قوی‌تر هستید و خودباوری بیشتری پیدا کرده ‌اید. این عمل ساده و در عین حال بسیار شحاعانه خواهد بود.

همچنین بخوانید:

۱۲- برای تقویت خودباوری صاف بنشینید

بله، صاف بنشینید و باور کنید که عالی هستید. روی صندلی خود پایین نیایید و شانه‌های خود را جمع نکنید. کارشناسان می‌گویند که نشستن درست نه تنها می‌تواند عزت نفس و خلق و خوی شما را بالا ببرد، بلکه به تفویت خودباوری نیز کمک می‌کند.

روش نشستن این است که قفسه سینه خود را بیرون دهید و سَر خود را در سطح بالا نگه دارید تا با اعتماد به نفس به نظر برسید و احساس آمادگی و اطمینان داشته باشید. وقتی بلند می‌شوید، صاف بایستید و با قدرت قدم بر دارید. افرادی که قوز نمی‌کنند و صاف راه می‌روند، جذابیت بیشتری دارند و افراد زیادی را به خود جلب می‌کنند.

کلام آخر

خودباوری احساس یا نظری است که نسبت به خود دارید. هر فردی در برخی مواقع ممکن است کمی احساس کمبود کند و یا در موقعیت‌های مختلف باور کردن به خود را سخت بپندارد.

با این حال، اگر عدن خودباوری به وضعیتی طولانی مدت تبدیل شود، این موضوع می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند افسردگی یا اضطراب شود. پس سعی کنید با روش‌هایی که در بالا ذکر شد سطح خودباوری خود را افزایش و آن را تقویت کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید